Рішення
від 19.11.2019 по справі 400/2008/19
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 листопада 2019 р. Справа № 400/2008/19 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Малих О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом:Фермерського господарства Джерело , вул. Гагаріна, 14, смт. Арбузинка, Арбузинський район, Миколаївська область, 55300 до відповідача:Головного управління ДФС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001 про:визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 15.05.2019 р. № 00035341406, ВСТАНОВИВ:

Фермерське господарство Джерело (далі - позивач, ФГ Джерело ) звернулось до суду з адміністративним позовом про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Миколаївській області (далі - відповідач, ГУ ДФС) від 15.05.2019 року № 00035341406.

Ухвалою від 08.07.2019 року суд відкрив провадження у справі та ухвалив розглядати справу за правилами загального позовного провадження.

19.11.2019 року суд своєю ухвалою закрив підготовче провадження та перейшов до розгляду справи по суті.

В обґрунтування своїх вимог позивач вказав, що облік готівки в повній сумі її фактичного надходження у касовій книзі ним здійснюється своєчасно, на підставі прибуткових касових ордерів та фіскальних звітних чеків. Перевіряючими не враховувався факт видачі готівки з каси для виплати заробітної плати. Враховуючи викладене, позивач вважає оскаржуване податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Відповідач надав відзив на адміністративний позов, в якому в задоволенні позовних вимог просив відмовити. Заперечуючи проти позову відповідач вказав на те, що перевіркою встановлено відсутність підпису головного бухгалтера та касира ФГ Джерело на прибуткових касових ордерах та аркушах касової книги, який є обов`язковим реквізитом. Так як ліміт каси ФГ Джерело не встановлено, уся готівка, що перебувала в касі фермерського господарства на кінець робочого дня і не здана ним у відповідності до Положення № 148 у період з 03.01.2019 року по 26.02.2019 року, вважається понадлімітною. Оскаржуване податкове повідомлення-рішення є законним та обґрунтованим, а отже скасуванню не підлягає.

Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:

ФГ Джерело зареєстровано як юридична особа 25.10.1995 року. Вид економічної діяльності згідно КВЕД: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культу.

У період з 09.04.2019 року по 19.04.2019 року посадовими особами ГУ ДФС здійснено фактичну перевірку ФГ Джерело щодо дотримання порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, виробництва та обігу підакцизних товарів за період з 01.04.2016 року по 18.04.2019 року, за результатами якої складено Акт № 0108/14/29/14/20889798 від 19.04.2019 року (далі - Акт перевірки).

Перевіркою виявлено, та висновками Акту перевірки зафіксовано, порушення позивачем:

- п. 11 розділу ІІ Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою правління Національного банку України від 29.12.2017 року № 148 (далі та раніше за текстом - Положення № 148), а саме: ФГ Джерело не оприбутковано готівкові кошти (готівку), яка надійшла в касу підприємства за період з 03.01.2019 року по 26.02.2019 року на загальну суму 481512,53 грн. Так, перевіркою встановлено відсутність підпису головного бухгалтера та касира ФГ Джерело на прибуткових касових ордерах та аркушах касової книг, який є обов`язковим реквізитом при заповненні прибуткових касових ордерів відповідно до п. 32 розділу ІІІ Положення № 148;

- п. 15 розділу ІІ, п. 27 розділу ІІІ, п. 53 розділу V, пп. 3 п. 58 розділу VI Положення № 148, а саме: перевіркою встановлено перевищення ліміту залишку готівки в касі за період з 03.01.2019 року по 26.02.2019 року - понадлімітна готівка в касі на загальну суму 257584,96 грн.

На підставі Акту перевірки, ГУ ДФС 15.05.2019 року оформлено податкове повідомлення-рішення № 00035341406, яким на позивача накладено штрафні (фінансові) санкції у розмірі 2922732,57 грн.

Не погоджуючись з рішенням ГУ ДФС, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Приймаючи рішення у справі, суд виходить з наступного:

Згідно п. 1 Положення № 148 це Положення розроблено відповідно до Закону України Про Національний банк України і визначає порядок ведення касових операцій у національній валюті України юридичними особами (крім банків) та їх відокремленими підрозділами незалежно від організаційно-правової форми та форми власності, органами державної влади та органами місцевого самоврядування під час здійснення ними діяльності з виробництва, реалізації, придбання товарів чи іншої господарської діяльності, фізичними особами, які здійснюють підприємницьку діяльність, фізичними особами.

У відповідності до пп. 18 п. 3 Положення № 148, оприбуткування готівки - проведення суб`єктами господарювання обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі/книзі обліку доходів і витрат/книзі обліку доходів/фіскальному звітному чеку/розрахунковій квитанції.

Згідно п. 13 Положення № 148 підприємства та фізичні особи-підприємці, яким Законом України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг надано право проводити розрахунки готівкою із споживачами без використання реєстру розрахункових операцій (далі - РРО) з використанням відповідних книг обліку і специфіка функціонування яких унеможливлює оформлення ними кожної операції касовим ордером (продаж проїзних і перевізних документів; білетів державних лотерей; квитків на відвідування культурно-спортивних і видовищних закладів), оприбутковують готівку наприкінці робочого дня за сукупністю операцій у цілому за робочий день з оформленням касовими документами і відображенням у книзі обліку розрахункових операцій (далі - КОРО) або розрахунковій книжці (далі - РК).

Актом перевірки встановлено факт не оприбуткування готівки в касі ФГ Джерело на зальну суму 481512,53 грн., з яких: 8805,10 грн. - торгова виручка; 450707,43 грн. - готівкові кошти, повернуті в касу господарства з підзвіту; 22000,00 грн. - готівкові кошти, внесені в касу господарства з розрахункового рахунку.

Відповідно до п. 11 Положення № 148 оприбуткуванням готівки в касах установ/підприємств та їх відокремлених підрозділів, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.

Таким чином, у разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням розрахункової книги оприбуткуванням готівки є сукупність таких дій: 1) фіксація повної суми фактичних надходжень готівки у фіскальних звітних чеках РРО (даних розрахункової книги); 2) відображення на їх підставі готівки у книзі обліку розрахункових операцій (КОРО).

Враховуючи зазначене, лише у разі встановлення розбіжності у записах КОРО та касовій книзі, така різниця буде вважатись як неоприбуткована або несвоєчасно оприбуткована готівка.

В Акті перевірки відсутні відомості про факти встановлення розбіжностей у записах КОРО та касовій книзі, різниця яких підтверджувала о факт не оприбуткування або несвоєчасного оприбуткована готівка. В той же час, підклеєні та збережені фіскальні звіти чеків на відповідних сторінках КОРО, відомості записів КОРО та відомості касової книги за період з 03.01.2019 року по 26.02.2019 року свідчать про здійснення своєчасного обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів та фіскальних звітних чеків.

При цьому, відповідно до п. 25 Положення № 148, приймання готівки в касу проводиться за прибутковим касовим ордером (додаток 2), підписаним головним бухгалтером або особою, уповноваженою керівником установи/підприємства. До прибуткових касових ордерів можуть додаватися документи, які є підставою для їх складання.

Виходячи з висновків Акту перевірки, відсутність підпису на прибуткових касових ордерах, свідчить про факт не оприбуткування готівки в касі та є підставою для застосування фінансових санкцій у вигляді штрафу, передбаченого п. 1 Указу Президента України від 12.06.1995 року № 436/95 Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки (далі - Указ № 436/95).

Проте, вищевикладені обставини свідчать про протиправність застосування в даному випадку штрафних санкцій передбачених п. 1 Указу № 436/95, оскільки відповідальність за недотримання порядку оформлення прибуткових касових ордерів Указом не передбачена.

Щодо перевищення ФГ Джерело ліміту залишку готівки в касі, суд зазначає наступне:

У відповідності до пп. 3 п. 58 Положення № 148, контролюючий орган під час проведення перевірки визначає наявність самостійно встановленого ліміту каси та його відповідність самостійно здійсненим розрахункам. Сума готівки за видатковими касовими ордерами або видатковими відомостями, у яких видача готівки з каси не підтверджена підписом одержувача (абзац другий пункту 27 розділу III цього Положення), додається до залишку готівки в касі виключно в день, у якому оформлено зазначені видаткові документи, і надалі зазначена сума не береться для розрахунку понадлімітних залишків готівки.

Згідно п. 15 Положення № 148, установи/підприємства мають право тримати в позаробочий час у своїх касах готівкову виручку (готівку) у межах, що не перевищують самостійно встановлений ними ліміт каси. Готівкова виручка (готівка), що перевищує самостійно встановлений ліміт каси, здається до банків для її зарахування на банківські рахунки. Відокремлені підрозділи установ/підприємств мають право здавати готівкову виручку (готівку) безпосередньо до кас юридичних осіб або банку чи небанківської фінансової установи, які в установленому законодавством порядку отримали ліцензію на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунку для її переказу і зарахування на банківські рахунки юридичних осіб.

Відповідно до п. 53 Положення № 148, ліміт каси вважається нульовим, якщо установою/підприємством його не встановлено (незалежно від причин такого невстановлення). Уся готівка, що перебуває в касі установи/підприємства на кінець робочого дня і не здана нею/ним відповідно до вимог цього Положення, уважається понадлімітною, якщо установою/підприємством ліміт каси не встановлено (незалежно від причин такого невстановлення).

В матеріалах справи наявний Порядок оприбуткування готівки у національній валюті в касі підприємства, розрахунку ліміту залишку готівки в касі та правила здавання готівки до установи банку, затверджений Наказом по ФГ Джерело № 1-1/18 від 05.01.2018 року, та наказ по ФГ Джерело № 3/18 від 05.01.2018 року про внесення змін до наказу від 02.01.2018 року № 1/18 Про встановлення ліміту каси , відповідно до яких встановлено, зокрема, ліміт каси фермерського господарства та порядок його розрахування.

Так, ліміт каси ФГ Джерело становить 6000,00 грн., що ГУ ДФС було залишено поза увагою під час проведення перевірки та розгляду Заперечення ФГ Джерело на Акт перевірки.

Крім того, відповідачем не визнається факт видачі готівки з каси для виплати заробітної плати, під звіт та зарахування на розрахунковий рахунок.

Відповідно до п. 26 Положення № 148, видача готівки з кас проводиться за видатковими касовими ордерами або видатковими відомостями. Документи на видачу готівки підписуються керівником і головним бухгалтером або особою, уповноваженою керівником. До видаткових ордерів додаються заяви на видачу готівки, розрахунки.

В матеріалах справи наявні видаткові касові ордери, а також відомості на видачу грошей під звіт, які належним чином підписані.

На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, позовні вимоги підлягають задоволенню.

У відповідності до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 2, 19, 77, 139, 241 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов Фермерського господарства Джерело (вул. Гагаріна, 14, смт. Арбузинка, Арбузинський район, Миколаївська область, 55300, код ЄДРПОУ 20889798) до Головного управління ДФС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 39394277) - задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Миколаївській області від 15.05.2019 року № 00035341406.

3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 39394277) на користь Фермерського господарства Джерело (вул. Гагаріна, 14, смт. Арбузинка, Арбузинський район, Миколаївська область, 55300, код ЄДРПОУ 20889798) судові витрати у сумі 19210,00 грн. (дев`ятнадцять тисяч двісті десять гривень 00 коп.).

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до Одеського апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 19.11.2019 року.

Суддя О.В. Малих

Дата ухвалення рішення19.11.2019
Оприлюднено22.11.2019
Номер документу85769127
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/2008/19

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 10.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 04.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Постанова від 04.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 28.07.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 09.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 28.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 23.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 23.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 14.02.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні