ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 січня 2020 року
м. Київ
Справа № 921/75/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Зуєва В. А. - головуючого, Багай Н. О., Дроботової Т. Б.,
секретар судового засідання - Савінкова Ю. Б.,
за участю представників:
позивача - Микитович П.М. (адвокат),
відповідача 1 - не з`явився,
відповідача 2 - не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Байковецької сільської ради
на постанову Західного апеляційного господарського суду від 22.10.2019 (судді: Бонк Т. Б., Матущак О. І., Якімець Г. Г.)
та рішення Господарського суду Тернопільської області від 20.06.2019 (суддя Шумський І. П.)
за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Дубівецьке"
до: 1. Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області
2. Байковецької сільської ради
про визнання протиправними та скасування наказу, акта приймання-передачі земельних ділянок, скасування права комунальної власності, визнання права власності на земельну ділянку,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1. Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Дубівецьке" (далі ? СГТОВ "Дубівецьке") звернулось до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області (далі ? ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області), Байковецької сільської ради про:
- визнання протиправним і скасування наказу ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" від 05.06.2018 №19-1778/14-18-СГ та акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 05.06.2018 в частині передачі у комунальну власність Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області (Байковецька об`єднана територіальна громада) земельної ділянки із кадастровим номером 6125283100:01:001:3363 площею 0,1349 га;
- скасування права комунальної власності Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області (Байковецька об`єднана територіальна громада) на земельну ділянку із кадастровим номером 6125283100:01:001:3363 площею 0,1349 га;
- визнання права власності на земельну ділянку із кадастровим номером 6125283100:01:001:3363 площею 0,1349 га.
1.2. В обґрунтування позовних вимог СГТОВ "Дубівецьке" зазначає про те, що:
- СГТОВ "Дубівецьке" створене шляхом реорганізації Селянської спілки ім. Шевченка Тернопільського району Тернопільської області і є його правонаступником (пункт 1.2 статуту позивача);
- згідно відомостей, що містяться у Проекті роздержавлення земель, у колективну власність передано 858,1 га земель, що підлягають паюванню (сільськогосподарські угіддя), а також 30,5 га земель, що не підлягають паюванню (несільськогосподарські угіддя), а саме: під господарськими будівлями та дворами ? 16,3 га, під господарськими шляхами і прогонами ? 10,8 га, під чагарниками - 3,3 га, під ярами - 0,1 га;
- земельна ділянка із кадастровим номером 6125283100:01:001:3363 сформована із масиву земель під господарськими будівлями та дворами, яка належала Селянській спілці ім. Шевченка на праві колективної власності відповідно до державного акта на право колективної власності на землю серія ТР №0062;
- чинні на момент видачі державного акта норми законодавства не вимагали реєстрації речових прав на землю;
- підстави припинення права власності на землю визначались статтею 28 Земельного кодексу України від 18.12.1990 та статтею 140 Земельного кодексу України від 25.10.2001;
- з врахуванням статей 140, 142 Земельного кодексу України позивач не звертався до уповноважених органів влади із заявою про добровільну відмову від права власності на земельну ділянку та не укладав угоди про передачу права власності на земельну ділянку;
- приймаючи оскаржувані акти, відповідач порушив право власності позивача на спірну земельну ділянку, яке підлягає захисту в порядку статей 152, 153, 155 Земельного кодексу України.
2. Короткий зміст судових рішень у справі
2.1. Рішенням Господарського суду Тернопільської області від 20.06.2019, залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 22.10.2019, позов задоволено.
Визнано незаконними (скасовано) наказ ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" від 05.06.2018 №19-1778/14-18-СГ та акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 05.06.2018 в частині передачі у комунальну власність Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області (Байковецька об`єднана територіальна громада) земельної ділянки із кадастровим номером 6125283100:01:001:3363 площею 0,1349 га. Скасовано право комунальної власності Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області (Байковецька об`єднана територіальна громада) на спірну земельну ділянку. Визнано за СГТОВ "Дубівецьке" право власності на земельну ділянку із кадастровим номером 6125283100:01:001:3363 площею 0,1349 га.
2.2. Судові рішення обґрунтовано тим, що на підставі Проєкту роздержавлення земель та рішення Дубівецької сільської ради народних депутатів від 03.04.1995 Селянській спілці ім. Шевченка Тернопільського району Тернопільської області було видано державний акт на право колективної власності на землю серії ТР №0062 від 26.07.1995, який зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №25 та, відповідно до якого Селянській спілці ім. Шевченка надано у колективну власність земельну ділянку площею 888,6 га, в межах згідно з планом землекористування.
Судами установлено, що 19.12.1992 Колективне підприємство колгосп ім. Шевченка було перереєстровано у Селянську спілку імені Шевченка, а 31.03.1997 - реорганізоване у СГТОВ "Дубівецьке", яке є повним правонаступником всіх майнових/немайнових прав і обов`язків Селянської спілки ім. Шевченка. Крім того суди дослідили, що документи, які б підтверджували підстави припинення права власності позивача на 888,6 га землі сільськогосподарського використання (до яких входить земельна ділянка площею 0,1349 га кадастровим номером 6125283100:01:001:3363) у матеріалах справи відсутні. При цьому право власності на земельну ділянку у судовому порядку не припинялось.
2.3. Суди також установили, що належна позивачу земельна ділянка була віднесена ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області до земель державної форми власності на підставі попередньої звітності та проведеної 19.04.2018 інвентаризації земель під час здійснення землеустрою без врахування втрати чинності розпорядження №398 від 15.04.2010 про переведення спірної земельної ділянки в землі запасу Дубівецької сільської ради.
Надалі наказом "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" від 05.06.2018 №19-1778/14-18-СГ та актом приймання - передачі від 05.06.2018 - була передана Байковецькій сільській раді у комунальну власність.
2.4. Дослідивши, що право власності Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Дубівецьке" на земельну ділянку у судовому порядку не припинялось, суд визнав незаконними (скасував) наказ від 05.06.2018 №19-1778/14-18-СГ та акт приймання-передачі від 05.06.2018 в частині передачі у комунальну власність Байковецької сільської ради спірної земельної ділянки.
Ураховуючи, що документи на підставі яких державним реєстратором проведено державну реєстрацію права комунальної власності (наказ та акт приймання-передачі землі) визнанні судом незаконними і їх скасовано, відповідно суди дійшли висновку, що й записи про державну реєстрацію права комунальної власності підлягають скасуванню, як похідні.
2.5. Суди зауважили, що оскаржувані акти, якими земельну ділянку передано у комунальну власність Байковецької сільської ради, прийнятті Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області ? 05.06.2018. Цими ж діями оспорено і право власності позивача на землю. Оскільки позивач подав позовну заяву до господарського суду 11.02.2019, суди дійшли висновку, що строк позовної давності не пропущено.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги
3.1. У касаційній скарзі Байковецька сільська рада просить скасувати постанову Західного апеляційного господарського суду від 22.10.2019 та рішення Господарського суду Тернопільської області від 20.06.2019.
3.2. Вимоги касаційної скарги обґрунтовані тим, що:
1) у матеріалах справи відсутні документи, які б свідчили про передачу спірної земельної ділянки з балансу Селянської спілки ім. Шевченка до правонаступника СГТОВ "Дубівецьке";
2) позивачем не були надані документи, які б свідчили про вчинення дій на виконання Указів Президента України "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформи у сфері сільськогосподарського виробництва" від 10.11.1994 №666/94, "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" від 08.08.1995 №720/95, "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектору економіки" від 03.12.1999 №1529/99, які встановлювали обов`язкове переведення земель з колективної власності у приватну;
3) право на земельну частку (пай) мають члени колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, у тому числі пенсіонери кооперативу, товариства, відповідно до списку, що додається до державного акта про право колективної власності на землю. Однак, позивачем не долучено такого додатку до державного акта на право колективної власності ТР№0062, де зазначені усі члени сільськогосподарського підприємства, що унеможливлює чітко визначити долю спірної земельної ділянки. За таких обставин, землі колективних сільськогосподарських підприємств повинні розподілятися між працівниками та пенсіонерами такого підприємства та не можуть передаватися на праві приватної власності підприємствам-правонаступникам;
4) суд упереджено зробив висновок, щодо того, що відомості про спірну земельну ділянку містяться у проекті роздержавлення земель та земельна ділянка сформована з масиву земель під господарськими будівлями та дворами, яка належала Селянській спілці ім. Шевченка на праві колективної власності відповідно до державного акта на право колективної власності на землю серії ТР №0062, оскільки таке чітко не прослідковується із проекту роздержавлення земель;
5) долучені позивачем документи не свідчать про наявність у нього права власності на спірну земельну ділянку; позивачем протягом всього часу не були проведені дії щодо набуття права власності на земельну ділянку.
3.3. У відзиві на касаційну скаргу СГТОВ "Дубівецьке" просить відмовити у її задоволенні, а оскаржувані судові рішення залишити без змін, наголошуючи на законному та обґрунтованому судовому рішенні при повному дослідженні матеріалів справи.
3.4. До Верховного Суду надійшло клопотання Байковецької сільської ради про розгляд справи у судовому засіданні 23.01.2020 без участі представника сільської ради.
4. Розгляд касаційної скарги і позиція Верховного Суду
4.1. Заслухавши суддю-доповідача, пояснення присутніх у судовому засіданні представника позивача, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і дотримання норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
4.2. Суди попередніх інстанцій установили, що Проект роздержавлення земель Селянської спілки ім. Шевченка Тернопільського району Тернопільської області за 1995 рік (далі - Проект роздержавлення) виконаний Тернопільським філіалом Інституту землеустрою Української академії аграрних наук на замовлення Селянської спілки ім. Шевченка.
4.3. Відповідно до таблиці 1 "Техніко-економічні показники" Проекту роздержавлення землі селянської спілки складали 1047,3 га, до яких зокрема ввійшли 888,6 га земель колективної власності, у тому числі землі загального користування 30,5 га.
За даними таблиці 3 "Склад земельних угідь, що передаються в колективну власність" Проекту роздержавлення до складу переданих у колективну власність земель площею 888,6 га ввійшли 770,1 га ріллі, 66,4 га сінокоси, 21,6 га пасовища, 3,3 га чагарники, 10,8 га польові дороги, 0,1 га луки, 16,3 га господарські двори, з яких чотири останні позиції складають площу 30,5 га - земель загального користування.
4.4. Згідно з Проектом роздержавлення до складу земельних угідь колективної власності Селянської спілки ім. Шевченка ввійшли 16,3 га сільськогосподарських земель під виробничими будівлями (господарськими дворами).
4.5. На підставі вказаного Проекту роздержавлення земель та рішення Дубівецької сільської ради народних депутатів від 03.04.1995 Селянській спілці ім. Шевченка Тернопільського району Тернопільської області було видано державний акт на право колективної власності на землю серії ТР №0062 від 26.07.1995, який зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №25 та, відповідно до якого Селянській спілці ім. Шевченка надано у колективну власність земельну ділянку площею 888,6 га, у межах згідно з планом землекористування.
4.6. Згідно з довідкою від 16.04.2019 №03.2-16/1015-19 Головного управління статистики у Тернопільській області, за даними Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України Колгосп ім. Шевченка села Дубівці Тернопільського району Тернопільською районною державною адміністрацією 19.12.1992 перереєстровано у Селянську спілку ім. Шевченка. Інформація щодо правонаступництва суб`єктів господарювання відображена в їх установчих документах, яка органами державної статистики не ревізується.
4.7. У зазначеній довідці Головним управлінням статистики у Тернопільській області надано історію перереєстрації Колгоспу ім. Шевченка 19.12.1992 у Селянську спілку імені Шевченка, а в подальшому - 31.03.1997 у СГТОВ "Дубівецьке".
4.8. Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, сформованого за запитом від 04.03.2019 №1005078452 юридична особа: СГТОВ "Дубівецьке"; ідентифікаційний код 04540041; місцезнаходження: с. Дубівці, Тернопільський район, Тернопільська область, 47702, до Єдиного державного реєстру 31.03.1997 включено відомості про юридичну особу. Згідно відомостей, отриманих в порядку взаємного обміну інформацією з відомчих реєстрів органів статистики, Міндоходів, Пенсійного фонду України, вказана юридична особа перебуває на обліку з 01.01.1994 у Головному управлінні регіональної статистики, з 13.02.1991 - Тернопільській ДПІ.
4.9. Суди також установили, що у пункті 1.2 статуту СГТОВ "Дубівецьке" Тернопільського району Тернопільської області (затвердженого протоколом від 19.02.1997 №4 зборів учасників товариства та зареєстрованого Тернопільською районною державною адміністрацією 31.03.1997 №0461240) товариство створене на базі угоди громадян шляхом об`єднання майнових паїв для підприємницької діяльності відповідно до Законів України "Про господарські товариства", "Про колективне сільськогосподарське підприємство", "Про підприємництво", "Про підприємства в Україні", "Про власність" та іншого чинного законодавства України з метою одержання прибутку, нарощування виробництва сільськогосподарського та іншої продукції.
4.10. Отже, сільськогосподарське товариство "Дубівецьке" утворене внаслідок реорганізації Селянської спілки ім. Шевченка і є повним правонаступником всіх її майнових/немайнових прав і обов`язків (пункт 1.2 статуту).
Інформація аналогічного змісту міститься у довідці від 14.07.2010 №1080/04/01-26 державного реєстратора Відділу з питань державної реєстрації Тернопільської районної державної адміністрації.
4.11. Крім того, суди установили, що у матеріалах справи відсутні документи, які б свідчили про переоформлення державного акта №0062 у зв`язку зі зміною суб`єкта землекористування внаслідок проведення реорганізації позивача, а також внаслідок змін, що відбулися у земельному законодавстві України за цей період.
4.12. Згідно пункту 1 Розпорядження голови Тернопільської районної державної адміністрації від 15.04.2010 №398 "Про приведення у відповідність статистичних даних з обліку землі", вирішено привести у відповідність до вимог чинного земельного законодавства статистичні дані обліку по формі 6-ЗЕМ відносно земель помилково облікованих за іншими суб`єктами господарювання, зокрема землі колишньої Селянської спілки ім. Шевченка площею 84,4 га - за СГТОВ "Дубівецьке" на території Дубівецької сільської ради.
4.13. Пунктом 2 розпорядження від 15.04.2010 №398 землі, які значились за СГТОВ "Дубівецьке" на території Дубівецької сільської ради площею 84,4 га переведено в землі запасу вказаної сільської ради, у тому числі 16 га під господарськими будівлями і дворами.
4.14. В подальшому, розпорядженням голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 14.07.2010 №486 скасовано розпорядження голови Тернопільської райдержадміністрації від 15.04.2010 №398 "Про приведення у відповідність статистичних даних з обліку землі", як таке, що суперечить статті 30 Земельного кодексу України. Одночасно Тернопільській районній державній адміністрації доручено довести вказане розпорядження до відома зацікавлених осіб, підприємств, установ та організацій.
4.15. Разом з тим, розпорядженням від 28.07.2010 №846 визнано таким, що втратило чинність розпорядження голови районної державної адміністрації від 15.04.2010 №398 "Про приведення у відповідність статистичних даних з обліку землі".
4.16. Надалі, 09.02.2018 Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області та Байковецька сільська об`єднана територіальна громада уклали Меморандум про співпрацю при здійсненні заходів щодо передачі земель сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаної територіальної громади, предметом якого є організація співпраці сторін з метою сприяння виконанню розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 №60-р "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад" (пункт 1 Меморандуму).
4.17. Рішенням 33 сесії 7 скликання Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області від 30.03.2018 №618 "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" доручено виконавчому комітету Байковецької сільської ради звернутися до ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області з клопотанням про передачу у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною загальною площею 396,1753 га, які розташовані на території Байковецької сільської ради за межами населених пунктів, згідно з додатку.
4.18. У додатку №1 "Перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, що пропонуються до передачі у комунальну власність Байковецької сільської об`єднаної територіальної громади" до рішення від 30.03.2018 №618 під №8 зазначена орієнтовна площа 2 га земель під господарськими будівлями та дворами, які пропонуються до інвентаризації із земель Дубівецької сільської ради. Загальна орієнтовна площа земель згідно переліку у додатку зазначена 357,4897 га.
4.19. Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 14.03.2018 №44 уповноважено державне підприємство "Центр державного земельного кадастру" на виконання заходів, передбачених бюджетною програмою "Проведення земельної реформи" у 2018 році, у частині проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності в межах об`єднаних територіальних громад.
4.20. Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру у наказі від 15.03.2018 №45 зазначено про проведення у 2018 році інвентаризації та території об`єднаних територіальних громад згідно з додатком 1 несформованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі, крім земель, які знаходяться у постійному користуванні державних підприємств, установ та організацій. У пункті 2 цього наказу зазначено про укладення договору з державним підприємством "Центр державного земельного кадастру" на здійснення заходу з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності.
4.21. Байковецька сільська рада звернулась до ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області із клопотанням від 11.04.2018 №Б-2157/0/16-18 про передачу у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною загальною площею 397 га, які розташовані на території Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області.
4.22. Відповідно до довідки ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області від 05.04.2018 №430/117-18, станом на останню звітну дату 01.01.2016 за формою 6-зем, землі запасу площею 2 га (ділянка №8) на території Дубівецької сільської ради належали до державної форми власності.
4.23. 25.04.2018 Відділом у Тернопільському районі Міськрайонного управління у Тернопільському районі та м. Тернополі ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області зареєстровано за державою право власності на земельну ділянку площею 0,1349 га з кадастровим номером 6125283100:01:001:3363, розташованої на території Дубівецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області, з цільовим призначенням - землі запасу, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам, віднесених до категорії земель сільськогосподарського призначення (витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 02.05.2018 №НВ-6104642892018).
4.24. Державним підприємством "Центр державного земельного кадастру" у 2018 році виготовлено Технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів).
4.25. Суди зазначили, що наявні у матеріалах справи №921/75/19 копії технічної документації містять: пояснювальну записку; технічне завдання на здійснення заходу з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності; викопіювання (місце розташування) земельної ділянки площею 0,1349 га (порядковий №8); кадастровий план земельної ділянки площею 0,1349 га під №8.
4.26. ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області наказом від 26.04.2019 №19-1308/14-18-СГ затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) загальною площею 170,5150 га, у тому числі на території Дубівецької сільської ради щодо земельної ділянки площею 0,1349 га з кадастровим номером 6125283100:01:001:3363.
4.27. Згодом, наказом ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" від 05.06.2018 №19-1778/14-18-СГ передано Байковецькій сільській раді (Байковецька об`єднана територіальна громада) Тернопільського району у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 354,4376 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Байковецької, Дубовецької, Стегниківської та Шляхтинецької сільських рад Тернопільського району Тернопільської області (згідно додатку), у тому числі і земельну ділянку площею 0,1349 га, кадастровий номер 6125283100:01:001:3363, із земель запасу на території Дубівецької сільської ради.
4.28. Пунктом 2 цього наказу визначено, що право власності вказаних у додатку земельних ділянок виникає з моменту державної реєстрації цього право та оформляється відповідно до Закону України "Про державну реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
4.29. На підставі зазначеного наказу, ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області передано спірну земельну ділянку передана Байковецькій сільській раді за актом приймання-передачі від 05.06.2018 земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність.
4.30. Цей акт разом із вказаним наказом стали підставою для державної реєстрації права на вказані у додатку земельні ділянки комунальної власності Байковецькою сільською радою Тернопільського району (пункт 2 акта приймання-передачі).
4.31. На підставі наказу від 05.06.2018 №19-1778/14-18-СГ та акта приймання-передачі від 05.06.2018, державним реєстратором Хомин В.З. Байковецької сільської ради 21.06.2018 під номером запису 26766789 зареєстровано за Байковецькою сільською радою право комунальної власності на земельну ділянку площею 0,1349 га з кадастровим номером 6125283100:01:001:3363, на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 41763169 від 23.06.2018 (інформація від 08.11.2018 №144470567 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно).
4.32. Позивач листом від 05.07.2018 №05-07/18 звернувся до ГУ Держгеокадастру в Тернопільській області, в якому просив скасувати реєстрацію спірної земельної ділянки, виключити запис з Державного земельного кадастру та внести зміни в облікові дані.
4.33. У відповідь листом від 12.07.2018 №28-19-0.6-4158/2-18 ГУ Держгеокадастру в Тернопільській області визнало ту обставину, що станом на 01.01.2010 за позивачем обліковувались земельні ділянки під господарськими будівлями та дворами в розмірі 16 га, а також зазначено, що на підставі розпорядження голови Тернопільської районної державної адміністрації від 15.04.2010 №398 вони вилучені та переведені у державну власність.
4.34. СГТОВ "Дубівецьке" повторно звернулось до ГУ Держгеокадастру в Тернопільській області з листом від 27.07.2018 № 27-07/18, в якому посилаючись на зміст статті 37 Закону України "Про державний земельний кадастр", просило скасувати реєстрацію земельних ділянок, виключити записи з Державного земельного кадастру та внести зміни в облікові дані. При цьому, у листі позивач зазначив що розпорядження Голови Тернопільської районної державної адміністрації від 15.04.2010 №398 "Про приведення у відповідність статистичних даних з обліку землі" скасоване Розпорядженням Голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 14.07.2010 № 486.
4.35. За результатами розгляду зазначеного листа, ГУ Держгеокадастру в Тернопільській області у листі від 14.08.2018 №28-19-0.20-4855/2-18 вказало, що станом на 01.01.2016 земельні ділянки відповідно до державного акта на право колективної власності на землю відповідно від 26.07.1995 серії ТР №0062 за ТОВ "Дубівецьке" не обліковувалось; норми статті 37 Закону України "Про державний земельний кадастр" поширюються виключно на виявлення фізичними та юридичними особами у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічних помилок допущених органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру; з врахуванням того, що органом, який здійснює ведення державного земельного кадастру не виявлено технічних помилок при веденні відомостей щодо спірної земельної ділянки, а відтак відсутні підстави для внесення змін у Державний земельний кадастр та спірний наказ від 05.06.2018.
4.36. В подальшому, Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Агрокомплекс" (юридична особа, яка не є учасником у справі №921/75/19) звернулося до Міністерства юстиції України із скаргою від 06.07.2018 №131 на рішення державного реєстратора Байковецької сільської ради Хомина В.З. з вимогами, зокрема про визнання протиправними та скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 23.06.2018 індексний номер 41763169 про реєстрацію права власності на земельну ділянку, кадастровий номер 6125283100:01:001:3363.
4.37. За результатами розгляду даної скарги, Міністерством юстиції України на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 09.08.2018, прийнято рішення у формі наказу від 03.09.2018 №3150/7 про відмову у задоволенні скарги Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрокомплекс" від 06.07.2018 №131, через відсутність у скарзі обставин, якими скаржник обґрунтовує свої вимоги.
4.38. Разом з цим суди попередніх інстанцій дослідили, що матеріали справи також містять довідку від 08.05.2019 №2455/10-5/19-00-54-06/11440 Тернопільського управління Головного управління державної фіскальної служби у Тернопільській області, за даними якої СГТОВ "Дубівецьке" на підставі статті 286 Податкового кодексу України сплачує земельний податок з юридичних осіб за земельну ділянку, яка знаходиться на території Дубівецької сільської ради (Байковецької сільської ради) площею 16,3 га, місячна сума земельного податку становить 2 162,59 грн.
4.39. На замовлення СГТОВ "Дубівецьке" складено 01.02.2019 Фізичною особою-підприємцем Вірковською О.В. висновок про вартість земельної ділянки площею 1349 кв. м, кадастровий номер 6125283100:01:001:3363, яка складає 25 064,00 грн.
4.40. Відповідно до складеного 01.02.2019 Фізичною особою-підприємцем Вірковською О.В. (на замовлення СГТОВ "Дубівецьке") висновку про вартість земельної ділянки площею 1349 кв. м, кадастровий номер 6125283100:01:001:3363, її вартість складає 25 064 грн.
4.41. У цій справі позивач звернувся з позовом до суду про порушення права власності СГТОВ "Дубівецьке" на земельну ділянку площею 0,1349 га кадастровий номер 6125283100:01:001:3363, яка входить до складу земель, які йому належать на підставі державного акта на право колективної власності на землю від 26.07.1995 серії ТР №0062, внаслідок прийняття ГУ Держгеокадастру в Тернопільській області наказу від 05.06.2018, оформленого на його підставі між ГУ Держгеокадастру в Тернопільській області та Байковецькою сільською радою акта приймання передачі від 05.06.2018 та подальшої реєстрації за сільською радою права комунальної власності.
4.42. Згідно з частинами першою, четвертою статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, установлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
4.43. Способи захисту порушених прав встановлені статтею 20 Господарського кодексу України та статтею 16 Цивільного кодексу України до яких відноситься, зокрема, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
4.44. Згідно з частиною першою статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
4.45. Відповідно до частини першої статті 393 Цивільного кодексу України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає закону і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
4.46. Відповідно до частини першої, другої статті 5 Земельного кодексу Української РСР від 18.12.1990 №561-XII (у редакції, чинній на час видачі державного акта від 26.07.1995) земля може належати громадянам на праві колективної власності. Суб`єктами права колективної власності на землю визначалися колективні сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські кооперативи, садівницькі товариства, сільськогосподарські акціонерні товариства, у тому числі створені на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств.
4.47. Згідно з частинами першою, третьою статті 60 Земельного кодексу Української РСР (у редакції, чинній на час видачі державного акта від 26.07.1995) колективні сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські кооперативи, сільськогосподарські акціонерні товариства можуть одержувати земельні ділянки у колективну власність, користування, у тому числі в оренду. Землі, передані цим господарствам у колективну власність, поділяються на землі загального несільськогосподарського використання і землі сільськогосподарського використання. Сільськогосподарським кооперативам, що створюються на базі сільськогосподарських підприємств (крім дослідних господарств) і виходять з них, за рішенням сільської, селищної, міської Ради народних депутатів передаються у колективну власність земельні ділянки із раніше оброблюваних ними земель. Площа земельних ділянок, що передаються, визначається виходячи з розміру середньої земельної частки, обчисленої у порядку, передбаченому статтею 6 цього Кодексу.
4.48. Документами, що посвідчували право власності або право постійного користування землею, згідно зі статтею 23 Земельного кодексу Української РСР (у редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) були державні акти, які видавалися і реєструвалися сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів за формою, затвердженою Постановою Верховної Ради Української РСР від 13.03.1992 №2201-ХІІ.
4.49. Згідно з частиною першою статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
4.50. Стаття 6 Закону України "Про підприємства в Україні" (у редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) визначає, що підприємство вважається створеним і набуває прав юридичної особи з дня його державної реєстрації. Державна реєстрація підприємств здійснюється відповідно до Закону України "Про підприємництво".
4.51. Частиною четвертою статті 34 Закону України "Про підприємства в Україні" (у редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) передбачено, що підприємство вважається реорганізованим або ліквідованим з моменту виключення його з державного реєстру України.
4.52. Згідно з пунктом 15 Положення про Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 22.01.1996 N118, у редакції станом на дату перереєстрації юридичної особи позивача) зазначено, що у разі включення суб`єкта господарської діяльності до Державного реєстру йому встановлюється ідентифікаційний код і коди класифікаційних ознак. Ідентифікаційний код є єдиним для всього інформаційного простору України і зберігається за суб`єктом протягом усього періоду його існування. У разі перереєстрації (створення) суб`єкта господарської діяльності, що є правонаступником прав і майнових зобов`язань свого попередника, за ним зберігається ідентифікаційний код попередника.
4.53. Перереєстрація суб`єкта підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому для його реєстрації. Перереєстрація проводиться у разі зміни форми власності, організаційної форми або назви суб`єкта підприємництва відповідно до частини восьмої, дев`ятої статті 8 Закону України "Про підприємництво" від 07.02.1991 №698-ХІІ (у редакції, чинній на момент виникнення правовідносин).
4.54. Судами попередніх інстанцій установлено, що Колективне підприємство колгосп ім. Шевченка (ідентифікаційний код 04540041) Тернопільською районною державною адміністрацією 19.12.1992 перереєстровано у Селянську спілку ім. Шевченка (ідентифікаційний код 04540041), а в подальшому - 31.03.1997 у СГТОВ "Дубівецьке" (ідентифікаційний код 04540041) згідно з інформацією Головного управлінням статистики у Тернопільській області від 16.04.2019 за №03.2-16/1015-19.
4.55. На підставі рішення Дубівецької сільської ради народних депутатів від 03.04.1995 Селянській спілці ім. Шевченка Тернопільського району Тернопільської області видано державний акт на право колективної власності на землю від 26.07.1995 серії ТР №0062, який зареєстровано у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №25 та, відповідно до якого Селянській спілці ім. Шевченка надано у колективну власність земельну ділянку площею 888,6 га, в межах згідно з планом землекористування.
4.56. Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 04.03.2019 №1005078452 СГТОВ "Дубівецьке" значиться у Реєстрі за тим самим ідентифікаційним кодом, що і Селянська спілка ім. Шевченка Тернопільського району Тернопільської області - 04540041, а дані про перереєстровану юридичну особу значаться у фіскальних органах ще з 13.02.1991.
4.57. Отже, як правильно зазначили суди, СГТОВ "Дубівецьке" утворене внаслідок реорганізації Селянської спілки ім. Шевченка та є повним правонаступником всіх її майнових/немайнових прав і обов`язків, зокрема і щодо спірної земельної ділянки відповідно до пункту 1.2 статуту.
4.58. Статтею 140 Земельного кодексу України встановлено вичерпний перелік підстав для припинення права власності на землю: добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; відчуження земельної ділянки за рішенням власника; звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; конфіскація за рішенням суду; невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк.
4.59. Суди першої та апеляційної інстанцій, надавши належну правову оцінку наявним доказам у справі установили, що право власності на спірну земельну ділянку, набуте Селянською спілкою ім. Шевченка на підставі державного акта від 26.07.1995 не припинено, оскільки документи, які б підтверджували підстави припинення права колективної власності позивача на змлі (до яких входить спірна земельна ділянка кадастровий номер 6125283100:01:001:3363) у справі відсутні. Суди також зауважили, що жодна з підстав, передбачена статтею 140 Земельного кодексу України щодо спірної земельної ділянки не настала.
4.60. При цьому суди правомірно врахували зміст пункту 7 Перехідних положень Земельного кодексу України, що гарантує чинність прав, які виникли на підставі закону, що діяв до набрання чинності цим Кодексом, а саме громадяни та юридичні особи, які одержали у власність, у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди, земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки.
4.61. Таким чином, право власності на землю, яке виникло у суб`єкта господарювання на підставі державного акта від 26.07.1995 про право колективної власності до набрання чинності Земельного кодексу України - 01.01.2002, збереглося у нього після цієї дати, тобто позивач зберіг це право і після зміни законодавства.
4.62. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 17.12.2019 у справі №917/258/19.
4.63. Доводи скаржника, викладені у касаційній скарзі про те, що долучені позивачем документи не свідчать про наявність у нього права власності на спірну земельну ділянку та те, що позивачем протягом всього часу не були проведені дії щодо набуття права власності на земельну ділянку вже оцінені апеляційним судом та спростовані з огляду на викладене.
4.64. Водночас суди установили, що належна СГТОВ "Дубівецьке" земельна ділянка була віднесена Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області до земель державної форми власності на підставі попередньої звітності та проведеної 19.04.2018 інвентаризації земель під час здійснення землеустрою без врахування факту скасування та втрати чинності розпорядження голови Тернопільської РДА від 15.04.2010 №398 Про переведення земель, що рахувались за ТОВ "Дубівецьке" на території Дубівецької сільської ради площею 84,4 га, на які не оформлено право користування на землю правонаступником реорганізованого колишнього сільськогосподарського підприємства, в землі запасу вказаної сільської ради, у тому числі 16 га під господарськими будівлями і дворами.
4.65. За даними Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 02.05.2018 №НВ-6104642892018, відділом у Тернопільському районі Міськрайонного управління у Тернопільському районі та м. Тернополі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області 25.04.2018 зареєстровано за державою право власності на спірну земельну ділянку з цільовим призначенням "землі запасу", які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам, віднесені до категорії земель сільськогосподарського призначення.
4.66. В подальшому, наказом Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" від 05.06.2018 №19-1778/14-18-СГ передано Байковецькій сільській раді (Байковецька об`єднана територіальна громада) Тернопільського району у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 354,4376 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Байковецької, Дубовецької, Стегниківської та Шляхтинецької сільських рад Тернопільського району Тернопільської області (згідно додатку), у тому числі і спірну земельну ділянку із земель запасу на території Дубівецької сільської ради та передано за актом приймання-передачі від 05.06.2018.
4.67. На підставі наказу від 05.06.2018 №19-1778/14-18-СГ та акта приймання-передачі від 05.06.2018, державним реєстратором Хомин В.З. Байковецької сільської ради 21.06.2018 під номером запису 26766789 зареєстровано за Байковецькою сільською радою право комунальної власності на земельну ділянку площею 0,1349 га кадастровим номером 6125283100:01:001:3363 (інформація №144470567 від 08.11.2018 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно).
4.68. Установивши набуття СГТОВ "Дубівецьке" права власності на спірну земельну ділянку у встановленому законодавством порядку, врахувавши відсутність доказів його припинення, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про відсутність законних підстав для реєстрації цієї земельної ділянки за державою та прийняття рішення у вигляді наказу від 05.06.2018 №19-1778/14-18-СГ щодо передачі спірної земельної ділянки (кадастровий номер 6125283100:01:001:3363) до земель комунальної власності.
4.69. Таким чином, колегія суддів погоджується із висновком судів про задоволення позовних вимог в частині визнання незаконними (скасування) наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 05.06.2018 №19-1778/14-18-СГ та акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 05.06.2018 в частині передачі у комунальну власність Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області (Байковецька об`єднана територіальна громада) спірної земельної ділянки, які є обґрунтованими та такими, що відповідають установленим фактичним обставинам справи.
4.70. За таких підстав, оскільки документи на підставі яких державним реєстратором проведено державну реєстрацію права комунальної власності (наказ та акт приймання-передачі землі) визнані судом незаконними і скасовані, відповідно й записи про проведену державну реєстрацію права комунальної власності підлягають скасуванню, як похідні.
4.71. Щодо оскарження в частині позовних вимог про визнання права власності на спірну земельну ділянку, колегія суддів виходить з наступного.
4.72. Відповідно до абзацу 3 частини другої статті 331 Цивільного кодексу України, якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.
4.73. Згідно з частиною третьою статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 01.01.2013, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов:
1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення;
2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.
4.74. Частиною четвертою статті 3 вказаного Закону зазначено, що будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 01.01.2013, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 28 цього Закону.
4.75. При цьому, суди правильно врахували, що згідно із пунктом 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" (у редакції, чинній з 01.01.2013); пунктом 7 Розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України; пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 02.04.2002 №449 "Про затвердження форм державного акта про право власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою", документи, якими було посвідчено право власності чи право постійного користування земельною ділянкою (державні акти), і котрі видані до набрання чинності Земельним кодексом України від 25.10.2001 та Законом України "Про Державний земельний кадастр", є дійсними.
4.76. Отже, у разі відсутності державної реєстрації права власності на земельну ділянку, отриману та оформлену в передбаченому законом порядку до набрання чинності вищевказаних правових актів особа, яка є власником землі на підставі державного акта про право власності на землю, вправі визнати своє право власності в судовому порядку на підставі статті 392 Цивільного кодексу України.
4.77. За змістом статті 392 Цивільного кодексу України визнання права власності, не породжує, а підтверджує наявне у позивача право власності, набуте раніше на законних підставах, у тому випадку, якщо відповідач не визнає, заперечує або оспорює наявне в позивача право власності, а також у разі втрати позивачем документа, який посвідчує його право власності.
4.78. В рішенні ЄСПЛ у справі "Зеленчук та Цицюра проти України" зазначено, що перша і найважливіша вимога статті 1 Першого протоколу полягає в тому, що будь-яке втручання державної влади у безперешкодне користування своїм майном повинно бути законним: згідно з другим реченням першого абзацу особа може бути позбавлена майна тільки "на умовах, передбачених законом", а за змістом другого пункту держави мають право здійснювати контроль за використанням власності шляхом забезпечення дотримання "законів". Більше того, верховенство права, один з фундаментальних принципів демократичного суспільства, властивий всім статтям Конвенції. Принцип законності передбачає, що відповідні положення національного законодавства є досить доступними, точними і передбачуваними в їх застосуванні.
4.79. Установивши, що СГТОВ "Дубівецьке", як правонаступник, володіє та користується спірною земельною ділянкою на законних підставах - на підставі державного акта на право колективної власності від 26.07.1995 серії ТР №0062, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про наявність правових підстав для визнання за СГТОВ "Дубівецьке" на цю земельну ділянку права власності.
4.80. Доводи касаційної скарги про те, що позивачем не були надані документи, які б свідчили про вчинення дій на виконання Указів Президента України "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформи у сфері сільськогосподарського виробництва" від 10.11.1994 №666/94, "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" від 08.08.1995 №720/95, "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектору економіки" від 03.12.1999 №1529/99, які встановлювали обов`язкове переведення земель з колективної власності у приватну спростовуються виходячи з наступного.
4.81. Відповідно до пункту 1 Указу Президента України "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" від 08.08.1995 за №720/95 установлено, що паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств.
4.82. При цьому згідно з частиною другою статті 22 Земельного кодексу України до земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель інших категорій, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).
4.83. Отже, під час проведення паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам, члени селянської спілки власників реалізовували своє право власності шляхом отримання майнових паїв на землі, які підлягали паюванню.
4.84. Однак, як встановлено судами попередніх інстанцій, спірна земельна ділянка належить до сільськогосподарських земель під виробничими будівлями, а тому не підлягала паюванню і залишилася у колективній власності СГТОВ "Дубівецьке", як правонаступника Селянської спілки ім. Шевченка.
4.85. Колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про те, що позивач звернувся із позовом в межах строку загальної позовної давності, оскільки позивач подав до суду позов 11.02.2019, а оскаржувані акти були прийняті 05.06.2018.
4.86. Інші доводи, викладені у касаційній скарзі, є аналогічними доводам, викладеним в апеляційній скарзі, отже вже були предметом дослідження та оцінки судом апеляційної інстанції і зводяться до переоцінки доказів та установлених обставин справи, що не входить до повноважень Верховного Суду, передбачених статтею 300 Господарського процесуального кодексу України.
4.87. З огляду на імперативні положення статті 300 Господарського процесуального кодексу України Верховний Суд не вправі встановлювати обставини, які не були встановлені у рішеннях судів попередніх інстанцій, а його повноваження обмежуються виключно перевіркою дотримання судами норм матеріального та процесуального права на підставі встановлених фактичних обставин справи та виключно в межах доводів касаційної скарги.
4.88. За таких обставин, Верховний Суд, в межах доводів касаційної скарги, дійшов висновку про те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі є законними та обґрунтованими і не підлягають скасуванню.
5. Висновки Верховного Суду
5.1. Згідно зі статтею 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
5.2. Частиною другою статті 287 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
5.3. Згідно зі статтею 300 цього Кодексу, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
5.4. За змістом пункту 1 частини першої статті 308 Господарського процесуального кодексу України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої інстанції та апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.
5.5. Відповідно до частини першої статті 309 цього Кодексу суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
5.6. З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції колегія суддів вважає, що оскаржувані судові рішення у справі прийнято із додержанням норм матеріального і процесуального права, тому підстав для їх скасування не вбачається.
6. Розподіл судових витрат
6.1. Оскільки у цьому випадку суд касаційної інстанції не змінює та не ухвалює нового рішення, розподіл судових витрат судом касаційної інстанції не здійснюється (частина чотирнадцята статті 129 Господарського процесуального кодексу України).
Керуючись статтями 300, 301, пунктом 1 частини першої статті 308, статтями 309, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Байковецької сільської ради залишити без задоволення.
2. Постанову Західного апеляційного господарського суду від 22.10.2019 та рішення Господарського суду Тернопільської області від 20.06.2019 у справі №921/75/19 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий В. А. Зуєв
Судді Н. О. Багай
Т. Б. Дроботова
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2020 |
Оприлюднено | 05.02.2020 |
Номер документу | 87363478 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Зуєв В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні