Ухвала
від 07.04.2020 по справі 906/347/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,

E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, http://zt.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

про повернення позовної заяви без розгляду

"07" квітня 2020 р. м. Житомир Справа № 906/347/20

Господарський суд Житомирської області у складі судді Машевської О.П., розглядаючи позовну заяву Керівника Житомирської місцевої прокуратури від 01.04.20р. № 32-87-2519вих-20 ( вх. № г/с 379 від 06.04.20р.), подану в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (м.Житомир) до Житомирської міської ради (м.Житомир), Товариства з обмеженою відповідальністю "Три гуся" (м. Житомир), Управління державного архітектурно-будівельного контролю Житомирської міської ради (м.Житомир)

про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсними договорів оренди, скасування записів про реєстрацію прав, скасування повідомлення, знесення самочинного будівництва, повернення земельної ділянки,

ВСТАНОВИВ:

06 квітня 2020року до суду надійшла позовна заява Керівника Житомирської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області до Житомирської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю "Три гуся", Управління державного архітектурно-будівельного контролю Житомирської міської ради, яка містить наступні позовні вимоги немайнового характеру:

- визнати незаконним та скасувати рішення Житомирської міської ради №345 від 06.09.2016р. "Про розгляд заяви ТОВ "Три гуся" (1);

- визнати незаконним та скасувати рішення Житомирської міської ради № 397 від 13.10.2016р. " Про внесення змін до рішень міської ради" (2);

- визнати незаконним та скасувати п.1.1 рішення Житомирської міської ради № 446 від 30.11.2016р. "Про надання дозволу на укладання договору оренди землі юридичним особам" в частині надання товариству з обмеженою відповідальністю "Три гуся" дозволу на укладання договору оренди частини земельної ділянки кадастровий номер 1810136600:03:013:0016 площею 0,0198га (3);

- визнати недійсним договір оренди землі від 14.02.2017, укладений між товариством з обмеженою відповідальністю "Три гуся" та Житомирською міською радою щодо частини земельної ділянки кадастровий номер 1810136600:03:013:0016 площею 0,0198га з моменту його укладення (4);

- скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно записи про інше речове право № 19112122 ( 5);

- зобов`язати Управління державного архітектурно-будівельного контролю Житомирської міської ради скасувати реєстрацію Повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів , що за класом наслідків (відповідальності ) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) №ЖТ061182262086 (6);

- зобов`язати Управління державного архітектурно-будівельного контролю Житомирської міської ради скасувати реєстрацію Повідомлення про зміну даних у повідомленні про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів , що за класом наслідків (відповідальності ) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) №ЖТ071182620823 (7);

- скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно записи про інше речове право №28029430 (8);

- визнати незаконним та скасувати пункт 3 рішення Житомирської міської ради № 1372 від 07.02.2019 "Про затвердження документацій із землеустрою та надання права користування земельними ділянками юридичним особам" в частині надання товариству з обмеженою відповідальністю "Три гуся" права оренди земельної ділянки кадастровий номер 1810136600:03:013:0016 площею 0,0544га (9);

- визнати недійсним договір оренди землі від 29.03.2019, укладений між товариством з обмеженою відповідальністю "Три гуся" та Житомирською міською радою щодо земельної ділянки кадастровий номер 1810136600:03:013:0016 площею 0,0544 га з моменту його укладення (10);

- скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно записи про інше речове право №30982072 (11);

- зобов`язати товариство з обмеженою відповідальністю "Три гуся" ( код ЄДРПОУ 32744078) знести самочинне будівництво - об`єкт незавершеного будівництва готельно-ресторанного комплексу, що знаходиться по вулиця Лятошинського ,3 в м. Житомирі на земельній ділянці кадастровий номер 1810136600:03:013:0016 (12);

- зобов`язати товариство з обмеженою відповідальністю "Три гуся" повернути Житомирській міській раді земельну ділянку кадастровий номер 1810136600:03:013:0016 (13).

Зі змісту позовної заяви вбачається, що прокурором об`єднано в поданій позовній заяві вимоги, які різняться підставами їх виникнення та поданими доказами. Позовні вимоги не є однорідними за характером спірних правовідносин і умовно поділяються на дві групи вимог.

Так, до першої групи позовних вимог слід віднести позовні вимоги, які стосуються питання законності набуття відповідачем 2 права користування земельною ділянкою комунальної форми власності на правах оренди на підставі прийнятих рішень відповідача 1 та укладених між ними правочинів.

Йдеться про об`єднання у позовній заяві позовних вимог за №№ 1-5, 9-11 та 13, позивачем за якими визначено Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області (м. Житомир) , а відповідачами - Житомирська міська рада (м. Житомир) та Товариство з обмеженою відповідальністю "Три гуся" (м. Житомир).

Правовими підставами позову визначено порушення положень земельного законодавства, зокрема статей 122-124,134 ЗК України щодо набуття права користування земельною ділянкою комунальної власності. Земельні відносини, згідно статті 2 ЗК України, це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, об`єктами - земля у межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки. Як вбачається зі змісту позовної заяви, вимоги стосуються земельної ділянки (кадастровий номер 1810136600:03:013:0016) та підстав набуття права користування нею, зокрема договорів оренди земельної ділянки від 14.02.2017р. та від 29.03.2019р., укладених між товариством з обмеженою відповідальністю "Три гуся" та Житомирською міською радою.

Згідно з ч. 5 статті 53 Кодексу у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

У позові обґрунтовано, що Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області згідно із статтею 188 ЗК України та статтею 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, а тому визначене як позивач.

Органи Держгеокадастру можуть виконувати дві абсолютно різні функції, а саме: функції розпорядника земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності від імені власника, яким є держава Україна, з усіма повноваженнями власника на захист права власності; функції органу державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності ( правові позиції Верховного Суду у складі Касаційного господарського суду, викладені у постановах від 13.11. 2018 р. у справі № 920/1/18, від 14.05.2019р. у справі № 920/271/18, від 05.02.2019р. у справі № 910/7813/18, від 25.10.2019 р. у справі № 913/199/19).

Друга група позовних вимог об`єднується питанням законності забудови відповідачем 2 орендованої земельної ділянки комунальної форми власності на підставі поданих відповідачу 3 повідомлення про початок виконання будівельних робіт та про зміну даних у такому повідомленні , та застосування наслідків у вигляді скасування запису про державну реєстрацію права власності на об`єкт незавершеного будівництва, його знесення як самочинного будівництва та зобов`язання відповідача 3 скасувати відповідачу 2 реєстрацію відповідних повідомлень.

Йдеться про об`єднання у позовній заяві позовних вимог за №№ 6 -8 та 12, позивачем за якими також визначено Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області (м. Житомир), а відповідачами - Управління державного архітектурно-будівельного контролю Житомирської міської ради (м. Житомир) та Товариство з обмеженою відповідальністю "Три гуся" (м. Житомир).

Підставами позову визначено порушення положень цивільного законодавства, зокрема статей 375, 376 ЦК України щодо здійснення будівництва на земельній ділянці виключно з дозволу її власника та на підставі відповідних документів. Підставами позову також визначено норми Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , зокрема статей 38 та 39-1, які встановлюють обов`язок особи , яка здійснила самочинне будівництво знести самочинно збудований об`єкт за рішенням суду та право відповідного органу державного архітектурно - будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України скасувати замовнику право на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України ( надалі у тексті - Закон № 3038-VI ).

Згідно із частиною третьою статті 6 Закону № 3038-VI до органів державного архітектурно-будівельного контролю належать також виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю міських рад. У позові - це Управління державного архітектурно-будівельного контролю Житомирської міської ради (відповідач 3).

Аналіз положень частини першої статті 38 Закону № 3038-VI у взаємозв`язку з нормами частини першої статті 41 цього ж Закону дає підстави для висновку про те, що в разі виявлення факту самочинного будівництва об`єкта, перебудова якого з метою усунення істотного відхилення від проекту або усунення порушень законних прав та інтересів інших осіб, істотного порушення будівельних норм є неможливою, орган державного архітектурно-будівельного контролю уповноважений видати припис про усунення порушень. Цей припис є обов`язковою передумовою для можливості контролюючого органу звернутися до суду на підставі частини першої статті 38 цього Закону у зв`язку з його невиконанням.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю діє як суб`єкт владних повноважень послідовно, в чітко визначеному порядку. Зокрема, такий орган, наділений контролюючими функціями, видає припис, який є обов`язковим до виконання і може бути оскаржений до суду. Оскільки дії щодо видання припису є публічно-правовими, то й подальше звернення до суду з позовом про знесення самочинно збудованого об`єкта зумовлене правовідносинами публічно-правового характеру.

Звертаючись до суду з позовом про знесення об`єкта самочинного будівництва і мотивуючи такий позов порушеннями архітектурних, містобудівних, пожежних, санітарних або інших подібних норм і правил, суб`єкт владних повноважень діє з метою захисту не своїх приватних прав та інтересів, а прав та інтересів громади або невизначеного кола осіб від можливих порушень їхніх прав, а також з метою запобігти можливим суспільно значимим несприятливим наслідкам порушення відповідних норм і правил.

При цьому звернення органу державного архітектурно-будівельного контролю до суду з позовом про знесення самочинно збудованого об`єкта здійснюється ним як суб`єктом владних повноважень на підставі частини першої статті 38 Закону № 3038-VI, що свідчить про належність такого спору до юрисдикції адміністративних судів.

Аналогічний висновок щодо застосування норм процесуального права у подібних відносинах викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 10 та 11 квітня 2018 року у справах № 1519/2-787/11 (провадження № 14-48цс18) та № 161/14920/16-а (провадження № 11-251апп18) відповідно, а також 16 жовтня 2018 року у справі № 826/12543/16 (провадження № 11-520апп18) та від 10 квітня 2019 року у справі № 826/8743/15.

Позивачем за вимогою про знесення об`єкта самочинного будівництва може бути також власник земельної ділянки.

Так, з метою уникнення ситуації юридичної невизначеності Велика Палата Верховного Суду у постанові від 18 грудня 2019 року у справі № 579/968/17 звернула увагу, що у зазначених справах з подібним предметом позову Велика Палата Верховного Суду встановила, що місцева рада аргументувала вимогу про демонтаж (знесення) самочинно спорудженого (встановленого) об`єкта не реалізацією передбачених законами України повноважень суб`єкта владних повноважень з державного контролю за дотриманням законодавства у сфері містобудівної діяльності, а необхідністю захисту права комунальної власності на відповідний об`єкт. Зазначене було підставою для висновку про приватноправовий характер спірних правовідносин .

Водночас у позові відсутні обґрунтування наявності у Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області повноважень на здійснення функцій держави у спірних правовідносинах за позовною вимогою № 12 ( знесення самочинного будівництва), відповідачем за якими визначено Товариство з обмеженою відповідальністю "Три гуся" (м. Житомир).

У позові відсутні також обґрунтування наявності у Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (суб`єкт владних повноважень) повноважень за позовними вимогами №№ 6 та 7 вимагати від Управління державного архітектурно-будівельного контролю Житомирської міської ради ( суб`єкт владних повноважень) вчинення дій, які Законом № 3038-VI віднесені до дискреційних повноважень останнього.

Згідно з ч.2 статті 4 ГПК України державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Водночас господарським судам непідвідомчі спори за позовом одного суб`єкта владних повноважень до іншого суб`єкта владних повноважень з вимогою зобов`язати вчинити певні дії поза сферою приватноправових відносин.

Згідно з пунктом 2 частини 5 статті 174 ГПК України суддя повертає позовну заяву і додані до неї документи у разі, якщо порушено правила об`єднання позовних вимог (крім випадків, в яких є підстави для застосування положень статті 173 цього Кодексу).

За замістом частини 1 статті 173 ГПК України порушення правил об`єднання позовних вимог має місце у випадках, якщо заявлені в одній позовній заяві вимоги (1) не пов`язані підставою виникнення або поданими доказами (не є однорідними); (2) не співвідносяться між собою як основна та похідна.

Крім того, не допускається об`єднання в одне провадження кількох вимог, які можуть і відповідати критеріям, наведеним у частині 1 статті 173 ГПК України, проте підпадають під заборони, прямо визначені в частинах 4, 5 вказаної статті, а саме: не допускається об`єднання в одне провадження кількох вимог, які належить розглядати в порядку різного судочинства, якщо інше не встановлено законом; не допускається об`єднання в одне провадження кількох вимог, щодо яких законом визначена виключна підсудність різним судам.

Аналіз пункту 2 частини 5 статті 174 ГПК України у системному зв`язку з приписами статті 173 цього Кодексу свідчить про те, що у разі порушення правил об`єднання позовних вимог суд з метою виконання завдання господарського судочинства може не повертати позовну заяву, а за клопотанням учасника справи або за власною ініціативою самостійно роз`єднати позовні вимоги за правилами частини 6 статті 173 ГПК України та розглянути кожну з заявлених вимог окремо.

Отже, приписи частини 6 статті 173 ГПК України суд, з урахуванням конкретних обставин, має право застосувати як у разі дотримання правил об`єднання позовних вимог, так і у випадку їх порушення. Проте вчинення відповідної процесуальної дії є дискрецією господарського суду, яка застосовується (або не застосовується) ним за власним переконанням та з урахуванням конкретних обставин справи.

Для роз`єднання об`єднаних позовних вимог та виділення в самостійні провадження позовних вимог за №№ 1-5, 9-11 та 13 та позовних вимог №№ 6 -8 та 12, останні повинні випливати не тільки з тих самих фактичних обставин, на яких ґрунтується позов в цілому, але й позивачем за такими вимогами може бути Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області (м. Житомир), як орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції одночасно у спірних правовідносинах різного правового характеру.

З врахуванням викладеного, підстави для застосування положень ч.6 статті 173 цього Кодексу за цим позовом відсутні.

Керуючись п. 2 ч. 5 ст. 174, ст.ст. 234-235 ГПК України, господарський суд

УХВАЛИВ:

1. Повернути без розгляду з підстав порушення правил об`єднання позовних вимог позовну заяву Керівника Житомирської місцевої прокуратури від 01.04.20р. № 32-87-2519вих-20 ( вх. № г/с 379 від 06.04.20р.), подану в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (м.Житомир) до Житомирської міської ради (м.Житомир), Товариства з обмеженою відповідальністю "Три гуся" (м.Житомир), Управління державного архітектурно-будівельного контролю Житомирської міської ради (м. Житомир) про:

- визнання незаконним та скасування рішення Житомирської міської ради №345 від 06.09.2016р. "Про розгляд заяви ТОВ "Три гуся" ;

- визнання незаконним та скасування рішення Житомирської міської ради № 397 від 13.10.2016р. " Про внесення змін до рішень міської ради";

- визнання незаконним та скасування п.1.1 рішення Житомирської міської ради № 446 від 30.11.2016р. "Про надання дозволу на укладання договору оренди землі юридичним особам" в частині надання товариству з обмеженою відповідальністю "Три гуся" дозволу на укладання договору оренди частини земельної ділянки кадастровий номер 1810136600:03:013:0016 площею 0,0198га ;

- визнання недійсним договір оренди землі від 14.02.2017, укладений між товариством з обмеженою відповідальністю "Три гуся" та Житомирською міською радою щодо частини земельної ділянки кадастровий номер 1810136600:03:013:0016 площею 0,0198га з моменту його укладення;

- скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису про інше речове право № 19112122 ;

- зобов`язання Управління державного архітектурно-будівельного контролю Житомирської міської ради скасувати реєстрацію Повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів , що за класом наслідків (відповідальності ) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) №ЖТ061182262086;

- зобов`язання Управління державного архітектурно-будівельного контролю Житомирської міської ради скасувати реєстрацію Повідомлення про зміну даних у повідомленні про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів , що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) №ЖТ071182620823;

- скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису про інше речове право №28029430 ;

- визнання незаконним та скасування п. 3 рішення Житомирської міської ради № 1372 від 07.02.2019 "Про затвердження документацій із землеустрою та надання права користування земельними ділянками юридичним особам" в частині надання товариству з обмеженою відповідальністю "Три гуся" права оренди земельної ділянки кадастровий номер 1810136600:03:013:0016 площею 0,0544га;

- визнання недійсним договір оренди землі від 29.03.2019, укладений між товариством з обмеженою відповідальністю "Три гуся" та Житомирською міською радою щодо земельної ділянки кадастровий номер 1810136600:03:013:0016 площею 0,0544 га з моменту його укладення;

- скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно записи про інше речове право №30982072 ;

- зобов`язання товариство з обмеженою відповідальністю "Три гуся" ( код ЄДРПОУ 32744078) знести самочинне будівництво - об`єкт незавершеного будівництва готельно-ресторанного комплексу, що знаходиться по вулиці Лятошинського,3 в м. Житомирі на земельній ділянці кадастровий номер 1810136600:03:013:0016 ;

- зобов`язання товариство з обмеженою відповідальністю "Три гуся" повернути Житомирській міській раді земельну ділянку кадастровий номер 1810136600:03:013:0016.

Ухвала підписана 07.04.2020року, набрала законної сили та підлягає апеляційному оскарженню.

Суддя Машевська О.П.

Друк:

1 - в справу

2,3 - прокуратурі Житомирської області та Житомирській місцевій прокуратурі ( рек. з пов.)

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення07.04.2020
Оприлюднено08.04.2020
Номер документу88610715
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/347/20

Рішення від 27.01.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 11.12.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 11.12.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 11.12.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 07.12.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 28.10.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 12.10.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 08.10.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 11.09.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Постанова від 18.08.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні