Рішення
від 15.04.2020 по справі 629/1980/19
ЛОЗІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 629/1980/19

Номер провадження 2/629/45/20

РIШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15.04.2020 року Лозівський міськрайонний суд Харківської області в складі головуючого судді Ткаченко О.А., за участю секретаря Авраменко О.С., розглянувши позовну заяву Лозівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області до ОСОБА_1 про стягнення шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, -

встановив:

Лозівський місцевий прокуратур Харківської області звернувся до суду в інтересах держави в особі Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області з позовом в якому просить стягнути з ОСОБА_1 , шкоду, заподіяну внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, у розмірі 216783,74 грн. на користь держави в особі Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області. Свої вимоги мотивує тим, що в ході відпрацювання працівниками Лозівського ВП ГУНП в Харківській області території Лозівського району Харківської області на предмет виявлення фактів самовільного зайняття земельних ділянок був виявлений факт самовільного зайняття земельної ділянки орієнтовно площею 10 га, яка знаходиться в межах населеного пункту смт.Краснопавлівка, Лозівського району, Харківської області, та розташована на території Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області. У зв`язку з чим, 26.09.2018 СВ Лозівського ВП ГУНП в Харківській області внесено відомості до ЄРДР за №12018220380001753 та розпочато досудове розслідування за ознаками складу злочину, передбаченого ч.1 ст.197-1 КК України (самовільне зайняття земельної ділянки). В ході досудового розслідування встановлено, що ОСОБА_1 , в порушення норм закону, які регулюють порядок надання у користування земельних ділянок комунальної форми власності, з метою самовільного зайняття для вирощування сільськогосподарських культур - соняшнику, земельної ділянки, віднесеної до земель житлової та громадської забудови, загальною площею 11,3155 га, яка розташована на території Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області, у 2018 році, не звернувся до Краснопавлівської селищної ради для відповідного укладення договору оренди землі. ОСОБА_1 , розуміючи, що цільове призначення вказаної земельної ділянки селищною радою не змінювалось та договори оренди землі між ОСОБА_1 та селищною радою про передачу зазначеної земельної ділянки ОСОБА_1 у користування на праві оренди не укладались, з травня 2018 року по вересень 2018 року, самовільно зайняв та використав вищевказану земельну ділянку, загальною площею 11,3155 га, розташовану за координатами 49.1481085, 36.3419168, в межах населеного пункту смт.Краснопавлівка Лозівського району Харківської області, шляхом посіву сільськогосподарської культури насіння соняшнику, яку у подальшому вирощував, обробляв та 17.09.2018 року зібрав, уклавши з ПОСП Гарант договір №26/9/2018 від 17.09.2018 року про надання послуг по збиранню соняшника на вказаній земельній ділянці, заподіявши майнову шкоду державі в особі Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області на загальну суму 216783,74 грн. Враховуючи, що злочин, передбачений ч.1 ст.197-1 КК України, є злочином з матеріальним складом, для визначення об`єктивної сторони якого необхідно встановити не тільки самовільне зайняття земельної ділянки, але й настання суспільно небезпечних наслідків - спричинення її власнику або законному володільцю значної шкоди, до проведення слідчих цій були залучені фахівці управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Харківській області, оскільки, відповідно до п.7 Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України №963 від 25.07.2007, розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, проводиться Держгеокадастром та його територіальними органами. Управлінням контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області 06.11.2018 проведено розрахунок розміру шкоди, проведений в листі від 06.11.2018 №10-20-5-2170/90-18, заподіяної державі внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки комунальної форми власності площею 11,3155 га з цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови, розташованої в межах населеного пункту смт.Краснопавлівка, Лозівського району, Харківської області на території Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області, який склав 216783,74 грн. Таким чином умисними противоправними діями громадянина ОСОБА_1 державі завдано шкоду в сумі 216783,74 грн., що в 100 і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян. Тобто своїми умисними діями ОСОБА_1 вчинив кримінальне правопорушення, передбачене ч.1 ст.197-1 КК України, тобто самовільне зайняття земельної ділянки, яким завдано значної шкоди її власнику. 13.11.2018 року ОСОБА_1 було повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.197-1 КК України. 15.11.2018 року обвинувальний акт у даному кримінальному провадженні було направлено до Лозівського міськрайонного суду Харківської області. Вироком Лозівського міськрайонного суду Харківської області від 15.02.2019 року у справі №629/6247/18 ОСОБА_1 визнано винуватим у пред`явленому обвинуваченні за ч.1 ст.197-1 КК України та призначено покарання у виді штрафу у розмірі 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 3400 грн. Вказаний вирок набрав законної сили 18.03.2019 року. Проте, шкода у розмірі 21678,74 грн. заподіяна державі самовільним зайняттям землі, ОСОБА_1 не відшкодована.

Прокурори Лозівської місцевої прокуратури Харківської області Тіхонова Д.О. і Самусенко А.В. в судовому засіданні на позовних вимогах наполягали, з викладених у позові підстав. Зазначили, що вироком Лозівського міськрайонного суду Харківської області від 15.02.2019 року ОСОБА_1 визнано винуватим у пред`явленому обвинуваченні за ч.1 ст.197-1 КК України та призначено покарання у виді штрафу у розмірі 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 3400 грн. Вказаний вирок набрав законної сили 18.03.2019 року і відповідачем не оскаржувався. Завдана ОСОБА_1 шкода у розмірі 21678,74 грн. заподіяна державі самовільним зайняттям землі, досі ним не відшкодована. Розрахунок заподіяної шкоди на суму 216783,74 грн. є законним і вірним.

Представник позивача голова Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області Сухих Н.І. в судовому засіданні на задоволенні позовних вимог наполягала, надала пояснення, що дійсно земля ОСОБА_1 видавалася на 10 років для ведення сільського господарства, однак після закінчення договору оренди землі, ОСОБА_1 продовжував її використовувати, у зв`язку з цим, вона звернулася до прокуратури для допомоги в юридичних питаннях, оскільки в селищній раді відсутній юрист. Зазначила, що на сьогоднішній день, землі, які виділялися ОСОБА_1 , є землями сільськогосподарського призначення. Ніяких технічних документів на дану земельну ділянку не має, є тільки акт передачі земельної ділянки від КСП Родина та рішення сільської ради про виділення землі під забудову і не розроблений та незатверджений генеральний план селища Краснопавлівка. Раніше сільською радою було прийнято рішення, в якому оговорено, що вказані землі - є землями під забудову, але документів щодо зміни цільового призначення в селищній раді не має. Чому не змінено цільове призначення земель в Держгеокадастрі та не переведено ці землі під забудову їй не відомо, оскільки на той час вона не працювала.

Відповідач ОСОБА_1 у судовому засіданні позовні вимоги позивача не визнав, просив відмовити у задоволенні позову, про що надав відзив на позов, згідно якого прокурором Лозівської місцевої прокуратури та Краснопавлівською селищною радою не надано належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів, які в їх сукупності, могли б підтвердити факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки і період часу, протягом якого вона використовується без належних правових підстав саме мною, відповідачем, а позовна вимога в частині стягнення з нього шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки не є законною, обґрунтованою, не доведеною належними та допустимими доказами, а тому задоволенню не підлягає. Підставою для проведення розрахунку матеріальної шкоди, заподіяної шкоди внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки можуть слугувати лише документи, зібрані та оформлені Державною інспекцією з контролю за використанням і охороною земель, а не поліцією. Згідно діючого законодавства підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покрову (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення, а саме: акт обстеження земельної ділянки; акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства; протокол про адміністративне правопорушення; припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства), що визначено у пункті 3.9 Постанови Пленуму Вищого Господарського суду України від 17 травня 2011 року №6 Про деякі питання практики розгляду справи у спорах, що виникають із земельних відносин та Постанови Пленуму Вищого Господарського суду України від 17 грудня 2013 року №13 Про внесення змін та доповнень до деяких постанов Пленуму Вищого господарського суду України. Для встановлення точної площі земельної ділянки був залучений інженер-землевпорядник Дуданець О.О. і уточнена площа становить 11,3155 га при цьому він не зрозумів на яких підставах був залучений інженер-землевпорядник Дуданець О.О. , який уточняв площу - 11,3155 га, чи взагалі існує документ про площу, що має істотне значення. Свідок ОСОБА_3 - провідний спеціаліст відділу організації, планування та аналізу діяльності Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області надав пояснення, що розрахунок завданої шкоди в сумі 216783,74 грн. наявний в матеріалах справи він не складав. Вважає, що наданий розрахунок матеріальної шкоди не може бути належним, допустимим доказом матеріальної шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, який розрахований не на підставі матеріалів згідно вимог діючого законодавства. У вироку Лозівського міськрайонного суду Харківської області від 15.02.2019 року вказано, що представник потерпілого Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області, Ковальова Л.П. у судове засідання не з`явилася, надіслала телефонограму про розгляд справи за її відсутності, претензій матеріального та морального характеру до обвинуваченого не мають. Також звертає увагу суду, що межі населеного пункту смт.Краснопавлівка Лозівського району Харківської області не встановлені і проект землеустрою щодо встановлення меж смт.Краснопавлівка Лозівського району Харківської області не розроблявся, а тому у позивача немає доказів, що ця земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту смт.Краснопавлівка, яка була взята для розрахунку розміру заподіяної шкоди. Голова Краснопавлівської селищної ради Сухих Н.І. в суді визнала факт, що вказана земельна ділянка відноситься не до земель забудови, а до земель сільськогосподарського призначення (довідка з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, виданим міськрайонним Управлінням у Лозівському районі та м.Лозова Головного Управління Держгеокадастру у Харківській області №745/184-19 від 12.06.2019 року.). Розмір шкоди, який є предметом даного позову, підлягає доведенню, оскільки є оціночним поняттям та підлягає доказуванню у межах розгляду даної справи. Також на його думку селищна рада не надавала прокуратурі повноважень представляти інтереси селищної ради в суді. Вважає, що позовні вимоги позивачів є безпідставними, надуманими, не ґрунтуються на законі та не підтверджуються належними, допустимими, достовірними доказами, а тому позовні вимоги позивачів не можуть бути задоволені судом.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов до наступних висновків.

Встановлено та підтверджено наявними у матеріалах справи доказами, що вироком Лозівського міськрайонного суду Харківської області від 15.02.2019 року ОСОБА_1 визнано винуватим у пред`явленому обвинуваченні за ч.1 ст.197-1 КК України та призначено покарання у виді штрафу у розмірі 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 3400 грн. Вказаний вирок набрав законної сили 18.03.2019 року (а.с.12-14).

Як вбачається з листа голови Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області Сухих Н.І. №366/02-24 від 26.03.2019 року, на вих.№04-24/509 -19 від 20.03.2019 року листа заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури, виконавчий комітет Краснопавлівської селищної ради повідомляє, що за відсутності юриста позовну заяву до суду в порядку судочинства про відшкодування збитків, завданих державі внаслідок вчинення ОСОБА_1 кримінального провадження, передбаченого ч.1 ст.197-1 КК України, селищна рада оформити юридично не в змозі, тому просять прокурора здійснити позовну заяву до суду від імені Краснопавлівської селищної ради (а.с.15-16,17).

Згідно листа заступника начальника - начальника головного управління Держгеокадастру у Харківській області Управління з контролю за використанням та охороною земель П.Якушко №10-20-5-2170/90-18 від 06.11.2018 року (виконавцем якого зазначено ОСОБА_3, тел.НОМЕР_1), Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Харківській області (далі за текстом - Управління) розглянуто лист СВ Лозівського ВП ГУ НП в Харківській області від 04Л 0.2018 № 15429/119-86/24-2018 щодо розрахунку розміру шкоди, яка завдана державі внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки площею 11,3155 га, розташованої в межах населеного пункту - смт Краснопавлівка Лозівського району Харківської області. За результатами розгляду повідомляють, що здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, передбачено Методикою визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу (далі за текстом - Методика), яка затверджена Постановою Кабінету Міністрів України № 963 від 25.07.2007. Згідно зазначеної Методики, у випадку фіксації правопорушення у передбаченому нормами діючого законодавства порядку та встановлення правопорушника, шкода, заподіяна самовільним зайняттям земельної ділянки площею 11,3155 га комунальної форми власності з цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови, яку має бути сплачено до бюджету територіальної громади, дорівнює 216783,74 грн. (а.с.18-19).

Як вбачається з довідки Міськрайонного Управління у Лозівському районі та м.Лозова Головного управління Держгеокадастру у Харківської області з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями від 12.06.2019 року №745/184-19, місце розташування земельної ділянки: Харківська область, Лозівський район , смт .Краснопавлівка, в межах населеного пункту; правовий статус земельної ділянки - землі запасу, комунальна власність; цільове призначення земельної ділянки - землі сільськогосподарського призначення, рілля; агровиробничі групи грунтів - 58 л чорноземи звичайні серньогумусні глибокі легко глинисті, віднесенні до особливо цінних груп ґрунтів; 65л чорноземи звичайні слабозмиті легкоглинисті, не віднесенні до особливо цінних груп ґрунтів; номер кадастрової зони та кадастрового кварталу 6323955400:03:004; орієнтовна площа земельної ділянки, га - 11,5 га (а.с.39).

Рішенням Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області ХХ сесії V скликання від 18.10.2007 року, надано ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 і ОСОБА_1 земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства, площею 2 га строком на 10 років, без права приватизації, так як земля ця виділяється на землях під забудову. Земельну ділянку використовувати за цільовим призначенням (а.с.40).

Згідно листа заступника начальника Міськрайонного Управління у Лозівському районі та м.Лозова Головного управління Держгеокадастру у Харківській області С.Гаркуша №29-20-0.23041-149/124-19 від 23.07.2019 року, проект землеустрою щодо встановлення меж смт.Краснопавлівка Лозівського району Харківської області в управлінні відсутній (а.с.62).

Як вбачається з листа голови Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області Сухих Н.І. №1066/02-24 від 2018 року, відповідно до рішення Краснопавлівської селищної ради XX сесії V скликання від 18.10.2007 року земельна ділянка, розташована в межах населеного пункту смг.Краснопавлівка загальною площею приблизно 10 га (відповідно до викопіювання з публічної кадастрової карти, долученого до запиту) надавалась для ведення ОСГ громадянам ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_1 . Дана земельна ділянка надавалась терміном на 10 років без права оформлення власності. З 2007 року по 2017 рік відповідно до вищевказаного рішення, земельна ділянка оброблялася ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_1 . Якою культурою засаджувалась земельна ділянка селищній раді не відомо. Інформація кому належить техніка на якій проводилися роботи з посіву та прибирання на вказаній земельній ділянці, селищній раді не відомо. Дозволу на розробку проекту землеустрою щодо передачі у власність або в оренду вказаної земельної ділянки не надавалося. Податок за використання вказаної земельної ділянки сплачує користувач та звітує про сплату в Податкову інспекцію. По закінченню терміну дії рішення Краснопавлівської селищної ради XX сесії V скликання від 18.10.2007 року було направлено попередження за вих.№1289/02-24 від 06.11.2017 року до ОСОБА_5 , ОСОБА_6 ОСОБА_7 , ОСОБА_1 про звільнення земельної ділянки у зв`язку з втратою сили рішення сесії Краснопавлівської селищної ради Про надання земельної ділянки для ведення ОСГ . Самозахват даної земельної ділянки було виявлено Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області. Краснопавлівською селищною радою була надана відповідь на клопотання Управління про надання документів, матеріалів та іншої інформації, необхідних для здійснення держнагляду (контролю) за використанням та охороною земель від 06.06.2018 року за вих.№18-20-5.7-1213/90-18. Копію рішення XX сесії V скликання від 18.10.2007 року Про надання земельної ділянку для ведення ОСГ надати немає можливості так як справи сесій Краснопавлівської селищної ради за 2007 рік знаходяться в Лозівському районному архіві (а.с.83,84).

Як вбачається з відповіді голови Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області Сухих Н.І. №641/02-24 від 11.06.2018 року на запит головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Близнюковському, Лозівському Первомайському районах управління з контролю за використанням за охороною земель, Головному Управлінню Держгеокадастру в Харківській області Р.М. Гладких на лист за №18-20-5,7-1213\90-18 від 06.06.2018 року виконком Красопавлівської селищної ради надає інформацію щодо використання земельної ділянки комунальної власності яка розташована поруч з земельною ділянкою з кадастровим номером 6323955400:01:000:0114, орієнтованою площею 10,0000 га, яка розташована в межах смт.Краснопавлівка Лозівського району Харківської області. У 1992 році по смт.Краснопавлівка було виділено із земель запасу 53,00 га під громадську житлову забудову із них 43.0000 га був зроблений поділ на земельні ділянки по 0.1500 га наданий громадянам піл забудову, залишок 10.0000 га залишився для подальшого розподілу за зверненням мешканцям смт.Краснопавлівка. Правовстановлюючих документів на теперішній час не має (а.с.85,86-87,181).

Згідно повідомлення заступника начальника Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області П.Якушко №9-20-5,7-2479/90-19 від 30.10.2019 року, управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області розрахунок розміру шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельної ділянки розраховується відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу , яка затверджена Постановою Кабінеру Міністрів України від 25.07.2007 №963, за формулою: Шс=Пс*Нп*Кф*Кі, де: Шс - розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, гривень; Пс - площа самовільно зайнятої земельної ділянки, гектарів; Нп - середньорічний дохід, який можна отримати від використання земель за цільовим призначенням, визначений у додатку 1, з урахуванням переліків, наведених у додатках 2 і 3; Кф - коефіцієнт функціонального використання земель, визначений у додатку 4; Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2007 та наступні роки, що визначаються відповідно до Порядку проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2000 року №783. Підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення, а саме: акт обстеження земельної ділянки; акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства; протокол про адміністративне правопорушення; припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства); що визначено у пункті 3.9 Постанови Пленуму Вищого Господарського суду України від 17 травня 2011 року №6 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин та Постанови Пленуму Вищого Господарського суду України від 17 грудня 2013 року №13 Про внесення змін і доповнень до деяких постанов пленуму Вищого господарського суду України . До Головного управління Держгеокадастру у Харківській області 08.10.2018 надійшов лист від Лозівського ВП ГУНП в Харківській області за №15429/119-86/24-2018 від 04.10.2018 з додатками. В зазначеному листі було вказано, що у провадженні слідчого відділення Лозівського ВП ГУНП в Харківській області перебуває кримінальне провадження №12018220380001753 від 26.09.2018 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 197-1 КК України за фактом самовільного зайняття земельної ділянки на території сел.Краснопавлівка Лозівського району Харківської області. У листі зазначено, що для встановлення точної площі земельної ділянки було залучено інженера-землевпорядника Дуданець О.О. , уточнена площа становить 11,3155 га та прохання виділити спеціаліста для розрахунку майнової шкоди. Управлінням слідчому відділенню Лозівського ВП ГУНП в Харківській області листом від 06.11.2018 №10-20-5-2170/90-18 надано відповідь, що у випадку фіксації правопорушення у передбаченому нормами діючого законодавства порядку та встановлення правопорушника, шкода, заподіяна самовільним зайняттям земельної ділянки площею 11,3155 га, комунальної форми власності з цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови, яку має бути сплачено до бюджету територіальної громади, дорівнює 216783,74 грн. та наведено таблицю розрахунку (а.с.128-129).

Як вбачається з довідки начальника Міськрайонного управління у Лозівському районі та м.Лозова Головного управління Держгеокадастру у Харківській області з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями ОСОБА_9 №9-20-0.23,041-207/124-19 від 20.11.2019 року: місце розташування земельної ділянки - Харківська область, Лозівський район, смт.Краснопавлівка, в межах населеного пункту; правовий статус земельної ділянки - землі запасу, комунальна власність; цільове призначення земельної ділянки - землі сільськогосподарського призначення, рілля; агровиробничі групи ґрунтів - 58л чорноземи звичайні серньогумусні глибокі легкоглинисті, віднесенні до особливо цінних груп ґрунтів; 65л чорноземи звичайні слабозмиті легкоглинисті, не віднесенні до особливо цінних груп ґрунтів; номер кадастрової зони та кадастрового кварталу - 6323955400:03:004; орієнтовна площа земельної ділянки, га - 11,5000 га (а.с.145-146).

20.11.2018 року за вих.№1276/02-24 головою Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області Сухих Н.І. було подано заяву до Лозівського ВП ГУНП в Харківській області про те, що в смт.Краснопавлівка, в межах населеного пункту, селищною радою виявлена земельна ділянка орієнтованою площею 11,0000 га, яка зорана невідомими особами. Цільове призначення даної земельної ділянки - для житлової та громадської забудови, яка на сьогоднішній день нікому не надана і перебиває у власності селищної ради (а.с.182).

Як вбачається з повідомлення заступника начальника - начальника Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області П.Якушко від 31.01.2020 року, розрахунок розміру шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельної ділянки розраховується відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу , яка затверджена Постановою Кабінеру Міністрів України від 25.07.2007 № 963, за формулою: Шс=Пс*Нп*Кф*Кі, де: Шс - розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, гривень; Пс - площа самовільно зайнятої земельної ділянки, гектарів; Нп- середньорічний дохід, який можна отримати від використання земель за цільовим призначенням, визначений у додатку 1, з урахуванням переліків, наведених у додатках 2 і 3; Кф - коефіцієнт функціонального використання земель, визначений у додатку 4; Кі- коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2007 та наступні роки, що визначаються відповідно до Порядку проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2000 року №783. Шкода, заподіяна внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки площею 11,3155 га, комунальної форми власності, з цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення, яку має бути сплачено до бюджету територіальної громади, дорівнює 16313,03 грн. та надано розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного використання земельної ділянки ОСОБА_1 (для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови) (в межах населеного пункту селище Краснопавлівка Лозівського району Харківської області) Згідно МЕТОДИКИ визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2007 р. №963, де розмір заподіяної шкоди складає 16313,03 грн. (а.с.192,193).

Відповідно до листа начальника Міськрайонного управління у Лозівському районі та м.Лозовій Головного Управління Держгеокадастру у Харківської області ОСОБА_9 №51/124-20 від 17.03.2020 року документація із землеустрою на земельну ділянку сільськогосподарського призначення (рілля) площею 11,3155 га на території Краснопавлівської селищної ради Лозівського району в управління не надходила (а.с.212,223).

Згідно пояснень свідка ОСОБА_9 - начальника Міськрайонного управління у Лозівському районі та м.Лозовій Головного Управління Держгеокадастру у Харківської області наданих в судовому засіданні, на підставі інформації, яка знаходиться у Лозівському районі та м.Лозовій Головного Управління Держгеокадастру у Харківської області, земельна ділянка, яка виділялася ОСОБА_10 , відноситься до земель сільськогосподарського призначення (рілля). Раніше ця земля перебувала в КСП ім.Пархоменко ( Родина ), потім була приєднана до Краснопавлівської селищної ради. Згідно документації та довідки про оцінку землі Краснопавлівської селищної ради, ця земельна ділянка - рілля. Для зміни цільового призначення земельної ділянки на той момент потрібно було зробити проект. В Держгеокадастрі є тільки грошова оцінка, яка підписана головую селищної ради, та вказана земельна ділянка, як - рілля, інші документи, щодо вказаної земельної ділянки відсутні. В Держгеокадастрі є проект організації території, в якій зазначено, що земельна ділянка сільськогосподарського призначення - рілля. Для того щоб змінити цільове призначення земельної ділянки з земель сільськогосподарського призначення на землі під забудову, селищна рада повинна була зробити генеральний план, на даний момент такого плану не має. Також зазначила, що їй не відомо, яким чином робиться розрахунок заподіяної шкоди.

Згідно пояснень свідка ОСОБА_3 - провідного спеціаліста - державного інспектора в сфері державного контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру в Харківськійц області, який в судовому засіданні повідомив, що за своїми функціональними обов`язками він ніяких розрахунків стосовно заподіяних збитків не виготовляв та не підписував, те що у розрахунку стоїть прізвище ОСОБА_3 , не означає, що він його робив. Він не займається розрахунками шкоди, оскільки це не входить до його обов`язків. Також пояснив, що розрахунок завданої шкоди робився на підставі листів від Краснопавлівської селищної ради, якщо це землі сільськогоспорадського призначення - один коефіцієнт, якщо це земля забудови - другий коефіцієнт, від цього міняється сума збитків, згідно Постанови. Для переведень земель сільськогосподарського призначення на землі під забудову виготовляється документація, одного плану не достатньо. Ця земельна ділянка не сформована, є тільки зона. Тільки по кадастровому номеру можливо узнати всю інформацію про землю та хто її власник. Селищний голова не може своїм внутрішнім наказом змінити цільове призначення земельної ділянки. Якщо земля відноситься до компетенції сільської або селищної голови, потрібно рішення сесії, якщо земля відноситься до Районної державної адміністрації - потрібне їх рішення сесії. Сесія виносить рішення та надає строк для виготовлення документації. Якщо документів не має, не можливо вважати, що було змінено цільове призначення землі. Саме Держкомзем встановлює належність земельної ділянки, а Держгеокадастр на підставі цього контролює, щодо правильності їх оформлення, правильність та законність її використання.

Стосовно правомірності звернення з даним позовом до суду керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області, суд зазначає наступне:

Відповідно до ст.23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. З огляду на викладене, зверненню прокурора з позовом до суду має передувати підтвердження судом підстав представництва інтересів держави в суді.

В обґрунтування підстав звернення до суду з позовом в інтересах держави в особі Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області, прокурор посилається на те, що відповідно до ст.122 ч.1 ЗК України сільські, селищні, міській ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб, Краснопавлівська селищна рада Лозівського району Харківської області є органом уповноваженим державою на розпорядження земельними ділянками комунальної форми власності, у тому числі земельних ділянок, які за своїм призначенням, відносяться до земель житлової та громадської забудови на території Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області.

Підставою звернення з позовною заявою керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області, на думку останнього, є самовільне зайняття ОСОБА_1 земельної ділянки, яке завдало значної шкоди власнику або законному володільцю. Вимога ст.23 Закону України Про прокуратуру щодо попереднього повідомлення Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області, про намір звернутися до суду за захистом інтересів держави з заявленим позовом виконана, що підтверджується листами №04-24/509вих.19 від 20.03.2019, № 04-24/791вих19 від 24.04.2019 року та листом селищного голови Краснопавлівської селищної ради №366/02-24 від 26.03.2019 року.

За таких обставин суд дійшов висновку, про наявність у даному випадку підстав для представництва прокурором інтересів держави у відповідності до ст.23 Закону України Про прокуратуру та порушив провадження у справі.

Щодо стягнення з ОСОБА_1 шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, судом встановлено наступне.

Приписами ст.16 ЦК України встановлено, що одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків (шкоди).

Згідно ч.1,3 ст.22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.

Згідно зі ст.1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка її завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням земельного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.

Стаття 1166 ЦК України містить правило про загальний (генеральний) делікт, відповідно до якого будь-яка шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам або майну фізичної або юридичної особи, повинна бути відшкодована особою, яка її завдала, в повному обсязі. Отже, загальною підставою деліктної відповідальності є протиправне, шкідливе, винне діяння заподіювача шкоди (цивільне правопорушення). У науці цивільного права акт завдання шкоди прийнято поділяти на такі складові елементи: а) протиправна поведінка особи; б) настання шкоди; в) причинний зв`язок між двома першими елементами; в) вина завдавача шкоди.

При цьому, для настання деліктної відповідальності необхідна наявність всіх складових правопорушення.

Протиправна поведінка особи може виявлятися у прийнятті нею неправомірного рішення або у неправомірній поведінці (діях або бездіяльності). Протиправною у цивільному праві вважається поведінка, яка порушує імперативні норми права або санкціоновані законом умови договору, внаслідок чого порушуються права іншої особи.

Під шкодою розуміється матеріальна шкода, що виражається у зменшенні майна потерпілого в результаті порушення належного йому майнового права, та (або) применшенні немайнового блага (життя, здоров`я тощо). У відносинах, що розглядаються, шкода це не тільки обов`язкова умова, але й міра відповідальності, оскільки за загальним правилом статті, завдана шкода відшкодовується у повному обсязі. Мова йде про реальну шкоду та упущену вигоду.

Виходячи з загальних принципів цивільного права для застосування такої міри відповідальності, як стягнення шкоди потрібна наявність причинного зв`язку між протиправною поведінкою особи та завданою шкодою, що є обов`язковою умовою відповідальності, яка передбачає, що шкода стала об`єктивним наслідком поведінки завдавача шкоди.

Деліктна відповідальність за загальним правилом настає лише за вини заподіювача шкоди. Тобто відсутність у діях особи умислу або необережності звільняє її від відповідальності, крім випадків, коли за нормами ЦК відповідальність настає незалежно від вини.

Тобто, для застосування такої міри відповідальності як стягнення шкоди, позивач повинен довести наявність шкоди (її розмір), протиправність дій відповідача, та причинний зв`язок між шкодою позивача та протиправними діями відповідача.

Вимоги позивача ґрунтуються на протиправній поведінці відповідача, яка полягає у самовільному користуванні земельною ділянкою без достатніх на це правових підстав.

Статтею 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно зі ст.125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Порядок передачі в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, передбачений статтею 124 цього ж Кодексу.

За приписами частини першої статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Документи, що посвідчують право на земельну ділянку, вказані в статті 126 Земельного кодексу України, зокрема, право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, право постійного користування земельною ділянкою - державним актом на право постійного користування, а право оренди земельної ділянки - договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.

Нормами статей 152,156 Земельного кодексу України закріплено, що: власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Статтею 211 Земельного кодексу України передбачено, що за самовільне зайняття земельної ділянки громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства.

Статтею 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель унормовано, що самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

В пунктах 12 і 16 постанови Пленуму Верховного Суду України від 16.04.2004 №7 Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ суд надав роз`яснення, що у випадках самовільного зайняття земельних ділянок шкода (збитки) відшкодовуються відповідно до статей 22,1166,1192 Цивільного кодексу України, статей 156,211,212 Земельного кодексу України у повному обсязі особами, що її заподіяли.

В силу ч.6 ст.82 ЦПК України вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.

Вироком Лозівського міськрайонного суду Харківської області від 15 лютого 2019 року ОСОБА_1 був визнаний винним у самовільному зайнятті земельної ділянки, та встановлено, що діями ОСОБА_1 заподіяно значну майнову шкоду державі в особі Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області на загальну суму 216783 грн. 74 коп.

Порядок визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок визначений постановою Кабінету Міністрів України Про затвердження Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття та знесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу №963 від 25.07.2007 (далі - Методика).

Відповідно до пункту 4 Методики при розрахунку збитків враховується площа самовільно зайнятої земельної ділянки.

Отже, визначення фактичної площі самовільно зайнятої земельної ділянки є умовою нарахування збитків.

Проте матеріали цивільної справи містять документи, в яких зафіксовано різні розміри площ земельних ділянок: 1) 11,3155 га - площа вказана в позові, вироку Лозівського міськрайонного суду від 15.02.2019 р., розрахунку заступника начальника ГУ Держгеокадастру в Харківській області від 06.11.2018 р.; 2) 11,500 га - в довідці з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями, наданої начальником міськрайонного управління у Лозівському районі та м. Лозова від 12.06.2019 р. (а.с.39) 3) 8,00 га в рішенні Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області від 18 жовтня 2007 року, згідно якого було ви рішено надати ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 і ОСОБА_1 земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства, площею 2 га строком на 10 років.

Крім того у вироку Лозівського міськрайонного суду Харківської області від 15.02.2019 р. є суперечності стосовно фактичного використання ОСОБА_1 земельної ділянки так зазначено, що ОСОБА_1 з травня 2018 року по вересень 2018 року, самовільно зайняв та використав земельну ділянку загальною площею 11,3155 га, розташовану за координатами: 49.1481085, 36.3419168, в межах населеного пункту cмт.Краснопавлівка, Лозівського району, Харківської області, шляхом посіву сільськогосподарської культури насіння соняшнику, яку в подальшому вирощував, обробляв та 17.09.2018 року зібрав, уклавши з ПОСП Гарант договір №26/9/2018 від 17.09.2018 року про надання послуг по збиранню соняшника на площі 10 га.

Пунктом 4 Методики встановлено, що розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, визначається:для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови) за такою формулою:

Шс = Пс х Нп х Кф х Кі (1),

де Шс - розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, гривень;

Пс - площа самовільно зайнятої земельної ділянки, гектарів;

Нп - середньорічний дохід, який можна отримати від використання земель за цільовим призначенням, визначений у додатку 1, з урахуванням переліків, наведених у додатках 2 і 3;

Кф - коефіцієнт функціонального використання земель, визначений у додатку 4;

Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2007 та наступні роки, що визначаються відповідно до Порядку проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2000 року №783 (Офіційний вісник України, 2000 р., N 20, ст. 823);

для земель житлової та громадської забудови за такою формулою:

Шс = Пс х (Нпз х Кн х Кк) х Кф х Кі (2),

де Шс, Пс, Кф і Кі - мають таке саме значення, як у формулі 1;

Нпз - середньорічний дохід, який можна отримати від використання земель житлової та громадської забудови за цільовим призначенням відповідно до групи населених пунктів за чисельністю населення, визначений у додатку 5;

Кн - коефіцієнт, що застосовується до населених пунктів обласного значення, мм. Києва та Севастополя, визначений у додатку 6;

Кк - коефіцієнт, що застосовується до населених пунктів, віднесених до курортних, визначений у додатку 7.

Суд критично оцінює надані позивачем докази розміру заподіяної відповідачем шкоди оскільки: в наданому позивачем розрахунку розміру шкоди, який зроблений спеціалістом (інспектором) ГУ Держгеокадастру в Харківській області не вірно зазначене цільове призначення земельної ділянки, а саме вказане цільове призначення - землі житлової та громадської забудови. Однак в судовому засіданні було встановлено, що земельні ділянки, які надавалися ОСОБА_1 в користування є землями сільськогосподарського призначення.

Так допитаний в судовому засіданні начальник міськрайонного управління Держгеокадастру у Лозівському районі та м. Лозова повідомив, що відповідне цільове призначення земельної ділянки не змінювалось після передачі земель від КСП Родина до Краснопавлівської селищної ради, проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки не розроблялося та не затверджувалося Краснопавлівською селищною радою, та на даний час це земельна ділянка сільськогосподарського призначення.

Положеннями частини першої статті 20 Земельного кодексу України встановлено, що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

За змістом статті 19 ЗК України 1990 року (в редакції, яка була чинною на час прийняття рішення Краснопавлівською селищною радою) сільські, селищні Ради народних депутатів надають земельні ділянки у користування для всіх потреб із земель сіл, селищ, а також за їх межами для будівництва шкіл, лікарень, підприємств торгівлі та інших об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням населення (сфера послуг), сільськогосподарського використання, ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства, індивідуального житлового, дачного і гаражного будівництва, індивідуального і колективного садівництва, городництва, сінокосіння і випасання худоби, традиційних народних промислів.

Надання земельних ділянок здійснюється за проектами відведення цих ділянок.

Розробку проектів відведення земельних ділянок, перенесення їх меж у натурі (на місцевість) і виготовлення документів, що посвідчують право користування землею, здійснюють державні та інші землевпорядні організації.

Як повідомив в судовому засіданні голова Краснопавлівської селищної ради, селищною радою було прийняте рішення про передачу громадянам земельних ділянок під забудову, однак проект землеустрою земельних ділянок розроблений не був.

На підставі викладеного, суд вважає, що при здійсненні розрахунку розміру завданої відповідачем шкоди, яка зазначена у вироку Лозівського міськрайонного суду Харківської області від 15.02.2019 року, невірно була застосована формула, визначена для земель житлової та громадської забудови.

У пункті 3.9 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин роз`яснено, що згідно з пунктом 3.1 наказу Державного агентства земельних ресурсів України та Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007 N 110 Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 №963 підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення, а саме: - акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства; - протокол про адміністративне правопорушення; - припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства); - акт обстеження земельної ділянки.

Отже, підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі або територіальній громаді внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, є зазначені документи в їх сукупності, оскільки саме вони можуть підтвердити сам факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки та період часу, протягом якого вона використовується без належних правових підстав.

Пунктом 7 Постанови Пленуму ВСУ №14 від 18.12.2009 року Про судове рішення передбачено, що при розгляді справи про цивільно-правові наслідки дій особи, стосовно якої ухвалено вирок, що набрав законної сили, або постанову суду у справі про адміністративне правопорушення, цей вирок або постанова обов`язкові для суду лише з питань, чи мали місце ці дії та чи вчинені вони цією особою. Тому, розглядаючи позов, який випливає з кримінальної справи чи зі справи про адміністративне правопорушення, суд не вправі обговорювати вину відповідача, а може вирішувати питання лише про розмір відшкодування. Інші прийняті в рамках кримінальної справи чи справи про адміністративне правопорушення постанови оцінюються судом згідно з положеннями статті 212 ЦПК. На підтвердження висновку суду щодо розміру відшкодування збитків у рішенні, крім посилання на вирок у кримінальній справі чи постанову у справі про адміністративне правопорушення, необхідно також зазначати докази, подані сторонами при розгляді цивільної справи (наприклад, врахування матеріального становища відповідача або вини потерпілого).

В п.18 Постанови Пленуму ВСУ №3 від 31.03.1989 року (зі змінами та доповненнями) Про практику застосування судами України законода давства про відшкодування матеріальної шкоди, заподіяної злочином, і стягнення безпідставно нажитого майна при розгляді в порядку цивільного судочинства позову, що випливає з кримінальної справи, суд згідно з роз`ясненням, даним у п.3 постанови №11 Пленуму Верховного Суду України від 29 грудня 1976 року Про судове рішення , визначає суми, що підлягають стягненню на відшкодування шкоди, з урахуванням доказів, як наявних у кримінальній справі, так і додатково представлених сторонами і зібраних з ініціативи суду (із змінами, внесеними згідно з Постановами Пленуму Верховного Суду №13 від 25.12.92 та №14 від 18.12.2009).

Якщо в результаті встановленого в порядку цивільного судочинства розміру шкоди виникне необхідність перегляду вироку суду або постанови органу розслідування про закриття справи, суд, що розглядає цивільну справу, виносить рішення з урахуванням усіх досліджених ним доказів і зобов`язаний порушити питання про перевірку законності й обґрунтованості вироку чи постанови.

Відповідно до примітки ст.197-1 КК України шкода, передбачена частиною першою статті, визнається значною, якщо вона у сто і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян. Злочин передбачений ч.1 ст.197-1 КК України сформульований законодавцем як злочин з матеріальним складом. Обов`язковою ознакою його об`єктивної сторони є настання суспільно небезпечного наслідку - завдання значної шкоди законному володільцю або власнику земельної ділянки. Заподіяння шкоди у менших розмірах тягне адміністративну віддповідальність за ст.53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Згідно розрахунку заступника начальника ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 27.01.2020 року - шкода заподіяна внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки (для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови) в межах населеного пункту селище Краснопавлівка Лозівського району Харківської області) площею 11,3155 га, складає 16313,03 грн. Вказаний розмір шкоди є значно менший ніж передбачено законодавством для настання кримінальної відповідальності, а отже в діях ОСОБА_1 відсутня обов`язкова ознака об`єктивної сторони злочину передбаченого ст.197-1 ч.1 КК України. Даний факт відповідно до постанови Пленуму ВСУ №3 від 31.03.1989 р. (зі змінами та доповненнями) Про практику застосування судами України законодадавства про відшкодування матеріальної шкоди, заподіяної злочином, і стягнення безпідставно нажитого майна є підставою для перегляду вироку та кваліфікації дій ОСОБА_10 за відповідною статтею Кодексу України про адміністративні правопорушення (в межах строків передбачених ст.38 КУпАП). В цьому випадку підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, будуть матеріали справи про адміністративне правопорушення, а саме: - акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства; - протокол про адміністративне правопорушення; - припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства); - акт обстеження земельної ділянки, а тому суд вважає за необхідне повністю відмовити в задоволенні позову та не стягувати шкоду в розмірі 16313,03 грн.

Згідно Постанови пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ №10 від 17.10.2014 року Про застосування судами законодавства про судові витрати у цивільних справах , ухвалюючи рішення у справі, провадження в якій відкрито за заявою прокурора, суд у разі повного або часткового задоволення позову (скарги) стягує судовий збір із відповідача (повністю або пропорційно до задоволених вимог), якщо він не звільнений від сплати судового збору; у разі ж повної або часткової відмови в позові судовий збір стягується з визначеного прокурором позивача (так само повністю або пропорційно до задоволених вимог), за винятком випадків, коли позивача звільнено від сплати судового збору та коли позивачем у справі є сам прокурор.

Відповідно до ч.3 ст.129 Конституції України, основними засадами судочинства є, зокрема, законність, рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

На підставі викладеного, аналізуючи зазначені норми закону, всебічно, повно, об`єктивно та безпосередньо дослідивши наявні у справі докази, з`ясувавши обставини, на які посилався позивач як на підставу своїх вимог, а відповідач як на підставу своїх заперечень, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок у їх сукупності, беручи до уваги, що матеріали справи містять документи, в яких зафіксовано різні розміри площ земельних ділянок, які використовував відповідач та не містять інформації стосовно площі фактично використаної відповідачем земельної ділянки, беручи до уваги, що при здійсненні розрахунку розміру завданої відповідачем шкоди, була невірно застосована формула, визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного використання земельної ділянки з категорією земель за основним цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Керуючись ст.12,13,81,258,259,263-265,354 ЦПК України, суд -

вирішив:

В задоволенні позовних вимог Лозівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Краснопавлівської селищної ради Лозівського району Харківської області до ОСОБА_1 про стягнення шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки- відмовити.

У відповідності до вимог п.18 постанови Пленуму ВСУ №3 від 31.03.1989 року (зі змінами та доповненнями) Про практику застосування судами України законодавства про відшкодування матеріальної шкоди, заподіяної злочином, суд, що розглядає цивільну справу, зобов`язаний порушити питання про перевірку законності й обґрунтованості вироку, а тому роз`яснює учасникам справи право на перегляд вироку суду за нововиявленими обставинами.

Рішення може бути оскаржено в Харківський апеляційний суд через Лозівський міськрайонний суд Харківської області шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення виготовлено 21.04.2020 року.

Позивач: Лозівська місцева прокуратура Харківської області, адреса: Харківська область, м.Лозова, вул.Богданівська,17;

Краснопавлівська селищна рада Лозівського району Харківської області, адреса: Харківська область, Лозівський район, смт.Краснопавлівка, мкрн., буд.16, код ЄДРПОУ 04397017;

Відповідач: ОСОБА_1 , зареєстрований та проживає за адресою: АДРЕСА_3 .

Суддя О.А.Ткаченко

СудЛозівський міськрайонний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення15.04.2020
Оприлюднено23.04.2020
Номер документу88880820
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —629/1980/19

Ухвала від 19.02.2021

Цивільне

Лозівський міськрайонний суд Харківської області

Ткаченко О. А.

Ухвала від 28.12.2020

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Ухвала від 29.10.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Яремко Василь Васильович

Постанова від 22.09.2020

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Постанова від 22.09.2020

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Ухвала від 02.06.2020

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Ухвала від 02.06.2020

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Рішення від 15.04.2020

Цивільне

Лозівський міськрайонний суд Харківської області

Ткаченко О. А.

Рішення від 15.04.2020

Цивільне

Лозівський міськрайонний суд Харківської області

Ткаченко О. А.

Ухвала від 13.02.2020

Цивільне

Лозівський міськрайонний суд Харківської області

Ткаченко О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні