ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 листопада 2019 року м. Ужгород№ 260/1231/19 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Рейті С.І.
при секретарі судового засідання Олійник В.В.
за участі представників
позивача: Токар Т.І. (довіреність від 20.08.2019 року № 746/01-18), Павлич В.М. (довіреність від 18.10.2019 року № 937/01-18)
відповідача: Дичка А.В. (довіреність від 21.10.2019 року № 396/01.3-04)
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Відділу освіти Свалявської районної державної адміністрації до Свалявської районної ради про визнання незаконним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
У відповідності до ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 22 листопада 2019 року проголошено вступну та резолютивну частину Рішення. Рішення в повному обсязі складено 27 листопада 2019 року.
Відділ освіти Свалявської районної державної адміністрації Закарпатської області (далі - позивач, Відділ освіти) звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом до Свалявської районної ради Закарпатської області (далі - відповідач, Свалявська районна рада) про визнання протиправним та скасування дії рішення Свалявської районної ради від 02.07.2019 року № 406 "Про преміювання працівників загальноосвітніх навчальних закладів Свалявського району".
В обгрунтування позовних вимог зазначено, що 02.07.2019 року Свалявською районною радою прийнято рішення за № 406 "Про затвердження Положення про преміювання працівників загальноосвітніх навчальних закладів Свалявського району". Відділ освіти вважає прийняте рішення незаконним з огляду на те, що умови оплати праці працівників навчальних закладів та установ освіти визначені наказом Міністерства освіти України від 26.09.2005 року № 557 "Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ" та розроблені на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 року № 1298 "Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери" та відповідно до Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 25.04.1993 року № 102. Цими нормативно-правовими актами керівникам бюджетних установ закладів та організацій надано право, в межах Фонду заробітної плати, затверджувати порядок і розміри преміювання працівників.
Реалізуючи свої повноваження, Свалявська районна рада рішенням від 02.07.2019 року № 406 "Про затвердження Положення про преміювання працівників загальноосвітніх навчальних закладів Свалявського району" порушує ст. 25 Закону України "Про освіту" в частині невтручання засновника у діяльність закладу освіти, що здійснюється ним у межах його автономних прав, оскільки право затверджувати положення про преміювання працівників закладів освіти належить керівнику закладу або органу виконавчої влади, місцевого самоврядування, при яких створені централізовані бухгалтерії, в даному випадку відділу освіти, де створено централізовану бухгалтерію.
Ухвалою судді від 04.09.2019 року відкрито провадження у адміністративній справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, запропоновано відповідачеві надати відзив на позовну заяву у разі її заперечення.
30.09.2019 року відповідачем надано відзив на позовну заяву, згідно якого вважає позовні вимоги безпідставними та необгрунтованими, а тому в їх задоволенні просить відмовити з огляду на таке: оскаржене рішення ради є рішенням колегіального органу. Відповідно до ст. 24 Закону України "Про освіту" управління закладами освіти здійснюють: засновник (в даному випадку районна рада), керівник закладу освіти, колегіальний орган управління закладу освіти, колегіальний орган громадського самоврядування та інші органи, передбачені установчими документами закладів освіти. У відповідності до ст. 23 Закону України "Про освіту", два освітні заклади району прийняли рішення про перехід на фінансову автономію закладу (Свалявська гімназія та Неліпинська ЗОШ І-ІІІ ст.). Посилання позивача на порушення відповідачем норм постанови КМУ від 30.08.2002 року № 1298 є безпідставними, так як, п.4 вказаної постанови чітко передбачено, що преміювання керівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери, їх заступників, встановлення їм надбавок та доплат до посадових окладів, матеріальної допомоги здійснюється за рішенням органу вищого рівня у межах коштів на оплату праці.
Враховуючи те, що фінансово автономні заклади освіти є комунальною власністю районної ради, яка в свою чергу є їх засновником, Свалявською районною радою прийнято оскаржене рішення, так як відповідно до п.2 ст. 24 Закону України "Про освіту" - Відділ освіти (позивач) не наділений управлінськими правами відносно вищезазначених комунальних закладів освіти і не є органом вищого рівня для вказаних установ і не зможе проводити преміювання їх керівників.
В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали з мотивів, викладених у позовній заяві, просять позов задовольнити.
Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечила з підстав, наведених у відзиві проти позову, просить відмовити у задоволенні позову.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст. 5 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 року № 2145-VІІІ, освіта є державним пріоритетом, що забезпечує інноваційний, соціально-економічний і культурний розвиток суспільства. Фінансування освіти є інвестицією в людський потенціал, сталий розвиток суспільства і держави. Державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 23 Закону України "Про освіту" держава гарантує академічну, організаційну, фінансову і кадрову автономію закладів освіти. Обсяг автономії закладів освіти визначається цим Законом, спеціальними законами та установчими документами закладу освіти.
Згідно ст. 24 Закону України "Про освіту" система управління закладами освіти визначається законом та установчими документами. Установчі документи закладу освіти повинні передбачати розмежування компетенції засновника (засновників), інших органів управління закладу освіти та його структурних підрозділів відповідно до законодавства.
Управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.
Як визначено ч.1, 2 ст. 25 Закону України "Про освіту", права і обов`язки засновника щодо управління закладом освіти визначаються цим Законом та іншими законами України, установчими документами закладу освіти. Засновник закладу освіти або уповноважена ним особа: затверджує установчі документи закладу освіти, їх нову редакцію та зміни до них; укладає строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти, обраним (призначеним) у порядку, встановленому законодавством та установчими документами закладу освіти; розриває строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти з підстав та у порядку, визначених законодавством та установчими документами закладу освіти; затверджує кошторис та приймає фінансовий звіт закладу освіти у випадках та порядку, визначених законодавством; здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти; здійснює контроль за дотриманням установчих документів закладу освіти; забезпечує створення у закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування; здійснює контроль за недопущенням привілеїв чи обмежень (дискримінації) за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, сімейного та майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками; здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти; розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг; сприяє створенню безпечного освітнього середовища в закладі освіти та вживає заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу; реалізує інші права, передбачені законодавством та установчими документами закладу освіти.
Засновник або уповноважена ним особа не має права втручатися в діяльність закладу освіти, що здійснюється ним у межах його автономних прав, визначених законом та установчими документами (ч.3 ст. 25 Закону України "Про освіту").
У відповідності до ч. 1 ст. 26 Закону України "Про освіту", керівник закладу освіти здійснює безпосереднє управління закладом і несе відповідальність за освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність закладу освіти. Повноваження (права і обов`язки) та відповідальність керівника закладу освіти визначаються законом та установчими документами закладу освіти. Керівник є представником закладу освіти у відносинах з державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами і діє без довіреності в межах повноважень, передбачених законом та установчими документами закладу освіти.
Керівник закладу освіти призначається засновником у порядку, визначеному законами та установчими документами, з числа претендентів, які вільно володіють державною мовою і мають вищу освіту (абзац перший ч. 2 ст. 26 Закону України "Про освіту").
До органів управління у сфері освіти належать: Кабінет Міністрів України; центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки; центральний орган виконавчої влади із забезпечення якості освіти; постійно діючий колегіальний орган у сфері забезпечення якості вищої освіти; державні органи, яким підпорядковані заклади освіти; Верховна Рада Автономної Республіки Крим; Рада міністрів Автономної Республіки Крим; органи місцевого самоврядування (ч. 1 ст. 62 Закону України "Про освіту").
Відповідно до ч.2 ст. 66 Закону України "Про освіту" районні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, в тому числі, мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх.
На виконання вказаних законодавчих норм, рішенням тридцять четвертої сесії сьомого скликання Свалявської районної ради від 02.07.2019 року № 408 "Про затвердження статуту Неліпинської ЗОШ І-ІІІ ступенів Свалявської районної ради Закарпатської області у новій редакції", відповідно до статей 43, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Законів України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", беручи до уваги клопотання Неліпинської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 84/01-18 від 22.05.2019 року, враховуючи рекомендації постійних комісій, районна рада вирішила, в тому числі, затвердити Статут Неліпинської ЗОШ І-ІІІ ступенів Свалявської районної ради Закарпатської області у новій редакції; погодити Неліпинській ЗОШ І-ІІІ ступенів фінансову автономію закладу, а також, відділу освіти Свалявської РДА вчинити дії щодо виведення Неліпинської ЗОШ І -ІІІ ступенів зі складу централізованої бухгалтерії та перевести на самостійний бухгалтерський облік з правом юридичної особи, а також вчинити всі інші дії передбачені чинним законодавством України.
Як вбачається із п.1.1 Статуту Неліпинської ЗОШ І-ІІІ ступенів Свалявської районної ради Закарпатської області, Неліпинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Свалявської районної ради Закарпатської області (далі - заклад освіти) є об`єктом комунальної власності територіальних громад Свалявської районної ради Закарпатської області.
Засновником закладу освіти є Свалявська районна рада Закарпатської області (п.2.2 Статуту).
Заклад освіти у своїй діяльності керується Конституцією України, Конвенцією ООН "Про права дитини", Законами України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", іншими законодавчими актами України, постановами Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства освіти і науки України, рішеннями Свалявської районної ради, іншими нормативно-правовими документами та цим Статутом (п.1.8 Статуту).
Управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу здійснюють: Засновник; директор закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування (п.4.1 Статуту).
Засновник закладу освіти: затверджує установчі документи закладу освіти, їх нову редакцію та зміни до них; укладає строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти, обраним (призначеним) у порядку, встановленому законодавством та установчими документами закладу освіти; розриває строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти з підстав та у порядку, визначених законодавством та установчими документами закладу освіти; затверджує кошторис та приймає фінансовий звіт закладу освіти у випадках та порядку, визначених законодавством; здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти; здійснює контроль за дотриманням установчих документів закладу освіти; забезпечує створення у закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування; здійснює контроль за недопущенням привілеїв чи обмежень (дискримінації) за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, сімейного та майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками; реалізує інші права, передбачені законодавством та установчими документами закладу освіти. Засновник не має права втручатися в діяльність закладу освіти, що здійснюється ним у межах його автономних прав, визначених законом та установчими документами; Засновник може делегувати окремі свої повноваження органу управління закладу освіти та/або наглядовій (піклувальній) раді закладу освіти; Засновник має право створювати заклад освіти, що здійснює освітню діяльність на кількох рівнях освіти (п.4.2 Статуту).
Крім того, як вбачається із рішення тридцять четвертої сесії сьомого скликання Свалявської районної ради від 02.07.2019 року № 407 "Про затвердження Статуту Свалявської гімназії Свалявської районної ради Закарпатської області у новій редакції", відповідно до статей 43, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Законів України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", беручи до уваги клопотання Свалявської гімназії № 90 від 05.06.2019 року, враховуючи рекомендації постійних комісій, районна рада вирішила, зокрема, затвердити Статут Свалявської гімназії Свалявської районної ради Закарпатської області у новій редакції; погодити Свалявській гімназії фінансову автономію закладу; відділу освіти Свалявської РДА вчинити дії щодо виведення Свалявської гімназії зі складу централізованої бухгалтерії та перевести на самостійний бухгалтерський облік з правом юридичної особи, а також вчинити всі інші дії передбачені чинним законодавством України.
Згідно із п.1 Статуту Свалявської гімназії Свалявської районної ради Закарпатської області, Свалявська гімназія Свалявської районної ради Закарпатської області (далі - гімназія) є об`єктом комунальної власності територіальних громад Свалявської районної ради Закарпатської області.
Засновником закладу освіти є Свалявська районна рада Закарпатської області (п.2 Статуту).
Гімназія є юридичною особою, має самостійний баланс, банківський рахунок, печатку, штампи, ідентифікаційний код, бланки із своєю назвою (п.7 Статуту)
Гімназія у своїй діяльності керується Конституцією України, Конвенцією ООН "Про права дитини", Законами України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", Інструкцією про організацію та діяльність гімназії, листом МОН України від 10.03.2006 року № 1/9-140 "Про застосування окремих положень законодавства про освіту щодо функціонування гімназій, ліцеїв, колегіумів", іншими законодавчими актами України, постановами Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства освіти і науки України, рішеннями Свалявської районної ради, іншими нормативно-правовими документами та цим Статутом (п.8 Статуту).
Управління гімназією в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу здійснюють: Засновник; директор гімназії; колегіальний орган управління гімназії; колегіальний орган громадського самоврядування (п. 1 розділу 4 Статуту).
Засновник закладу освіти: затверджує установчі документи гімназії, їх нову редакцію та зміни до них; укладає строковий трудовий договір (контракт) з керівником гімназії, призначеним у порядку, встановленому законодавством та установчими документами гімназії; розриває строковий трудовий договір (контракт) з керівником гімназії з підстав та у порядку, визначених законодавством та установчими документами гімназії; затверджує кошторис та приймає фінансовий звіт гімназії у випадках та порядку, визначених законодавством; здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю гімназії; здійснює контроль за дотриманням установчих документів гімназії; забезпечує створення у гімназії інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування; здійснює контроль за недопущенням привілеїв чи обмежень (дискримінації) за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, сімейного та майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками; реалізує інші права, передбачені законодавством та установчими документами гімназії.
Засновник не має права втручатися в діяльність гімназії, що здійснюється ним у межах його автономних прав, визначених законом та установчими документами (п. 2.2 розділу 4 Статуту).
При цьому, як встановлено ч.ч. 1, 2 ст. 78 Закону України "Про освіту" держава забезпечує асигнування на освіту в розмірі не менше ніж 7 відсотків валового внутрішнього продукту за рахунок коштів державного, місцевих бюджетів та інших джерел фінансування, не заборонених законодавством. Фінансування закладів, установ і організацій системи освіти здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів, а також інших джерел, не заборонених законодавством.
Згідно листа Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 року № 1/12-3780, на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 10.04.2018 N 13820/1/1-18 до листа Комітету з питань науки та освіти Верховної Ради України від 28.03.2018 N 04-23/10-323 Міністерство освіти і науки розглянуто звернення голови Профспілки працівників освіти і науки України від 05.03.2018 N 02-5/153 та повідомлено, зокрема, що рівень фінансової забезпеченості місцевих бюджетів, у першу чергу, залежить від заходів, які вживаються місцевими органами влади стосовно вишукання додаткових джерел надходжень до бюджету, розширення бази оподаткування та збільшення надходжень, мобілізації доходів до місцевих бюджетів адекватно стану розвитку економіки територій, здійснення заходів з детінізації економіки, дотримання жорсткого режиму економного використання бюджетних коштів тощо. Таким чином, питання фінансового забезпечення галузі освіти мають вирішуватися органами виконавчої влади та місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевих бюджетів, вказаних коштів та з інших джерел, не заборонених чинним законодавством.
Як встановлено судом, відповідно до ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Законів України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", з метою посилення мотивації керівників комунальних установ, засновником яких є Свалявська районна рада, щодо покращення фінансових та якісних показників роботи загальноосвітніх закладів району, з метою стимулювання активної участі педагогів у обласних, всеукраїнських та міжнародних конкурсах, фестивалях, виставках та результативної підготовки учнів до участі в конкурсах та олімпіадах, враховуючи рекомендації постійних комісій, рішенням тридцять четвертої сесії сьомого скликання Свалявської районної ради від 02.07.2019 року № 406 "Про затвердження Положення про преміювання працівників загальноосвітніх навчальних закладів Свалявського району", затверджено вказане Положення.
Відповідно до розділу І Положення про преміювання працівників загальноосвітніх навчальних закладів Свалявського району, таке розроблено відповідно до положень Кодексу законів про працю України, Законів України "Про оплату праці", "Про освіту". "Про загальну середню освіту", Постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 року № 1298 "Про оплату праці працівників на основі єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери", з метою стимулювання сумлінної праці працівників та визначає порядок і розміри виплати їм премії за підсумками роботи за навчальний рік та спрямоване на піднесення матеріальної зацікавленості працюючих у покращенні якості виконання посадових обов`язків, функцій та завдань.
Як визначено у розділі ІІ Положення про преміювання працівників загальноосвітніх навчальних закладів Свалявського району, голова Свалявської районної ради має право преміювати керівників навчальних закладів, їх заступників в межах асигнувань, передбачених кошторисом на оплату праці. Підставою для виплати премії керівникам навчальних закладів, їх заступникам є розпорядження голови Свалявської районної ради видане в міжсесійний період та затверджене в подальшому на черговій сесії районної ради. Керівник навчального закладу має право преміювати педагогічних та технічних працівників навчального закладу в межах асигнувань, передбачених кошторисом на оплату праці. Підставою для виплати премії педагогічним та технічним працівникам навчального закладу є наказ керівника навчального закладу. Конкретні розміри даних виплат встановлюються головою районної ради на підставі подання начальника Відділу освіти голові ради для керівників навчальних закладів, їх заступників; керівниками - для педагогічних та технічних працівників навчальних закладів.
Положення про порядок використання коштів на преміювання розробляється на підставі Кодексу законів про працю України, Закону України "Про оплату праці" та відповідно до умов оплати праці працівників галузі.
Закон України "Про оплату праці" від 20.04.1995 року N 144/95-ВР визначає економічні, правові та організаційні засади оплати праці працівників, які перебувають у трудових відносинах, на підставі трудового договору з підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та господарювання і спрямований на забезпечення відтворювальної і стимулюючої функцій заробітної плати.
Статтею 15 цього закону передбачено, що форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються підприємствами у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною, галузевими (міжгалузевими) і територіальними угодами. У разі, коли колективний договір на підприємстві не укладено, роботодавець зобов`язаний погодити ці питання з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником), що представляє інтереси більшості працівників, а у разі його відсутності - з іншим уповноваженим на представництво органом.
Статтею 97 Кодексу законів про працю України визначено, що форми і системи оплати праці, норми праці, тарифні сітки, ставки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних виплат встановлюється самостійно установами, закладами у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною та галузевою (регіональними) угодами.
Так, відповідно до ст. 8 Закону України "Про оплату праці", умови оплати праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, визначаються Кабінетом Міністрів України, а основним нормативно-правовим документом, що регулює оплату праці бюджетних працівників, є постанова Кабінету Міністрів України "Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери" від 30.08.2002 року № 1298.
У відповідності до п. 4 постанови КМ України "Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери" керівникам місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, при яких створені централізовані бухгалтерії, керівникам бюджетних установ, закладів та організацій в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисах доходів і видатків, надано право установлювати працівникам цих установ, закладів та організацій конкретні розміри посадових окладів та доплат і надбавок до них; надавати працівникам матеріальну допомогу, в тому числі на оздоровлення, в сумі не більше ніж один посадовий оклад на рік, крім матеріальної допомоги на поховання; затверджувати порядок і розміри преміювання працівників відповідно до їх особистого внеску в загальні результати роботи у межах коштів на оплату праці. Преміювання керівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери, їх заступників, встановлення їм надбавок та доплат до посадових окладів, надання матеріальної допомоги здійснюється за рішенням органу вищого рівня у межах наявних коштів на оплату праці.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 року N 1298 "Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери" (із змінами) та з метою упорядкування умов оплати праці працівників галузі, Міністерством освіти і науки України прийнято наказ від 26.09.2005 року за № 557 "Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ", п. 5 ч. 4 якого, керівникам навчальних закладів, установ освіти та наукових установ надано право в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисах доходів і видатків, затверджувати порядок і розміри преміювання працівників відповідно до їх особистого внеску в загальні результати роботи в межах коштів на оплату праці. Преміювання керівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ, їх заступників, установлення їм надбавок і доплат до посадових окладів, надання матеріальної допомоги здійснюються за рішенням органу вищого рівня у межах наявних коштів на оплату праці.
Згідно п. 3 Інструкції про Порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, (що затверджена наказом Міністерства освіти України від 15.04.1993 року за № 102), яка застосовується з 01.09.2005 року в частині, що не суперечить умовам оплати праці, визначеним наказом Міністерства освіти і науки від 26.09.2005 року № 557, установам і закладам освіти надано право, зокрема, передбачити у кошторисах установ і закладів витрати на преміювання. При цьому преміювання працівників повинно здійснюватися відповідно до положення про преміювання, які затверджуються керівниками установ за погодженням з профспілковими комітетами (п. 53).
Проаналізувавши викладене, суд зазначає, що вищезгадані фінансово-автономні заклади освіти є комунальною власністю Свалявської районної ради, яка є також їх засновником, відтак, Свалявською районною радою, зокрема, вирішуються питання преміювання керівників навчальних закладів, оскільки Відділ освіти не наділений управлінськими правами відносно комунальних закладів освіти і не є органом вищого рівня відносно них.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона. Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Згідно ч. 1 ст. 72 КАС України, доказами у справі є будь - які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. При цьому, враховуючи принципи адміністративного судочинства та з огляду на положення ч. 2 ст. 77 КАС України, обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача - суб`єкта владних повноважень, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Відповідачем доведено правомірність оскарженого рішення, доводи позовної заяви про визнання рішення незаконним та скасування такого не відповідають вимогам закону та обставинам справи, які підтверджено належними та допустимими доказами, в зв`язку з чим в задоволенні позову слід відмовити.
Відповідно до ст.139 КАС України, понесені позивачем судові витрати поверненню не підлягають.
Керуючись ст. ст. 5, 19, 77, 139, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні адміністративного позову Відділу освіти Свалявської районної державної адміністрації (Закарпатська область, Свалявський район, м. Свалява, пл. Головна, буд. 1, код ЄДРПОУ 39787830) до Свалявської районної ради (Закарпатська область, Свалявський район, м. Свалява, пл. Головна, буд. 1, код ЄДРПОУ 22086887) про визнання незаконним та скасування рішення - відмовити.
2. Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 255 КАС України, та може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення, а в разі проголошення в судовому засіданні вступної та резолютивної частини рішення - протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.І. Рейті
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2019 |
Оприлюднено | 28.11.2019 |
Номер документу | 85921108 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Рейті С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні