Рішення
від 13.03.2020 по справі 540/2804/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 березня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2804/19 10 год. 20 хв.

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Кисильової О.Й.,

при секретарі: Пономаренко М.М.,

за участю:

представника позивача - Склярського П.М.,

відповідача - старшого державного інспектора Хохулі М.І.,

представника відповідача - Кобець А.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Каховського міжрайонного управління водного господарства до старшого державного інспектора - начальника відділу контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області Хохулі Миколи Івановича, Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про скасування припису та повідомлення про сплату шкоди,

встановив:

Каховське міжрайонне управління водного господарства (далі-позивач, Каховське МУВГ) звернулося до суду із адміністративним позовом до старшого державного інспектора - начальника відділу контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області Хохулі Миколи Івановича (далі - відповідач-1), Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - відповідач-2), в якому просить скасувати припис від 04.012.2019 № 570-ДК/0329Пр/03/01/-19 про усунення порушень та повідомлення від 11.12.2019 № 570-ДК/0199/ШК/11/01/-19 про сплату шкоди.

Ухвалою від 28.12.2019 позовна заява залишена без руху, позивачу надано строк для усунення недоліків. Позивач вимоги ухвали виконав, недоліки позовної заяви усунув.

Ухвалою від 21.01.2020 відкрите провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, судове засідання призначене на 18.02.2020 о 11:00 год.

Протокольною ухвалою від 18.02.2020 у судовому засіданні оголошена перерва до 12.03.2020 о 14:30 год.

13.03.2020 оголошені вступна та резолютивна частини рішення.

Обгрунтовуючі свою правову позицію позивач зазначає, що 03.12.2019 відповідач-1 провів перевірку дотримання вимог земельного законодавства під час використання земель водного фонду на території Костогризівської сільської ради Каховського району Херсонської області, за результатами якої складений акт від 03.12.2019 № 570-ДК/1032/АП/090/01/-19 перевірки дотримання Каховським МУВГ вимог земельного законодавства щодо об`єктів: земельних ділянок з кадастровими номерами: 6523582700:07:009:0001, 6523582700:07:010:0001, 6523582700:07:029:0001. Також складений акт обстеження земельної ділянки від 03.12.2019 № 570-ДК/386/АО/10/01/-19. На підставі висновків акту перевірки відповідач-1 склав припис від 04.12.2019 № 570-ДК/0329 Пр/03/01/-19, яким в 30-денний термін приписано Каховському МУВГ усунути порушення вимог земельного законодавства шляхом використання земельних ділянок відповідно до умов їх надання. Результати перевірки стали підставою для прийняття відповідачем-1 повідомлення від 11.12.2019 № 570-ДК/0199/ШК/11/01/-19 про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу, яким визначено розмір заподіяної шкоди у сумі 283887,63 грн. Позивач заперечує прамомірність проведення перевірки, оскільки при її проведенні та оформленні результатів перевірки відповідачі порушили приписи Законів України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", "Про державний контроль за використанням та охороною земель", Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель. Посилаючись на викладене, позивач стверджує про протиправність припису та повідомлення про сплату шкоди, а тому просить скасувати вказані рішення.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю та просив позов задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.

10.02.2020 року відповідач-1 надіслав до суду відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти задоволення позову з таких підстав. Об`єкти державного нагляду, які визначені Законами України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" та "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" є різними, а тому на правовідносини щодо здійснення державного нагляду у сфері використання та охорони земель державної власності не розповсюджується дія Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності". У даному випадку об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель при проведенні перевірки були земельні ділянки водного фонду, які належать Каховське МУВГ на праві постійного користування - кадастрові номери: 6523582700:07:009:0001, 6523582700:07:010:0001, 6523582700:07:029:0001 з цільовим призначенням - 10.04 - для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами, про міститься запис у Державному земельному кадастрі. У ході перевірки старшим державним інспектором Хохулею М.І. встановлено використання земельної ділянки загальною площею 226,244 га із земель водного Фонду не за цільовим призначенням, а саме: використання земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, чим порушено приписи статей 20, 59, 96 Земельного кодексу України та статті 35 Закону України "Про охорону земель". Відповідно до постанови Кабінету міністрів України від 25.07.2007 року № 963 відповідач-1 здійснив розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням на суму 283887,63 грн. Також відповідач-1 склав припис № 570-ДК/0329Пр/03/01/-19 про усунення Каховським МУВГ порушень вимог земельного законодавства в 30-денний термін, а саме: забезпечити використання земельних ділянок згідно до умов їх надання. З огляду на викладені обставини, просить відмовити в задоволенні позовних вимог.

Відповідач-1 у судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог та просив відомити у задоволенні прозову з підстав, викладених у відзиві на позов.

17.02.2020 відповідач-2 подав до суду відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнає з таких підстав. Дія Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" не поширюється на здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, оскільки в даному випадку захід контролю призначався не з приводу перевірки дотримання земельного законодавства конкретного суб`єкта господарювання, яким є позивач, а з метою перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо використання та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів під час використання земель водного фонду на території Костогризівської сільської ради Каховського району Херсонської області, тобто захід не стосувався діяльності конкретних суб`єктів. Перевірка позивача та оформлення матеріалів здійснені відповідно до приписів Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", а тому позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Представник відповідача-2 у судовому засіданні заперечувала проти позовних вимог, посилаючись на обставини, викладені у відзиві на позов.

Дослідивши подані сторонами документи, заслухавши представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, оцінивши зібрані по справі докази в їх сукупності, суд встановив наступне.

Відповідно до Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 26.01.2009 Каховському МУВГ на праві постійного користування належить земельна ділянка площею 47,17 га, кадастровий номер 6523582700:07:029:0001 з цільовим призначенням: для обслуговування об`єктів (особисте підсобне господарство).

Відповідно до Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 18.02.2009 Каховському МУВГ на праві постійного користування належить земельна ділянка площею 182,77 га, кадастровий номер 6523582700:07:010:0001 з цільовим призначенням: для обслуговування об`єктів (особисте підсобне господарство).

Відповідно до Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 14.05.2009 Каховському МУВГ на праві постійного користування належить земельна ділянка площею 26,33 га, кадастровий номер 6523582700:07:009:0001 з цільовим призначенням: для обслуговування об`єктів (особисте підсобне господарство).

Згідно із Інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права, земельні ділянки: кадастровий номер 6523582700:07:029:0001 площею 47,17 га (для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами); кадастровий номер 6523582700:07:010:0001 площею 182,77 га та кадастровий номер 6523582700:07:009:0001 площею 26,33 га (для будівництва та експлуатації гідротехнічних, гідрометричних та лінійних споруд) належать на праві власності державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області. Право постійного користування на дані земельні ділянки зареєстроване за Каховськом міжрайонним управлінням водного господарства.

22.03.2017 між Каховським МУВГ (Замовник) та приватним сільськогосподарським підприємством "Деметра" (Інвестор) укладений інвестиційний договір № Б-87/17 на виконання робіт з очищення водонакопичувача та здійснення гідротехнічної меліорації.

Згідно із пунком 1.3 Договору № Б-87/17 предметом договору є виконання Інвестором на земельних ділянках сільськогосподарського призначення (призначення для особистого підсобного господарства), які знаходяться на території Костогризівської сільської ради Каховського району Херсонської області загальною площею 256,27 га та належать Замовнику на праві постійного користування (земельні ділянки з кадастровими номерами №№ 6523582700:07:009:0001, 6523582700:07:010:0001, 6523582700:07:029:0001) наступних робіт:

очищення водонакопичувача, у тому числі здійснення заходів з гідроізоляції скидної балки (скидного водонакопичувача) з метою відновлення, підтримання належного гідрологічного режиму та покращення екологічного стану;

проведення робіт з рекультивації земельних ділянок з метою відтворення і підвищення родючості ґрунтів, поліпшення їх екологічного стану, шляхом розчищення від бур`янів та оброблення земельних ділянок, спрямування водокористування для здійснення заходів з гідротехнічної меліорації на земельних ділянках, оброблення земельних ділянок та вирощування на них сільськогосподарської продукції;

будівництво (прокладання) на земельних ділянках внутрішньогосподарських меліоративних мереж, у тому числі встановлення зрошувальної техніки, для здійснення гідротехнічної меліорації, закупівля та встановлення енергоефективних приладів та систем;

проведення заходів з агрохімічної меліорації;

проведення дорадчо-консультаційних заходів;

вивчення альтернативних видів гідротехнічної меліорації.

Згідно з витягом із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 87850418 та № 87852296 24.05.2017 за ПСП "Деметра" зареєстроване право на виконання робіт з очищення водонаповнювача та здійснення гідротехнічної меліорації земель на земельній ділянці з кадастровим номером 6523582700:07:029:0001, площею 47,17 га та земельній ділянці ділянка з кадастровим номером 6523582700:07:010:0001, площею 182,7675 га. Підстава для виникнення іншого речового права - інвестиційний догорів, серія та номер: Б-87/7 від 22.03.2017.

Згідно з довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 90236867 від 22.06.2017 року за ПСП "Деметра" зареєстроване право на виконання робіт з очищення водонаповнювача та здійснення гідротехнічної меліорації земель на земельній ділянці з кадастровим номером 6523582700:07:009:0001, площею 26,33 га. Підстава для виникнення іншого речового права - інвестиційний догорів, серія та номер: Б-87/7 від 22.03.2017.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 29.11.2019 № 570-ДК передбачено здійснити заходи з державного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства під час використання земель водного фонду на території Костогризівської сільської ради Херсонської області, а саме - земельних ділянок з кадастровими номерами 6523582700:07:009:0001; 6523582700:07:010:0001; 6523582700:07:029:0001.

На виконання наказу від 29.11.2019 № 570-ДК старший державний інспектор Хохуля М.І. провів обстеження земельних ділянок з кадастровими номерами 6523582700:07:009:0001; 6523582700:07:010:0001; 6523582700:07:029:0001 та перевірку на предмет дотримання вимог земельного законодавства при використанні земель державної власності, за результатами якої склав акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельної ділянки від 03.12.2019 року № 570-ДК/1032/АП/09/01/-19. У результаті перевірки встановлено, що Каховському МУВГ надані у постійне користування земельна ділянка площею 26,33 га (кадастровий номер 6523582700:07:009:0001) для будівництва та експлуатації гідротехнічних, гідрометричних та лінійних споруд; земельна ділянка площею 182,7675 га (кадастровий номер 6523582700:07:010:0001) для будівництва та експлуатації гідротехнічних, гідрометричних та лінійних споруд; земельна ділянка площею 47,17 га (кадастровий номер 6523582700:07:029:0001) для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами. Із загальної площі земельних ділянок 256,2675 га використовуються для ведення товарного сільськогосподарського виробництва шляхом обробітку та засіву зерновими озимими культурами на площі 226,244 га, чим порушені умови цільового використання земельних ділянок, що є порушенням ст.ст. 20, 59, 96 Земельного кодексу України, ст. 35 Закону України "Про охорону земель".

03.12.2019 старший державний інспектор Хохуля М.І. також склав акт обстеження земельної ділянки № 570-ДК/386/АО/10/01/-19, яким встановлений факт використання не за цільовим призначенням земельної ділянки площею 226,244 га (із загальної площі 256,2675 га) на землях водного фонду, а саме: використання земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва шляхом обробітку та засіву зерновими озимими культурами.

04.12.2019 старший державний інспектор Хохуля М.І. виніс припис № 570-ДК/0329 Пр/03/01/-19, яким в 30-денний термін Каховському МУВГ приписано усунути порушення вимог земельного законодавства шляхом використання земельних ділянок відповідно до умов їх надання та до 04.01.2020 повідомити відповідач-2 про виконання припису. Даний припис містить відмітку про отримання його особисто керівником Каховського МУВГ ОСОБА_2

04.12.2019 відносно керівника Каховського МУВГ ОСОБА_2 складений протокол № 570-ДК/0314П/07/01/-19 та винесено постанову про притягнення до адміністративної відповідальності за ст. 53 КУпАП - нецільове використання земельної ділянки з накладенням адміністративного стягнення на суму 340 гривень.

11.12.2019 старший державний інспектор Хохуля М.І. склав повідомлення № 570-ДК/0199/ШК/11/01/-19 про сплату шкоди, заподіяної внаслідок використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу, яким вимагав від Каховського МУВГ у 15-денний термін сплатити розмір шкоди у сумі 283887,63 грн., заподіяної внаслідок використання земельних ділянок не за цільовим призначенням. Додатком до повідомлення є розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням на суму 283 887,63 грн., проведений відповідач-1 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу" від 25.07.2007 року № 963.

Вважаючи незаконними припис від 04.12.2019 № 570-ДК/0329 Пр/03/01/-19 про усунення порушень та повідомлення від 11.12.2019 № 570-ДК/0199/ШК/11/01/-19 про сплату шкоди, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд встановив наступне.

За твердженнями позивача, оспорювані припис та повідомлення прийняті за результатами перевірки, яка проведена відповідачем-1 без дотримання вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V, зокрема, недотримання приписів цього Закону щодо обов`язку органу державного нагляду повідомити позивача про проведення перевірки, надати для ознайомлення наказ, направлення та посвідчення на проведення перевірки, незабезпечення права позивача на проведення перевірки за його участі та надання пояснень.

У свою чергу відповідач-1 стверджує, що на правовідносини щодо здійснення державного нагляду у сфері використання та охорони земель державної власності не розповсюджується дія Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності". Оскільки об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель при проведенні перевірки є земельні ділянки водного фонду, то перевірка здійснена відповідно до приписів Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003 № 963-IV.

Оцінюючи дані твердження сторін, суд зважає на таке.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (далі-Закон № 877-V).

Державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища (ст. 1 Закону № 877-V).

Дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (ч. 1 ст. 2 Закону № 877-V).

Заходи контролю здійснюються органами державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами (ч. 4 ст. 2 Закону № 877-V).

Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа (ч. 4 ст. 4 Закону № 877-V).

Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (абз. 8 ч. 4 ст. 4 Закону № 877-V).

Із аналізу наведених вище норм Закону № 877-V слідує, що предметом регулювання даного Закону є правовідносини, які виникають під час здійснення державного нагляду (контролю) у сфері саме господарської діяльності. Тобто, об`єктом перевірки за Законом №877-V є конкретні види господарської діяльності суб`єкта господарювання, які і є предметом державного нагляду (контролю).

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу.

Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до статті 3 Земельного кодексу України (далі- ЗК України) земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно із ч. 1 та ч. 2 ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Відповідно до ст. 187 ЗК України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно із ст. 188 ЗК України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначені Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003 № 963-IV (далі - Закон № 963-IV).

Відповідно до ст. 2 Закону № 963-IV основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є: забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України; забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони та раціонального використання земель; запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення; забезпечення додержання власниками землі та землекористувачами стандартів і нормативів у сфері охорони та використання земель, запобігання забрудненню земель та зниженню родючості ґрунтів, погіршенню стану рослинного і тваринного світу, водних та інших природних ресурсів.

Статтею 4 Закону № 963-IV передбачено, що об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно зі ст. 5 Закону № 963-IV органом, який здійснює державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів є центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 передбачено, що державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Отже, зі змісту наведених вище правових норм слідує, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області наділено повноваженнями щодо здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. При цьому, об`єктом контролю є всі землі на території України, а також порядок їх використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами.

Повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі встановлені статтею 6 Закону № 963-IV, зокрема:

- додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;

- виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням;

- додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок;

- ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання.

За змістом ст. 9 Закону № 963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок.

Відповідно до ст. 10 Закону № 963-IV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

- проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України.

Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.

Системний аналіз вказаних положень ЗК України та Закону № 963-IV дає підстави для висновку про те, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися посадовими особами Держгеокадастру та його територіальних органів, які є державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, у тому числі, шляхом проведення перевірок. Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, безперешкодно обстежувати земельні ділянки, видавати приписи, складати акти перевірки, протоколи про адміністративні правопорушення з метою притягнення винних осіб до відповідальності. При цьому, порядок проведення перевірки, види та порядок складання документів за наслідками перевірок у даній сфері, як слідує зі змісту статей 9-10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", визначається іншими нормативно-правовими актами. Приписи про усунення виявлених порушень мають надаватися лише тим особам, які безпосередньо вчинили порушення вимог земельного законодавства.

Таким чином, суд погоджується із позицією відповідачів, що об`єкти державного контролю, які визначені Законом № 963-IV (всі землі в межах території України) та Законом № 877-V (господарська діяльність суб`єкта господарювання) є різними, а тому на правовідносини щодо здійснення державного нагляду у сфері використання та охорони земель державної власності не розповсюджується дія Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

У даному випадку об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель при проведенні перевірки були земельні ділянки водного фонду, які належать Каховському МУВГ на праві постійного користування - кадастрові номери: 6523582700:07:009:0001, 6523582700:07:010:0001, 6523582700:07:029:0001 з цільовим призначенням - 10.04 - для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами.

Відтак, суд вважає, що проведення перевірки з питань законності використання земель державної власності урегульовані приписами Земельного кодексу України та Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель".

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 09.10.2019 у справі № 724/1843/18 та постанові від 27.02.2020 у справі № 818/1512/17.

Розглядаючи даний спір, суд не встановив порушень відповідачем-1 прав позивача при проведенні 03.12.2019 перевірки на предмет дотримання Каховським МУВГ вимог земельного законодавства при використанні земель державної власності.

Також, оспорюючи припис від 04.12.2019 № 570-ДК/0329 Пр/03/01/-19 про усунення порушень та повідомлення від 11.12.2019 № 570-ДК/0199/ШК/11/01/-19 про сплату шкоди, позивач наголошує на тому, що Каховське МУВГ не здійснює використання земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, оскільки на зазначені в акті перевірки та акті обстеження земельні ділянки зареєстроване інше речове право за ПСП "Деметра" на підставі інвестиційного договору № Б-87/17 від 22.03.2017. За умовами даного договору саме ПСП "Деметра", як Інвестор, несе відповідальність за використання земельних ділянок не за нецільовим призначенням.

Так, при проведенні заходу контролю відповідач-1 встановив порушення позивачем ст.ст. 20, 59, 96 Земельного кодексу України та ст. 35 Закону України "Про охорону земель".

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу (ч. 2 ст. 20 ЗК України).

Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок.

Землі водного фонду за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються у постійне користування, зокрема, державним водогосподарським організаціям для догляду за водними об`єктами, прибережними захисними смугами, смугами відведення, береговими смугами водних шляхів, гідротехнічними спорудами, а також ведення аквакультури тощо (ч. 3 ст. 59 ЗК України).

Відповідно до п. "а" ч. 1 ст. 96 ЗК України землекористувачі зобов`язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки.

Відповідно до ст. 35 Закону України "Про охорону земель" власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані, зокрема, дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку.

Відповідно до ч. 1 ст. 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності (ч. 2 ст. 92 ЗК України).

Як зазначено вище, право постійного користування земельними ділянками з кадастровими номерами: 6523582700:07:009:0001, 6523582700:07:010:0001, 6523582700:07:029:0001 набуте Каховським міжрайонним управлінням водного господарства у 2009 році на підставі Державних актів на право постійного користування.

Отже, позивач, як землекористувач, зобов`язаний забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку.

Варто зауважити, що Державний реєстр речових прав містить запис про реєстрацію за ПСП "Деметра" іншого речового права, а саме - права на виконання робіт з очищення водонаповнювача та здійснення гідротехнічної меліорації земель.

Зважаючи на викладене, суд не бере до уваги посилання позивача на існування у ПСП "Деметра" іншого речового права на земельні ділянки, у тому числі права вирощування сільськогосподарської продукції, як це передбачено інвестиційним договором № Б-87/17, оскільки, по-перше, цільове призначення землельних ділянок з кадастровими номерами: 6523582700:07:009:0001, 6523582700:07:010:0001, 6523582700:07:029:0001 - для будівництва та експлуатації гідротехнічних, гідрометричних та лінійних споруд, по-друге, землекористувачем за приписами ЗК України земельних ділянок є підприємства, установи, організації та суб`єкти господарювання, право на користування яких земельною ділянкою зареєстроване у встановленому законодавством порядку.

Зареєстроване за ПСП "Деметра" на підставі інвестиціного договру право на виконання робіт з очищення водонаповнювача та здійснення гідротехнічної меліорації на земельних ділянках не наділяє дане підприємство правами землекористувача в розумінні ст. 92 ЗК України, у тому числі шляхом ведення товарного сільськогосподарського виробництва шляхом обробітку та засіву зерновими озимими культурами.

Беручи до уваги викладені обставини, суд дійшов висновку про покладення на Каховське МУВГ, як на законного землекористувача, відповідальності за використання земельних ділянок не за цільовим призначенням.

Суд відмічає, що позивач не заперечував та належними доказами не спростував факту ведення товарного сільськогосподарського виробництва шляхом обробітку та засіву зерновими озимими культурами на землельних ділянках з кадастровими номерами: 6523582700:07:009:0001, 6523582700:07:010:0001, 6523582700:07:029:0001 загальною площею 226,244 га, тобто, факту використання земельних ділянок не за цільовим призначенням.

Статтею 144 Земельного кодексу України установлено, що у разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля складає протокол про порушення та видає особі, яка допустила порушення, вказівку про його усунення у 30-денний строк. Якщо особа, яка допустила порушення земельного законодавства, не виконала протягом зазначеного строку вказівки державного інспектора щодо припинення порушення земельного законодавства, державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля відповідно до закону накладає на таку особу адміністративне стягнення та повторно видає вказівку про припинення правопорушення чи усунення його наслідків у 30-денний строк.

У разі неусунення порушення земельного законодавства у 30-денний строк державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля звертається до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про припинення права користування земельною ділянкою.

Рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про припинення права користування земельною ділянкою може бути оскаржене землекористувачем у судовому порядку.

Постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963 затверджено Методику визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.

Розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, проводиться Держекоінспекцією та її територіальними органами або Держгеокадастром та його територіальними органами, а розміру шкоди, заподіяної юридичним та фізичним особам, - територіальними органами Держгеокадастру на підставі матеріалів обстежень земельних ділянок, проведених відповідно до Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.2000 № 1619 (п.7 Методики).

Повідомлення від 11.12.2019 № 570-ДК/0199/ШК/11/01/-19 про сплату шкоди та додаток до нього - розрахунок розміру шкоди здійснений відповідачем-1 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 року № 963, згідно якого розмір шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням становить 283 887,63 грн.

Позивач не заперечує проти розміру шкоди, вважаючи, що дана шкода заподіяна ПСП "Деметра", яке використовує земельні ділянки на підставі інвестиційного договору № Б-87/7 від 22.03.2017.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, в адміністративному процесі, як виняток із загального правила, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень встановлена презумпція його винуватості. Презумпція винуватості покладає на суб`єкта владних повноважень обов`язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів.

Таким чином, суд дійшов висновку про те, що відповідач-1, здійснючи заходи контролю та приймаючи спірні припис про усунення порушень та повідомлення про сплату шкоди, діяв обґрунтовано, на підставі та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, відтак оскаржувані припис та повідомлення відповідають критеріям, визначеним частиною другою статті 2 КАС України.

Натомість позивач належними та достатніми доказами не підтвердив обгрунтованість своїх доводів щодо протиправності рішень відповідача-1.

За таких обставин суд відмовляє Каховському МУВГ у задоволенні позовних вимог.

За правилами статті 139 КАС України, у разі відмови у задоволенні позову, судові витрати на користь позивача відшкодуванню не підлягають.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд, -

вирішив :

Відмовити Каховському міжрайонному управлінню водного господарства (код ЄДРПОУ 04394579, 74800, Херсонська область, Південна промбаза, вул. Соборності, 132) у задоволенні позовних вимог до старшого державного інспектора - начальника відділу контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області Хохулі Миколи Івановича (73036, м. Херсон, вул. Університетська, 136-а), Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (код ЄДРПОУ 39766281, 73036, м. Херсон, вул. Університетська, 136-а) про скасування припису та повідомлення про сплату шкоди.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 18 березня 2020 р.

Суддя О.Й. Кисильова

кат. 109020000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.03.2020
Оприлюднено23.03.2020
Номер документу88352642
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2804/19

Постанова від 13.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 12.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 31.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 02.07.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 02.07.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 08.05.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 08.05.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Рішення від 13.03.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Ухвала від 03.03.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Ухвала від 21.01.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні