ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІ ВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. ка нцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
УХВАЛА
"23" березня 2010 р. Справ а № 16/165-09
вх. № 9122/6-16
Суддя господарського суд у Здоровко Л.М.
при секретарі судового за сідання Волощук К.В.
за участю представників ст орін:
позивача - Матофій Л.Я., довіреність №986 від 07.08.2009 р.;
відповідача - не з'явився;
розглянувши справу за поз овом Фонду загальнообов'я зкового державного соціальн ого страхування України на в ипадок безробіття в особі Ха рківського міського центру зайнятості, м. Харків
до Фізичної особи-підпр иємця ОСОБА_3, м. Харків
про стягнення 28250,56 грн.
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до господарського суду Харківс ької області з позовом в яком у просить визнати нікчемними договори укладені між Фондо м загальнообов'язкового держ авного соціального страхува ння на випадок безробіття в о собі Харківського міськрайо нного центру зайнятості та Ф ізичною особою - підприємцем ОСОБА_3 та стягнути в прим усовому порядку з Фізичної о соби-підприємця ОСОБА_3, і дентифікаційний номер НОМ ЕР_1, зайво перераховану сум у 28250,56 грн. за договорами про над ання дотацій на створення до даткових робочих місць для п рацевлаштування безробітни х: ОСОБА_4 (договір від 14.08.2008р . №201108081300197), ОСОБА_5 (договір від 26.11.2008 р. №201108112600335), ОСОБА_1 (догові р від 10.12.2008 р. №201108121000355), ОСОБА_6 (до говір від 29.12.2008 р. № 201108122900410), ОСОБА _7 (договір від 29.12.2008 р. № 201108122900411) на користь Фонду загальнообов' язкового державного соціаль ного страхування на випадок безробіття в особі Харківськ ого міського центру зайнятос ті, який є правонаступником Х арківського міськрайонного центру зайнятості.
Свої позовні вимоги обґрун товує тим, що відповідачем шл яхом використання недостові рних даних незаконно отриман о з Фонду загальнообов'язков ого державного соціального с трахування на випадок безроб іття зайву суму дотації на ст ворення додаткових робочих м ісць для працевлаштування бе зробітних.
20.01.2010 р. відповідач надав запе речення на позов в якому вказ ує, що між ФОП ОСОБА_3 та Хар ківським міжрайонним центро м зайнятості в м. Харкові, прав онаступником якого є на цей ч ас Харківський міський центр зайнятості (надалі центр зай нятості) було укладено кільк а договорів, а саме №201108081300197 від 14 .08.2008 р., №2001108112600335 від 26.11.2008 р., №201108121000355 від 10.12.2008 р., №2011081212900410 від 29.12.2008 р. та №201108122900411 в ід 29.12.2008 р., за змістом яких робот одавець приймав на себе обов 'язок працевлаштувати у себе по одному безробітньому за к ожним договором, а центр зайн ятості брав на себе зобов'яза ння щодо виплати працедавцю дотації за створення додатко вого робочого місця для безр обітних у розмірі витрат на з аробітну платню прийнятою за направленням державної служ би зайнятості особі. ФОП ОС ОБА_3 виконав взяті ним зобо в'язання за вищевказаними до говорами, своєчасно нарахову вав та сплачував заробітну п лату працівникам які працюва ли у нього за направленням це нтру зайнятості, та своєчасн о звертався до центру зайнят ості з вимогою перерахунку ч ергового дотаційного платеж у. Так за період з 01.03.2009 р. до 31.05.2009 р ., ним було виплачено 5-ти праце влаштованим за направленням центру зайнятості працівник ам заробітної платні на зага льну суму 25 190,17 грн. Однак з 01.03.2009 р. центр зайнятості припинив в иконувати грошові зобов'язан ня та не виконав їх до цього ча су.
24.02.2010 р. представник позивача надав до канцелярії господа рського суду правове обґрунт ування в якому вказує, що поря док надання роботодавцю дота цій для працевлаштування без робітних, у тому числі молоді на перше робоче місце встано влюється спеціально уповнов аженим центральним органом в иконавчої влади у сфері прац і та соціальної політики за п огодженням з правлінням Фонд у, затвердженого наказом Мін істерства праці та соціально ї політики України 10.01.2001р. №1, зар еєстрований в Міністерстві ю стиції України 26.01.2001р. №75/5266. Відпо відно до зазначеного Порядку спори, які виникають з питань надання та використання дот ацій вирішуються центром зай нятості вищого рівня або у су довому порядку. Згідно п. 6.3. дог овору про надання дотацій сп ори, що виникають за даним дог овором, вирішуються сторонам и під час переговорів. У разі, якщо сторони під час перегов орів не досягли згоди щодо ви рішення спору, справа переда ється на розгляд суду.
Представник позивача підт римує позовні вимоги в повно му обсязі.
Представник відповідача у судове засідання не з`явився , витребувані судом документ и не надав, про час та місце пр оведення судового засідання повідомлений належним чином , про причини неявки суд не пов ідомив.
Суд, дослідивши матеріали справи, встановив наступне.
Відповідно ст. 12 ГПК України , господарським судам підвід омчі:
1) справи у спорах, що виникаю ть при укладанні, зміні, розі рванні і виконанні господар ських договорів, у тому числі щодо приватизації майна, та з інших підстав, крім:
- спорів про приватизацію де ржавного житлового фонду;
- спорів, що виникають при по годженні стандартів та техн ічних умов;
- спорів про встановлення ці н на продукцію (товари), а тако ж тарифів на послуги (виконан ня робіт), якщо ці ціни і тариф и відповідно до законодавств а не можуть бути встановлені за угодою сторін;
- спорів, що виникають із пуб лічно-правових відносин та в іднесені до компетенції Конс титуційного Суду України та адміністративних судів;
- інших спорів, вирішення як их відповідно до законів Укр аїни та міжнародних договорі в України віднесено до відан ня інших органів;
2) справи про банкрутство;
3) справи за заявами органів Антимонопольного комітету У країни, Рахункової палати з п итань, віднесених законодав чими актами до їх компетенці ї;
4) справи, що виникають з корп оративних відносин у спорах між господарським товариств ом та його учасником (засновн иком, акціонером), у тому числі учасником, який вибув, а також між учасниками (засновникам и, акціонерами) господарськи х товариств, що пов'язані із ст воренням, діяльністю, управл інням та припиненням діяльно сті цього товариства, крім тр удових спорів.
З огляду на приписи частини третьої статті 22 Закону Украї ни "Про судоустрій України" та вимог статей 1, 4-1, 12 ГПК України, місцеві господарські суди р озглядають справи у спорах, щ о виникають з господарських правовідносин, а також інші справи, віднесені процесуал ьним законом до їх підсуднос ті, коли склад учасників спор у відповідає приписам статті 1 ГПК, а правовідносини, з яких виник спір, мають господарсь кий характер.
У вирішенні питання про те, чи є правовідносини господар ськими, а спір - господарським , слід виходити з визначень, на ведених у статті 3 Господарсь кого кодексу України.
Господарський спір підвід омчий господарському суду, з окрема, за таких умов:
а) участь у спорі суб'єкта го сподарювання;
б) наявність між сторонами, по-перше, господарських відн осин, врегульованих Цивільни м кодексом України, Господар ським кодексом України, інши ми актами господарського і цивільного законодавства, і , по-друге, спору про право, що в иникає з відповідних відноси н;
в) відсутність у законі норм и, що прямо передбачала б вирі шення такого спору судом інш ої юрисдикції.
Статтею 17 КАС України встан овлено категорії спорів, на я кі поширюється компетенція а дміністративних судів щодо в ирішення адміністративних с прав. В тому числі: спори суб'є кта господарювання із суб'єк том владних повноважень щодо оскарження рішень, дій чи бе здіяльності останнього; спор и між суб'єктами владних повн оважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері у правління, а також спори з при воду укладання та виконання адміністративних договорів ; спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випад ках, встановлених законом.
Поняття "суб'єкт владних пов новажень" визначено статтею 3 КАС України, згідно з якою це - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, ї хня посадова чи службова осо ба, інший суб'єкт при здійснен ні ними владних управлінськи х функцій на основі законода вства, в тому числі на виконан ня делегованих повноважень.
Відтак необхідною ознакою суб'єкта владних повноважен ь є здійснення цим суб'єктом в ладних управлінських функці й, причому ці функції повинні здійснюватися відповідним суб'єктом саме у тих правові дносинах, у яких виник спір.
З огляду на викладене до ком петенції господарських суді в не відноситься розгляд спр ав у спорах:
а) про оскарження рішень (но рмативно-правових актів чи а ктів індивідуальної дії), ухв алених суб'єктом владних пов новажень, яким останній зобо в'язує суб'єкта господарюван ня вчинити певні дії, утримат ись від вчинення певних дій а бо нести відповідальність, з а умови, що оскаржуваний акт з гідно із законодавством Укра їни є обов'язковим до виконан ня;
б) про оскарження суб'єктом господарювання дій (бездіяль ності) органу державної влад и, органу місцевого самовряд ування, іншого суб'єкта владн их повноважень, їхньої посад ової чи службової особи, що ви пливають з наданих їм владни х управлінських функцій, якщ о ці дії (бездіяльність) не пов 'язані з відносинами, врегуль ованими господарським догов ором;
в) між суб'єктами владних по вноважень з приводу їхньої к омпетенції у сфері управлінн я;
г) з приводу укладання та ви конання адміністративних до говорів;
д) за зверненням суб'єкта вл адних повноважень у випадках , встановлених законом.
Відповідно до Положення пр о Харківський міський центр зайнятості, дана установа є р обочим органом виконавчої ди рекції Фонду загальнообов'яз кового державного соціально го страхування України на ви падок безробіття і була ство рена відповідно до наказу ди ректора Харківського обласн ого центру зайнятості від 05.11.20 08 р. № 452 шляхом злиття Харківсь кого міськрайонного центру з айнятості, Дзержинського, Жо втневого, Ленінського, Орджо нікідзевського та Червоноз аводського районних центрів зайнятості, та є правонаступ ником їх прав і обов'язків. Цен тр підпорядковується Харків ському обласному центру зайн ятості і забезпечує реалізац ію державної політики у сфер і зайнятості населення, вико нання функцій робочих органі в виконавчої дирекції Фонду загальнообов'язкового держа вного соціального страхуван ня України.
Відповідно до статті 14 Осно в законодавства України про загальнообов'язкове державн е соціальне страхування стра хові фонди є органами, які зді йснюють керівництво та управ ління окремими видами загаль нообов'язкового державного с оціального страхування.
Фонд загальнообов'язковог о державного соціального стр ахування України на випадок безробіття виконує владні уп равлінські функції на основі законодавства, а надання дот ацій роботодавцю для створен ня додаткових робочих місць є реалізацією владних управл інських функцій. Правові фін ансові та організаційні заса ди загальнообов'язкового дер жавного соціального страхув ання на випадок безробіття в изначаються Законом України "Про загальнообов'язкове дер жавне соціальне страхування на випадок безробіття".
Відповідно до статті 8 Зако ну України "Про загальнообов 'язкове державне соціальне с трахування на випадок безроб іття" Фонд створюється для уп равління страхуванням на ви падок безробіття, провадженн я збору та акумуляції страхо вих внесків, контролю за вико ристанням коштів, виплати за безпечення та надання соціал ьних послуг, здійснення інши х функцій згідно із цим Закон ом і статутом Фонду. Фонд є ціл ьовим централізованим страх овим фондом, некомерційною с амоврядною організацією. Дер жава є гарантом забезпечення застрахованих осіб та надан ня їм відповідних соціальних послуг Фондом. Діяльність Фо нду регулюється Основами зак онодавства України про загал ьнообов'язкове державне соці альне страхування, Законом У країни “Про зайнятість насел ення”, цим Законом та статуто м Фонду, який затверджується правлінням Фонду. Фонд не мож е провадити будь-яку діяльні сть, крім передбаченої цим За коном та статутом Фонду.
Згідно з частиною другою ст атті 12 Закону України "Про заг альнообов'язкове державне со ціальне страхування на випад ок безробіття" функції робоч их органів виконавчої дирекц ії Фонду покладаються на цен тр зайнятості Автономної Рес публіки Крим, обласні, Київсь кий і Севастопольський міськ і, районні, міськрайонні, місь кі та районні у містах центри зайнятості.
Відповідно до частини друг ої статті 7 Закону України "Про загальнообов'язкове державн е соціальне страхування на в ипадок безробіття" одним з ви дів соціальних послуг за цим Законом та Законом України "П ро зайнятість населення" є по шук підходящої роботи та спр ияння у працевлаштуванні, у т ому числі шляхом надання роб отодавцю дотації на створенн я додаткових робочих місць д ля працевлаштування безробі тних.
Статтею 30 Закону України "Пр о загальнообов'язкове держав не соціальне страхування на випадок безробіття" встановл ено, що Фондом може надаватис я дотація роботодавцям на ст ворення додаткових робочих м ісць для працевлаштування бе зробітних у розмірі витрат н а заробітну плату прийнятих за направленням державної сл ужби зайнятості осіб (але не в ище за середній рівень у галу зях національної економіки в ідповідної області) в розрах унку на рік. Можливості та обс яги надання дотацій визначаю ться правлінням Фонду виходя чи з фінансового стану Фонду . Порядок надання роботодавц ю дотації на створення додат кових робочих місць для прац евлаштування безробітних вс тановлюється спеціально упо вноваженим центральним орга ном виконавчої влади у сфері праці та соціальної політик и за погодженням з правління м Фонду.
Відповідно до частини друг ої статті 34 Закону України "Пр о загальнообов'язкове держав не соціальне страхування на випадок безробіття", Фонд зоб ов'язаний, зокрема: надавати с оціальні послуги, передбачен і цим Законом; вживати заході в до раціонального використа ння коштів і забезпечення фі нансової стабільності Фонду ; контролювати правильність витрат за страхуванням на ви падок безробіття, передбачен их цим Законом та іншими норм ативно-правовими актами з пи тань страхування на випадок безробіття.
Як свідчать матеріали спра ви, на виконання приписів "Про загальнообов'язкове державн е соціальне страхування на в ипадок безробіття" про надан ня дотацій та Порядку наданн я роботодавцю дотації для пр ацевлаштування безробітних , затвердженого наказом Мінп раці від 10.01.2001р. за № 1, зареєстров аного у Міністерстві юстиції України 26.01.2001р. за № 75/5266 (далі - По рядок) між Харківським міськ районним центром зайнятості м. Харкова, правонаступником якого є Харківський міський центр зайнятості та Фізично ю особою-підприємцем ОСОБА _3, були укладені договори п ро надання роботодавцю дотац ії на створення додаткового робочого місця для працевлаш тування безробітних, зокрема :
- ОСОБА_4 - договір від 14.08.2008 р. №201108081300197;
- ОСОБА_5 - договір від 26.11.200 8 р. №201108112600335;
- ОСОБА_1 - договір від 10.12.2008 р. №201108121000355;
- ОСОБА_6 - договір від 29.12.2008 р. № 201108122900410;
- ОСОБА_7 - договір від 29.12.2008 р. № 201108122900411 (далі - Договори).
Відповідно до пункту 1 цих Д оговорів відповідач (Роботод авець) зобов' язався працевл аштувати на постійну роботу за направленням Центру зайня тості певного безробітного, а останній в свою чергу взяв н а себе зобов' язання надати дотацію на створення додатк ового робочого місця для пра цевлаштування безробітного у розмірі витрат на заробітн у плату прийнятої за направл енням державної служби зайня тості особи відповідно до ст атті 30 Закону України "Про заг альнообов'язкове державне со ціальне страхування на випад ок безробіття" та Порядку.
Таким чином, спірні Договор и укладено на виконання прип исів Порядку, який визначає у мови, механізм надання робот одавцю дотації на створення додаткових робочих місць для працевлаштування безробітн их та відповідальність за по рушення умов порядку її нада ння та використання.
При цьому, згідно з пунктом 10 Порядку розгляд питання про можливість надання роботода вцю дотацій здійснюється ком ісією, створення якої ініцію є робочий орган виконавчої д ирекції Фонду, у складі предс тавників виконавчої дирекці ї Фонду, районних та міських д ержавних адміністрацій, орга нізацій роботодавців та їх о б'єднань, професійних спілок (за згодою), на підставі, зокре ма, письмової згоди роботода вця на направленні на працев лаштування з наданням дотаці ї роботодавцю для прийняття на роботу на відповідне робо че місце безробітного за нап равленням служби зайнятості з умовою надання дотації.
Відповідно до пункту 11 Поря дку рішення про надання робо тодавцю дотації з урахування м висновків комісії, які мают ь рекомендаційний характер, приймається директорами рай онних, міськрайонних, міськи х і районних у містах центрів зайнятості, які є робочими ор ганами виконавчої дирекції Ф онду, за місцем реєстрації ро ботодавця як платника внескі в на загальнообов'язкове дер жавне соціальне страхування на випадок безробіття.
За приписом пункту 12 Порядк у розгляд питання про можлив ість працевлаштування безро бітного з наданням роботодав цю дотації здійснюється дире ктором центру зайнятості про тягом 5 календарних днів післ я отримання висновку комісії . У разі прийняття позитивног о рішення роботодавцю протяг ом 5 календарних днів направл яється проект договору між ц ентром зайнятості та роботод авцем про працевлаштування б езробітного з наданням дотац ії.
Пункт 13 Порядку встановлює вимоги до змісту договору пр о працевлаштування безробіт ного з наданням дотації.
Отже, відповідно до Закону України "Про загальнообов'яз кове державне соціальне стра хування на випадок безробітт я" та Порядку органи Державно ї служби зайнятості України здійснюють контрольну функц ію щодо достовірності подани х роботодавцем даних, які і є п ідставою для визначення розм іру дотації, та використання дотації. Між цим, згідно з пун ктом 15 Порядку роботодавець н есе відповідальність за забе зпечення гарантії зайнятост і осіб, прийнятих на роботу з н аданням роботодавцю дотації , достовірність даних, що є під ставою для визначення розмір у дотації, та використання до тації. У разі недостовірност і поданих роботодавцем даних , використання дотації з пору шенням законодавства та пере шкоджання роботодавцем пров еденню перевірки центр зайня тості припиняє виплату дотац ії.
У разі порушення гарантій з айнятості осіб, прийнятих на роботу з наданням роботодав цю дотації, роботодавець пов ертає суму одержаної дотації та йому не може надаватись до тація протягом трьох років з дня отримання останньої сум и коштів.
Із матеріалів справи випли ває, що на виконання покладен ої на органи Державної служб и зайнятості контрольної фун кції, Харківським обласним ц ентом зайнятості з метою заб езпечення цільового та ефект ивного використання коштів Ф онду загальнообов'язкового д ержавного соціального страх ування на випадок безробіття , законного використання дот ацій роботодавцями Харківсь ким обласним центром зайнято сті здійснено перевірку дост овірності даних щодо кількос ті працюючих на дату звернен ня.
На підставі одержаної інфо рмації від Управління Пенсій ного фонду України в Київськ ому районі м. Харкова від 26.06.2009 р . №11786-27/03 та Державної податково ї інспекції у Київському рай оні м. Харкова від 31.07.2009 року №13035/1 0/17-104 Центром зайнятості виявле ні та встановлені з боку відп овідача порушення пункту 6 По рядку.
Відповідно до пункту 15 Поря дку Харківським міським цент ром зайнятості видано наказ від 01.10.2009 р. за № 132 "Про відшкодува ння зайво перерахованої дота ції роботодавцям у 2008 році" щод о необхідності повернення ро ботодавцями коштів у зв'язку з встановленим порушенням.
Пунктом 16 Порядку, який розр облено відповідно до "Про заг альнообов'язкове державне со ціальне страхування на випад ок безробіття", визначено, що с пори, які виникають з питань н адання та використання дотац ії, вирішуються центром зайн ятості вищого рівня або в суд овому порядку.
Однак враховуючи наявні у с торін правові підстави і пор ядок укладення спірних догов орів, їх зміст; механізм контр олю з боку Центру зайнятості за виконанням роботодавцем обов' язків за Договорами; п ередбачені Порядком принцип и надання дотації, наслідків невиконання роботодавцем ум ов Договорів; можливість вир ішення спорів центром зайнят ості вищого рівня - взаємовід носин сторін за спірними Дог оворами, суд дійшов висновку , що правовідносини сторін пе ребувають поза межами господ арської діяльності та господ арських відносин у розумінні статті 3 Господарського коде ксу України.
Згідно з статтею 1 Цивільног о кодексу України до відноси н з загальнообов' язкового д ержавного соціального страх ування цивільне законодавст во не застосовується.
Відповідно п.1 ст. 80 Господар ського процесуального кодек су України, господарський су д припиняє провадження у спр аві, якщо спір не підлягає вир ішенню в господарських судах України.
Враховуючи вищевикладене , суд визначає належність дан ого спору до адміністративно ї юрисдикції, оскільки спір у даній справі є публічно-прав овим, для якого законом не пер едбачений випадок можливост і його розгляду за правилами господарського судочинства , а тому даний позов мав бути п оданим та розглянутим за пра вилами КАС України.
Таким чином, суд припиняє п ровадження у справі №16/165 -09, оскі льки спір не підлягає виріше нню в господарських судах Ук раїни.
На підставі викладеного та керуючись статтями 1, 21, п. 1 ст. 80, 86 Господарського процесуаль ного кодексу України,-
УХВАЛИВ:
Провадження у справі 16/165-09 припинити .
Суддя Здоровко Л.М.
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 23.03.2010 |
Оприлюднено | 25.12.2010 |
Номер документу | 8653042 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Здоровко Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні