Ухвала
від 09.01.2020 по справі 420/6724/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/6724/19

У Х В А Л А

09 січня 2020 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Завальнюка І.В.,

за участю секретаря - Вінтоновича С.С.,

розглянувши у підготовчому засіданні в м. Одесі справу за адміністративним позовом Споживчого кооперативу ЖБК Бриз до Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, Головного управління Держгеокадастру в Одеській області в особі міськрайонного управління Держгеокадастру в Овідіопольському районі та м. Чорноморську про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправними дій,

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернувся до суду із вказаним позовом, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 1237-VII від 21.12.2018 Про перегляд розміру орендної плати за земельну ділянку, яку орендує СК ЖБК Бриз та внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.03.2015 ; визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру в Одеській області в особі міськрайонного управління Держгеокадастру в Овідіопольському районі та м. Чорноморську щодо застосування коефіцієнту функціонального призначення (Кф) зі значенням 1.0 для розрахунку нормативно-грошової оцінки при наданні витягів з нормативної оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 5123782000:02:004:0453.

Ухвалою судді від 15.11.2019 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; постановлено розглядати справу за правилами загального позовного провадження.

У підготовчому засіданні на обговорення учасників процесу судом поставлено питання про закриття провадження по справі в частині позовних вимог до Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 1237-VII від 21.12.2018 Про перегляд розміру орендної плати за земельну ділянку, яку орендує СК ЖБК Бриз та внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.03.2015 .

Представник Споживчого кооперативу ЖБК Бриз проти закриття провадження по справі в цій частині заперечував, в той же час визнав, що між СК ЖБК Бриз та сільською радою виникли договірні відносини з приводу оренди земельної ділянки.

Представник Головного управління Держгеокадастру в Одеській області в особі міськрайонного управління Держгеокадастру в Овідіопольському районі та м. Чорноморську поклався на розсуд суду.

Представник Молодіженської сільської ради Овідіопольського району Одеської області до суду не з`явився, про час та місце підготовчого засідання повідомлений належним чином.

Вислухавши думки представника позивача і представника відповідача-2 та дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового закриття провадження у справі, з огляду на наступне.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Статтями 2, 4 та 19 КАС України визначено завдання та основні засади адміністративного судочинства, зміст публічно-правового спору та справи, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів.

Так, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, а публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама собою участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.

Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Разом з тим, приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.

В той же час, участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою кваліфікації спору як публічно-правового. Однак не кожен спір за участю суб`єкта владних повноважень є публічно-правовим.

З огляду на матеріали справи, 17.03.2015 між Споживчим кооперативом ЖБК Бриз (Орендар) та Молодіжненською сільською радою Овідіопольського району Одеської області (Орендодавець) укладений договір оренди землі кадастровий номер 5123782000:02:004:0453, індексний номер 49012388 від 03.12.2015, відповідно до якого Орендодавець надає на підставі рішення VI скликання, ХІ VI сесії від 17.03.2015, а Орендар приймає в довгострокове платне користування земельну ділянку загальною площею 15,0100 га, кадастровий номер 5123782000:02:004:0453, за рахунок земель житлової та громадської забудови, що перебувають в запасі Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, с. Молодіжне, вул. Набережна, 8а, для індивідуального і житлового будівництва громадян, будівництва мереж і споруд інженерного забезпечення жилих будинків та інших об`єктів загального користування.

Пунктом 4.2 договору оренди від 17.03.2015 з 01.01.2015 за користування орендованою земельною ділянкою встановлено орендну плату в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 19 853 276,95 грн, згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку № 18-1520-0.12-1634/2-15 з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель за 2014 р., що станом на 01.01.2015 дорівнює 1,249.

У витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку № 18-1520-0.12-1634/2-15 вказано базову вартість земельної ділянки грн / кв. м. 267,42, коефіцієнт функціонального призначення (Кф) зі значенням 0,5, нормативна грошова оцінка земельної ділянки 19 853 276,95 грн.

01.02.2017 Споживчим кооперативом ЖБК Бриз (Орендар) та Молодіжненською сільською радою Овідіопольського району Одеської області (Орендодавець) укладена додаткова угода № 1 до договору оренди землі від 17.03.2015 на підставі рішення VII скликання XVII сесії Молодіжненської сільської ради від 27.01.2017 № 567-VII Про перегляд розміру орендної плати за земельну ділянку, яку орендує СК ЖБК БРИЗ та внесення змін до договору оренди землі від 17.03.2015 .

В додатковій угоді № 1 від 01.02.2017 пункти договору оренди землі 4.2, 4.2.1, 4.3 викладені в іншій редакції: з 01.01.2017 за користування орендованою земельною ділянкою, загальною площею 15,0100 га встановлено оренду плату в розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що становить 30 156 730,62 грн, згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку № 18-1520-0.12-1634/2-15 з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель за 2015-2016 рр., що сукупно становить 1,5189. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку № 18-1520-0.12-1634/2-15 застосовується на 2 (два) роки та діє до 31.12.2018. Отже з 01.01.2019 розмір орендної плати за земельну ділянку підлягає обов`язковому перегляду, у зв`язку зі зміною застосування коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки. Орендна плата за земельну ділянку у грошовому виразі становить 904 704 грн на рік без ПДВ. Базова вартість земельної ділянки грн / кв. м. 267,42.

Оскаржуваним в межах даної справи рішенням Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 1237-VII від 21.12.2018 Про перегляд розміру орендної плати за земельну ділянку, яку орендує СК ЖБК Бриз та внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.03.2015 встановлено орендну плату земельної ділянки у розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що становить 31 790 675,66 грн згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку. З урахуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2015-2018 рр., що сукупно становить 1,8972, нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 15,0100 га складає 60 306 911,33 грн. Встановлено орендну плату за земельну ділянку у грошовому виразі в розмірі 1 809 207,35 грн на рік без ПДВ.

В основу позовних вимог, заявлених до Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, позивачем зазначено, що збільшення розміру орендної плати відбулося не внаслідок індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Натомість збільшення розміру орендної плати відбулося внаслідок застосування Кф у розмірі 1, замість 0,5, який було змінено Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області в особі міськрайонного управління Держгеокадастру в Овідіопольському районі та м. Чорноморську згідно витягу від 08.10.2019 № 5663/0/220-19 із технічної документації про нормативну грошову оцінку стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 5123782000:02:004:0453, що зокрема становить предмет спору з другим відповідачем по даній справі.

Згідно з ст. 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ст. 15 вказаного Закону істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Таким чином, між СК ЖБК Бриз та Молодіжненською сільською радою Овідіопольського району Одеської області виник спір з приводу змін орендодавцем істотної умови договору оренди земельної ділянки, зокрема розміру орендної плати.

Відповідно до ст. 30 Закону України Про оренду землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

В силу статті 35 Закону України Про оренду землі спори, пов`язані з орендою землі, вирішуються у судовому порядку.

Згідно з п.16 ч.1 ст.4 КАС України адміністративний договір - це спільний правовий акт суб`єктів владних повноважень або правовий акт за участю суб`єкта владних повноважень та іншої особи, що ґрунтується на їх волеузгодженні, має форму договору, угоди, протоколу, меморандуму тощо, визначає взаємні права та обов`язки його учасників у публічно-правовій сфері і укладається на підставі закону.

Однією із ознак, що дозволяють відрізнити адміністративний договір від цивільно-правового, є мета його укладання. Оскільки сфера функціонування адміністративного договору - це відповідна система державного управління на будь-якому ієрархічному рівні, то метою адміністративних договорів є реалізація функцій держави, а більш конкретно - реалізація повноважень того чи іншого органу. У свою чергу мета цивільно-правових договорів - це задоволення потреб суб`єктів цивільно-правових відносин, отримання прибутку та відповідних (майнових чи не майнових) матеріальних благ - об`єктів цивільного обороту.

Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі ВАС України від 30.06.2015, № К/9991/23556/12.

Таким чином, оскільки підстави позову в частині, що стосується перегляду розміру орендної плати за земельну ділянку, яку орендує СК ЖБК Бриз та внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.03.2015, випливають із правовідносин, що мають господарсько-правовий характер, і він не пов`язаний безпосередньо зі здійсненням Молодіжненською сільською радою Овідіопольського району Одеської області владних управлінських повноважень, такий спір не відноситься до компетенції судів адміністративної юрисдикції та не може ними розглядатися.

Сам же договір має на меті задоволення комерційних потреб позивача щодо індивідуального житлового будівництва громадян, будівництва мереж і споруд інженерного забезпечення жилих будинків та інших об`єктів загального користування, що є матеріальним благом та об`єктом цивільного обороту, а тому цей договір не відносяться до адміністративних.

Отже спірні правовідносини, що склались між СК ЖБК Бриз та Молодіжненською сільською радою Овідіопольського району Одеської області щодо зміненого розміру орендної плати за земельну ділянку, яку орендує СК ЖБК Бриз та внесенням змін до договору оренди землі, є правовідносинами, що пов`язані та випливають з виконання господарського договору, тобто відповідач-1 у спірних правовідносинах не здійснює владних повноважень відносно позивача, оскільки діє як сторона господарського договору, у зв`язку з чим, спір щодо оскарження рішення Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 1237-VII від 21.12.2018 Про перегляд розміру орендної плати за земельну ділянку, яку орендує СК ЖБК Бриз та внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.03.2015 є підвідомчим господарським судам.

Відповідно до пункту 1 ч. 1. ст. 20 Господарського процесуального кодексу України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: 1) справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, а також у спорах щодо правочинів, укладених для забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.

Таким чином, спір між СК ЖБК Бриз та Молодіжненською сільською радою Овідіопольського району Одеської області з приводу зміни орендної плати за земельну ділянку не є публічно-правовим, а випливає з договірних відносин і має вирішуватися судами, з урахуванням суб`єктного складу сторін, за правилами Господарського процесуального кодексу України, оскільки пов`язаний з реалізацією майнових інтересів.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 238 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.

Згідно ч. 1 ст. 239 КАС України, якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої статті 238 цього Кодексу, суд повинен роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд таких справ.

При зазначених вище обставинах, враховуючи, що спір щодо оскарження позивачем Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 1237-VII від 21.12.2018 Про перегляд розміру орендної плати за земельну ділянку, яку орендує СК ЖБК Бриз та внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.03.2015 безпосередньо пов`язаний із захистом позивачем свого цивільного права, даний спір має приватноправовий характер, та з огляду на суб`єктний склад сторін спору підлягає вирішенню за правилами господарського судочинства, і Одеський окружний адміністративний суд не є встановленим законом судом щодо розгляду такого спору, суд вважає за необхідне провадження по справі цій частині закрити.

В іншій частині спір з Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області в особі міськрайонного управління Держгеокадастру в Овідіопольському районі та м. Чорноморську, який виник з приводу дій щодо застосування коефіцієнту функціонального призначення (Кф) зі значенням 1.0 для розрахунку нормативно-грошової оцінки при наданні витягів з нормативної оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 5123782000:02:004:0453, відповідає ознакам публічно-правового спору та підлягає розгляду адміністративним судом за правилами адміністративного судочинства.

Відповідно до ч.ч. 2, 4, 5 ст. 49 КАС України якщо адміністративний суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до судового розгляду встановить, що судове рішення може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі в справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору. Вступ третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, не має наслідком розгляд адміністративної справи спочатку.

У заявах про залучення третіх осіб і у заявах третіх осіб про вступ у справу на стороні позивача або відповідача зазначається, на яких підставах третіх осіб належить залучити до участі у справі.

Про залучення третіх осіб до участі у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначає, на які права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі. Ухвала за наслідками розгляду питання про вступ у справу третіх осіб окремо не оскаржується. Заперечення проти такої ухвали може бути включено до апеляційної чи касаційної скарги на рішення суду, прийняте за результатами розгляду справи.

Таким чином, оскільки рішення суду по суті спору із Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області в особі міськрайонного управління Держгеокадастру в Овідіопольському районі та м. Чорноморську може вплинути на права та обов`язки Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, так як матиме наслідки для визначення розміру орендної плати земельної ділянки за укладеним із СК ЖБК Бриз договором оренди, суд вважає за необхідне відповідно до вимог ст. 49 КАС України залучити останню до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору.

На підставі викладеного та керуючись ст. 49, п.1 ч.1 ст. 238 КАС України, суд

У Х В А Л И В:

Провадження у справі за адміністративним позовом Споживчого кооперативу ЖБК Бриз до Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 1237-VII від 21.12.2018 Про перегляд розміру орендної плати за земельну ділянку, яку орендує СК ЖБК Бриз та внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.03.2015 закрити.

Роз`яснити позивачу, що даний спір підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.

Залучити Молодіжненську сільську раду Овідіопольського району Одеської області до участі в справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена в частині закриття провадження шляхом подачі через суд першої інстанції протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст ухвали складено 11.01.2020.

Суддя І.В. Завальнюк

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.01.2020
Оприлюднено13.01.2020
Номер документу86849039
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/6724/19

Ухвала від 21.04.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 21.04.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 30.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Постанова від 25.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 16.03.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 05.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 05.03.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 17.02.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 30.01.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 09.01.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

І. В. Завальнюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні