ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
30 вересня 2020 року м. Дніпросправа № 160/12057/19
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),
суддів: Суховарова А.В., Головко О.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю Зернопром-Агро на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2020 року (суддя суду 1 інстанції Верба І.О.) по справі за позовом Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю Зернопром-Агро про стягнення адміністративно-господарських санкцій, -
ВСТАНОВИВ:
Дніпропетровське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулося до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Зернопром-Агро , в якому просило стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Зернопром-Агро на користь держави в особі Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів суму адміністративного-господарських санкцій за невиконання нормативу робочого місця для працевлаштування особи з інвалідністю за 2-17 рік у розмірі 19678,46 грн.
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що відповідачем звіт за 2017 рік було подано 07.10.2019 та підприємством не сплачено у добровільному порядку адміністративно-господарські санкції у розмірі 19 678,46 грн за 1 робоче місце, призначене для працевлаштування осіб з інвалідністю, оскільки останнім не забезпечено та не здійснено працевлаштування осіб з інвалідністю у 2017 році.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2020 року позовні вимоги задоволено та стягнено адміністративно-господарські санкції.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що підприємством не заявлено у звіті за формою №-3ПН про наявність вакансії для осіб з інвалідністю і належних доказів про виконання покладеного обов`язку щодо зайнятості осіб з інвалідністю відповідач не надав.
В апеляційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, які суд першої інстанції вважає встановленими, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначає, що вжив всіх залежних від нього заходів, передбачених законодавством, для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю.
Відповідно до вимог статті 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.
Перевіривши рішення суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Товариства з обмеженою відповідальністю Зернопром-Агро , зареєстровано 23.08.2006, номер запису 1 201 123 0000 00030, є правонаступником Закритого акціонерного товариства Зернопром-Агро (ЄДРПОУ 31001455).
26.06.2017 від ТОВ Зернопром-Агро прийнято первинну звітність за формою № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 26.06.2017, визначивши основні дані про вакансії:
1) оператор сушильних установок: кількість вакансій 3;
2) лаборант пробірного аналізу: кількість вакансій 1;
3) майстер зміни: кількість вакансій 1.
25. 26.07.2017 від ТОВ Зернопром-Агро прийнято первинну звітність за формою № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 05.05.2017, визначивши основні дані про вакансії: пробовідбірник -кількість вакансій 1.
26. 25.05.2017 від ТОВ Зернопром-Агро прийнято первинну звітність за формою № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 05.05.2017, визначивши основні дані про вакансії: пробовідбірник -кількість вакансій 1;
Синельниківським міськрайонним центром зайнятості відповідно до направлені на працевлаштування направлено на ТОВ Зернопром-Агро :
- відповідно до інформації про потребу у працівниках від 26.06.2017:
1) 26.06.2017 на вільне робоче місце оператора сушильних установок: ОСОБА_1 (із відміткою про належність до категорії громадян, що мають додаткові гарантій в сприянні працевлаштуванню - особи, яким до настання права на пенсію за віком залишилось 10 років і менше); ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ;
2) 26.06.2017 на вільне робоче місце лаборант: ОСОБА_5 ;
- відповідно до інформації про потребу у працівниках від 08.06.2017: на вільне робоче місце пробовідбірник: 08.06.2017 ОСОБА_6 , 09.06.2017 ОСОБА_7 , 12.06.2017 ОСОБА_8 ;
- відповідно до інформації про потребу у працівниках від 27.07.2017: на вільне робоче місце пробовідбірник: 31.07.2017 ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , 01.08.2017 ОСОБА_11 , 03.08.2017 ОСОБА_12 , 08.08.2017 ОСОБА_13 , 10.08.2017 ОСОБА_14 , ОСОБА_15
12.06.2017 наказом підприємства № 3к на посаду пробовідбірника прийнято ОСОБА_7
30.06.2017 наказом підприємства № 4К прийнято на посаду оператора сушильних установок ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , на посаду лаборанта пробірного аналізу ОСОБА_5
07.10.2019 за вх. № 5931 ТОВ Зернопром-Агро подало звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2017 рік, складений 30.09.2019, в якому відобразило наступні показники:
- рядок 01: середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу, осіб: 13;
- рядок 02: з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність: - ;
- рядок 03: кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні (осіб): 1;
- рядок 04: фонд оплати праці штатних працівників (тис.грн): 511, 64 грн;
- рядок 05: середньорічна заробітна плата штатного працівника (грн): 39 357;
- рядок 06: сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів (грн): - .
Позивачем обраховано суму адміністративно-господарських санкцій за незайняті робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю:
- середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу, осіб: 13;
- середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, які працювали на підприємстві (штатних працівників, яким за висновками медико-соціальних експертних комісій встановлена інвалідність): 0;
- фонд оплати праці штатних працівників, грн: 511 640 грн;
- перераховано коштів адміністративно-господарських санкцій за не зайняті робочі місця для осіб з інвалідністю, грн: 0 грн;
- розрахунок суми: кількість робочих місць, призначених для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю, відповідно до 4% нормативу, осіб: 13 х 0,04 = 1;
- кількість незайнятих робочих місць, призначених для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю, одиниць; 1-0 = 1 чол.;
- середня річна заробітна плата штатного працівника, грн: 511 640 : 13 = 39 356,92 грн;
- сума адміністративно-господарських санкцій, грн: (39356,92: 2) х 1 - 0 = 19 678,46 грн.
На запит Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів від 10.01.2020 вих. № 23/01-06 Дніпропетровський обласний центр зайнятості повідомив, що ТОВ Зернопром-Агро (ЄДРПОУ 31001455) звіти про наявність вакансій для осіб з інвалідністю за формою 3-ПН не надавались.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.
Відповідно до частини 1 статті 18 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.
Згідно з частиною 3 статті 18 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
За змістом статті 18-1 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні пошук підходящої роботи для інваліда здійснює державна служба зайнятості.
Частиною 1 статті 20 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні встановлено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, які використовують найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.
Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю.
Сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів). Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону.
Відповідно до статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
Згідно з пунктом 4 частини 3 статті 50 Закону України Про зайнятість населення роботодавці зобов`язані: своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії); заплановане масове вивільнення працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідацією, реорганізацією або перепрофілюванням підприємств, установ, організацій, скороченням чисельності або штату працівників підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання за два місяці до вивільнення.
На виконання пункту 4 частини 3 статті 50 Закону України Про зайнятість населення наказом Міністерства соціальної політики України № 316 від 31 травня 2013 затверджено Порядок подання форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) .
Зі змісту частини 2 статті 218 Господарського кодексу України вбачається, що вказана норма встановлює підстави для звільнення від відповідальності, як за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання (за що встановлено відповідальність у вигляді відшкодування збитків, штрафні санкції, або оперативно-господарські санкції), так і за порушення правил здійснення господарської діяльності (за що встановлено відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій).
Отже, суб`єкт звільняється від відповідальності, зокрема, за порушення правил здійснення господарської діяльності (тобто від адміністративно-господарських санкцій), якщо доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення.
В контексті прийнятого Закону України Про зайнятість населення та затвердженого Порядку подання форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) на роботодавців покладено обов`язок подавати до відповідного центру зайнятості звітність форми №3-ПН лише за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через 3 робочі дні з дати відкриття вакансії.
Колегія суддів звертає увагу, що періодичності подачі звітності за формою № 3-ПН законодавством не встановлено, а передбачено, що така звітність подається не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, тобто передбачено одноразове інформування про кожну вакансію. Тому, якщо роботодавець одноразово подав звітність форми № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) у строк не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, він виконав обов`язок своєчасно та в повному обсязі у встановленому порядку щодо подачі інформації про попит на робочу силу (вакансії). Це означає, що в такому випадку учасник господарських відносин вжив залежних від нього передбачених законодавством заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 26 червня 2018 року справа № 806/1368/17.
За правилами, визначеними статтею 20 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.
Таким чином, підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані:
- виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця;
- створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації;
- забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством;
- надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів;
- звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість і працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
- в разі не виконання такого нормативу - щороку сплачувати відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції.
Отже, на підприємство покладається обов`язок самостійного працевлаштування інвалідів шляхом створення робочих місць для працевлаштування інвалідів та інформування про таку кількість створених робочих місць органи працевлаштування інвалідів, в тому числі і центри зайнятості. В свою чергу, закон не покладає обов`язок на підприємство здійснювати самостійний пошук працівників - інвалідів.
Аналогічна позиція викладена в постановах Верховного Суду від 7 лютого 2018 року у справі П/811/693/17, від 2 травня 2018 року у справі № 804/8007/16, від 13 червня у справі № 819/639/17.
Разом з тим, Законом України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні також визначено, що працевлаштування інвалідів здійснюється або шляхом їх безпосереднього звернення до підприємства, або шляхом звернення до державної служби зайнятості, яка в свою чергу здійснює пошук підходящої роботи для працевлаштування такого інваліда.
З огляду на викладене, обов`язок по працевлаштуванню інвалідів відповідно до встановленого Законом нормативу покладається як на роботодавців, так і на державну службу зайнятості. Механізм реалізації зазначеної програми працевлаштування передбачає здійснення певних заходів з боку підприємств.
Доказом, який свідчить про створення робочих місць для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальних робочих місць, та інформування органів зайнятості про наявність вільних робочих місць для інвалідів, є звіт форми № 3-ПН.
Такий висновок узгоджується з правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постанові від 2 травня 2018 року у справі № 804/8007/16.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що у 2017 році середньооблікова кількість штатних працівників ТОВ Зернопром-Агро становила 13 осіб. Таким чином, кількість робочих місць, призначених для забезпечення працевлаштування інвалідів, відповідно до 4% нормативу, становить 1 особа.
ТОВ Зернопром-Агро до Синельниківського міськрайонного центру зайнятості надавалися звітності форми №3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) , а саме: 25.05.2017, 26.06.2017, 26.07.2017, що підтверджується копіями листів та звітності, які містяться у матеріалах справи.
Таким чином, роботодавець вжив усіх необхідних заходів для недопущення порушення, а сам факт не працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць для даної категорії громадян, не може слугувати підставою для накладення адміністративно-господарських санкцій та нарахування пені, підставою для застосування яких є наявність вини юридичної особи.
Вказані обставини дають підстави для висновку про виконання відповідачем вимог щодо створення робочих місць відповідно до нормативів встановлених статтею 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні та належне інформування центру зайнятості про наявність вільних робочих місць на підприємстві та потребу у направленні йому центром зайнятості інвалідів для працевлаштування, а тому застосування до нього адміністративно-господарських санкцій є безпідставним.
Колегія суддів вважає неправильними висновки суду першої інстанції, що в наданих звітах форми № 3-ПН відповідачем не визначено жодних даних про заявлені вакансії щодо кількості осіб, які мають додаткові гарантії для сприяння працевлаштуванню, оскільки додаткові коментарі до наявної вакансії вказуються за бажанням роботодавця, що не свідчить про неможливість направлення центром зайнятості на підприємство працівника як особи з інвалідністю.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 315 Кодексу адміністративного судочинства України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині.
Згідно пунктів 4 частини 1 статті 317 цього ж Кодексу підставою для скасування судового рішення та ухвалення нового рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції не повно встановлено обставини у справі та не надано належної оцінки встановленим обставинам, що призвело до неправильного вирішення справи, що є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та прийняття нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 317, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Зернопром-Агро - задовольнити.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2020 року - скасувати та ухвалити нове рішення.
У задоволенні позовних вимог відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів.
Головуючий - суддя Т.І. Ясенова
суддя А.В. Суховаров
суддя О.В. Головко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2020 |
Оприлюднено | 02.10.2020 |
Номер документу | 91919697 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Ясенова Т.І.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні