Рішення
від 13.03.2020 по справі 420/7825/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/7825/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 березня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд в складі:

Головуючого судді Бойко О.Я.,

розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеса департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради про визнання протиправними дій, зобов`язання повернути перераховані кошти та стягнення моральної шкоди,-

І. Суть спору:

ОСОБА_1 звернулася до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеса департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради в якому з урахуванням уточнення просила:

1.Визнати протиправним та скасувати рішення комісії по розгляду заяв з призначенням та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в окремих випадках, надання пільг за фактичним місцем проживання та призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам про відміну субсидії на житлово-комунальні послуги з травня 2018 р. ОСОБА_1 , яка зареєстрована та проживає за адресою АДРЕСА_1 (рішення оформлене протоколом №11 с від 30.05.2019 р.)

2. Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради стосовно пред`явлення до позивача вимоги про повернення коштів перерахованої (виплаченої) житлової субсидії за період з 01.05.2018 р. по 31.05.2019 р. в сумі 15970,43 грн.

3. Визнати дії управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради стосовно зняття грошових коштів перерахованої житлової субсидії в сумі 10368,42 грн., з особових рахунків відкритих на ім`я Позивача в організаціях-надавачах житлово-комунальних послуг.

4.Зобов`язати департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради, Управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради повернути грошові кошти перерахованої житлової субсидії в сумі 10 368,42 грн. (що були зняті з особових рахунків, відкритих на ім`я Позивача в організаціях-надавачах житлово-комунальних послуг) назад на особові рахунки відкриті на ім`я Позивача в організаціях-надавачах житлово-комунальних послуг, а саме:

-на особовий рахунок № НОМЕР_1 , відкритий на ім`я Позивача в ОСББ «ТАКІ-ДА» (код ЄДРПОУ -38438970) повернути грошові кошти в сумі 5323,08 грн.;

-на особовий рахунок № НОМЕР_2 , відкритий на ім`я Позивача в КП «Теплопостачання міста Одеси» (код ЄДРПОУ - 34674102), повернути грошові кошти в сумі 3035,09 грн.;

-на особовий рахунок № НОМЕР_3 , відкритий на ім`я Позивача в ТОВ «Одесагаз-постачання» (код ЄДРПОУ - 39525257), повернути грошові кошти в сумі 759,67 грн.;

-на особовий рахунок №04002/2499695, відкритий на ім`я Позивача в Північному РЕМ АТ «Одесаобленерго» (код ЄДРПОУ - 00131713), повернути грошові кошти в сумі 1110,94 грн.;

-на особовий рахунок №04002/2499695, відкритий на ім`я Позивача в Північному міському підрозділі ТОВ «Одеська обласна енергопостачальна компанія» (код ЄДРПОУ - 42114410), повернути грошові кошти в сумі 139,64 грн.

5.Стягнути з Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради на користь 200 000 грн. (двісті тисяч гривень), на відшкодування заподіяної позивачеві моральної шкоди.

ІІ. Аргументи сторін

Позовні вимоги обґрунтовані наступним.

З листопада 2017 року по травень 2019 року, ОСОБА_1 , яка зареєстрована та проживає за адресою АДРЕСА_1 , була отримувачем житлової субсидії на оплату житлово-комунальних послуг і перебувала на обліку в управлінні соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради .

06.06.2019 р. позивач отримала лист від 05.06.2019 р. № 16.02-26/163, яким Управління повідомило її про те, що комісією по розгляду заяв з призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в окремих випадках, надання пільг за фактичним місцем проживання та призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам було прийнято рішення, яким з 01.05.2018 р. було відмінено раніше призначену субсидію на житлово-комунальні послуги для її домогосподарства (рішення оформлене протоколом № 11с від 30.05.2019 р.).

В обґрунтування прийняття цього рішення Комісії, в листі зазначалося, що субсидію на черговий період з 01,05.2018 р. по 30.04.2019 р. позивачу було призначено без звернення , а оскільки її чоловік не зареєстрований за адресою її домогосподарства, право її домогосподарства на отримання житлової субсидії з 01.05.2018 р. мало бути визначено лише після подання нових заяви про призначення житлової субсидії (далі - заява) та декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії (далі - декларація), тому на призначення житлової субсидії з 01.05.2018 р. без звернення, позивач не мала права.

При цьому, сам факт перебування Позивача з 14.02.2009 р. в зареєстрованому шлюбі був встановлений Управлінням лише 24.05.2019 року, коли за надісланим їй письмовим викликом від 13.05.2019 р. № 16.02-19/1/153.

В листі від 05.06.2019 р. № 16.02-26/163, посилаючись на вищезазначене рішення Комісії, Управління пред`явило до позивача вимогу про повернення коштів перерахованої (виплаченої) житлової субсидії за період з 01.05. 2018 р. по 31.05. 2019 р., в сумі 15970,43 грн. встановивши місячний строк для її задоволення. При цьому, в якості підстави пред`явлення цієї вимоги, в заголовку вищезазначеного листа було вказано про повернення коштів надміру нарахованих субсидій внаслідок подання недостовірної інформації .

Вищезазначене рішення Комісії, Позивач вважає завідомо незаконним, протиправним та безпідставним, а заявлені Управлінням вимоги, що ґрунтуються на ньому - такими, що не підлягають задоволенню.

Також позивач зазначила, що в листопаді 2017 року вона вперше звернулася до Управління за призначенням житлової субсидії на оплату житлово-комунальних послуг, всі зазначені нею в заяві та декларації дані були достовірними та достатніми, при цьому на той момент використовувались бланки декларації та заяви (форми затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2015 р. №9 106 «Про удосконалення порядку надання житлових, субсидій» ), в яких не було передбачено зазначення інформації стосовно сімейного стану.

В подальшому, після закінчення опалювального сезону, на який було здійснено перше призначення (з 01.11.2017 р. по 30.04.2018 р.), відповідні призначення на всі наступні сезони (а саме: на неопалювальний сезон з 01. 05. 2018 р. по 30.09.2018 р., на опалювальний сезон з 01.10.2018р. по 30.04.2019р., на неопалювальний сезон з 01. 05. 2019р. по 30.09.2019р.) , Управління здійснювало самостійно (без звернення Позивача і без подання нею нових заяви та декларації).

Позивач вважає рішення Комісії та пред`явлена Управлінням до позивача вимога про повернення коштів перерахованої (виплаченої) житлової субсидії в сумі 15970,43 грн., є протиправним та належить до скасування.

15.01.2020 р. ухвалою Одеський окружний адміністративний суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

04.02.2020 р. через канцелярію суду від представника відповідача Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради надійшов відзив на адміністративний позов в якому в задоволенні позову просив відмовити з підстав викладених у відзиві.

В обґрунтування відзиву представник відповідача зазначив, що позивач перебувала на обліку в управлінні соціального захисту населення в Суворовському районі департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, як отримувач субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг.

За заявою від 12.11.2017 р. позивач перебувала на обліку в управлінні та отримувала житлову субсидію з листопада 2017 р. по травень 2019 р.

27.04.2018 р. Урядом прийнято постанову №329 Про внесення змін до деяких постанов КМУ та визнання такої, що втратила чинність постанови КМУ від 28.12.2016 р. №1022 , якою затверджено нову редакцію Положення про порядок призначення житлових субсидій , затвердженим постановою КМУ від 21.10.1995 р. №848 зі змінами.

З даного питання департаментом та районними управліннями соціального захисту населення в м. Одесі проведена інформаційно-роз`яснювальна робота, яка здійснювалася шляхом публікації статей в засобах масової інформації і на сайті Одеської міської ради, надання інтерв`ю телевізійним каналам розміщення інформаційних листів на стендах приміщень та надання консультацій на особистому прийомі тощо.

З 01.05.2018 р. Положенням передбачено призначено субсидії на наступний період лише на підставі нових заяв і декларації окремим категоріям осіб, зокрема тим, члени сім`ї яких не зареєстровані за адресою домогосподарства.

До складу домогосподарства включаються особи, що зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення субсидії.

Враховуючи вищевикладене та той факт, що із новою заявою до управління позивач не зверталась, субсидію на черговий період з 01.05.2018 р. по 30.04.2019 р. було призначено без звернення, на підставі декларації від 12.11.2017 р., як такій, що сім`я складається з 3-х осіб, позивача та двох її дітей 2013 та 2017 років народження.

Так, у ході проведення контрольних заходів на адресу позивача був направлений лист-запрошення від 13.05.2019 р. №16.02-19/1/153 для перевірки відомостей, які можуть вплинути на призначення житлової субсидії.

24.05.2019 р. на прийомі в управлінні було з`ясовано, що позивач перебуває у шлюбі, та чоловік позивача зареєстрований за адресою, відміною від адреси домогосподарства позивача.

За таких умов, право домогосподарства позивача на отримання субсидії з 01.05.2018 р. мало бути визначено лише після надання позивачем нових заяв про визначення житлової субсидії та декларації про доходи та витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, в якій мали бути зазначені, зокрема, відомості чоловіка, як члена сім`ї позивача.

Отже, на думку представника відповідача, рішення комісії про розгляд заяв з призначення населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово комунальних послуг від 30.05.2019 р. протокол №11, яким позивачу відмінено з 01.05.2018 р. субсидію правомірне та не належить до скасування.

Крім того, представник відповідача зазначив, що позивачем не завдано моральної шкоди.

04.02.2020 р. від представника відповідача Управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеса департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради надійшов відзив на адміністративний позов, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування відзиву представник відповідача зазначив, що у даному випадку, ігнорування позивачем протягом майже року (до часу проведення управлінням контрольних заходів) змін до Положення та отримання субсидії з 01.05.2018 р. тягне її відповідальність.

Позивач надала відповідь на відзив, в якій зазначила, що відповідачі не були обмежені в можливості з`ясувати відомості про сімейний стан позивача. Оскільки вони могли подати запит до органів державної реєстрації цивільного стану для отримання витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян.

Відповідно до п.10 ч.1 ст.4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Справу суд розглянув в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

З`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, та дослідивши письмові докази, якими вони обґрунтовуються, суд робить висновок, що адміністративний позов не належить до задоволення. Свій висновок суд вмотивовує наступним чином.

ІІІ. Обставини, встановлені судом.

Так суд, встановив, що позивач зареєстрована та проживає за адресою АДРЕСА_1 , та перебувала на обліку в управлінні соціального захисту населення в Суворовському районі департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, як отримувач субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг.

За заявою від 12.11.2017 р. позивач перебувала на обліку в управлінні та отримувала житлову субсидію з листопада 2017 р. по травень 2019 р.

06.06.2019 р. позивач отримала лист від 05. 06. 2019 р. № 16.02-26/163, яким відповідач повідомив її про те, що комісією по розгляду заяв з призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в окремих випадках, надання пільг за фактичним місцем проживання та призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам було прийнято рішення, яким з 01.05.2018 р. було відмінено раніше призначену субсидію на житлово-комунальні послуги для її домогосподарства (рішення оформлене протоколом № 11с від 30.05.2019 р.) (а.с.23).

В обґрунтування прийняття рішення Комісії, в листі зазначалося, що субсидію на черговий період з 01,05.2018 р. по 30.04.2019 р. позивачу було призначено без звернення , а оскільки її чоловік не зареєстрований за адресою її домогосподарства, право її домогосподарства на отримання житлової субсидії з 01.05.2018 р. мало бути визначено лише після подання нових заяви про призначення житлової субсидії (далі - заява) та декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії (далі - декларація), тому на призначення житлової субсидії з 01.05.2018 р. без звернення, позивач не мала права.

В листі від 05.06.2019 р. № 16.02-26/163, посилаючись на вищезазначене рішення Комісії, Управління пред`явило до позивача вимогу про повернення коштів перерахованої (виплаченої) житлової субсидії за період з 01.05. 2018 р. по 31.05. 2019 р., в сумі 15970,43 грн. встановивши місячний строк для її задоволення. При цьому, в якості підстави пред`явлення цієї вимоги, в заголовку вищезазначеного листа було вказано про повернення коштів надміру нарахованих субсидій внаслідок подання недостовірної інформації .

Вирішуючи питання щодо правомірності вимог позивача суд виходить з наступного.

ІV Джерела права та висновки суду.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулює Закон України від 9 листопада 2017 року №2189-VIII Про житлово-комунальні послуги (далі - Закон №2189-VIII).

Приписами пункту 7 частини 1 статті 4 Закону №2189-VIII встановлено, що до повноважень Кабінету Міністрів України належать, зокрема, встановлення порядку надання пільг та житлових субсидій населенню в частині забезпечення надання житлових субсидій як частки вартості житлово-комунальних послуг, у тому числі їх виплати у грошовій формі.

Отже, з аналізу наведених норм спеціального Закону, яким врегульовано правові відносини у сфері надання житлово-комунальних послуг, слідує, що єдиним органом який може визначати на законодавчому рівні умови призначення та порядок надання громадянам житлових субсидій є Кабінет Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848 затверджено Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, яке визначає умови призначення та порядок надання громадянам щомісячної адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату управління багатоквартирним будинком, користування житлом або його утримання, послуг з транспортування та розподілу природного газу та комунальних послуг (водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот), а також один раз на рік субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

В подальшому, Кабінетом Міністрів України 27.04.2018 прийнято постанову №329 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 року № 1022 , якою Положення про порядок призначення житлових субсидій №848 викладено у новій редакції.

Пунктом 2 Постанови КМУ №329 установлено, що з 1 травня 2018 року призначення житлової субсидії здійснюється лише після подання нових заяви і декларації, якщо у складі домогосподарства, зокрема є особи, члени сім`ї яких не зареєстровані за адресою домогосподарства.

Пунктом 5 цієї Постанови КМУ № 329 передбачено, що ця постанова набирає чинності з 1 травня 2018 року.

Отже, з 01.05.2018 Положення про порядок призначення житлових субсидій №848 викладено в новій редакції згідно постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 №329 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 № 1022 (далі- Положення №848).

Пунктом 1 Положення №848 встановлено, що це Положення визначає умови призначення та порядок надання громадянам таких житлових субсидій, зокрема, щомісячної житлової субсидії на оплату житлово-комунальних послуг.

Відповідно до пункту 2 Положення №848 право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках).

Призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (пункт 3 Положення №848).

Пунктом 4 Положення №848 визначено, що житлові субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком (далі - соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування) і розміром обов`язкового відсотка платежу, визначеного в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 8 Положення №848 житлова субсидія призначається одному із членів домогосподарства, які зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку).

При цьому, за приписами пункту 9 Положення №848, під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства. При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються. Кількість членів домогосподарства визначається на початок місяця, з якого призначається житлова субсидія.

Для розрахунку житлової субсидії враховуються доходи членів домогосподарства, членів сім`ї особи із складу домогосподарства, зазначених у пункті 9 цього Положення, які досягли 14-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються такі доходи (пункт 10 Положення №848).

Згідно з пунктом 13 Положення №848 для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання), зокрема, заяву про призначення житлової субсидії за формою, встановленою Мінсоцполітики; декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики.

Відповідно до пункту 16 Положення №848, після закінчення строку отримання житлової субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок житлової субсидії на наступний сезон для домогосподарств, які отримували житлову субсидію у попередньому сезоні (крім орендарів, внутрішньо переміщених осіб та осіб, які звертаються за призначенням житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, а також домогосподарств, у яких кількість фактично проживаючих зареєстрованих осіб менша, ніж кількість зареєстрованих осіб).

Для цього структурні підрозділи з питань соціального захисту населення без звернення громадян збирають необхідну інформацію у порядку, передбаченому пунктом 14 цього Положення, і протягом 10 днів після отримання зазначеної інформації приймають рішення про призначення (відмову в призначенні) житлової субсидії та інформують про прийняте рішення громадян у порядку, визначеному пунктом 14 цього Положення.

Пунктом 14 Положення №848, а саме абзацом 18 зазначено: структурні підрозділи з питань соціального захисту населення мають право робити запити та безоплатно отримувати у строк до 10 календарних днів від інших підприємств, установ і організацій інформацію, необхідну для призначення житлових субсидій та проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за їх призначенням.

У разі прийняття рішення про відмову в призначенні житлової субсидії структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє заявнику про прийняте рішення протягом трьох календарних днів з дня його прийняття. При цьому структурний підрозділ з питань соціального захисту населення надсилає повідомлення заявнику в паперовому вигляді рекомендованим листом із зазначенням причин відмови і порядку оскарження прийнятого рішення.

Рішення комісії про призначення або відмову в призначенні житлової субсидії може бути оскаржено заявником до суду.

Також пунктом 16 Положення №848 передбачено, що громадянин, якому призначено житлову субсидію, зобов`язаний протягом 30 календарних днів проінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про обставини для перерахунку призначеної житлової субсидії, зокрема, зміни у складі сім`ї члена домогосподарства.

Пунктом 22 Положення №848 передбачено, що за рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об`єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли, зокрема, громадянин не повідомив структурному підрозділу з питань соціального захисту населення про обставини, зазначені у пункті 16 цього Положення, протягом 30 календарних днів з дня їх виникнення.

Разом з тим, суд зазначає, що частиною 2 статті 3 Сімейного кодексу України встановлено, що сім`ю складають особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки. Подружжя вважається сім`єю і тоді, коли дружина та чоловік у зв`язку з навчанням, роботою, лікуванням, необхідністю догляду за батьками, дітьми та з інших поважних причин не проживають спільно.

Суд встановив, що позивач перебувала на обліку в управлінні та за заявою користувалася субсидією для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг з листопада 2017 р. по травень 2019 р. Так, субсидія з 01.05.2018 р. по 30.04.2019 р. позивачу була призначена без звернення відповідно до п.16 Положення, на підставі декларації від 12.11.2017 р., як такій, що сім`я складається з 3-х осіб, позивача та двох її дітей 2013 та 2017 років народження.

Оскільки, із зазначеною вище заявою позивач до управління не зверталася, за відсутністю відомостей щодо сімейного стану зареєстрованих у домогосподарстві осіб, субсидію було призначено на черговий період з 01.05.2018 р. по 30.04.2019 р., також без звернення. Внаслідок проведення контрольних заходів, на особистому прийомі спеціалістом управління 24.05.2019 р. було з`ясовано, що позивач перебуває у шлюбі, та чоловік позивача зареєстрований за адресою, відміною від адреси домогосподарства позивача.

За таких умов, право домогосподарства позивача на отримання субсидії з 01.05.2018 р. мало бути визначено лише після надання позивачем нових заяв про визначення житлової субсидії та декларації про доходи та витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, в якій мали бути зазначені, зокрема, відомості чоловіка, як члена сім`ї позивача.

Суд зазначає, що держава гарантує кожному громадянину право на отримання субсидії для відшкодування витрат на оплату користування житлом або його утримання та комунальних послуг на умовах та в порядку, визначеному Положенням №848 та в свою чергу покладає на громадян, яким призначено субсидію обов`язки, визначені Положенням №848, зокрема, повідомляти про зміни у складі сім`ї члена домогосподарства. Наслідком не виконання цього обов`язку, визначеного пунктом 16 Положення №848 є припинення надання раніше призначеної субсидії.

Аналізуючи норми Положення №848, суд робить висновок, що з 01.05.2018 змінилися умови надання житлової субсидії позивачу, якими визначено, що призначення житлової субсидії здійснюється лише після подання позивачем нової заяви і декларації відповідачу.

Таким чином, хоча чоловік позивача не зареєстрований за адресою домогосподарства позивача, проте необхідно під час призначення житлової субсидії враховувати також його доходи, як члена сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства, що відповідає вимогам зазначеним в пункті 9 Положення №848.

Аналіз вищезазначених обставин, дає суду підстави дійти висновку, що позивач мала у відповідності до вимог пункту 2 Постанови КМУ № 329 у травні 2018 року звернутися до відповідача з новою заявою та декларацією, адже у складі домогосподарства є особа, член сім`ї якої не зареєстрований за адресою домогосподарства, чого позивач всупереч вказаної норми не зробила.

Отже, з урахуванням встановлених обставин справи, суд робить висновок, що відповідач правомірно прийняв рішення про відміну рішення про надання житлової субсидії позивачу з травня 2018 року.

Щодо тверджень позивача про неправомірність списання з особового рахунку коштів та зобов`язання відповідачів повернути на особовий рахунок позивача грошові кошти в сумі - 15 970,43 грн. суд зазначає наступне.

Постановою КМУ України від 08.05.2019 р. №528, внесені зміни до Положення про порядок призначення житлових субсидій згідно з якими, на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, який призначив житлову субсидію, сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається громадянином до державного бюджету, а сума житлової субсидії, яка надавалась не у грошовій формі, повертається управителем, об`єднанням, виконавцем комунальних послуг до державного бюджету шляхом зняття відповідних сум з особових рахунків отримувачів субсидії.

Абзацом 10 пункту 20 Положення передбачено, що надання раніше призначеної субсидії припиняється, якщо сума субсидії, перерахованої (виплаченої) надміру внаслідок свідомого подання громадянином документів з недостовірними відомостями або неповідомлення громадянином про зміни, зазначені у пункті 14 цього Положення, повертається за вимогою органу, що призначив субсидію, або безпосередньо отримувачем, або шляхом зняття відповідних сум з особових рахунків отримувачів субсидії на підприємствах - виробниках/виконавцях житлово-комунальних послуг.

Позивачу нарахована за період з 01.05.2018 р. по 30.04.2019 р. субсидія у розмірі 15 970,43 грн.

Таким чином, відповідач правомірно зняв перераховану суму субсидії з особових рахунків позивача, відкритих в організаціях - надавачах житлово-комунальних послуг, як надміру перераховану.

Щодо позовної вимоги про стягнення моральної шкоди з відповідачів на користь позивача у розмірі 200 000,00 грн. суд зазначає наступне.

Крім того, дана позовна вимога є похідною від позовних вимог : 1.Визнати протиправним та скасувати рішення комісії по розгляду заяв з призначенням та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в окремих випадках, надання пільг за фактичним місцем проживання та призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам про відміну субсидії на житлово-комунальні послуги з травня 2018 р. ОСОБА_1 , яка зареєстрована та проживає за адресою АДРЕСА_1 (рішення оформлене протоколом №11 с від 30.05.2019 р.)

2. Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради стосовно пред`явлення до позивача вимоги про повернення коштів перерахованої (виплаченої) житлової субсидії за період з 01.05.2018 р. по 31.05.2019 р. в сумі 15970,43 грн.

3. Визнати дії управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради стосовно зняття грошових коштів перерахованої житлової субсидії в сумі 10368,42 грн., з особових рахунків відкритих на ім`я Позивача в організаціях-надавачах житлово-комунальних послуг .

Оскільки суд дійшов висновку про відмову у задоволенні цих позовних вимог, вимога про стягнення моральної шкоди з відповідачів на користь позивача у розмірі 200 000,00 грн., також не належить до задоволення.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням вищевикладеного, суд робить висновок, що адміністративний позов не належить до задоволення.

Ухвалою суду від 15.01.2020 р. позивача звільнено від сплати судового збору у розмірі 3073,60 грн.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст.2, 255, 293, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні адміністративного позову відмовити.

2. Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо справу розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до п.15.5 ч.1 розділу VІІ Перехідні положення КАС України через Одеський окружний адміністративний суд до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

3. Позивач - ОСОБА_1 , адреса: АДРЕСА_2 , ІПН НОМЕР_4 .

Відповідач - Департамент праці та соціальної політики Управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси, адреса: 65111 м. Одеса проспект Добровольського, 120-А.

Відповідач - Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради, адреса: 65017 м. Одеса, вул. Косовська, буд. 2-Д, код ЄДРПОУ 36290160.

Суддя О.Я. Бойко

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.03.2020
Оприлюднено14.03.2020
Номер документу88173595
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/7825/19

Ухвала від 31.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 19.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 05.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 09.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 03.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 23.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 23.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Рішення від 13.03.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 15.01.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 26.12.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні