Постанова
від 04.12.2019 по справі 200/9541/19-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 грудня 2019 року справа №200/9541/19-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Сухарька М.Г.,

суддів Гаврищук Т.Г., Гайдара А.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Слов`янської міської ради на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2019 року в справі № 200/9541/19-а (головуючий І інстанції Голошивець І.О., повний текст судового рішення складено та підписано 01 жовтня 2019 року в м. Слов`янськ) за позовом ОСОБА_1 до Слов`янської міської ради про зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Слов`янської міської ради (далі - відповідач, Рада), в якому просив зобов`язати відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Слов`янської міської ради виключити з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - реєстр, ЄДРПОУ) відомості щодо нього як керівника ДП Шахта ім. Ю.О. Гагаріна - Нова на підставі наказу Міністра енергетики та вугільної промисловості від 28.11.2014 № 247-к/к.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ОСОБА_1 звернувся із заявою про проведення реєстраційної дії Зміна керівника або відомостей про керівника юридичної особи щодо виключення відомостей про нього як керівника ДП Шахта ім. Ю.О. Гагаріна - Нова з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Проте, державний реєстратор відмовив у проведенні вказаної реєстраційної дії, що, на думку позивача, є порушенням його законних прав та інтересів (а.с. 3-8).

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2019 року адміністративний позов задоволено, внаслідок чого визнано протиправним та скасовано рішення у вигляді повідомлення Слов`янської міської ради від 18.06.2019 № 20-25/199 про відмову в проведенні державної реєстрації, а також зобов`язано Слов`янську міську раду виключити ОСОБА_1 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як керівника Державного Підприємства Шахта імені Ю.О. Гагаріна - Нова на підставі наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 28.11.2014 № 247-к/к.

Не погоджуючись з рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.

На обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що проведення реєстраційних дій шляхом внесення записів до ЄДРПОУ належить до повноважень державного реєстратора, а не Ради. Окрім цього апелянт наголошує, що в ОСОБА_1 відсутні повноваження щодо подання заяви про проведення вказаної реєстраційної дії.

Також доводи апеляційної скарги ґрунтуються на тому, що чинним законодавством не передбачено виключення відомостей про керівника підприємства з реєстру без внесення відомостей про іншу особу.

За таких обставин, на думку апелянта, висновки суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову є хибними та такими, що суперечать чинному законодавству, що зумовлює необхідність скасування судового рішення (а.с. 51-55).

Всі особи, які беруть участь у справі, до апеляційного суду не прибули, були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання. Згідно з пунктом 2 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до вимог ч. 1 та ч. 2 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального права, встановила наступне.

Згідно з матеріалами справи наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 28.11.2014 № 247-к/к припинено повноваження ОСОБА_1 як виконуючого обов`язки директора ДП Шахта імені Ю.О. Гагаріна - Нова .

В травні 2019 року позивач звернувся до відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Слов`янської міської ради із заявою про зняття його з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, як керівника ДП Шахта імені Ю.О. Гагаріна - Нова .

Повідомленням державного реєстратора відділу державної реєстрації Слов`янської міської ради Огурцової О.А. від 30.06.2019 зупинено розгляд документів ОСОБА_1 через відсутність відомостей про заміну одного керівника підприємства іншим.

З метою усунення вказаного недоліку позивач звернувся до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України із відповідним клопотанням. Листом від 13.06.2019 № 05/16-5736 Міністерство повідомило про відсутність в нього повноважень щодо призначення нового керівника ДП Шахта імені Ю.О. Гагаріна - Нова через розташування підприємства в населеному пункті, на території якого органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.

Повідомленням державного реєстратора від 18.06.2019 20-25/199 відмовлено в проведенні реєстраційної дії за заявою ОСОБА_1 у зв`язку із закінченням строку по зупиненню розгляду документів.

Вважаючи, що наявність в реєстрі відомостей щодо нього як керівника ДП Шахта імені Ю.О. Гагаріна - Нова порушує його приватні інтереси, ОСОБА_1 звернувся до суду з вказаним позовом.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Законом, що регулює відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців є Закон України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 15.05.2003 № 755-IV (далі - Закон № 755-IV).

Дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб-підприємців (ч. 1 ст. 3 Закону № 755-IV).

Згідно з пунктами 4 та 7 ч. 1 ст. 1 Закону № 755-IV державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу-підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (реєстр) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадські формування, що не мають статусу юридичної особи.

За приписами ст. 4 Закону № 755-IV державна реєстрація базується на таких основних принципах: обов`язковості державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі; публічності державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі та документів, що стали підставою для її проведення; врегулювання відносин, пов`язаних з державною реєстрацією, та особливостей державної реєстрації виключно цим Законом; державної реєстрації за заявницьким принципом; єдності методології державної реєстрації; об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Єдиному державному реєстрі; внесення відомостей до Єдиного державного реєстру виключно на підставі та відповідно до цього Закону; відкритості та доступності відомостей Єдиного державного реєстру.

Відповідно до статей 5 та 6 Закону № 755-IV систему органів у сфері державної реєстрації становлять Міністерство юстиції України та інші суб`єкти державної реєстрації, до яких належать у тому числі державні реєстратори.

У той же час п. 1 ч. 1 ст. 10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регламентовано, що державним реєстратором є громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації прав. Виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації належать до переліку суб`єктів державної реєстрації прав (п. 2 ч. 1 ст. 6 вказаного Закону).

На підставі викладеного суд спростовує доводи апелянта, що Слов`янська міська рада не має відношення до спірних правовідносин, а усі вимоги мають бути спрямовані державному реєстратору відділу державної реєстрації Слов`янської міської ради Огурцовій О.А.

Частиною 4 ст. 17 Закону № 755-IV визначено, що для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи:

1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;

2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв`язку з юридичною особою;

3) реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об`єднання, політичні партії;

4) документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування;

5) відомості про керівні органи громадського формування (ім`я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв`язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів;

6) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов`язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи;

7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону;

8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;

9) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта або розподільчого балансу - у разі внесення змін, пов`язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа;

10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов`язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи;

11) заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника у разі внесення до установчих документів змін, які впливають на систему його оподаткування.

Згідно з ч. 1 ст. 27 Закону № 755-IV підставами для зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації є:

1) подання документів або відомостей, визначених цим Законом, не в повному обсязі;

2) невідповідність документів вимогам, установленим статтею 15 цього Закону;

3) невідповідність відомостей, зазначених у заяві про державну реєстрацію, відомостям, зазначеним у документах, поданих для державної реєстрації, або відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі;

4) невідповідність відомостей, зазначених у документах, поданих для державної реєстрації, відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі;

5) невідповідність реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта) відомостям, наданим відповідно до статті 13 цього Закону;

6) несплата адміністративного збору або сплата не в повному обсязі;

7) подання документів з порушенням встановленого законодавством строку для їх подання.

Відповідно до матеріалів справи підставою для відмови у вчиненні реєстраційної дії є неподання позивачем усіх необхідних документів, що передбачені ч. 4 ст. 17 Закону № 755-IV, а саме не надання відомостей про заміну одного керівника підприємства іншим.

Разом з тим, з метою усунення вказаного недоліку ОСОБА_1 звернувся до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, до повноважень якого належить призначення керівників державних підприємств вугільної промисловості. Отже, позивачем вчинено усіх можливих заходів для надання належного пакету документів для вчинення реєстраційної дії.

З приводу посилання апелянта, що ОСОБА_1 не має повноважень для звернення із заявою про вчинення реєстраційних дій стосовно ДП Шахта імені Ю.О. Гагаріна - Нова суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 14 Закону № 755-IV у разі подання документів представником додатково подається примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, що засвідчує його повноваження (крім випадку, якщо відомості про повноваження цього представника містяться в Єдиному державному реєстрі).

Таким чином, до внесення змін до реєстру стосовно керівника ДП Шахта імені Ю.О. Гагаріна - Нова ОСОБА_1, відповідно до офіційної інформації, є належним заявником в розумінні Закону № 755-IV.

Враховуючи доведеність матеріалами справи, що повноваження позивача як керівника підприємства припинені, суд апеляційної інстанції погоджує викладений в оскаржуваному рішенні висновок щодо необхідності визнання протиправним та скасування рішення Слов`янської міської ради від 18.06.2019 у формі повідомлення № 20-25/199 про відмову в проведенні державної реєстрації, зобов`язавши провести відповідні реєстраційні дії, з метою приведення відомостей реєстру у відповідність до фактичних обставин.

Зважаючи на наведене, судова колегія дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому вона підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Відповідно до положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статями 139, 291, 308, 310, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Слов`янської міської ради на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2019 року в справі № 200/9541/19-а - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2019 року в справі № 200/9541/19-а - залишити без змін.

Повне судове рішення - 04 грудня 2019 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя М. Г. Сухарьок

Судді Т. Г. Гаврищук

А. В. Гайдар

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.12.2019
Оприлюднено05.12.2019
Номер документу86101528
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/9541/19-а

Постанова від 04.12.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сухарьок Михайло Гаврилович

Ухвала від 11.11.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сухарьок Михайло Гаврилович

Ухвала від 11.11.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сухарьок Михайло Гаврилович

Ухвала від 23.10.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голошивець І.О.

Рішення від 01.10.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голошивець І.О.

Ухвала від 27.08.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голошивець І.О.

Ухвала від 16.08.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голошивець І.О.

Ухвала від 02.08.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голошивець І.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні