Постанова
від 18.12.2019 по справі 365/298/16-ц
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Апеляційне провадження: Доповідач - Кулікова С.В.

22-ц/824/11373/2019

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ Справа №365/298/16-ц

18 грудня 2019 року Київський апеляційний суд у складі колегії суддів Судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого судді - Кулікової С.В.

суддів - Олійника В.І.

- Ігнатченко Н.В.

при секретарях - Осінчук Н.В., Бондаренко І.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Яготинського районного суду Київської області від 03 травня 2019 року, ухваленого під головуванням судді Кисіль О.А., у цивільній справі за зустрічним позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Згурівської районного державної адміністрації Київської області, Головного управління Держгеокадастру у Київській області, державного реєстратора прав на нерухоме майно приватного нотаріуса Баришівського районного нотаріального округу Позднякової Надії Миколаївни про визнання незаконними дій посадових та службових осіб органів державної влади, визнання незаконними розпоряджень та наказів, їх скасування, визнання недійсним договору оренди землі, скасування його державної реєстрації та зобов`язання вчинити певні дії, -

в с т а н о в и в:

У липні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Яготинського районного суду Київської області з зустрічним позовом до ОСОБА_2 , Згурівської районної державної адміністрації Київської області, Головного управління Держгеокадастру у Київській області, державного реєстратора прав на нерухоме майно приватного нотаріуса Баришівського районного нотаріального округу Позднякової Надії Миколаївни про визнання незаконними дій посадових та службових осіб органів державної влади, визнання незаконними розпоряджень та наказів, їх скасування, визнання недійсним договору оренди землі, скасування його державної реєстрації та зобов`язання вчинити певні дії.

В обґрунтування зустрічних позовних вимог зазначав, що він на підставі зареєстрованого договору оренди № 322190004003181 від 29.12.2012 року орендує земельну ділянку з кадастровим номером 3221982300:02:008:0026 площею 39,1021 га, розміщену на території Жуківської сільської ради Згурівського району Київської області. Вказана земельна ділянка була надана йому у користування на 49 років. Право оренди зазначеної земельної ділянки зареєстровано у відповідності із законодавством, що діяло на момент вчинення вказаного правочину. Дана земельна ділянка використовувалася за призначенням протягом двох років на законних підставах, усі податки та збори пов`язані з використанням та орендою земельної ділянки сплачувалися вчасно та в повному обсязі.

Однак, не враховуючи те, що він є законним користувачем земельної ділянки площею 39,1021 га з кадастровим номером 3221982300:02:008:0026, наказом Головного управління Держземагентства у Київській області від 27.10.2014 року ОСОБА_2 було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із кадастровим номером 3221982300:02:008:0026 для ведення фермерського господарства. Підставою для видачі вказаного наказу були матеріали інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Згурівського району Київської області, проведеної на підставі дозволу, наданого розпорядженням № 220 від 19.08.2013 року Згурівської районної державної адміністрації за клопотанням Відділу Держземагенства у Згурівському районі Київської області. Матеріали інвентаризації, затверджені розпорядженням Згурівської РДА Київської області № 330 від 11 листопада 2013 року про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Згурівського району Київської області, містили неправдиві дані, що послугувало видачі неправомірного наказу Головного управління Держземагентства у Київській області від 27.10.2014 № 10-8665/15-14-сг. Відділом Держземагенства було приховано та не надано під час проведення інвентаризації відомості з державного земельного кадастру, що містять інформацію про орендовану ОСОБА_1 земельну ділянку за межами населеного пункту в межах Жуківської сільської ради на території Згурівського району Київської області.

Так, зокрема Згурівською РДА видано розпорядження № 220 від 19.08.2013 року, згідно якого надано дозвіл на проведення інвентаризації земель. В даному розпорядженні містяться посилання на постанову Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 року № 513 Про затвердження порядку проведення інвентаризації земель . Однак, дане розпорядження містить в собі грубе порушення норм Порядку проведення інвентаризації земель затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 року № 513. Абзацом 2 частини 1 Порядку визначено, що інвентаризація земель проводиться за рішеннями, райдержадміністрацій - за межами населених пунктів. При цьому частина 2 Порядку чітко визначає мету, з якою повинна проводитися інвентаризація земель а саме: забезпечення ведення Державного земельного кадастру, здійснення контролю за використанням і охороною земель; визначення якісного стану земельних ділянок, їх меж, розміру, складу угідь, узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з їх формацією, що міститься у документах, які посвідчують право на земельну ділянку, та у Державному земельному кадастрі; прийняття за результатами інвентаризації земель Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями та місцевого самоврядування відповідних рішень; здійснення землеустрою. Отже перелік є чітко визначеним і не містить будь яких посилань на додаткові підстави для проведення інвентаризації в залежності від зміни умов. Натомість, пункт 1 оскаржуваного розпорядження № 220 від 19.08.2013 року вказує за мету проведення інвентаризації - встановлення місця розташування земельних ділянок, що не використовуються, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення Державного земельного кадастру та прийняття на їх основі відповідного рішення. Таким чином, Згурівська райдержадміністрація, видаючи оскаржуване розпорядження № 220 вийшла за межі своєї компетенції, наданої чинним законодавством України, що в подальшому зумовило проведення інвентаризації з метою, що прямо суперечить Порядку, та як наслідок дало можливість Держземагентсву (нині Держгеокадастр) у Згурівському районі Київської області вчинити ряд протизаконних дій, що в свою чергу призвело до порушення гарантованих Конституцією України та іншими нормами чинного законодавства прав громадян України, зокрема і ОСОБА_1 , який завдяки подальшим протиправним діям на виконання розпорядження № 220, був позбавлений законного права оренди зазначеної вище земельної ділянки.

Під час проведення інвентаризації земель на підставі протизаконного розпорядження № 220 посадовими особами відділу Держземагентсва (нині Держгеокадастр) у Згурівському районі Київської області було допущено ряд протиправних дій, а саме: безпідставно в державному земельному кадастрі збільшено розмір земельної ділянки з кадастровим номером 3221982300:02:008:0026, тобто площа 39,1021 га змінена на площу 39,2864 га; надано завідомо неправдиву інформацію, з приводу того, що державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 3221982300:02:008:0026 та договору оренди на дану земельну ділянку не проводилась.

Згідно абз. 3 та абз.7 ч. 7 Порядку, вихідними даними для проведення інвентаризації земель є: відомості з Державного земельного кадастру в паперовій та електронній формі, у тому числі Поземельної книги; книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі; відомості з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обмежень; копії документів, що посвідчують право на земельну ділянку або підтверджують сплату земельного податку.

З вищевикладеного вбачається, що посадові та службові особи Держземагентства (нині Держгеокадастр) у Згурівському районі Київської області свідомо знаючи про наявність Державної реєстрації земельної ділянки та реєстрації права ОСОБА_1 на оренду такої земельної ділянки, на підставі зареєстрованого договору оренди земельної ділянки, умисно приховали даний факт в процесі проведення інвентаризації і надали завідомо неправдиві дані, маскуючи їх під нібито реальні вихідні дані. Такі дії посадових та службових осіб Держземагентсва (нині Держгеокадастр) у Згурівському районі Київської області є протиправними оскільки прямо суперечать як моральним засадам суспільства так і нормам чинного законодавства України. З огляду на викладене на підставі спотворених та неправдивих вихідних даних було виготовлено технічну документацію, яка базувалася на завідомо неправдивих вихідних даних, що і спричинило отримання протиправних висновків за результатами проведення інвентаризації. В подальшому Згурівською райдержадміністрацією після отримання технічної документації, щодо інвентаризації земельних ділянок, яка містила в собі неправдиві дані було видано розпорядження № 330, яким затверджено таку технічну документацію із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель. Зазначене розпорядження № 330 також є протиправним, оскільки ним фактично затверджено документ (документація), який містить в собі завідомо неправдиві дані і в подальшому може слугувати як плацдарм для вчинення протиправних діянь та махінацій у сфері земельних правовідносин. Керуючись неправдивими даними, що містилися в матеріалах інвентаризації, проведеної на підставі протиправного розпорядження № 220, виданого Згурівською райдержадмністрацією, та затвердженої протиправним розпорядженням № 330, виданим Згурівською райдержадміністрацією Головним управлінням Держземагенства (нині Держгеокадастр) у Київській області наказом №10-5446/15-14-сг від 17.09.2014 року було надано дозвіл на розроблення документації ОСОБА_2 , відповідно до якого ТОВ Земельні технології розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ОСОБА_2 , для ведення фермерського господарства на території Жуківської сільської ради (за межами населеного пункту) Згурівського району Київської області. 24.09.2014 року кадастровим реєстратором Відділу Держземагенства було протиправно сформовано та надано витяг з Державного земельного кадастру на земельну ділянку з кадастровим номером 3221982300:02:008:0026, незважаючи на те, що дана земельна ділянка уже перебувала в оренді ОСОБА_1 ..

В подальшому Головним управлінням Держземагенства (нині Держгеокадастр) у Київській області видано наказ №10-8665/15-14-сг від 27.10.2014 року, яким затверджений зазначений проект, що в свою чергу не був узгоджений належним чином. Внаслідок неналежної підготовки відділом Держземагентсва (нині Держгеокадастр) у Згурівському районі Київської області проекту землеустрою, земельна ділянка з кадастровим номером 3221982300:02:008:0026, яка перебуває в оренді у ОСОБА_1 , не може ним нормально використовуватися через такі протизаконні дії Головного управління Держземагенства (нині Держгеокадастр) у Київській області, відділу Держземагентсва (нині Держгеокадастр) у Згурівському районі Київської області та Згурівської райдержадміністрації.

В подальшому відділом Держгеокадастру у Згурівському районі Київської області в особі в.о. начальника відділу Перевертайло Ю.В., 22 січня 2016 року укладено від імені Головного управління Держгеокадастру Київської області з ОСОБА_2 договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 3221982300:02:008:0026, а також складено відповідний акт прийому-передачі, хоча законодавство що діяло на момент підписання такого правочину не передбачало складання акту прийому-передачі. Крім того, в.о. начальника відділу Держгеокадастру у Згурівському районі Київської області Перевертайло Ю.В., яка діяла нібито на виконання Наказу №10-8665/15-14 - сг від 27.10.2014 року Головного управління Держземагенства (нині Держгеокадастр) у Київській області грубо порушила п. 4 зазначеного Наказу, в якому чітко вказано, що їй доручається укласти Договір оренди земельної ділянки від імені Головного управління Держземагенства (нині Держгеокадастр) у Київській області та підписати акт прийому - передачі земельної ділянки при умові затвердження нормативно-грошової оцінки, відповідно до вимог чинного законодавства України. Однак, нею було підписано зазначений договір та акт прийому-передачі, а нормативно-грошова оцінка ОСОБА_2 станом на 04.07.2016 року не затверджена. Потім, державним реєстратором прав на нерухоме майно приватним нотаріусом Баришівського районного нотаріального округу Поздняковою Надією Миколаївною за №27964248 від 27 січня 2016 року в порушення п.1, ч.3 ст. 10 та п.5, п.6 ч.І ст. 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень зареєстровано право ОСОБА_2 оренди земельної ділянки з кадастровим номером 3221982300:02:008:0026 в межах Безуглівської сільської ради, натомість зазначена земельна ділянка знаходиться в межах Жуківської сільської ради, що прямо вказує, що дана реєстрація є недійсною.

Враховуючи вимоги ч.1 ст.203 ЦК України та ч.5 сть.116 ЗК України, передача земельної ділянки із кадастровим номером 3221982300:02:008:0026, яка фактично орендована ОСОБА_1 , в оренду ОСОБА_2 чи будь-якій іншій особі можлива виключно у випадку припинення права ОСОБА_1 на користування вказаною земельною ділянкою визначених чинним законодавством.

Оскільки жодна із визначених підстав припинення права ОСОБА_1 на користування зазначеною земельною ділянкою не настала, то ОСОБА_1 до цього часу є законним користувачем земельної ділянки. При цьому, з огляду на те, що відповідно до ч. 5. ст. 116 Земельного кодексу України передача у оренду земельної ділянки можлива виключно після припинення попереднього права користування, а право ОСОБА_1 на користування наданою земельною ділянкою не припинилося, а також приймаючи до уваги те, що оскаржувані накази та розпорядження спрямовані на протизаконне позбавлення права користування земельною ділянкою, яка перебуває у оренді ОСОБА_1 , то накази Головного управління Держземагенства (нині Держгеокадастр) у Київській області про надання дозволу на розроблення технічної документації та на її затвердження для ОСОБА_2 , а також дії посадових та службових осіб відділу Держгеокадастру у Згурівському районі Київської області при проведенні інвентаризації та розпорядження Згурівської райдержадміністрації Київської області про надання дозволу на проведення інвентаризації земель та про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Згурівського району Київської області є такими, що суперечать вимогам Земельного кодексу України, та іншим чинним нормативно-правовим актам і є незаконними, що є підставою для визнання недійсним саме договору оренди землі укладеного між позивачем та відділом Держгеокадастру у Згурівському районі Київської області. Як наслідок приймаючи до уваги те, що на підставі договору оренди земельної ділянки, укладеного 22 січня 2016 року представником відділу Держгеокадастру у Згурівському районі Київської області в особі в.о. начальника відділу Перевертайло Ю.В. з ОСОБА_2 , передано право користування земельною ділянкою, яка перебуває у користуванні ОСОБА_1 , то зазначений договір є таким, що суперечать вимогам Земельного кодексу України.

Таким чином, оскільки договір оренди земельної ділянки укладений 22 січня 2016 року представником відділу Держгеокадастру у Згурівському районі Київської області в особі начальника відділу Перевертайло Ю.В з ОСОБА_2 суперечить вимогам чинного законодавства, отже є недійсним, а зустрічний позов підлягає до задоволення.

Враховуючи викладене, позивач за зустрічним позовом, з урахуванням уточнень, просив:

визнати незаконними дії посадових та службових осіб відділу Держземагенства у Згурівському районі Київської області при проведенні інвентаризації земель;

визнати незаконними та скасувати: розпорядження Згурівської районної державної адміністрації № 220 від 19 серпня 2013 року про надання дозволу на проведення інвентаризації земель, розпорядження Згурівської районної державної адміністрації № 330 від 11 листопада 2013 року про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Згурівського району Київської області; наказ Головного управління Держземагенства у Київській області № 10-8665/15-14-сг від 27.10.2014 року про затвердження проекту землеустрою зі всіма додатками, змінами, доповненнями та уточненнями; наказ Головного управління Держземагенства у Київській області № 10-5446/15-14-сг від 17.09.2014 року про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою;

визнати недійсним договір оренди землі, укладений 22 січня 2016 року представником відділу Держгеокадастру у Згурівському районі Київської області в особі в.о. начальника відділу Перевертайло Ю.В. з ОСОБА_2 , згідно якого право оренди ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 3221982300:02:008:0026 в межах Жуківської сільської ради Згурівського району Київської області зареєстровано державним реєстратором прав на нерухоме майно приватним нотаріусом Баришівського районного нотаріального округу Поздняковою Н.М. № 27964248 від 27 січня 2016 року;

скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 27964248 від 27 січня 2016 року державного реєстратора прав на нерухоме майно приватного нотаріуса Баришівського районного нотаріального округу Позднякової Н.М. щодо реєстрації права оренди ОСОБА_2 земельною ділянкою з кадастровим номером 3221982300:02:008:0026 в межах Жуківської сільської ради Згурівського району Київської області;

зобов`язати державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру Київської області внести до Державного земельного кадастру відомості про право оренди ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 3221982300:02:008:0026, розміщену на території Жуківської сільської ради Згурівського району Київської області, яке зареєстроване у відділі Держкомзему Згурівського району Київської області на підставі договору оренди землі від 29 грудня 2012 року за номером 322190004003181.

Рішенням Яготинського районного суду Київської області від 03 травня 2019 року у задоволенні зустрічного позову ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Згурівської районного державної адміністрації Київської області, Головного управління Держгеокадастру у Київській області, державного реєстратора прав на нерухоме майно приватного нотаріуса Баришівського районного нотаріального округу Позднякової Надії Миколаївни про визнання незаконними дій посадових та службових осіб органів державної влади, визнання незаконними розпоряджень та наказів, їх скасування, визнання недійсним договору оренди землі, скасування його державної реєстрації та зобов`язання вчинити певні дії відмовлено.

Не погоджуючись з таким рішенням суду першої інстанції, ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення Яготинського районного суду Київської області від 03 травня 2019 року та ухвалити нове судове рішення, яким зустрічний позов задовольнити в повному обсязі.

Апеляційну скаргу обґрунтовував тим, що судом не повно встановлено обставини, що мають значення для справи, висновки суду не відповідають дійсним обставинам справи, рішення ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права. Зазначав, що стверджуючи у рішенні про те, що в Київській обласній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру та у Державного підприємства Центр державного земельного кадастру відсутні книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі та поземельні книги, а також примірники державних актів та треті примірники договорів оренди та інші реєстраційні документи, бо вони були передані територіальним відділам Держземагенства, суд не урахував листи Головного управління Держгеокадастру у Київській області № ПІ-437/0/4-16 від 09.08.2016 року та № ПІ-438/0/4-16 від 09.08.2016 року, в яких зазначено, що розпорядником зазначеної інформації є Київська обласна філія Центру державного земельного кадастру. При цьому, суд безпідставно відмовив у задоволенні клопотань про здійснення огляду доказів за їх місцезнаходженням та виклик свідків.

Вказував на те, що посилання у рішенні на те, що відповідно до Книги реєстрації записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, запис про державну реєстрацію договору оренди землі на земельну ділянку з кадастровим номером 3221982300:02:008:0026 відсутній, не відповідає дійсності, оскільки відсутній не запис про державну реєстрацію договору оренди, а сама Книга реєстрації записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.

Посилався на те, що не відповідає дійсності твердження суду про те, що державна реєстрація земельної ділянки із визначеним кадастровим номером 3221982300:02:008:0026 не проводилася, оскільки позивач не звертався до Відділу Держземагенства у Згурівському районі Київської області із заявою про державну реєстрацію договору оренди землі.

Стверджував, що посилання суду на те, що позивачем орендна плата за користування земельною ділянкою сплачувалася з моменту прийняття суддею справи до свого провадження, а не сплачувалася за 2012 рік є безпідставним, оскільки судом не враховано, що договір оренди було укладено та зареєстровано 29.12.2012 року, то і оплата за оренду у 2012 році не проводилася.

Також, вказував на те, що не відповідає обставинам справи твердження суду про те, що у Згурівській РДА Київської області відсутній примірник договору оренди, тоді як в матеріалах справи наявний договір, завірений Згурівською РДА, що був наданий на вимогу суду.

Крім того, зазначав, що право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 3221982300:02:008:0026 зареєстроване позивачем у встановленому законом порядку і є дійсним.

Стверджував, що договір оренди земельної ділянки від 22 січня 2016 року укладений між представником відділу Держгеокадастру у Згурівському районі Київської області в особі в.о. начальника відділу Перевертайло Ю.В. з ОСОБА_2 є недійсним, оскільки укладений з порушенням вимог ч. 5 ст. 116 Земельного Кодексу України.

Таким чином, вважав, що суд дійшов безпідставного та необґрунтованого висновку про те, що позивачем не доведено та не надано доказів, які б підтвердили порушене, невизнане чи оспорювань право чи свободу чи законний інтерес позивача, а також, що позивачем не доведено обставини, що зазначені в позові, на які він посилається як на підставу своїх вимог.

20 серпня 2019 року надійшов відзив Головного управління Держгеокадастру у Київській області на апеляційну скаргу, в якому просило залишити рішення Яготинського районного суду Київської області від 03 травня 2019 року без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

02 вересня 2019 року надійшов відзив представника ОСОБА_2 - ОСОБА_3 на апеляційну скаргу, в якому просив рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

В судовому засіданні представники ОСОБА_1 підтримали доводи апеляційної скарги та просили її задовольнити.

Представник ОСОБА_2 в судовому засіданні проти доводів апеляційної скарги заперечував, просив залишити її без задоволення.

Представник Згурівської районної державної адміністрації Київської області, представник Головного управління Держгеокадастру у Київській області, Державний реєстратор прав на нерухоме майно приватний нотаріус Баришівського районного нотаріального округу Позднякова Н.М. в судове засідання не з'явилися про час та місце розгляду справи їх повідомлено у встановленому законом порядку, причин неявки суду не повідомлено, тому колегія суддів вважає можливим розгляд справи у відсутності вказаних осіб.

Заслухавши доповідь судді Кулікової С.В., пояснення учасників справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом встановлено, що згідно розпорядження Згурівської районної державної адміністрації № 220 від 19.08.2013 року надано дозвіл на проведення інвентаризації земель, відповідно до якого розроблено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Згурівського району Київської області.

Матеріали інвентаризації затверджені розпорядженням Згурівської РДА від 11.11.2013 року № 330. Відповідно до матеріалів інвентаризації земельна ділянка площею 39,2864 га проінвентаризована як вільна, після проведення державної реєстрації земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 3221982300:02:008:0026 .

Наказом Головного управління Держземагентства у Київській області №10-5446/15-14-сг від 17.09.2014 року, ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, відповідно до якого ТОВ Земельні технології розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду гр. ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства на території Жуківської сільської ради (за межами населенного пункту) Згурівського району Київської області.

24.09.2014 року кадастровим реєстратором Відділу було сформовано та надано витяг з Державного земельного кадастру на земельну ділянку з кадастровим номером 3221982300:02:008:0026, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду гр. ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства на території Жуківської сільської ради погоджено Відділом та затверджено наказом Головного управління Держземагентства у Київській області № 10-8665/15-14-сг від 27.10.2014. Станом на 27.01.2015 року розроблена технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відводиться в оренду гр. ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства на території Жуківської сільської ради, надійшла до Відділу Держземагентва у Згурівському районі Київської області для подання на сесію Згурівської районної ради на затвердження.

22 січня 2016 року, між ОСОБА_2 та Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області в особі виконуючого обов`язки начальника відділу Держгеокадастру у Згурівському районі Київської області Перевертайло Ю. В. укладено договір оренди від 22 січня 2016 року, згідно якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення (для ведення фермерського господарства) загальною площею 39,2864 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Жуківської сільської ради Згурівського району Київської області. В оренду передано земельну ділянку кадастровий номер 3221982300:02:008:0026, площею 39,2864 га, форма власності - державна. Договір укладено на 19 років. Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та проведення державної реєстрації (том 1 а.с. 23-24).

Право оренди за договором від 22 січня 2016 року було зареєстровано державним реєстратором прав на нерухоме майно 27 січня 2016 року, про що винесено рішення про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Крім того, з матеріалів справи вбачається, що у 2012 році між Згурівською районною державною адміністрацією Київської області в особі голови Явона Василя Михайловича та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі для ведення фермерського господарства.

Відповідно до п. 1 договору оренди землі, орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне володіння і користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 39,1021 га для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами с. Жуківка в адміністративно-територіальних межах Жуківської сільської ради Згурівського району Київської області. Договір укладено на виконання розпорядження голови Згурівської районного державної адміністрації Про затвердження технічної документації щодо оформлення договору оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства гр.. ОСОБА_1 , яка розташована в адміністративно-територіальних межах Жуківської сільської ради Згурівського району Київської області від 19.12.2012 № 551.

Договір укладено строком на 49 років.(п. 8 договору оренди землі).

Відповідно до п. 20 договору оренди землі, передача земельної ділянки орендарю здійснюється до моменту державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.

Відповідно до п. 43 договору оренди землі, цей договір набирає чинності після його державної реєстрації в порядку, визначеному чинним законодавством України.

Договір оренди землі містить вказівку на те, що він зареєстрований у Відділі Держкомзему у Згурівському районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 29 грудня 2012 року за № 322190004003181 (том. 1 а.с. 29-30).

Згідно акту прийому-передачі земельної ділянки для ведення фермерського господарства до договору оренди земельної ділянки, 29 грудня 2012 року Згурівська районна державна адміністрація передала, громадянин ОСОБА_1 прийняв земельну ділянку загальною плошею 39,1021 га, в строкове платне володіння і користування, що перебуває в державній власності, для ведення фермерського господарства, яка знаходиться поза межами населеного пункту села Жуківка в адміністративно-територіальних межах Жуківсько сільської ради Згурівського району Київської області (том 1 а.с. 31).

Відмовляючи у задоволенні зустрічного позову, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем за зустрічним договором не доведено ту обставину, що договір оренди земельної ділянки, орендарем якої є ОСОБА_1 , зареєстрований у встановленому законом порядку, та з огляду на це його права порушені, невизнані чи оспорювані. Суд першої інстанції вказав, що докази на підтвердження реєстрації даного договору та наявності номеру у ньому у Державному реєстрі земель відсутні, також відсутні докази одночасного існування державної реєстрації кількох прав оренди на одну земельну ділянку, площа земельної ділянки в договорі де є орендарем ОСОБА_1 різниться щодо площі земельної ділянки, яка вказана в договорі оренди землі де орендарем є ОСОБА_2 , що в сукупності свідчить про відсутність підстав для задоволення позову.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Стаття 129 Конституції України визначає основні засади судочинства, однією з яких є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (пункт 3 частини першої).

Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом (ч. 3 ст. 12 ЦПК України).

Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ч. 2 ст. 77 ЦПК України).

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення сторін, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів, показаннями свідків (ст. 76 ЦПК України).

Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1, ч. 3-4 ст. 77 ЦПК України).

Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях (ч. 6 ст. 81 ЦПК України).

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів) (ст. 89 ЦПК України).

Звертаючись до суду з зустрічним позовом про визнання незаконними дій посадових та службових осіб органів державної влади, визнання незаконними розпоряджень та наказів, їх скасування, визнання недійсним договору оренди землі, скасування його державної реєстрації та зобов`язання вчинити певні дії, ОСОБА_1 зокрема, стверджував, що договір оренди землі, згідно якого він є орендарем земельної ділянки площею 39,1021 га зареєстрований у відповідності до вимог чинного на той час законодавства, а отже в силу цього, договір оренди землі від 22 січня 2016 року на земельну ділянку державної форми власності кадастровий номер 3221982300:02:008:0026, право оренди за яким було зареєстровано державним реєстратором прав на нерухоме майно приватним нотаріусом Баришівського районного нотаріального округу Поздняковою Н.М. 27 січня 2016 року за номером 27964248 має бути визнаний недійсним, а державна реєстрація права оренди скасована.

Так, підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини (пункт 1 частини другої статті 11 ЦК України).

У випадках, встановлених актами цивільного законодавства або договором, підставою виникнення цивільних прав та обов`язків може бути настання або ненастання певної події (частина шоста статті 11 ЦК України).

Правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Правочини можуть бути односторонніми та дво- чи багатосторонніми (договори) (частини перша та друга статті 202 ЦК України).

Зміст правочину не може суперечити ЦК України, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам (згідно із частиною першою статті 203 ЦК України). Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом (частина четверта статті 203 ЦК України).

Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності (частина перша статті 93 ЗК України).

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу (частини 1-3 статті 124 ЗК України).

Відповідно до статті 6 ЦК України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог ЦК України, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (стаття 627 ЦК України).

Сторони мають право врегулювати у договорі, який передбачений актами цивільного законодавства, свої відносини, які не врегульовані цими актами (частина друга статті 6 ЦК України). Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (абзац другий частини третьої статті 6 ЦК України).

За договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк (частина перша статті 759 ЦК України). Особливості найму окремих видів майна встановлюються ЦК України та іншим законом (частина третя статті 760 ЦК України).

За договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату (частина перша статті 792 ЦК України).

Договір найму укладається на строк, встановлений договором (частина перша статті 763 ЦК України). Строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов`язки відповідно до договору (частина перша статті 631 ЦК України).

Договір набирає чинності з моменту його укладення (частина друга статті 631 ЦК України).

Договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору (частина перша статті 638 ЦК України).

Якщо відповідно до акта цивільного законодавства для укладення договору необхідні також передання майна або вчинення іншої дії, договір є укладеним з моменту передання відповідного майна або вчинення певної дії (частина друга статті 640 ЦК України).

Наймодавець зобов`язаний передати наймачеві майно у користування негайно або у строк, встановлений договором найму (частина перша статті 765 ЦК України).

Договір, який підлягає нотаріальному посвідченню або державній реєстрації, є укладеним з моменту його нотаріального посвідчення або державної реєстрації, а в разі необхідності і нотаріального посвідчення, і державної реєстрації - з моменту державної реєстрації (частина третя статті 640 ЦК України).

Правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації (частина перша статті 210 ЦК України).

Зокрема, право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права (згідно із частиною першою статті 125 ЗК України).

Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону (частина п`ята статті 126 ЗК України).

Цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства (частина перша статті 14 ЦК України).

Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом (частина друга статті 792 ЦК України). Це положення кореспондує частині восьмій статті 93 ЗК України, яка передбачає, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Перелік органів, які здійснюють державну реєстрацію правочинів, порядок реєстрації, а також порядок ведення відповідних реєстрів встановлюються законом (згідно із частиною другою статті 210 ЦК України).

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються ЗК України, ЦК України, Законом України Про оренду землі , законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (згідно із частиною першою статті 2 Закону про оренду землі).

Орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених ЗК України, ЦК України, цим та іншими законами України і договором оренди землі (частина перша статті 6 Закону України Про оренду землі ).

Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально (частина перша статті 14 Закону України Про оренду землі ).

Укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону (частина 2 ст. 16 Закону України Про оренду землі ).

Передача об`єкта оренди орендарю здійснюється орендодавцем у строки та на умовах, що визначені у договорі оренди землі, за актом приймання-передачі (частина перша статті 17 Закону України Про оренду землі ).

Строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років (частина перша статті 19 Закону України Про оренду землі ).

Укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації (частина перша статті 20 Закону України Про оренду землі ).

Договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації (стаття 18 Закону України Про оренду землі ).

Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. (частина друга статті 20 Закону України Про оренду землі ).

Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (абзац перший частини першої статті 1 Закону про реєстрацію нерухомого майна). Нерухоме майно - земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення (абзац третій частини першої статті 1 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ).

Державна реєстрація прав є обов`язковою. Права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації відповідно до Закону про реєстрацію нерухомого майна, виникають з моменту такої реєстрації (згідно із частинами першою та третьою статті 3 Закону України Про реєстрацію нерухомого майна ).

Державна реєстрація прав проводиться на підставі, зокрема, договорів, укладених у порядку, встановленому законом (підпункт 1 частини першої статті 19 Закону України Про реєстрацію нерухомого майна ).

У листі Головного управління держземагенства у Київській області від 24.10.2014 року повідомлено, що розпорядженням Згурівської районної державної адміністрації від 19.12.2012 року № 551 на ім`я ОСОБА_1 затверджено технічну документацію щодо оформлення договору оренди на земельну ділянку з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, площею 39,1021 га та визначеним кадастровим номером 3221982300:02:008:0026. Державна реєстрація земельної ділянки із сформованим кадастровим номером не проводилась, оскільки до Відділу Держземагенства у Згурівському районі Київської області заяви для проведення державної реєстрації зазначеної земельної ділянки не надходило. Крім того, розпорядженням Згурівської районної державної адміністрації № 220 від 19.08.2013 року надано дозвіл на проведення інвентаризації земель, відповідно до якого розблоблено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Згурівського району Київської області. Матеріали інвентаризації затверджені розпорядженням РДА від 11.11.2013 року № 330. Відповідно до матеріалів інвентаризації земельна ділянка площею 39,2864 га проінвентаризована як вільна (сільськогосподарського призначення державної власності), після проведення державної реєстрації земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 3221982300:02:008:0026 (том 1 а.с. 32).

У листі Відділу Держгеокадастру у Згурівському районі Головного управління держгеокадастру у Київській області від 18.04.2016 року повідомлено, що у Місцевому фонді документації із землеустрою Відділу Держгеокадастру Згурівського району Київської області відсутні Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, ведення їх передбачалось Порядком, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 року №1021, в т.ч. і за період з 27.12.2012 р. по 29.12.2012 р. У Відділі Держземагенства Згурівського району Київської області велися в декількох варіантах в електронному вигляді нібито реєстри договорів оренди землі. Ці реєстри довільної форми, не містять повної інформації про земельні ділянки (відсутня більша кількість кадастрових номерів), не містять повної інформації про власників земельних ділянок, не мають захисту від стороннього впливу на дані цього реєстру, складені невідомими особами, за достовірність внесених відомостей ніхто у Відділі не відповідає. Загалом, ці реєстри не містять в собі ознак електронного документа, не можуть бути офіційним документом, і, відповідно, записи в цьому реєстрі не можуть розцінюватися як доказ твердження чи спростування факту реєстрації того чи іншого договору оренди земельної ділянки. Заявки на реєстрацію договорів оренди землі, зареєстрованих за період з 27.12.2012 року (включно) по 29.12.2012 року (включно), у Відділі Держземагенства Згурівського району Київської області до Місцевого фонду документації із землеустрою Відділу не передавались (том 1 а.с. 145).

У відповідності до листа Переяслав-Хмельницької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області від 04.09.2015 року, у 2015 році Відділом Держземагентсва у Згурівськогому районі були надані переліки договорів оренди, які чинні в 2015 році в яких відсутня інформація по договору оренди з громадянином ОСОБА_1 (том. 1 а.с. 163).

У листі Держземагентства України від 13.02.2015 року повідомлено, що за інформацією Головного управління розпорядженням Згурівської районної державної адміністрації від 01.02.2012 року № 44 ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо оформлення договору оренди на земельну ділянку для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту в адміністративно - територіальних межах Жуківської сільської ради, відповідно до якого ТОВ Терра-07 розроблено технічну документацію із землеустрою щодо оформлення договору оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_1 . Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 749 від 18.08.2010 року Про затвердження Тимчасового порядку присвоєння кадастрового номера земельній ділянці зазначеній земельній ділянці визначено кадастровий номер 3221982300:02:008:0026. Розпорядженням Згурівської районної державної адміністрації від 19.12.2012 року № 551 затверджено технічну документацію щодо оформлення договору оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства гр.. ОСОБА_1 . Державна реєстрація земельної ділянки із визначеним кадастровим номером не проводилася, так як ОСОБА_1 не звертався до Відділу Держземагенства у Згурівському районі Київської області із заявою щодо проведення державної реєстрації договору оренди землі на зазначену земельну ділянку. Відповідно до Книги реєстрації записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі запис про реєстрацію договору оренди землі на земельну ділянку з кадастровим номером 3221982300:02:008:0026 відсутній (том 2, а.с. 11-12).

Оцінюючи зібрані у справі докази в цілому, враховуючи вищезазначені норми матеріального права та встановлені обставини, оскільки матеріали справи не містять доказів на підтвердження державної реєстрації договору оренди землі для ведення фермерського господарства, укладеного у 2012 році (дата та місяць укладення у договорі відсутні) між Згурівською районною державною адміністрацією Київської області в особі голови Явона Василя Михайловича та ОСОБА_1 , та відсутність доказів на підтвердження державної реєстрації права оренди земельної ділянки за вказаним договором, посилання ОСОБА_1 на те, що укладений договір оренди землі у 2012 році зареєстрований у встановленому законом порядку у відповідності до вимог чинного законодавства не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи.

Щодо вимог позивача за зустрічним позовом про визнання незаконними та скасування розпорядження Згурівської районної державної адміністрації № 220 від 19 серпня 2013 року про надання дозволу на проведення інвентаризації земель, розпорядження Згурівської районної державної адміністрації № 330 від 11 листопада 2013 року про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Згурівського району Київської області; наказу Головного управління Держземагенства у Київській області № 10-8665/15-14-сг від 27.10.2014 року про затвердження проекту землеустрою зі всіма додатками, змінами, доповненнями та уточненнями; наказу Головного управління Держземагенства у Київській області № 10-5446/15-14-сг від 17.09.2014 року про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно розпорядження Згурівської районної державної адміністрації № 220 від 19.08.2013 року надано дозвіл на проведення інвентаризації земель відповідно до якого розроблено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Згурівського району Київської області.

Відповідно до п. 2 Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою КМУ від 23.05.2012 року № 513, інвентаризація земель проводиться з метою: забезпечення ведення Державного земельного кадастру, здійснення контролю за використанням і охороною земель; визначення якісного стану земельних ділянок, їх меж, розміру, складу угідь; узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься у документах, які посвідчують право на земельну ділянку, та у Державному земельному кадастрі; прийняття за результатами інвентаризації земель Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування відповідних рішень; здійснення землеустрою.

Оскільки метою проведення інвентаризації було встановлення місяця розташування земельних ділянок, що не використовуються, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення Державного земельного кадастру та прийняття на їх основі відповідного рішення, що узгоджується з положенням п. 2 Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою КМУ від 23.05.2012 року № 513, підстав вважати розпорядження Згурівської РДА № 220 від 19.08.2013 року незаконним відсутні.

Матеріали інвентаризації затверджені розпорядженням Згурівської РДА від 11.11.2013 року № 330. Відповідно до матеріалів інвентаризації земельна ділянка площею 39,2864 га проінвентаризована як вільна, після проведення державної реєстрації земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 3221982300:02:008:0026.

Посилання ОСОБА_1 на те, що вказаним розпорядженням затверджено дані, які є неправдивими ґрунтуються на його припущеннях, оскільки доказів на підтвердження вказаних ним обставин щодо незаконності розпорядження Згурівської РДА від 11.11.2013 року № 330, матеріали справи не містять.

Наказом Головного управління Держземагентства у Київській області №10-5446/15-14-сг від 17.09.2014 року гр. ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, відповідно до якого ТОВ Земельні технології розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду гр. ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства на території Жуківської сільської ради (за межами населенного пункту) Згурівського району Київської області.

24.09.2014 року кадастровим реєстратором Відділу було сформовано та надано витяг і Державного земельного кадастру на земельну ділянку з кадастровим номером 3221982300:02:008:0026, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду гр. ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства на території Жуківської сільської ради погоджено Відділом та затверджено наказом Головного управління Держземагентства у Київській області № 10-8665/15-14-сг від 27.10.2014. Станом на 27.01.2015 року розроблена технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відводиться в оренду гр. ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства на території Жуківської сільської ради, надійшла до Відділу Держземагентва у Згурівському районі Київської області для подання на сесію Згурівської районної ради на затвердження.

Згідно п. 6 статті 123 ЗК України, відповідний орган виконавчої власди або орган місцевого самоврядування, у двотижневий термін з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Враховуючи, що проект погоджений у відповідності до вимог законодавства, витягом з Державного земельного кадастру підтверджено реєстрацію земельної ділянки, у Головного управління були відсутні підстави для відмови у затвердженні проекту та передачі спірної земельної ділянки в оренду громадянину ОСОБА_2 .

Підсумовуючи зазначене, підстав для визнання незаконними та скасування розпорядження Згурівської районної державної адміністрації № 220 від 19 серпня 2013 року про надання дозволу на проведення інвентаризації земель, розпорядження Згурівської районної державної адміністрації № 330 від 11 листопада 2013 року про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Згурівського району Київської області; наказу Головного управління Держземагенства у Київській області № 10-8665/15-14-сг від 27.10.2014 року про затвердження проекту землеустрою зі всіма додатками, змінами, доповненнями та уточненнями; наказу Головного управління Держземагенства у Київській області № 10-5446/15-14-сг від 17.09.2014 року про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, судом не встановлено.

Щодо вимог позивача за зустрічним позовом про визнання недійсним договору оренди землі, укладеного 22 січня 2016 року представником відділу Держгеокадастру у Згурівському районі Київської області в особі в.о. начальника відділу Перевертайло Ю.В. з ОСОБА_2 , згідно якого право оренди ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 3221982300:02:008:0026 в межах Жуківської сільської ради Згурівського району Київської області зареєстровано державним реєстратором прав на нерухоме майно приватним нотаріусом Баришівського районного нотаріального округу Поздняковою Н.М. № 27964248 від 27 січня 2016 року.

Як на підставу визнання недійсним договору оренди від 22 січня 2016 року, укладеного між ОСОБА_2 та Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області в особі виконуючого обов`язки начальника відділу Держгеокадастру у Згурівському районі Київської області Перевертайло Ю.В, ОСОБА_1 посилався на те, що вказаний договір суперечить Земельному кодексу України, він порушує публічний порядок, так як на підставі оскаржуваного договору було передано у користування земельну ділянку, яка перебуває у користуванні ОСОБА_1

22 січня 2016 року, між ОСОБА_2 та Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області в особі виконуючого обов`язки начальника відділу Держгеокадастру у Згурівському районі Київської області Перевертайло Ю . В. укладено договір оренди від 22 січня 2016 року, згідно якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення (для ведення фермерського господарства) загальною площею 39,2864 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Жуківської сільської ради Згурівського району Київської області. В оренду передано земельну ділянку кадастровий номер 3221982300:02:008:0026, площею 39,2864 га, форма власності - державна. Договір укладено на 19 років. Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та проведення державної реєстрації (том 1 а.с. 23-24).

Згідно зі статтею 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Відповідно до статті 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з частинами першою та п`ятою статті 6 Закону України Про оренду землі орендарі набувають право оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Статтею 15 Закону України Про оренду землі визначено вичерпний перелік істотних умов договору оренди землі. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Таким чином, Законом України Про оренду землі встановлено вичерпний перелік підстав для визнання договору оренди недійсним.

Підстав для визнання договору оренди недійсним, які визначені ст. 15 Закону України Про оренду землі судом не встановлено.

Відповідно до ч. 1 ст.. 228 ЦК України правочин вважається таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, незаконне заволодіння ним.

Доказів на підтвердження того, що договір оренди від від 22 січня 2016 року, укладеного між ОСОБА_2 та Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області в особі виконуючого обов`язки начальника відділу Держгеокадастру у Згурівському районі Київської області Перевертайло Ю.В порушує публічний порядок, позивачем за зустрічним позовом надано не було.

Підсумовуючи все вище викладене, встановивши, що ОСОБА_1 не доведено, що його договір оренди землі зареєстрований у встановленому законом порядку, з клопотанням до органу, вповноваженого на здійснення державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок не звертався, відсутність доказів одночасного існування державної реєстрації кількох прав оренди на одну земельну ділянку, площа земельної ділянки в договорі де є орендарем ОСОБА_1 відмінна від площі земельної ділянки, яка вказана в договорі оренди землі де орендарем є ОСОБА_2 , суд першої інстанції дійшов обгрунтонованого висновку про недоведеність позовних вимог та відмову у задоволенні позовних вимог.

З огляду на зазначене, доводи апеляційної скарги, що право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 3221982300:02:008:0026 зареєстроване позивачем у встановленому законом порядку і є дійсним, колегія суддів вважає відхиляє.

Доводи апеляційної скарги, що не відповідає дійсності твердження суду першої інстанції про те, що державна реєстрація земельної ділянки із визначеним кадастровим номером 3221982300:02:008:0026 не проводилася, оскільки позивач не звертався до Відділу Держземагенства у Згурівському районі Київської області із заявою про державну реєстрацію договору оренди землі, колегія суддів вважає безпідставними, оскільки вони спростовуються наявними в матеріалах справи доказами, зокрема листом Держземагентства України від 13.02.2015 року, в якому повідомлено, що державна реєстрація земельної ділянки із визначеним кадастровим номером не проводилася, так як ОСОБА_1 не звертався до Відділу Держземагенства у Згурівському районі Київської області із заявою щодо проведення державної реєстрації договору оренди землі на зазначену земельну ділянку, та відповідно до Книги реєстрації записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі запис про реєстрацію договору оренди землі на земельну ділянку з кадастровим номером 3221982300:02:008:0026 відсутній.

Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).

Відповідно до ст. 375 ЦПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що рішення Яготинського районного суду Київської області від 03 травня 2019 року ухвалене з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому відсутні правові підстави для задоволення апеляційної скарги ОСОБА_1 .

Керуючись ст.ст. 367, 368, 374, 375, 381-384 ЦПК України, суд, -

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Яготинського районного суду Київської області від 03 травня 2019 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена у касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини постанови, зазначений строк обчислюється з дня складення повного тексту постанови.

Повний текст постанови складено 24 грудня 2019 року.

Головуючий: Судді:

СудКиївський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення18.12.2019
Оприлюднено27.12.2019
Номер документу86645651
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —365/298/16-ц

Ухвала від 22.02.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Постанова від 30.11.2021

Цивільне

Київський апеляційний суд

Білич Ірина Михайлівна

Ухвала від 02.11.2021

Цивільне

Київський апеляційний суд

Білич Ірина Михайлівна

Ухвала від 11.10.2021

Цивільне

Київський апеляційний суд

Білич Ірина Михайлівна

Ухвала від 16.09.2021

Цивільне

Яготинський районний суд Київської області

Кисіль О. А.

Постанова від 19.05.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Бурлаков Сергій Юрійович

Ухвала від 02.02.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Бурлаков Сергій Юрійович

Ухвала від 27.04.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Кузнєцов Віктор Олексійович

Ухвала від 28.02.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Кузнєцов Віктор Олексійович

Постанова від 18.12.2019

Цивільне

Київський апеляційний суд

Кулікова Світлана Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні