Постанова
від 03.06.2020 по справі 420/7825/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 червня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/7825/19

Головуючий в 1 інстанції: Бойко О.Я.

Дата і місце ухвалення: 13.03.2020р., м.Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого - судді : Бойка А.В.,

суддів: Федусика А.Г.,

Шевчук О.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 березня 2020 року по справі за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради про визнання дій протиправними, зобов`язання повернути перераховані кошти та стягнення моральної шкоди,

ВСТАНОВИВ:

В грудні 2019 року ОСОБА_1 звернулася до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, в якому, з урахуванням уточнення позовних вимог, просила суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії по розгляду заяв з призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в окремих випадках, надання пільг за фактичним місцем проживання та призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам про відміну субсидії на житлово-комунальні послуги з травня 2018 року ОСОБА_1 , яка зареєстрована та проживає за адресою: АДРЕСА_1 (рішення оформлене протоколом №11 с від 30.05.2019р.);

- визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради стосовно пред`явлення до позивача вимоги про повернення коштів перерахованої (виплаченої) житлової субсидії за період з 01.05.2018р. по 31.05.2019р. в сумі 15970,43 грн.;

- визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради стосовно зняття грошових коштів перерахованої житлової субсидії в сумі 10368,42 грн. з особових рахунків, відкритих на ім`я позивача в організаціях - надавачах житлово-комунальних послуг;

- зобов`язати Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради, Управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради повернути грошові кошти перерахованої житлової субсидії в сумі 10 368,42 грн. (що були зняті з особових рахунків, відкритих на ім`я позивача в організаціях-надавачах житлово-комунальних послуг) назад на особові рахунки відкриті на ім`я ОСОБА_1 в організаціях-надавачах житлово-комунальних послуг, а саме:

на особовий рахунок № НОМЕР_1 , відкритий на ім`я позивача в ОСББ ТАКІ-ДА (код ЄДРПОУ 38438970) в сумі 5323,08 грн.;

на особовий рахунок № НОМЕР_2 , відкритий на ім`я позивача в КП Теплопостачання міста Одеси (код ЄДРПОУ 34674102) в сумі 3035,09 грн.;

на особовий рахунок № НОМЕР_3 , відкритий на ім`я позивача в ТОВ Одесагаз-постачання (код ЄДРПОУ 39525257) в сумі 759,67 грн.;

на особовий рахунок № НОМЕР_4 , відкритий на ім`я позивача в Північному РЕМ АТ Одесаобленерго (код ЄДРПОУ 00131713) в сумі 1110,94 грн.;

на особовий рахунок № НОМЕР_4 , відкритий на ім`я позивача в Північному міському підрозділі ТОВ Одеська обласна енергопостачальна компанія (код ЄДРПОУ 42114410) в сумі 139,64 грн.;

- стягнути з Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради на користь ОСОБА_1 200 000 грн. на відшкодування заподіяної позивачеві моральної шкоди.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 13 березня 2020 року в задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, 13.04.2020 року ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу, в якій посилається на не повне з`ясування судом обставин справи, не правильне застосування норм матеріального і порушення норм процесуального права, що призвело до не правильного вирішення справи, а також на невідповідність висновків суду обставинам справи.

В своїй скарзі апелянт зазначає, що при вирішенні спору судом не враховано, що в протоколі №11 с від 30.05.2019р., яким було оформлене спірне рішення комісії по розгляду заяв з призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в окремих випадках, надання пільг за фактичним місцем проживання та призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам про відміну позивачу субсидії на житлово-комунальні послуги з травня 2018 року зазначено, що воно було прийнято у зв`язку з тим, що громадянка не повідомила структурному підрозділу з питань соціального захисту населення про наявність членів сім`ї осіб домогосподарства протягом 30 днів (перебуває у шлюбі) . При цьому, сам по собі факт неповідомлення про наявність членів сім`ї осіб домогосподарства протягом 30 днів не є законодавчо визначеною підставою для прийняття рішення про припинення надання раніше призначеної житлової субсидії.

Також, апелянт посилається на те, що судом першої інстанції залишено поза увагою, що пред`явлення відповідачем до позивача вимоги про повернення коштів перерахованої (виплаченої) субсидії в сумі 15970,43 грн. та зняття грошових коштів перерахованої житлової субсидії в сумі 10368,42 грн. з особових рахунків, відкритих на ім`я позивача в організаціях-надавачах житлово-комунальних послуг, було здійснено з підстави подання недостовірної інформації. Однак, в процесі судового розгляду не було встановлено та доведено факту подання ОСОБА_1 недостовірної інформації, яка б вплинула (або могла б вплинути) на встановлення права позивача на отримання житлової субсидії та визначення її розміру.

Апелянт просить суд апеляційної інстанції врахувати, що у спірних правовідносинах не настало жодного з вичерпного переліку випадків, встановлених пунктом 22 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995р. №848 (в редакції постанови КМУ від 27.04.2018р. №329), виключно на підставі яких можливе прийняття рішення про припинення надання раніше призначеної житлової субсидії, пред`явлення вимоги про повернення сум надміру перерахованої (виплаченої) субсидії, відкритих в організаціях - надавачах житлово-комунальних послуг.

Посилається апелянт і на те, що судом першої інстанції не надано належної правової оцінки її доводам, що положення пункту 2 Постанови КМУ від 27.04.2018р. №329 не покладають жодних обов`язків на отримувачів житлової субсидії. Приписи зазначеної норми визначають особливості порядку здійснення призначення житлових субсидій і спрямовані безпосередньо на врегулювання діяльності структурних підрозділів з питань соціального захисту населення, саме на яких покладено обов`язок з призначення житлових субсидій та контролю за їх цільовим використанням.

У зв`язку з цим, в апеляційній скарзі ставиться питання про скасування рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 березня 2020 року та прийняття нової постанови - про задоволення позову ОСОБА_1 .

Управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради та Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради подали письмові відзиви на апеляційну скаргу ОСОБА_1 , в яких просять скаргу позивача залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції - без змін. Відповідачі зазначають, що на підставі Постанови КМУ від 27.04.2018р. №329 з 01.05.2018р. впроваджено оновлений порядок надання житлових субсидій. Зокрема, визначено, що якщо у складі домогосподарства є особи, члени сім`ї яких не зареєстровані за адресою домогосподарства, призначення житлової субсидії на наступний період здійснюється лише після подання нової заяви та декларації. Тобто, ОСОБА_1 протягом 30 днів після набрання законної сили Постановою КМУ від 27.04.2018р. №329 повинна була повідомити Управління про членів сім`ї, які не зареєстровані за адресою її домогосподарства (чоловіка) та несе відповідальність за ненадання таких відомостей або надання недостовірних відомостей. Невиконання позивачем такого обов`язку призвело до неправомірного призначення їй субсидії з травня 2018 року, чим завдано матеріальної шкоди державному бюджету на загальну суму 15970,43 грн.

Справу розглянуто судом апеляційної інстанції в порядку письмового провадження на підставі п.3 ч.1 ст.311 КАС України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 зареєстрована та проживає за адресою: АДРЕСА_1 .

За заявою позивача від 12.11.2017р. остання з листопада 2017 року по травень 2019 року перебувала на обліку в Управлінні соціального захисту населення в Суворовському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, як отримувач субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг. При цьому, субсидію на черговий період з 01.05.2018р. по 30.04.2019р. ОСОБА_1 було призначено Управлінням без звернення позивача.

06.06.2019р. ОСОБА_1 отримала лист Управління соціального захисту населення в Суворовському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради від 05.06.2019р. №16.02-26/163, яким її повідомлено про те, що комісією по розгляду заяв з призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в окремих випадках, надання пільг за фактичним місцем проживання та призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам було прийнято рішення, яким з 01.05.2018р. було відмінено раніше призначену субсидію на житлово-комунальні послуги для її домогосподарства (рішення оформлене протоколом №11с від 30.05.2019р.).

В обґрунтування прийняття рішення Комісії в листі зазначалося, що Урядом 27.04.2018р. прийнято постанову №329 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність постанова Кабінету Міністрів України від 28.12.2016р. №1022 , якою затверджено нову редакцію Положення про порядок призначення житлових субсидій та передбачено призначення субсидії на наступний період лише на підставі нових заяви і декларації окремим категоріям осіб, зокрема тим, члени сім`ї яких не зареєстровані за адресою домогосподарства. Субсидію на черговий період з 01.05.2018р. по 30.04.2019р. позивачу було призначено без звернення. Внаслідок проведення 24.05.2019р. контрольних заходів спеціалістами Управління було з`ясовано, що ОСОБА_1 перебуває в шлюбі, однак її чоловік зареєстрований за іншою адресою. За таких умов, право домогосподарства на отримання субсидії з 01.05.2018р. мало бути визначено лише після подання нових заяви про призначення житлової субсидії та декларації про доходи та витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, в якій мали бути зазначені, зокрема, відомості (паспортні дані, ідентифікаційний номер) всіх зареєстрованих осіб та чоловіка, як члена сім`ї. А відтак, на призначення субсидії з 01.05.2018р. ОСОБА_1 не мала права.

В листі від 05.06.2019р. №16.02-26/163, посилаючись на вищезазначене рішення Комісії, Управління пред`явило до позивача вимогу про повернення коштів перерахованої (виплаченої) житлової субсидії за період з 01.05.2018р. по 31.05.2019р. в сумі 15970,43 грн. встановивши місячний строк для її задоволення. При цьому, в якості підстави пред`явлення цієї вимоги, в заголовку вищезазначеного листа було вказано про повернення коштів надміру нарахованих субсидій внаслідок подання недостовірної інформації .

Додатково до листа від 05.06.2019р. №16.02-26/163 Управління соціального захисту населення в Суворовському районі надіслало ОСОБА_1 лист від 16.08.2019р. №16.02-26/546, в якому зазначило, що сума зайво перерахованої субсидії за період з 01.05.2018р. по 31.01.2019р. у розмірі 10368,42 грн., яка надавалася не у грошовій формі, буде знята з її особових рахунків, відкритих в організаціях - надавачах житлово-комунальних послуг, а саме: ОСББ ТАКІ-ДА - 5323,08 грн., КП Теплопостачання міста Одеси - 3035,09 грн., Північному РЕМ АТ Одесаобленерго - 1110,94 грн., Північному міському підрозділі ТОВ Одеська обласна енергопостачальна компанія - 139,64 грн., ТОВ Одесагаз-постачання - 759,67 грн. Залишок зайво виплаченої субсидії, яку отримано готівкою в сумі 5602,01 грн., ОСОБА_1 зобов`язано повернути у місячний термін, а у протилежному випадку відповідна суму буде стягнута в судовому порядку.

Не погоджуючись з правомірністю рішення Комісії по розгляду заяв з призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в окремих випадках, надання пільг за фактичним місцем проживання та призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам про відміну субсидії на житлово-комунальні послуги з травня 2018 року, а також з обґрунтованістю дій відповідачів щодо зняття грошових коштів перерахованої житлової субсидії в сумі 10368,42 грн. з особових рахунків відкритих на ім`я позивача в організаціях - надавачах житлово-комунальних послуг, ОСОБА_1 звернулася з даним позовом до суду.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суд першої інстанції визнав обґрунтованими доводи відповідачів, що право домогосподарства позивача на отримання субсидії з 01.05.2018р., у відповідності до пункту 2 Постанови КМУ №329, мало бути визначено лише після надання нею нових заяв про визначення житлової субсидії та декларації про доходи та витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, в якій мали бути зазначені, зокрема, відомості про чоловіка, як члена сім`ї позивача. Суд першої інстанції зазначив, що держава гарантує кожному громадянину право на отримання субсидії для відшкодування витрат на оплату користування житлом або його утримання та комунальних послуг на умовах та в порядку, визначеному Положенням №848 та, в свою чергу, покладає на громадян, яким призначено субсидію, обов`язки, визначені Положенням №848, зокрема, повідомляти про зміни у складі сім`ї члена домогосподарства. Наслідком не виконання цього обов`язку, визначеного пунктом 16 Положення №848, є припинення надання раніше призначеної субсидії.

Також, за висновками суду, відповідач правомірно зняв перераховану суму субсидії з особових рахунків позивача, відкритих в організаціях - надавачах житлово-комунальних послуг, як надміру перераховану, як це передбачено абзацом 10 пункту 20 Положення №848.

Колегія суддів суду апеляційної інстанції не погоджується з такими висновками суду першої інстанції. При цьому, апеляційний суд виходить з наступного.

Відповідно до п.7 ч.1 ст.4 Закону України від 9 листопада 2017 року №2189-VIII Про житлово-комунальні послуги до повноважень Кабінету Міністрів України належать, зокрема, встановлення порядку надання пільг та житлових субсидій населенню в частині забезпечення надання житлових субсидій як частки вартості житлово-комунальних послуг, у тому числі їх виплати у грошовій формі.

Станом на дату первинного призначення в 2017 році позивачу субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг умови призначення та порядок надання громадянам щомісячної адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату управління багатоквартирним будинком, користування житлом або його утримання, послуг з транспортування та розподілу природного газу та комунальних послуг (водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот), а також один раз на рік субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива визначало Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995р. №848.

Зокрема, пунктом 14 Положення було визначено, що після закінчення строку отримання субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок субсидії на наступний період для домогосподарств, які отримували субсидію у попередньому періоді (крім орендарів житлового приміщення, осіб, яким субсидія була призначена за зареєстрованим місцем перебування, та осіб, які звертаються за субсидією на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива). Для цього структурні підрозділи з питань соціального захисту населення збирають необхідну інформацію у порядку, передбаченому пунктом 13 цього Положення, без звернення громадян і протягом десяти днів після отримання зазначеної інформації приймають рішення про призначення (непризначення) субсидії та інформують про прийняте рішення громадян.

В подальшому, Кабінетом Міністрів України 27.04.2018р. прийнято постанову №329 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 року №1022 , якою Положення про порядок призначення житлових субсидій №848 викладено у новій редакції.

Пунктом 2 Постанови КМУ №329 установлено, що з 1 травня 2018 року призначення житлової субсидії здійснюється лише після подання нових заяви і декларації, якщо у складі домогосподарства, зокрема, є особи, члени сім`ї яких не зареєстровані за адресою домогосподарства.

Пунктом 5 цієї Постанови КМУ №329 передбачено, що ця постанова набирає чинності з 1 травня 2018 року.

Учасниками справи не заперечується, що за адресою домоволодіння позивача ( АДРЕСА_1 ) проживає її чоловік, який не зареєстрований за вказаною адресою.

Таким чином, з дня набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.2018р. №329, тобто з 01.05.2018р., призначення ОСОБА_1 субсидії на наступний період (з 01.05.2018р. по 30.04.2019р.) мало б відбутися лише після подання позивачем нової заяви про призначення житлової субсидії та декларації про доходи та витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, із зазначенням в ній відомостей про всіх зареєстрованих осіб та чоловіка, як члена сім`ї позивача.

При зверненні з даним позовом до суду ОСОБА_1 не заперечує вказаної обставини, однак зазначає, що повноваження щодо призначення житлових субсидій покладено на Управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, яке, при призначенні їй субсидії на наступний період з 01.05.2018р. по 30.04.2019р., у зв`язку із змінами в законодавстві, не виконало покладених на нього обов`язків щодо перевірки наявності підстав для такого призначення (за заявою особи чи за рішенням уповноваженого органу без наявності відповідної заяви).

Колегія суддів вважає обґрунтованими такі доводи апелянта.

Так, відповідно до пункту 2 Положення №848 право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках).

Пунктом 3 Положення №848 передбачено, що призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад .

Згідно пункту 8 Положення №848 житлова субсидія призначається одному із членів домогосподарства, які зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку).

При цьому, за приписами пункту 9 Положення №848, під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства. Соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються. Кількість членів домогосподарства визначається на початок місяця, з якого призначається житлова субсидія.

Для розрахунку житлової субсидії враховуються доходи членів домогосподарства, членів сім`ї особи із складу домогосподарства, зазначених у пункті 9 цього Положення, які досягли 14-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються такі доходи (пункт 10 Положення №848).

Згідно з пунктом 13 Положення №848 для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання), зокрема, заяву про призначення житлової субсидії за формою, встановленою Мінсоцполітики; декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики.

Відповідно до пункту 16 Положення №848, після закінчення строку отримання житлової субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок житлової субсидії на наступний сезон для домогосподарств, які отримували житлову субсидію у попередньому сезоні (крім орендарів, внутрішньо переміщених осіб та осіб, які звертаються за призначенням житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, а також домогосподарств, у яких кількість фактично проживаючих зареєстрованих осіб менша, ніж кількість зареєстрованих осіб).

Для цього структурні підрозділи з питань соціального захисту населення без звернення громадян збирають необхідну інформацію у порядку, передбаченому пунктом 14 цього Положення, і протягом 10 днів після отримання зазначеної інформації приймають рішення про призначення (відмову в призначенні) житлової субсидії та інформують про прийняте рішення громадян у порядку, визначеному пунктом 14 цього Положення.

Згідно пункту 14 Положення №848 структурні підрозділи з питань соціального захисту населення мають право робити запити та безоплатно отримувати у строк до 10 календарних днів від інших підприємств, установ і організацій інформацію, необхідну для призначення житлових субсидій та проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за їх призначенням.

Також, пунктом 16 Положення №848 передбачено, що громадянин, якому призначено житлову субсидію, зобов`язаний протягом 30 календарних днів проінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про обставини для перерахунку призначеної житлової субсидії, зокрема: зміну складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) членів домогосподарства (орендар, внутрішньо переміщена особа - членів домогосподарства, які фактично проживають в житловому приміщенні (будинку), їх соціального статусу; зміни у складі сім`ї члена домогосподарства; зміну переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання; зміну переліку витрат на управління багатоквартирним будинком; зміну управителя, виконавця комунальних послуг, створення об`єднання; настання умов, зазначених у підпунктах 2 і 4 пункту 6 цього Положення.

Пунктом 22 Положення №848 передбачено підстави, за наявності яких за рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об`єднання, виконавців комунальних послуг, а саме:

- домогосподарству припинено надання житлово-комунальної послуги (послуг) внаслідок того, що громадянин має заборгованість із сплати обов`язкової частки платежу за житлово-комунальні послуги, встановлену йому під час призначення житлової субсидії і загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день припинення надання такої послуги (послуг);

- громадянин має заборгованість із сплати обов`язкової частки внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком, встановлену йому під час призначення житлової субсидії і загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день внесення подання об`єднанням;

- у заяві та/або декларації громадянин зазначив недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на житлову субсидію або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії;

- громадянин не повідомив структурному підрозділу з питань соціального захисту населення про обставини, зазначені у пункті 16 цього Положення, протягом 30 календарних днів з дня їх виникнення;

- виникли обставини, що унеможливлюють надання житлової субсидії, зокрема у разі переїзду домогосподарства в інше житлове приміщення (будинок), іншу місцевість, у разі смерті одинокої особи;

- під час вибіркового обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства державним соціальним інспектором виявлено ознаки порушення норм законодавства щодо призначення житлової субсидії, які вплинули на право призначення житлової субсидії або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії;

- виникнення обставин, зазначених в абзаці сьомому пункту 7 цього Положення;

- громадянин, якому призначено житлову субсидію, звернувся із заявою про припинення її надання.

Як вбачається зі змісту витягу з протоколу №11с від 30.05.2019р. підставою для відміни ОСОБА_1 субсидії на житлово-комунальні послуги з травня 2018 року зазначено неповідомлення позивачем структурному підрозділу з питань соціального захисту населення про наявність членів сім`ї, які не зареєстровані за адресою домогосподарства протягом 30 днів.

Виникнення у позивача обов`язку подання відповідної інформації відповідачі пов`язують із набранням чинності постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.2018р. №329, якою, серед іншого, передбачено призначення з 01.05.2018р. житлової субсидії після подання нової заяви, якщо у складі домогосподарства особи є члени сім`ї не зареєстровані за адресою домогосподарства.

Колегія суддів вважає необґрунтованими такі твердження відповідачів, оскільки пунктом 16 Положення №848 передбачено обов`язок громадянина, якому призначено житлову субсидію, протягом 30 календарних днів з дня виникнення відповідних обставин проінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про обставини для перерахунку призначеної житлової субсидії щодо змін у складі сім`ї члена домогосподарства.

У даному ж випадку зміни у складі сім`ї члена домогосподарства ОСОБА_1 мали місце не після призначення їй житлової субсидії, так як в зареєстрованому шлюбі позивач перебуває з 2009 року та на момент призначення їй у 2017 році житлової субсидії цей факт мав місце та був відомий відповідачам.

При цьому, колегія суддів вважає, що у зв`язку із набранням чинності постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.2018р. №329, якою з 01.05.2018р. змінено порядок призначення житлової субсидії, Управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради не мало правових підстав для призначення житлових субсидій без звернення громадян на наступний період без перевірки наявності у складі домогосподарств осіб, перелік яких визначений пунктом 2 зазначеної Постанови КМУ.

Колегія суддів не приймає до уваги посилання Управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради та Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради на те, що пунктом 14 Положення передбачено виключний перелік відомостей, які структурні підрозділи з питань соціального захисту населення зобов`язані отримати на їх запити для призначення житлових субсидій.

Колегія суддів зазначає, що зазначеним пунктом Положення (абзац 18) також передбачено, що структурні підрозділи з питань соціального захисту населення мають право робити запити та безоплатно отримувати у строк до 10 календарних днів від інших підприємств, установ і організацій інформацію, необхідну для призначення житлових субсидій та проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за їх призначенням.

Таким чином, виходячи зі змісту абзацу 18 пункту 14 Положення №848, повноваження структурних підрозділів з питань соціального захисту населення щодо збирання інформації, необхідної для призначення житлової субсидії, жодним чином не обмежуються відомостями та суб`єктами їх надання, зазначеними в абзацах 2-12 цього ж пункту Положення.

Більше того, абзацом 2 пункту 16 Положення №848 на структурні підрозділи з питань соціального захисту населення покладено обов`язок, без звернення громадян, збирати саме необхідну інформацію для того, аби після закінчення строку отримання житлової субсидії, самостійно здійснювати призначення субсидії на наступний строк для домогосподарств, які отримували субсидію у попередньому періоді.

Принцип належного урядування , який висвітлено у рішенні Європейського суду з прав людини від 20.10.2011 року у справі Рисовський проти України , передбачає покладення на державні органи обов`язку запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків.

Варто зазначити, що чинним законодавством не передбачено права структурних підрозділів з питань соціального захисту населення призначати субсидію не на підставі зібраних документів, а на підставі припущення про наявність у особи відповідного права на отримання субсидії.

На підставі викладеного, колегія суддів доходить висновку, що відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, на яких частиною 2 статті 77 КАС України покладено обов`язок доказування в адміністративному суді правомірності прийнятих ними рішень, не доведено правомірності рішення комісії по розгляду заяв з призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в окремих випадках, надання пільг за фактичним місцем проживання та призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, оформленого протоколом №11 с від 30.05.2019р., про відміну ОСОБА_1 субсидії на житлово-комунальні послуги з травня 2018 року.

У зв`язку з цим, колегія суддів вважає обґрунтованими вимоги позову ОСОБА_1 про скасування вказаного рішення.

Що ж до вимог позову про визнання протиправними дій Управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради стосовно пред`явлення до позивача вимоги про повернення коштів перерахованої (виплаченої) житлової субсидії за період з 01.05.2018р. по 31.05.2019р. в сумі 15970,43 грн. та стосовно зняття грошових коштів перерахованої житлової субсидії в сумі 10368,42 грн. з особових рахунків відкритих на ім`я позивача в організаціях - надавачах житлово-комунальних послуг, то колегія суддів не вбачає підстав для їх задоволення.

Абзацом 16 пункту 44 Положення №848 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачалося, що у випадках, зазначених в абзацах четвертому - восьмому цього пункту, на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, який призначив житлову субсидію, сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається громадянином до державного бюджету, а сума житлової субсидії, яка надавалася не у грошовій формі, повертається управителем, об`єднанням, виконавцем комунальних послуг до державного бюджету шляхом зняття відповідних сум з особових рахунків отримувачів субсидії.

На час пред`явлення Управлінням соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради до позивача вимоги про повернення коштів перерахованої (виплаченої) житлової субсидії та зняття грошових коштів перерахованої житлової субсидії в сумі 10368,42 грн. з особових рахунків відкритих на ім`я позивача в організаціях - надавачах житлово-комунальних послуг відповідач діяв у відповідності до вимог абзацу 16 пункту 44 Положення №848 при наявності чинного рішення комісії по розгляду заяв з призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в окремих випадках, надання пільг за фактичним місцем проживання та призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, оформленого протоколом №11 с від 30.05.2019р., про відміну ОСОБА_1 субсидії на житлово-комунальні послуги з травня 2018 року.

А відтак, на думку колегії суддів, відсутні підстави для висновку про протиправність дій відповідача стосовно пред`явлення ОСОБА_1 вимоги про повернення коштів перерахованої (виплаченої) житлової субсидії та зняття грошових коштів перерахованої житлової субсидії в сумі 10368,42 грн. з особових рахунків відкритих на ім`я позивача в організаціях - надавачах житлово-комунальних послуг.

Відповідно до п.2, п.6 ч.2 ст.245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини, та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

У зв`язку з скасуванням в судовому порядку рішення Комісії, оформленого протоколом №11 с від 30.05.2019р., про відміну ОСОБА_1 субсидії на житлово-комунальні послуги з травня 2018 року та у зв`язку з реалізацією відповідачами зазначеного рішення шляхом повернення сум житлової субсидії, яка надавалася не у грошовій формі, до державного бюджету шляхом зняття відповідних сум з особових рахунків ОСОБА_1 , як отримувача субсидії, колегія суддів вважає, що позов ОСОБА_1 в частині вимог щодо зобов`язання Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради повернути грошові кошти перерахованої житлової субсидії в сумі 10 368,42 грн. на особові рахунки відкриті на ім`я ОСОБА_1 в організаціях-надавачах житлово-комунальних послуг слід задовольнити.

Зняття грошових коштів перерахованої житлової субсидії в сумі 10368,42 грн. з особових рахунків, відкритих на ім`я позивача в організаціях - надавачах житлово-комунальних послуг підтверджується наявними в матеріалах справи листами ТОВ Одеська обласна енергопостачальна компанія від 23.10.2019 року №590-01/03-2086, АТ Одесаобленерго від 24.10.2019 року №120/03-1294, ОСББ ТАКІ-ДА від 21.11.2019 року №8, КП Теплопостачання міста Одеси від 22.10.2019 року №01-18/655 та ТОВ Одесагаз-постачання від 29.10.2019 року №5.0-12/3800.

Щодо вимог ОСОБА_1 про стягнення з Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради на її користь 200 000 грн. на відшкодування заподіяної моральної шкоди, то в їх обґрунтування позивач зазначає, що наслідком спірних рішень та дій відповідачів стало протиправне позбавлення її власності, виникнення стосовно неї дискримінації за ознакою її сімейного стану, обмеження основоположних прав та свобод, порушення її права на отримання житлової субсидії, незаконного притягнення її до відповідальності, а також у приниженні честі та гідності позивача.

Стаття 56 Конституції України передбачає, що кожен має право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень.

Частиною першою статті 22 Цивільного кодексу України установлено, що особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.

Відповідно до статті 23 Цивільного кодексу України особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав; моральна шкода полягає у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна; у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи. Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.

Згідно 1167 Цивільного кодексу України моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Моральна шкода відшкодовується незалежно від вини органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, фізичної або юридичної особи, яка її завдала: 1) якщо шкоди завдано каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю фізичної особи внаслідок дії джерела підвищеної небезпеки; 2) якщо шкоди завдано фізичній особі внаслідок її незаконного засудження, незаконного притягнення до кримінальної відповідальності, незаконного застосування як запобіжного заходу тримання під вартою або підписки про невиїзд, незаконного затримання, незаконного накладення адміністративного стягнення у вигляді арешту або виправних робіт; 3) в інших випадках, встановлених законом.

Відповідно до постанови Пленуму Верховного Суду України № 4 від 31 березня 1995 р. Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди під моральною шкодою слід розуміти втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань, або інших негативних явищ, заподіяних фізичній чи юридичній особі незаконними діями або бездіяльністю інших осіб.

Моральна шкода може полягати, зокрема: у приниженні честі, гідності, престижу або ділової репутації, моральних переживаннях у зв`язку з ушкодженням здоров`я, у порушенні права власності (в тому числі інтелектуальної), прав, наданих споживачам, інших цивільних прав, у зв`язку з незаконним перебуванням під слідством і судом, у порушенні нормальних життєвих зв`язків через неможливість продовження активного громадського життя, порушенні стосунків з оточуючими людьми, при настанні інших негативних наслідків.

Разом з тим, судам слід надати оцінку тому, чим саме підтверджується факт заподіяння моральних чи фізичних страждань або втрат немайнового характеру, якими діями (бездіяльністю) вони заподіяні, у чому саме полягає вина заподіювача та інші обставини, що мають значення для вирішення спору в цій частині.

Розмір відшкодування моральної (немайнової) шкоди суд визначає залежно від характеру та обсягу страждань (фізичних, душевних, психічних тощо), яких зазнав позивач, характеру немайнових втрат (їх тривалості, можливості відновлення тощо) та з урахуванням інших обставин. Зокрема, враховуються стан здоров`я потерпілого, тяжкість вимушених змін у його життєвих і виробничих стосунках, ступінь зниження престижу, ділової репутації, час та зусилля, необхідні для відновлення попереднього стану. При цьому суд має виходити із засад розумності, виваженості та справедливості.

Для відшкодування шкоди обов`язково необхідна наявність шкоди, протиправність діяння її заподіювача, наявність причинно-наслідкового зв`язку між шкодою і протиправним діянням заподіювача та вини останнього в її заподіянні.

Аналогічних правових висновків дійшов Верховний Суд у постановах від 22 грудня 2018 року у справі №826/23650/15 та від 27 листопада 2019 року у справі №288/1631/14-а.

Беручи до уваги те, що позивачем не доведено та не надано суду відповідних доказів завдання їй моральної шкоди, а також не наведено міркування, з яких позивач виходила при визначені розміру такої шкоди 200 000 грн., колегія суддів доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позову ОСОБА_1 в цій частині.

Щодо посилань позивача на те, що наслідком спірних рішень та дій відповідачів стало протиправне позбавлення її власності та порушення її права на отримання житлової субсидії, то колегія суддів зазначає, що рішенням про задоволення вимог позову щодо скасування рішення про відміну субсидії позивачу та зобов`язання повернути на її рахунки безпідставно стягнуті суми субсидії в повній мірі призведе до відновлення порушених прав позивача, за захистом яких остання звернулася з даним позовом до суду.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Пунктом 4 частини першої статті 317 КАС України передбачено, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Оскільки при вирішенні спору судом першої інстанції не правильно застосовано норми матеріального права, тому, відповідно до п.4 ч.1 ст.317 КАС України, рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям нового судового рішення - про часткове задоволення позову ОСОБА_1 .

Враховуючи, що дана справа, у відповідності до п.3 ч.6 ст.12 КАС України, є справою незначної складності, тому постанова суду апеляційної інстанції, відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України, в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308, 311, п.2 ч.1 ст.315, ст.ст. 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд апеляційної інстанції

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 березня 2020 року скасувати.

Прийняти по справі нову постанову, якою позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради по розгляду заяв з призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в окремих випадках, надання пільг за фактичним місцем проживання та призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, оформлене протоколом №11 с від 30.05.2019р., про відміну субсидії на житлово-комунальні послуги з травня 2018 року ОСОБА_1 , яка зареєстрована та проживає за адресою: АДРЕСА_1 .

Зобов`язати Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради повернути грошові кошти перерахованої житлової субсидії в сумі 10 368,42 грн., зняті з особових рахунків, відкритих на ім`я ОСОБА_1 в організаціях-надавачах житлово-комунальних послуг, на особові рахунки, відкриті на ім`я ОСОБА_1 , в організаціях-надавачах житлово-комунальних послуг, а саме:

на особовий рахунок № НОМЕР_1 , відкритий на ім`я позивача в ОСББ ТАКІ-ДА (код ЄДРПОУ 38438970) в сумі 5323,08 грн.;

на особовий рахунок № НОМЕР_2 , відкритий на ім`я позивача в КП Теплопостачання міста Одеси (код ЄДРПОУ 34674102) в сумі 3035,09 грн.;

на особовий рахунок №10399521, відкритий на ім`я позивача в ТОВ Одесагаз-постачання (код ЄДРПОУ 39525257) в сумі 759,67 грн.;

на особовий рахунок № НОМЕР_4 , відкритий на ім`я позивача в Північному РЕМ АТ Одесаобленерго (код ЄДРПОУ 00131713) в сумі 1110,94 грн.;

на особовий рахунок № НОМЕР_4 , відкритий на ім`я позивача в Північному міському підрозділі ТОВ Одеська обласна енергопостачальна компанія (код ЄДРПОУ 42114410) в сумі 139,64 грн.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, встановлених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Головуючий суддя Бойко А.В. Судді Федусик А.Г. Шевчук О.А.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.06.2020
Оприлюднено04.06.2020
Номер документу89627085
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/7825/19

Ухвала від 31.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 19.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 05.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 09.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 03.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 23.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 23.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Рішення від 13.03.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 15.01.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 26.12.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні