Постанова
від 18.11.2019 по справі 520/3419/19
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 листопада 2019 р.Справа № 520/3419/19 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Рєзнікової С.С.,

Суддів: Мінаєвої О.М. , Бегунца А.О. ,

за участю секретаря судового засідання Машури Г.І.

представника позивача: Мироненка В.М.,

представника відповідача: Мірошніченка С.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 року, суддя Мороко А.С., майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022, повний текст складено 22.07.19 року по справі № 520/3419/19

за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області

до Приватного підприємства "УКРАГРОПРОМСЕРВІС"

про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Приватного підприємства "УКРАГРОПРОМСЕРВІС", в якому просив суд:

- до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, експлуатацію будівель приватного підприємства "УКРАГРОПРОМСЕРВІС" за адресою: Харківська область, Красноградський район, м. Красноград, вул. Харківська, буд. 2, зупинити повністю шляхом їх знеструмлення з опечатуванням пристроїв відключення джерел електропостачання, у зв`язку з чим зобов`язати керівництво приватного підприємства "УКРАГРОПРОМСЕРВІС" негайно припинити використання цих будівель з метою проведення будь якої діяльності, не пов`язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивачем зазначено, що за результатами проведеної перевірки виявлено, що відповідачем порушено вимоги законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють реальну загрозу здоров`ю людей, у зв`язку з чим, позов підлягає задоволенню.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 відмовлено в задоволенні позовних вимог.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивачем подано апеляційну скаргу, згідно з якою апелянт просить суд скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову про задоволення позовних вимог, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивачем зазначено, що Приватним підприємством "УКРАГРОПРОМСЕРВІС" не усунено в повному обсязі встановлені за результатами проведеної перевірки порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють реальну загрозу здоров`ю людей.

Відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву на апеляційну скаргу.

В судовому засіданні суду апеляційної інстанції 18.11.2019 представники сторін підтримали свої правові позиції по справі.

Колегія суддів заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши в межах доводів апеляційної скарги рішення суду першої інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що на підставі наказу № 20 від 11.01.2019 "Про проведення планових перевірок об`єктів" та посвідчення на проведення перевірки № 48 від 01.02.2019 Красноградським районним відділом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області в період з 04.02.2019 по 08.02.2019 проведена планова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері (з питань) цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки на території та у будівлях ПП "УКРАГРОПРОМСЕРВІС" за адресою: Харківська область, Красноградський район, м. Красноград, вул. Харківська, буд. 2

За результатами проведеної перевірки посадовими особами Красноградським районним відділом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області складено акт № 45 від 08.02.2019, яким встановлено порушення відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей (а.с. 20-29).

Враховуючи, що час звернення до суду з адміністративним позовом відповідачем не усунено встановлені в акті перевірки порушення, позивач звернувся до суду з вказаним позовом про зупинення експлуатації будівель приватного підприємства "УКРАГРОПРОМСЕРВІС".

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з їх необґрунтованості.

Колегія суддів не погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції, виходячи з наступних підстав.

Так, відповідно до статті 1 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з абзацом першим частини 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Згідно з ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до частини 2 статті 12 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , у разі застосування санкцій за порушення вимог законодавства, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання. Санкція, що застосовується до суб`єкта господарювання при першому порушенні, не може бути вищою за мінімальну санкцію, передбачену відповідним законом.

Згідно з пунктами 33 та 43 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України, пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

Пунктами 1, 3 та 4 частини 1 статті 7 Кодексу цивільного захисту України визначено, що цивільний захист здійснюється за такими основними принципами: гарантування та забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності; пріоритетності завдань, спрямованих на рятування життя та збереження здоров`я громадян; максимально можливого, економічно обґрунтованого зменшення ризику виникнення надзвичайних ситуацій.

Згідно з пунктом 21 частини 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки.

Відповідно до пункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно з вимогами частини першої та другої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Отже, положення Кодексу цивільного захисту України одночасно визначають два різні та самостійні за своєю правовою природою наслідки у разі виявлення порушень при проведенні перевірки суб`єкта господарювання, а саме: винесення припису та/або заборона, зупинення, припинення, обмеження роботи такого суб`єкта. При цьому, застосування одного з таких заходів не є перешкодою для застосування іншого.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Колегія суддів зазначає, що заявлений предмет позову (зупинення експлуатації приміщень) відповідає положенням ст.70 Кодексу цивільного захисту України та ч.5 ст.4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

При цьому, застосування заходів реагування можливо у разі виявлення порушень, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Як убачається зі змісту позовної заяви та доданих до неї матеріалів, застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень, є заходом, направленим на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям, який лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.

Виходячи з вищевикладеного, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.

При цьому, захід реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі до повного усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб є заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Як свідчать матеріали справи, за результатами проведеної перевірки посадовими особами Красноградським районним відділом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області складено акт № 45 від 08.02.2019, яким встановлено порушення відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей (а.с. 20-29).

Відповідач стверджує, а суд першої інстанції з ним погодився, що оскільки підприємством усунуто більшість порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які зафіксовані в акті №45 від 08.02.2019, тому відсутні підстави для повного зупинення діяльності підприємства на підставі вказаного акту. Відповідачем долучено до матеріалів справи видаткову накладну № А-227372 від 06.07.2018, про придбання вогнегасників у кількості 4 шт. і клеми акк. 2 шт. (а.с.45) та технічний звіт по електротехнічних вимірах ЕТЛ ПП "Мегом", проведених в ПП "УКРАГРОПРОМСЕРВІС" в травні 2019 року (а.с. 46-51).

Разом з тим, колегія суддів зазначає, що судом першої інстанції не з`ясовані обставини щодо того, які саме порушення були фактично усунуті ПП "УКРАГРОПРОМСЕРВІС" на час прийняття судом рішення, та з урахуванням цього не встановлено чи не усунуті порушення вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, а усунення цих порушень вимагає вжиття заходів реагування саме у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі відповідача.

При обранні виключного заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі ПП "УКРАГРОПРОМСЕРВІС", позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

Як встановлено колегією суддів в ході розгляду справи та не заперечується відповідачем, на теперішній час, порушення, виявлені під час перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сфері (з питань) цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, на території та у будівлях ПП "УКРАГРОПРОМСЕРВІС" за адресою: Харківська область, Красноградський район, м. Красноград, вул. Харківська, буд. 2, які зафіксовані в акті № 45 від 08.02.2019, в повному обсязі не усунуті.

Крім того, відповідачем не доведено, а колегією суддів не встановлено, що відповідач має намір та вживає заходи з метою усунення встановлених порушень найближчим часом.

Також з метою доведення відсутності вжиття заходів позивачем на усунення порушень, відповідачем надано до матеріалів справи копію акту позапланової перевірки від 14.11.2019 №138 про проведення заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання ПП "УКРАГРОПРОМСЕРВІС" вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої суб`єктом владних повноважень встановлено порушення, ідентичні тим порушенням, що були встановлені раніше спірним актом перевірки № 45 від 08.02.2019.

Посилання відповідача на недотримання принципу пропорційності під час застосування такого заходу, як повне зупинення експлуатації об`єкту - є необґрунтованим, оскільки забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення у порівняні з інтересом відповідача у використанні будівель в підприємницькій діяльності.

При цьому, колегія суддів враховує, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення Приватним підприємством "УКРАГРОПРОМСЕРВІС" виявлених порушень.

Крім того, застосований до скаржника захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення суб`єктом господарювання виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Аналогічний висновок щодо застосування норм матеріального права викладений у постанові Верховного Суду від 20.11.2018 р. (справа 826/1024/18).

Відповідно до ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Таким чином, судом першої інстанцій не повно встановлені обставин справи, що мають значення для правильного вирішення спору.

Ураховуючи викладені обставини та досліджені докази, оскільки на час розгляду справи судом апеляційної інстанції відповідачем не надано доказів усунення усіх порушень, вказаних в акті перевірки, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, а саме: зупинення повністю експлуатацію будівель приватного підприємства "УКРАГРОПРОМСЕРВІС" шляхом їх знеструмлення з опечатуванням пристроїв відключення джерел електропостачання.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Згідно п. 1, 3, 4 ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення зокрема є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

За вказаних обставин, проаналізувавши всі наведені вище докази, колегія суддів приходить до висновку про скасування рішення суду першої інстанції та прийняття постанови про задоволення позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області задовольнити.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 року по справі № 520/3419/19 скасувати.

Прийняти постанову, якою позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Приватного підприємства "УКРАГРОПРОМСЕРВІС" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду задовольнити.

До повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, експлуатацію будівель приватного підприємства "УКРАГРОПРОМСЕРВІС" за адресою: Харківська область, Красноградський район, м. Красноград, вул. Харківська, буд. 2, зупинити повністю шляхом їх знеструмлення з опечатуванням пристроїв відключення джерел електропостачання, у зв`язку з чим зобов`язати керівництво приватного підприємства "УКРАГРОПРОМСЕРВІС" негайно припинити використання цих будівель з метою проведення будь якої діяльності, не пов`язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя (підпис)С.С. Рєзнікова Судді (підпис) (підпис) О.М. Мінаєва А.О. Бегунц Повний текст постанови складено 22.11.2019 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.11.2019
Оприлюднено25.11.2019
Номер документу85834813
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/3419/19

Ухвала від 04.01.2023

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Тонконоженко М. М.

Ухвала від 28.12.2022

Кримінальне

Одеський апеляційний суд

Батрак В. В.

Ухвала від 27.10.2022

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Тонконоженко М. М.

Ухвала від 27.10.2022

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Тонконоженко М. М.

Ухвала від 17.06.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

Постанова від 29.05.2020

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Тонконоженко М. М.

Постанова від 22.05.2020

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Тонконоженко М. М.

Постанова від 18.11.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Постанова від 18.11.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 28.10.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні