КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 грудня 2019 року м. Київ № 320/2377/19
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панової Г.В., при секретарі судового засідання Повх І.С.,
за участю представників сторін:
позивача - Бондар О.В.,
від відповідача - Залевська Н.А.,
від третьої особи - не з`явились,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2
до Виконавчого комітету Боярської міської ради
за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ДП «Арксі Побут»
про скасування рішення,
В С Т А Н О В И В :
До Київського окружного адміністративного суду звернулись ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач-1, ОСОБА_1 ), ОСОБА_2 (далі по тексту - позивач-2, ОСОБА_2 ) з позовом до виконавчого комітету Боярської міської ради (далі по тексту - відповідач, Боярська міська рада), в якому просять суд визнати невідповідним законодавству, недійсним з дати прийняття та скасувати рішення виконавчого органу Боярської міської ради Київської області від 14.12.2017 року № 63/2 Про встановлення тарифу на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій ДП Арксі Побут та скасувати його дію з моменту прийняття .
В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначили, що є мешканцями гуртожитку за адресою: Київська область, м АДРЕСА_1 , вул. Білогородська АДРЕСА_2 буд.134.
Позивачі пояснюють, що рішенням Виконавчого комітету Боярської міської ради від 14.12.2017 №63/2 погоджено тариф для ДП Арксі-Побут з обслуговування будинку (гуртожитку) та прибудинкової території (квартплата) у розмірі 13,34 грн. за 1 кв.м заг. площі та зобов`язано директора ДП Арксі-Побут ознайомити з даним рішенням мешканців даного будинку.
На думку позивачів спірне рішення виконавчого комітету Боярської міської ради було прийняте з порушенням Закону України Про житлово-комунальні послуги та Постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.869 Про забезпечення єдиного підходу до Порядку формування тарифів на житлово-комунальні послуги .
Так, позивачі зазначили, що міськвиконкомом було погоджено числову частину тарифу, проте даних про структуру тарифу, періодичність надання послуг, строків надання послуг у вказаному рішенні не визначено.
Також позивачі вказали, що інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності здійснюється виконавцями відповідних послуг в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства, що передбачено частиною четвертою статті 10 Закону України Про житлово-комунальні послуги . Крім того, ДП Арксі Побут не пропонувало мешканцям гуртожитку проект договору про надання комунальних послуг для обговорення, а лише через оголошення в газеті повідомило про те, що з 01.01.2018 тариф з утримання будинку і споруд та прибудинкової території буде становити 13,24 грн. кв.м.
В жоден із способів, ДП Арксі Побут не довело до відома мешканців гуртожитку по вулиці Білогородська,134, м. Боярка Київської області інформацію про складові тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи; перелік послуг, що входять до складу послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що будинку, та їх вартість; площу прибудинкової території, утримання якої визначено спірним рішенням. Разом з тим, ДП Арксі Побут зобов`язане після затвердження відповідного тарифу укласти з власниками (наймачами) квартир договори про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, який передбачає надання послуг, проте з ними, як мешканцями гуртожитку не було укладено відповідних договорів.
Крім того, позивачі вказують, що проект рішення № 63/2 не оприлюднювався ані Виконавчим комітетом Боярської міської ради Києво-Святошинського району Київської області, ані ДП Арксі Побут , чим Виконавчим комітетом Боярської міської ради Києво-Святошинського району Київської області порушено частину одинадцяту статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .
Оскільки рішення №63/2 від 14.12.2017 оприлюднено не було, воно не набрало чинності.
Таким чином, приймаючи рішення № 63/2 від 14.12.2017, на підставі поданих ДП Арксі Побут економічно необгрунтованих тарифів, Виконавчий комітет Боярської міської ради Києво-Святошинського району Київської області грубо порушив вимоги ч.2 статті 19 Конституції України.
Внаслідок допущених порушень були затвердженні тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які розраховані не за формулами, передбаченими Порядком; вони є економічно необгрунтованими, не розраховані залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Додатково позивачі звертали увагу суду, що у жовтні 2010 року рішенням виконкому Боярської міської ради від 05.10.2010 № 127/3 та у квітні 2012 року від 03.04.12 № 32/3 для ДП Арксі Побут були погоджені тарифи з обслуговування будинку (гуртожитку) та прибудинкової території до 6,70 грн. та 6,35 грн. відповідно, за 1 кв. м.. При цьому, обидва рішення були скасовані Києво-Святошинським районним судом Київської області, оскільки були прийняті з порушенням вимог законодавства.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 24.06.2019 відкрито провадження у справі та ухвалено її розгляд здійснювати за правилами загального позовного провадження, розпочато підготовку справи до судового розгляду та призначено підготовче судове засідання.
Залученои до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, ДП Арксі Побут (далі третя особа - ДП Арксі Побут ).
Зобов`язано відповідача згідно з приписами статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України опублікувати оголошення про відкриття провадження в адміністративній справі щодо оскарження рішення Виконавчого комітету Боярської міської ради від № 63/2 від 14.12.2017 року № 63/2 Про встановлення тарифу на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій ДП Арксі Побут з моменту його ухвалення у виданні, в якому цей акт був або мав бути офіційно оприлюднений. Оголошення повинно містити вимоги позивача щодо оскаржуваного акта, реквізити нормативно-правового акта, дату, час і місце судового розгляду адміністративної справи. Оголошення має бути опубліковано не пізніш як за сім днів до підготовчого засідання, а у випадку, визначеному частиною десятою цієї статті, - у строк, визначений судом.
Відповідач позов не визнав, заперечуючи щодо позовних вимог подав до суду відзив на позовну заяву, де зазначив наступне.
Так, відповідач вказав, що гуртожиток за адресою: АДРЕСА_1 не перебуває у комунальній власності територіальної громади м. Боярка, оскільки ухвалою Києво-Святошинського районного суду від 06.05.2009, справа № 2-802/2009, накладено арешт на цей гуртожиток, та заборону Києво-Святошинській районній державній нотаріальній конторі, Боярській міській раді, БТІ Києво-Святошинського району проводити будь-які дії по відчуженню та оформленню гуртожитку.
Відповідач, зазначив, що відповідно до статті 31 Закону України Про житлово-комунальні послуги виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів. Тому, ДП Арксі Побут звернулося до Боярської міської ради з листом і наданими розрахунками для затвердження тарифів на житлово-комунальні послуги. З розрахунку наданого ДП Арксі Побут вказано, що до вартості послуг з утримання будинку та прибудинкової території на 2018 рік входять наступні послуги: прибирання прибудинкової території ручними та механічними способом; прибирання сходових клітинок ручним та механічним способом; витрати прибирання підвалів та технічних поверхів; витрати з технічного обслуговування ліфтів; витрати з електропостачання ліфтів; витрати з сантехнічного обслуговування внутрішньо будинкових систем тепло-, водопостачання та водовідведення; витрати дератизації; витрати з проведення поточного ремонту; витрати освітлень місць загального користування підвалу; підкачка води; витрати на повірку та профілактику лічильників тепло- та водопостачання; витрати з обслуговування вентиляційних каналів. Відповідач також зазначив, що на виконання вимог Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг затвердженого наказом Мінрегіону № 390 від 30.07.2012, інформація про зміну тарифів була опублікована в газеті Боярка-Інформ №21 від 20.10.2017, також розміщена на стенді в приміщенні гуртожитку по вул. Білогородська, 134, тобто процедура інформування мешканців гуртожитку щодо встановлення тарифу була дотримана.
Крім того, відповідач звертав увагу, що з листа ДП Арксі Побут вих.. №25 від 07.11.2017 (вх.. №02-9/2762) вказано, що станом на 06.11.2017 обгрунтованих зауважень та пропозицій від мешканців будинку не надходило.
Водночас, відповідач пояснив, що згідно п.1 ст. 9 Закону України Про житлово-комунальні послуги порядок оплати житлово-комунальних послуг: споживач здійснює оплату за спожиті житлово-комунальні послуги щомісяця, якщо інший порядок та строки не визначені відповідним договором. Споживач не звільняється від оплати житлово-комунальних послуг, отриманих ним до укладення відповідного договору. За інформацією ДП Арксі Побут станом на 31.08.2017 вих. № 10 було зазначено, що з мешканцями гуртожитку по вул. Білогородська, 134 було укладено 182 типові договори на утримання будинку та прибудинкової території, станом на даний час у виконавчого комітету Боярської міської ради відсутня інформація про кількість укладених договорів.
Крім того, відповідач звертав увагу суду, що позивачами пропущено шестимісячний строк звернення до суду з даним позовом щодо оскарження спірного рішення.
На підставі викладеного, відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 та ОСОБА_2 повністю.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 24.07.2019 продовжив строк проведення підготовчого провадження в адміністративній справі № 320/2377/19.
Позивачі не погоджуючись з доводами відповідача, викладеними у відзиві на позов подали до суду заперечення на відзив де зазначили, що зазначені у розрахункам суми на виконання робіт є економічно-необгрутованими, відсутні договори між мешканцями гуртожитку та ДП Арксі Побут на утримання будинку та прибудинкової території, а відомості про укладені 182 договори жодним чином не підтверджені. Згідно законодавства розрахунок тарифу є невід`ємною частиною договору, водночас за відсутності кошторису який є частиною договору відповідач затвердив тариф, за відсутності можливості перевірити економічне обґрунтування тарифу.
Третя особа правом на подання письмових пояснень не скористалась, водночас 27.09.2019 на адресу суду надійшов відзив від ДП Арксі Побут , де третя особа зазначила, що з мешканцями гуртожитку по вул. АДРЕСА_1 ,134 було укладено 182 типові договори на утримання будинку та прибудинкової території з 256 особових рахунків тобто більше половини і в додатку до договору розписано які саме послуги надаються та періодичність їх надання. Також третя особа повідомила, що витрати на енергопостачання ліфтів, освітлень місць загального користування, підвальних приміщень та підкачка води мінусується від загальних показників лічильника, а тариф, згідно якого нараховуються послуги мешканцям є доцільним, обґрунтованим і у разі зменшення тарифу може призвести до неналежного утримання гуртожитку, неякісного надання послуг. Порушення прав інших мешканців гуртожитку, які отримують послуги з утримання гуртожитку. Додатково третя особа зауважила, що в період з 20.10.2017 по 14.12.2017 до них звернулися більше 30 мешканців гуртожитку, яким було надано роз`яснення про причини підняття тарифів (ріст мінімальної заробітної плати, зростання цін на електроенергію, комплектуючі матеріали і товари), обгрунтованих зауважень та пропозицій в даний період не надходило. Третя особа вказала, що звернення позивачі до суду направлені виключно на небажання оплачувати квартирну плату та комунальні послуги, враховуючи ту обставину, що вони є боржниками зі сплати комунальних послуг на даний час.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 03.10.2019 суд відмовив у задоволенні клопотання виконавчого комітету Боярської міської ради про залишення позовної заяви без розгляду.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 суд закрив підготовче провадження та призначив судовий розгляд справи по суті на 17.12.2019.
У судове засідання, призначене у справі на 17.12.2019 з`явилися позивач - Бондар О.В ОСОБА_3 та уповноважений представник відповідача.
Перейма Ю.В. та третя особа у судове засідання не з`явились, хоча були належним чином повідомлені про дату, час та місце проведення судового засідання у передбачений законодавством строк.
ОСОБА_1 у судовому засіданні позовні вимоги підтримала повністю, просила позов задовольнити.
Присутній у судовому засіданні представник відповідача заперечував проти позову, просив відмовити у позові ОСОБА_1 та ОСОБА_2 . Додатково зауважив, що проект рішення був опублікований у газеті 20.10.2017.
У судовому засіданні, призначеному у справі на 17.12.2019 суд оголосив вступну та резолютивну частину рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши сторін та їх представників, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 є громадянкою України, що підтверджується відомостями паспорту серії НОМЕР_1 виданого 01.08.1996 Києво-Святошинським РВ ГУМВС України у Київській області. Разом з тим, відповідно до довідки про реєстрацію місця проживання №130-7/2713-2711 виданої відділом реєстрації місця проживання громадян та формування і ведення реєстру територіальної громади виконавчого комітету Боярської міської ради Бондар О.В. з 26.02.2003 зареєстрована та проживає за адресою: АДРЕСА_1 . Довідкою № 080 від 13.05.2019 виданою ДП Арксі Побут підтверджено, що ОСОБА_1 проживає за адресою: АДРЕСА_3 .
Також судом встановлено, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 є громадянкою України, що підтверджується копією паспорту № 000280846 виданого 11.01.2017.
Відповідно до відомостей довідки про реєстрацію місця проживання особи №13-07/2712-2710 виданої відділом реєстрації місця проживання громадян та формування і ведення реєстру територіальної громади виконавчого комітету Боярської міської ради Перейма Ю.В. з 04.12.2002 зареєстрована та проживає за адресою: АДРЕСА_4 .
Рішенням Виконавчого комітету Боярської міської ради Київської області від 14.12.2017 № 63/2 Про встановлення тарифу на послуги з утримання будинків та прибудинкових території ДП Арксі Побут встановлено тариф на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій ДП Арксі Побут , у розмірі 13,34 грн./м2. ДП Арксі Побут забезпечити оприлюднення рішення на офіційному сайті Боярської міської ради та в газеті Боярка-інформ (а.с.10).
Згідно відомостей протоколу №14 виконавчого комітету Боярської міської ради Києво-Святошиснького району Київської області до порядку денного засідання виконкому включено питання житлово-комунальних послуг. Так, щодо питання 2 про житлово-комунальні послуги доповідав головний спеціаліст відділу з питань ЖКГ Крук К.О., співвідповідачі: представники надавачів послуг. За результатами розгляду вказаного питання ухвалили прийняти (одноголосно) рішення Про встановлення тарифу на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій ДП Арксі Побут (а.с.55).
Вважаючи рішення Виконавчого комітету Боярської міської ради Київської області від 14.12.2017 № 63/2 Про встановлення тарифу на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій ДП Арксі Побут протиправним, позивачі звернувся до адміністративного суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, слід зазначити наступне.
Закон України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначає питання, які повноважна вирішувати міська рада і такі не є вичерпними. Зазначеним законом також визначено порядок прийняття рішень.
Відповідно до ч.1 ст.10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно з ч.1 ст.11 Закону №280/97-ВР виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Відповідно до пп.2 п. а ст.28 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, встановлення в порядку і межах, визначених законом, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), транспортні та інші послуги.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.7 Закону України Про житлово-комунальні послуги від 24.06.2004 №1875-IV (далі - Закон №1875-IV; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону.
Згідно з ч.2 ст.31 Закону №1875-IV виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.
Порядок доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад розробляється і затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
У разі зміни цін/тарифів на житлово-комунальні послуги виконавець/виробник не менше ніж за 15 днів до введення їх у дію повідомляє про це споживачів з посиланням на рішення відповідних органів (ч. 6 ст. 32 Закону № 1875-IV).
Пунктом 2.1 розділу ІІ Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 390 від 30.07.2012, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.08.2012 за №1380/21692 (далі - Порядок №390; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що суб`єкти господарювання здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим встановлювати тарифи.
Відповідно до п. 2.2 розділу ІІ Порядку №390 протягом п`яти робочих днів з дня подання відповідних розрахунків (в тому числі здійснених за результатами коригування встановлених тарифів) до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, суб`єкти господарювання інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів за визначеними цим Порядком способами та доводять до відома споживачів інформацію, передбачену цим Порядком.
Зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються суб`єктом господарювання у строк, що визначений відповідно до пункту 2.12 цього Порядку.
Згідно з п.2.4 розділу ІІ Порядку №390 суб`єктами господарювання, що надають послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, до відома споживачів доводиться така інформація: загальний розмір планованого тарифу (з податком на додану вартість), поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, для кожного конкретного будинку; перелік послуг, що входять до складу послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що надаватимуться в кожному конкретному будинку, та їх вартість; періодичність та строки надання послуг; обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планового економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу, визначення відсотка зростання основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, матеріалів), визначення відсотка підвищення тарифу тощо); інша додаткова інформація, визначена суб`єктом господарювання та/або органом, уповноваженим встановлювати тарифи.
Зазначена інформація доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), в друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті суб`єкта господарювання (за наявності) та в кожному конкретному будинку (на прибудинковій території), зокрема на інформаційних стендах у під`їздах будинків та біля них.
Суб`єкт господарювання може обрати один із вищеперелічених способів доведення інформації (крім розміщення в кожному конкретному будинку (на прибудинковій території), зокрема на інформаційних стендах у під`їздах будинків та біля них) як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, визначеної цим Порядком. За допомогою інших способів, передбачених в абзаці сьомому цього пункту, суб`єкт господарювання повідомляє споживачів про намір зміни тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та обов`язково вказує на джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач.
Суб`єкт господарювання додатково може також доводити до відома споживачів інформацію про намір зміни тарифів за допомогою радіо, телебачення та способу, визначеного статутом територіальної громади. Вибір та використання додаткових способів доведення до споживачів інформації про намір зміни тарифів здійснюються за бажанням суб`єкта господарювання.
Відповідно до п. 2.6 розділу ІІ Порядку № 390 способи доведення до відома споживачів інформації не обмежуються тими, що передбачені цим Порядком.
Згідно з п. 2.7 розділу ІІ Порядку № 390 інформація повинна бути повною, змістовною та достовірною.
У процесі доведення до відома споживачів інформації усі зауваження і пропозиції фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань підлягають реєстрації та обов`язковому розгляду суб`єктом господарювання. Зауваження і пропозиції, які отримані органом, уповноваженим встановлювати тарифи, надсилаються для розгляду суб`єкту господарювання. За результатами такого розгляду суб`єкт господарювання приймає рішення про їх урахування чи відхилення (п. 2.8 розділу ІІ Порядку №390).
Відповідно до п. 2.14 розділу ІІ Порядку № 390 контроль за дотриманням суб`єктами господарювання порядку доведення до відома споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад здійснюється органами, уповноваженими встановлювати тарифи відповідно до їх повноважень, визначених чинним законодавством.
Згідно з п.2.15 розділу ІІ Порядку № 390 процедура доведення до відома споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад вважається такою, що відбулася, незалежно від надходження до суб`єкта господарювання/органу, уповноваженому встановлювати тарифи протягом встановленого строку зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань.
Спори щодо доведення до відома споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад вирішується відповідно до чинного законодавства (п.2.16 розділу ІІ Порядку №390).
Отже, механізм доведення до споживачів інформації про зміну тарифів свідчить про обов`язок суб`єкта господарювання здійснити розрахунки витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг, подати їх до органу, уповноваженого встановлювати тарифи та протягом 5-ти днів з дня подання розрахунків проінформувати споживачів про намір здійснити зміну тарифів, зокрема про загальний розмір тарифу, обгрунтування причин зміни тарифу та іншу додаткову інформацію.
Судом встановлено, що листом від 23.08.2017 № 02-10/1631 Боярська міська рада звернулася до ДП Арксі Побут та зазначила, що до виконавчого комітету Боярської міської ради надійшло звернення ОСОБА_2 щодо нарахування плати за житлово-комунальні послуги за адресою проживання заявниці. Відтак, виконком Боярської міської ради просив надати роз`яснення на підставі яких нормативно-правових актів проводяться нарахування за послуги з утримання будинку та прибудинкової території, враховуючи ту обставину, що рішення виконавчого комітету визнано недійсним та скасовано постановою Києво-Святошинського районного суду Київської області від 21.10.2014 у справі № 2-а-558/12.
Так, судом встановлено, що ДП Арксі Побут звернулось до Боярської міської ради з листом від 07.11.2017 вих. № 25 та просило розглянути та погодити на виконкомі змін тарифу на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій, з 01.12.2017 оголошення в газеті Боярка-Інформ № 21 від 20.10.2017 про наміри підвищення тарифу третьою особою було надано та вивішено на стенді інформації гуртожитку. Станом на 06.11.2017 обґрунтованих зауважень від мешканців не поступлено. Також, у вказаному листі третя особа просила вказати, ДП Арксі Побут надавачем комунальних послуг в гуртожитку за адресою: м Боярка. Вул. Білогородська, 134.
До вказаного листа ДП Арксі Побут додано розрахунок вартості послуг з утримання будинку та прибудинкової території на 2018 рік; розрахунок витрат на обслуговування вентиляційних каналів, рахунок згідно тарифів ЖКГ по буд. 134 вул. Білогородська, м. Боярка, (на 2018 рік); розрахунок витрат на повірку тепло- водолічильтника по буд. 134 вул. Білогородська, м. Боярка (на 2018 рік); розрахунок витрат по прибиранню прибудинкової території та прибирання і вивезення снігу, посипання сумішами доріжки біля буд. 134 вул. Білогородська, м. Боярка (на 2018 рік); розрахунок витрат по прибиранню сходових клітин, холів та кабінетів, а також санвузлів по буд.134 вул. Білогородська, м. Боярка (на 2018 рік); розрахунок витрати з освітлення місць загального користування, підвальних приміщень та підкачування води по буд. 134 вул. Білогородська, м. Боярка (на 2018 рік); розрахунок витрати з енергопостачання ліфтів житлова площа 4000 м2 по буд. 134 вул. Білогородська, м. Боярка (на 2018 рік); розрахунок витрат з прибирання підвалу, технічних поверхів та покрівлі по буд. 134 вул. Білогородська, м. Боярка (на 2018 рік); розрахунок втрат на проведення поточного ремонту, згідно кошторисів без ПДВ по буд. 134 вул. Білогородська, м. Боярка (на 2018 рік); розрахунок по обслуговуванню сантехнічного обладнання (водопровідні та каналізаційні мережі, центральне опалення) по буд. 134 вул. Білогородська, м. Боярка (на 2018 рік); плановий штатний розпис ДП Арксі Побут , який вводиться в дію з 01.01.2018 (а.с.58.59, 61-69). Разом з тим, судом встановлено, що у газеті від 20.10.2017 № 21(38) на виконання постанови КМУ від 01.06.2011 №869 адміністрація ДП Арксі Побут було опубліковано повідомлення про наміри підвищення тарифу на утримання будинку та прибудинкової території до рівня економічно обґрунтованого в розмірі визначеному у доданому розрахунку.
Крім того, як було зазначено судом вище до повноважень виконавчих органів сільських рад віднесено затвердження (погодження) тарифів на житлово-комунальні послуги, проте ці тарифи мають бути економічно обґрунтованими.
Постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 затверджено Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі - Порядок №869; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), яким визначено механізм формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, який поширюється на суб`єктів господарювання всіх форм власності, які надають послуги, суб`єктів господарювання всіх форм власності, що спеціалізуються на виконанні окремих послуг, на умовах субпідрядних договорів з виконавцями, органи місцевого самоврядування, власників, орендарів житлових будинків (гуртожитків), власників (наймачів) квартир (житлових приміщень у гуртожитках), власників нежитлових приміщень у житлових будинках (гуртожитках).
Згідно з абз.1 п.2 Порядок № 859 тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі - тариф на послуги) є сукупною (загальною) вартістю надання таких послуг, розрахованою на основі економічно обґрунтованих планованих (нормативних) витрат, витрат на відшкодування втрат, планового прибутку та податку на додану вартість або єдиного податку.
Тариф на послуги розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього Порядку.
З власниками (наймачами) квартир (житлових приміщень у гуртожитку) та власниками, орендарями нежитлових приміщень у житловому будинку (гуртожитку) укладається договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі - договір про надання послуг).
Послуги надаються з урахуванням встановленого рішенням органу місцевого самоврядування тарифу, його структури, періодичності та строків надання послуг. Копія такого рішення є невід`ємною частиною договору про надання послуг.
Інформація про перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, їх вартість, структуру тарифу, його зміну з обґрунтуванням її необхідності доводиться до відома споживачів у порядку, затвердженому Мінрегіоном.
Пунктом 3 Порядку № 869 визначено, що під час установлення тарифу на послуги необхідно забезпечувати прозорість визначення вартості усіх послуг з розрахунку на 1 кв. метр загальної площі квартири, житлового приміщення у гуртожитку та нежитлового приміщення у житловому будинку (гуртожитку).
Пунктом 5 Порядку №869 передбачено, що калькуляційною одиницею є 1 кв.м. загальної площі, що перебуває у власності або наймі фізичної чи юридичної особи.
Відповідно до п.6 Порядку № 869 обумовлено, що під час розрахунку нормативних витрат виконавцем та субпідрядником враховуються:
середньомісячні витрати з оплати праці (далі - заробітна плата) та середньомісячні матеріальні витрати на рік окремо за статтями експлуатаційних витрат;
плановані трудові витрати, що не можуть перевищувати розмір, передбачений нормами часу та нормами обслуговування для робітників і виробничого персоналу, що встановлюються Мінрегіоном.
Під час планування організації робіт, пов`язаних з наданням послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій на умовах субпідряду, розрахунок витрат здійснюється субпідрядником з дотриманням вимог цього Порядку.
Пунктом 7 Порядку №869 визначена формула щодо витрат прибирання прибудинкової території.
Разом з тим, суд зазначає, що відповідно до приписів п.2.14 розділу ІІ Порядку № 390 контроль за дотриманням суб`єктами господарювання порядку доведення до відома споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад здійснюється органами, уповноваженими встановлювати тарифи відповідно до їх повноважень, визначених чинним законодавством.
Натомість, як було встановлено судом, відповідач приймаючи спірне рішення Про встановлення тарифу на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій ДП Арксі Побут не надав суду належних доказів чи були перевірені розрахунки представлені третьою особою для затвердження вказаного тарифу. Яким чином ці розрахунки перевірялись. Чи є вони економічно обгрунтовані. При цьому представник відповідача у судового засідання також не зміг пояснити суду чи є показники надані до затвердження третьою особою економічно обґрунтованими та чим це підтверджується.
Щодо опублікування рішення виконавчого комітету Боярської міської ради Київської області № 63/2 від 14.12.2017 Про встановлення тарифу на послуги із утримання будинків та прибудинкових територій ДП Арксі Побут суд зазначає наступне.
Положеннями ч. 1 ст. 59 Закону № 280/97-ВР передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію (п. 5 ст. 59 Закону №280/97-ВР).
Відповідно до ч. 11 ст. 59 Закону №280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації . Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України Про доступ до публічної інформації , крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Відповідно до ч.3 ст. 15 Закону України від 13.01.2011 №2939-VI Про доступ до публічної інформації (в редакції на момент прийняття рішення) проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Оскільки рішення Виконавчого комітету Боярської міської ради Київської області №63/2 від 14.12.2017 Про встановлення тарифу на послуги із утримання будинків та прибудинкових територій ДП Арксі Побут є нормативно-правовим актом, проект вказаного рішення підлягав обов`язковому оприлюдненню відповідачем не пізніш як за 20 робочих днів до дати його розгляду з метою прийняття.
Натомість, доказів оприлюднення проекту даного рішення відповідачем не надано.
При цьому, відповідач в обґрунтування доказів щодо виконання свого обов`язку щодо оприлюднення вказаного проекту рішення посилається на ту обставину, що вказаний обов`язок ними виконано, що підтверджується розміщеним у випуску газети №21 (328) від 20.10.20.17 Боярка інформ Розрахунком житлово-комунальних послуг з утримання будинку та прибудинкової території з 01.12.2017.
Проте, слід зазначити, що вказане оголошення підтверджує виконання ДП Арксі Побут вимог Порядку № 390, зокрема щодо інформування споживачів про зміну тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій з обґрунтуванням її необхідності.
Разом з тим, в судовому засіданні було встановлено, що проект рішення Про встановлення тарифу на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій ДП Арксі Побут був опублікований відповідачем на офіційному порталі Боярської міської ради 13.12.2019 о 13:31, що відповідачем не було спростовано (а.с.155).
Тобто, проект вказаного рішення було опубліковано за один день до проведення сесії міської ради, чим порушено процедуру підготовки та прийняття у подальшому спірного рішення.
Приписами частини 11 статті 59 Закону № 280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації . Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України Про доступ до публічної інформації , крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Водночас, з матеріалів справи встановлено, що рішення Виконавчого комітету Боярської міської ради № 63/2 від 14.12.2019 Про встановлення тарифу на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій ДП Арксі Побут було опубліковано на офіційному порталі Боярської міської ради 19.12.2017 о 14:12, чим порушено вказані норми.
Крім того, відповідно до статті 22 Закону України від 23.09.1997 №539/97-ВР "Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації" (в редакції на момент прийняття рішення), Закони України, постанови Верховної Ради України, укази та розпорядження Президента України, постанови та розпорядження Кабінету Міністрів України, постанови Верховного Суду України та Конституційного Суду України, рішення органів місцевого самоврядування, інші нормативно-правові акти публікуються в офіційних виданнях (відомостях, бюлетенях, збірниках, інформаційних листках тощо) та друкованих засобах масової інформації відповідних органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Недержавні друковані засоби масової інформації мають право оприлюднювати офіційні документи органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до законодавства України і на засадах, передбачених укладеною угодою між цими органами та редакціями друкованих засобів масової інформації.
Отже, рішення виконавчого комітету Боярської міської ради Київської області №63/2від 14.12.2017 Про встановлення тарифу на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій ДП Арксі Побут підлягало обов`язковому оприлюдненню в офіційних виданнях (відомостях, бюлетенях, збірниках, інформаційних листках тощо) та друкованих засобах масової інформації ради.
Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи, рішення виконавчого комітету Боярської міської ради Київської області № 63/2 від 14.12.2017 Про встановлення тарифу на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій ДП Арксі Побут було опубліковано лише на веб-сайті Боярської міської ради, що підтверджується відповідним скриншотом веб-сайту (а.с.157-158).
Таким чином, відповідачем порушено процедуру підготовки та подальшого оприлюднення вказаного рішення.
Відповідно до п. 7 Постанови Пленуму Верховного Суду України "Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя" №9 від 01.11.1996, закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов`язки громадян, однак не доведені до відома населення у встановленому законом порядку, згідно з ч. 2 ст. 57 Конституції України, є нечинними та не можуть застосовуватись.
За таких обставин, позовні вимоги позивача є обґрунтованими та підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до приписів частини другої статті 265 Кодексу адміністративного судочинства України нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.
Відтак, рішення виконавчого комітету Боярської міської ради Боярської міської ради Київської області від 14.12.2017 року № 63/2 Про встановлення тарифу на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій ДП Арксі Побут є протиправним та нечинним.
Отже, враховуючи приписи частини другої статті 265 Кодексу адміністративного судочинства України у задоволенні іншої частини позовних вимог слід відмовити,
Відповідно до першої третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Разом з тим, відповідно до приписі статті 22 Закону України Про захист прав споживачів позивачі у справах про захист своїх прав як споживачів звільняються від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях, що узгоджується з правовою позицією Верховного Суду викладеною у рішенні від 21.03.2018 у справі № 14-57цс18. Відтак, відсутні підстави для розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та нечинним повністю рішення виконавчого комітету Боярської міської ради Київської області від 14.12.2017 року № 63/2 «Про встановлення тарифу на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій ДП «Арксі Побут» .
3. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
4. Зобов`язати Боярську міську раду невідкладно після набрання рішенням законної сили опублікувати резолютивну частину рішення суду у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено відповідно до вимог статті 265 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Панова Г. В.
Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення - 27 грудня 2019 р.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2019 |
Оприлюднено | 29.12.2019 |
Номер документу | 86691945 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Панова Г. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні