Рішення
від 20.02.2020 по справі 440/1926/19
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 лютого 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/1926/19

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом заступника керівника Кобеляцької місцевої прокуратури Полтавської області до Машівської районної ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Машівської районної державної адміністрації, Базилівщинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Машівської районної ради про визнання бездіяльності незаконною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Кобеляцької місцевої прокуратури Полтавської області /далі - позивач/ звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом (з урахуванням уточненого позову від 09 січня 2020 року) до Машівської районної ради /далі - відповідач/, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Машівської районної державної адміністрації, Базилівщинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Машівської районної ради про визнання незаконною бездіяльності Машівської районної ради Полтавської області щодо невчинення дій з оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку орієнтовною площею 2.7 га, яку використовує Базилівщинська загальноосвітня школа I-II ступенів Машівської районної ради Полтавської області, та зобов`язання вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку орієнтовною площею 2,7 га, яку використовує Базилівщинська загальноосвітня школа I-II ступенів Машівської районної ради Полтавської області /а.с.4-8, 181-186/.

Позов обґрунтований тим, що Кобеляцькою місцевою прокуратурою Полтавської області встановлений факт використання Базилівщинською загальноосвітньою школою I-II ступенів Машівської районної ради Полтавської області земельної ділянки орієнтовною площею 2,7 га без оформлення правовстановлюючого документа. На переконання заступника керівника Кобеляцької місцевої прокуратури Полтавської області відсутність правовстановлюючого документа на земельну ділянку, яку використовує Базилівщинська ЗОШ, може призвести до надання такої землі іншим особам, зокрема для цілей, не пов`язаних з навчально-виховним процесом. Таким чином, бездіяльність Машівської районної ради Полтавської області, яка здійснює управління Базилівщинською загальноосвітньою школою I-II ступенів, щодо невчинення дій з належного оформлення права постійного користування земельною ділянкою є незаконною та порушує законодавчо встановлений порядок регулювання земельних відносин та інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель, що є підставою для захисту інтересів держави органом прокуратури шляхом звернення до суду з відповідною позовною заявою.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18 червня 2019 року (суддя Супрун Є.Б.) позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

09 липня 2019 року до суду надійшов відзив на позовну заяву /а.с. 86-97/, в якому відповідач просив у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю, посилаючись на те, що у позовній заяві позивачем не доведено необхідності захисту інтересів держави та навчального закладу, а також наявності підстав для звернення до суду із цим позовом. Крім того, Базилівщинська загальноосвітня школа I-II ступенів є юридичною особою та наділена адміністративною правосуб`єктністю, а тому може самостійно звернутися до відповідних органів із питанням оформлення правовстановлюючого документа на земельну ділянку та за захистом своїх прав. Також Машівська районна рада не змогла використати кошти, виділені рішенням Машівської районної ради №381 від 17 лютого 2015 року для оформлення земельних ділянок під навчальними закладами, оскільки не були оформлені документи на речове право на будівлю (споруду) школи, яка знаходиться на цій земельній ділянці. Машівська районна рада зобов`язала Відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Машівської районної державної адміністрації виготовити технічний паспорт на будівлю школи та такий паспорт був виготовлений за кошти, виділені рішенням Машівської районної ради. Рішенням сорокової сесії сьомого скликання Машівської районної ради Полтавської області від 28 травня 2019 року "Про скасування рішення районної ради від 20 грудня 2004 року" скасовано рішення сімнадцятої сесії четвертого скликання Машівської районної ради Полтавської області від 20 грудня 2004 року "Про прийняття в комунальну власність територіальних громад району земельних ділянок під об`єктами комунальної власності", а тому відносно спірної земельної ділянки право власності за Машівською районною радою не зареєстровано в установленому законодавством порядку.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 19 серпня 2019 року (суддя Супрун Є.Б . ) позовну заяву залишено без розгляду.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 02 грудня 2019 року ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 19 серпня 2019 року у справі №440/1926/19 скасовано та справу направлено для продовження розгляду до суду першої інстанції.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2019 року прийнято адміністративну справу до провадження та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, а також встановлено строк для подання заяв по суті справи.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі приписів частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Базилівщинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Машівської районної ради Полтавської області (ідентифікаційний код 23551754) зареєстрована як юридична особа 20 червня 1995 року /а.с.11-12, 187-188/.

Відповідно до Статуту Базилівщинської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Машівської районної ради Полтавської області, затвердженого наказом начальника Відділу освіти Машівської районної державної адміністрації №43 від 23 лютого 2005 року /а.с. 13-33/, та витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за №1006367584 від 20 лютого 2020 року /а.с.187-188/ засновником Базилівщинської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Машівської районної ради Полтавської області є Машівська районна рада.

Згідно з пунктом 4.1 Статуту Базилівщинської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Машівської районної ради Полтавської області Управління школою здійснюється засновником та Відділом освіти, сім`ї, молоді та спорту Машівської РДА, а згідно з пунктами 5.1-5.2 та 5.6 цього Статуту матеріально-технічна база включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, службове житло, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено на балансі школи. Майно школи належить їй на правах власності, повного господарського відання або оперативного управління відповідно до чинного законодавства, рішення про заснування і статуту школи та укладених нею угод. На земельній площі 1,0 га розміщені: приміщення школи, спортивний та географічний майданчик, навчально-дослідні ділянки, зона відпочинку, господарські будівлі.

ПП Полтавське бюро технічної інвентаризації "Інвентаризатор" розроблено технічний паспорт на громадські будівлі Базилівщинської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Машівської районної ради Полтавської області за адресою: вул. Лесі Українки, буд. 7, с. Базилівщина, Машівський район, Полтавська область /а.с.34-45/.

Відповідно до довідки Базилівщинської сільської ради Машівського району Полтавської області №194 від 16 травня 2019 року /а.с.50/ згідно перерозподілу земель між землеволодільцями та землекористувачами Базилівщинської сільської ради загальноосвітня школа І-ІІ ступенів розташована на земельній ділянці орієнтовною площею 2,7 га, відомості про яку в державному земельному кадастрі відсутні та відсутній правовстановлюючий документ на таку земельну ділянку.

Згідно з листом Міжрайонного управління у Карлівському та Машівському районах Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області № 480/121-19 від 22 травня 2019 року /а.с. 64/ до 01 січня 2013 року державні акти на право постійного користування земельними ділянками Базилівщинській ЗОШ І-ІІ ст не видавалися, а з 2013 року реєстрація речових прав на земельні ділянки до повноважень відділу не належить.

Листом Відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Машівської районної державної адміністрації Полтавської області №433 від 16 травня 2019 року /а.с. 51/ повідомлено, що земельна ділянка, на якій знаходиться Базилівщинська ЗОШ І-ІІ ст, перебуває у комунальній власності територіальних громад району (згідно з рішенням сімнадцятої сесії Машівської районної ради четвертого скликання від 20 грудня 2004 року) та в оперативне користування Відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту районною радою не передавалася.

Рішенням сімнадцятої сесії четвертого скликання Машівської районної ради Полтавської області від 20 грудня 2004 року "Про прийняття в комунальну власність територіальних громад району земельних ділянок під об`єктами комунальної власності" вирішено прийняти у комунальну власність територіальних громад району земельні ділянки з об`єктами комунальної власності, зокрема Базилівщинської сільської ради 2,7 га /а.с.48-49/

Рішенням сорокової сесії сьомого скликання Машівської районної ради Полтавської області від 28 травня 2019 року "Про скасування рішення районної ради від 20 грудня 2004 року "Про прийняття в комунальну власність територіальних громад району земельних ділянок під об`єктами комунальної власності" вирішено скасувати рішення сімнадцятої сесії четвертого скликання Машівської районної ради Полтавської області від 20 грудня 2004 року "Про прийняття в комунальну власність територіальних громад району земельних ділянок під об`єктами комунальної власності" /а.с.78/.

Вищевказані відомості зумовили висновок прокурора про те, що правовстановлюючий документ на земельну ділянку, яка використовується Базилівщинською ЗОШ І-ІІ ст, не оформлено та державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

Вважаючи, що не оформлення правовстановлюючого документа на земельну ділянку, що перебуває в користуванні Базилівщинської ЗОШ І-ІІ ст, створює передумови для зловживань щодо розпорядження цією земельною ділянкою та ризик для нормального функціонування навчального закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей, прокурор звернувся до суду з цим позовом в інтересах держави.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та аргументам учасників справи, вказаним у заявах по суті, суд виходить з такого.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин першої та третьої статті 22 Закону України "Про освіту" № 2145-VIII від 05 вересня 2017 року юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність. Заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

Заклади освіти всіх форм власності, зареєстровані у встановленому законом порядку, мають рівні умови користування нерухомим майном державної або комунальної власності, що передається в оренду.

Положеннями частин першої та другої статті 80 вказаного Закону передбачено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України /далі - ЗК України/.

Згідно зі статтею 24 ЗК України державним і комунальним сільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям надаються земельні ділянки із земель державної і комунальної власності у постійне користування для науково-дослідних, навчальних цілей та ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Відповідно до частини першої статті 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Пунктами "а" та "ґ" частини другої зазначеної норми встановлено, що права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності та заклади освіти незалежно від форми власності.

Частиною другою статті 122 ЗК України передбачено, що Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, районні ради передають земельні ділянки у власність або у користування з відповідних земель спільної власності територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з частинами першою-третью, четвертою та шостою статті 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання). Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою. Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу. Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Статтями 125 та 126 ЗК України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

З аналізу наведених положень слідує, що права постійного користування земельними ділянками виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності та заклади освіти незалежно від форми власності. З метою реалізації права на користування певною земельною ділянкою зацікавлена у користуванні особа звертається з клопотанням про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 ЗК України, передають у користування такі земельні ділянки.

З матеріалів справи судом встановлено, що Базилівщинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Машівської районної ради Полтавської області є окремим та самостійним суб`єктом права із статусом юридичної особи, а також фактичним користувачем земельної ділянки, а відтак у спірних правовідносинах власне вона є особою, зацікавленою в отриманні у постійне користування земельної ділянки, яка знаходиться у її користуванні.

Суд вважає, що саме Базилівщинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Машівської районної ради Полтавської області може звернутись з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою до відповідного органу та вчинити подальші дії для оформлення правовстановлюючого документа на земельну ділянку, яку фактично використовує. А у разі необхідності Базилівщинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів може звернутися до засновника чи Відділу освіти Машівської РДА Полтавської області з проханням про надання асигнувань на оплату робіт з виготовлення проекту землеустрою та оформлення правовстановлюючого документа на земельну ділянку, а не передавати своє право на отримання дозволу на виготовлення проекту землеустрою та земельної ділянки у постійне користування на Машівську районну раду. Оформлення речових прав на будівлю Базилівщинської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів також є суттєвою обставиною, котра впливає на оформлення речових прав на земельну ділянку, розташовану під будівлею, саме школою.

Оскільки Базилівщинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів не зверталася до Машівської районної ради Полтавської області ані з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, ані про надання земельної ділянки у користування, то відповідач не мав підстав для реалізації наданого йому законом повноваження відповідно до статті 122 Земельного кодексу України.

Посилання позивача на розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №802-р, суд вважає безпідставним, так як зі змісту положень вказаного розпорядження вбачається, що Кабінет Міністрів України встановив строки (протягом 2012-2013 р.р.) виконання певних дій по оформленню правовстановлюючих документів на земельні ділянки для: 1) Міністерства освіти, молоді та спорту України, 2) Міністерства фінансів України, 3) Державного агентства земельних ресурсів, 4) центральних органів виконавчої влади, 5) обласних державних адміністрацій, а не для органів місцевого самоврядування, до яких належить відповідач.

Таким чином, у суду відсутні підстави вважати, що законодавством встановлено обов`язок відповідача вчиняти дії щодо оформлення правовстановлюючого документа на земельну ділянку, яку фактично використовує Базилівщинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів.

Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку, що відповідачем не допущено бездіяльності щодо невчинення дій з оформлення правовстановлюючого документа на земельну ділянку, яка знаходиться у користуванні школи, а відтак у задоволенні позову слід відмовити.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В :

Відмовити у задоволенні адміністративного позову заступника керівника Кобеляцької місцевої прокуратури Полтавської області (вул.Центральна, буд. 24-а, смт.Чутове, Полтавська область, 38800) до Машівської районної ради (вул. Незалежності, буд. 113, смт. Машівка, Полтавська область, 39400, ідентифікаційний код 21047572), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Машівської районної державної адміністрації (вул. Незалежності, буд. 111, смт. Машівка, Полтавська область, 39400, ідентифікаційний код 02145599), Базилівщинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Машівської районної ради (вул. Лесі Українки, буд. 7, с. Базилівщина, Машівський район, Полтавська область, 39420, ідентифікаційний код 23551754) про визнання бездіяльності незаконною та зобов`язання вчинити певні дії.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги у порядку, встановленому статтею 297 з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.І. Слободянюк

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2020
Оприлюднено22.02.2020
Номер документу87740481
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/1926/19

Рішення від 20.02.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 23.12.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Постанова від 02.12.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 01.11.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 01.11.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 11.10.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 24.09.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 19.08.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 18.06.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 03.06.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні