Рішення
від 07.11.2019 по справі 160/7925/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 листопада 2019 року Справа № 160/7925/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Врони О.В.,

за участі:

секретаря судового засідання Максименко Е.М.,

представника позивача Блонської В.Д.,

представника відповідача Щекуна О.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Державного комітету телебачення і радіомовлення України про визнання протиправним та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 , позивач) звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державного комітету телебачення і радіомовлення України (далі - відповідач), в якій просить визнати протиправними та скасувати рішення Державного комітету телебачення і радіомовлення України від 20.05.2019 року № 11 Про накладення адміністративно-господарського штрафу за розповсюдження на території України видавничої продукції, що має походження (виготовлена) та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України, без відповідного дозволу, передбаченого статтею 281 Закону України Про видавничу справу , яким накладено адміністративно-господарський штраф на ФОП ОСОБА_1 .

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.08.2019 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено до розгляду в підготовчому засіданні.

В обґрунтування позову зазначено, що позивач не погоджується з оскаржуваним рішенням, зазначаючи, що книжки, щодо продажу яких, на позивача накладено штраф, були ввезені позивачем для власного користування без наміру перепродажу та привезені у ручній поклажі. Встановленим Законом України Про видавничу справу виключенням допускається ввезення на митну територію України та розповсюдження на її території видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора без наявності відповідного дозволу у разі, якщо вказана видавнича продукція ввозиться громадянами в ручній поклажі або супроводжуваному багажі загальною кількістю не більше 10 примірників. Тому, позивач вважає, що склад правопорушення щодо розповсюдження без відповідного дозволу друкованої продукції, виготовленої в країні-агресорі, відсутній.

Представником відповідача 16.09.2019 року подано відзив на позовну заяву, в якому просив в задоволенні позову відмовити, обґрунтовуючи тим, що факт розповсюдження видавничої продукції без наявного дозволу було встановлено на основі листа Управління Служби безпеки України у Дніпропетровській області від 17.04.2019 року №55/15-3116 та отриманого від позивача товарного чеку на видавничу продукцію, яка не внесена до Реєстру видавничої продукції держави-агресора, дозволеної до ввезення та розповсюдження на території України. Уповноваженими особами відповідача не здійснюється наявність/відсутність обставин, викладених у зверненнях правоохоронних органів, що вказують на порушення ст. 28-1 Закону України Про видавничу справу і на підставі чого приймається рішення про накладення штрафу. Протокол відповідає встановленій чинним законодавством формі.

Представником позивача надано суду відповідь на відзив з викладенням правової позиції, аналогічної доводам, зазначеним в позовній заяві.

У підготовчому засіданні 01.10.2019 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до розгляду на 05.11.2019 року.

У зв`язку з перебуванням судді Врона О.В. у щорічній відпустці розгляд справи перенесено на 07.11.2019 року.

Представники сторін в судовому засіданні підтримали обрані правові позиції.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступного висновку.

Судом встановлено, що фізична особа-підприємець ОСОБА_1 зареєстрована 22.03.2002, місце проживання: АДРЕСА_1 , згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, здійснює торгівельну діяльність товарами релігійного призначення у магазині Ковчег у м. Дніпрі, вул. Пастера, 2.

22.04.2019 за вх. №2378/24 до Державного комітету телебачення і радіомовлення України надійшов лист Управління СБУ у Дніпропетровській області від 17.04.2019 № 55/15-3116 Щодо розповсюдження російських друкованих видань , згідно якого повідомлено наступне:

- Управлінням здійснюється контррозвідувальні заходи із запобігання зовнішнім та внутрішнім загрозам безпеці України в інформаційному середовищі, в т.ч пов`язаним з розповсюдженням друкованих видань через мережу Інтернет-магазинів;

- зокрема, відповідно до наявної інформації, Інтернет-магазином kovcheg-ua.ru (адреса: м. Дніпро, вул. Пастера, буд. 2) здійснюється розповсюдження видавничої продукції, що має походження або виготовлена та ввозиться з території держави-агресора на митну територію України без відповідного дозволу центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику в інформаційній сфері;

- встановлено, що зазначеним магазином реалізується друкована продукція - книги під назвою: Великим постом. Избранное. свт. Игнатий (Брянчанинов) , Ей, гряди, господи Иисусе! Архимандрит Рафаил (Карелин) , Тесный путь. Избранное. свт. Игнатий (Брянчанинов) , Наша вера православная. Архимандрит Рафаил (Карелин) (видавництво Церковно-историческое общество, РФ, 2018) та інші, які можуть містити інформацію антиконституційного характеру.

Наказом Державного комітету телебачення і радіомовлення України від 16.05.2018 № 287 внесені зміни у додаток 1 до наказу від 12.02.2018 № 86, яким затверджено Перелік уповноважених посадових осіб Держкомтелерадіо, які складають та підписують протоколи про накладення адміністративно-господарського штрафу за розповсюдження на території України видавничої продукції, що має походження (виготовлена) та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України, без відповідного дозволу, передбаченого статтею 28-1 Закону України Про видавничу справу та здійснюють її вилучення з обігу, до якого включені, зокрема:

- ОСОБА_2 , заступник начальника управління дозвільної процедури та контролю за розповсюдженням видавничої продукції - начальник відділу контролю за розповсюдженням видавничої продукції;

- Прокопенко О.М., головний спеціаліст відділу контролю за розповсюдженням видавничої продукції управління дозвільної процедури та контролю за розповсюдженням видавничої продукції.

14.05.2019 головним спеціалістом відділу контролю за розповсюдженням видавничої продукції управління дозвільної процедури та контролю за розповсюдженням видавничої продукції Прокопенко О.М. складений протокол № 13 про накладення адміністративно-господарського штрафу за розповсюдження на території України видавничої продукції, що має походження (виготовлена) та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України, без відповідного дозволу, передбаченого статтею 28-1 Закону України Про видавничу справу .

Протокол підписано уповноваженою особою Держкомтелерадіо Прокопенко О.М., підпис ОСОБА_2 . в графі біля його прізвища відсутній.

Протоколом № 13 від 14.05.2019 встановлено:

- ФОП ОСОБА_1 вчинила правопорушення 14.05.2019 о 12:00 год. в магазині Ковчег за адресою АДРЕСА_2 : здійснила розповсюдження на території України видавничої продукції, що має походження (виготовлена) та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України без відповідного дозволу вперше, передбачене статтею 28-1 Закону України Про видавничу справу .

Опис видавничої продукції, що підлягає вилученню з обігу: Великим постом. Избранное. свт. Игнатий (Брянчанинов) ISBN 978-5-9500967-7-8, Ей, гряди, господи Иисусе! ОСОБА_3 (Карелин) ISBN 978-5-95-00967-2-3 у кількості примірник 1.

Копію протоколу вручено ФОП ОСОБА_1 .

Відповідачем надана копія нефіскального чеку № 152 від 14.05.3019 на підтвердження продажу вказаних книг.

20.05.2019 рішенням Державного комітету телебачення і радіомовлення України № 11 про накладення адміністративно-господарського штрафу за розповсюдження на території України видавничої продукції, що має походження (виготовлена) та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України, без відповідного дозволу, передбаченого статтею 28-1 Закону України Про видавничу справу , у розмірі 41 730 грн.

При прийнятті оскаржуваного рішення встановлено, що 14.05.2019 о 12:00 год. в магазині Ковчег за адресою м. Дніпро, вул. Пастера, 2 ФОП ОСОБА_1 здійснила розповсюдження на території України видавничої продукції, що має походження (виготовлена) та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України без відповідного дозволу.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач звернулась до суду з цим позовом.

Розглядаючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державний комітет телебачення і радіомовлення України , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.08.2014 № 341 (далі - Положення № 341), Державний комітет телебачення і радіомовлення України (Держкомтелерадіо) є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Держкомтелерадіо є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері телебачення і радіомовлення, інформаційній та видавничій сфері.

Держкомтелерадіо відповідно до покладених на нього завдань: вживає разом з іншими органами державної влади заходів до обмеження доступу видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України, згідно із законодавством; видає (відмовляє у видачі, анулює) дозвіл на ввезення видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України; приймає на підставі звернень правоохоронних органів, юридичних та фізичних осіб рішення про накладення штрафу за розповсюдження на території України видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України, без наявності відповідного дозволу; вилучає з обігу видавничу продукцію, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України та розповсюджується на території України без відповідного дозволу: веде реєстр видавничої продукції держави-агресора, дозволеної до ввезення та розповсюдження на території України, забезпечує його розміщення на своєму офіційному веб-сайті та єдиному державному веб-порталі відкритих даних; веде Державний реєстр видавців, виготовлювачів і розповсюджувачів видавничої продукції (підпункти 12, 12-1-3, 12-5, 22 пункту 4 Положення № 341).

Загальні засади видавничої справи, порядок організації та провадження видавничої діяльності, виготовлення та розповсюдження видавничої продукції, умови взаємовідносин і функціонування суб`єктів видавничої справи врегульовані Законом України Про видавничу справу від 05.06.1997 № 318/97-ВР (далі - Закон № 318/97-ВР).

Відповідно до Конституції України Закон № 318/97-ВР покликаний сприяти національно-культурному розвитку українського народу, громадян України всіх національностей, утвердженню їх духовності та моралі, доступу членів суспільства до загальнолюдських цінностей, захисту прав та інтересів авторів, видавців, виготовлювачів, розповсюджувачів і споживачів видавничої продукції.

Згідно пунктів 13, 14 частини першої статті 1 Закону № 318/97-ВР у цьому Законі терміни вживаються у такому значенні:

- розповсюдження видавничої продукції - доведення видавничої продукції до споживача через торговельну мережу або в інший спосіб;

- розповсюджувач видавничої продукції - суб`єкт господарювання, що здійснює розповсюдження видавничої продукції.

До суб`єктів видавничої справи відносяться видавці, виготовлювачі та розповсюджувачі видавничої продукції. Суб`єктами видавничої справи в Україні є фізичні особи - підприємці, юридичні особи України та іноземних держав. Суб`єкт видавничої справи може бути одночасно видавцем та/чи виготовлювачем та/чи розповсюджувачем видавничої продукції (стаття 10 Закону № 318/97-ВР).

Згідно статті 12 Закону № 318/97-ВР з метою обліку суб`єктів видавничої справи в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, уповноваженим органом ведеться Державний реєстр видавців, виготовлювачів і розповсюджувачів видавничої продукції (далі - Державний реєстр). Суб`єкти господарювання провадять діяльність у видавничій справі після внесення їх до Державного реєстру на підставі свідоцтва про внесення суб`єкта господарювання до Державного реєстру видавців, виготовлювачів і розповсюджувачів видавничої продукції (далі - свідоцтво).

Статтею 25 Закону № 318/97-ВР встановлено, що розповсюдження видавничої продукції може здійснюватися шляхом її реалізації (продажу) в роздрібній та оптовій торгівлі, безоплатного розповсюдження чи обміну на договірних засадах. Вивезення за межі України і ввезення в Україну видавничої продукції здійснюється відповідно до законодавства України.

Обмеження права у видавничій справі встановлені частиною першої статті 28 Закону № 318/97-ВР.

Зокрема, у видавничій справі забороняється:

- випускати у світ, виготовляти та/або розповсюджувати продукцію, що містить матеріали (висловлювання, заклики тощо), зміст яких спрямований на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, вчинення терористичних актів, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

- випускати у світ, виготовляти та/або розповсюджувати продукцію, що містить популяризацію або пропаганду органів держави-агресора та їх окремих дій, що створюють позитивний образ працівників держави-агресора, працівників радянських органів державної безпеки, виправдовують чи визнають правомірною окупацію території України;

- випускати у світ, виготовляти чи розповсюджувати видавничу продукцію, обіг якої заборонено законодавством.

Особливості порядку ввезення з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України видавничої продукції, що може бути розповсюджена на території України визначені статтею 28-1 Закону № 318/97-ВР.

Видавнича продукція, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України, може бути ввезена на митну територію України та розповсюджена на її території за умови наявності відповідного дозволу, крім видавничої продукції, що ввозиться громадянами в ручній поклажі або супроводжуваному багажі загальною кількістю не більше 10 примірників (частина перша статті 28-1 Закону № 318/97-ВР).

Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику в інформаційній сфері, забезпечує реалізацію цього Закону шляхом видачі (відмови у видачі, переоформлення, видачі дубліката, анулювання) дозволу на ввезення видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України, на митну територію України (далі - дозвіл) (частина друга статті 28-1 Закону № 318/97-ВР).

Аналіз та оцінку видавничої продукції щодо віднесення її до такої, яка не дозволена до розповсюдження на території України, здійснює експертна рада центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику в інформаційній сфері, яка формується з представників органів державної влади, галузевих асоціацій, спілок, громадського експертного середовища, видавців, провідних діячів культури, мистецтва, науки і освіти, соціальних психологів, медіаекспертів та інших фахівців інформаційної сфери (далі - експертна рада) (частина четверта статті 28-1 Закону № 318/97-ВР).

Критерії оцінки видавничої продукції, що дозволена до розповсюдження на території України, розробляються та затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику в інформаційній сфері, відповідно до вимог цього Закону (частина п`ята статті 28-1 Закону № 318/97-ВР).

Дозвіл видається на строк дії угоди, укладеної власником прав на видання, що підтверджує право на розповсюдження видавничої продукції на території України, але не більше п`яти років (частина вісімнадцята статті 28-1 Закону № 318/97-ВР).

Випуск у вільний обіг на митній території України видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України для розповсюдження на території України, здійснюється органом доходів і зборів на підставі відповідного дозволу, отриманого від центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику в інформаційній сфері з використанням механізму "єдиного вікна" відповідно до Митного кодексу України (частина двадцята статті 28-1 Закону № 318/97-ВР).

Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику в інформаційній сфері, веде реєстр видавничої продукції держави-агресора, дозволеної до ввезення та розповсюдження на території України, забезпечує його розміщення на своєму офіційному веб-сайті та єдиному державному веб-порталі відкритих даних (частина двадцять перша статті 28-1 Закону № 318/97-ВР).

Розповсюдження на території України видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України, без наявності відповідного дозволу, передбаченого цією статтею, тягне за собою застосування до розповсюджувачів такої продукції адміністративно-господарських санкцій у формі накладення адміністративно-господарського штрафу в розмірі десяти мінімальних заробітних плат за кожен випадок такого розповсюдження, вчиненого вперше, та у розмірі п`ятдесяти мінімальних заробітних плат за кожен наступний випадок такого розповсюдження (частина двадцять друга статті 28-1 Закону № 318/97-ВР).

Рішення про накладення штрафу, передбаченого частиною двадцять першою цієї статті, приймає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику в інформаційній сфері, на підставі звернень правоохоронних органів, юридичних та фізичних осіб. Мотиви та обґрунтування щодо визначення розміру адміністративно-господарського штрафу мають міститися в рішенні про накладення штрафу (частина двадцять третя статті 28-1 Закону № 318/97-ВР).

Видавнича продукція, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України та розповсюджується на території України без відповідного дозволу, передбаченого цією статтею, вилучається з обігу центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику в інформаційній сфері, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (частина двадцять четверта статті 28-1 Закону № 318/97-ВР).

Порядок видачі (відмови у видачі, анулювання) дозволу на ввезення видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.2017 № 262 (далі - Порядок № 262).

Згідно пункту 1 Порядку № 262, вказаний Порядок врегульовую процедуру видачі (відмови у видачі, анулювання) дозволу на ввезення видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України (далі - дозвіл), крім видавничої продукції, що ввозиться громадянами в ручній поклажі або супроводжуваному багажі загальною кількістю не більше 10 примірників.

Ввезення видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України (далі - видавнича продукція), здійснюється на дозвільній основі. Видача (відмова у видачі, анулювання) дозволу здійснюється Держкомтелерадіо (пункт 2 Порядку № 262).

Дозвіл видається на кожну назву видання, що ввозиться на митну територію України, на строк дії угоди, укладеної з власником прав на видання, що підтверджує право на розповсюдження видавничої продукції на території України, але не більше п`яти років (пункт 14 Порядку № 262).

Пунктом 2 Порядку вилучення з обігу видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України та розповсюджується на території України без відповідного дозволу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.2017 № 235 (в редакції на дату складення протоколу від 13.05.2019, далі - Порядок № 235), встановлено що дія цього Порядку поширюється на суб`єктів господарювання, які здійснюють ввезення та розповсюдження видавничої продукції (далі - суб`єкти господарювання), крім видавничої продукції, що ввозиться громадянами в ручній поклажі або супроводжуваному багажі загальною кількістю не більше ніж 10 примірників.

Видавнича продукція, що розповсюджується на території України без відповідного дозволу, підлягає обов`язковому вилученню з обігу з метою недопущення можливості її реалізації (пункт 3 Порядку № 235).

Вилучення видавничої продукції здійснюється Держкомтелерадіо (пункт 4 Порядку № 235).

Уповноважені посадові особи Держкомтелерадіо (далі - уповноважені особи), перелік яких визначається наказом Держкомтелерадіо, вилучають видавничу продукцію з обігу за місцем фактичного провадження суб`єктом господарювання своєї діяльності, розташування його господарських або інших об`єктів (пункт 5 Порядку № 235).

Під час вилучення з обігу видавничої продукції складається відповідно до порядку, визначеного Держкомтелерадіо, протокол про накладення адміністративно-господарського штрафу, в якому робиться позначка про вилучення видавничої продукції. На всю вилучену видавничу продукцію видається опис, який складається у двох примірниках. Перший примірник опису вручається суб`єкту господарювання або його представнику, а другий примірник після підписання суб`єктом господарювання або його представником залишається в уповноваженої особи, яка його склала (пункт 6 Порядку № 235).

Процедуру оформлення Державним комітетом телебачення і радіомовлення України як центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику в інформаційній сфері, документів щодо застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог статті 28-1 Закону України Про видавничу справу врегульовано Порядком накладення Державним комітетом телебачення і радіомовлення України адміністративно-господарських штрафів , затвердженим наказом Державного комітету телебачення і радіомовлення України від 17.10.2017 № 384, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 09.11.2017 за № 1367/31235 (далі - Порядок № 384).

Адміністративно-господарські санкції у формі накладення адміністративно-господарського штрафу (далі - штраф) за порушення вимог статті 28-1 Закону застосовуються Держкомтелерадіо до розповсюджувачів видавничої продукції за вчинення порушень, передбачених частиною двадцять першою статті 28-1 Закону (пункт 2 Порядку № 384).

Пунктом 3 Порядку № 384 встановлено:

- рішення про накладення штрафу приймаються уповноваженими посадовими особами Держкомтелерадіо в межах, визначених статтею 28-1 Закону, на підставі звернень правоохоронних органів, юридичних та фізичних осіб. У таких зверненнях можуть міститься докази щодо розповсюдження видавничої продукції без відповідного дозволу, передбаченого статтею 28-1 Закону;

- Уповноважені посадові особи Держкомтелерадіо зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати такі звернення, перевіряти викладені в них факти та виїжджати на місця для перевірки викладених у зверненнях обставин;

- за результатами перевірки уповноважені посадові особи Держкомтелерадіо оцінюють докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю. При цьому, доказами можуть бути будь-які фактичні дані, на підставі яких встановлюється наявність обставин, що обґрунтовують накладення штрафу, встановлені на підставі пояснень юридичних та фізичних осіб, їхніх представників, показань свідків, письмових доказів, речових доказів, зокрема звуко- і відеозаписів.

Штраф накладається на суб`єктів господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше ніж через рік з дня його вчинення. Підставою для накладення штрафу є протокол про накладення адміністративно-господарського штрафу за розповсюдження на території України видавничої продукції, що має походження (виготовлена) та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України без відповідного дозволу, передбаченого статтею 28-1 Закону, який складається за місцем вчинення порушення (пункт 4 Порядку № 384).

Уповноважена посадова особа Держкомтелерадіо передає матеріали справи посадовій особі Держкомтелерадіо, яка уповноважена приймати рішення про накладення штрафів за порушення вимог законодавства щодо розповсюдження на території України видавничої продукції, що має походження (виготовлена) та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України, без відповідного дозволу, передбаченого статтею 28-1Закону (далі - посадова особа), не пізніше 5 робочих днів з дня складання протоколу про накладення адміністративно-господарського штрафу та додатків до нього (пункт 9 Порядку № 384).

Рішення оголошується негайно. Копія рішення у день його прийняття вручається посадовій особі (представнику) суб`єкта господарювання, щодо якого воно прийняте (про що робиться відповідний запис у примірнику рішення, який залишається у справі), або у разі відмови посадової особи (представника) суб`єкта господарювання отримати рішення воно надсилається рекомендованим листом із повідомленням про вручення протягом 3 робочих днів з дати його прийняття (пункт 11 Порядку № 384).

Штраф має бути сплачений не пізніше 15 робочих днів з дня отримання суб`єктом господарювання копії рішення. У разі оскарження суб`єктом господарювання рішення його дія зупиняється (пункт 13 Порядку № 384).

Рішення може бути оскаржене протягом 10 робочих днів з дня його отримання суб`єктом господарювання, щодо якого воно прийняте, до суду в установленому законом порядку (пункт 14 Порядку № 384).

Надаючи оцінку доводам сторін щодо правомірності застосування штрафу, суд виходить із того, що частиною першою статті 28-1 Закону № 318/97-ВР передбачене виключення із встановленого порядку ввезення на митну територію України та розповсюджені на її території видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора за умови наявності відповідного дозволу, а саме - якщо вказана видавнича продукція ввозиться громадянами в ручній поклажі або супроводжуваному багажі загальною кількістю не більше 10 примірників.

Пунктом 1 Порядку № 262 також встановлено, що вказаний Порядок регулює процедуру видачі дозволу на ввезення видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, крім видавничої продукції, що ввозиться громадянами в ручній поклажі або супроводжуваному багажі загальною кількістю не більше 10 примірників.

Таким чином, суд зазначає, що встановленим Законом виключенням допускається ввезення на митну територію України та розповсюдження на її території видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора без наявності відповідного дозволу у разі, якщо вказана видавнича продукція ввозиться громадянами в ручній поклажі або супроводжуваному багажі загальною кількістю не більше 10 примірників.

Особливістю видачі відповідного дозволу згідно статті 28-1 Закону № 318/97-ВР та Порядку № 262 є те, що дозвіл видається на ввезення видавничої продукції, та вказаний дозвіл підтверджує право на розповсюдження видавничої продукції на території України.

Відповідач обґрунтував заперечення проти позову тим, що безпосередньо факт розповсюдження книги в кількості одного примірника, яка має походження з території Російської Федерації, без наявності відповідного дозволу на ввезення, отриманого позивачем або іншою особою, створює склад правопорушення, за який до позивача застосовано штраф.

За поясненнями позивача судом встановлено, матеріалами справи іншого не підтверджено, що видання Великим постом. Избранное. свт. Игнатий (Брянчанинов) ISBN 978-5-9500967-7-8, Ей, гряди, господи Иисусе! ОСОБА_3 (Карелин) ISBN 978-5-95-00967-2-3 були придбані безпосередньо позивачем в листопаді 2018 року при особистій поїздці в Російську Федерацію в одному екземплярі та ввезені позивачем на територію України.

Вказане підтверджується накладною на відпуск товару №2229 від 13.11.2018 року

Таким чином, ввезення позивачем видання в одному примірнику підпадає під виключення, передбачене частиною першою статті 28-1 Закону № 318/97-ВР, та подальше розповсюдження такого видання не вимагає отримання відповідного дозволу.

При складенні протоколу № 13 та прийнятті рішення № 11 уповноваженими особами відповідача не додержано вимоги пункту 3 Порядку № 384, згідно якого за результатами перевірки уповноважені посадові особи Держкомтелерадіо оцінюють докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю. При цьому, доказами можуть бути будь-які фактичні дані, на підставі яких встановлюється наявність обставин, що обґрунтовують накладення штрафу, у тому числі, встановлені на підставі пояснень фізичних осіб.

При цьому, відповідачем не підтверджено, що розповсюдження видань Великим постом. Избранное. свт. Игнатий (Брянчанинов) ISBN 978-5-9500967-7-8, Ей, гряди, господи Иисусе! ОСОБА_4 Рафаил (Карелин) ISBN 978-5-95-00967-2-3 підпадає під заборони, встановлені статтею 28 Закону № 318/97-ВР.

Окремо суд звертає увагу на особливості вилучення примірника видання у розглянутому спорі.

Процедура здійснення контрольної закупівлі у спірних правовідносинах законом не передбачена.

З пояснень сторін та матеріалів справи вбачається, що книги були придбані 14.05.2019 за власні грошові кошти одним з уповноважених осіб відповідача, повернення позивачем коштів або книги позивачу не відбулось.

Складення протоколу № 14 та вилучення книги здійснено фактично після укладення та виконання угоди купівлі-продажу, після того як книга перейшла у володіння та розпорядження уповноваженої особи відповідача.

Таким чином, логічним та послідовним є висновок, що вилучення здійснено у уповноваженої особи відповідача, а не позивача.

Підтвердженням такого висновку є відсутність складеного згідно абзацу другого пункту 6 Порядку № 235, в редакції станом на 14.05.2019, опису вилученої видавничої продукції.

Крім того, суд звертає увагу, що протокол від 14.05.2019 року №13 містить інформацію про складання його посадовими особами відповідача ОСОБА_5 та Оленюк Р.М., проте підпис ОСОБА_6 М ОСОБА_7 в графі напроти його прізвища відсутній, що свідчить про порушення п. 6 Порядку накладення Державним комітетом телебачення і радіомовлення України адміністративно-господарських штрафів, затверджених наказом Держкомтелерадіо України від 17.10.2017 року №384.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Європейський суд з прав людини зазначає, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення у справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року).

Представником відповідача в судовому засіданні не доведено правомірність винесення оскаржуваного рішення, з огляду на що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

При задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа (ч.1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України).

Позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду в загальному розмірі 768,40 грн., що документально підтверджується квитанцією № 0.0.1435498121.1 від 14.08.2019 року.

Отже, оскільки позовну заяву задоволено, сплачений судовий збір за подачу позову до суду в сумі 768,40 грн. підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 295, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Державного комітету телебачення і радіомовлення України (01001, м. Київ, вул. Прорізна, буд. 2, код ЄДРПОУ 00013936) про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Державного комітету телебачення і радіомовлення України від 20.05.2019 року № 11 Про накладення адміністративно-господарського штрафу за розповсюдження на території України видавничої продукції, що має походження (виготовлена) та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України, без відповідного дозволу, передбаченого статтею 281 Закону України Про видавничу справу , яким накладено адміністративно-господарський штраф на фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 .

Стягнути на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Державного комітету телебачення і радіомовлення України (01001, м. Київ, вул. Прорізна, буд. 2, код ЄДРПОУ 00013936) судові витрати у розмірі 768 грн. 40 коп.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України

Повний текст рішення складено 18 листопада 2019 року.

Суддя О.В. Врона

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.11.2019
Оприлюднено05.12.2019
Номер документу86095929
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/7925/19

Постанова від 29.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 27.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 04.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Ухвала від 07.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Постанова від 07.04.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 12.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 12.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 21.02.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Рішення від 07.11.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Рішення від 07.11.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні