УКРАЇНА
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД Закарпатської області
88000, м. Ужгород, вул. Коцюбинського, 2а , тел.: (0312) 617451
e-mail: inbox@zk.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://zk.arbitr.gov.ua
УХвала
"10" березня 2020 р. м. Ужгород Справа№ 907/761/19
Суддя Господарського суду Закарпатської області Ремецькі О.Ф.,
За участю секретаря судового засідання Мешко Р.В.
розглянувши позовну заяву Акціонерного товариства "Укртрансгаз", м Київ до Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Закарпатгаз , м.Ужгород про стягнення 732 520 518,96 грн.
За участю представників:
від позивача - Гасай Мар`яна Борисівна, довіреність №1-2247 від 23.01.20 - в режимі відеоконференції
від відповідача - Ландовська Маріанна Володимирівна, довіреність № 007.2Др-72-0220 від 28.02.2020 року
в с т а н о в и в:
Акціонерне товариство Укртрансгаз , м Київ звернулося до Господарського суду Закарпатської області з позовом до Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Закарпатгаз , м.Ужгород про стягнення 732 520 518,96 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем (АТ Оператор газорозподільної системи Закарпатгаз ) умов Договору транспортування природного газу №1512000735 від 17.12.2015 року за послуги балансування обсягів природного газу, з урахуванням умов Договору, положеннями Кодексу ГТС, ст. ст. 526, 530, 536, 612 ЦК України, абз. 1 ч. 1 ст. 193, ч. 2 ст. 231 ГК України.
Ухвалою Господарського суду Закарпатської області від 12.12.2019 у справі №907/761/19 прийнято до провадження справу та призначено підготовче засідання на 22.01.2020 року.
Ухвалою суду від 22.01.2020 підготовче засідання відкладено на 11.02.2020 з підстав, наведених у ній.
У засіданні суду 11.02.2020 за згодою представників сторін оголошено перерву на 26.02.2020.
Ухвалою суду від 26.02.2020 продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання на 10.03.2020 для надання позивачу можливості подати суду письмово викладену позицію по суті клопотання відповідача щодо зупинення провадження у справі.
В судове засідання представник відповідача з`явився, подане клопотання усно підтримав, надав пояснення аналогічні викладеним у заяві щодо про зупинення провадження у справі.
Представник позивача в судове засідання прибув, подав письмові заперечення проти клопотання про зупинення провадження у справі з підстав його безпідставності та необгрунтованості.
Суд, вивчивши матеріали справи, розглянувши клопотання АТ Закарпатгаз про зупинення провадження у справі № 907/761/19, заслухавши пояснення повноважних представників, дійшов висновку про підставність заявленого клопотання, виходячи з наступного.
21.02.2020 за вх. № 02.3.1-03/1008/20 відповідачем через канцелярію суду було подано клопотання б/н від 20.02.2020 про зупинення провадження у справі № 907/761/19 до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 640/10858/19. Дане клопотання відповідач обгрунтовує тим, що заборгованість, стягнення якої є предметом розгляду у справі № 907/761/19, виникла внаслідок бездіяльності Національної комісії, що здійснює регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), що полягають у невиконанні положень ст.30Закону України Про житлово-комунальні послуги , ст.9 Закону України Про природні монополії , Методики визначення питомих виробничо-технологічних витрат природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, Методики визначення питомих виробничо-технологічних втрат природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами.
Відтак, неможливість своєчасного проведення відповідачем розрахунків за договором №1512000735 від 17.12.2015 виникла через відсутність в тарифі на розподіл природного газу, який встановлює НКРЕКП компенсації вартості послуг, який використаний товариством для виробничо-технологічних втрат та нормованих витрат.
Відповідач у клопотанні звертає увагу на те, що впродовж 2018-2019 років Товариство неодноразово зверталось до НКРЕКП із проханням переглянути тариф на розподіл у бік економічно обґрунтованого, та передбачити у тарифі компенсацію тарифної виручки, недоотриманої протягом 2014-2015 років внаслідок затвердження у тарифі необґрунтовано меншого від розрахованого об`єму ВТВ, що призвело до заподіяння Товариству значних збитків через неможливість виконання зобов`язання перед ПАТ НАК Нафтогаз України з оплати придбаного для ВТВ природного газу.
Однак, вказані заяви Товариства НКРЕКП проігноровано без будь-яких обґрунтувань, Регулятором не вчинено жодних дій щодо перегляду та встановлення економічно обґрунтованого для Товариства тарифу на розподіл природного газу та компенсацій недоотриманої тарифної виручки.
Відтак, неврахування НКРЕКП в тарифі компенсації обсягів ВТВ за 2014-2019 року і спричинило виникнення заборгованості ПАТ Закарпатгаз перед ПАТ НАК "Нафтогаз України" за Договором №1512000735 від 17.12.2015 у розмірі 613 293 653,95 грн, яка і є предметом стягнення уданій справі.
На думку відповідача, встановлення обставин порушення з боку АТ Закарпатгаз умов договору в частині несвоєчасних розрахунків, що є предметом розгляду справи № 907/761/19, невід`ємно пов`язано з розглядом порушеного права АТ Закарпатгаз на встановлення НКРЕКП економічно обґрунтованого тарифу та компенсацію таких витрат в тарифі на послуги розподілу природного газу розподільними трубопроводами, що є предметом розгляду у адміністративній справі № 640/10858/19.
Позивач, АТ Укртрансгаз , проти задоволення клопотання про зупинення провадження у справі заперечив, подавши 10.03.2020 заперечення щодо клопотання про зупинення провадження у даній справі.
Як свідчать матеріали справи, предметом спору у даній справі № 907/761/19 є стягнення заборгованості в сумі 732 520 518,96 грн, з яких: 613 293 653,95 грн основний борг, 8066104,26 грн 3% річних, 21987812,18 грн інфляційні втрати, 89172948,57 грн пеня, - за отриманий природний газ, з підстав невиконання відповідачем умов договору №1512000735 від 17.12.2015, укладеного між сторонами.
Як наголошує відповідач та не спростовує позивач, заборгованість відповідача за договором №1512000735 від 17.12.2015 та нараховані на неї штрафні санкції утворилась впродовж 2018-2019 року у зв`язку з неможливістю відповідачем виконувати умови договору через відсутність в тарифі на розподіл природнього газу, який встановлює НКРЕКП, компенсації виробничо-технологічних втрат та нормативних витрат АТ Закарпатгаз , оскільки протягом 2018 - 2019 років при формуванні та затвердженні гранично допустимого розміру ВТВ та тарифу на розподіл природного газу Міненерго та НКРЕКП не було враховано обсяги витрат газу на покриття ВТВ.
Відповідно до ст.12 Закону України "Про ціни та ціноутворення" державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб`єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку. Державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації).
В силу Закону України Про природні монополії АТ Закарпатгаз є суб`єктом природної монополії. Відповідно, ціни на надавані позивачем послуги є державними регульованими, і на процедуру їх встановлення поширюються вимоги законодавства щодо державних регульованих цін.
Органом, уповноваженим на формування цінової політики встановлення тарифу на розподіл природного газу є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Вимога щодо встановлення НКРЕКП економічно обґрунтованого тарифу на розподіл природного газу розподільними трубопроводами, транспортування природного газу розподільними газопроводами, який би забезпечував ліцензіату відшкодування його обґрунтованих витрат виробництва, сплату всіх податків, обов`язкових платежів та бюджетних відрахувань відповідно до чинного законодавства України, а також отримання обґрунтованого рівня прибутку міститься в ст.17 Закону України Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг , постановах НКРЕ, що регулюють питання встановлення відповідних тарифів.
Отже, можливість відповідача розрахуватись за природний газ для потреб ВТВ перед позивачем прямо залежить від затвердженого граничного допустимого розміру ВТВ, а також від наявності та суми передбаченої в тарифі на розподіл природного газу відповідної складової.
Згідно наданої відповідачем до справи копії позовної заяви, АТ Закарпатгаз звернувся до адміністративного суду з позовом про зобов`язання НКРЕКП встановити для АТ Закарпатгаз економічно обґрунтований тариф на послуги розподілу природного газу.
Відповідач наголошує, що звернення АТ Закарпатгаз з адміністративним позовом до суду про захист порушеного права пов`язано з недотриманням НКРЕКП вимог законодавчих та підзаконних нормативних актів, встановлення тарифу на розподіл природного газу для АТ Закарпатгаз , який повинен був компенсувати вартість виробничо-технологічних втрат та нормованих витрат, та дозволив би уникнути настання для АТ Закарпатгаз негативних наслідків.
Відповідач у клопотанні звертає увагу на те, що впродовж 2018-2019 років Товариство неодноразово зверталось до НКРЕКП із проханням переглянути тариф на розподіл у бік економічно обґрунтованого, та передбачити у тарифі компенсацію тарифної виручки, недоотриманої протягом 2014-2019 років внаслідок затвердження у тарифі необґрунтовано меншого від розрахованого об`єму ВТВ, що призвело до заподіяння Товариству значних збитків через неможливість виконання зобов`язання перед ПАТ НАК Нафтогаз України з оплати придбаного для ВТВ природного газу.
Однак, не дивлячись на постійні звернення до НКРЕКП, розмір тарифу переглянутий в бік економічно обґрунтованого так і не був, у зв`язку з чим АТ Закарпатгаз , позбавлений можливості компенсувати необхідні для ведення господарської діяльності виробничі витрати, зокрема, здійснювати оплату природного газу.
Відповідно до пункту 2.5 Процедури встановлення та перегляду тарифів на послуги з транспортування, розподілу, постачання природного газу, закачування, зберігання та відбору природного газу, затвердженій постановою НКРЕ від 03.04.2013 № 369 , зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 26.04.2013 за №685/23217, суб`єкт господарювання при зверненні до НКРЕ за встановленням тарифу обґрунтовує кожну складову витрат з відповідного виду діяльності, пов`язаних з операційною діяльністю, фінансових витрат та прибутку. До таких витрат, зокрема, відносяться витрати на закупівлю природного газу, що використовується для забезпечення виробничо-технологічних витрат та нормованих втрат природного газу(далі - ВТВ та НВтр). Саме ці витрати, ВТВ та НВтр, в найбільшій мірі не враховані НКРЕКП при встановленні та перегляді тарифів.
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 31.07.2019 у справі № 640/10858/19 у задоволенні клопотання НКРЕКП про розгляд справи у порядку спрощеного провадження із повідомленням (викликом) сторін відмовлено та ухвалено здійснювати розгляд справи в загальному позовному провадженні.
Враховуючи наведене вище, та оцінивши доводи відповідача, наведені в клопотанні, суд дійшов висновку, що встановлення обставин порушення АТ Закарпатгаз умов Договору №1512000735 від 17.12.2015 в частині неповних та несвоєчасних розрахунків за газ саме для потреб ВТВ, що є предметом розгляду справи № 907/761/19, невід`ємно пов`язано з встановленням обставин порушення та/або не порушення права АТ Закарпатгаз на визначення НКРЕКП економічно обґрунтованого тарифу та компенсацію таких витрат в тарифі на розподіл природного газу розподільними трубопроводами, що є предметом розгляду адміністративної справі № 640/10858/19.
Отже, справа № 907/761/19 та справа № 640/10858/19 є невід`ємно пов`язаними між собою, а результати розгляду останньої справи мають суттєве значення при вирішенні господарського спору у справі № 907/761/19.
З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку про задоволення клопотання та необхідність зупинення апеляційного провадження у справі № 907/761/19 до вирішення по суті та набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі № 640/10858/19 за позовом АТ Закарпатгаз до Національної комісії, що здійснює регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) про зобов`язання НКРЕКП встановити для АТ Закарпатгаз економічно обґрунтований тариф на послуги розподілу природного газу.
Керуючись п.5 ч.1 ст. 227 , ст.ст. 229 , 234 , 235 Господарського процесуального кодексу України , господарський суд Закарпатської області
У Х В А Л И В:
Зупинити провадження у справі № 907/761/19 за позовом Акціонерного товариства "Укртрансгаз", м Київ до Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Закарпатгаз , м.Ужгород про стягнення 732 520 518,96 грн., до набрання законної сили рішенням в адміністративній справі № 640/10858/19.
Учасникам справи повідомити суд про усунення обставин, що викликали зупинення провадження у справі № 907/761/19.
Ухвала набирає законної сили з моменту оголошення та підлягає оскарженню у порядку, передбаченому частинами 1, 2 статті 255 Господарського процесуального кодексу України .
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом десяти днів з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (частина 1 статті 256 Господарського процесуального кодексу України ).
Повний текст ухвали складено та підписано 16.03.2020.
Суддя О.Ф. Ремецькі
Суд | Господарський суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 10.03.2020 |
Оприлюднено | 18.03.2020 |
Номер документу | 88210271 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Закарпатської області
Ремецькі О.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні