ОКРЕМА ДУМКА
12 листопада 2019 року
м. Київ
Справа № 10/110б
Судді Васьковського О.В. та судді Погребняка В.Я.
до постанови Верховного Суду від 12.11.2019 у справі № 10/110б
1. 12.11.2019 Верховний Суд прийняв постанову у справі № 10/110б, якою залишив без задоволення касаційну скаргу Головного управління ДФС у Луганській області; залишив без змін ухвалу Господарського суду Луганської області від 21.01.2019 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 07.05.2019 у справі № 10/110б - про припинення провадження у справі про банкрутство.
2. Ухвалюючи рішення у цій справі, Верховний Суд виходив, зокрема з того, що:
- існують підстави для припинення провадження у справі про банкрутство боржника - Відкритого акціонерного товариства "Сєвєродонецький приладобудівний завод" (далі - Боржник), 55,77801 % акцій якого належать Державі України в особі Фонду державного майна України, щодо якого Фондом державного майна України прийнято рішення про приватизацію Боржника, яке не скасоване (у формі наказу від 10.07.1995 №39-ДП "Про прийняття рішення про приватизацію"), та який включений до переліку об`єктів, що підлягають обов`язковій приватизації у 1995 році, який затверджено згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 15.05.1995 № 343 "Про затвердження переліку об`єктів, що підлягають обов`язковій приватизації у 1995 році",
- оскільки імперативною нормою частини 5 статті 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", що була застосована разом із аналогічними положеннями, що відтворені в нормі пункту 4-3 Розділу X Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Закон про банкрутство), встановлено обов`язкову вимогу закривати/припиняти провадження у справах про банкрутство боржників, якими є державні підприємства та/або господарські товариства, більше ніж 50% акцій (часток) яких прямо чи опосередковано належать державі, щодо яких прийнято рішення про приватизацію, крім тих, що ліквідуються за рішенням власника, на будь-якій стадії провадження у справі, незалежно від того, яка судова процедура банкрутства застосовується до боржника і на яких стадіях розгляду перебуває ця справа про банкрутство (розпорядження майном, санація, ліквідація);
- обставини здійснення процедури приватизації об`єкта боржника законодавцем до уваги не беруться.
3. Не погоджуємось з цим рішенням Суду з підстав, наведених нижче, вважаємо, що Суд мав скасувати ухвалу Господарського суду Луганської області від 21.01.2019 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 07.05.2019 у справі № 10/110б і направити справу до суду першої інстанції для продовження розгляду клопотання про припинення провадження у справі.
4. Встановлені судами обставини:
4.1 Пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 15.05.1995 № 343 "Про затвердження переліку об`єктів, що підлягають обов`язковій приватизації у 1995 році" затверджено переліки об`єктів, що підлягають обов`язковій приватизації у 1995 році, згідно з додатками N 1 - 5.
4.2 У додатку №1 до Постанови Кабінету Міністрів України від 15.05.1995 N343 визначений Перелік відкритих акціонерних товариств, акції яких будуть запропоновані до продажу в 1995 році, до якого увійшов Боржник.
4.3 Наказом Фонду державного майна України від 10.07.1995 №39-ДП "Про прийняття рішення про приватизацію" видано дозвіл на приватизацію об`єкта, що знаходиться у загальнодержавній власності - Боржника (том 7, аркуш справи 48, том 15 аркуш справи 103).
4.4 Згідно з випискою з реєстру власників іменних цінних паперів №1663 про стан особового рахунку вбачається, що депонентом - власником 55,77801% акцій Боржника є Держава Україна в особі Фонду державного майна України (том 7 аркуш справи 47, том 15 аркуш справи 104).
5. Мотиви незгоди з судовим рішенням
Щодо наслідків ухвалення рішення про приватизацію боржників
5.1 Норма частини п`ятої статті 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" самостійно застосовується у передбачених нею випадках у справах про банкрутство та є достатньою правовою підставою для припинення/закриття провадження у справі про банкрутство у розумінні пункту 12 частини першої статті 83 Закону про банкрутство стосовно боржників, якими є державні підприємства та/або господарські товариства, більше ніж 50 відсотків акцій (часток) яких прямо чи опосередковано належать державі, щодо яких прийнято рішення про приватизацію.
5.2 07.03.2018 набув чинності Закон України "Про приватизацію державного і комунального майна".
Нормами статті 12 цього Закону визначено "Порядок прийняття рішення про приватизацію", а також визначені розпорядчі документи, які у розумінні цієї статті та цього закону є рішеннями про приватизацію.
Згідно з частиною 1 цієї статті Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" рішення про приватизацію об`єкта, який включено до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації, приймається державними органами приватизації шляхом видання наказу, але не пізніше 30 днів з дня включення до переліку об`єктів, що підлягають приватизації, за винятком випадку, передбаченого частиною другою цієї статті.
Згідно з частиною 2 цієї статті Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" у місячний строк з моменту прийняття рішення про приватизацію уповноваженими органами управління передаються державним органам приватизації функції з управління пакетами акцій (частками), функції з управління майном державних підприємств.
У разі непередачі об`єкта державної власності в установлений строк рішення про передачу такого об`єкта державної власності приймає Кабінет Міністрів України. Проект зазначеного рішення Кабінету Міністрів України готує Фонд державного майна України.
Передача (повернення) функцій з управління майном державних підприємств, функцій з управління пакетами акцій (частками) здійснюється в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (частина друга статті 12 Закон України "Про приватизацію державного і комунального майна").
5.3 Водночас, нормами цього Закону врегульовано правовідносини за актами Кабінету Міністрів України і Фонду державного майна України з питань приватизації, прийнятих до набрання чинності цим Законом.
Пунктом 2 Розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" встановлено, що приватизація (продаж) об`єктів, щодо яких рішення про приватизацію було прийнято до набрання чинності цим Законом, здійснюється та завершується відповідно до вимог цього Закону, крім об`єктів, за якими, зокрема, на момент прийняття рішення про їх приватизацію належали до об`єктів групи Г згідно з класифікацією об`єктів приватизації, встановленою Законом України "Про приватизацію державного майна", та щодо яких є дійсною оцінка, або Кабінетом Міністрів України визначено радника для надання послуг з підготовки до приватизації та продажу об`єктів приватизації за результатами проведення конкурсу.
Пунктом 3 Розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна" встановлено, що акти Кабінету Міністрів України і Фонду державного майна України з питань приватизації, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють до затвердження Кабінетом Міністрів України і Фондом державного майна України відповідних актів, передбачених цим Законом.
Пунктом 5 цього розділу унормовано, що Фонд державного майна України у тримісячний строк з дня набрання чинності цим Законом забезпечує оприлюднення переліків об`єктів, що підлягають приватизації у році набрання чинності цим Законом, в офіційних друкованих виданнях державних органів приватизації, на офіційному веб - сайті Фонду державного майна України.
5.4 Отже вказаними актами реалізовані умови, визначені пунктом 3 Розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна".
5.5 Відповідно до вимог частини другої розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" Наказом Фонду державного майна України від 27.03.2018 № 448 "Про внесення змін до деяких наказів Фонду державного майна України" внесені зміни до наказу Фонду державного майна України від 05.12.2017 № 1839 "Про затвердження Переліку об`єктів груп В, Г, Е, які підлягають продажу в 2018 році".
Між тим, Боржник в Переліку об`єктів груп В, Г, Е, які підлягають продажу в 2018, затвердженому Наказом Фонду державного майна України 27.03.2018 № 448 (перелік об`єктів, щодо яких рішення про приватизацію було прийнято до набрання чинності Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна") відсутнє.
До "Переліку об`єктів великої приватизації державної власності, що підлягають приватизації у 2018", затвердженому Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.05.2018 № 358-р, Боржник також не увійшов.
5.6 Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України "Про приватизацію державного майна" в редакції, чинній станом на час ухвалення стосовно Боржника рішення про приватизацію - 10.07.1995 (пункт 4.3), державна програма приватизації визначає цілі, пріоритети та умови приватизації і затверджується Верховною Радою України за поданням Кабінету Міністрів України щорічно не пізніш як за місяць до початку наступного бюджетного року.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 15.05.1995 № 343 "Про затвердження об`єктів, що підлягають обов`язковій приватизації у 1995 році" підприємство Боржника включено до об`єктів що підлягають обов`язковій приватизації у 1995 році.
5.7 У зв`язку із викладеним, судам, що встановили факт ухвалення стосовно товариства Боржника рішення про приватизацію, яке не скасоване (у формі наказу від 10.07.1995 №39-ДП "Про прийняття рішення про приватизацію") та факт включення Боржника до переліку об`єктів, що підлягають обов`язковій приватизації у 1995 році, який затверджено згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 15.05.1995 № 343 "Про затвердження переліку об`єктів, що підлягають обов`язковій приватизації у 1995 році" (додаток № 1), тобто обставини ухвалення до набрання чинності з 07.03.2018 Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна" рішення про приватизацію об`єкта Боржника, водночас належало врахувати наведені норми законодавства та дослідити зібрані у справі докази - зокрема, додані ліквідатором Боржника до відзиву на клопотання про припинення провадження у цій справі, а саме:
- наказ Фонду держаного майна України від 20.12.1995 № 52-АТ "Про створення відкритого акціонерного товариства "Сєвєродонецький приладобудівний завод" шляхом перетворення;
- наказу Фонду держаного майна України від 24.07.1996 № 57-ПРА "Про затвердження плану розміщення акцій відкритого акціонерного товариства "Сєвєродонецький приладобудівний завод", що виданий на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.07.1996 № 13662/53 про погодження умов приватизації державного майна вказаного товариства;
- плану розміщення акцій відкритого акціонерного товариства "Сєвєродонецький приладобудівний завод", затвердженого заступником голови Фонду держаного майна України від 23.07.1996, згідно з розділом ІV якого визначено, що Боржник віднесений згідно з Указом Президента України від 23.06.1995 № 468/95 до групи "Г ", а пакет акцій, що залишається в державі складає 25,10 % статутного капіталу Боржника.
5.8 Метою дослідження цих доказів є встановлення судами обставин реалізації рішення про приватизацію об`єкта Боржника, умов і стану реалізації плану приватизації цього боржника, і як наслідків, обставин щодо розміру акцій (частки) держави у статутному капіталі боржника, що залишились у держави в ході реалізації або за результатами завершення (якщо ці обставини будуть встановлені) плану приватизації Боржника.
Дослідження та встановлення вказаних обставин має значення для вирішення питання про існування/відсутність підстав для припинення/закриття провадження у справі про банкрутство Боржника на підставах, передбачених частиною 5 статті 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" за наявності рішення про приватизацію Боржника, яке не скасоване (у формі наказу від 10.07.1995 №39-ДП "Про прийняття рішення про приватизацію"), однак без ухвалення Фондом державного майна України рішення про завершення приватизації Боржника за цим наказом, а також для вирішення питання, чи розповсюджуються положення частини 5 статті 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" на Боржника в контексті положень пункту 2 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" з огляду належність товариства Боржника на момент прийняття щодо нього рішення про приватизацію до об`єктів групи "Г ".
5.9 У зв`язку із викладеним не погоджуємось з висновком про доведеність достатніми, на думку Суду, доказами (пункти 4.1-4.4) підстав для припинення провадження у справі про банкрутство Боржника на підставі частини 5 статті 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", як господарського товариства, більше ніж 50 відсотків акцій (часток) якого належать державі, щодо якого прийнято рішення про приватизацію, з огляду на недослідження судами попередніх інстанцій зібраних у справі доказів - змісту рішень та інших доказів про приватизацію Боржника, та з огляду на неврахування судами особливостей проведення та завершення приватизації об`єктів державної власності групи "Г " за рішеннями, ухваленими до набрання чинності з 07.03.2018 Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна".
5.10 У зв`язку із викладеним, є передчасним висновок судів попередніх інстанцій з посиланням зокрема на норми частини 5 статті 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" про існування підстав для припинення провадження у цій справі, а тому вважаємо, що оскаржувані судові рішення підлягали скасуванню, а справу слід було направити до суду першої інстанції для продовження розгляду справи.
Суддя О.В. Васьковський
Суддя В.Я. Погребняк
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 12.11.2019 |
Оприлюднено | 09.12.2019 |
Номер документу | 86141375 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Васьковський О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні