Рішення
від 27.02.2020 по справі 440/4560/19
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 лютого 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/4560/19

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Сич С.С.,

за участю:

секретаря судового засідання - Скорика С.В.,

представника позивача - Петренка В.П.,

представника відповідача - Євенко Н.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

В С Т А Н О В И В:

22 листопада 2019 року ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДФС в Полтавській області (надалі - ГУ ДФС у Полтавській області), у якій просить визнати протиправними та скасувати:

- податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972176-5257-1607 від 24.05.2019, відповідно до якого визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 46377,95 грн.;

- податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972178-5257-1607 від 24.05.2019, відповідно до якого визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 91172,40 грн.;

- податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972179-5257-1607 від 24.05.2019, відповідно до якого визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 58647,00 грн.;

- податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972181-5257-1607 від 24.05.2019, відповідно до якого визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 58454,50 грн.;

- податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972183-5257-1607 від 24.05.2019, відповідно до якого визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 42932,04 грн.;

- податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972185-5257-1607 від 24.05.2019, відповідно до якого визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 75217,44 грн.;

- податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972187-5257-1607 від 24.05.2019, відповідно до якого визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 23584,25 грн.;

- податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972188-5257-1607 від 24.05.2019, відповідно до якого визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 70015,67 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки умовами укладених договорів оренди земельних ділянок передбачено інші строки та умови сплати орендної плати, ніж Податковим кодексом України, тому вважає, що винесення контролюючим органом податкових повідомлень-рішень щодо сплати орендної плати за земельну ділянку не відповідає вимогам Податкового кодексу України та у відповідача відсутні повноваження виносити податкові повідомлення-рішення без проведення перевірки. Крім того, вказує, що спірні податкові повідомлення-рішення не були надіслані або вручені позивачу в передбачений законом строк.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2019 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 02 січня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/4560/19, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання на 09:30 23 січня 2020 року, витребувано докази.

21 січня 2020 року до суду надійшов відзив на позовну заяву /том 1 а.с. 197-199/, у якому представник ГУ ДФС у Полтавської області просить у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі, посилаючись на те, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення прийняті з дотриманням вимог Податкового кодексу України, направлені платнику податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення та отримані ним особисто під підпис 12.07.2019.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 23 січня 2020 року допущено заміну відповідача Головного управління ДФС у Полтавській області його правонаступником Головним управлінням ДПС у Полтавській області (ідентифікаційний код 43142831, вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36014), витребувано докази.

Протокольною ухвалою суду від 23 січня 2020 року оголошено перерву у підготовчому засіданні до 10:00 11 лютого 2020 року.

29 січня 2020 року до суду надійшла відповідь позивача на відзив /том 1 а.с. 224-225/, у якій зазначено, що відповідач не є стороною жодного з укладених договорів оренди земельної ділянки, що унеможливлює внесення ним змін до укладених договорів оренди земельних ділянок в частині встановлення розміру орендної плати.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 11 лютого 2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 11:30 27 лютого 2020 року.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Суд, заслухавши вступне слово представників сторін, дослідивши письмові докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

Судом встановлено, що між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договори оренди землі від 26.11.2015, за умовами яких:

1) орендодавець згідно наказу від 24.11.2015 №2685/0/75-15-СГ надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер - 5321381700:00:003:0300) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Дейкалівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області площею 17,9000 га, у тому числі ріллі - 14,8863 га, пасовищ - 3,0137 га на термін 21 рік /том 1 а.с. 98-103/;

2) орендодавець згідно наказу від 24.11.2015 №2687/0/75-15-СГ надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер - 5321381700:00:008:0053) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Дейкалівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області площею 38,0234 га, у тому числі ріллі - 38,0234 га на термін 21 рік /том 1 а.с. 113-119/;

3) орендодавець згідно наказу від 24.11.2015 №2688/0/75-15-СГ надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер - 5321381700:00:002:0250) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Дейкалівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області площею 29,2000 га, у тому числі ріллі - 29,2000 га на термін 21 рік /том 1 а.с. 120-126/;

4) орендодавець згідно наказу від 24.11.2015 №2683/0/75-15-СГ надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер - 5321381700:00:007:0109) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Дейкалівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області площею 24,4587 га, у тому числі ріллі - 24,4587 га на термін 21 рік /том 1 а.с. 127-133/;

5) орендодавець згідно наказу від 24.11.2015 №2682/0/75-15-СГ надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер - 5321381700:00:002:0241) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Дейкалівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області площею 9,8358 га, у тому числі ріллі - 9,8358 га на термін 21 рік /том 1 а.с. 134-140/;

6) орендодавець згідно наказу від 24.11.2015 №2686/0/75-15-СГ надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер - 5321381700:00:004:0225) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Дейкалівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області площею 31,3694 га, у тому числі ріллі - 31,3694 на термін 21 рік /том 1 а.с. 141-147/;

7) орендодавець згідно наказу від 24.11.2015 №2684/0/75-15-СГ надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер - 5321381700:00:003:0211) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Дейкалівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області площею 19,3419 га, у тому числі ріллі - 19,3419 га на термін 21 рік /том 1 а.с. 148-154/;

8) орендодавець згідно наказу від 24.11.2015 №2681/0/75-15-СГ надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер - 5321381700:00:004:0232) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Дейкалівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області площею 25,7000 га, у тому числі ріллі - 24,0300 га, сіножатей - 1,6700 га на термін 21 рік /том 1 а.с. 155-161/.

Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №198102058, сформованою 29.01.2020 підтверджено, що на земельні ділянки з кадастровими номерами: 5321381700:00:007:0109; 5321381700:00:004:0225; 5321381700:00:004:0232; 5321381700:00:008:0053; 5321381700:00:002:0250; 5321381700:00:003:0300; 5321381700:00:003:0211; 5321381700:00:002:0241 зареєстровано право оренди земельних ділянок за ОСОБА_1 05.12.2015 /том 1 а.с.234-247/.

24.05.2019 ГУ ДФС у Полтавській області винесено:

1) податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972176-5257-1607 від 24.05.2019, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 46377,95 грн. /том 1 а.с. 105/;

2) податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972178-5257-1607 від 24.05.2019, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 91172,40 грн. /том 1 а.с. 106/;

3) податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972179-5257-1607 від 24.05.2019, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 58647,00 грн. /том 1 а.с. 107/;

4) податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972181-5257-1607 від 24.05.2019, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 58454,50 грн. /том 1 а.с. 108/;

5) податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972183-5257-1607 від 24.05.2019, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 42932,04 грн. /том 1 а.с. 109/;

6) податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972185-5257-1607 від 24.05.2019, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 75217,44 грн. /том 1 а.с. 110/;

7) податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972187-5257-1607 від 24.05.2019, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 23584,25 грн. /том 1 а.с. 111/;

8) податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972188-5257-1607 від 24.05.2019, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 70015,67 грн. /том 1 а.с. 112/.

Позивач не погодився з податковими повідомленнями-рішеннями Головного управління ДФС у Полтавській області від 24.05.2019 №5972176-5257-1607, №5972178-5257-1607, №5972179-5257-1607, №5972181-5257-1607, №5972183-5257-1607, №5972185-5257-1607, №5972187-5257-1607, №5972188-5257-1607, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Надаючи правову оцінку оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням Головного управління ДФС у Полтавській області від 24.05.2019 №5972176-5257-1607, №5972178-5257-1607, №5972179-5257-1607, №5972181-5257-1607, №5972183-5257-1607, №5972185-5257-1607, №5972187-5257-1607, №5972188-5257-1607, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності .

Отже, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є формою плати за землю.

Пунктом 269.1 статті 269 Податкового кодексу України передбачено, що платниками податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.

Статтею 270 Податкового кодексу України встановлено, що об`єктами оподаткування є: земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; земельні частки (паї), які перебувають у власності.

База оподаткування визначена статтею 271 Податкового кодексу України, відповідно до якої базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Відповідно до пункту 284.1 статті 284 Податкового кодексу України Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.

Органи місцевого самоврядування до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки рішення щодо ставок земельного податку та наданих пільг зі сплати земельного податку юридичним та/або фізичним особам за формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

Нові зміни щодо зазначеної інформації надаються до 1 числа першого місяця кварталу, що настає за звітним кварталом, у якому відбулися зазначені зміни.

Згідно статті 285 Податкового кодексу України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).

Відповідно до пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Пунктом 288.1 статті 286 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до приписів пунктів 288.2 - 288.5 статті 288 Податкового кодексу України платником орендної плати є орендар земельної ділянки .

Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;

не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

для пасовищ у населених пунктах, яким надано статус гірських, не може перевищувати розміру земельного податку.

для баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України, не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки.

Плата за суборенду земельних ділянок не може перевищувати орендної плати.

Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу .

Як встановлено судом, між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договори оренди землі від 26.11.2015, за умовами яких:

1) орендодавець згідно наказу від 24.11.2015 №2685/0/75-15-СГ надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер - 5321381700:00:003:0300) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Дейкалівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області площею 17,9000 га, у тому числі ріллі - 14,8863 га, пасовищ - 3,0137 га на термін 21 рік /том 1 а.с. 98-103/;

2) орендодавець згідно наказу від 24.11.2015 №2687/0/75-15-СГ надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер - 5321381700:00:008:0053) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Дейкалівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області площею 38,0234 га, у тому числі ріллі - 38,0234 га на термін 21 рік /том 1 а.с. 113-119/;

3) орендодавець згідно наказу від 24.11.2015 №2688/0/75-15-СГ надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер - 5321381700:00:002:0250) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Дейкалівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області площею 29,2000 га, у тому числі ріллі - 29,2000 га на термін 21 рік /том 1 а.с. 120-126/;

4) орендодавець згідно наказу від 24.11.2015 №2683/0/75-15-СГ надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер - 5321381700:00:007:0109) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Дейкалівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області площею 24,4587 га, у тому числі ріллі - 24,4587 га на термін 21 рік /том 1 а.с. 127-133/;

5) орендодавець згідно наказу від 24.11.2015 №2682/0/75-15-СГ надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер - 5321381700:00:002:0241) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Дейкалівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області площею 9,8358 га, у тому числі ріллі - 9,8358 га на термін 21 рік /том 1 а.с. 134-140/;

6) орендодавець згідно наказу від 24.11.2015 №2686/0/75-15-СГ надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер - 5321381700:00:004:0225) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Дейкалівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області площею 31,3694 га, у тому числі ріллі - 31,3694 на термін 21 рік /том 1 а.с. 141-147/;

7) орендодавець згідно наказу від 24.11.2015 №2684/0/75-15-СГ надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер - 5321381700:00:003:0211) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Дейкалівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області площею 19,3419 га, у тому числі ріллі - 19,3419 га на термін 21 рік /том 1 а.с. 148-154/;

8) орендодавець згідно наказу від 24.11.2015 №2681/0/75-15-СГ надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер - 5321381700:00:004:0232) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Дейкалівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області площею 25,7000 га, у тому числі ріллі - 24,0300 га, сіножатей - 1,6700 га на термін 21 рік /том 1 а.с. 155-161/.

Умовами вказаних вище договорів встановлено розмір орендної плати за кожну з орендованих земельних ділянок (пункти 9 договорів оренди землі від 26.11.2015).

Пунктами 11 договорів оренди землі від 26.11.2015 встановлено строки внесення орендної плати: щомісячно у розмірі 1/12 частина річної орендної плати на розрахункові рахунки в місцевий бюджет Дейкалівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області протягом 30 календарних днів наступного за останнім днем звітного (податкового) місяця.

Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №198102058, сформованою 29.01.2020 підтверджено, що на земельні ділянки з кадастровими номерами: 5321381700:00:007:0109; 5321381700:00:004:0225; 5321381700:00:004:0232; 5321381700:00:008:0053; 5321381700:00:002:0250; 5321381700:00:003:0300; 5321381700:00:003:0211; 5321381700:00:002:0241 зареєстровано право оренди земельних ділянок за ОСОБА_1 05.12.2015 /том 1 а.с.234-247/.

До Зіньківської ДПІ Гадяцького управління ГУ ДФС у Полтавській області надійшов від Дейкалівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області разом із супровідним листом від 30.01.2019 №07-11/2 перелік орендарів, з якими укладено договори оренди землі державної або комунальної власності на території Дейкалівської сільської ради станом на 01.02.2019 /том 1 а.с. 170-174/, у якому наявна інформація про земельні ділянки, що перебувають у оренді позивача.

Пунктом 286.5 статті 286 Податкового кодексу України встановлено, що нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають (вручають) платникові за місцем його реєстрації до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.

У разі переходу права власності на земельну ділянку від одного власника - юридичної або фізичної особи до іншого протягом календарного року податок сплачується попереднім власником за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому припинилося право власності на зазначену земельну ділянку, а новим власником - починаючи з місяця, в якому він набув право власності.

У разі переходу права власності на земельну ділянку від одного власника - фізичної особи до іншого протягом календарного року контролюючий орган надсилає (вручає) податкове повідомлення-рішення новому власнику після отримання інформації про перехід права власності.

Якщо такий перехід відбувається після 1 липня поточного року, то контролюючий орган надсилає (вручає) попередньому власнику нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).

Відповідно до п. 287.5 статті 287 Податкового кодексу України податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.

Фізичними особами у сільській та селищній місцевості земельний податок може сплачуватися через каси сільських (селищних) рад або рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, за квитанцією про приймання податкових платежів. Форма квитанції встановлюється у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу.

За визначенням, наведеним у статті 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі .

Відповідно до приписів частини 2, 3 статті 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України ). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Таким чином, Податковим кодексом України встановлено обов`язок орендаря земельної ділянки сплачувати земельний податок у формі орендної плати. Об`єктом орендної плати за землю є земельна ділянка, надана в оренду, а суб`єктом сплати даного платежу є орендар земельної ділянки. Орендна плата є формою сплати земельного податку за користування земельною ділянкою, визначеною податковим законодавством.

Аналогічний висновок щодо застосування норм права сформовано в постанові Верховного Суду від 12.02.2019 у справі №822/3241/15.

Строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності встановлюються відповідно до Податкового кодексу України та не підлягають встановленню за згодою сторін у договорі оренди землі, а тому суд не бере до уваги доводи позивача про протиправність оскаржуваних податкових повідомлень-рішень з посиланням на встановлення у договорах оренди землі від 26.11.2015 інших строків внесення орендної плати, ніж ті, що визначені Податковим кодексом України.

Пунктом 289.3 статті 289 Податкового кодексу України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання статті 289 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) повідомлено, що відповідно до пункту 9 підрозділу 6 розділу ХХ Перехідні положення Кодексу індекс споживчих цін за 2017- 2023 роки, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, застосовується із значенням 100 відсотків. Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за 2019 рік становить 1,0. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік - 1,0, 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249, 2015 рік - 1,433 (крім сільськогосподарських угідь) та 1,2 для сільськогосподарських угідь (рілля, перелоги, сіножаті, пасовища, багаторічні насадження), 2016 рік - для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) - 1,0, для земель несільськогосподарського призначення - 1,06, 2017 рік - 1,0, 2018 рік - 1,0.

Головним управлінням ДФС у Полтавській області обчислено суму орендної плати на 2019 рік за надані громадянці ОСОБА_1 в оренду за договорами оренди землі від 26.11.2015 земельні ділянки, зокрема, в розмірі 7% від нормативної грошової оцінки 1 гектара ріллі (пасовища, сіножатей) по області (пункти 9 договорів оренди землі від 26.11.2015) з урахуванням значення коефіцієнта індексації на 2015 рік для сільськогосподарських угідь. Детальний розрахунок орендної плати в розрізі кожної орендованих земельних ділянок наведено у відзиві на позовну заяву /том 1 зворот а.с. 197/.

24.05.2019 ГУ ДФС у Полтавській області винесено:

1) податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972176-5257-1607 від 24.05.2019, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 46377,95 грн. /том 1 а.с. 105/;

2) податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972178-5257-1607 від 24.05.2019, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 91172,40 грн. /том 1 а.с. 106/;

3) податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972179-5257-1607 від 24.05.2019, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 58647,00 грн. /том 1 а.с. 107/;

4) податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972181-5257-1607 від 24.05.2019, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 58454,50 грн. /том 1 а.с. 108/;

5) податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972183-5257-1607 від 24.05.2019, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 42932,04 грн. /том 1 а.с. 109/;

6) податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972185-5257-1607 від 24.05.2019, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 75217,44 грн. /том 1 а.с. 110/;

7) податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972187-5257-1607 від 24.05.2019, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 23584,25 грн. /том 1 а.с. 111/;

8) податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №5972188-5257-1607 від 24.05.2019, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб 18010900" за 2019 рік на суму 70015,67 грн. /том 1 а.с. 112/.

З приводу доводів позивача про порушення відповідачем строків нарахування податкових зобов`язань, суд виходить з наступного.

У відповідності до пункту 287.10 статті 287 Податкового кодексу України податкове зобов`язання з цього податку може бути нараховано за податкові (звітні) періоди (роки) в межах строків, визначених пунктом 102.1 статті 102 цього Кодексу.

Згідно до пунктом 102.1 статті 102 Податкового кодексу України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня у разі проведення перевірки контрольованої операції відповідно до статті 39 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

У разі подання платником податку уточнюючого розрахунку до податкової декларації контролюючий орган має право визначити суму податкових зобов`язань за такою податковою декларацією протягом 1095 днів з дня подання уточнюючого розрахунку.

З огляду на нарахування земельного податку за 2019 роки та датування оскаржуваних повідомлень-рішень - 24.05.2019, суд вважає, що відповідач дотримався вказаних строків.

Суд не приймає до уваги доводи позивача про протиправність оскаржуваних податкових повідомлень-рішень з посиланням на несвоєчасність їх надіслання по пошті, оскільки вказана обставина сама по собі не свідчить про неправомірність податкових повідомлень-рішень та не звільняє платника податків від обов`язку сплати орендної плати у відповідності до п. 287.5 статті 287 Податкового кодексу України протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.

Відповідно до підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

Отже, контролюючий орган зобов`язаний визначити суму грошових зобов`язань з орендної плати з фізичних осіб, яка є формою плати за землю, а тому, суд критично оцінює доводи позивача про неправомірність спірних податкових повідомлень-рішень з посиланням на їх винесення без проведення перевірки діяльності позивача.

Підсумовуючи все вищевикладене, суд дійшов висновку, що податкові повідомлення-рішення від 24.05.2019 №5972176-5257-1607, №5972178-5257-1607, №5972179-5257-1607, №5972181-5257-1607, №5972183-5257-1607, №5972185-5257-1607, №5972187-5257-1607, №5972188-5257-1607, прийняті Головним управлінням ДФС у Полтавській області на підставі, у межах повноважень, у спосіб, що визначені Податковим кодексом України, Законом України "Про оренду землі", з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття вказаних податкових повідомлень-рішень, а також своєчасно.

Отже, позовні вимоги необґрунтовані та задоволенню не підлягають.

У зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Головного управління ДПС у Полтавській області (ідентифікаційний код 43142831, вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36014) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Другого апеляційного адміністративного суду.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.

Повне рішення складено 10 березня 2020 року.

Суддя С.С. Сич

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.02.2020
Оприлюднено10.03.2020
Номер документу88078242
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/4560/19

Рішення від 27.02.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Рішення від 27.02.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 11.02.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 11.02.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 23.01.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 23.01.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 02.01.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 27.11.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні