Рішення
від 14.11.2019 по справі 420/3397/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/3397/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 листопада 2019 року м.Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Марина П.П.,

судді Кравченко М.М.

судді Танцюри К.О.,

секретаря судового засідання Пивовар Т.В.,

за участю сторін:

від позивача - Литвиненко Г.М. (за довіреністю), Тварковський В.Д. (за довіреністю);

від відповідача - Неплій І.А. (за довіреністю);

від третьої особи - Біляївська районна державна адміністрація - Вигоняйло А.С., (за довіреністю);

від третьої особи - ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ - Римарчук С.В. (директор),

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративний позов Приватного підприємства Агрофірма Промінь до Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Біляївської районної державної адміністрації Одеської області, ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ про визнання протиправними рішень №866-43/VII від 04.04.2019 року та №867-43/VI від 04.04.2019 року, -

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Приватного підприємства Агрофірма Промінь до Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Біляївської районної державної адміністрації Одеської області, ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ , в якому позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Біляївської міської ради №866-43/ VII від 04 квітня 2019 року Про розроблення містобудівної документації - детального плану ;

- визнати протиправним та скасувати рішення Біляївської міської ради № 867-43/VІ від 04 квітня 2019 року Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що між Приватним підприємством Агрофірмою Промінь та Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області 10 липня 2006 року укладений договір оренди землі строком на 25 років. Вищезазначений договір оренди землі належним чином зареєстрований, відповідно до вимог діючого на момент укладання договору законодавства України і на сьогоднішній день є діючим. ПП Агрофірма Промінь належним чином виконує свої обов`язки по договору оренди землі, укладеного між підприємством та Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області 10 липня 2006 року, своєчасно та в повному обсязі сплачує орендну плату, використовує земельні ділянки по цільовому призначенню. На сьогоднішній день претензій з боку орендодавця щодо виконання умов даного договору підприємству не поступало, орендодавець не звертався з вимогою змінити чи розірвати даний договір, він не розірваний в судовому порядку та не визнаний недійсним. Не зважаючи на вищевикладене, 4 квітня 2019 року на сесії Біляївської міської ради прийнято рішення №867-43/VI, згідно з яким ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ надали дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 40,0 га у довгострокову оренду строком на 35 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій за адресою: м . Біляївка, вул. Отамана Головатого, б/н. Тобто, на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, на якій розміщена гідромеліоративна система і дві поливні машини Фрегат , що належать на праві приватної власності позивачу та яку на підставі укладеного, діючого договору оренди землі використовує ПП Агрофірма Промінь , рішенням Біляївської міської ради ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у довгострокову оренду строком на 35 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій. Крім вищезазначеного рішення на сесії Біляївської міської ради 4 квітня 2019 року було прийнято рішення №867-43/VI, яким було задоволено клопотання ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ щодо розробки детального плану території і вирішено, що Біляївська міська рада виступить замовником розроблення детального плану території для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій та кладовища за адресою: м. Біляївка, вул. Отамана Головатого,б/н. Розроблення містобудівної документації будуе здійснюватися за рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ . Рішення від 04.04.2019 року Біляївської міської ради за №867-43/VІ та №866-43/ VII є незаконними, такими що порушують права ПП Агрофірми Промінь як орендаря земельної ділянки та підлягають скасуванню.

Представником Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області 24.06.2019 року надано відзив на позовну заяву (а.с.125-132, том 1), в якому представник зазначає, що не визнає позов ПП Агрофірма Промінь , вважає позовні вимоги ПП Агрофірми Промінь необґрунтованими, а оскаржувані рішення такими, що прийняті у відповідності до діючого законодавства та не порушують жодних прав позивача. Земельна ділянка орієнтовною площею 40 га, яка знаходиться в межах міста Біляївка та розташована за адресою: м. Біляївка, вул. Отамана Головатого, б/н, перебуває у комунальній власності Біляївської об`єднаної територіальної громади в особі Біляївської міської ради. Розглянувши відповідне клопотання ТОВ ЕР EH ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ , Біляївською міської радою Біляївського району Одеської області прийнято рішення від 04.04.2019 року №866-43/VII Про розроблення містобудівної документації - детального плану , яким вирішено виступити замовником розроблення детального плану території для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій та кладовища за адресою: м. Біляївка, вул. Отамана Головатого, б/н. Джерелом фінансування розроблення детального плану території визнано TOB ЕР EH ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ . При цьому, виготовлення містобудівної документації (детального плану території), на думку представника відповідача, жодним чином не порушує права існуючих власників чи землекористувачів, оскільки ч.2 ст.24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено, що зміна функціонального призначення територій не тягне за собою припинення права власності або права користування земельними ділянками, які були передані (надані) у власність чи користування до встановлення нового функціонального призначення територій. Розглянувши відповідне клопотання ТОВ ЕР EH ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ , Біляївською міської радою Біляївського району Одеської області було прийнято рішення від 04.04.2019 року №866-43/VII Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки TOB ЕР EH ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ . На переконання відповідача, рішення Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області від 04.04.2019 року №866-43/VII Про розроблення містобудівної документації - детального плану та від 04.04.2019 року №867-43/VI Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки TOB ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ прийняті у відповідності до діючого законодавства і за своїм змістом не порушують прав та інтересів позивача. Щодо договору оренди землі від 10 липня 2006 року укладеного між Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області та ПП Агрофірма Промінь (орендар), згідно якого земельні ділянки загальною площею 149,2 га передані в довгострокову оренду ПП Агрофірма Промінь для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 25 років, відповідач зазначив, що державну реєстрацію Договору оренди землі від 10 липня 2006 року не проведено, а тому цей договір є таким що не вчинений та визнанню недійсним в судовому порядку не підлягає, а отже ПП Агрофірма Промінь не набуло жодних прав на зазначену земельну ділянку.

Представником TOB ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ 20.06.2019 року надано до суду письмові пояснення (а.с.157-161, том 1), згідно яких представник вважає, що позов є необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню. Рішення Біляївської міської ради №866-43/VII від 04.04.2019 року Про розроблення містобудівної документації - детального плану та №867-43/VI від 04.04.2019 року Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ ЕР EH ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ прийняті у межах повноважень органів місцевого самоврядування, у відповідності до чинного законодавства, та будь-яким чином не порушують прав та інтересів позивача. На підтвердження наявності у позивача прав орендаря, до позову надана копія договору оренди землі, який викликає сумніви щодо його достовірності, дає підстави стверджувати про його нікчемність, а також про те, що цей договір є неукладеним і відповідно таким, що не має жодної юридичної сили. На переконання представника Договір оренди землі від 10 липня 2006 року не стосується земельної ділянки площею 40 га в межах населеного пункту, а тим паче рішень, які мають загальну правову природу й на підставі яких не набуваються будь-які права на землю або припиняються такі права. На підставі оскаржених рішень, а ні TOB ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ , а ні будь-хто не набуває прав на землю, як і не втрачає. На підставі оскаржуваних рішень, а ні фактом їх прийняття а ні їх реалізацією, не здійснюється передача будь-яких прав на землю, тим паче в оренду. Так, рішення щодо виготовлення детального плану території, стосується виключно визначення функціонального призначення території, і їх прийняття, як і розробка ДПТ, його громадське обговорення та можливе подальше затвердження, будь-яким чином не пов`язане з можливістю втратити права власності, або користування на земельні ділянки розташовані в межах територій, що охоплюються містобудівною документацією. На переконання представника будь-яке рішення щодо виготовлення (замовлення) містобудівної документації (ДПТ, генеральних планів, планів зонування) апріорі в силу норм закону, не змінює правовий режим використання землі існуючими землекористувачами, якщо такі є.

Представником Біляївської районної державної адміністрації, 27.06.2019 року надано пояснення по справі (а.с.149-151, том 1), згідно яких представник зазначає, що дійсно, між Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області та ПП Агрофірмою Промінь укладено договір оренди землі від 10 липня 2006 року відповідно до повноважень встановлених земельним кодексом України в редакції, яка діяла на момент укладення даного договору. Договір оренді землі укладений між Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області та ПП Агрофірмою Промінь від 10 липня 2006 року є діючим, та правовідносини що виникають з приводу земельної ділянки, що перебуває в оренді повинні враховувати та не порушувати права законного користувача даної земельної ділянки.

Представником Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, 01.07.2019 року надано пояснення по справі (а.с.169-171, том 1), згідно яких представник зазначає, що договір оренди землі від 10 липня 2006 року міг бути зареєстрованим, згідно чинного на той час Наказу Державного комітету України по земельних ресурсах від 2 липня 2003 року №174 Про затвердження Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель , яка передбачає існування Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди.

Згідно інформації Відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області та згідно наявних у Відділі Книг записів реєстрації державних, актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі та других примірників державних актів на право власності на земельну ділянку станом на 01.01.2013 року відсутня інформація щодо реєстрації договору оренди землі на території Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області загальною площею 149,20 га між Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області та ПП Агрофірмою Промінь . До місцевого фонду документації із землеустрою документація із землеустрою щодо передачі у власність або користування, у тому числі на умовах оренди не передавалась та не зберігається.

Ухвалою суду від 11.06.2019 року відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою суду від 02.07.2019 року здійснено перехід до розгляду справи за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 15.07.2019 року клопотання представника третьої особи - ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ про колегіальний розгляд даної адміністративної справи задоволено та призначено розгляд справ колегією у складі трьох суддів.

Ухвалою суду від 10.09.2019 року продовжено строк підготовчого провадження.

В судовому засіданні представники позивача підтримали позовні вимоги та просили позов задовольнити в повному обсязі.

Представник Біляївської районної державної адміністрації зазначив, що позов підлягає задоволенню.

Представник відповідача, представник третьої особи - ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ та представник Головного управління Держгеокадастру в Одеській області заперечували щодо задоволення позову та просили відмовити у задоволенні позовних вимог.

В судовому засіданні 08.11.2019 року, судом, керуючись положеннями ст.250 КАС України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши наявні в справі письмові докази, оцінивши їх за власним внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді справи, заслухавши пояснення свідків, суд встановив наступні факти та обставини.

Судом встановлено, що комісією в складі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 проведено обстеження земельної ділянки загальною площею 149,2 га, яка розташована на території Біляївської міської ради Одеської області і знаходиться в тимчасовому користуванні ПП Промінь та 04.05.2006 року складено акт, яким рекомендовано результати обстеження земельної ділянки загальною площею 149,2 га, розглянути на засіданні районної земельної комісії (а.с.122-123, том 1).

Відповідно до витягу з протоколу засідання комісії з питань регулювання земельних відносин №7 від 01.06.2006 року ухвалено зобов`язати ПП Промінь укласти договір оренди землі з Біляївською райдержадміністрацією на земельні ділянки, які розташовані на території Біляївської міської ради та встановити орендну плату згідно уточнених розрахунків грошової оцінки орних земель резервного фонду по ПП АФ Промінь з урахуванням коефіцієнта індексації на 2006 рік (а.с.162, том 2).

Надалі, між Приватним підприємством Агрофірмою Промінь та Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області 10 липня 2006 року укладено договір оренди землі, а саме земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які знаходяться за адресою: територія Біляївської міської ради (за межами населеного пункту) Одеської області, загальною площею 149,2 га з них: 1-й масив - 4,00 га (при фермерська сівозміна) - сміттєзвалище; 2-й масив - 32,6 га, 4-поле овочевої сівозміни. Землі малопродуктивні, знаходяться в межах населеного пункту; 3-й масив - 31,00 га 1-2 поле овочевої сівозміни; 4-й масив - 38,5 га, 5 - поле польової сівозміни; 5-й масив - 43,00 га, 7- поле польової сівозміни. Строк дії договору - 25 років (а.с.12-15, том 1).

Комісією в складі ОСОБА_16 - голови Біляївської районної держадміністрації, ОСОБА_15 - голови Біляївської міської ради, ОСОБА_5 - начальника Біляївського райвідділу земресурсів, ОСОБА_7 - землевпорядника Біляївської міської ради та ОСОБА_8 - директор ПП "Промінь" складено акт приймання-передачі об`єкта оренди строком на 25 (двадцять п`ять) років для ведення сільськогосподарського виробництва (а.с.20, том 1).

Як вбачається із відповіді Відділу Держкомзему у Біляївському районі Одеської області від 27.01.2012 року за №6-6-03/22407, відповіді Відділу Держкомзему у Біляївському районі Одеської області від 29.01.2013 року за №6-6-10/180, відповіді Відділу Держкомзему у Біляївському районі Одеської області від 06.02.2014 року за № 01-05-14/651, відповіді Відділу Держкомзему у Біляївському районі Одеської області від 13.02.2015 року за №27-1502-05-870/215, відповіді Відділу Держкомзему у Біляївському районі Одеської області від 02.02.2016 року за №253/86-16, відповіді Відділу Держкомзему у Біляївському районі Одеської області від 14.02.2017 року за №493/86-17 (а.с.21-26, том 1) ПП Агрофірма Промінь використовує земельні ділянки на підставі укладених та зареєстрованих договорів оренди, в тому числі, в даній відповіді зазначений договір оренди від 17.07.2006 року №6.

Також, в матеріалах справи наявні звіти про зміни які сталися у складі земель, що знаходяться в користуванні сільськогосподарських підприємств за 2008 рік, 2012 рік, 2015 рік, 2016 рік, 2017 рік, 2018 рік, 2019 рік (а.с.34-45, том 1).

Відповідно до звіту про зміни які сталися у складі земель, що знаходяться в користуванні сільськогосподарських підприємств станом на 01.01.2008 року загальна площа сільськогосподарських земель складала 1921,43 га; станом на 01.01.2012 року - 1881,28 га; станом на 01.01.2015 року - 1881,28 га; станом на 01.01.2016 року - 1881,28 га; станом на 01.01.2017 року - 1881,28 га; станом на 01.01.2018 року - 1921,83 га; станом на 01.01.2019 року - 1314,41 га.

В свою чергу, Біляївською міською радою Біляївського району Одеської області 4 квітня 2019 року розглянуто клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ щодо розробки детального плану території, та прийнято рішення №867-43/VI Про розроблення містобудівної документації - детального плану , згідно з яким Біляївська міська рада вирішила виступити замовником розроблення детального плану території для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій та кладовища за адресою: м. Біляївка, вул. Отамана Головатого,б/н. (а.с.27, том 1).

Рішенням від 4 квітня 2019 року №867-43/VI Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ Біляївська міська рада Біляївського району Одеської вирішила надати ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 40,0га у довгострокову оренду строком на 35 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій за адресою: м. Біляївка, вул . Отамана Головатого , б/н. 2 (а.с.28, том 1).

Позивач вважає, що рішення від 04.04.2019 року Біляївської міської ради за №867-43/VІ та №866-43/ VII є незаконними, такими що порушують права ПП Агрофірми Промінь як орендаря земельної ділянки та суперечать положенням діючого законодавства, та підлягають скасуванню адже спірна земельна ділянка, знаходиться в довгостроковій оренді у підприємства на підставі діючого договору оренди землі від 10 липня 2006 року. З вказаних підстав позивач звернувся до суду з даним позовом.

Також, в межах розгляду даної справи судом здійснено допит свідків, а саме: ОСОБА_1 , який займає посаду головного спеціаліста-землевпорядника управління економіки та інвестиційної діяльності Біляївської державної районної адміністрації; ОСОБА_9 , яка займає посаду головного спеціаліста відділу агропромислового розвитку та охорони довкілля Біляївської державної районної адміністрації; ОСОБА_12 , начальника Дністровського міжрайонного управління водного господарства; ОСОБА_11 , що займає посаду начальника відділу ТЕБ і управління інфраструктури Басейного управління водних ресурсів річок Причорномор`я та нижнього Дунаю.

ОСОБА_9 повідомила, що дійсно перед укладанням договору оренди в 2006 році Комісією при Біляївській районні державній адміністрації проведено засідання, на якому вирішено рекомендувати ПП Промінь укласти договір оренди на досліджувані земельні ділянки. В подальшому, в 2006 році такий договір ПП Промінь укладено. Свідок підтвердила, що бачила оригінал договору оренди укладеного в 2006 році між ПП Промінь та Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області. Обставини стосовно реєстрації вказаного договору оренди свідку невідомі.

ОСОБА_1 повідомив, що між Агрофірмою ПП Промінь та Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області в 2006 році укладено договір оренди. Вказаний договір позивачу передано юридичним відділом Біляївської районної державної адміністрації. Чи укладались додаткові угоди до даного договору свідку не відомо. Обставини стосовно реєстрації вказаного договору оренди достеменно свідку невідомі.

ОСОБА_12 зазначив, що гідромеліоративна система та її відгалуження дійсно розміщенні на земельній ділянці, яка орендується ПП Промінь орієнованою площею 149,2 га. В підтвердження зазначеного свідком надано пояснення з посиланням на графічний матеріал та зазначено, що позивач відноситься до постійних користувачів. Також зазначено, що ПП Агрофірма Промінь давно і на постійній основі користується послугами Дністровського міжрайонного управління водного господарства та є постійним водокористувачем.

ОСОБА_11 зазначив, що був членом комісії земельної комісі Біляївській районні державній адміністрації, яка розглядала земельні питання. Звернення позивача в 2006 році щодо надання в оренду земель, що знаходились у земельному фонді Біляївської району було розглянуто комісією та підготовлені всі документи для надання в оренду земель. Свідок зазначив, що так як вказана процедура займала багато часу, був складений тимчасовий договір, який надавав змогу користувачеві платити орендну плату, а тим часом підготовлені документи були направлені до проектних організацій. Надалі, з часом, вказаний договір був приведений у відповідність та став постійним. ПП Агрофірма Промінь весь цей період сплачувала орендні платежі. Свідок підтвердив, що підписував акт приймання-передачі земельних ділянок в оренду згідно договору оренди землі від 10 липня 2006 року, зокрема той, який підписувався і головою Біляївській районні державній адміністрації.

Судом досліджено наявний в матеріалах справи технічний звіт ФОП ОСОБА_13 ., №07/19-ТЗ обстеження системи гідромеліорації ПП Агрофірми Промінь на основі дощувальних машин кругової дії Фрегат ДМУ-Бнм 463-72 на території Біляївської міської ради Одеської області (а.с.32-71, том 2) відповідно до висновків якого, система гідромеліорації знаходиться на земельних ділянках, що обслуговуються ПП Агрофірмою Промінь на території Біляївської міської ради Одеської області (м.Біляївка, вул.Отамана Головатого, б/н). На обстежуваних ділянках діє дві дощувальні машини Фрегат ДМУ-Бнм 463-72. Земельна ділянка, що проектується під будівництво сонячної електростанції, зрошується дощувальною машиною №1. Дощувальна машина №1 Фрегат ДМУ-Бнм 463-72 зрошує земельні ділянки (земельна ділянка за адресою Одеська обл. Біляївський р-н., м. Біляївка, вул. Отамана Головатого , б/н, що знаходиться в оренді в ПП Агрофірма Промінь згідно договору оренди від 10 липня 2006 р., зареєстрованого в ДП ЦДЗК ОРФ Біляївський регіональний офіс в книзі реєстрації договорів оренди землі за №6 від 17 липня 2006 р):

кадастровий номер 5121010100:01:003:0195 площею 2.7897 га

кадастровий номер 5121010100:01:003:0221 площею 2.7891 га

кадастровий номер 5121010100:01:003:0174 площею 2.7898 га

кадастровий номер 5121010100:01:003:0220 площею 2.7896 га

кадастровий номер 5121010100:01:003:0179 площею 2.7897 га

кадастровий номер 5121010100:01:003:0219 площею 2.7895 га

кадастровий номер 5121010100:01:003:0055 площею 2.79 га

кадастровий номер 5121010100:01:003:0218 площею 2.79 га

кадастровий номер 5121010100:01:003:0026 площею 2.79 га

кадастровий номер 5121010100:01:003:0217 площею 2.7896 га

кадастровий номер 5121010100:01:003:0161 площею 2.7899 га

кадастровий номер 5121010100:01:003:0009 площею 2.7897 га

кадастровий номер 5121010100:01:003:0159 площею 2.7897 га

кадастровий номер 5121010100:01:003:0216 площею 2.7879 га (частково).

В розділі 4 Встановлення можливої роботи меліоративної системи, в разі передачі частини меліоративних земель під інші види діяльності зазначено, що при виникненні перешкоди в русі дощувальної машини по кругу, вся ділянка дощування залишається без зрошення. Тобто при передачі частини меліоративних земель під будівництво сонячної електростанції, інша частина меліоративної земельної ділянки, що обслуговується дощувальною машиною залишається без зрошування. Також виникають проблеми в обслуговувані та ремонті магістральних та розподільчих трубопроводів, що може привести до порушення роботи всієї системи гідромеліорації Дністровського міжрайонного. Встановлення власника меліоративної системи на обстежуваних земельних ділянок.

Магістральний трубопровід (РТ-27) системи гідромеліорації обстежуваних земельних ділянок відносяться до Дністровського міжрайонного управління водного господарства Одеського управління водного господарства Державного агентства водних ресурсів України та являються державною власністю. Розподільчі трубопроводи (РТ-27-12, РТ-27-13) та дощувальні машини ("Фрегат" ДМУ-Бнм 463-72 - 2пгг) являються власністю ПП АГРОФІРМА ПРОМІНЬ .

Також, судом досліджено технічний звіт ФОП ОСОБА_14 , з топографо-гедоезичних вишукувань щодо встановлення місця розташування елементів гідроспоруд Дністровського міжрайонного управління водного господарства на території юіляївської міської ради (а.с.128-264 том 1).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України

Відповідно до ч. 2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави (ч.1 ст.1 ст.12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, тобто винесення оскаржуваних рішень).

Відповідно до ст.2 ЗК України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Пунктами а - в ст.12 ЗК України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, серед іншого, розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;

Згідно ч.1 та ч.2 ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (п. в ч.3 ст.116 ЗК України).

Згідно ч.1 ст.122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Пунктом 34 ч.1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин;.

Згідно із ч.1ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до ч.ч.1-3 ст.123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

Отже, відповідно до вимог ст.123 ЗК України міська рада має прийняти рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або прийняти мотивоване рішення про відмову із чітким визначенням однієї з підстав, передбачених статтею 123 Земельного кодексу України.

В даний спірних відносинах позивач просить визнати протиправними та скасувати рішення Біляївської міської ради №866-43/VII від 04 квітня 2019 року Про розроблення містобудівної документації - детального плану та рішення Біляївської міської ради №867-43/VІ від 04 квітня 2019 року Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ так як вказана земельна ділянка використовується позивачем на праві оренди.

Суд зазначає, що отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у користування.

Надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не покладає на раду обов`язку (не є підставою для виникнення зобов`язання перед особою, яка розробила проект землеустрою) щодо надання цієї земельної ділянки у власність (користування, в тому числі на умовах оренди). Рада може відмовити у затвердженні проекту та наданні земельної ділянки у власність з підстав, визначених законом. (постанова Верховного Суду від 03.04.2019 у справі 509/4722/16-а).

Аналогічна правова позиція висловлена Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 30 травня 2018 року по справі №826/5737/16, та Верховним судом у постанові від 13 березня 2018 року по справі №766/6141/16-а та у постанові від 03.04.2019 у справі 509/4722/16-а

Крім того, за приписами ч.2 ст.24 Закону України від 17.02.2011 року №3038-VI Про регулювання містобудівної діяльності зміна функціонального призначення територій не тягне за собою припинення права власності або права користування земельними ділянками, які були передані (надані) у власність чи користування до встановлення нового функціонального призначення територій, а тому рішення Біляївської міської ради №866-43/VII від 04 квітня 2019 року Про розроблення містобудівної документації - детального плану жодним чином не впливає на права позивача як користувача (орендаря) земельної ділянки, а також твердження Підприємства стосовно можливого настання негативних наслідків у вигляді збитків, спричинених демонтажем гідромеліоративної системи.

З урахуванням зазначеного, колегія суддів приходить до висновку, що підстави для задоволення позовних вимог за даним позовом відсутні, а прийняті Біляївською міською радою Біляївського району Одеської області 4 квітня 2019 року рішення №866-43/VII від Про розроблення містобудівної документації - детального плану та рішення №867-43/VІ Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ прийняті відповідно до вимог законодавства, з урахуванням передбачених повноважень та не порушують прав позивача.

Відповідно до ч.1 ст.73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно із ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст.77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.

Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що не підлягає задоволенню.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Судові витрати розподілити відповідно до ст.139 КАС України.

Керуючись ст. ст. 9, 72-73, 77, 90, 242, 245, 255, 295 КАС України суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства Агрофірма Промінь до Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Біляївської районної державної адміністрації Одеської області, ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ про визнання протиправними рішень №866-43/VII від 04.04.2019 року та №867-43/VI від 04.04.2019 року - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи проводився в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення виготовлено та підписано колегією суддів 14.11.2019 року.

Позивач: Приватне підприємство Агрофірма Промінь (код ЄДРПОУ 05539318, 67600, Одеська обл., м.Біляївка, вул.Матросова, 25);

Відповідач: Біляївська міська рада Біляївського району Одеської області (код ЄДРПОУ 33579244, 67033, м.Одеса, вул.Литовська, 23);

Третя особа: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області (код ЄДРПОУ 39765871, 65107, м. Одеса, вул. Канатна, буд. 83);

Третя особа: Біляївська районна адміністрація Одеської області (код ЄДРПОУ 04057095, 67600, Одеська обл., м.Біляївка, просп..Незалежності, 11);

Третя особа: ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ (код ЄДРПОУ 42291979, 67600, Одеська обл., м.Біляївка, вул.Кравченка, 1-А, офіс 2).

Суддя П.П. Марин

Суддя М.М. Кравченко

Суддя К.О.Танцюра

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.11.2019
Оприлюднено15.11.2019
Номер документу85641130
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/3397/19

Постанова від 22.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 21.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 18.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 31.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 21.02.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 30.01.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 30.01.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 24.01.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Запорожан Д.В.

Ухвала від 10.01.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 09.01.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Запорожан Д.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні