Постанова
від 15.10.2008 по справі 2-а-3657/2008
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2-а-3657/2008

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АД МІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 жовтня 2008 року м. Чернігі в

Чернігівський окружний ад міністративний суд у складі:

головуючого - судді Тка ченко О.Є.,

при секретарі Маруфенко О.С. ,

за участю позивача ОСОБ А_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміще нні суду справу за адміністр ативним позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в місті Ніжин Черніг івської області про поновлен ня пропущеного строку зверне ння до суду та зобов'язання на рахувати недоплачену щоміся чну державну соціальну допом огу за 2006-2007 роки, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась до с уду з адміністративним позов ом до управління Пенсійного фонду України в місті Ніжин Ч ернігівської області (далі - У ПФУ в м. Ніжин) про поновлення пропущеного строку зверненн я до суду за захистом порушен их прав, свобод та інтересів за період з 01 січня 2006 року по 31 г рудня 2007 року та зобов'язати УП ФУ в м. Ніжин нарахувати недо плачену як дитині війни щомі сячну державну соціальну доп омогу за 2006-2007 роки в сумі 2733 грн. 30 коп.

Свої вимоги мотивує тим, що вона є дитиною війни та відпо відно до Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» їй щомісячно повинна під вищуватися пенсія на 30 відсот ків мінімальної пенсії за ві ком. Всупереч того, що держав ні соціальні гарантії дітям війни, встановлені частиною 2 статті З Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни», не можуть бути обмежені чи скасовані іншими норматив но-правовими актами, розмір п енсії щомісячно протиправно не підвищувався на 30 відсоткі в мінімальної пенсії за віко м.

Також позивач просить поно вити строк для звернення за з ахистом порушених прав, своб од та інтересів за період з 01 с ічня 2006 року по 31 грудня 2007 рік, м отивуючи це тим, що її законн і права було обмежено шляхом прийняття окремих неконстит уційних положень Законів Укр аїни, а також про належні пра ва позивача як дитини війни п овідомлено не було, а тому пр о факт порушення прав стало в ідомо лише після висвітлення зазначених подій у пресі в зв 'язку з ухваленням 09 липня 2007 ро ку Конституційним Судом Укра їни рішення, яким визнано так ими, що не відповідають Конст итуції України (є неконститу ційними), такі положення Зако ну України «Про Державний бю джет на 2007 рік», якими зупинен о на 2007 рік дію статті 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», з урахуванням статті 111 цього Закону.

В судовому засіданні позив ач позов підтримав та просив задовольнити в повному обся зі.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився , в письмових запереченнях по зов не визнає та просить в йог о задоволенні відмовити, оск ільки відповідач діяв в межа х повноважень, наданих йому з аконами України та підзаконн ими нормативно-правовими акт ами. Відповідач зазначив, що Законом України «Про соціаль ний захист дітей війни» пере дбачено, що фінансування вип лат по даному Закону проводи ться з державного бюджету Ук раїни, який затверджує Верхо вна Рада України, а не з бюдже ту Пенсійного фонду України, який затверджує Кабінет Мін істрів України. Крім того, ча стиною 3 статті 28 Закону Украї ни «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня» передбачено, що мінімаль ний розмір пенсії за віком, в становлений абзацом першим ч астини 1 цієї статті, застосо вується виключно для визначе ння розмірів пенсій, признач ених згідно з цим Законом. З ц ього Відповідач робить висно вок, що зазначений мінімальн ий розмір пенсії за віком для перерахунків чи підвищення пенсій не застосовується. Та кож просить застосувати терм ін позовної давності відпові дно до статей 99, 100 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни.

Розглянувши подані сторон ами документи і матеріали, за слухавши пояснення позивача , всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на я ких ґрунтується позов, об'єкт ивно оцінивши докази, які маю ть юридичне значення для роз гляду справи і вирішення спо ру по суті, суд вважає, що поз овні вимоги підлягають задов оленню частково з наступних підстав.

Згідно статті 1 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни» дитиною війни є ос оба, яка є громадянином Украї ни та якій на час закінчення (2 вересня 1945 року) Другої світов ої війни було менше 18 років.

Позивач, ОСОБА_1, народи лась ІНФОРМАЦІЯ_1 року і є дитиною війни в розумінні За кону України «Про соціальний захист дітей війни», що підт верджується посвідченням се рії НОМЕР_1 від 09.11.2004 р.

УПФУ в м. Ніжин не заперечує того факту, що позивач є дити ною війни в розумінні Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни».

Відповідно до статті 6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни», редакція я кої діяла до 1 січня 2008 року, діт ям війни пенсії або щомісячн е довічне грошове утримання чи державна соціальна допомо га, що виплачуються замість п енсії, підвищуються на 30 відс отків мінімальної пенсії за віком.

Статтею 46 Конституції Украї ни встановлено, що громадяни мають право на соціальний за хист, що включає право на заб езпечення їх у разі повної, ч асткової або тимчасової втра ти працездатності, втрати го дувальника, безробіття з нез алежних від них обставин, а т акож у старості та в інших вип адках, передбачених законом .

Таким чином, щомісячна доп лата до пенсії для дітей війн и є формою реалізації консти туційного права на соціальни й захист громадян, які відпов ідно до спеціального закону, є дітьми війни.

За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими час тиною 1 статті 28 Закону Україн и «Про загальнообов'язкове д ержавне пенсійне страхуванн я», іншого нормативно-правов ого акта, який би визначав це й розмір або встановлював ін ший розмір, немає.

Суд не бере до уваги положен ня частини 3 статті 28 Закону Ук раїни «Про загальнообов'язко ве державне пенсійне страхув ання», з якої вбачається, що м інімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзацом 1 частини 1 цієї статті, застос овується виключно для визнач ення розмірів пенсії, призна чених згідно з цим Законом, о скільки наявність такої норм и та відсутність іншого міні мального розміру пенсії за в іком не є підставою для відмо ви в реалізації позивачем ко нституційної гарантії та пра ва на отримання пенсії і щомі сячного підвищення на ЗО від сотків мінімальної пенсії за віком, як це передбачається статтею 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни».

Відповідно до статті 7 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» фінансове забезпечення державних соці альних гарантій здійснюєтьс я за рахунок Державного бюдж ету України, а не за рахунок б юджету Пенсійного фонду Укра їни. За умови відсутності у де ржавному бюджеті коштів на в иплату щомісячних надбавок д ітям війни це створює ситуац ію правової невизначеності с тосовно джерела коштів, з яки х має виплачуватися зазначен а надбавка. Однак, в той же час , на думку суду, це не може бут и підставою для порушення пр ав громадян на соціальний за хист, в тому числі й на отрима ння надбавки до пенсії, яка п рямо передбачена законом.

Реалізація особою права, щ о пов'язане з отриманням бюдж етних коштів, яке базується н а спеціальних та чинних на ча с виникнення спірних правові дносин нормативно-правових а ктів національного законода вства, не може бути поставлен а у залежність від бюджетних асигнувань, тобто посилання органами державної влади на відсутність коштів як на при чину невиконання своїх зобов 'язань судом не приймається д о уваги. Так, наприклад, у спр аві «Кечко проти України» Єв ропейський Суд з прав людини констатував, що не приймає а ргумент Уряду щодо бюджетних асигнувань, оскільки органи державної влади не можуть по силатись на відсутність кошт ів як на причину невиконання своїх зобов'язань.

Відповідно до статті 22 Конс титуції України конституцій ні права і свободи гарантуют ься і не можуть бути скасован і. При прийнятті нових законі в або внесенні змін до чинних законів не допускається зву ження змісту та обсягу існую чих прав і свобод.

Відповідно до частини 1 та 2 с татті 2 Кодексу адміністрати вного судочинства України за вданням адміністративного с удочинства є захист прав, сво бод та інтересів фізичних ос іб, прав та інтересів юридичн их осіб у сфері публічно-прав ових відносин від порушень з боку органів державної влад и, органів місцевого самовря дування, їхніх посадових і сл ужбових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на ос нові законодавства, в тому чи слі на виконання делегованих повноважень.

Положення статті 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» було зупинено н а 2006 рік згідно з Законом Украї ни «Про Державний бюджет на 200 6 рік» від 20.12.2005 p., однак у зв'язку з виключенням пункту 17 статті 77 Закону України «Про Державн ий бюджет на 2006 рік» від 20.12.2005 р. ві дповідно до Закону України « Про внесення змін до Закону У країни «Про Державний бюджет на 2006 рік» від 19.01.2006 р. дію статті 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» було відновлено.

Згідно пункту 12 статті 71 Зако ну України «Про Державний бю джет України на 2007 рік» з метою приведення окремих норм зак онів у відповідність із цим з аконом, зупинено на 2007 рік дію статті 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » з урахуванням статті 111 цьог о Закону.

Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2007 року , було визнано такими, що не в ідповідають Конституції Укр аїни (є неконституційними), т акі положення Закону України «Про Державний бюджет Украї ни на 2007 рік», яким зупинено на 2007 рік дію статті 6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни», з урахуванням ст атті 111 цього Закону.

Згідно частини 2 статті 152 Кон ституції України Закони, інш і правові акти або їх окремі п оложення, що визнані неконст итуційними, втрачають чинні сть з дня ухвалення Конститу ційним Судом України рішення про їх неконституційність.

Суд вважає, що невиплачена позивачу щомісячна державна соціальна допомога, як дитин і війни підлягає стягненню, в раховуючи те, що право на отр имання щомісячної доплати до пенсії в розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком, передбаченої Законом Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», не залежить від р озміру доходів отримувача чи наявності фінансування з бю джету, а має безумовний харак тер, тому підлягають задовол енню вимоги позивача щодо ви плати недоплаченої пенсії як дитині війни з серпня 2007 року п о грудень 2007 року.

Офіційне опублікування рі шення Конституційного Суду У країни «У справі за конститу ційним поданням 46 народних де путатів України щодо відпові дності Конституції України ( конституційності) положень с татей 29, 36, частини другої стат ті 56, частини другої статті 62, частини першої статті 66, пунк тів 7, 9, 12, 13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46 ст атті 71, статей 98, 101, 103, 111 Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2007 рік» (справа про соціальні гарантії громадян )» від 09.07.2007 р. за 6-рп/2007 було здійсн ене в журналі «Офіційний віс ник України», 2007, N 52 (27.07.2007).

Відповідач наполягає на за стосуванні строків зверненн я до адміністративного суду згідно статті 100 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни, а тому позивачу слід в ідмовити в задоволенні стягн ення суми за періоди з січня п о грудень 2006 року, з січня по ли пень 2007 року, так як суд не вбач ає поважних причин пропущенн я строку звернення до суду.

Відповідно до частини 1 стат ті 71 Кодексу адміністративно го судочинства України кожна сторона повинна довести ті о бставини, на яких ґрунтуютьс я її вимоги та заперечення, к рім випадків, встановлених с таттею 72 цього Кодексу.

Керуючись ст. ст. 7 - 14, 122, 158 - 163, 1 67 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до управління Пенсійного фо нду України в місті Ніжині Че рнігівської області задовол ьнити частково.

Зобов'язати управління Пен сійного фонду України в міст і Ніжині Чернігівської облас ті провести перерахунок пенс ії ОСОБА_1 з підвищенням ї ї розміру як дитині війни на 30 відсотків мінімальної пенсі ї за віком, встановленої Зако ном України «Про соціальний захист дітей війни» з серпня 2007 року по грудень 2007 року і зді йснити відповідні виплати на користь позивача за вказани й період.

В задоволенні решти позов них вимог - відмовити.

Стягнути з Державного бюд жету України на користь ОСО БА_1 3 грн. 40 коп. судових витра т.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку для подання заяви про апел яційне оскарження, встановл еного цим Кодексом, якщо таку заяву не було подано.

Постанова може бути оскарж ена до Київського апеляційно го адміністративного суду пр отягом десяти днів з дня її ск ладання в повному обсязі, осо бою, яка оскаржує постанову, за правилами, встановленими статтями 185-187 КАС України, шлях ом подання через суд першої і нстанції заяви про апеляційн е оскарження. Апеляційна ска рга на постанову суду першої інстанції подається протяго м двадцяти днів після поданн я заяви про апеляційне оскар ження. Апеляційна скарга мож е бути подана без попередньо го подання заяви про апеляці йне оскарження, якщо скарга п одається у строк, встановлен ий для подання заяви про апел яційне оскарження.

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.10.2008
Оприлюднено01.07.2010
Номер документу8815308
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-3657/2008

Постанова від 15.10.2008

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

ТКАЧЕНКО О.Є.

Постанова від 16.09.2008

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Шарапа В.М.

Ухвала від 29.07.2008

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Бойко С.С.

Постанова від 13.08.2008

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Тацій Л.В.

Постанова від 11.04.2008

Адміністративне

Білоцерківський міськрайонний суд Київської області

Закаблук О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні