ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

23 березня 2020 р. № 520/14114/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кухар М.Д. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного територіального управління юстиції у Харківській області (вул. Ярослава Мудрого, буд. 16,м. Харків,61002, код ЄДРПОУ34859512) до Громадської організації "Військово-патріотична організація "ФРАЙКОР" (вул. Римарська, буд. 18, корп. А-1,м. Харків,61002, код ЄДРПОУ42007129) третя особа: ОСОБА_1 в інтересах представництва в Україні Міжнародної громадської організації "Freedom House" (Фрідом Хаус Інк.) (вул. Івана Світличного, буд. 8, кв. 8,м. Київ,01001, про заборону діяльності юридичної особи шляхом припинення,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Головне територіальне управління юстиції у Харківській області, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд:

- заборонити діяльність шляхом припинення Громадської організації "Військово-патріотична організація "ФРАЙКОР" із статусом юридичної особи (код ЄДРПОУ 42007129).

- призначити комісію з припинення юридичної особи (ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановити порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється.

- зобов`язати комісію з припинення юридичної особи (ліквідаційну комісію) провести припинення (ліквідацію) у порядку та строки, визначені Цивільним кодексом України.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що до Головного територіального управління юстиції у Харківській області з Міністерства юстиції України надійшла заява в порядку статті 28 Закону України "Про громадські об`єднання" адвоката Валерії Лутковської про вжиття заходів щодо пред`явлення позову про заборону (примусовий розпуск) Громадської організації "Військово-патріотична організація "ФРАЙКОР" (далі - Відповідач, ГО "ВПО "ФРАЙКОР"), в протиправних діях якої вбачаються порушення статей 36, 37 Конституції України та частини першої статті 4 Закону України Про громадські об`єднання . З матеріалів, які надійшли від адвоката Валерії Лутковської вбачається, що Відповідач здійснює свою діяльність із порушенням чинного законодавства України, а сама діяльність організації не відповідає заявленій меті, а саме дії учасників Громадської організації "Військово-патріотична організація "ФРАЙКОР" направлені на пропаганду насильства та систематично спрямовані на порушення прав і свобод людини.

Відповідач надав до суду відзив на адміністративний позов, в якому проти задоволення позову заперечував, посилаючись на безпідставність заявлених вимог, неналежність доказів та здійснення Громадською організацією "Військово-патріотична організація "ФРАЙКОР" своєї діяльності в межах Конституції та Законів України.

Ухвалою суду від 14.02.2020 року, на підставі даних про вчинення протиправних дій відповідачем, на які позивач посилається у позовній заяві судом було витребувано у позивача докази:

- відомості щодо знаходження у провадженні слідчих Головного управління Національної поліції в Харківській області відповідно кримінальних проваджень або проваджень за фактом вчинення кримінальних правопорушень, вчинених підчас акції 17.04.2019 року на території готелю "Kharkiv Palace Hotel ", зокрема стосовно членів Громадської організації "Військово - патріотична організація "ФРАЙКОР".

- відомості щодо надходження та реєстрації повідомлень до ГУ НП в Харківській області або його відповідних підрозділів (відділів, відділень) про вчинення протиправних дій особами, та інформацію, чи мають зазначені особи відношення до ГО "ВПО "Фрайкор", відомості щодо затримання осіб підчас проведення акції "Харків Прайд" на площі Свободи ", а також інформацію, щодо характеру дій таких осіб, та інформацію щодо того, чи мають зазначені особи відношення до ГО "ВПО "Фрайкор".

- відомості щодо заходів реагування відповідними підрозділами та результатів розгляду зазначених вище повідомлень ГУ НП в Харківській області.

- відомості щодо надходження та реєстрації повідомлень про вчинення правопорушень підчас лекції ОСОБА_5, що сталися біля Харківського літературного музею 12.09.2019 року приблизно о 18:25, та результатів реагування та розгляду зазначених повідомлень відповідними підрозділами ГУНП в Харківській області, а також інформацію щодо характеру дій осіб, та інформацію щодо того, чи мають зазначені особи відношення до ГО "ВПО "Фрайкор".

- відомості щодо притягнення органами Національної поліції осіб, що є членами ГО "ВПО "Фрайкор" до адміністративної відповідальності за вчинені правопорушення 12.09.2019, 15.09.2019 року, у випадку якщо такі мали місце.

- відомості щодо наявності чи відсутності кримінальних проваджень за результатами розгляду вищезазначених повідомлень до органів національної поліції, а також інформацію щодо того, чи мають члени ГО "ВПО "Фрайкор" відношення до таких кримінальних проваджень.

На виконання зазначеної ухвали позивач 24.02.2020 надав до суду відповідь, в якій зазначив про відсутність у нього зазначених доказів.

З урахуванням неподання позивачем офіційних доказів в обґрунтування обставин на які посилається позивач, суд ухвалою від 02.03.2020 року про витребування доказів, витребував відповідні докази у Головного управління Національної поліції в Харківській області. Строк виконання до 13.03.2020 року.

Зазначену Ухвалу ГУНП в Харківській області отримало 05.03.2020 року, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.

Проте, станом на дату винесення рішення зазначену Ухвалу суду від 02.03.2020 року ГУНП в Харківській області не виконано. Відповідні докази до суду не надано.

В той же час, суд зазначає, що стосовно відомостей щодо знаходження у провадженні слідчих Головного управління Національної поліції в Харківській області відповідно кримінальних проваджень або проваджень за фактом вчинення кримінальних правопорушень, вчинених підчас акції 17.04.2019 року на території готелю "Kharkiv Palace Hotel ", зокрема стосовно членів Громадської організації "Військово - патріотична організація "ФРАЙКОР", відповідачем надано до матеріалів справи відповіді на адвокатські запити до ГУНП в Харківській області, з яких вбачається відсутність кримінальних проваджень або проваджень за фактом вчинення кримінальних правопорушень, вчинених підчас акції 17.04.2019 року на території готелю "Kharkiv Palace Hotel ", зокрема стосовно членів Громадської організації "Військово - патріотична організація "ФРАЙКОР".

Розглянувши матеріали справи, вивчивши доводи позову та відзиву проти нього, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд встановив наступні обставини.

До Головного територіального управління юстиції у Харківській області з Міністерства юстиції України надійшла заява в порядку статті 28 Закону України "Про громадські об`єднання" адвоката Валерії Лутковської про вжиття заходів щодо пред`явлення позову про заборону (примусовий розпуск) ГО "ВПО "ФРАЙКОР", в протиправних діях якої вбачаються порушення статей 36, 37 Конституції України та частини першої статті 4 Закону України Про громадські об`єднання .

В матеріалів, які надійшли від адвоката Валерії Лутковської зазначається, що відповідач здійснює свою діяльність із порушенням чинного законодавства України, а сама діяльність організації не відповідає заявленій меті.

Зокрема, у своїй заяві адвокат Валерія Лутковська вказує на наступні факти:

- 17.04.2019 в готелі "Харків-Палас" в м. Харкові за адресою: проспект Незалежності, 2, розпочався захід на підтримку маршу рівності у Харкові, який було організовано представництвом в Україні Міжнародної громадської організації "Freedom House" (США) спільно з українською ГО "Харківське жіноче об`єднання "Сфера" за участю представників міжнародної громадської організації "National Democratic Institute'' (США).

Приблизно о 19.35, через декілька хвилин після початку заходу, під час привітального слова директора регіональних програм "Freedom House" в Євразії Марка Берендга захід було зірвано 10-ма молодими чоловіками, які представилися представниками ГО "Фрайкор" і мали відповідні нарукавні знаки. Представники ГО "ВПО "Фрайкор" вимагали припинення заходу, не дали можливості Марку Берендту продовжити виступ, вимкнули телевізор, який використовувався для демонстрації презентацій, а також звинуватили організаторів заходу в "розбещенні малолітніх", пропаганді "гнилих" західних цінностей. Під час словесної суперечки представники організації "Фрайкор" неодноразово ображали організаторів та учасників заходу у зв`язку з їх причетністю до ЛГБТ спільноти, використовуючи мову ворожнечі.

- 15.09.2019 в м. Харкові був проведений "Марш рівності" за участю майже двох тисяч людей, спрямований на підвищення рівня толерантності в суспільстві. Раніше в поліції повідомляли, що безпосередньо під час "Маршу рівності" у Харкові

- 15.09.2019 поліцейські не зафіксували грубих порушень правопорядку. Водночас кореспондент "Громадського телебачення " повідомив, що між представниками однієї з ультраправих організацій після завершення "Маршу рівності" і учасниками заходу сталася штовханина, в результаті якої постраждали щонайменше двоє учасників акції. Журналіст вказував, що ініціювали напад праворадикали. Поліція повідомила про двох постраждалих правоохоронців. В результаті повідомлено по підозру трьом чоловікам, напередодні затриманим після "Маршу рівності". Затримані особи також були представниками ГО "ВПО "Фрайкор" (ІНФОРМАЦІЯ_1).

-ІНФОРМАЦІЯ_2 в м. Харкові в Харківському літературному музеї відбулась лекція ОСОБА_5 "ІНФОРМАЦІЯ_3". Представники ГО "ВПО "Фрайкор" намагались зірвати вказану лекцію, обливши ОСОБА_6 зеленкою та пошкодивши йому око. Швидка допомога, яка прибула на виклик, пропонувала госпіталізацію, але ОСОБА_6 відмовився (ІНФОРМАЦІЯ_4)/

Відповідно до вимог статті 36. 37 Конституції України громадяни України мають право на свободу об`єднання, зокрема, у громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей. Утворення і діяльність, зокрема, громадських організацій, дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються.

Преамбулою Закону України "Про громадські об`єднання" встановлено, що цей закон визначає правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань.

Статтею 4 Закону України Про громадські об`єднання визначено, що утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму та їхньої символіки, забороняється.

Відповідно до пункту 1.4 статуту Громадської організації "Військово-патріотична організація "ФРАЙКОР" громадська організація створена та діє у відповідності з Конституцією України, Законом України "Про Громадські об`єднання", іншими законодавчими актами та цим Статутом.

Відповідно до п. 2.1. Статуту головною метою Організації є участь у формуванні демократичного, правового, громадянського суспільства та відстоювання інтересів населення регіону, у тому числі в сфері представництва в органах влади та органах місцевого самоврядування, сприяння підвищенню рівня обороноздатності України.

2.2. Основними напрямками діяльності Організації є:

2.2.1. участь у формуванні демократичного, правового, громадянського суспільства:

2.2.2. відстоювання інтересів українського народу, у тому числі в сфері представництва в органах влади та органах місцевого самоврядування:

2.2.3. участь у здійсненні громадського контролю за діяльністю посадових осіб органів влади та місцевого самоврядування:

2.2.4. сприяння органам державної влади та місцевого самоврядування в побудові громадянського суспільства та взаємодії з громадськістю:

2.2.4. фізичне та моральне оздоровлення народу, шляхом пропагування ідей здорового образ) житія, виховання патріотичних почуттів, залучення молоді до участі у спортивно- масових заходах, заняття спортом:

2.2.5. організація та проведення соціальних, спортивних та культурно-освітніх заходів для членів організації та населення регіону.

2.2.6. Патріотичне виховання молоді.

2.2.7. Формування умінь і навичок правильної поведінки в екстремальних і надзвичайних ситуаціях.

2.2.8. Формування і розвиток навичок самооборони.

Позивач, на підтвердження фактів, викладених у заяві адвоката Валерії Лутковської надав до суду роздруківки в інтернет видань засобів масової інформації, в яких зазначається про вчинення відповідних дій підчас масових заходів.

Будь-яких офіційних доказів на підтвердження фактів, викладених у вказаних інтернет виданнях позивач до суду не подав, на виконання ухвали про витребування відповідних доказів повідомив про відсутність таких доказів у позивача.

Відповідачем подано до суду відповіді на адвокатські запити до ГУНП в Харківській області та УСБУ в Харківській області стосовно відомостей щодо знаходження у провадженні слідчих Головного управління Національної поліції в Харківській області відповідно кримінальних проваджень або проваджень за фактом вчинення кримінальних правопорушень, вчинених підчас акції 17.04.2019 року на території готелю "Kharkiv Palace Hotel", зокрема стосовно членів Громадської організації "Військово - патріотична організація "ФРАЙКОР", відповідачем надано до матеріалів справи відповіді на адвокатські запити до ГУНП в Харківській області, з яких вбачається відсутність кримінальних проваджень або проваджень за фактом вчинення кримінальних правопорушень, вчинених підчас акції 17.04.2019 року на території готелю "Kharkiv Palace Hotel", зокрема стосовно членів Громадської організації "Військово - патріотична організація "ФРАЙКОР", а також відсутність відомостей щодо затримання таких осіб.

Головне територіальне управління юстиції у Харківській області в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України, та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами Міністерства юстиції України, та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до покладених на Головне територіальне управління юстиції у Харківській області завдань, управління юстиції здійснює відповідно до закону державну реєстрацію громадських об`єднань, їхніх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання, обласних, регіональних, республіканських, місцевих та первинних професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських та місцевих організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів; державну реєстрацію друкованих засобів масової інформації місцевої сфери розповсюдження.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.2016 № 326 "Про внесення змін до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2016 № 99" погоджено покладення виконання функцій з державної реєстрації громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, місцевих та первинних професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих організацій роботодавців та їх об`єднань, з підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання на відповідні головні територіальні управління юстиції.

Відповідно до вимог пункту 14 частини першої статті 1 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - Закон про реєстрацію) суб`єктом державної реєстрації є територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання.

Преамбулою Закону України "Про громадські об`єднання" встановлено, що цей закон визначає правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань.

Статтею 4 Закону України Про громадські об`єднання визначено, що утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму та їхньої символіки, забороняється.

Частиною першою, другою та п`ятою статті 28 Закону України Про громадські об`єднання визначено, що громадське об`єднання може бути заборонене судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації в разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статті 36, 37 Конституції України та статті 4 цього Закону. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".

В той же час, наявність у діяльності громадського об`єднання ознак того, що мета (цілі) або дії такого об`єднання спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму та їхньої символіки, мають бути підтверджені належними та допустимими доказами.

Суд зазначає, що позивач, всупереч вимогам КАС України та чинного законодавства, не надав до суду відповідних офіційних доказів, на підтвердження фактів, на які він посилається, а саме на підтвердження порушення відповідачем вимог статті 36, 37 Конституції України та статті 4 цього Закону.

З огляду на вищевикладене суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог, а відтак позов задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 246, 250, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного територіального управління юстиції у Харківській області (вул. Ярослава Мудрого, буд. 16,м. Харків,61002, до Громадської організації "Військово-патріотична організація "ФРАЙКОР" (вул. Римарська, буд. 18, корп. А-1,м. Харків,61002, код ЄДРПОУ42007129) третя особа - ОСОБА_1 в інтересах представництва в Україні Міжнародної громадської організації "Freedom House" (Фрідом Хаус Інк.) про заборону діяльності юридичної особи шляхом припинення - залишити без задоволення.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Скарга може бути подана у порядку ч.1 ст.297 КАС України безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду або у порядку п.15.5 Розділу VII КАС України до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд.

Суддя Кухар М.Д.

Дата ухвалення рішення 23.03.2020
Зареєстровано 23.03.2020
Оприлюднено 23.03.2020

Судовий реєстр по справі 520/14114/19

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Постанова від 09.07.2020 Другий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Постанова від 09.07.2020 Другий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 18.05.2020 Другий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 18.05.2020 Другий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Рішення від 23.03.2020 Харківський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 02.03.2020 Харківський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 14.02.2020 Харківський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 07.02.2020 Харківський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 22.01.2020 Харківський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 22.01.2020 Харківський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 22.01.2020 Харківський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 14.01.2020 Харківський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 26.12.2019 Харківський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 15.08.2019 Одеський апеляційний суд Кримінальне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Перевірити компанію

Додайте Опендатабот до улюбленного месенджеру

Вайбер Телеграм Месенджер

Опендатабот для телефону