Справа № 2-а- 251 /10
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
«23» березня 2010 року Коз ельщинський районний суд Пол тавської області
в складі: головую чого судді - Оксенюк М.М.
розглянувши в порядку п исьмового провадження адмі ністративну справу за позово м ОСОБА_1 до Управління пе нсійного фонду України в Коз ельщинському районі про нара хування допомоги дитині війн и, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суд у із зазначеним позовом до Уп равління пенсійного фонду Ук раїни в Козельщинському райо ні, в якому просив суд віднови ти пропущений строк для звер нення до суду за захистом пор ушених прав, свобод та інтере сів, визнати дії відповідача неправомірними, стягнути з в ідповідача на його користь н едоплачену йому, як дитині ві йни, щомісячну державну соці альну допомогу за 2009 рік в сумі 1721,70 грн., зобов' язати відпові дача нараховувати йому щоміс ячну соціальну державну допо могу відповідно до ЗУ «Про со ціальний захист дітей війни» в подальшому при нарахуванн і пенсії.
В обґрунтування своїх позо вних вимог позивач посилався на те, що він належить до соці альної категорії «Дитина вій ни» і відповідно до ст.6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни» має право на отримання соціальної допомо ги в розмірі 30% від мінімально го розміру пенсії за віком.
Відповідач подав письмові заперечення на позовну заяв у в яких проти позову запереч ував, просив відмовити в задо воленні позову, посилаючись на відсутність у нього кошті в та на невизначеність розра хункової величини (мінімальн ої пенсії за віком) для розрах унку підвищень до пенсії кат егорії громадян, які мають ст атус дітей війни.
В судове засідання позивач та представник відповідача не з'явились, про час та місце слухання справи були повідом лені своєчасно та належним ч ином, надали до суду заяви про розгляд справи без їх участі .
Відповідно до ст. 122 ч.3 КАС Укр аїни особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд спр ави за її відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі особи, які беруть участь у спр аві, судовий розгляд справи з дійснюється в порядку письмо вого провадження.
Вивчивши та дослідивши мат еріали справи, суд приходить до висновку, що позов підляга є частковому задоволенню.
Суд не бере до уваги доводи позивача щодо пропущення стр оку звернення до адміністрат ивного суду за захистом свої х порушених прав, оскільки ві дповідно до ст. 87 ЗУ "Про пенсій не забезпечення", суми пенсії , не одержані своєчасно з в ини органу, що призначає або виплачує пенсію, виплачують ся за минулий час без обмеж ення будь-яким строком, а том у строк звернення до адмініс тративного суду позивачем не пропущено.
Судом встановлено, що позив ач має правовий статус дитин и війни відповідно до ст.1 Зако ну України «Про соціальний захист дітей війни».
Відповідно до довідки про с уму отриманої надбавки "дітя м війни" яка виплачується одн очасно з пенсією вбачається, що з 01.10.2008 року і по даний час поз ивач отримує надбавку як дит ина війни в розмірі 49,80 грн.
Відповідно до ст.6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни" позивач має прав о на отримання державної соц іальної підтримки, а саме під вищення до пенсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком .
Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону України "Про соціальний захи ст дітей війни", державні гара нтії дітям війни, встановлен і цим Законом, не можуть бути о бмежені або скасовані іншими нормативно-правовими актами .
Щодо розрахункової величи ни мінімальної пенсії за вік ом, з якої необхідно рахувати підвищення до пенсії дітям в ійни в розмірі 30%, суд приходит ь до наступних висновків.
Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов'яз кове державне пенсійне страх ування" мінімальний розмір п енсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років с трахового стажу встановлюєт ься у розмірі прожиткового м інімуму для осіб, які втратил и працездатність.
При цьому, ч. 3 ст. 28 цього ж Зак ону передбачено, що мінімаль ний розмір пенсії за віком, вс тановлений частиною першою ц ієї статті, застосовується в иключно для визначення розмі рів пенсій, призначених згід но з цим Законом.
Також, суд враховує те, що За кон України "Про загальнообо в'язкове державне пенсійне с трахування" є єдиним законод авчим актом, який визначає ро змір мінімальної пенсії за в іком, та, зважаючи на позицію Є вропейського Суду з прав люд ини, відповідно до якої держа ва не може посилатися на відс утність певного нормативног о акту, який визначає механіз м реалізації прав та свобод г ромадян, закріплених у конст итуційних та інших актах, а гр омадяни повинні мати змогу п окладатися на зобов'язання в зяті державою, навіть якщо та кі зобов'язання містяться у з аконодавчому акті, який зага лом не має автоматичної прям ої дії (Yvonne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 van Duyn v. Home Office), а т ому вважає за можливе застос увати саме частину 1 ст. 28 Закон у України "Про загальнообов'я зкове державне пенсійне стра хування" для розрахунку зазн аченого підвищення дітям вій ни. Крім того, в даному випадку мінімальний розмір пенсії з а віком використовується не для визначення розміру будь- якої пенсії, а лише як розраху нкова величина для визначенн я розміру щомісячної доплати до пенсії, передбаченої Зако ном України "Про соціальний з ахист дітей війни", оскільки ц ей Закон передбачає в якості критерію визначення розміру щомісячної доплати до пенсі ї саме із розрахунку мінімал ьної пенсії за віком, що на дум ку суду не суперечить вимога м ч. 3 ст. 28 Закону України "Про за гальнообов'язкове державне п енсійне страхування".
З огляду на викладене полож ення ч. 3 ст. 28 зазначеного Закон у, не може застосовується вик лючно для визначення розмірі в пенсії, призначених згідно з цим Законом, оскільки наявн ість такої норми та відсутні сть іншого мінімального розм іру пенсії за віком не є підст авою для відмови в реалізаці ї позивачем конституційної г арантії, встановленої ст. 46 Ко нституції України та права н а отримання доплати до пенсі ї, передбаченої ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни. "
Відповідно до ч.1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов'яз кове державне пенсійне страх ування" мінімальний розмір п енсії за віком встановлюєтьс я у розмірі прожиткового мін імуму для осіб, які втратили п рацездатність.
Стаття 54. Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" встановлює у 2009 році про житковий мінімум на одну осо бу та для тих, хто відноситься до основних соціальних і дем ографічних груп населення, в розмірах, що діяли у грудні 2008 року.
Відповідно до Закону Украї ни «Про встановлення прожитк ового мінімуму та мінімально ї заробітної плати» від 20 жовт ня 2009 року N 1646-VI, прожитковий мін імум на одну особу для осіб, як і втратили працездатність з 1 листопада 2009 року становить 57 3 гривень.
Отже, суд виходить з того, що УПФУ в Козельщинському райо ні при виплаті соціальної до помоги в супереч вимогам ст. 58 ЗУ "Про Державний бюджет Укр аїни на 2008 рік", ст. 54 ЗУ "Про Держ авний бюджет України на 2009 рік " не здійснював в повному обся зі доплату до пенсії позивач у, позивачем за період з 01 січн я 2009 року по 31 грудня 2009 року недо отримано із врахуванням дов ідки про суму отриманої надб авки грошові кошти в розмірі 1240,2 грн. (( з січня місяця 2009 року п о жовтень місяць 2009 року включ но 498х30%=149,4 грн. Ч10 = 1494 грн.) + (з листоп ада місяця 2009 року по грудень м ісяць 2009 року 171,9 грн. Ч 2=343,8 грн.)= 1837,8 грн.; 49,8 грн. ( надбавка яка вип лачувалася в 2009 році)Ч12(місяців )=597,6 грн.; 1837,8 грн.-597,6 грн. =1240,2 грн.)), які підлягають донарахуванню та виплаті.
Разом з тим, суд виходить з т ого, що перерахунок пенсії зд ійснюється органами Пенсійн ого фонду України в порядку, в становленому чинним законод авством, на підставі докумен тів, наявних у пенсійній спра ві, з урахуванням вимог ст. 42 За кону України "Про загальнооб ов'язкове державне пенсійне страхування" щодо індексації пенсійних виплат, тому суд не може перебирати на себе функ цію здійснення перерахунку т а нарахування пенсії, поклад ену законодавством на зазнач ені органи, і не може зобов'яза ти управління нарахувати поз ивачу підвищення до пенсії у визначеному розмірі, а може з обов'язати лише здійснити ді ї щодо перерахунку пенсії з у рахуванням вимог законодавс тва.
З огляду на викладене, позов ні вимоги щодо нарахування к онкретно визначеної суми зад оволенню не підлягають.
Відповідно до статті 64 Конс титуції України конституцій ні права і свободи людини і гр омадянина не можуть бути обм ежені, крім випадків, передба чених Конституцією України.
Згідно ч.ч.3 та 4 ст.8 Кодексу ад міністративного судочинств а України звернення до адмін істративного суду для захист у прав і свобод людини і грома дянина безпосередньо на підс таві Конституції України гар антується. Забороняється від мова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з м отивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутнос ті законодавства, яке регулю є спірні правовідносини.
Таким чином, доводи відпові дачів, в частині неврегульов аності на законодавчому рівн і порядку здійснення доплат особам, які мають статус діте й війни не може бути підставо ю для їх не здійснення або ві дмови в задоволенні позову.
Також, суд відхиляє доводи в ідповідача щодо не визначено сті на законодавчому рівні п итання відносно органу на як ий покладено обов'язок здійс нення виплат підвищення до п енсії особам, які мають стату с дитини війни.
Пенсійний фонд України діє у відповідності до Положенн я Про Пенсійний фонд України , затвердженого Указом Прези дента України від 01.03.2002 року за №121\2001 і здійснює свої повноваж ення на підставі п.15 зазначено го положення через створені в установленому порядку його територіальні управління. В ідповідно до Закону України " Про загальнообов'язкове дер жавне пенсійне страхування" рішення про призначення та п ерерахунок пенсій приймають ся районними управліннями Пе нсійного фонду України за мі сцем проживання пенсіонерів .
Таким чином, обов'язок по на рахуванню та виплаті доплати до пенсії позивача, передбач еної ст.6 Закону України " Про с оціальний захист дітей війни " покладено на УПФУ в Козельщи нському районі, за місцем про живання позивача.
Суд не бере до уваги твердже ння відповідача яке міститьс я в запереченнях відповідача стосовно того, що по справі та кож повинно бути залучено в я кості співвідповідача "Держк азначейство", оскільки згідн о абз. 1 п.1 Положення про Пенсій ний фонд України, затверджен ого Указом Президента Україн и від 01.03.2002 року за №121\2001 Пенсійни й фонд України є центральним органом виконавчої влади.
Відповідно до зазначеного Положення на Пенсійний фонд України покладено обов'язок щодо:
- щодо призначенн я пенсії;
- підготовки доку ментів для її виплати;
- забезпечення св оєчасного і в повному обсязі фінансування та виплату пен сій.
Пунктом 1.1 Положення про упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в районах, містах і район ах у містах, затвердженого по становою правління Пенсійно го фонду України від 30.04.2002 року за №8-2 управління Пенсійного ф онду України у районах, міста х і районах у містах є органам и Пенсійного фонду України, п ідвідомчими відповідно голо вним управлінням цього фонду в Автономній Республіці Кри м, областях, містах Києві та Се вастополі, що разом з цими упр авліннями утворюють систем у органів Пенсійного фонду У країни та мають завданням - за безпечення призначення та ви плати пенсії.
Отже, обов'язок по нарахуван ню та виплати доплати до пенс ії, яка передбачена Законом У країни "Про соціальний захис т дітей війни", покладено саме на органи Пенсійного фонду У країни.
Враховуючи, що держава взял а на себе обов'язок щодо випла ти позивачу 30% доплати до пенс ії та поклала виконання цьог о обов'язку на центральний ор ган виконавчої влади - Пенсій ний фонд України, який діє чер ез свої місцеві органи, що вхо дять в систему його органів, а ле вони не вчинили жодної дії для нарахування цих коштів т а їх виплати, суд вважає, що во ни не виконали своїх повнова жень без поважних причини.
Також, виходячи із системно го аналізу приписів Конститу ції України та наведених нор мативно-правових актів, суд в важає безпідставними посила ння відповідача стосовно зал учення в якості співвідповід ача "Держказначейство", оскіл ьки УПФУ в Козельщинському р айоні є належним відповідаче м по справі.
Крім того, відповідачем, в п орушення ч.2 ст.71 КАС України не доведено та не надано суду до казів щодо вчинення будь-яки х дій для забезпечення викон ання покладеного на нього об ов'язку щодо нарахування та в иплати позивачу доплати до п енсії у розмірі 30% від мінімал ьної пенсії за віком.
Позовна вимога позивача що до зобов'язання відповідача в подальшому нараховувати що місячну соціальну надбавку д итині війни відповідно до За кону України "Про соціальний захист дітей війни" при нарах уванні пенсії не підлягає до задоволення, оскільки судов е рішення повинно бути наслі дком чинного правового регул ювання та спрямовано на відн овлення порушених прав, своб од та інтересів на час виріше ння позову по суті. Виходячи і з змісту законодавства воно не може в майбутньому регулю вати суспільні відносини.
Також, виходячи зі змісту по зову та для повного захисту п рав позивача, за захистом яки х він звернувся до суду, суд вв ажає необхідним, на підставі ч.2 ст.11 КАС України, вийти за ме жі позовних вимог та визнати протиправною бездіяльність УПФУ в Козельщинському райо ні, по не виконанню з 01.01.2009 по 31.12.2009 року приписів статт і 6 Закону України "Про соціал ьний захист дітей війни", яка призвела до порушення прав п озивача на своєчасне нараху вання на отримання доплати д о пенсії.
На підставі викладеного, ке руючись ст.ст. 64, 124, 152 Конституці ї України, ст.ст. 3, 6 Закону Укра їни "Про соціальний захист ді тей війни", ст.ст. 6-14, 71, 159-163, 167, 186 Коде ксу адміністративного судоч инства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління Пенсі йного фонду України в Козель щинському районі про поновле ння пропущеного строку для з вернення до адміністративно го суду та стягнення недопла ченої щомісячної державної с оціальної допомоги дитині ві йни - задовольнити частково.
Визнати протиправною безд іяльність Управління Пенсій ного фонду України в Козельщ инському районі, в частині не нарахування підвищення до п енсії, передбаченого ст. 6 Зако ну України "Про соціальний за хист дітей війни" за період з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року.
Зобов'язати Управління Пен сійного фонду України в Козе льщинському районі здійснит и перерахунок пенсії ОСОБ А_1 з підвищенням її н а 30% мінімальної пенсії за вік ом з розміру, встановленого ч . 1 ст. 28 Закону України "Про зага льнообов'язкове пенсійне стр ахування" та провести відпов ідні виплати за 2009 рік з 01.01.2009 рок у по 31.12.2009 року з ураху ванням проведених виплат.
В іншій частині позовних ви мог позивачу - відмовити.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, якщо таку зая ву не було подано. Постанова м оже бути оскаржена до Харків ського апеляційного адміні стративного суду через Козел ьщинський районний суд Полта вської області шляхом подачі заяви про апеляційне оскарж ення в 10-денний термін з дня вр учення постанови сторонам та подачі апеляційної скарги у 20-денний термін після подачі заяви про апеляційне оскарже ння, в порядку ст. 186 КАС України .
Постанова надрукована суд дею в нарадчій кімнаті і є ори гіналом.
Суддя
Козельщинського районного суду: М.М.Ок сенюк
Суд | Козельщинський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 23.03.2010 |
Оприлюднено | 17.05.2011 |
Номер документу | 8806993 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернівський міський суд Дніпропетровської області
Пономаренко Іван Петрович
Адміністративне
Тернівський міський суд Дніпропетровської області
Пономаренко Іван Петрович
Адміністративне
Чернігівський районний суд Запорізької області
Сінєльнік Руслан Васильович
Адміністративне
Покровський районний суд Дніпропетровської області
Лукінова Катерина Сергіївна
Адміністративне
Козельщинський районний суд Полтавської області
Оксенюк Михайло Миколайович
Адміністративне
Шосткинський міськрайонний суд Сумської області
Шпак Зоя Павлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні