СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 грудня 2019 р. Справа № 480/1634/19
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Опімах Л.М.,
за участю секретаря судового засідання - Бондаренко Л.В.,,
представника відповдіача - Бороденко В.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Меркурій і К" до Сумської районної державної адміністрації Сумської області, третя особа на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет позову - Сумська обласна державна адміністрація про зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
10 травня 2019 року позивач звернувся до суду з позовом, мотивуючи його тим, що 14.05.2018 року звернувся до Сумської районної державної адміністрації Сумської області із заявою, в якій просив відповідно до вимог ст.128 Земельного кодексу України продати товариству земельну ділянку, яка знаходиться в його користуванні, що розташована по вулиці Грушевського, 16 в с.Косівщина Сумського району Сумської області за межами населеного пункту (кадастровий номер земельної ділянки: 5924783800:05:005:0721, категорія земельної ділянки: землі рекреаційного призначення; цільове призначення: для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення ( 07.01)).
Листами від 29.05.2018 та 07.08.2018 відповідач відмовив у задоволенні заяви через відсутність повноважень розпоряджатися вказаною земельною ділянкою.
22.04.2019 року позивач знову звернувся до Сумської районної державної адміністрації Сумської області із заявою про прийняття рішення про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до вимог ст.128 Земельного кодексу України. 02.05.2019 року відповідачем також було відмовлено через відсутність повноважень розпоряджатися вказаною земельною ділянкою.
Позивач зазначає, що в 2007 році саме Сумська районна державна адміністрація Сумської області надала йому земельну діляку в оренду, тому саме вона відповідно до п.б ч.3 ст.122 та ст.ст.127, 128 Земельного кодексу України повинна продати йому земельну ділянку, для чого спершу має прийняти рішення про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки. Оскільки , відповідач ухиляється від виконання цього обов`язку, позивач просить зобов`язати його прийняти рішення про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки.
В судове засідання позивач не з`явився, надав заяву про розгляд справи без участі свого представника.
Відповідач подав відзив на позов, в якому проти його задоволення заперечив, представник відповідача в судовому засіданні пояснив, що у Сумської державної адміністрації відсутні повноваження щодо продажу земельної ділянки, про яку зазначає позивач. Так, у своїй заяві від 22.04.2019 року позивач просив прийняти рішення про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 5924783800:05:005:0721, категорія земельної ділянки за основним цільовим призначенням: землі рекреаційного призначення, цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, категорія ( статус) земельної ділянки за функцією використання: для організації культурного відпочинку населення ( обслуговування бази відпочинку).
Відповідно до ч.3 ст. 122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:
а) ведення водного господарства;
б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті;
в) індивідуального дачного будівництва.
Об`єктами, що пов`язані з обслуговуванням жителів територіальної громади, є об`єкти, що мають призначення щодо забезпечення соціально-економічних, культурних, оздоровчих або інших потреб жителів району, однаковим задоволенням потреб жителів відповідної територіальної громади, для чого органами місцевого самоврядування здійснюється стратегічне планування та прогнозування соціально-економічного розвитку даної території, що супроводжується в тому числі складанням інвестиційного паспорту з відображенням соціально-економічних, культурних, оздоровчих або інших потреб жителів відповідної територіальної громади, необхідність інвестицій та можливі інвестиційні ризики з урахуванням характерних властивостей даної території. Відтак, за наслідками будівництва відповідних об`єктів забезпечується необхідний рівень соціально-економічної стабільності, сприяння розвитку тих форм економічної діяльності і зайнятості, які узгоджуються з існуючими ресурсними можливостями громади, покращенню її життєвих стандартів.
Оскільки, програмами економічного та соціального розвитку Сумського району, затвердженим рішеннями Сумської районної ради на 2018, 2019 та 2020-2021 роки такий об`єкт як база відпочинку не запланований, а вже збудований ресторанно-готельний комплекс не відноситься до об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району, передача зазначеної земельної ділянки у власність відповідно до ч.5 ст.122 Земельного кодексу відноситься до повноважень обласної державної адміністрації.
25.11.2019 судом до участі у справі залучено Сумську обласну адміністрацію у якості третьої особи на стороні відповідача.
Третя особа надала пояснення, в яких проти позову заперечила, зазначивши, що позивач просив Сумську районну державну адміністрацію продати йому земельну ділянку для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, що не входить до повноважень районних державних адміністрацій, визначених ч.3 ст. 122 Земельного кодексу України. Крім того, відповідно до інформації з Публічної кадастрової карти земельна ділянка з кадастровим номером 5924783800:05:005:0721, що перебуває у користуванні ТОВ Меркурій накладається на земельну ділянку 5924783800:05:005:0074, що перебуває на праві постійного користування у ПАТ Хімпром , що унеможливлює продаж до вирішення цього питання.
Заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши письмові докази у справі, суд вважає за необхідне в задоволенні позову відмовити, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що 22 квітня 2019 року товариство з обмеженою відповідальністю Меркурій і К звернулося до Сумської районої державної адміністрації Сумської області із заявою про прийняття рішення про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, яка розташована по вулиці Грушевського, 16 в с.Косівщина Сумського району Сумської області за межами населеного пункту, категорія земельної ділянки за основним цільовим призначенням: землі рекреаційного призначення, цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, категорія ( статус) земельної ділянки за функцією використання: для організації культурного відпочинку населення ( обслуговування бази відпочинку). ( а.с.69)
02.05.2019 Сумською районою державною адміністрацією було повідомлено про відсутність повноважень щодо розпорядження вказаною земельною ділянкою.
Судом також встановлено, що відповідно до інформації з Публічної кадастрової карти земельна ділянка з кадастровим номером 5924783800:05:005:0721, що перебуває у користуванні ТОВ Меркурій накладається на земельну ділянку 5924783800:05:005:0074, яка відноситься до земель підприємств промисловості ( а.с. 130,131).
Суд погоджується з доводами відповідача про відсутність у нього повноважень щодо розпорядження вказаною земельною ділянкою, що як наслідок унеможливлює прийняття рішення про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки.
Так, відповідно до ч.1 ст.127 Земельного кодексу України Органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.
Порядок продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам визначений ст.128 Земельного кодексу України, відповідно до якої, зокрема, продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень. Прийняття рішення про проведення експертної грошової оцінки відповідним суб`єктом владних повноважень є одним із етапів продажу земельної ділянки.
Водночас, повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначені у ст.122 Земельного кодексу України. Відповідно до ч.3 ст. 122 цього Кодексу районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:
а) ведення водного господарства;
б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті;
в) індивідуального дачного будівництва.
При цьому частина 5 ст.122 Кодексу визначає, що обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Тобто визначальною ознакою для проведення розмежування повноважень між місцевими державними адміністраціями є призначення використання земельної ділянки. Вирішуючи питання про віднесення бази відпочинку до об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади Сумського району, суд виходить з того, що до таких об`єктів повинні відноситися об`єкти, що мають призначення щодо забезпечення соціально-економічних, культурних, оздоровчих або інших потреб жителів району, однаковим задоволенням потреб жителів відповідної територіальної громади, для чого органами місцевого самоврядування здійснюється стратегічне планування та прогнозування соціально-економічного розвитку даної території, що супроводжується в тому числі складанням інвестиційного паспорту з відображенням соціально-економічних, культурних, оздоровчих або інших потреб жителів відповідної територіальної громади, необхідність інвестицій та можливі інвестиційні ризики з урахуванням характерних властивостей даної території. Відтак, за наслідками будівництва відповідних об`єктів забезпечується необхідний рівень соціально-економічної стабільності, сприяння розвитку тих форм економічної діяльності і зайнятості, які узгоджуються з існуючими ресурсними можливостями громади, покращенню її життєвих стандартів. При цьому програмами економічного та соціального розвитку Сумського району, затвердженим рішеннями Сумської районної ради на 2018, 2019 та 2020-2021 роки такий об`єкт як база відпочинку не запланований, а вже збудований ресторанно-готельний комплекс не відноситься до об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів лише територіальної громади Сумського району. Натомність, як вбачається із положень Статуту ТОВ Меркурій ( а.с.81-87) метою його створення є підприємницька діяльність предметом якої є всі види господарської діяльності, що не заборонені законом, та не обмежена територією Сумського району. Будь-яких матеріалів, що вказують на задоволення потреб жителів територіальної громади району, позивач не надав ні відповідачу при зверненні із заявою ( а.с.69), ні під час судового розгляду справи.
Таким чином, суд вважає, що передача зазначеної земельної ділянки у власність не відноситься до повноважень Сумської районної державної адміністрації, зазначене питання має вирішуватися у порядку, передбаченому ч.5 ст.122 Земельного кодексу України, а тому підстави для задоволення позову відсутні.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Меркурій і К" ( код ЄДРПОУ 35068298, пров.Дачний, 13, м.Суми, 40022) до Сумської районної державної адміністрації Сумської області ( код ЄДРПОУ 04057864, вул.Іллінська, 97, м.Суми, 40009), третя особа на стороні відповдіача без самостійних вимог на предмет позову - Сумська обласна державна адміністрація ( код ЄДРПОУ 14005581, пл.Незалежності,2, м.Суми, 40000) про зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складене 20 грудня 2019 року.
Суддя Л.М. Опімах
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2019 |
Оприлюднено | 11.01.2020 |
Номер документу | 86814184 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні