Рішення
від 24.02.2020 по справі 440/1529/19
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 лютого 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/1529/19

Полтавський окружний адміністративний суд у склад судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЦЗ" до Державної екологічної інспекції Центрального округу про визнання протиправним та скасування припису, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЦЗ" /далі - позивач, ТОВ "ТЦЗ"/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної екологічної інспекції Центрального округу /далі - відповідач, ДЕІ Центрального округу/ про визнання протиправним та скасування припису державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції Центрального округу Хмари К.О. №09/02.3-23 від 19 жовтня 2018 року /а.с.44-46/.

Позов обґрунтований тим, що з 01 жовтня 2018 року по 12 жовтня 2018 року відповідачем проведено плановий захід державного нагляду (контролю) за додержанням вимог природоохоронного законодавства ТОВ "ТЦЗ", за результатами якого складено акт №161/07-04 від 12 жовтня 219 року, а 19 жовтня 2018 року відповідачем винесено припис про усунення виявлених порушень №09/02.3-23 з вимогою усунути порушення, виявлені у ході проведення такого заходу нагляду (контролю). З виявленими порушеннями позивач не погоджується, оскільки за відсутності акта гірничого відводу позивач з 2015 року не мав змоги здійснювати виробничо-господарську діяльність за основним видом діяльності з видобування суглинків та виробництва цегли, черепиці та інших будівельних виробів із випаленої глини, що підтверджено рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2018 року у справі №1640/2608/18. А відтак, позивач, який не здійснює виробництво, не може утворювати відходи, здійснювати викиди, забруднювати навколишнє природне середовище та порушувати відповідні вимоги законодавства.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 08 січня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, витребувано докази.

Копія вказаної ухвали отримана відповідачем 10 січня 2020 року /а.с.158/, проте відзив на позовну заяву та витребувані документи у встановлені кодексом та судом строк відповідач не надав.

Згідно з частиною другою статті 175 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи, а згідно з частиною четвертою статті 159 цього Кодексу неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Враховуючи наведені норми, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними матеріалами справи та неподання відповідачем відзиву на позовну заяву розцінюється судом як визнання позову відповідачем.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

На підставі наказу Державної екологічної інспекції Центрального округу № 172/07-03 від 28 вересня 2018 року та відповідно до направлення № 161/07-04 від 28 вересня 2018 року старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Центрального округу Хмарою К.О. та державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Центрального округу Крицьким О.І. у період з 01 жовтня 2018 року по 12 жовтня 2018 року проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання Товариством з обмеженою відповідальністю "ТЦЗ" (код ЄДРПОУ 31707344) вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами якого складено акт № 161/07-04 /а.с. 50-54/.

В акті №161/07-04 зафіксовано порушення ТОВ "ТЦЗ" вимог: пунктів "в", "г", "є", "ї" "й", "с" частини першої та частини другої статті 17, частини другої статті 27, частини першої статті 29, частини другої статті 33 Закону України "Про відходи" № 187/98-ВР від 05 березня 1998 року; статей 20, 20-2, 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" № 1264-XII від 25 червня 1991 року; статті 7 Закону України "Про страхування" № 85/96-ВР від 07 березня 1996 року; статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05 квітня 2007 року; Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" № 2059-VIII від 23 травня 2017 року; Закону України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності" № 3392-VI від 19 травня 2011 року; статті 10, частини п`ятої статті 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" № 2707-XII від 16 жовтня 1992 року; статей 17 та 19 Кодексу України про надра; пунктів 6 та 7 частини першої статті 44 Водного кодексу України; пункту 11 Порядку ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1360 від 31 серпня 1998 року; пункту 9 Порядку ведення державного обліку та паспортизації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 2034 від 01 листопада 1999 року; пункту 1 Інструкції щодо складання реєстрових карт об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України №41 від 17 лютого 1999 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18 березня 1999 року за № 169/3462; постанови Кабінету Міністрів України №1788 від 16 листопада 2002 року; постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження переліку видів діяльності та об`єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку" №808 від 28 серпня 2013 року; постанови Кабінету Міністрів України "Про правовий режим зон санітарної охорони водних об`єктів" №2024 від 18 грудня 1998 року.

19 жовтня 2018 року Державною екологічною інспекцією Центрального округу винесено припис №09/02.3-23, яким зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЦЗ" /а.с.55-57/:

1) розробити план організаційно-технічних заходів по усуненню виявлених порушень природоохоронного законодавства під час перевірки із зазначенням посадових осіб, відповідальних за виконання плану. Копію плану надати до Державної екологічної інспекції Центрального округу - до 29 жовтня 2018 року. Обґрунтування: статті 20-2, 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" № 1264-XII від 25 червня 1991 року;

2) визначити склад і властивості відходів, що утворюються ТОВ "ТЦЗ" - до 19 листопада 2018 року. Обґрунтування: пункт "в" частини першої статті 17 Закону України "Про відходи" № 187/98-ВР від 05 березня 1998 року;

3) забезпечити ведення первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються ТОВ "ТЦЗ" по встановленій формі 1-ВТ. Надати до Держекоінспекції копію журналу - до 19 листопада 2018 року. Обґрунтування: пункт "г" частини першої статті 17 Закону України "Про відходи" № 187/98-ВР від 05 березня 1998 року;

4) подавати у встановленому порядку статистичну звітність 1-відходи - щороку. Обґрунтування: абзац четвертий пункту 5 Порядку ведення державного обліку та паспортизації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 2034 від 01 листопада 1999 року;

5) здійснювати організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів ТОВ "ТЦЗ" реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, оброблення та утилізацією відходів. Надати до Держекоінспекції копії підтверджуючих документів про передачу відходів - до 19 листопада 2018 року. Обґрунтування: пункт "є" частини першої статті 17 Закону України "Про відходи" № 187/98-ВР від 05 березня 1998 року;

6) розрахувати показник загального утворення відходів, які утворилися на ТОВ "ТЦЗ" протягом року, та залежно від результату розрахунку подати декларацію про відходи чи отримати дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами і розробити реєстрові карти об`єктів утворення відходів - до 31 грудня 2018 року. Обґрунтування: пункт "с" частини першої та частина друга статті 17, частина друга статті 27 Закону України "Про відходи" № 187/98-ВР від 05 березня 1998 року, стаття 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" № 1264-XII від 25 червня 1991 року, пункт 11 Порядку ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1360 від 31 серпня 1998 року, пункт 9 Порядку ведення державного обліку та паспортизації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 2034 від 01 листопада 1999 року, пункт 1 Інструкції щодо складання реєстрових карт об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України №41 від 17 лютого 1999 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18 березня 1999 року за № 169/3462;

7) призначити відповідальних осіб у сфері поводження з відходами ТОВ "ТЦЗ" - до 29 жовтня 2018 року. Обґрунтування: пункт "й" частини першої статті 17 Закону України "Про відходи" № 187/98-ВР від 05 березня 1998 року;

8) скласти спеціальні паспорти на кожне місце чи об`єкт зберігання відходів ТОВ "ТЦЗ" - до 19 листопада 2018 року. Обґрунтування: частина друга статті 33 Закону України "Про відходи" № 187/98-ВР від 05 березня 1998 року;

9) здійснити моніторинг місць утворення, зберігання і видалення відходів ТОВ "ТЦЗ" - до 19 листопада 2018 року. Обґрунтування: частина перша статті 29 Закону України "Про відходи" № 187/98-ВР від 05 березня 1998 року;

10) надавати місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, уповноваженим органам виконавчої влади у сфері поводження з відходами інформацію про відходи та пов`язану із ними діяльність, у тому числі про випадки несанкціонованого попадання відходів у навколишнє природне середовище та вжиті щодо цього заходи - до 19 листопада 2018 року. Обґрунтування: пункт "ї" частини першої статті 17 Закону України "Про відходи" № 187/98-ВР від 05 березня 1998 року;

11) надавати до Держекоінспекції укладений договір обов`язкового страхування цивільної відповідальності суб`єктів господарювання за шкоду, яка може бути заподіяна пожежами та аваріями на об`єктах підвищеної небезпеки, включаючи пожежовибухонебезпечні об`єкти та господарська діяльність на яких може призвести до аварій екологічного і санітарно-епідеміологічного характеру - до 19 листопада 2018 року. Обґрунтування: стаття 7 Закону України "Про страхування" № 85/96-ВР від 07 березня 1996 року, постанова Кабінету Міністрів України №1788 від 16 листопада 2002 року;

12) надати до Держекоінспекції інформацію щодо переліку земельних ділянок під об`єктами, що використовує ТОВ "ТЦЗ" - до 19 листопада 2018 року. Обґрунтування: статті 20-2, 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" № 1264-XII від 25 червня 1991 року, стаття 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05 квітня 2007 року;

13) надати до Держекоінспекції інформацію щодо переліку земельних ділянок, що знаходяться у власності/використанні ТОВ "ТЦЗ" на території Полтавської та Черкаської областей, в тому числі земельних ділянок, зайнятих під кар`єром - до 19 листопада 2018 року. Обґрунтування: статті 20-2, 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" № 1264-XII від 25 червня 1991 року, стаття 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05 квітня 2007 року;

14) надати до Держекоінспекції документи, що посвідчують право власності чи користування земельними ділянками ТОВ "ТЦЗ" - до 19 листопада 2018 року. Обґрунтування: статті 20-2, 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" № 1264-XII від 25 червня 1991 року, стаття 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05 квітня 2007 року;

15) надати до Держекоінспекції висновок державної екологічної експертизи на розділ "Оцінка впливу діяльності Плехівстького родовища на навколишнє природне середовище" від 2015 року або звіт про оцінку впливу на довкілля і висновок з оцінки впливу на довкілля господарської діяльності ТОВ "ТЦЗ" - до 19 листопада 2018 року. Обґрунтування: Закон України "Про оцінку впливу на довкілля" № 2059-VIII від 23 травня 2017 року, постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження переліку видів діяльності та об`єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку" №808 від 28 серпня 2013 року, статті 20-2, 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" № 1264-XII від 25 червня 1991 року, стаття 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05 квітня 2007 року;

16) здійснювати облік кількості забраної води з підземної водної свердловини №1, що використовується ТОВ "ТЦЗ". Надати до Держекоінспекції копію журналу. Не допускати недотримання ТОВ "ТЦЗ" умов дозволу на спеціальне водокористування №0176/Пол від 19 серпня 2014 року - до 19 листопада 2018 року. Обґрунтування: пункт 7 частини першої статті 44 Водного кодексу України;

17) встановити на місцевості санітарно-захисну зону суворого режиму свердловини №1, що використовується ТОВ "ТЦЗ". Не допускати недотримання ТОВ "ТЦЗ" умов дозволу на спеціальне водокористування №0176/Пол від 19 серпня 2014 року - до 19 листопада 2018 року. Обґрунтування: пункт 6 частини першої статті 44 Водного кодексу України, постанова Кабінету Міністрів України "Про правовий режим зон санітарної охорони водних об`єктів" №2024 від 18 грудня 1998 рок;

18) надати до Держекоінспекції звіти про водокористування за формою №2ТП-водгосп (річна), затвердженою наказом Мінприроди №78, за 2015-2017 роки - до 19 листопада 2018 року. Обґрунтування: статті 20-2, 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" № 1264-XII від 25 червня 1991 року, стаття 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05 квітня 2007 року;

19) не допускати недотримання умов дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №5323684202-1 від 01 лютого 2011 року. Проводити щорічний контроль за дотриманням затверджених нормативів граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин відповідно до умов дозволу - до 19 листопада 2018 року. Обґрунтування: стаття 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" № 2707-XII від 16 жовтня 1992 року;

20) отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викиду ТОВ "ТЦЗ" за адресою: Полтавська область, Оржицький район, с. Тарасівка, а саме: сушильних сараїв та кар`єру (включаючи гірничотранспортне обладнання, яке працює на кар`єрі) та не допускати провадження господарської діяльності, під час якої здійснюються викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами - до 01 січня 2019 року. Обґрунтування: статті 10, 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" № 2707-XII від 16 жовтня 1992 року, Закон України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності" № 3392-VI від 19 травня 2011 року;

21) надати до Держекоінспекції інформацію щодо часу роботи стаціонарних джерел викиду, а саме: сушильних сараїв та кар`єру, що експлуатуються ТОВ "ТЦЗ" за адресою: Полтавська область, Оржицький район, с. Тарасівка, з дати введення в експлуатацію об`єктів по 01 жовтня 2018 року - до 29 жовтня 2018 року. Обґрунтування: статті 20-2, 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" № 1264-XII від 25 червня 1991 року, стаття 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05 квітня 2007 року;

22) надати до Держекоінспекції інформацію щодо часу роботи стаціонарних джерел викиду, а саме: сушильних сараїв та кар`єру, що експлуатуються ТОВ "ТЦЗ" за адресою: Полтавська область, Оржицький район, с. Тарасівка, з 02 жовтня 2018 року до дати отримання дозволу на викиди на вказані джерела викиду - до 01 січня 2019 року. Обґрунтування: статті 20-2, 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" № 1264-XII від 25 червня 1991 року, стаття 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05 квітня 2007 року;

23) не допускати проведення гірничо-видобувних робіт на кар`єрі, що знаходиться в с. Тарасівка Оржицького району Полтавської області та експлуатуються ТОВ "ТЦЗ" за відсутності акта про надання гірничого відводу та в порушення строків, встановлених програмою робіт з видобування корисних копалин (додатку до Угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин №6053 від 09 червня 2015 року - з моменту отримання припису і постійно. Обґрунтування:статті 17, 19 Кодексу України про надра;

24) надати до Держекоінспекції екологічну карту №06-36-1/7 від 14 квітня 2014 року - до 29 жовтня 2018 року. Обґрунтування: статті 20-2, 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" № 1264-XII від 25 червня 1991 року, стаття 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05 квітня 2007 року;

25) надати до Держекоінспекції інформацію щодо кількості видобутих суглинків з кар`єру за адресою: с. Тарасівка, Оржицький район, Полтавська область, за період з 09 червня 2015 року по 01 жовтня 2018 року - до 29 жовтня 2018 року. Обґрунтування: статті 20-2, 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" № 1264-XII від 25 червня 1991 року, стаття 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05 квітня 2007 року;

26) надати до Держекоінспекції інформацію щодо кількості виготовленої продукції за період з 09 червня 2015 року по 01 жовтня 2018 року - до 29 жовтня 2018 року. Обґрунтування: статті 20-2, 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" № 1264-XII від 25 червня 1991 року, стаття 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05 квітня 2007 року;

27) надати до Держекоінспекції інформацію, яка б підтверджувала, що ТОВ "ТЦЗ" здійснювались заходи щодо вчасного отримання акта про надання гірничого відводу з метою розробки кар`єру за адресою: с. Тарасівка, Оржицький район, Полтавська область - до 29 жовтня 2018 року. Обґрунтування: статті 20-2, 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" № 1264-XII від 25 червня 1991 року, стаття 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05 квітня 2007 року;

28) про хід виконання припису надати звіт до Держекоінспекції - по закінченню терміну виконання кожного пункту припису. Обґрунтування: статті 20-2, 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" № 1264-XII від 25 червня 1991 року, стаття 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05 квітня 2007 року.

Не погодившись з приписом № 09/02.3-23 від 19 жовтня 2018 року, позивач звернувся до суду з позовом про визнання його протиправним та скасування.

Надаючи оцінку встановленим обставинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь визначає Закон України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25 червня 1991 року №1264-XII /далі - Закон №1264-XII/.

Згідно зі статтею 34 Закону №1264-XII завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.

Відповідно до статті 35 Закону №1264-XII державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Державному контролю підлягають використання і охорона земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, природних територій та об`єктів, що підлягають особливій охороні, стан навколишнього природного середовища, а також дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об`єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі.

Порядок здійснення державного контролю за охороною навколишнього природного середовища та використанням природних ресурсів визначається цим Законом та іншими законами України.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №275 від 19 квітня 2017 року, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

До основних завдань Держекоінспекції, визначених пунктом 3 цього Положення, віднесено реалізація державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів та здійснення у межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства.

Згідно з пунктом 7 вказаного Положення Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Державна екологічна інспекція Центрального округу (Полтавська та Черкаська області) як міжрегіональний територіальний орган Держекоінспекції утворена на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 102 від 21 лютого 2018 року та діє відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію Центрального округу, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України № 82 від 17 травня 2018 року.

Таким чином, Державна екологічна інспекція Центрального округу є уповноваженим органом щодо здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05 квітня 2007 року /далі - Закон №877-V/ планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. Внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) не допускається, крім випадків зміни найменування суб`єкта господарювання та виправлення технічних помилок.

Водночас статтею 2 Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" №1728-VIII від 03 листопада 2016 року встановлено до 31 грудня 2018 року мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Статтею 6 названого Закону (у редакції Закону України від 07 грудня 2017 року №2246-VIII "Про Державний бюджет України на 2018 рік") передбачено, що дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час проведення заходів нагляду (контролю) органами, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Так, Кабінет Міністрів України постановою №1104 від 18 грудня 2017 року затвердив Перелік органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", віднісши до таких органів Держекоінспекцію та її територіальні органи (в частині здійснення у межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства щодо екологічної та радіаційної безпеки).

За приписами пункту "а" частини першої статті 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить: організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства: про екологічну та радіаційну безпеку, про оцінку впливу на довкілля; про використання та охорону земель; про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів; про охорону атмосферного повітря; про охорону, захист, використання та відтворення лісів; про охорону, утримання і використання зелених насаджень; про використання, охорону і відтворення рослинного світу; про охорону, раціональне використання та відтворення тваринного світу; щодо дотримання правил створення, поповнення, зберігання, використання та державного обліку зоологічних, ботанічних колекцій і торгівлі ними; під час ведення мисливського господарства та здійснення полювання; про збереження об`єктів рослинного та тваринного світу, занесених до Червоної та Зеленої книг України, формування, збереження і використання екологічної мережі; про природно-заповідний фонд; про охорону, використання і відтворення риби та інших водних живих ресурсів; у сфері хімічних джерел струму в частині забезпечення екологічної безпеки виробництва хімічних джерел струму та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму, ведення обліку обсягів накопичення відпрацьованих хімічних джерел струму та передачі їх на утилізацію; щодо дотримання вимог реєстрації в суднових документах операцій із шкідливими речовинами та сумішами; про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов; про біологічну та генетичну безпеку щодо біологічних об`єктів природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі.

За змістом підпункту 2 пункту 3 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №275 від 19 квітня 2017 року, основними завданнями Держекоінспекції є здійснення у межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства, зокрема, щодо: охорони земель, надр; екологічної та радіаційної безпеки; охорони, раціонального використання та відтворення вод і відтворення водних ресурсів; охорони атмосферного повітря; формування, збереження і використання екологічної мережі; стану навколишнього природного середовища; поводження з відходами, небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами.

У відповідності до підпункту 2 пункту 4 Положення про Державну екологічну інспекцію України Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства: а) про екологічну та радіаційну безпеку, зокрема: щодо виконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля, висновків державної екологічної експертизи; під час здійснення операцій з металобрухтом; під час провадження видів діяльності, що становлять підвищену екологічну небезпеку; під час провадження діяльності на об`єктах, що становлять підвищену екологічну небезпеку; б) про охорону земель, надр, зокрема щодо: виконання екологічних вимог під час надання у власність і користування, зокрема в оренду, земельних ділянок; здійснення заходів із запобігання забрудненню земель хімічними і радіоактивними речовинами, відходами, стічними водами; додержання режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, а також територій, що підлягають особливій охороні; додержання екологічних нормативів з питань використання та охорони земель; установлення та використання водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, а також додержання режиму використання їх територій; використання та охорони надр; в) про охорону, раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, зокрема щодо: виконання державних цільових, міждержавних та регіональних програм використання і охорони вод, відтворення водних ресурсів; наявності та додержання умов дозволів, установлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин, лімітів забору і використання води та скидання забруднюючих речовин; права державної власності на води; ведення водокористувачами обліку забору та використання вод, здійснення контролю за якістю і кількістю скинутих у водні об`єкти зворотних вод і забруднюючих речовин та за якістю води водних об`єктів у контрольних створах, а також подання відповідним органам звітів; дотримання встановленого режиму господарської діяльності у зонах санітарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання, водоохоронних зонах, прибережних захисних смугах, смугах відведення та берегових смугах водних шляхів, очисних та інших водогосподарських споруд і технічних пристроїв; здійснення водокористувачами заходів із запобігання забрудненню водних об`єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з їх території; здійснення заходів з економного використання водних ресурсів; використання води (водних об`єктів) відповідно до цілей та умов їх надання водокористувачам; здійснення погоджених у встановленому порядку технологічних, лісомеліоративних, гідротехнічних та інших заходів щодо охорони вод від вичерпання, поліпшення їх стану, а також припинення скидання забруднених зворотних вод (стічні, шахтні, кар`єрні, дренажні води); дотримання регламентів скидання промислових забруднених стічних чи шахтних, кар`єрних, рудникових вод з накопичувачів, норм і правил експлуатації технологічних водойм (ставки-охолоджувачі теплових і атомних станцій, рибоводні ставки, ставки-відстійники та інші); г) про охорону атмосферного повітря, зокрема щодо: наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин; забезпечення безперебійної ефективної роботи і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів забруднюючих речовин; додержання нормативів у галузі охорони атмосферного повітря; надання своєчасної, повної та достовірної інформації про стан атмосферного повітря, визначення видів і обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря; є) щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов; л) з питань поводження з відходами, зокрема щодо: дотримання вимог документів дозвільного характеру на здійснення операцій у сфері поводження з відходами; складення і ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, реєстру місць видалення відходів; перевезення небезпечних відходів територією України та транскордонних перевезень відходів; збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення, захоронення відходів (у тому числі недопущення змішування та захоронення відходів, які можуть бути утилізовані); ведення первинного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, подання відповідної статистичної звітності в установленому порядку та паспортизації таких відходів; дотримання вимог нормативно-технічної та технологічної документації, погодженої в установленому порядку, під час виробництва продукції (крім дослідних зразків) з відходів чи з їх використанням; дотримання правил і режиму експлуатації установок, виробництв з оброблення та утилізації відходів; дотримання вимог екологічної безпеки під час транспортування, зберігання, використання, знешкодження та захоронення хімічних засобів захисту рослин, мінеральних добрив, токсичних речовин і відходів; своєчасного та повного здійснення заходів із захисту земель від засмічення та забруднення відходами.

Із системного аналізу наведених норм слідує, що у період до 31 грудня 2018 року діяв мораторій на проведення органами Держекоінспекції та її територіальними органами планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, окрім здійснення планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства щодо екологічної та радіаційної безпеки.

Судовим розглядом встановлено, що плановий захід державного нагляду (контролю) за додержанням позивачем вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів проведений Держекоінспекцією у період з 01 жовтня 2018 року по 12 жовтня 2018 року, тобто в період дії мораторію.

Так, наведений в акті №161/07-04 від 12 жовтня 2018 року вичерпний перелік питань, щодо яких проведено плановий захід, а також опис виявлених порушень свідчать про те, що у ході проведення планового заходу державного нагляду (контролю) відповідачем перевірялося додержання позивачем вимог законодавства про охорону атмосферного повітря, земель, надр, раціональне використання та відтворення водних ресурсів, поводження з відходами та не перевірялося додержання позивачем вимог законодавства щодо екологічної та радіаційної безпеки.

Таким чином, плановий захід державного нагляду (контролю) стосовно ТОВ "ТЦЗ" проведений відповідачем без достатніх на те правових підстав.

Відповідно до статті 74 "Допустимість доказів" Кодексу адміністративного судочинства України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

З огляду на те, що плановий захід державного нагляду (контролю) стосовно ТОВ "ТЦЗ" проведений всупереч закону, складений за його результатами акт № 161/07-04 від 12 жовтня 2018 року не може бути допустимим доказом наявності порушень природоохоронного законодавства, які зобов`язано усунути ТОВ "ТЦЗ" оскаржуваним приписом №09/02.3-23 від 19 жовтня 2018 року.

Такий висновок суду узгоджується з правовою позицією Верховного Суду (щодо незаконності акта перевірки, оформленого за результатами незаконно проведеної перевірки), викладеною у постановах від 19 лютого 2019 року у справі №820/6323/17, від 18 квітня 2019 року у справі №805/329/17-а, від 16 січня 2018 року у справі № 826/442/13-а та від 20 березня 2018 року у справі № 810/1438/17 .

Враховуючи зазначене, суд доходить висновку про безпідставність винесення відповідачем припису №09/02.3-23 від 19 жовтня 2018 року.

А відтак, позов про визнання протиправним та скасування припису Державної екологічної інспекції Центрального округу №09/02.3-23 від 19 жовтня 2018 року підлягає задоволенню.

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

За подання позову до суду позивач поніс витрати у вигляді сплати судового збору у сумі 1921,00 грн, що підтверджується квитанцією №26923699-1 від 30 травня 2019 року /а.с.43/.

Тож стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягають витрати зі сплати судового збору у сумі 1921,00 грн.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЦЗ" (вул. Миру, буд. 100, с. Тарасівка, Оржицький район, Полтавська область, 37700, ідентифікаційний код 31707344) до Державної екологічної інспекції Центрального округу (вул. Коцюбинського, буд. 6, м. Полтава, Полтавська область, 36039, ідентифікаційний код 42149108) про визнання протиправним та скасування припису Державної екологічної інспекції Центрального округу №09/02.3-23 від 19 жовтня 2018 року задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати припис Державної екологічної інспекції Центрального округу №09/02.3-23 від 19 жовтня 2018 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції Центрального округу (вул. Коцюбинського, буд. 6, м. Полтава, Полтавська область, 36039, ідентифікаційний код 42149108) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЦЗ" (вул. Миру, буд. 100, с. Тарасівка, Оржицький район, Полтавська область, 37700, ідентифікаційний код 31707344) витрати зі сплати судового збору у сумі 1921,00 грн (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня нуль копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги у порядку, встановленому статтею 297 з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.І. Слободянюк

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.02.2020
Оприлюднено25.02.2020
Номер документу87766509
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/1529/19

Постанова від 22.01.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Постанова від 22.01.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 20.01.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 20.01.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 26.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 23.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 15.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 30.06.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні