ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 лютого 2020 року Справа № 160/12057/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю Зернопром-Агро про стягнення адміністративно-господарських санкцій, -
встановив:
І. ПРОЦЕДУРА
1. 29.11.2019 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю Зернопром-Агро (ЄДРПОУ 31001455) про стягнення адміністративно-господарських санкцій у розмірі 19 678,46 грн.
2. Ухвалою суду від 04.12.2019:
- прийнято адміністративний позов до розгляду, відкрито позовне провадження у справі;
- призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін;
- встановлено учасникам справи строки для надання заяв по суті спору;
- витребувано від Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів: інформацію від центру зайнятості щодо подання відповідачем звітів 3-ПН протягом спірного періоду; докази спрямування інвалідів до відповідача; пояснення причин їх не працевлаштування; матеріали надання інформації, необхідної для їх працевлаштування.
- витребувано від ТОВ Зернопром-Агро : матеріали надання інформації, необхідної для працевлаштування інвалідів; докази виділення та створення робочих місць для працевлаштування інвалідів згідно нормативу; інформування позивача про створення робочих місць згідно нормативу; докази заходів, яких вжив відповідач для недопущення правопорушення, копії звітів 3-ПН із доказами їх подання; копії направлень інвалідів на працевлаштування із поясненнями щодо підстав не працевлаштування або копіями наказів про прийняття на роботу; за наявності копії судових рішень зі спірних правовідносин за попередні періоди.
3. 08.01.2020 до канцелярії суду надійшов відзив на позовну заяву з доказами по справі.
4. 17.01.2010 електронним зв`язком та 20.01.2020 надійшли пояснення із витребуваними доказами від позивача.
5. Ухвалою суду від 14.02.2020 у задоволенні клопотання відповідача про залишення позову без розгляду відмовлено, оскільки станом на 16.04.2018, а також до 07.10.2019 (дати подання звіту за 2017 рік), позивач не мав підстав для звернення до суду, оскільки:
- не мав доказів недодержання підприємством нормативу робочих місць для осіб з інвалідністю;
- не мав відомостей про кількість осіб з інвалідністю, які б мали згідно нормативу працювати на підприємстві;
- не володів інформацією щодо кількості працюючих осіб на підприємстві;
- не володів інформацією про розмір (показник) середньої річної заробітної плати на підприємстві;
- не мав відомостей (показників) для розрахунку суми адміністративно-господарських санкцій, які зазначаються у звіті, отже не мав можливості сформулювати зміст позовних вимог та ціну позову.
6. Відмовляючи у задоволенні клопотання відповідача про залишення позову без розгляду ухвалою від 14.02.2020, із посиланням на постанову Верховного Суду від 12.09.2019 у справі № 2а-5997/12/2670, суд дійшов висновку:
- що тільки при отриманні 07.10.2019 звіту за 2017 рік позивач одержав інформацію від підприємства про недодержання нормативу робочих місці у кількості 1 робоче місце та інформацію про розмір (показник) середньої річної заробітної плати на підприємстві, у зв`язку із чим саме з 07.10.2019 у позивача виникли підстави для звернення до суду відповідно до статті 122 КАС України;
- залишення позову у цій справі без розгляду, із прийняттям правової позиції відповідача про початок строку звернення до суду 16.04.2018 та його закінчення 16.07.2018, призведе до визнання судом правомірним (легалізації через судове рішення) такого різновиду неправомірної поведінки як несвоєчасне подання звіту за формою 10-ПІ, що в подальшому призводитиме до абсолютного звільнення всіх наймачів, які свідомо не звітуватимуть вчасно, від застосовування встановлених законом санкцій, та одночасно існування добросовісних роботодавців, що своєчасно звітуватимуть та сплачуватимуть адміністративно-господарські санкції. Такий висновок суду не відповідатиме критерію справедливості, якій є складовим елементом принципу верховенства права.
ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА
7. Позивач зазначив, що звіт за 2017 рік було подано 07.10.2019, підприємством не сплачено у добровільному порядку адміністративно-господарські санкції у розмірі 19 678,46 грн за 1 робоче місце, призначене для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю у 2017 році.
8. Позивач обрахував суму адміністративно-господарських санкцій за незайняті робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю:
- середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу, осіб: 13;
- середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, які працювали на підприємстві (штатних працівників, яким за висновками медико-соціальних експертних комісій встановлена інвалідність): 0;
- фонд оплати праці штатних працівників, грн: 511 640 грн;
- перераховано коштів адміністративно-господарських санкцій за не зайняті робочі місця для осіб з інвалідністю, грн: 0 грн;
- розрахунок суми: кількість робочих місць, призначених для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю, відповідно до 4% нормативу, осіб: 13 х 0,04 = 1;
- кількість незайнятих робочих місць, призначених для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю, одиниць; 1-0 = 1 чол.;
- середня річна заробітна плата штатного працівника, грн: 511 640 : 13 = 39 356,92 грн;
- сума адміністративно-господарських санкцій, грн: (39 356,92: 2) х 1 - 0 = 19 678,46 грн.
ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА
9. Відповідач проти позову заперечив повністю, зазначив, що позивач пропустив встановлений законом строк звернення дот суду, у зв`язку із чим позовна заява підлягає залишенню без розгляду, оскільки право на стягнення несплачених самостійно сум санкцій у судовому порядку виникло 16.04.2018. Таке твердження відповідає правовій позиції Верховного Суду України, викладеній у постанові від 21.02.2011 у справі № 21-9а11.
10. Позивач намагається виправдати свою бездіяльність тим, що він отримав звіт за 2017 рік тільки 07.10.2019 і що нібито саме з цього дня починається перебіг строку позовної давності.
11. Згідно пункту 5 Порядку проведення перевірки підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 70 від 31.01.2007, позапланова виїзна перевірка проводиться незалежно від кількості раніше проведених перевірок у разі неподання роботодавцем звіту про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю або подання такого звіту з помилками, що призвели до несплати суми адміністративно-господарських санкцій або сплати їх у неповному обсязі.
12. Невикористання такого права органом Фонду соціального захисту інвалідів є його бездіяльністю, таку позицію висловив Вищий адміністративний суд України у постанові від 07.02.2017 у справі № 826/16665/14.
13. Така бездіяльність позивача не може бути виправданням пропуску строків звернення до суду.
14. Строк звернення до суду для відповідача закінчився ще 16.07.2018.
15. По суті спору позивач зазначив, що відповідач вживав всіх заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю, своєчасно інформував центр зайнятості про наявні вакансії. Саме тому відсутні будь-які підстави для притягнення відповідача до адміністративно-господарської відповідальності та для застосування до нього санкцій.
16. Протягом 2017 року відповідач тричі направляв звіти з інформацією про наявність різних вакансій (05.05.2017, 26.06.2017 та повторно 05.05.2017). Всього на підприємстві було вивільнено 4 вакансії. У зв`язку з неможливістю зайняти вакансію пробовідбірника звітність від 05.05.2017 була направлена повторно та прийнята центром зайнятості 26.07.2017.
17. Відповідно до наявних вакансій Синельниківським міськрайонним центром зайнятості відповідачу було направлено 15 осіб. При цьому, не було направлено жодної особи з інвалідністю.
18. Форма звітності № 3-ПН передбачає надання додаткових коментарів до наявної вакансії. Такі коментарі надаються роботодавцем за бажанням. Однак, означення таких коментарів жодним чином не означає, що на підприємство не може бути направлено працівника з іншої категорії громадян, аніж та, що зазначена як бажана.
19. Зокрема, звертаємо увагу суду на звіт №3-ПН від 26.06.2017 у якому відповідач взагалі не вказував про осіб, які мають додаткові гарантії щодо сприянню працевлаштуванню. Водночас, реагуючи на цей звіт центр зайнятості направив відповідачу ОСОБА_1 , який відноситься до таких осіб і який був працевлаштований відповідачем.
20. Тому у випадку, якщо б цент зайнятості направив відповідачу хоча б одну особу з інвалідністю, то відповідач не відмовляв б їй у працевлаштуванні.
21. Позивач не надав жодного доказу відмов відповідача у працевлаштуванні осіб з інвалідністю.
22. Також з метою підтвердження того факту, що відповідач вживав всіх належних заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю, надаємо копії наказів від 05.05.2017 та від 26.06.2017. Вказані накази підтверджують те, що відповідач вжив всіх заходів для створення робочих місць для осіб з інвалідністю та був готовий працевлаштувати їх у випадку, якщо б центр зайнятості направив йому таких осіб.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
23. Товариства з обмеженою відповідальністю Зернопром-Агро (ЄДРПОУ 31001455), зареєстровано 23.08.2006, номер запису 1 201 123 0000 00030, є правонаступником Закритого акціонерного товариства Зернопром-Агро (ЄДРПОУ 31001455).
24. 26.06.2017 від ТОВ Зернопром-Агро прийнято первинну звітність за формою № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 26.06.2017, визначивши:
- основні дані про вакансії:
1) оператор сушильних установок;
- кількість вакансій 3;
- розділі ІІ коментар до даних про вакансії пункт 2 кількість осіб, які мають додаткові гарантії щодо сприяння працевлаштуванню та можуть бути працевлаштовані - ;
-- за бажанням зазначаються відповідні категорії громадян: - інваліди, які не досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування ;
1) лаборант пробірного аналізу;
- кількість вакансій 1;
- розділі ІІ коментар до даних про вакансії пункт 2 кількість осіб, які мають додаткові гарантії щодо сприяння працевлаштуванню та можуть бути працевлаштовані - ;
-- за бажанням зазначаються відповідні категорії громадян: - інваліди, які не досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування";
1) майстер зміни;
- кількість вакансій 1;
- розділі ІІ коментар до даних про вакансії пункт 2 кількість осіб, які мають додаткові гарантії щодо сприяння працевлаштуванню та можуть бути працевлаштовані - ;
-- за бажанням зазначаються відповідні категорії громадян: - інваліди, які не досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування ;
25. 26.07.2017 від ТОВ Зернопром-Агро прийнято первинну звітність за формою № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 05.05.2017, визначивши:
- основні дані про вакансії:
1) пробовідбірник;
- кількість вакансій 1;
- розділі ІІ коментар до даних про вакансії пункт 2 кількість осіб, які мають додаткові гарантії щодо сприяння працевлаштуванню та можуть бути працевлаштовані - ;
-- за бажанням зазначаються відповідні категорії громадян: Х молодь, яка закінчила або припинила навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладах, звільнилася із строкової військової або альтернативної служби і яка вперше приймається на роботу.
26. 25.05.2017 від ТОВ Зернопром-Агро прийнято первинну звітність за формою № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 05.05.2017, визначивши:
- основні дані про вакансії:
1) пробовідбірник;
- кількість вакансій 1;
- розділі ІІ коментар до даних про вакансії пункт 2 кількість осіб, які мають додаткові гарантії щодо сприяння працевлаштуванню та можуть бути працевлаштовані - ;
-- за бажанням зазначаються відповідні категорії громадян: Х молодь, яка закінчила або припинила навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладах, звільнилася із строкової військової або альтернативної служби і яка вперше приймається на роботу.
27. Синельниківським міськрайонним центром зайнятості відповідно до направлені на працевлаштування направлено на ТОВ Зернопром-Агро :
- відповідно до інформації про потребу у працівниках від 26.06.2017:
-- 26.06.2017 на вільне робоче місце оператора сушильних установок: ОСОБА_1 (із відміткою про належність до категорії громадян, що мають додаткові гарантій в сприянні працевлаштуванню - особи, яким до настання права на пенсію за віком залишилось 10 років і менше); ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ;
-- 26.06.2017 на вільне робоче місце лаборант: ОСОБА_5 ;
- відповідно до інформації про потребу у працівниках від 08.06.2017:
-- на вільне робоче місце пробовідбірник: 08.06.2017 ОСОБА_6 , 09.06.2017 ОСОБА_7 , 12.06.2017 ОСОБА_8 ;
- відповідно до інформації про потребу у працівниках від 27.07.2017:
-- на вільне робоче місце пробовідбірник: 31.07.2017 ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , 01.08.2017 ОСОБА_11 , 03.08.2017 ОСОБА_12 , 08.08.2017 ОСОБА_13 , 10.08.2017 ОСОБА_14 , ОСОБА_15 .
28. 12.06.2017 наказом підприємства № 3к на посаду пробовідбірника прийнято ОСОБА_7 .
29. 30.06.2017 наказом підприємства № 4К прийнято на посаду оператора сушильних установок ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , на посаду лаборанта пробірного аналізу ОСОБА_5 .
30. 07.10.2019 за вх. № 5931 ТОВ Зернопром-Агро подало звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2017 рік, складений 30.09.2019, в якому відобразило наступні показники:
- рядок 01: середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу, осіб: 13;
- рядок 02: з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність: - ;
- рядок 03: кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні (осіб): 1;
- рядок 04: фонд оплати праці штатних працівників (тис.грн): 511, 64 грн;
- рядок 05: середньорічна заробітна плата штатного працівника (грн): 39 357;
- рядок 06: сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів (грн): - .
31. Позивач обрахував суму адміністративно-господарських санкцій за незайняті робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю:
- середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу, осіб: 13;
- середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, які працювали на підприємстві (штатних працівників, яким за висновками медико-соціальних експертних комісій встановлена інвалідність): 0;
- фонд оплати праці штатних працівників, грн: 511 640 грн;
- перераховано коштів адміністративно-господарських санкцій за не зайняті робочі місця для осіб з інвалідністю, грн: 0 грн;
- розрахунок суми: кількість робочих місць, призначених для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю, відповідно до 4% нормативу, осіб: 13 х 0,04 = 1;
- кількість незайнятих робочих місць, призначених для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю, одиниць; 1-0 = 1 чол.;
- середня річна заробітна плата штатного працівника, грн: 511 640 : 13 = 39 356,92 грн;
- сума адміністративно-господарських санкцій, грн: (39356,92: 2) х 1 - 0 = 19 678,46 грн.
32. На запит Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів від 10.01.2020 вих. № 23/01-06 Дніпропетровський обласний центр зайнятості повідомив, що ТОВ Зернопром-Агро (ЄДРПОУ 31001455) звіти про наявність вакансій для осіб з інвалідністю за формою 3-ПН не давались.
V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
33.Відповідно до частини першої статті 20 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні від 21.03.1991 № 875-XII, в редакції яка діє з 20.01.2018 (далі - Закон № 875-XII):
- підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю;
- для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю.
- положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
34. Сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів) (частина третя статті 20 Закону № 875-XII).
35. Відповідно до частини четвертої статті 20 Закону № 875-XII:
- адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону;
- при цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.
36. Частиною п`ятої статті 20 Закону № 875-XII встановлено, що у разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.
37. Порядок сплати адміністративно-господарських санкцій і пені до відділень Фонду соціального захисту інвалідів встановлюється законом (частина восьма статті 20 Закону № 875-XII).
38. Форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) та Порядок її подання затверджені наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 № 316, у редакції наказу від 05.12.2016 № 1476.
39. Пунктом 2 Розділу ІІ звітності Інформація про попит на робочу силу (вакансії) Коментарі до даних про вакансії визначається кількість осіб, які мають додаткові гарантії щодо сприяння працевлаштуванню та можуть бути працевлаштовані __ .
40. За бажанням зазначаються відповідні категорії громадян:
- один з батьків або особа, яка їх замінює, має на утриманні дитину (дітей) віком до шести років;
- один з батьків або особа, яка їх замінює, виховує без одного з подружжя дитину віком до 14 років або дитину-інваліда;
- один з батьків або особа, яка їх замінює, утримує без одного з подружжя інваліда з дитинства (незалежно від віку) та/або інваліда I групи (незалежно від причини інвалідності);
- діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування;
- особи, яким виповнилося 15 років та які за згодою одного з батьків або особи, яка їх замінює, можуть, як виняток, прийматися на роботу;
- особи, звільнені після відбуття покарання або примусового лікування;
- молодь, яка закінчила або припинила навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладах, звільнилася із строкової військової або альтернативної служби і яка вперше приймається на роботу;
- особи, яким до настання права на пенсію за віком відповідно до статті 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування залишилося 10 і менше років;
- інваліди, які не досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування ;
- учасники бойових дій, зазначені у пунктах 19, 20 частини першої статті 6 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту ;
- інші категорії громадян: внутрішньо переміщені особи.
41. Згідно з пунктом 1 Розділу І Порядку подання форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) , затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 № 316, у редакції наказу від 05.12.2016 № 1476 (далі - Порядок № 316), цей Порядок визначає механізм подання форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) (далі - форма № 3-ПН).
42. Форма № 3-ПН заповнюється роботодавцями та подається до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця (пункт 3 Розділу І Порядку № 316).
43. Актуальність зазначених у формі № 3-ПН вакансій уточнюється базовим центром зайнятості не рідше ніж двічі на місяць під час особистої зустрічі з роботодавцем, у телефонному режимі або через засоби електронного зв`язку (пункт 4 Розділу І Порядку № 316).
44. Форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником (пункт 5 Розділу І Порядку № 316).
45. Згідно пункту 6 Розділу І Порядку № 316 роботодавець визначає вид звітності - первинна або уточнювальна.
46. Первинна звітність подається з метою інформування про наявність попиту на робочу силу (вакансії).
47. Уточнювальна звітність подається в разі необхідності на заміну первинної та містить уточнення характеристик вакансії: умов праці, розміру заробітної плати, вимог до претендента тощо. При цьому не можуть бути змінені дані щодо кількості вакансій та назви професії (посади).
48. Відповідно до пункту 1 Розділу ІІ Порядку № 316 за наявності у роботодавців коментарів до вакансії заповнюється розділ II, у якому відображаються порядковий номер відповідного запису в розділі I, а також характеристики вакансій (умови праці, розмір заробітної плати та вимоги до претендентів).
49. У пункті 1 зазначається порядковий номер відповідного запису з розділу I та вказується кількість вакансій.
50. У пункті 2 наводиться загальна кількість осіб із числа громадян, що мають додаткові гарантії щодо сприяння працевлаштуванню (відповідно до статті 14 Закону України Про зайнятість населення ), яких роботодавець може працевлаштувати. За бажанням роботодавця може проводитись деталізація категорій претендентів на вакансію з урахуванням категорій громадян, перелік яких наведений у статті 14 Закону України Про зайнятість населення , а також внутрішньо переміщених осіб.
VІ. ОЦІНКА СУДУ
51. Відповідно до частини першої статті 218 ГК України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
52. Частиною другою наведеної статті передбачено, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
53. Зі змісту частини другої статті 218 ГК України вбачається, що вказана норма встановлює підстави для звільнення від відповідальності, як за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання (за що встановлено відповідальність у вигляді відшкодування збитків, штрафні санкції, або оперативно-господарські санкції), так і за порушення правил здійснення господарської діяльності (за що встановлено відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій).
54. Отже, суб`єкт звільняється від відповідальності, зокрема, за порушення правил здійснення господарської діяльності (тобто від адміністративно-господарських санкцій), якщо доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення.
55. Для надання оцінки доводам сторін необхідно перевірити, чи вжив відповідач залежних від нього заходів для недопущення порушення правил здійснення господарської діяльності, яке полягає у необхідності забезпечення середньооблікової чисельності працюючих інвалідів відповідно до установленого нормативу.
56. Порядком № 311 на роботодавців покладено обов`язок подавати до відповідного центру зайнятості звітність форми № 3-ПН лише за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через 3 робочі дні з дати відкриття вакансії.
57. Періодичності подачі звітності за формою № 3-ПН законодавством не встановлено, а передбачено, що така звітність подається не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, тобто передбачено одноразове інформування про кожну вакансію.
58. Тому, якщо роботодавець одноразово подав звітність форми № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) у строк не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, він виконав обов`язок своєчасно та в повному обсязі у встановленому порядку подати інформацію про попит на робочу силу (вакансії). Це означає, що в такому випадку учасник господарських відносин вжив залежних від нього передбачених законодавством заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення.
59. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 26.06.2018 справа № 806/1368/17, від 15.04.2019 № П/811/700/17.
60. Законодавцем чітко визначено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані:
- виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця,
- створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації;
- забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством;
- надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів;
- звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість і працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
- в разі не виконання такого нормативу - щороку сплачувати відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції.
61. Відтак на підприємство покладається обов`язок самостійного працевлаштування інвалідів шляхом створення робочих місць для працевлаштування інвалідів та інформування про таку кількість створених робочих місць органи працевлаштування інвалідів, в тому числі і центри зайнятості. В свою чергу, закон не покладає обов`язок на підприємство здійснювати самостійний пошук працівників - інвалідів.
62. Аналогічна позиція викладена в постановах Верховного Суду від 07.02.2018 у справі № П/811/693/17, від 02.05.2018 у справі № 804/8007/16, від 13.06.2018 у справі № 819/639/17.
63. При цьому, Законом № 875-ХІІ також визначено, що працевлаштування інвалідів здійснюється або шляхом їх безпосереднього звернення до підприємства, або шляхом звернення до державної служби зайнятості, яка в свою чергу здійснює пошук підходящої роботи для працевлаштування такого інваліда.
64. З огляду на викладене, обов`язок по працевлаштуванню інвалідів відповідно до встановленого Законом нормативу покладається як на роботодавців, так і на державну службу зайнятості. Механізм реалізації зазначеної програми працевлаштування передбачає здійснення певних заходів з боку підприємств.
65. Доказом, який свідчить про створення робочих місць для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальних робочих місць, та інформування органів зайнятості про наявність вільних робочих місць для інвалідів, є звіт форми № 3-ПН.
66. Такий висновок узгоджується з правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постанові від 02.05.2018 у справі № 804/8007/16.
67. З матеріалів справи вбачається, що підприємством у 2017 році подавались звіти за формою № 3-ПН, однак в жодному з них не визначена серед даних про заявлені вакансії кількість осіб які мають додаткові гарантії щодо сприяння працевлаштуванню та можуть бути працевлаштовані, та у пункт 2 розділу ІІ звітності проставлений прочерк. Таким підприємством категорія осіб з інвалідністю, як коментар до даних про вакансію, не визначена.
68. Відповідач з метою виконання покладеного обов`язку щодо зайнятості осіб з інвалідністю мав лише одноразово заявити у звіті за формою №-3ПН про наявність вакансії для осіб з інвалідністю, однак вчинення підприємством вказаних дій матеріали справи не містять, на вимогу суду, викладену в ухвалі про відкриття провадження про надання таких підтверджень, належні докази відповідачем не надані.
VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
69. Враховуючи, що середньооблікова чисельність штатних працівників на підприємстві складала 13 осіб, нормативна кількість робочого місця для осіб з інвалідністю складає 1 робоче місце, відповідачем розраховано суму адміністративно господарського штрафу за одне робоче місце у розмірі 19 678,46 грн, що є половиною середньої річної заробітної плати на підприємстві.
70. Відповідачем мало бути створено одно робоче місце для працевлаштування інваліда та про створення такого місця із наявною вакансією відповідач мав одноразово повідомити центр зайнятості про наявність створеного робочого місця для однієї особи інвалід поданням звіту за формою 3-ПН, що відповідачем не додержано.
71. Таким чином, відсутні належні та допустимі докази на підтвердження заявлення відповідачем вакансії для працевлаштування особи з інвалідністю, отже, відповідачем не здійснено всіх заходів для працевлаштування інвалідів, зокрема, не направлено повідомлення центру зайнятості про наявність вакантних посад для працевлаштування інвалідів, інформування позивача про вказані дії та надання копії звітів про попит на робочу силу, а тому застосування до нього адміністративно-господарських санкцій у заявленому розмірі є правомірним.
72. Застосування наведених норм права відповідає правовим висновкам, наведеним у постановах Верховного Суду від 20.05.2019 у справі № 820/2380/16, від 15.01.2019 у справі № 816/610/17.
73. Із врахуванням особливості цієї справи - стягнення санкції за звітом за 2017 рік, поданим підприємством у 2019 році, суд зазначає, що застосування наведених норм права відповідає правовим висновкам Верховного Суду, наведеним у постанові від 12.09.2019 у справі № 2а-5997/12/2670, в якій визнано правомірним стягнення сум адміністративно-господарських санкцій за звітом 2007 року, поданим підприємством у 2012 році, та несуперечність попереднім правовим висновкам суду касаційної інстанції.
74. Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
вирішив:
75. Адміністративний позов Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (код ЄДРПОУ 25005978; вул. Старокозацька, 52, м. Дніпро, 49000) до Товариства з обмеженою відповідальністю Зернопром-Агро (код ЄДРПОУ 31001455; юридична адреса: вул. Партизанська, буд. 160, смт. Васильківка, Васильківський район, Дніпропетровська область, 52600; фактична адреса: вул. Агропромислова, буд. 1А, с. Георгіївка, Синельниківський район, Дніпропетровська область, 52523) про стягнення адміністративно-господарських санкцій - задовольнити повністю.
76. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Зернопром-Агро на користь Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів суми адміністративно-господарських санкцій у розмірі 19 678,46 грн.
77. Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
78. Повне рішення складено 14.02.2020.
Суддя І.О. Верба
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2020 |
Оприлюднено | 17.02.2020 |
Номер документу | 87583852 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні