Постанова
від 25.02.2020 по справі 908/1757/19
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26.02.2020 року м.Дніпро Справа № 908/1757/19

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Антоніка С.Г. (доповідач),

суддів: Іванова О.Г. Березкіної О.В.

секретар судового засідання: Ревкова Г.О.

розглянувши матеріали апеляційної скарги Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" на рішення господарського суду Запорізької області від 01.11.2019 року (суддя Смірнов О.Г., повне рішення складено 11.11.2019 року), у справі № 908/1757/19

за позовом: Акціонерного товариства "Українська залізниця" , м. Київ, в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" , м. Дніпро

до відповідача: Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" , м. Запоріжжя

про стягнення 897 835,68 грн.

ВСТАНОВИВ:

Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" звернулося господарського суду Запорізької області з позовом до Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" про стягнення плати за користування вагонами в сумі 281 349,12 грн., збору за зберігання вантажу та збору за зберігання вантажів у двократному розмірі в сумі 616 486,56 грн., що разом складає 897 835,68 грн.

В обгрунтування позовних вимог, посилаючись на діюче законодавство України, позивач вказує, що в лютому 2019 року за перевізними документами СМГС (міждержавне залізничне вантажне сполучення) дорожніми відомостями № 26652728, № 26652636, № 26652686, № 26654899 залізницею було прийнято до перевезення вагони на адресу одержувача ПАТ ЗМК Запоріжсталь , станція призначення Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці. На шляху прямування, вагони були затримані на станції Павлоград-1 Придніпровської залізниці через зайнятість приймально-відправних колій на станції призначення Запоріжжя-Ліве у зв`язку із несвоєчасним забиранням ПАТ "ЗМК Запоріжсталь (вантажоодержувачем) на свою під`їзну колію вантажу, який вже прибув на його адресу. За весь час затримки вагонів на підходах до станції призначення з вини вантажовласника була нарахована плата за користування спірними вагонами за відомостями форми ГУ-46 в розмірі 281 349,12 грн., збір за зберігання вантажу та збір за зберігання вантажів у двократному розмірі по накопичувальній картці форми ФДУ-92 № 19029012 в сумі 616 486,56 грн.

Рішенням господарського суду позовні вимоги задоволено. Стягнуто з Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" плату за користування вагонами в сумі 281 349 грн. 12 коп., та збір за зберігання вантажу в сумі 616 486 грн. 56 коп., витрати зі сплати судового збору в сумі 13 467 грн. 54 коп.

Суд прийшов до висновку, що наявні в матеріалах справи докази свідчать про те, що затримка вагонів на підході до станції призначення, у зв`язку з якою позивачем нарахована плата за користування вагонами та збір за зберігання вантажу, відбулася з вини відповідача, а саме: через неможливість приймання їх станцією призначення з причин накопичення вагонів, що прибули на адресу відповідача та зайнятості приймально-здавальних колій. Розрахунки плати за спірними відомостями плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу здійснені позивачем відповідно до вимог чинного законодавства. Відповідач не виконав зобов`язання із здійснення розрахунків зі сплати нарахованої плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу за час їх затримки.

Не погодившись з рішенням господарського суду, Публічне акціонерне товариство "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" звернулося до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою. В обґрунтування апеляційних вимог скаржник, що:

- АТ "Укрзалізниця не надано доказів того, що ПАТ "Запоріжсталь" відмовлялося від прийняття будь-якого вантажу, в тому числі вантажу, що був затриманий по ст. Павлоград І;

- ПАТ "Запоріжсталь" неодноразово зверталося до АТ "Укрзалізниця" щодо незадовільної роботи залізниці, зокрема Запорізької дирекції залізничних перевезень та станції Запоріжжя-Ліве із листами;

- в період з 04.02.2019 по 11.02.2019 на адресу ПАТ "Запоріжсталь" було відвантажено 405 вагонів з вугіллям, з них доставлено на ст. Запоріжжя-Ліве 150 вагонів і всі вони доба в добу забрані на комбінат під вивантаження, це ще раз підтверджує, що ПАТ "Запоріжсталь" не відмовлялося від прийому вантажів на свою під`їзну колію, тому не було потреби кидати потяг на підходах;

- в січні-лютому 2019р. скупчення вагонів відбувалося на під`їзній колії ПАТ "Запоріжсталь" через порушення позивачем умов про інтервальний проміжок часу, встановлений для повернення вагонів з під`їзної колії ПАТ "ЗМК "Запоріжсталь", яка примикає до станції Запоріжжя-Ліве регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" № ПР/М-16-3/1-708/НЮдч від 30.09.2016р.;

- позивач в особі станції Запоріжжя-Ліве затримував прийом поїздів з під`їзного шляху за період з 03.02.2019р. по 11.02.2019р. від одного до дев`яти поїздів на добу, про що свідчать акти про затримку вагонів, складені відповідачем і підписані представником позивача;

- на під`їзній колії відповідача кожної доби перебувало понад 1600 вагонів, що значно перевищує середньодобову спроможність вантажно-розвантажувальних пунктів, саме з цієї причини відповідач був вимушений затримувати приймання вантажів на свою під`їзну колію;

- з листопада 2018р. станцією систематично затримувались потяги по прийому від ПАТ "Запоріжсталь";

- на станцію протягом лютого прибуло понад 1000 вагонів в адресу відповідача, які були доставлені позивачем з простроченнями строку їх доставки, що сприяло скупченню вагонів на станції Запоріжжя-Ліве;

- наказ № 653 від 04.02.2019 про затримання поїзду № 2279 індекс 8635+946+4600 був підписаний начальником ВП "Дніпровська дирекція залізничних перевезень" РФ "Придніпровська залізниця" АТ "Українська залізниця" Борецьким А.С., проте позивачем не долучено до матеріалів справи доказів наявності у Борецького А.С. повноважень підписувати накази про затримку поїздів відповідно до п. 9 Правил користування вагонами і контейнерами, належним чином завірена копія довіреності відсутня в матеріалах справи;

- згідно із п. 9 Правил користування вагонами і контейнерами та ст. 36 Статуту залізниць України вбачається, що право на застосування двократного збору за зберігання вантажу та визначати осіб, які мають право підписувати наказ про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення має саме начальник залізниці;

- копія наказу про закінчення затримки вагонів № 829 від 11.02.2019 позивачем не надана;

- наказ № 25/МО від 07.02.2019 про збільшення розміру збору за зберігання вантажу був підписаний першим заступником директора РФ "Придніпровська залізниця" АТ "Українська залізниця" Декарчук О.М., доказів наявності у Декарчука О.М. повноважень підписувати накази про збільшення розміру збору за зберігання вантажу позивачем до матеріалів справи не долучено;

- затримка поїзда з вантажем на ст. Павлоград І виникла через відсутність технічної можливості у залізниці: по-перше - доставити цей вантаж, а по-друге - прийняти на станції призначення через скупчення вагонів, яке сталося через недостатню кількість локомотивної тяги;

- позивач не надає відповідне повідомлення начальника станції Запоріжжя-Ліве з зазначенням обставин, які б свідчили про неможливість приймання вагонів ПАТ "Запоріжсталь" та відсутність технічної можливості накопичення вагонів на станції призначення Запоріжжя-Ліве;

- в актах загальної форми про затримку вагонів №№ 1440,1468, 1469, 1472, 1471, 1470 від 01.02.2019р., №№ 1521, 1522, 1523 від 03.02.2019р. не міститься інформація про залізничні накладні, за якими прибули дані вагони;

- позивачем надано лише акти загальної форми на початок затримки, акти на закінчення затримки позивач не надав суду;

- доказів занятості визначених сторонами в договорі колій позивач не надав, відповідно відсутні підстави для затримання поїздів з вагонами, що прямують в адресу відповідача на підхідних станціях;

- акт про затримку вагонів № 39 від 04.02.2019р. не містить календарного штемпеля станції та містить не засвідчені виправлення в частині дати відправлення поїзда;

- затримка вагонів на станції Павлоград І сталась з вини позивача, а не відповідача, позивач сам з власної ініціативи прийняв таке рішення;

- позивачем не доведено належними засобами доказування наявність будь-яких порушень з боку відповідача;

- суд безпідставно застосував ст. 36 Статуту залізниць України. Відповідно до ст. 36 Статуту залізниць України, у разі виникнення ускладнень на станції у зв`язку з несвоєчасним вивантаженням і вивезенням вантажів начальник залізниці мас право збільшувати розмір збору за їх збереження до двократного розміру. Як вбачається, дана стаття застосовується у випадку виникнення ускладнень на станції у зв`язку з несвоєчасним вивантаженням і вивезенням вантажів. Вагони, що простоювали на коліях станції Павлоград-1, не прибули на станцію Запоріжжя-Ліве і, відповідно, не могли створити ускладнень на даній станції. В зв`язку з тим, що вагони не прибули та простоювали на іншій станції, вони не могли бути вивезені та вивантаженні на ст. Запоріжжя-Ліве. Крім того, дані вагони не могли бути вивезені та вивантажені і на станції Павлоград-бо, як зазначалось вище, під`їзна колія відповідача не примикає до колій станції Павлоград-1 та відповідач не працює по даній станції. Доказів якихось ускладнень по даній станції позивачем не надано. Як вбачається, відсутні обов`язкові умови, необхідні для застосування ст. 36 Статуту залізниць, а саме виникнення ускладнень на станції у зв`язку з несвоєчасним вивантаженням і вивезенням вантажів.

Просить скасувати рішення та прийняти нове, яким відмовити в позові.

У Відзиві на апеляційну скаргу позивач зазначає, що:

- повноваження Борецького А.С. та Декарчука О.М. визначені нотаріально посвідченими довіреністю від 29.10.2018 № 2122 та довіреністю від 26.10.2018 № 4524;

- на підтвердження факту зайнятості колій по станції Запоріжжя-Ліве, як доказ позивачем надається пояснення за вих. № 467 від 09.08.2019, складені з урахуванням поїзної роботи станції та графіків руху поїздів, в якому міститься вичерпна інформація про зайнятість колій, визначених в п. 6-9 договору № ПР/М-16-3/1 708НЮ/20/2016/2889 від 30.09.2016;

- у відповідача була можливість виїзду на станцію резервом з метою забирання вагонів з вантажем на під`їзну колію, але цього не робилось;

- наявними в матеріалах справи доказами, зокрема актами форми ГУ-23, підтверджується, що спірні вагони були затримані на шляху прямування з вини відповідача через скупчення на станції призначення вагонів і несвоєчасне вивільнення відповідачем колій від вантажу, який прибув на його адресу, що є порушенням пункту 33 Правил видачі вантажів та ст. ст. 46, 47 Статуту залізниць України;

- наявність вільних під`їзних колій на станції Запоріжжя-Ліве з урахуванням неподання відповідачем суду доказів на підтвердження вжиття ним передбачених договором заходів до забирання вагонів зі станції призначення, що прибули на його адресу, є свідченням саме вини останнього у такому скупченні, - внаслідок допущеної бездіяльності у забиранні вагонів зі станції призначення за наявності вільних під`їзних колій;

- факт неможливості позивача доставити спірні вагони на станцію призначення підтверджується актами загальної форми ГУ-23, що засвідчують зайнятість колій;

- станція Запоріжжя-Ліве окрім ПАТ "Запоріжсталь" обслуговує і інші підприємства, договором на експлуатацію залізничної під`їзної колії ПАТ "Запоріжсталь", яка примикає до станції Запоріжжя-Ліве, РФ "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця" не передбачено, що перераховані колії використовуються виключно для потреб ПАТ "Запоріжсталь" і їх використання для інших підприємств заборонено.

Просить рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Згідно ст. 269 ГПК України , суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів, переглянувши справу за наявними у ній доказами, що стосуються фактів, викладених в апеляційній скарзі, в межах доводів та вимог апеляційних скарг, приходить до наступного висновку.

Як встановлено господарським судом та вбачається з матеріалів справи, 19.02.2018 між Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця", далі Перевізник, та Публічним акціонерним товариством "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь", далі Замовник, укладений договір про надання послуг № 10429/ЦТЛ-2018/20/2018/365 (далі Договір 1) предметом якого, згідно п. 1.1., є здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах Замовника і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні цього Договору користування вагоном не є орендною майна, а плата за користування вагоном Перевізника не є орендною платою.

Пунктом 1.3. Договору 1 визначено, що надання послуг за цим Договором може підтверджуватись залізничною накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю та іншими документами.

Згідно із п. 12.1. Договору 1, він вступає в силу з моменту одностороннього підписання Замовником договору в електронному вигляді з накладанням ЕЦП в АС Месплан або АС Клієнт УЗ або вчинення Замовником будь-якої дії на виконання цього договору і діє з 19.02.2018 до 31.12.2018. Якщо жодна із сторін не звернеться письмово за один місяць до закінчення дії договору з пропозицією до іншої сторони про припинення його дії, то цей договір діє до надходження такої пропозиції і здійснення всіх розрахунків за виконані перевезення та надані послуги. Закінчення строку дії цього Договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, які мали місце під час дії цього Договору.

30.09.2016 між Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця", далі Залізниця, та Публічним акціонерним товариством "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь", далі Власник колії, був укладений договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії ПАТ ЗМК Запоріжсталь , яка примикає до станції Запоріжжя-Ліве регіональної філії Придніпровська залізниця ПАТ Українська залізниця № ПР/М-16-3/1-708НЮдч20/2016/2889 ( далі Договір 2).

Вказаний Договір 2 укладений з протоколом узгодження розбіжностей від 03.11.2016, протоколом врегулювання розбіжностей від 21.11.2016, протоколом узгодження розбіжностей від 16.12.2016.

До Договору 2 між сторонами буди підписані наступні додаткові угоди: № 1 від 01.09.2017, № 2 від 16.03.2018, № 3 від 20.08.2018, № 4 від 14.12.2018.

Відповідно до п. 1 Договору 2 (в редакції протоколу узгодження розбіжностей від 03.11.2016) згідно зі Статутом залізниць України , Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить Власнику колії, що примикає до станції Запоріжжя-Ліве стрілкою № 12 до парку А і стрілкою № 172 до парку Б і яка обслуговується локомотивом Власника колії. Межею під`їзної колії є сигнальні знаки Межа під`їзної колії , які встановлені проти вхідного світлофора ЧВ парку А станції Запоріжжя-Ліве на відстані 71,7 метрів від вістря пера стрілки примикання № 12 та вхідного світлофора НБ парку Б станції Східна власника колії на відстані 341,5 метрів від вістря стрілки примикання № 172.

Згідно із п. 6 Договору 2 (в редакції додаткової угоди № 2 від 16.03.2018) вагони для під`їзної колії подаються локомотивом залізниці:

- на приймально-відправні колії № № 2-11 парку А станції Запоріжжя-Ліве;

- на сортувально-відправні колії парку Б станції Запоріжжя-Ліве: на колії №№ 11, 12, 15-28 - маршрутні поїзди; на колії №№ 31-36 - збірні поїзди. Пред`явлені поїзди на коліях парку Б повинні бути розташовані до уповільнювачів гальмівних позицій. Здавання вагонів у технічному та комерційному відношенні провадиться на приймально-відправних коліях №№ 2-11 парку А , на сортувально-відправних коліях №№ 11, 12, 15-28, 31-36 парку Б станції Запоріжжя-Ліве. Подальший рух вагонів виконується локомотивом Власника колії.

Відповідно до п.9 Договору, з під`їзної колії вагони повертаються:

- порожні вагони-хопери з-під вивантаження, які прибувають в маршрутах здаються двома групами, перша не менше 40 вагонів, друга по узгодженню сторін;

- інші - групами в кількості не менше 40 та не більше 60 вагонів. Кількість вагонів у кожній партії, що повертається Власником колії може бути змінена по узгодженню сторін. Партії вагонів, що повертаються з під`їзної колії формуються згідно з ПТЕ і доставляються локомотивом Власника колії на одну з колій:

- №№ 2-11 парку "А" станції Запоріжжя-Ліве.

Приймання вагонів залізницею здійснюється:

- на одній з приймально-відправних колій №№ 2-11 парку "А" станції Запоріжжя-Ліве.

Пунктом 14 Договору 2 (з урахуванням редакції додаткової угоди № 1 від 01.09.2017 та протоколу узгодження розбіжностей від 03.11.2016) сторони визначили, що Власник колії сплачує Залізниці плату:

- за користування вагонами - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами та іншими нормативними документами;

- інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, що виконує Залізниця для Власника колії - згідно з діючими нормативними документами.

Збори і плати вносяться на підставі ст. 62 Статуту залізниць України у національній валюті України, на умовах попередньої оплати на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання філії ЄРЦ .

Додатковою угодою № 4 від 14.12.2018 до Договору 2 сторони узгодили в назві, преамбулі та далі по тексту договору замінити слова Публічне акціонерне товариство Українська залізниця на акціонерне товариство Українська залізниця .

Умовами п. 20 Договору 2 сторони дійшли згоди про те, що з усіх питань, що не передбачені цим договором, сторони керуються Статутом залізниць України , Правилами перевезення вантажів та іншими нормативно-правовими актами.

Пунктом 21 Договору 2 (в редакції протоколу узгодження розбіжностей від 03.11.2016) визначено, що цей договір вважається укладеним з моменту підписання його сторонами та скріплення печатками сторін і діє з 01 січня 2017 року до 31 грудня 2021 року включно.

В лютому 2019 року за перевізними документами - (міждержавне залізничне вантажне сполучення) дорожніми відомостями № 26652728, № 26652636, № 26652686, № 26654899 залізницею було прийнято до перевезення вагони на адресу одержувача ПАТ "ЗМК Запоріжсталь", станція призначення Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці.

Однак на шляху прямування, за наказом № 653 від 04.02.2019р. вагони з вантажем, що перевозилися в поїзді № 2279 (індекс 8635-946-4600), були затримані на станції Павлоград І Придніпровської залізниці, у зв`язку з неможливістю приймання їх станцією призначення Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці.

За фактом затримки станцією Павлоград І складені акти загальної форми ГУ-23 № 212 від 04.02.2019р. та № 227 від 11.02.2019р.

Відповідача було належним чином повідомлено 04.02.2019р. о 01 год. 45 хв. про прибуття вагонів на станцію Павлоград І, що підтверджено повідомленням про затримку вагонів (том 1, а.с. 63 на звороті).

Неможливість приймання вагонів була викликана накопиченням великої кількості вагонів, що надійшли на адресу відповідача, на станції призначення Запоріжжя-Ліве, що призвело до зайнятості колій для прийняття вагонів.

Про зайнятість приймально-відправних колій станції Запоріжжя-Ліве вантажем, що прибув на адресу відповідача, свідчать складені станцією Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці акти загальної форми ГУ-23, а саме:

- акт № 1440 від 01.02.2019р., в якому зазначено про затримку вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта, вагони простоюють по 6 колії парку А з причини невивезення тепловозом вантажоодержувача (час початку затримки 01.02.19р. о 00:40) (52 вагони); акт № 1587 від 07.02.2019р., в якому зазначено, що закінчення затримки вагонів за актом № 1440 від 01.02.2019р. відбулось 07.02.2019 о 12:30;

- акт № 1522 від 03.02.2019р., в якому зазначено про затримку вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта, вагони простоюють по 34 колії парку Б з причини невивезення тепловозом вантажоодержувача (час початку затримки 03.02.2019р. 07:20) (32 вагона); акт № 1654 від 10.02.2019р., в якому зазначено, що закінчення затримки вагонів за актом № 1522 від 03.02.2019р. відбулось 10.02.2019р. о 01:15;

- акт № 1469 від 01.02.2019р., в якому зазначено про затримку вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта, вагони простоюють на 35 колії парку 3 з причини невивезення тепловозом вантажоодержувача (час початку затримки (01.02.2019р. 15:10) (1 вагон); актом № 1548 від 05.02.2019р., в якому зазначено, що закінчення затримки вагонів за актом № 1469 від 01.02.2019р. відбулось 05.02.2019р. о 19:45;

- акт № 1468 від 01.02.2019р., в якому зазначено про затримку вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта, вагони простоюють на 35 колії парку 3 з причини невивезення тепловозом вантажоодержувача (час початку затримки 01.02.2019р. 15:10 (38 вагонів); акт № 1547 від 05.02.2019р., в якому зазначено, що закінчення затримки вагонів за актом № 1468 від 01.02.2019р. відбулось 05.02.2019р. о 19:45;

- акт № 1470 від 01.02.2019р., в якому зазначено про затримку вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта, вагони простоюють на 35 колії парку 3 з причини невивезення тепловозом вантажоодержувача (час початку затримки 01.02.2019р. 15:10) (1 вагон); актом № 1549 від 05.02.2019р., в якому зазначено, що закінчення затримки вагонів за актом № 1470 від 01.02.2019р., відбулось 05.02.2019р. о 19:45;

- акт № 1471 від 01.02.2019р., в якому зазначено про затримку вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта, вагони простоюють на 35 колії парку 3 з причини невивезення тепловозом вантажоодержувача (час початку затримки 01.02.2019р. 15:10) (1 вагон); актом № 1550 від 05.02.2019р., в якому зазначено, що закінчення затримки вагонів за актом № 1471 від 01.02.2019р. відбулось 05.02.2019р. о 19:45;

- акт № 1521 від 03.02.2019р., в якому зазначено про затримку вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта, вагони простоюють по 34 колії парку Б з причини невивезення тепловозом вантажоодержувача (час початку затримки 03.02.2019р. 07:20) (1 вагон); актом № 1655 від 10.02.2019р., в якому зазначено, що закінчення затримки вагонів за актом № 1521 від 03.02.2019р., відбулось 10.02.2019р. о 01:15;

- акт № 1472 від 01.02.2019р., в якому зазначено про затримку вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта, вагони простоюють на 35 колії парку 3 з причини невивезення тепловозом вантажоодержувача (час початку затримки 01.02.2019р. 15:10) (1 вагон); актом № 1546 від 05.02.2019р., в якому зазначено, що закінчення затримки вагонів за актом № 1472 від 01.02.2019р., відбулось 05.02.2019р. о 19:45

- акт № 1523 від 03.02.2019р., в якому зазначено про затримку вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта, вагони простоюють по 32 колії парку 3Б з причини невивезення тепловозом вантажоодержувача (час початку затримки 03.02.2019р. 20:00) (1 вагон); актом № 1526 від 04.02.2019р., в якому зазначено, що закінчення затримки вагонів за актом № 1523 від 03.02.2019р., відбулось 04.02.2019р. о 05:25.

З письмових пояснень начальника станції Запоріжжя-Ліве Руденко А.В. за вих. № 467 від 09.08.2019р. встановлено, що в період з 01.02.2019р по 27.02.2019р. по ст.Запоріжжя-Ліве на коліях № 2, № 4, № 6, № 8, № 9, № 10, № 11 парку "А" та колії № 36 парку "Б" відбувалось постійне прибуття та відправлення поїздів, колія № 3 парку "А" зайнята транспортерами, на колії № 5 парку "А" та № 33 парку "Б" відбулось накопичення вагонів 05.02.2019, на колії № 7 парку "А" відбулось накопичення порожніх вагонів за планом формування, на колії № 12 парку "А" в період з 01.02.2019 по 22.02.2019 знаходяться 34 транспортера та 2 господарчих вагона, на коліях № 11 - 25, 27, 28 парку "Б" відбулось накопичення призначенням за планом формування, колії № 26, № 31 парку "Б" - колії для виконання додаткових технологічних операцій, колія № 38 парку "Б" - колія накопичення та відстою транспортерів та для вагонів, які потребують виконання додаткових технологічних операцій (том 3, а.с. 26-35).

Вищенаведеним підтверджується те, що на момент прибуття вагонів з вантажем у складі поїзду № 2279 на станцію Павлоград І, на станції призначення Запоріжжя-Ліве приймально-здавальні колії для прийняття вантажу відповідачем були зайняті, у зв`язку з чим поїзд № 2279 був затриманий станцією Павлоград І та простоював з 04.02.2019р. по 11.02.2019р.

За фактом затримки вагонів на колії станції Павлоград І залізницею, у відповідності до вимог Правил користування вагонами і контейнерами, були складені акти загальної форми ГУ-23 на віднесення на відповідальність вантажовласника, на підставі яких в подальшому були складені відомості плати за користування вагонами, за якими відповідачу нарахована плата за користування вагонами в загальній сумі 281349,12 грн.

07.02.2019р. першим заступником директора Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Декарчуком О.М. видано наказ № 25/МО про збільшення розміру збору за зберігання вантажу відповідача (затриманого з 01 год. 30 хв. 04.02.2019) до двократного з 07.02.2019 з посиланням на ст. 36 Статуту залізниць України.

З урахуванням даного наказу нарахування збору за зберігання вантажу здійснене позивачем на підставі накопичувальної картки № 19029012 від 18.02.2019р. на суму разом з ПДВ 616486,56 грн., яка підписана представником відповідача з обмовкою.

Відповідно до положень частини 5 статті 307 Господарського кодексу України, яка кореспондується з положеннями частини другої статті 908 та статті 920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

Згідно статті 71 Статуту залізниць України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 року № 457, з подальшими змінами (далі - Статут), взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

Відповідно до статті 46 Статуту одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

Згідно ст.36 Статуту, у разі виникнення ускладнень на станції у зв?язку з несвоєчасним вивантаженням і вивезенням вантажів начальник залізниці має право збільшувати розмір збору за їх збереження до двократного розміру

Статтею 119 Статуту залізниць України, встановлено, що за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.

Пунктами 3, 6, 8 - 10, 12, 13 Правил користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 за № 113, передбачено, що облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), Відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), Пам`яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), Актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6)…

Час користування обчислюється окремо для кожного вагона і контейнера за його номером. Номерному обліку часу користування підлягають усі вагони і контейнери, подані під вантажні операції на місцях загального користування, а на місцях незагального користування - вагони і контейнери парку залізниць України й інших держав, передані на під`їзні колії або орендовані ділянки колій (п.6).

Усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника.

У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери (п.8).

Про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ (додаток 4). Наказ підписується посадовою особою, визначеною начальником залізниці (п.9).

Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією.

Усі дані, вказані в цьому акті, передаються станцією у "Повідомленні про затримку вагонів" (додаток 5) до інформаційно-обчислювального центру залізниці та на станцію призначення.

Акт про затримку вагонів складається у трьох екземплярах - один залишається на станції затримки і два додаються до перевізних документів.

Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію Повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв`язком, через посильних, факсом або іншим способом, установленим начальником станції за погодженням з вантажовласником) (п.10).

Загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника.

Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

Причини, які є підставою для нарахування плати за користування вагонами в разі затримки їх на підходах до припортових станцій призначення, зазначаються в актах про затримку вагонів (п.12).

Плата за користування стягується з вантажовласника також у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці (п.13).

Відповідно до абзацу третього пункту 2.6. Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 р. за № 864/5085), усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.

Згідно з п. 5, п. 8 Правил зберігання вантажів (статті 12, 46 Статуту), затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644, якщо одержувач не вивіз вантаж з місця загального користування у терміни, встановлені статтею 46 Статуту, з нього стягується плата за зберігання вантажу, встановлена тарифом, незалежно від того, чиїми засобами здійснюється охорона вантажу. Збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо).

Термін безоплатного зберігання обчислюється:

якщо на станції призначення вивантаження здійснюється засобами: залізниці - з 24-ої години дати вивантаження вантажів; одержувача - з 24-ої години дати подавання вагонів під вивантаження;

при переадресуванні - після двох годин з моменту повідомлення про прибуття вантажу;

при затримці - з моменту затримки.

Матеріалами справи підтверджується, що прийняті до перевезення позивачем вагони були затримані на шляху прямування на станції Павлоград 1 за наказом у зв`язку зі скупченням на станції призначення вагонів, які прибули на адресу відповідача, з причин не прийняття вагонів вантажовласником і несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що прибув на його адресу, тобто з вини відповідача.

Факт накопичення вагонів на станції призначення підтверджується актами форми ГУ-23 № 1440 від 01.02.2019р., № 1522 від 03.02.2019р., № 1469 від 01.02.2019р., № 1468 від 01.02.2019р., № 1470 від 01.02.2019р., № 1471 від 01.02.2019р., № 1521 від 03.02.2019р., № 1472 від 01.02.2019р., № 1523 від 03.02.2019р., № 1587 від 07.02.2019р., № 1654 від 10.02.2019р., № 1547 від 05.02.2019р., № 1548 від 05.02.2019р., № 1550 від 05.02.2019р., № 1549 від 05.02.2019р., № 1526 від 04.02.2019р., № 1655 від 10.02.2019р., № 1546 від 05.02.2019р. (акти підписані без зауважень), в тому числі письмовими поясненнями за вих. № 467 від 09.08.2019 начальника станції Запоріжжя-Ліве Руденка А.В. (том 1, а.с. 111-113, том 3, а.с. 21-25, том 3, а с. 26-35).

Зайнятість приймально-відправних колій на станції призначення згідно з технологічним процесом роботи станції планує проїзний диспетчер залізниці з урахуванням підводу під навантаження порожніх вагонів парку АТ "Укрзалізниці" і власних вагонів з вантажем на адресу підприємства, маневрової роботи, необхідності приймання навантажених маршрутів, обгону локомотивів, для чого необхідна наявність вільних колій станції.

Підпунктом 14.2.1 пункту 14.2 Інструкції з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 31.08.2005 № 507, визначено, що приймання поїздів на станцію має проводитись тільки на вільні колії, які призначені для цього технічно-розпорядчим актом станції.

Наявність тимчасово вільних колій на станції - це виробничий процес роботи станції, передбачений нормами Статуту .

Отже, на станції призначення, крім зайняття колій під технологічними операціями з вагонами, має бути забезпечено і наявність вільних колій для своєчасного приймання поїздів (також і поїздів відповідача).

Затримка вагонів на ст.Павлоград 1 відбулася з вини відповідача, а саме через неможливість приймання їх станцією призначення з причин накопичення вагонів, що прибули на адресу відповідача та зайнятості приймально-здавальних колій на станції Запоріжжя-Ліве.

Факт затримки вагонів на ст.Павлоград 1 у встановленому порядку зафіксовано актами загальної форми ГУ-23, в яких вказано час початку та закінчення затримки вагонів і їх номери. Також у вказаних актах зазначені номери залізничних накладних.

Розрахунки плати за спірними відомостями плати за користування вагонами здійснені позивачем правильно, відповідно до вимог чинного законодавства.

Що стосується нарахування збору за зберігання вантажу, то колегія суддів не погоджується з його нарахуванням з наступних підстав.

Колегія суддів вважає, що застосування ст.36 Статуту можливе лише до вантажів, які несвоєчасно вивантажені і вивезені і саме у зв`язку з цим вантажем виникли ускладнення на станції. Тобто дана норма застосовується саме до вантажу який знаходиться на станції з якої підлягає вивантаженню та вивезенню. Обов?язковою умовою для застосування даної норми є наявність ускладнень внаслідок несвоєчасного вивантаження і вивезення вантажу.

Наявність ускладнень на ст.Павлоград 1 не доведена. Вантаж у вагонах, який був затриманий, не підлягав вивантаженню та вивезенню зі ст.Павлоград 1. Тому збір за зберігання повинен нараховуватися в однократному розмірі і позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню лише в сумі 392 666,58 грн.

У зв?язку з цим апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а рішення суду підлягає зміні.

Твердження відповідача про ненадання позивачем актів про кінець затримки спростовуються наявними в матеріалах справи актами загальної форми ГУ-23 (том 3, а.с. 21-25).

Щодо повноважень Борецького А.С. на підписання наказу про затримку вагонів та наявності повноважень у Декарчука О.М. на підписання наказу про застосування збору за зберігання вантажу у двократному розмірі слід зазначити наступне.

Згідно довіреності № 4524 від 26.10.2018р., виданої головою правління ПАТ "Українська залізниця" Кравцовим Є.П. та членом правління Бужора О.Я., уповноважено директора регіональної філії "Придніпровська залізниця" Кужавського М.С. та/або першого заступника директора регіональної філії "Придніпровська залізниця" Декарчука О.М. здійснювати поточне керівництво та управління діяльністю Філії, її структурних підрозділів відповідно до планів, затверджених довірителем. Вказана довіреність видана з правом передоручення повноважень іншим особам та дійсна до 02.08.2019р..

Відповідно до вказаної довіреності Декарчук О.М. уповноважений: видавати та підписувати від імені Філії розпорядчі документи (накази) та затверджувати документи з питань, що стосуються діяльності Філії, її структурних підрозділів, які є обов`язковими для всіх працівників Філії, її структурних підрозділів, та не повинні суперечити рішенням органів та наказам довірителя, а також видавати та скасовувати в установленому порядку довіреності від імені довірителя працівникам Філії, її структурних підрозділів, іншим особам у порядку передоручення, з обов`язковим повідомленням довірителя про видачу та скасування довіреності з наданням відомостей про особу, якій передані відповідні повноваження або довіреність якої скасовано.

Директором регіональної філії "Придніпровська залізниця" Кужавським М.С. та першим заступником директора регіональної філії "Придніпровська залізниця" Декарчуком О.М. була видана довіреність № 2022 від 29.10.2018, якою уповноважено: начальника структурного підрозділу "Дніпровська дирекція залізничних перевезень" регіональної філії "Придніпровська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" Борецького Анатолія Станіславовича та першого заступника начальника структурного підрозділу "Дніпровська дирекція залізничних перевезень" регіональної філії "Придніпровська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" Гуню Костянтина Анатолійовича здійснювати поточне керівництво та управління діяльністю Підрозділу, відповідно до планів, затверджених довірителем, з правом підписання заяв, форм, довідок, з приводу будь-яких питань, що пов`язані із представництвом інтересів довірителя стосовно діяльності Філії, її структурних підрозділів. Вказана довіреність дійсна до 02.08.2019 включно.

Вищезазначеними довіреностями підтверджені повноваження вказаних осіб на підписання наказу про затримку вагонів та наказу про застосування збору за зберігання вантажу.

Визначення можливості або неможливості доставити на станцію призначення затримані вагони у певний інтервал часу відноситься до технологічної роботи залізниці, для чого необхідні спеціальні знання диспетчера з руху поїздів.

Твердження відповідача про ненадання позивачем копії наказу про закінчення затримки вагонів № 829 від 11.02.2019 безпідставні, оскільки в матеріалах справи міститься копія витягу з книги реєстрації наказів про затримку поїздів (затримка з оформленням ф. ГУ-23а), в якій міститься інформація про наказ № 829 від 11.02.2019 про закінчення затримки поїзда з індексом 8635-946-4600 (том 1, а.с. 62 на звороті, том 3, а.с. 39 на звороті).

Посилання відповідача на те, що скупчення вагонів сталося через недостатню кількість локомотивної тяги не підтверджені будь-якими належними та допустимими доказами, а посилання на повідомлення у засобах масової інформації не є обставинами, які не підлягають доведенню перед судом.

Судові витрати покласти на сторони пропорційно задоволеним вимогам.

З відповідача на користь позивача підлягає стягненню 10 100,65 грн. витрат з судового збору за подання позову.

З позивача на користь відповідача підлягає стягненню 5 050,32гр. судового збору за подання апеляційної скарги.

Відповідно до ч.11 ст.129 ГПК України, з відповідача на користь позивача підлягає стягненню 5 050,33 грн. витрат з судового збору.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 275, 276, 282-284 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" задовольнити частково.

Рішення господарського суду Запорізької області від 01.11.2019 року у справі № 908/1757/19 змінити, виклавши в наступній редакції.

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" плату за користування вагонами в сумі 281 349 грн. 12 коп., та збір за зберігання вантажу в сумі 392 666 грн. 58 коп., витрати зі сплати судового збору в сумі 5 050 грн. 33 коп.

Видачу наказу доручити господарському суду Запорізької області.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення у випадках передбачених ст. 287 ГПК України.

Повний текст постанови складено 02.03.2020р.

Головуючий суддя С.Г. Антонік

Суддя О.В. Березкіна

Суддя О.Г. Іванов

Дата ухвалення рішення25.02.2020
Оприлюднено03.03.2020

Судовий реєстр по справі —908/1757/19

Судовий наказ від 17.11.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Судовий наказ від 17.11.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Постанова від 17.10.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Ухвала від 08.10.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Ухвала від 11.08.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Ухвала від 09.06.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Ухвала від 28.04.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Ухвала від 28.04.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Судовий наказ від 19.03.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Постанова від 02.03.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні