Постанова
від 26.11.2019 по справі 175/3744/18-а
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

26 листопада 2019 року м. Дніпросправа № 175/3744/18-а

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів:

судді-доповідача Чумака С.Ю.,

суддів: Чабаненко С.В., Юрко І.В.,

секретар судового засідання Сколишев О.О.

за участі позивача ОСОБА_1 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 4 червня 2019 року у справі №175/3744/18-а (суддя І інстанції - Єфанова О.В.)

за позовом ОСОБА_1 до Олександрівської сільської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії,

третя особа: Садівниче товариство "Жемчужина",

В С Т А Н О В И В:

ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ, РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ, ВИМОГ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Позивач звернулась до суду з позовом, в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення Олександрівської сільської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області від 22 червня 2018 року № 19-21-VII;

- зобов`язати Олександрівську сільську раду Дніпропетровського району Дніпропетровської області перевести дачний будинок, зареєстрований на праві власності за ОСОБА_1 іпн. НОМЕР_1 , 29 березня 2018 року, витяг 118900349, який розташований за адресою: Дніпропетровська область, Дніпровський район, Олександрівська сільська рада, садівниче товариство Жемчужина , земельна ділянка № 179, в жилий будинок.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 4 червня 2019 року у позові відмовлено.

Не погодившись з таким судовим рішенням, позивач подала апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.

В обґрунтування скарги, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, на неповне з`ясування обставин справи, вказує, що переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки регулюється Порядком переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 321 від 29.04.2015 (далі - Порядок № 321). Зазначає, що нею подані відповідачу всі документи, визначені у п. 3 Порядку; що наявний звіт про проведення технічного огляду дачного чи садового будинку з висновком про його відповідність державним будівельним нормам за формою згідно з додатком 2, відтак рішення про відмову переведення дачного будинку в жилий будинок є протиправним та підлягає скасуванню.

Від відповідача до суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції-без змін.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ВИЗНАЧЕНІ ВІДПОВІДНО ДО НИХ СПІРНІ ПРАВОВІДНОСИНИ

Відповідно до договору купівлі-продажу земельної ділянки від 15 лютого 2017 року ОСОБА_1 (далі - позивач) є власником земельної ділянки площею 0,0634 га, яка розташована за адресою: Дніпропетровська область, Дніпровський район, Олександрівська сільська рада, садівниче товариство Жемчужина , земельна ділянка № 179, цільове призначення - для колективного садівництва. (а.с. 12)

Право власності на земельну ділянку зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності 15 лютого 2017 року, індексний номер витягу 80445384. (а.с. 14)

12.07.2017 позивачем до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції Дніпропетровської області подано повідомлення про початок виконання будівельних робіт про будівництво дачного будинку в садівничому товаристві Жемчужина Олександрівської сільської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області, земельна ділянка № 179. (а.с. 20-21)

14.01.2018 року посадовою особою Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції Дніпропетровської області (далі - Департамент ДАБК Дніпропетровської області) проведено технічну інвентаризацію об`єкта: дачний будинок загальною площею 142,5 кв.м., житлова площа - 40,4 кв.м, нежитлова площа - 102,1 кв.м.

05.03.2018 Департаментом ДАБК Дніпропетровської області зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації об`єкта, будівництво якого здійснено на підставі будівельного паспорта. (а.с. 22-23)

Право власності на дачний будинок зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності 29 березня 2018 року, індексний номер витягу 118900349. (а.с. 14)

14 червня 2018 року позивач звернулась до Олександрівської сільської ради Дніпропетровського району із заявою про переведення дачного будинку, який розташований за адресою: Дніпропетровська область, Дніпровський район, Олександрівська сільська рада, садівниче товариство Жемчужина , земельна ділянка № 179, в жилий будинок. (а.с. 11)

До заяви позивачем надані такі документи: договір купівлі-продажу земельної ділянки від 15.02.2017; копія витягу з державного реєстру речових прав від 15.02.2017 на земельну ділянку; копія витягу з державного реєстру речових прав від 29.03.2018 р. на дачний будинок; копія технічного паспорту на будинок; звіт про проведення технічного огляду будинку; копія паспорту та іпн. власника.

Рішенням Олександрівської сільської ради Дніпропетровського району від 22 червня 2018 року № 19-21-VІІ, позивачу відмовлено в переведенні дачного будинку АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 за адресою: Дніпропетровська АДРЕСА_3 , Дніпровський район, Олександрівська сільська рада, Садівниче товариство Жемчужина у жилий будинок. Підставою прийняття такого рішення відповідач зазначив невиконання вимог щодо використання земельної ділянки за цільовим призначенням у разі переведення дачного будинку у жилий. (а.с. 27)

Не погодившись з таким рішенням, позивач звернулась до суду із цим позовом.

Відмовляючи у позові, суд першої інстанції виходив з того, що питання будівництва, обслуговування того чи іншого об`єкту нерухомого майна, нерозривно пов`язаний з земельною ділянкою, на якій такий об`єкт розташований. Наявність того чи іншого об`єкту нерухомості повинна відповідати цільовому призначенню земельної ділянки. Також суд вказав, що у цій справі не підлягають застосуванню норми Порядку № 321, оскільки норми Земельного кодексу України мають вищу юридичну силу.

НОРМИ ПРАВА, ЯКІ РЕГУЛЮЮТЬ СПІРНІ ПРАВОВІДНОСИНИ, ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ СУДОМ

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ст. 8-1 Житлового кодексу Української РСР громадяни відповідно до закону мають право на переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Рішення про переведення дачних і садових будинків у жилі будинки приймається відповідними органами місцевого самоврядування.

Механізм переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки, передбачений Порядком № 321.

Відповідно до п. 2 Порядку переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки здійснюється безоплатно органами місцевого самоврядування села, селища, міста, з якими відповідні дачні поселення та садівничі товариства пов`язані адміністративно або територіально.

Пунктом 3 Порядку встановлено, що для переведення дачного чи садового будинку у жилий будинок громадянин, який є його власником, або уповноважена ним особа (далі - власник) подає до виконавчого органу сільської (селищної, міської) ради, а у разі, коли в сільській раді виконавчий орган не утворено, - сільському голові (далі - уповноважений орган) заяву за формою згідно з додатком 1, до якої додаються:

- копія документа про право власності на дачний чи садовий будинок, засвідчена в установленому порядку;

- письмова згода співвласників (за наявності) на переведення такого будинку в жилий;

- звіт про проведення технічного огляду дачного чи садового будинку з висновком про його відповідність державним будівельним нормам за формою згідно з додатком 2.

Технічний огляд дачного чи садового будинку проводиться без застосування обладнання для визначення характеристик конструкцій та виконання вишукувальних робіт на підставі укладеного договору суб`єктом господарювання, у якого працює один або більше відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов`язаних із створенням об`єктів архітектури, які пройшли професійну атестацію згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 554 "Деякі питання професійної атестації відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов`язаних із створенням об`єктів архітектури" (Офіційний вісник України, 2011 р., № 41, ст. 1668).

Відповідно до п. 5 Порядку місцева рада у триденний строк з дня прийняття рішення про переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки видає або надсилає власникові рекомендованим листом з описом вкладення рішення про переведення дачного чи садового будинку у жилий будинок із зазначенням його адреси (рішення про відмову в переведенні разом з поданими документами).

Рішення про переведення є підставою для внесення відповідних змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно в порядку, визначеному законодавством.

Пунктом 4 Порядку визначено, що за результатами розгляду заяви та доданих до неї документів уповноважений орган протягом місяця з дня їх надходження приймає рішення про переведення дачного чи садового будинку у жилий будинок або про відмову в такому переведенні.

Прийняття рішення про відмову в переведенні дачного чи садового будинку у жилий будинок допускається за наявності хоча б однієї з таких підстав:

- неподання документів, зазначених у пункті 3 цього Порядку;

- виявлення в поданих документах недостовірних відомостей;

- встановлення невідповідності дачного чи садового будинку вимогам державних будівельних норм, що зазначені у розділі I (обов`язковий) результатів технічного огляду звіту про проведення технічного огляду дачного чи садового будинку (додаток 2).

Як вказувалось вище, у оскарженому рішенні підставою відмови відповідача стало невиконання вимог по використанню земельної ділянки за призначенням у разі переведення дачного будинку у жилий.

У договорі купівлі-продажу земельної ділянки від 15 лютого 2017 року зазначено, що цільове призначення земельної ділянки площею 0,0634 га, що розташована за адресою: Дніпропетровська область, Дніпровський район, Олександрівська сільська рада, садівниче товариство Жемчужина , земельна ділянка № 179, власником якої є позивач, для колективного садівництва.

Відповідно до абзацу 2 частини 5 статті 20 Земельного кодексу України земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 цього Кодексу.

Частиною 3 статті 35 Земельного кодексу України визначено, що земельні ділянки, призначені для садівництва, можуть використовуватися для закладення багаторічних плодових насаджень, вирощування с/г культур, а також для зведення необхідних будинків, господарських споруд тощо.

Отже, положеннями Земельного кодексу визначено, що основним призначенням земельної ділянки для садівництва є закладення та вирощування саду (деревних та кущових садових насаджень) і власники можуть використовувати ці земельні ділянки виключно в межах цього призначення.

Земельним кодексом України не передбачено можливість використання земельних ділянок із цільовим призначенням для садівництва , які відносяться до земель сільськогосподарського призначення (глава 5 ЗК України), для розташування на них жилих будинків. Останні повинні розміщуватись на земельних ділянках із цільовим призначенням для будівництва та обслуговування жилого будинку , які відносяться до земель житлової та громадської забудови (глава 6 ЗК України).

З цього приводу апеляційний суд також зазначає, що питання будівництва, обслуговування того чи іншого об`єкту нерухомого майна, нерозривно пов`язано із земельною ділянкою, на якій такий об`єкт розташований. Розташування того чи іншого об`єкта нерухомості повинно відповідати цільовому призначенню земельної ділянки, як правильно вказав і суд першої інстанції. Отже, питання переводу даного будинку у жилий відповідно до Порядку № 321 може бути позитивно вирішено лише після зміни категорії земель та цільового призначення земельної ділянки з для садівництва на для будівництва та обслуговування жилого будинку .

ВИСНОВОК АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ

Наведені відповідачем у спірному рішенні підстави відмови у переведенні садового (дачного) будинку, належного позивачу, у жилий будинок знайшли своє підтвердження під час судового розгляду, рішення відповідача прийнято у межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, а тому підстави для задоволення апеляційної скарги відсутні.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції постановлене з додержанням норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим, відповідно до ст. 316 КАС України залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.

Повний текст судового рішення складений 2 грудня 2019 року.

На підставі викладеного, керуючись ст. 242, 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 4 червня 2019 року у справі №175/3744/18-а залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя-доповідач С.Ю. Чумак

суддя С.В. Чабаненко

суддя І.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.11.2019
Оприлюднено13.12.2019
Номер документу86300222
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —175/3744/18-а

Постанова від 26.11.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Постанова від 26.11.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 07.11.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 30.09.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 13.09.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 04.06.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Єфанова Ольга Володимирівна

Ухвала від 04.03.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Єфанова Ольга Володимирівна

Постанова від 22.01.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 08.01.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 22.12.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні