Рішення
від 23.10.2019 по справі 480/1293/19
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 жовтня 2019 р. Справа № 480/1293/19

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Опімах Л.М.,

розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Комерційно-виробничого підприємства "Агро-Брок" з колективною формою власності про припинення права користування надрами,-

В С Т А Н О В И В:

У квітні 2019 року позивач, Державна служба геології та надр України, звернувся до суду з позовом про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 13.01.2011 року №5381, виданого комерційно-виробничому підприємству Агро-Брок з колективною формою власності, мотивуючи вимоги тим, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування суглинків, придатних у якості сировини для виробництва цегли будівельної та черепиці строком на 20 років. З моменту отримання дозволу у надрокористувача виникли права та обов`язки, передбачені Угодою про умови користування надрами, укладеною 13.01.2011.

З 06 по 17 серпня 2018 року було проведено планову перевірку комерційно-виробничого підприємства Агро-Брок з колективною формою власності на предмет дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин, за результатами якої складений акт №47/5381 від 17.08.2018 року. На підставі акту перевірки винесено припис № 47/5381 про усунення ряду виявлених перевіркою порушень та наданий термін до 17 вересня 2018 року для їх усунення.

24 вересня 2018 року відповідач надіслав повідомлення про виконання припису, з якого вбачалось, що ним порушення усунуті не в повному обсязі. Так, відповідачем не виконаний п.1.5 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, поставлений Держуправлінням охорони навколишнього природного середовища у Сумській області щодо заборони використання земельної ділянки до встановлення її меж в натурі ( на місцевості), одержання документу, що посвідчує право на неї та її державної реєстрації. Також не виконані п.2.1 і п.2.4 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, поставлений Держгірпромнаглядом України щодо погодження проекту розробки і рекультивації родовища та щорічного плану розвитку гірничих робіт з органами Держгірпромнагляду та відсутні правовстановлюючі документи на землю, погоджені плани розвитку гірничих робіт, проект розробки не узгоджений у встановленому порядку.

Крім того, відповідачем не повністю виконаний п.1 Угоди про умови користування надрами щодо розробки проекту видобування корисної копалини на ділянці надр з урахування вимог безпеки, природоохоронного законодавства та погодження його в установленому порядку. Відповідачем не виконані також п.3 та п.10 Угоди про умови користування надрами щодо відводу земельної ділянки і оформлення земельних прав користувача надр в порядку, передбаченому земельним законодавством, оскільки у відповідача відсутні документи, що посвідчують право на земельну ділянку, пов`язаних з користуванням надрами та здійснення робіт у терміни та в межах, зазначених у програмі робіт.

Тобто, надрокористувач не виконує взяті на себе зобов`язання та порушує п.4.ст.4 Угоди в частині не додержання вимог законодавства України, чинних стандартів, правилд, норм виконання робіт, пов`язаних з користуванням надрами та не дотримується вимог, передбачених Дозволом та Угодою.

При цьому також було встановлено, що надрокористувачем у 2018 році не проводилися видобувні роботи ( у зв`язку з зупинкою підприємства у 2018 році), відтак не використовувалися надра відповідно до цілей, для яких їх було надано.

У зв`язку з виявленими порушеннями відповідно до п.п.1,4 абз.1 п.22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 позивачем було зупинено дію Дозволу 5381 на підставі наказу Держгеонадр №405 від 31.10.2018 та надано відповідачу 30 календарних днів на усунення порушень. Про зупинення дії дозволу відповідача повідомлено листом від 09.11.2018, проте поштове відправлення повернуто у зв`язку із закінченням терміну зберігання.

04 січня 2019 року позивачем був направлений відповідачу лист, яким повідомлено про підстави для припинення права користування надрами та запропоновано висловити свою позицію (згоду/незгоду) щодо припинення у відповідності до п.4,5,6 ст.26 Кодексу України про надра, проте на час звернення до суду з даним позовом згода від надрокористувача не надійшла.

Враховуючи, що надрокористувачем не усунуті порушення вимог законодавства у сфері надрокористування, виявлені при проведеннні планової перевірки, позивач у відповідності до ст.26 Кодексу України про надра просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5381 від 13.01.2011 наданого комерційно-виробничому підприємству Агро-Брок з колективною формою власності.

Відповідач подав відзив на позов, в якому проти його задоволення заперечив, зазначивши, що порушення, виявлені в ході перевірки усунуті, зокрема, відповідач уклав 21.07.2014 договір оренди земельної ділянки площею 1,56 га з цільовим призначенням - землі промисловості, зареєструвавши право у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 26.06.2019. Також відповідач спростовує порушення п.2.1 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, поставлений Держгірпромнаглядом України щодо погодження проекту розробки і рекультивації родовища та щорічного плану розвитку гірничих робіт, надавши Акт про надання гірничого відводу від 25.05.2012 № 24, виданого Сумською обласною радою та погодження проекту розробки Управлінням Держпраці у Сумській області, який базується на висновку експертизи ДП Східний ЕТЦ .

На виконання п.2.4 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, поставленого Держгірпромнаглядом України щодо дотримання вимог чинного законодавства про надра в частині відсутності правовстановлюючих документів на землю, погоджених планів розвитку гірничих робіт, узгодження проекту розробки відповідач надав спеціальний дозвіл на користування надрами строком на 20 років, завірений Міністерством охорони навколишнього середовища України, Паспорт №28 від 16.08.2018 радіаційної якості сировини і будівельного матеріалу, виданий Державною установою Сумський обласний лабораторний центр Міністерства охорони здоров`я України , радіаційний сертифікат №58 від 16.08.2018, заяву про екологічні наслідки видобування суглинку Східної ділянки Староіванівського родовища, погоджену ген проектувальником ПрАТ Суми-надра , головою Староіванівської сільської ради Охтирського району та Охтирською районною санепідемстанцією.

Дослідивши письмові докази у справі, суд вважає за необхідне в задоволенні позову відмовити, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 13 січня 2011 року комерційно-виробничому підприємству Агро-Брок з колективною формою власності надано спеціальний дозвіл на користування надрами №5381 з метою видобування суглинків, придатних у якості сировини для виробництва цегли будівельної та черепиці строком на 20 років. 13.01.2011 між Міністерством охорони навколишнього природного середовища України та комерційно-виробничим підприємством Агро-Брок з колективною формою власності укладена Угода №5381 про умови користування надрами ( а.с.15, 16-20).

З 06 по 17 серпня 2018 року посадовими особами Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю було проведено планову перевірку комерційно-виробничого підприємства Агро-Брок з колективною формою власності на предмет дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин, за результатами якої складений акт №47/5381 від 17.08.2018 року ( а.с. 25-31). На підставі акту перевірки винесено припис № 47/5381 про усунення ряду виявлених перевіркою порушень та наданий термін до 17 вересня 2018 року для їх усунення ( а.с.32).

24 вересня 2018 року відповідач надіслав повідомлення про виконання припису ( а.с.33-34).

Прийшовши до висновку про виконання припису не в повному обсязі, 27.09.2018 Східний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю звернувся до Державної служби геології та надр України з поданням про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами ( а.с.41-43).

31 жовтня 2018 року Державною службою геології та надр України виданий наказ про зупинення дії дозволу на користування надрами наданого комерційно-виробничому підприємству Агро-Брок з колективною формою власності, про що листом від 09.11.2018 повідомлено відповідача та надано 30 календарних днів для усунення порушень ( а.с.47,48). У грудні 2018 року поштове відправлення повернуто за закінченням терміну зберігання.

14 грудня 2018 року Східний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю звернувся до Державної служби геології та надр України з поданням про анулювання спеціального дозволу на користування надрами ( а.с.49-51).

04.01.2019 Державна служба геології та надр України надіслала відповідачу лист, яким просила надати у 15 денний строк надати позицію ( згоду/незгоду) на припинення права користування надрами ( а.с.52). На час звернення до суду з даним позовом відповідь на даресу Держгеонадр не надходила.

Відмовляючи в позові, суд виходить з такого.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктами 1,2 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 визначено, що державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Підпунктом 10 пункту Положення передбачено, що Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань, сред іншого, зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

За змістом частини восьмої статті 16 Кодексу України про надра переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр у встановленому законодавством порядку.

Згідно з частиною другою статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

За змістом частини першої - третьої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Згідно з підпунктами 1, 4 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, дія дозволу зупиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінприроди, центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

Пунктом 23 визначено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Статтею 56 Кодексу України про надра встановлені основні вимоги в галузі охорони надр, а саме: забезпечення повного і комплексного геологічного вивчення надр; додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами; раціональне вилучення і використання запасів корисних копалин і наявних у них компонентів; недопущення шкідливого впливу робіт, пов`язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд; охорона родовищ корисних копалин від затоплення, обводнення, пожеж та інших факторів, що впливають на якість корисних копалин і промислову цінність родовищ або ускладнюють їх розробку; запобігання необґрунтованій та самовільній забудові площ залягання корисних копалин і додержання встановленого законодавством порядку використання цих площ для інших цілей; запобігання забрудненню надр при підземному зберіганні нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захороненні шкідливих речовин і відходів виробництва, скиданні стічних вод; додержання інших вимог, передбачених законодавством про охорону навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст.57 Кодексу України про надра разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.

У разі відсутності спору, Державна служба геології та надр України має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3 та 7 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, це право припиняється у судовому порядку.

Як вже всатновлено судом Державною службою геології та надр України вжито необхідні заходи щодо належного повідомлення відповідача про необхідність надати власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами у 15-денний строк.

Ненадходження до Державної служби геології та надр України від комерційно-виробничого підприємства Агро-Брок з колективною формою власності заперечень щодо припинення права користування надрами свідчить про їх відсутність. У такому випадку право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування. Виключенням може бути лише та обставина, якщо відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року № 1085 надрокористувач перебуває на території, яка входить до переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або не здійснюють в повному обсязі своїх повноважень.

У разі вжиття необхідних заходів щодо встановлення достатніх строків для висловлення надрокористувачем власної позиції на припинення права користування надрами, а також у зв`язку із відсутністю будь-яких відомостей від нього, Державна служба геології та надр України в офіційному виданні "Урядовий кур`єр" оприлюднює відповідне оголошення.

Пунктом 5 частини четвертої статті 46 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що юридичні особи, які не є суб`єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду надано суб`єкту владних повноважень законом. Оскільки право звернення Державній службі геології та надр України до суду з позовом надано лише за умови незгоди надрокористувачів, а така назгода відсутня, суд приходть до висновку, що питання припинення права користування надрами не підлягає розгляду у судовому порядку.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Державної служби геології та надр України ( код ЄДРПОУ 37536031, вул.Антона Цедіка, 16, м.Київ, 03057) до Комерційно-виробничого підприємства "Агро-Брок" з колективною формою власності ( код ЄДРПОУ 30409009, вул.Шевченко, 77, м.Охтирка, Сумська область, 42700) про припинення права користування надрами - відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Л.М. Опімах

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.10.2019
Оприлюднено11.11.2019
Номер документу85490088
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/1293/19

Ухвала від 22.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 22.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 10.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 02.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Постанова від 02.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 24.04.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 10.02.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 10.02.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 17.01.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні