ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 січня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/3042/19
Полтавський окружний адміністративний суд колегією у складі:
головуючого судді Алєксєєвої Н.Ю.,
суддів - Шевякова І.С. , Костенко Г.В. ,
за участю:
секретаря судового засідання Панькіної А.С.,
представника відповідача та третьої особи Божка Р.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Полтавської міської ради, треті особи: Бюджетно-фінансове управління виконавчого комітету Полтавської міської ради, Виконавчий комітет Полтавської міської ради, Управління освіти виконавчого комітету Полтавської міської ради, Управління охорони здоров`я виконавчого комітету Полтавської міської ради, Управління культури виконавчого комітету Полтавської міської ради, Управління у справах сім`ї, молоді та спорту виконавчого комітету Полтавської міської ради, Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради, Управління капітального будівництва виконавчого комітету Полтавської міської ради, Інспекція по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста, Управління з питань цивільного захисту, оборонної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Полтавської міської ради, Управління майном комунальної власності міста, Новосанжарська районна рада, Диканська районна рада, Терешківська сільська рада, Щербанівська сільська рада, Полтавська обласна рада про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
14 серпня 2019 року позивач ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Полтавської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення позачергової двадцять шостої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 5.08.2019 "Про внесення змін до показників міського бюджету на 2019 рік".
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що спірне рішення прийнято з порушенням Конституції України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Бюджетного кодексу України та Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 19 серпня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/3042/19, розгляд справи проводився за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання на 10:00 год. 24 вересня 2019 року.
Відповідач не погодився з даним позовом, надав до суду відзив на позов, в якому просив відмовити в задоволенні позовних вимог, так як вирішення питання внесення змін до місцевого бюджету є питанням місцевого значення, належить до виключної компетенції відповідного органу місцевого самоврядування та стосується прав та інтересів відповідної територіальної громади жителів, об`єднаних постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільного об`єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр. Вказував, що ОСОБА_1 зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 з 27.12.2018. Матеріали судової справи не містять жодного визначеного Законом України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», допустимого доказу щодо існування факту виникнення між позивачем та відповідачем у справі правовідносин, заснованих на оскаржуваному рішенні Полтавської міської ради, належність позивача до членів територіальної громади міста Полтави та жодного доказу щодо порушення прав ОСОБА_1 у правовідносинах, що виникли на підставі рішення позачергової двадцять шостої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 5.08.2019 "Про внесення змін до показників міського бюджету на 2019 рік". Крім того зазначав, що визначений ст. 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації" перелік способів забезпечення доступу до інформації не є вичерпним та проект оскаржуваного рішення Полтавської міської ради був оприлюднений у відповідності до вимог чинного законодавства.
Ухвалою суду від 24 вересня 2019 року залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Бюджетно-фінансове управління виконавчого комітету Полтавської міської ради, Виконавчий комітет Полтавської міської ради, Управління освіти виконавчого комітету Полтавської міської ради, Управління охорони здоров`я виконавчого комітету Полтавської міської ради, Управління культури виконавчого комітету Полтавської міської ради, Управління у справах сім`ї, молоді та спорту виконавчого комітету Полтавської міської ради, Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради, Управління капітального будівництва виконавчого комітету Полтавської міської ради, Інспекція по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста, Управління з питань цивільного захисту, оборонної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Полтавської міської ради, Управління майном комунальної власності міста, Новосанжарську районну раду, Диканську районну раду, Терешківську сільську раду, Щербанівську сільську раду, Полтавську обласну раду. Відкладено підготовче судове засідання на 10:00 год. 16 жовтня 2019 року.
30.09.2019 до суду надійшли пояснення третьої особи - Управління у справах сім`ї, молоді та спорту виконавчого комітету Полтавської міської ради, в яких третя особа просила в задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на те, що оскаржуваним рішенням, з метою всебічної підтримки молоді м. Полтава, проведення цілісної молодіжної політики спрямованої на самовизначення і самореалізацію молодих громадян, формування необхідних для цього правових, гуманітарних та економічних передумов, відповідно до чинного законодавства було визначено одним із головних розпорядників коштів місцевого бюджету - Управління у справах сім`ї, молоді та спорту виконавчого комітету Полтавської міської ради. Відповідно до затвердженої програми «Оздоровлення та відпочинку дітей м. Полтава на 2019-2023 роки» в місті Полтава діє механізм відшкодування частини вартості путівки дитячим закладам оздоровлення та відпочинку Полтавської області. Фінансування здійснюється з обласного та міського бюджетів. Останньою сесією була затверджена додаткова сума субвенції з обласного бюджету до місцевого бюджету м. Полтава на 2019 рік в розмірі 2 367 994 грн. Станом на сьогодні всі кошти перераховані на рахунки закладів оздоровлення та відпочинку Полтавської області.
На виконання «Міської цільової соціальної Програми розвитку фізичної культури і спорту на 2017-2021 роки», згідно Єдиного календарного та щомісячного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів відділу у справах фізичної культури і спорту управління у справах сім`ї, молоді та спорту виконавчого комітету Полтавської міської ради на 2019 рік та робочого плану, положення про проведення Міжнародного спортивно-масового заходу «Полтава НОВА ПОШТА НАПІВМАРАФОН» вищезазначеним рішенням було додатково виділено кошти, які спрямовані та використані для проведення міжнародного спортивно-масового заходу, що популяризує здоровий спосіб життя, а саме фінансування дитячих забігів в частині придбання нагородної продукції та технічного обслуговування. Зазначений захід було проведено 01 вересня 2019 року.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року № 252 «Про внесення змін у додатки до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268 Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів було виділено додаткові кошти для заробітної плати згідно додатку до Постанови.
З метою розвитку дитячо-юнацького спорту, спорту вищих досягнень, соціальної та мотиваційної підтримки спортсменів, популяризації активного, здорового способу життя серед дітей та молоді рішенням позачергової двадцять шостої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 05.08.2019р. «Про внесення змін до показників міського бюджету на 2019 рік» було виділено додаткові кошти на поточний ремонт та закінчення поточного ремонту зовнішнього утеплення стін фасаду КЗ «ПОЛТАВСЬКА СПЕЦІАЛІЗОВАНА ДИТЯЧО-ЮНАЦЬКА СПОРТИВНА ШКОЛА ОЛІМПІЙСЬКОГО РЕЗЕРВУ № 2». На сьогоднішній день додаткові кошти використано за бюджетним призначенням.
01.10.2019 до суду надійшли пояснення третьої особи - Управління капітального будівництва виконавчого комітету Полтавської міської ради, в яких третя особа зазначала, що оскаржуваним рішенням передбачені капітальні видатки на такі бюджетні програми: капітальний ремонт загальноосвітніх шкіл в сумі 5 026 540 грн. (код ПКВКМБ 15110020); будівництво вуличних водопровідних мереж та котельні для теплопостачання житлових будинків в сумі 2 957 990 грн. (код ПКВКМБ 1517310); будівництво спортивних майданчиків на території загальноосвітніх шкіл та реконструкція дошкільного навчального закладу в сумі 4 970 320 грн. (код ПКВКМБ 1517321); реконструкція медичних установ та закладів в сумі 6 870 000 грн. (код ПКВКМБ 1517322); реставрація пам`яток історії та архітектури місцевого значення в сумі 5 400 000 грн. (код ПКВКМБ 1517340); розроблення детального плану території в сумі 200 000 грн. (код ПКВКМБ 1517350). Пояснювала, що кошти з міського бюджету, відповідно до оскаржуваного рішення, надані УКБ з метою термінового запобігання руйнувань будівель та, як наслідок, збереження життя і здоров`я населення, покращення фізичного розвитку дітей, своєчасного збереження пам`яток історії та архітектури місцевого значення, забезпечення мешканців міста належним та якісним водопостачанням та теплопостачанням. Вказувала, що у разі визнання протиправним та скасування даного рішення УКБ буде позбавлене свого права на реалізацію бюджетних програм, передбачених цим рішенням.
01.10.2019 до суду надійшли пояснення третьої особи - Бюджетно-фінансового управління виконавчого комітету Полтавської міської ради, в яких третя особа просила в задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на те, що проект рішення Полтавської міської ради «Про внесення змін до показників міського бюджету на 2019 рік» був підготовлений Управлінням для винесення його на розгляд позачергової двадцять шостої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання 05.08.2019 та згідно частини 3 статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», та разом з додатками до проекту рішення оприлюднений у встановлені строки, шляхом розміщення на інформаційному стенді, починаючи з 08.07.2019.
Відповідно до зазначеного рішення здійснено фінансування місцевих програм, а саме: Комплексна програма розвитку освітньої галузі м.Полтава на 2019-2020 роки; Міська Програма оздоровлення та відпочинку дітей м.Полтава на 2019-2023 роки; Програма розвитку комунальних підприємств галузі охорони здоров`я м. Полтави на 2019 рік; Програма соціального забезпечення та соціального захисту населення м. Полтава „Турбота на 2019 рік; Програма надання одноразової матеріальної допомоги для встановлення індивідуального опалення мешканцям квартир житлових будинків по вул.Деповській,2,4; Міська програма розвитку культури на 2015-2019 роки; Програма організації та проведення суспільно корисних робіт для порушників, на яких судом накладено адміністративне стягнення у вигляді виконання суспільно корисних робіт на 2019- 2020 роки; Міська програма "Молодь Полтави" на 2016-2020 роки; Міська програма соціальної підтримки сім`ї, дітей та молоді м.Полтави на 2019-2021 роки; Міська цільова соціальна Програма розвитку фізичної культури і спорту на 2017-2021 роки; Програма розвитку житлово-комунального господарства та благоустрою м.Полтави на 2019 рік; Програма реконструкції, капітального ремонту, благоустрою та впорядкування парків, скверів, бульварів та інших зелених зон та зелених насаджень у м. Полтава на 2018-2020 роки; Програма охорони довкілля в місті Полтава на 2017-2021 роки; Програма фінансування за рахунок коштів міського бюджету заходів демонтажу тимчасових споруд, проведення інших видів робіт, пов`язаних з демонтажем на 2018 - 2020р.р.; Міська комплексна цільова Програма боротьби зі злочинністю та профілактики правопорушень на 2016-2020 роки. Зазначала, що всі видатки є соціально значущими для забезпечення життєдіяльності міста. При скасуванні рішення, здійснені видатки необхідно буде повернути, а це призведе до соціальної напруги та неможливості виконувати відповідні функції, покладені на виконавців програм.
02.10.2019 до суду надійшли пояснення третьої особи - Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради, в яких третя особа просила в задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на те, що адміністративний позов ОСОБА_1 не містить положень, які б вказували на порушення прав, свобод або законних інтересів позивача з боку відповідача.
Крім того, в поясненні вказано про те, що відповідними рішеннями Полтавської міської ради було затверджено ряд програм, реалізація яких повністю чи частково була покладена на Управління, зокрема: Програма розвитку житлово-комунального господарства та благоустрою м.Полтави на 2019 рік, Програма реконструкції, капітального ремонту, благоустрою та впорядкування парків, скверів, бульварів та інших зелених зон та зелених насаджень у м. Полтава на 2018-2020 роки, Програма впровадження системи електронного документообігу в Полтавській міській раді та її виконавчих органах на період 2019 - 2020 роки, Програма організації та проведення суспільно корисних робіт для порушників, на яких судом накладено адміністративне стягнення у вигляді виконання суспільно корисних робіт на 2019-2020 роки. При цьому, зміни до обсягу фінансування з міського бюджету, необхідного на реалізацію заходів визначених вищезазначеними програмами, було затверджено оскаржуваним рішенням. Зазначали про те, що задоволення позову призведе до неможливості виконання Управлінням ряду заходів, визначених вищезазначеними програмами, які були прийняті Полтавською міською радою в інтересах територіальної громади міста, зокрема: будівництва меморіалу поховання воїнів АТО на території Центрального міського кладовища по вулиці Європейській, 54 (додатково п`ять поховань), будівництва дитячо-спортивного майданчику "Від малюка до чемпіона" по вул. Героїв АТО, 63 в м. Полтава, будівництва оздоровчо-розважальної зони "Нове покоління" за адресою вул. І.Мазепи, 50/12 у місті Полтава, будівництва дитячо-спортивного майданчика "Райський двір" по вул. Героїв АТО, 118/2, корпус 2 в м. Полтава, забезпечення заходів по організації благоустрою міста, експлуатації та технічного обслуговування житлового фонду, тощо.
02.10.2019 до суду надійшли пояснення третьої особи - Управління майном комунальної власності міста, в яких третя особа просила в задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на те, що згідно з додатком 3 оскаржуваного ОСОБА_1 рішення Управлінню було збільшено обсяг видатків міського бюджету на 2019 рік по загальному та спеціальному фонду з метою забезпечення його основних напрямків діяльності згідно Положення. Зокрема, виділення коштів пов`язане з впровадженням системи електронного документообігу в Полтавській міській раді та її виконавчих органах згідно постанови Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 року №55 «Деякі питання документування управлінської діяльності», розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2017 року № 649-р «Про схвалення Концепції розвитку електронного урядування в Україні». Наразі рішення Полтавської міської ради Управлінням майном комунальної власності міста частково реалізоване. Вказувала, що скасування спірного рішення Полтавської міської ради потягне за собою негативні наслідки щодо зменшення суми основних статей витрат, які забезпечують здійснення повноважень Управління та порушить гарантії діяльності органів місцевого самоврядування, що передбачені ст. 71 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
04.10.2019 до суду надійшли пояснення третьої особи - Управління охорони здоров`я виконавчого комітету Полтавської міської ради, в яких третя особа просила в задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на те, що станом на 01.10.2019 відповідно внесених змін до бюджету міськими закладами охорони здоров`я проведено ряд процедур закупівель та здійснено їх оплату за отримані товари та роботи. Зазначала, що скасування рішення позачергової двадцять шостої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 05.08.2019 року « Про внесення змін до показників міського бюджету на 2019 рік» призведе до негативних наслідків у частині, що віднесена до сфери охорони здоров`я.
Також до суду надійшли пояснення третьої особи - Управління культури виконавчого комітету Полтавської міської ради, в яких третя особа просила в задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на те, що згідно з додатками рішення від 05.08.2019 Управлінню збільшено обсяг видатків міського бюджету на 2019 рік по загальному та спеціальному фондах з метою забезпечення його основних напрямків діяльності згідно з Положенням. Зокрема, виділені кошти пов`язані з: впровадженням системи електронного документообігу в Полтавській міській раді та її виконавчих органах (згідно постанови Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 року № 55 «Деякі питання документування управлінської діяльності», розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2017 року № 649-р «Про схвалення Концепції розвитку електронного урядування в Україні»); програмою організації та проведення суспільно-корисних робіт для порушників, на яких судом накладено адміністративне стягнення у вигляді виконання суспільно корисних робіт на 2019 - 2020 роки (ДІКЗ «Поле Полтавської битви»; на проведення та завершення капітальних ремонтів у підпорядкованих Управлінню установам, організаціям, закладам, а саме: КП «Палац дозвілля», Полтавській дитячій школі № 1 ім. П.І. Майбороди, Полтавській дитячій художній школі, Полтавській міській школі мистецтв «Мала академія мистецтв» ім. Раїси Кириченко, Полтавська міська централізована бібліотечна система та бібліотека- філіал № 1; на проведення поточного ремонту асфальтового покриття Полтавського міського парку культури та відпочинку «Перемога»; на проведення поточного ремонту внутрішніх приміщень у бібліотеці-філіалі № 17; на оплату праці апарату Управління (Постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року №525 внесено зміни у додатки до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. №268, яким упорядковано посадові оклади працівників органів місцевого самоврядування, службовців, органів прокуратури та врегульовано розміри надбавки за ранги посадових осіб місцевого самоврядування оплата праці). Зазначали, що скасування спірного рішення Полтавської міської ради потягне за собою негативні наслідки щодо зменшення суми основних статей витрат, які забезпечують здійснення повноважень Управління культури виконавчого комітету Полтавської міської ради та порушить гарантії діяльності органів місцевого самоврядування, що передбачені ст. 71 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
07.10.2019 до суду надійшли пояснення третьої особи - Управління освіти виконавчого комітету Полтавської міської ради, в яких третя особа просила в задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на те, що відповідно до вищезазначеного рішення Управлінню виділено додаткові кошти на: введення додаткових ставок педагогічних працівників у зв`язку із збільшенням мережі з 01.09.2019 року; придбання ручних інструментів та електрообладнання, технологічного обладнання, виробничих меблів; проведення поточних та капітальних ремонтів закладів освіти м. Полтава. Було виділено співфінансування на придбання 120 комп`ютерів, 115 комплектів; ці кошти передані до обласного бюджету, як міжбюджетні трансфери. Затверджено субвенції з державного бюджету на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення якості освіти та на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій. Зазначали, що всі видатки є соціально значущими для забезпечення життєдіяльності міста, а при скасуванні рішення, здійснені видатки необхідно буде повернути, що призведе до соціальної напруги та неможливості виконувати відповідні функції.
До суду надійшли пояснення третьої особи - Новосанжарської районної ради, в яких третя особа просила в задоволенні позовних вимог відмовити, оскільки для надання медичних послуг вагітним жінкам, роділлям, породіллям та новонародженим дітям, що проживають на території Новосанжарського району було укладено договір між КНП «Новосанжарська ЦРЛ» та комунальним підприємством «Міський клінічний пологовий будинок Полтавської міської ради». Районною радою прийнято рішення «Про передачу коштів районного бюджету у вигляді іншої субвенції до бюджету Полтавської міської ради в 2019 році для надання медичних послуг у міському клінічному пологовому будинку м.Полтава», яким передбачено передачу коштів з районного бюджету в сумі 10,0 тис. грн. у вигляді іншої субвенції до бюджету Полтавської міської ради. На підставі цього рішення було укладено договір про передачу міжбюджетних трансфертів у 2019 році між Новосанжарською районною радою та Полтавською міською радою у вигляді іншої субвенції для надання медичних послуг за місцем обслуговування населення Новосанжарського району в міському клінічному пологовому будинку м. Полтава. Розрахунок суми наданих послуг за фактичною вартістю ліжко-дня визначається щоквартально наростаючим підсумком за II квартал, півріччя, 9 місяців та рік, згідно з актом наданих медичних послуг. Вважає, що рішення Полтавської міської ради від 05.08.2019 «Про внесення змін до показників міського бюджету на 2019 рік» прийняте в межах повноважень міської ради та у спосіб, передбачений Конституцією та законами України.
Також до суду надійшли пояснення третьої особи - Управління з питань цивільного захисту, оборонної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Полтавської міської ради, в яких третя особа просила в задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на те, що міською комплексною цільовою програмою «Розвиток та удосконалення територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту на 2017-2019 роки» передбачено кошти на виконання попереджувальних робіт, ліквідації надзвичайних ситуацій та небезпечних подій. Управлінням з питань цивільного захисту, оборонної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Полтавської міської ради укладено договір з Аварійно-рятувальним загоном спеціального призначення Головного управління ДС НС України у Полтавській області на суму 700000 грн.
На виконання програми «Підтримка соціальних гарантій військовослужбовців та організація допомоги військовим частинам, іншим військовим формуванням, установам Збройних Сил України, підприємствам, установам, організаціям м. Полтави, залучених до питань територіальної оборони, мобілізаційної підготовки та цивільного захисту на 2017-2019 роки» військовій частині НОМЕР_1 (окремий батальйон територіальної оборони) придбано дизельних генераторів 6 штук на суму 129990 грн. Проведено тендер на придбання наметів УСБ-56 - 22 шт. на суму 1300000 грн. На даний час оголошено тендер на придбання радіостанцій на суму 1027500 грн. Полтавському об`єднаному міському військовому комісаріату в/ч А 3384 надано субвенцію на суму 450000 грн.
На виконання «Міської цільової програми боротьби зі злочинністю та профілактики правопорушень на 2016-2020 роки» управлінню патрульної поліції у Полтавській області надано субвенцію 1000000 грн. Благодійній організації «Світло надії» по факту виконаних робіт здійснюється оплата в межах виділених кошторисом видатків у сумі 160000 грн. Державній установі «Центр пробації» на виконання програми соціально-економічного розвитку надано субвенцію 63000грн.
На виконання міської програми «Організація та проведення суспільно корисних робіт для порушників, на яких судом накладено адміністративне стягнення у вигляді виконання суспільно корисних робіт на 2019-2020 роки» виділено кошти у сумі 17000 грн.
На виконання державної політики по «Програмі впровадження системи електронного документообігу в Полтавській міській раді та її виконавчих органах на період 2019-2020 роки» управлінню з питань цивільного захисту, оборонної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Полтавської міської ради виділено кошти у сумі 33000 грн.
На думку управління, рішення позачергової двадцять шостої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 05.08.2019 «Про внесення змін до показників міського бюджету на 2019 рік» було прийнято з урахуванням всіх норм Конституції України та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Бюджетного Кодексу України, Закону України «Про доступ до публічної інформації», постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» (зі змінами), розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 № 365-р «Деякі питання розподілу у 2019 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» та інших нормативно-правових актів України, що мають значення для прийняття відповідного рішення, не порушуючи інтереси територіальної громади, з метою досягнення максимального результату при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів, та не порушуючи принципів цільового використання бюджетних коштів.
Ухвалою суду від 07 жовтня 2019 року вирішено здійснювати розгляд справи колегією у складі трьох суддів.
16.10.2019 до суду надійшли пояснення третьої особи - Щербанівської сільської ради, в яких третя особа просила в задоволенні позовних вимог відмовити, оскільки позивачем не надано жодного доказу на підтвердження факту наявності порушень Полтавською міською радою прав, свобод або інтересів позивача прийняттям оскаржуваного рішення. Зазначали, що проект оскаржуваного рішення Полтавської міської ради був оприлюднений у відповідності до зазначених вимог чинного законодавства (одним із способів, передбачених ст.5 ЗУ «Про доступ до публічної інформації»).
16.10.2019 до суду надійшли пояснення третьої особи Виконавчого комітету Полтавської міської ради, в яких третя особа просила в задоволенні позовних вимог відмовити. Пояснювала, що прийняття оскаржуваного рішення позачергової двадцять шостої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 5 серпня 2019 року «Про внесення змін до показників міського бюджету на 2019 рік» в частині внесення змін до кошторису видатків виконавчого комітету Полтавської міської ради на 2019 рік зумовлено, зокрема, відповідними змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019№ 525 «Про внесення змін у додатки до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268».
16 жовтня 2019 року підготовче засідання не проведено у зв`язку з неможливістю створення колегії, так як суддя Шевяков І.С. перебував на лікарняному з 15 жовтня 2019 року. Підготовче судове засідання призначено на 23 жовтня 2019 року.
21.10.2019 до суду надійшли пояснення третьої особи Терешківської сільської ради, в яких третя особа при вирішенні даної справи поклалася на розсуд суду. В обґрунтування письмових пояснень зазначала, що сільською радою прийнято рішення Про внесення змін до сільського бюджету в березні 2019 р, яким передбачено передачу коштів з сільського бюджету в сумі 18 750,00 грн. у вигляді іншої субвенції з місцевого бюджету до бюджету Полтавської міської ради. Згідно ч. 3 ст. 93 Бюджетного кодексу України, передача коштів між місцевими бюджетами здійснюється на підставі рішень відповідних місцевих рад, прийнятих кожною із сторін, і укладання договору. На даний час, на підставі вказаного рішення укладено договір від 05.08.2019 р. про передачу міжбюджетних трансфертів у 2019 році між Терешківської сільською радою та Полтавською міською радою у вигляді субвенції для надання послуг з проведення реабілітаційних заходів для дітей з інвалідністю, що проживають на території Терешківської сільської ради. На думку третьої особи, рішення позачергової двадцять шостої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 05.08.2019 Про внесення змін до показників міського бюджету на 2019 рік прийняте в межах повноважень міської ради та у спосіб, передбачений Конституцією України та законами України.
У підготовчому судовому засіданні 23 жовтня 2019 року позивачем було заявлено відвід судді Шевякову І.С.
Ухвалою від 23 жовтня 2019 року провадження у справі зупинено до вирішення заяви позивача про відвід судді.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2019 року відмовлено у задоволенні заяви ОСОБА_1 про відвід судді Шевякова І.С. у справі №440/3042/19.
Ухвалою суду від 07 листопада 2019 поновлено провадження у справі, призначено підготовче засідання на 18.11.2019.
Протокольною ухвалою суду від 18.11.2019 відкладено підготовче судове засідання на 05.12.2019 у зв`язку з неявкою позивача.
Ухвалою суду від 05 грудня 2019 року закрито підготовче провадження у справі, призначено справу до судового розгляду на 17.12.2019.
Протокольною ухвалою суду від 17.12.2019 відкладено судове засідання на 09.01.2020 за клопотанням позивача.
В судове засідання 09.01.2020 позивач не з`явився, явку уповноваженого представника не забезпечив, будучи належним чином повідомленим про дату, час та місце його проведення, про причини неявки суду не повідомив, клопотань, заяв не надав.
Представник відповідача та третьої особи - виконавчого комітету Полтавської міської ради, в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував та просив в задоволенні позову відмовити.
Інші треті особи явку своїх уповноважених представників в судове засідання не забезпечили, про дату, час та місце судового засідання повідомлялись належним чином. Представники третіх осіб надіслали до суду клопотання про розгляд справи за їх відсутності.
Відповідно до частини 1 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Пунктами 1, 2 частини 3 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки; повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника), незалежно від причин неявки.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку про можливість розгляду справи по суті за відсутності позивача.
Заслухавши представника відповідача та третьої особи, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі факти та відповідні до них правовідносини.
Судом встановлено, що 05.08.219 на позачерговій двадцять шостій сесії Полтавської міської ради сьомого скликання прийнято рішення "Про внесення змін до показників міського бюджету на 2019 рік" /а.с. 10-23 т.1/, яким вирішено:
1. Внести зміни до рішення двадцятої сесії міської ради сьомого скликання від 21 грудня 2018 року «Про міський бюджет на 2019 рік» згідно з додатками 1-6 до цього рішення.
2. Прийняти у 2019 році, відповідно до договору про передачу міжбюджетних трансфертів:
2.1. субвенцію для утримання об`єкту спільного користування комунального підприємства «Міський клінічний пологовий будинок Полтавської міської ради» від Новосанжарської районної ради за надання медичних послуг вагітним жінкам, роділлям, породіллям та новонародженим дітям, що проживають на території Новосанжарського району;
2.2. субвенцію для утримання об`єкту спільного користування комунального підприємства «Міський клінічний пологовий будинок Полтавської міської ради» від Диканської районної ради за надання медичних послуг вагітним жінкам, роділлям, породіллям та новонародженим дітям, що проживають на території Диканського району;
2.3. субвенцію для утримання об`єкту спільного користування Полтавського міського центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю від Терешківської сільської ради за надання послуг з проведення реабілітаційних заходів для дітей з інвалідністю, що проживають на території Терешківської сільської ради;
2.4. субвенцію для утримання об`єкту спільного користування Полтавського міського центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю від Щербанівської сільської ради за надання послуг з проведення реабілітаційних заходів для дітей з інвалідністю, що проживають на території Щербанівської сільської ради.
3. Затвердити договори, укладені секретарем міської ради від імені Полтавської міської ради:
- з Полтавською обласною радою на здійснення фінансування додаткових робіт першого етапу робіт з переключення споживачів 109 мікрорайону м. Полтави з промислової котельні ПАТ "ПТМЗ" на котельні комунального підприємства "Полтаватеплоенерго";
- з Новосанжарською районною радою на утримання об`єкту спільного користування комунального підприємства «Міський клінічний пологовий будинок Полтавської міської ради»;
- з Терешківською сільською радою на утримання об`єкту спільного користування Полтавського міського центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю;
- з Щербанівською сільською радою на утримання об`єкту спільного користування Полтавського міського центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю.
4. Субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій в сумі 2094000 грн. спрямувати на капітальний ремонт асфальтного покриття закладів загальної середньої освіти.
Позивач, не погоджуючись з вказаним рішенням, звернувся до суду з позовом.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Отже, під час розгляду спорів щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, суд зобов`язаний незалежно від підстав, наведених у позові, перевіряти оскаржувані рішення, дії та бездіяльність на їх відповідність усім зазначеним вимогам.
З матеріалів справи встановлено, що позовні вимоги щодо скасування рішення від 05.08.2019 ґрунтуються на тому, що Полтавською міською радою вказане рішення прийняте з порушенням положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Закону України "Про доступ до публічної інформації", а саме не оприлюднення проекту вказаного рішення не пізніше як за 20 робочих днів до дати його розгляду з метою прийняття та ст. 7 Бюджетного кодексу України в частині порушення принципів бюджетної системи, а саме: принципу ефективності та результативності, принципу справедливості і неупередженості, принципу публічності та прозорості.
Перевіряючи оскаржуване рішення на відповідність критеріям, передбаченим ст. 2 КАС України, з урахуванням доводів позивача, суд зазначає наступне.
Відповідно до положень ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Згідно з частиною четвертою статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні наступні сесії ради (окрім першої) скликаються: сільською, селищною, міською радою, відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районною, обласною - головою відповідної ради.
Частиною п`ятою статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Відповідно до частини п`ятнадцятої статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради, з урахуванням вимог Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності. До прийняття регламенту ради скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.
Рішенням Полтавської міської ради від 25 грудня 2015 року затверджений Регламент Полтавської міської ради зі змінами (далі - Регламент) /а.с. 52 т.1/.
Згідно розділу ІІІ Регламенту, сесії Ради скликаються в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Про скликання сесії міський голова, а у випадках, передбачених Законом України Про місцеве самоврядування в Україні - секретар Ради видає розпорядження, а інші суб`єкти, яким чинним законодавством надано право скликати сесії або секретар Ради у інших випадках, окрім передбачених ст. 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні - рішення про скликання сесії. Розпорядження та рішення про скликання сесії реєструються та зберігаються у секторі протоколу відділу загальних питань Полтавського міськвиконкому.
З матеріалів справи встановлено, що згідно розпорядження від 02.08.2019 року № 55-р «Про скликання позачергової двадцять шостої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання» скликано позачергову двадцять шосту сесію Полтавської міської ради сьомого скликання 5 серпня 2019 року о 10-й годині у залі засідань Полтавської міської ради (м. Полтава, вул. Соборності, 36) та запропоновано винести на розгляд сесії проект рішення «Про внесення змін до показників міського бюджету на 2019 рік» /а.с. 218 т. 1/.
Згідно пункту 13 розділу ІІІ Регламенту секретар Ради та апарат міської Ради організовує інформування депутатів міської Ради про скликання сесії у телефонному режимі та надсиланням повідомлень на електронні адреси депутатів.
Розпорядження (рішення) про скликання чергової сесії Ради доводиться до відома депутатів не пізніш, як за десять днів до сесії із зазначенням дня та години скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд Ради.
Мотивовані пропозиції щодо скликання позачергової сесії, підписані розробниками, разом з проектами рішень, що надаються для розгляду, направляються міському голові. Документи на позачергову сесію надаються апаратом міської ради депутатам під час їх реєстрації. Розпорядження про скликання позачергової сесії доводиться апаратом міської ради до відома депутатів і населення не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд Ради /пункт 14 розділу ІІІ Регламенту/.
Відповідно до пункту 1 розділу 4 Регламенту розроблення проекту рішення покладається на структурний підрозділ виконавчих органів Полтавської міської ради відповідно до його компетенції або інших суб`єктів, відповідно до цього регламенту (далі - Розробник проекту рішення).
Відповідно до пункту 5.5 розділу 4 Регламенту проект рішення також розглядається суб`єктом, за клопотанням (заявою) якого він був підготовлений.
Згідно з пунктом 2.10 розділу 4 Регламенту проект рішення, розроблений структурним підрозділом виконавчих органів Ради, завізований керівником підрозділу, надається попередньо до юридичного управління для перевірки на предмет його відповідності законодавству та узгодженості проекту рішення з іншими актами, що мають однакову юридичну силу.
Пункт 2.11 Регламенту передбачає, що проект рішення супроводжується доповідною запискою розробника, підписаною керівником, щодо необхідності (доцільності) прийняття рішення, підстави для прийняття рішення, переліку нормативних актів, якими обґрунтовується проект рішення, за необхідності зазначається інформація щодо фінансової підтримки реалізації предмету рішення. Обов`язково зазначаються реквізити рішень міської ради, виконкому, розпоряджень міського голови, що пов`язані з питанням проекту рішення та додаються копії таких документів.
Згідно з приписами ч. ч. 1,4 ст. 47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.
Постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.
Вказаний проект рішення «Про внесення змін до показників міського бюджету на 2019 рік» 02.08.2019 був розглянутий на засіданні постійної комісії з питань економічної політики, комунальної власності, бюджету, фінансів /а.с. 220 т. 1/.
Як вбачається з протоколу засідання постійної комісії з питань економічної політики, комунальної власності, бюджету, фінансів від 02.08.2019, постійною комісією міської ради, за наслідками заслуховування інформації начальника бюджетно-фінансового управління Т. Чумак «Про внесення змін до показників міського бюджету на 2019 рік», вирішено вказану вище інформацію взяти до відома, погодити запропонований проект рішення та рекомендувати його на розгляд сесії міської ради.
05.08.2019 року під час відкриття пленарного засідання, на виконання вимог пункту 2.1 розділу V Регламенту, зареєструвалося 26 депутатів сесія була повноважною, з огляду на положення частини дванадцятої ст. 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (більше половини загального складу ради 42 депутата).
Відповідно до положень ч. ч. 2, 3 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
Згідно протоколу пленарного засідання позачергової двадцять шостої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 05.08.2019, відповідно до норм Регламенту, вирішено прийняти порядок денний пленарного засідання двадцять шостої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання із змінами та доповненнями в цілому та за наслідками розгляду інформації начальника бюджетно-фінансового управління Т. Чумак «Про внесення змін до показників міського бюджету на 2019 рік», вирішено прийняти проект рішення в цілому як рішення пленарного засідання позачергової двадцять шостої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 05.08.2019.
Позивачем не оскаржується порядок внесення та розгляду вищезазначеного проекту рішення міської ради відповідно до приписів Регламенту.
Відповідно до пункту 2.13 розділу IV Регламенту, проекти рішень оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України Про доступ до публічної інформації, крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Згідно частини одинадцятої ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Пункт другий частини першої ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" передбачає, що розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.
Частиною 1 ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" встановлений вичерпний перелік рішень та проектів, які органи місцевого самоврядування зобов`язані оприлюднювати, зокрема, проекти рішень, що підлягають обговоренню. Частинами 2,3, 4 ст. 15 зазначеного Закону встановлені граничні строки для оприлюднення рішень органів місцевого самоврядування та їх проектів, передбачених частиною 1 цієї статті. Нормами спеціальних законів можуть бути встановлені інші процедури та строки оприлюднення рішень органів місцевого самоврядування та їх проектів. Тобто, до обов`язкового оприлюднення не пізніше як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття належать лише проекти рішень, що підлягають обговоренню.
Представник відповідача в судовому засіданні посилався на те, що проект спірного рішення з 08.07.2019 був оприлюднений шляхом розміщення на інформаційному стенді в приміщенні Полтавської міської ради на першому поверсі в адміністративній будівлі за адресою: м. Полтава, вул. Соборності, 36, а також на офіційному сайті Полтавської міської ради та виконавчого комітету з 30.07.2019 /а.с. 62-63 т.1 /.
Крім того як вбачається з листа прес-служби виконавчого комітету Полтавської міської ради від 09.09.2019 №03-07-73 та скріншоту сторінок /а.с. 63-65 т. 1/, рішення позачергової двадцять шостої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 05.08.2019 «Про внесення змін до показників міського бюджету на 2019 рік» було розміщене на офіційному сайті Полтавської міської ради 14.08.2019.
Тому доводи позивача з приводу порушення відповідачем вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації" колегія суддів визнає безпідставними.
З пояснень, наданих позивачем в ході судового розгляду справи встановлено, що позивач фактично не погоджується з прийнятим Полтавською міською радою рішенням від 05.08.2019, оскільки вказаним оскаржуваним рішенням позачергової двадцять шостої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання 05.08.2019, на думку позивача, протиправно збільшено видатки виконавчого комітету Полтавської міської ради на оплату праці.
Надаючи оцінку даному твердженню, колегія суддів враховує наступне.
Відповідно до положень ст. 9 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» посадова особа місцевого самоврядування має право на оплату праці залежно від посади, яку вона займає, рангу, який їй присвоєно, якості, досвіду та стажу роботи.
Згідно з приписами ст. 21 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування визначаються Кабінетом Міністрів України.
Групи за оплатою праці працівників виконавчих апаратів обласних рад, виконавчих органів міських рад встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 року № 525 «Про внесення змін у додатки до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268» внесено зміни у додатки до постанови Кабінету Міністрів України від 9.03.2006 № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» відповідно до яких змінився розмір посадових окладів посадових осіб органів місцевого самоврядування, а також розмір надбавок до посадових окладів за ранги посадових осіб місцевого самоврядування в сторону їх збільшення.
Вказана постанова Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 року № 525 «Про внесення змін у додатки до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268» була опублікована в газеті «Урядовий кур`єр» № 117 від 25.06.2019 року та набрала чинності з 25.06.2019 року.
Враховуючи вказані нормативні зміни, 01.07.2019 року було затверджено штатні розписи станом на 25.06.2019 року, в яких було зазначено розмір посадових окладів працівників виконавчого комітету Полтавської міської ради відповідно до внесених змін згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 року № 525 «Про внесення змін у додатки до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268» /а.с. 35-65 т.2/.
Крім того, виконавчий комітет Полтавської міської ради в особі заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів І.Сватенко, звернувся до секретаря міської ради О.Шамоти з листом від 02.08.2019 №04.2.2-21/3/1427 з проханням при розгляді питання уточнення показників міського бюджету на 2019 рік на сесії міської ради внести зміни до кошторису видатків виконавчого комітету Полтавської міської ради на 2019 рік на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 року № 525 /а.с. 19-20 т. 2/.
Таким чином, прийняття оскаржуваного рішення позачергової двадцять шостої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 5 серпня 2019 року «Про внесення змін до показників міського бюджету на 2019 рік» в частині внесення змін до кошторису видатків виконавчого комітету Полтавської міської ради на 2019 рік зумовлено, зокрема, відповідними змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 525 «Про внесення змін у додатки до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268».
Також колегія суддів зауважує, що внесення відповідачем змін до кошторису видатків виконавчого комітету Полтавської міської ради на 2019 рік не може бути самостійною підставою для скасування оскаржуваного рішення в повному обсязі та жодним чином не порушує права та охоронювані інтереси позивача.
Крім того, позивачем взагалі не надано обґрунтованих пояснень щодо протиправності оскаржуваного рішення позачергової двадцять шостої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 5.08.2019 "Про внесення змін до показників міського бюджету на 2019 рік" в частині прийняття у 2019 році, відповідно до договору про передачу міжбюджетних трансфертів, субвенцій для утримання об`єкту спільного користування комунального підприємства «Міський клінічний пологовий будинок Полтавської міської ради» від Новосанжарської районної ради та Диканської районної ради, Полтавського міського центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю від Терешківської сільської ради та Щербанівської сільської ради; затвердження договорів, укладених секретарем міської ради від імені Полтавської міської ради з Полтавською обласною радою, з Новосанжарською районною радою, з Терешківською сільською радою та Щербанівською сільською радою; спрямування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій в сумі 2094000 грн. на капітальний ремонт асфальтного покриття закладів загальної середньої освіти.
Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Завданням адміністративного судочинства згідно з частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Статтею 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено право на судовий захист і передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, в Рішенні від 14 грудня 2011 року №19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист. Утвердження правової держави відповідно до приписів статті 1, другого речення частини третьої статті 8, статті 55 Основного Закону України полягає, зокрема, у гарантуванні кожному судового захисту прав і свобод, а також у запровадженні механізму такого захисту.
Відносини, що виникають між фізичною чи юридичною особою і суб`єктами владних повноважень під час здійснення ними владних управлінських функцій, є публічно-правовими і поділяються, зокрема, на правовідносини у сфері управлінської діяльності та правовідносини у сфері охорони прав і свобод людини і громадянина, а також суспільства від злочинних посягань. Діяльність органів влади, у тому числі судів, щодо вирішення спорів, які виникають у публічно-правових відносинах, регламентується відповідними правовими актами.
Рішення, прийняті суб`єктами владних повноважень, дії, вчинені ними під час здійснення управлінських функцій, а також невиконання повноважень, встановлених законодавством (бездіяльність), можуть бути оскаржені до суду відповідно до частин першої, другої статті 55 Конституції України, статей 2, 6 Кодексу адміністративного судочинства України.
Разом з тим, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражені права чи інтереси особи, яка стверджує про їх порушення.
Неодмінним елементом правовідносин є їх зміст, тобто суб`єктивне право особи та її юридичний обов`язок. Відтак, судовому захисту підлягає суб`єктивне право особи, яке порушується у конкретних правовідносинах.
У Рішенні від 1 грудня 2004 року №18-рп/2004 Конституційний Суд України розтлумачив, що поняття "охоронюваний законом інтерес" треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально правовим засадам.
Охоронюваний законом інтерес полягає у прагненні особи набути певних матеріальних або нематеріальних благ з метою задоволення певних потреб, якщо такі прагнення є абстрактними, тобто випливають із певного суб`єктивного права у конкретних правовідносинах. Тому порушення охоронюваного законом інтересу, яке дає підстави для звернення особи за судовим захистом, є створення об`єктивних перешкод на шляху до здобуття відповідного матеріального та/або нематеріального блага.
Позивач на власний розсуд визначає чи порушені його права, свободи чи інтереси рішеннями, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень. Водночас, задоволення відповідних вимог особи можливе лише в разі об`єктивної наявності порушення, тобто встановлення, що рішення, дія або бездіяльність протиправно породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин.
Викладені висновки кореспондуються із нормами п. п. 1, 8 частини першої статті 4, статті 5, частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України.
Під час розгляду кожної справи суд повинен встановити, чи має місце порушення прав та інтересів позивача, адже без цього не можна виконати завдання судочинства. Якщо позивач не довів факту порушення особисто своїх прав чи інтересів, то навіть у разі, якщо дії суб`єкта владних повноважень є протиправними, підстав для задоволення позову немає.
Звернення до суду є способом захисту порушених суб`єктивних прав, а не способом відновлення законності та правопорядку у публічних правовідносинах.
Правова позиція щодо обов`язкової умови надання правового захисту судом, як от наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду, висловлена Верховним Судом України у постановах від 15 грудня 2015 року у справі №21-5361а15, від 1 грудня 2015 року у справі №21-3222а15, від 08 грудня 2015 року у справі №21-5435а15.
Згідно з частиною другою статті 264 КАС право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб`єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт. Тобто оскаржити такий акт інші особи не можуть.
Таке ж правило має застосовуватись і до правових актів індивідуальної дії.
Право на захист це самостійне суб`єктивне право, яке з`являється у володільця регулятивного права лише в момент порушення чи оспорювання останнього.
Таким чином, відсутність у будь-кого (крім визначеного цим актом певного кола осіб), в тому числі і позивача, прав чи обов`язків у зв`язку із оскарженим рішенням не породжує для останнього і права на захист, тобто права на звернення із цим адміністративним позовом.
Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Разом з тим, ані в позові, ані під час розгляду справи судом, позивачем не наведено обґрунтованих мотивів щодо того, яким чином оскаржуване рішення відповідача порушує права позивача, тобто породжує, змінює або припиняє його права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин. Також, позивачем суду не надано доказів порушення вказаним рішенням прав третіх осіб, за захистом яких позивач міг звернутися до суду.
Крім того, в ході судового розгляду спростовано твердження позивача про порушення процедури прийняття оскаржуваного рішення та судом не виявлено ознак протиправності цього рішення.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , рнокпп НОМЕР_2 ) до Полтавської міської ради (вул. Соборності, 36, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ 24388285), треті особи: Бюджетно-фінансове управління виконавчого комітету Полтавської міської ради (вул. Соборності, 36, м. Полтава, 36000), Виконавчий комітет Полтавської міської ради (вул. Соборності, 36, м. Полтава, 36000), Управління освіти виконавчого комітету Полтавської міської ради (вул. Соборності, 36, м. Полтава, 36000), Управління охорони здоров`я виконавчого комітету Полтавської міської ради (вул. Соборності, 36, м. Полтава, 36000), Управління культури виконавчого комітету Полтавської міської ради (майдан Незалежності, 5, м. Полтава, 36000), Управління у справах сім`ї, молоді та спорту виконавчого комітету Полтавської міської ради (вул. Соборності, 36, м. Полтава, 36000), Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради (вул. Стрітенська, 19, м. Полтава, 36000), Управління капітального будівництва виконавчого комітету Полтавської міської ради (вул. Соборності, 36, м. Полтава, 36000), Інспекція по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста (вул. Анатолія Кукоби, 39, м. Полтава, 36022), Управління з питань цивільного захисту, оборонної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Полтавської міської ради (вул. Соборності, 36, м. Полтава, 36000), Управління майном комунальної власності міста (вул. Соборності, 36, м. Полтава, 36000), Новосанжарська районна рада (вул. Шевченка, 51, смт. Нові Санжари, Полтавська область, 39301), Диканська районна рада (вул. Незалежності, 66, смт. Диканька, Полтавська область, 38500), Терешківська сільська рада (вул. Шевченка, 7, с. Терешки, Полтавський район, Полтавська область, 38762), Щербанівська сільська рада (вул. Центральна, 2, с. Щербані, Полтавський район, 38762), Полтавська обласна рада (вул. Соборності, 45, м. Полтава, 36014) про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 14 січня 2020 року.
Головуючий суддя суддя суддя Н.Ю. Алєксєєва І.С. Шевяков Г.В. Костенко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.01.2020 |
Оприлюднено | 12.09.2022 |
Номер документу | 86899431 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо бюджетної системи та бюджетного процесу; державного боргу |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.Ю. Алєксєєва
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні