Постанова
від 19.02.2020 по справі 400/1723/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 лютого 2020 р.м.ОдесаСправа № 400/1723/19 Головуючий в 1 інстанції: Лісовська Н. В.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду

у складі: головуючої судді - Шевчук О.А.,

суддів: Бойка А.В., Федусика А.Г.

при секретарі Жигайлової О.Е.,

за участю представника апелянта ОСОБА_5

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2019 року, ухвалене в порядку письмового провадження у м.Миколаєві за правилами загального позовного провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Доманівської селищної ради, Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області, 3-ті особи ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про скасування пунктів рішення та наказу, зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИЛА:

В червні 2019 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до відповідачів та з урахуванням ухвали про закриття провадження в частині позовних вимог та заяви позивача про уточнення адміністративного позову, просив частково скасувати рішення ХХХ сесії І скликання Доманівської селищної ради від 19.04.2019 р. № 57 в частині п. 8 і п. 9; зобов`язати Доманівської селищної ради прийняти рішення щодо надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж в натурі (на місцевості) з метою передачі у власність земельної ділянки площею 1,9 га, яка знаходиться в постійному користуванні на підставі державного акту МК № 228, із земель комунальної власності Доманівської селищної ради № 4822755100:07:000:0027; скасувати наказу Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області від 20.03.2019 р. № 1800/014-19-СГ.

В обґрунтування позову зазначається, що Доманівська селищна рада безпідставно розпорядились спірною земельною ділянкою 2 га, надавши дозвіл на розробку технічної документації ОСОБА_2 . Позивач зазначає, що оскільки він має Акт постійного користування на 1,9 га та багато років користується саме цією земельною ділянкою, неодноразово звертався до Доманівської селищної Ради з заявам про надання земельної ділянки йому у власність, але не отримав дозвіл, просить суд скасувати п. 8 та п. 9 рішення Доманівської селищної ради № 57 від 19.03.2019 року, яким надано дозвіл на розробку технічної документації ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , та зобов`язати надати йому Дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж в натурі (на місцевості) з метою передачі у власність земельної ділянки площею 1,9 га, яка знаходиться в постійному користуванні на підставі державного акту МК № 228. Позивач також зазначає, що наказ ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області від 20.03.2019 року на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж в натурі, виданий йому протиправно, оскільки ця земельна ділянка передана у комунальну власність, а тому підлягає скасуванню, оскільки виданий суб`єктам вданих повноважень, який не мав право на розпорядження цією земельною ділянкою.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2019 року позов задоволено частково. Зобов`язано Доманівську селищну раду прийняти рішення щодо надання ОСОБА_1 дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж в натурі (на місцевості) з метою передачі у власність земельної ділянки площею 1,9 га, яка знаходиться в його постійному користуванні на підставі державного акту МК № 228. Скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області від 20.03.2019 р. № 1800/014-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою . У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, ОСОБА_1 надав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на те, що судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції про часткове задоволення позову, та ухвалити нове рішення зобов`язавши Доманівську селищну раду прийняти рішення щодо надання ОСОБА_1 дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж в натурі (на місцевості) з метою передачі у власність земельної ділянки площею 1,9 га, яка знаходиться в його постійному користуванні на підставі державного акту МК № 228, доповнивши її кадастровим номером № 4822755100:07:000:0027 та скасувати рішення ХХХ сесії І скликання Доманівської селищної ради від 19.04.2019 р. № 57 в частині п. 8 і п. 9.

Доводами апеляційної скарги зазначено, що відмовивши у надані земельної ділянки саме за кадастровим номером № 4822755100:07:000:0027, надає можливість третім особам у справі безперешкодно затвердити Проект землеустрою та передати у власність зазначені ділянки. Також, апелянт зазначає, що дозвіл на розроблення землеустрою спірної земельної ділянки був наданий саме п. 8 і п. 9 рішення ХХХ сесії І скликання Доманівської селищної ради від 19.04.2019 р. № 57, тому позов у цій частині також підлягає задоволенню.

У відзиві на апеляційну скаргу Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області зазначають, що з моменту переходу права власності на земельні ділянки, передані Головним управління Держгеокадастру у Миколаївській області Доманівській селищній раді наказом від 05.06.2018 р. №3562/0/14-18-СГ, права та обов`язки щодо розпорядження земельною ділянкою, що на підставі державного акта про право постійного користування перебуває у користуванні ОСОБА_1 , перейшли до Доманівської селищної ради. Також, зазначають про розгляд справи за їх відсутності.

19.02.2020 року Доманівська селищна рада надали заяву про неможливість прибуття у судове засідання через технічну несправність автомобіля, у зв`язку з чим просили розгляд справи відкласти, однак зазначена заява не підлягає задоволенню, оскільки зазначені підстави є, на думку судової колегії не поважними, та, крім того, відповідачем не надано будь-яких доказів.

Особи, що беруть участь у справі, про дату, час і місце судового розгляду були сповіщені належним чином відповідно до ст. 124-130 КАС України.

Перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

З матеріалів справи встановлено, що рішенням 11 сесії ХХІ скликання Доманівської селищної ради народних депутатів від 29.10.1992 р. позивачу надана в постійне користування земельна ділянка площею 1,9 га на території Доманівської селищної ради для ведення особистого підсобного господарства.

24.02.1994 р. позивачу видано державний акт серії МК № 228 на право постійного користування землею (а. с. 16). Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 88.

З моменту видачі державного акта до часу розгляду справи позивач обробляв надану йому земельну ділянку та сплачував податки.

У вересні 2018 р. позивач звернувся до Доманівської селищної ради, з проханням надати дозвіл на виготовлення технічної документації.

Рішенням ХХVІІ сесії І скликання Доманівської селищної ради від 21.12.2018 р. №25 позивачу погоджено отримання від Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки площею 1,9 га в натурі (на місцевості) з метою передачі у власність (а. с. 20-21).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області від 20.03.2019 р. № 1800/0/14-19-СГ позивачу надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки площею 1,9 га в натурі (на місцевості) з метою передачі у власність (а. с. 22).

Під час реалізації свого права на приватизацію земельної ділянки позивачу стало відомо, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області від 05.06.2018 р. № 3562/0/14-18-СГ територіальній громаді сіл в особі Доманівської селищної ради передано у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 2874,1090 га, у тому числі земельні ділянки загальною площею 691,8832 га, сформовані за результатами проведеної інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності в межах території Доманівської селищної ради. Серед переданих у комунальну власність ділянок була ділянка площею 3,4415 га з кадастровим № 4822755100:07:000:0020.

У серпні 2018 р. до Доманівської селищної ради звернулися ОСОБА_3 та ОСОБА_2 із заявами про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею по 2 га кожному у власність для ведення особистого селянського господарства.

Рішенням ХХVІІ сесії І скликання Доманівської селищної ради від 21.12.2018 р. №32 надано згоду на поділ земельної ділянки площею 3,4415 га кадастровий № 4822755100:07:000:0020 на земельні ділянки орієнтовною площею 2 га та 1,4415 га (а. с. 38). Внаслідок поділу утворилися дві земельні ділянки: № 4822755100:07:000:0026 площею 1,4415 га та № 4822755100:07:000:0027 площею 2 га.

Рішенням ХХХ сесії І скликання Доманівської селищної ради від 19.04.2019 р. №57 (п. 8, 9) надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,4415 га кадастровий № 4822755100:07:000:0026 ОСОБА_3 та площею 2 га кадастровий № 4822755100:07:000:0027 ОСОБА_2 у власність для ведення особистого селянського господарства (а. с. 39-41).

Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції зазначив, що оскільки позивач не виготовив технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж в натурі (на місцевості) щодо земельної ділянки, яка належить йому на праві постійного користування, на публічній карті не зазначено земельної ділянки ОСОБА_4 , тому відсутні підстави стверджувати, що земельна ділянка площею 1,9 га розташована (співпадає) з земельними ділянками № 4822755100:07:000:0027 та №4822755100:07:000:0026. Суд зазначив про необхідність встановити (відновити) межі в натурі (на місцевості) земельної ділянка № 30 , яка надана позивачеві у постійне користування відповідно Акту постійного користування 1994 року.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції та вважає за необхідне зазначити наступне.

Згідно з ч. 1-2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Частиною 1 ст. 117 Земельного кодексу України передбачено, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

А відповідно до вимог ч. 6-7 ст. 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Також, судова колегія встановила, що згідно Положення про Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308 Про затвердження положень про територіальні органи Держгеокадастру Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.

Головне управління відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Миколаївської області.

На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 №60 Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаннях територіальних громад відділом у Доманівському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області проведено інвентаризацію земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення, які розташовані в межах території Доманівської селищної ради Доманівського району Миколаївської області.

Наказом Головного управління від 31.05.2018 № 3439/0/14-18-СГ Про затвердження документації із землеустрою затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Доманівського району Миколаївської області з урахуванням Перспективного плану формування території Доманівської об`єднаної територіальної громади, затверджено розпорядженням КМУ від 08.09.2015 № 1002, загальною площею 691,8832 га.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області від 05.06.2018 № 3562/0/14-18-СГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність передано територіальній громаді сіл, в особі Доманівської селищної ради Доманівського району Миколаївської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, згідно переліку, загальною площею 2874,1090 га, в тому числі земельні ділянки загальною площею 691,8832 га, сформовані за результатами проведеної інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності в межах території Доманівської селищної ради Доманівського району Миколаївської області.

Відповідно до статті 148'1 Земельного кодексу України до особи, яка набула право власності на земельну ділянку, що перебуває у користуванні іншої особи, з моменту переходу права власності на земельну ділянку переходять права та обов`язки попереднього власника земельної ділянки за чинними договорами оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту щодо такої земельної ділянки.

У разі переходу права власності на земельну ділянку, що перебуває у постійному користуванні, від держави до територіальної громади або від територіальної громади до держави до набувача земельної ділянки переходять права та обов`язки власника земельної ділянки за правовідносинами постійного користування нею.

Особа, яка набула право власності на земельну ділянку, протягом одного місяця з дня набуття права власності на неї зобов`язана повідомити про це її користувачів із зазначенням:

кадастрового номера (за наявності), місця розташування та площі земельної ділянки;

найменування (для юридичних осіб), прізвища, ім`я, по батькові (для фізичних осіб) нового власника;

місця проживання (знаходження) нового власника, його поштової адреси;

платіжних реквізитів (у разі, якщо законом або договором передбачена плата за користування земельною ділянкою у грошовій формі).

Повідомлення надсилається користувачу земельної ділянки рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручається йому особисто під розписку.

Повідомлення про перехід права власності від держави до територіальної громади або навпаки підлягає опублікуванню у друкованих засобах масової інформації місцевої сфери розповсюдження із зазначенням кадастрового номера, місця розташування та площі земельної ділянки.

За згодою сторін договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту чи застави до такого договору можуть бути внесені зміни із зазначенням нового власника земельної ділянки.

Вимоги цієї статті поширюються на випадки переходу повноважень від одного органу державної влади до іншого при розпорядженні земельними ділянками державної власності, які перебувають у їх постійному користуванні.

Враховуючи вищевикладене, з моменту переходу права власності на земельні ділянки, передані Головним управлінням Доманівській селищній раді Доманівського району Миколаївської області наказом від 05.06.2018 № 3562/0/14-18-СГ, права та обов`язки щодо розпорядження земельною ділянкою, що на підставі державного акта про право постійного користування перебуває у користуванні ОСОБА_1 , перейшли до Доманівської селищної ради.

Колегія суддів під час апеляційного розгляду справи встановила, що згідно листа відділу у Доманіському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області від 28.10.2019 р., у Державному земельному кадастрі відсутні відомості про земельну ділянку, яка перебуває в постійному користуванні позивача.

Спірна земельна ділянка знаходиться в полі, на якому протягом 2012 р. деякі громадяни переоформили право постійного користування на приватну власність. Ділянки були запроектовані в іншій конфігурації для ефективного обробітку землі. У зв`язку зі зміною конфігурації при проектуванні та смертю деяких користувачів, залишився залишок площею 3,4415 га. Дану земельну ділянку проінвентаризовано, присвоєно кадастровий №4822755100:07:000:0020 та передано в комунальну власність як землі запасу.

Разом з тим, встановлено, що земельна ділянка площею 1,9 га (№ 30 відповідно до Акту (1994 року) постійного користування позивача має форму витягнутої смуги, розміщеної горизонтально відносно дороги (а. с. 25), а земельні ділянки за кадастровим номером № 4822755100:07:000:0027 (2 га) та № 4822755100:07:000:0026 (1,4 га) мають перпендикулярне розташування відносно дороги (а. с. 86-88).

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог в частині присвоєння кадастрового номеру земельній ділянці, про що просив позивач в заяві про уточнення позову, суд вірно звернув увагу на те, що позивач не виготовив технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж в натурі (на місцевості) щодо земельної ділянки, яка належить йому на праві постійного користування, а на публічній карті не зазначено земельної ділянки позивача.

Крім того, вірним є зазначення суду першої інстанції про необхідність встановлення (відновлення) межі в натурі (на місцевості) земельної ділянка № 30 , яка надана позивачу у постійне користування відповідно Акту постійного користування 1994 року те, для підтвердження доводів апелянта про те, що земельна ділянка площею 1,9 га розташована (співпадає) з земельними ділянками №4822755100:07:000:0027 та №4822755100:07:000:0026.

В свою чергу судом встановлено, що Рішенням ХХVІІ сесії І скликання Доманівської селищної ради від 21.12.2018 р. №32 надано згоду на поділ земельної ділянки площею 3,4415 га кадастровий № 4822755100:07:000:0020 на земельні ділянки орієнтовною площею 2 га та 1,4415 га (а. с. 38). Внаслідок поділу утворилися дві земельні ділянки: №4822755100:07:000:0026 площею 1,4415 га та № 4822755100:07:000:0027 площею 2 га.

Рішенням ХХХ сесії І скликання Доманівської селищної ради від 19.04.2019 р. №57 (п. 8, 9) надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,4415 га кадастровий № 4822755100:07:000:0026 ОСОБА_3 та площею 2 га кадастровий № 4822755100:07:000:0027 ОСОБА_2 у власність для ведення особистого селянського господарства (а. с. 39-41).

Колегія суддів зазначає, що з моменту видачі позивачу акту МК №228, змінилася конфігурація земельних ділянок, у зв`язку з чим визначити, що земельна ділянка з кадастровим номером № 4822755100:07:000:0027 є саме тією, якою користується позивач є не можливим, а тому судом вірно відмовлено в позові в цій частині.

Апелянтом не доведено жодними доказами, що він користується земельною ділянкою № 4822755100:07:000:0027 та\чи № 4822755100:07:000:0026, і що це та сама земельна ділянка 1,9 га, яка зазначена в Акті МК № 228 постійного користування (з/д № 30), а також , що використовувана позивачем земельна ділянка частково чи повністю накладається на земельні ділянки третіх осіб.

Крім того, матеріалами справи встановлено, що станом на день звернення позивача до суду з позовом треті особи виготовили проект землеустрою на відповідні земельні ділянки.

З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення суду першої інстанцій є законними, оскільки суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин та повністю відображено обставини, що мають значення для справи, висновок суду щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи апеляційної скарги їх не спростовують.

Відповідно до ч.1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2019 року - залишити без змін.

Відповідно до ст. 329 КАС України постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст складено та підписано 24.02.2020 року

Головуюча суддя: О.А. Шевчук

Суддя: А.В. Бойко

Суддя: А.Г. Федусик

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.02.2020
Оприлюднено24.02.2020
Номер документу87768318
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/1723/19

Постанова від 19.02.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 10.01.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 12.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 05.12.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Рішення від 04.11.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 04.11.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 21.08.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 21.08.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 06.08.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 30.07.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні