Рішення
від 06.05.2020 по справі 320/5699/19
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 травня 2020 року м. Київ справа №320/5699/19

Суддя Київського окружного адміністративного суду Журавель В.О., розглянувши адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОГРАН" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулась Державна служба геології та надр України (далі - позивач) з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОГРАН" (далі - відповідач), в якому просить суд:

- припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5353 від 13 січня 2011 р.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що за результатами Акту перевірки від 28 вересня 2018 р. № 06-03/22/2018-71/п (198) виявлено 8 порушень. Проте, упродовж тривалого часу відповідачем не усунуто ці порушення. У зв`язку з цим Держгеонадра України наказом № 76 від 11 березня 2019 р. зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 5353 та надано 10 днів для усунення порушень. Через невжиттям відповідачем заходів щодо усунення порушень позивач звернувся до суду із позовом про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5353 від 13 січня 2011 р.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2019 р. відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі та призначено судове засідання.

Відповідач, належним чином повідомлений про час, дату та місце проведення судового засідання, до суду у призначені судові засідання не прибув, про причини неявки суд не повідомив, відзив до суду не подав, з клопотанням та іншими заявами до суду не звертався.

6 листопада 2019 р. та 28 грудня 2019 р. від позивача надійшли клопотання про подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.

17 січня 2020 р. сторони у судове засідання не прибули.

Ураховуючи положення ч. 9 ст. 205 КАС України, розгляд справи здійснено судом без участі представників сторін у порядку письмового провадження за наявними у справі доказами.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Міністерством охорони навколишнього природного середовища України видано позивачу спеціальний дозвіл на користування надрами від 13 січня 2011 року № 5353, яким надано право на видобування гранодіориту, назва родовища - Острівське родовище, місцезнаходження - Київська область, Рокитнянський район, площею - 15,0 га, строком дії - на 20 (двадцять) років до 13 січня 2031 р..

Особливі умови спеціального користування надрами полягали в покладанні на надрокористувача низки обов`язків, а саме: виконання умов Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Київській області /екологічна картка від 27 липня 2010 р. б/н; виконання умов Держгірпромнагляду - лист від 11 жовтня 2010 р. № 1/03-7.12/7340; виконання рекомендацій ДКЗ України (п.3,10 протоколу від 4 лютого 2010 р. № 1912); щорічний радіаційний контроль за породами в кар`єрі та готової продукції на відповідність вимогам НРБУ- 97; своєчасна і в повному обсязі сплата обов`язкових платежів (в тому числі, збору за геологорозвідувальні роботи) до Державного бюджету згідно з чинним законодавством; щорічна звітність перед ДНВП Геоінформ України згідно з формою 5-гр; обов`язковий моніторинг та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до абзацу третього пункту 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615.

Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 23 грудня 2015 року № 5353, укладена між Державною службою геології та надр України та Товариством з обмеженою відповідальністю "ЄВРОГРАН".

28 листопада 2017 р. наказом позивача № 523 затверджено річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної служби геології та надр України на 2018 рік. Відповідно до додатку до цього наказу передбачено проведення перевірки, а саме: найменування суб`єкта господарювання - Товариства з обмеженою відповідальністю ЄВРОГРАН ; місце провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання, або його відокремлених підрозділів - Київська область, Рокитнянський район, с. Острів, вул. 8 березня, буд. 80, Родовище Острівське; код ЄДРПОУ - 36826562; вид господарської діяльності - видобування корисних копалин - Гранодіотрит на підставі дозволу № 5353 від 13 січня 2011 р.; примітка - державний геологічний контроль; ступінь ризику - високий; дата початку проведення заходу - 18 вересня 2018 р.; ступінь проведення заходу - 10 днів.

3 серпня 2019 р. позивачем видано наказ № 269 Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у вересні 2018 р. . Відповідно до витягу з переліку надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у вересні 2018 р.. зобов`язано провести перевірку за наступними відомостями: номер дозволу № 5353; дата видачі - 13 січня 2011 р.; предмет перевірки - дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини); код ЄДРПОУ - 36826562; власник спеціального дозволу на користування надрами - Товариство з обмеженою відповідальністю ЄВРОГРАН .

14 вересня 2018 р. позивачем видано направлення на проведення перевірки № 903-14/06.

У подальшому позивачем прийнято та направлено на адресу відповідача повідомлення про проведення планової перевірки. Ним відповідача повідомлено, що відповідно до частини четвертої статті 5 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік, затвердженого наказом Держгеонадр від 28 листопада 2017 р. № 523 та наказу Держгеонадр від 3 серпня 2018 р. № 269 Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у вересні 2018 року , у строк з 17 вересня по 1 жовтня 2018 року посадовими особами Державної служби геології та надр України буде проведена планова: перевірка дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування Товариством з обмеженою відповідальністю ЄВРОГРАН , якому наданий спеціальний дозвіл на користування надрами № 5353 від 13 січня 2011 р.

28 вересня 2018 р. позивачем складено Акт перевірки № 06-03/22/2018-17/п (198) дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини), в якому позивачем під час державного геологічного контролю виявлено наступні порушення:

1) відсутній Проект розробки родовища корисних копалин, затверджений та погоджений в установленому порядку;

2) не виконується підпункт 5.3. пункту 5 Угоди про умови користування надрами 5353 від 23 грудня 2015 р. та пункт 3 Програми робіт в частині підготовки матеріалів на отримання земельної ділянки для потреб, пов`язаних з користуванням надрами в установленому порядку (строк проведення - 1 кв. 2017 року - 3 кв. 2017 року);

3) не виконується підпункт 5.3. пункту 5 Угоди про умови користування надрами 5353 від 23 грудня 2015 р. та пункт 2 Програми робіт в частині підготовки матеріалів для отримання акту надання гірничого відводу і отримання його в установленому порядку (строк проведення - 2 кв. 2016 року - 4 кв. 2016 року);

4) не виконується підпункт 5.3 пункту 5 Угоди про умови користування надрами 5353 від 23 грудня 2015 р. та пункт 4 Програми робіт в частині підготовки родовища до розробки (строк проведення - 4 кв. 2017 року);

5) не виконується підпункт 5.3. пункту 5 Угоди про умови користування надрами 5353 від 23 грудня 2015 р. та пункту 5 Програми робіт в частині початку видобування 50-200 тис.м 3 на рік (строк проведення - 1 кв. 2018 року);

6) відсутній Акт про передачу розвіданого Острівського родовища для промислового освоєння;

7) не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами в частині видобування гранодіоритів, придатних для виробництва щебеню будівельного та каменю бутового, а також пісків, придатних для рекультивації, благоустрою та планування. Відсіви, отримані при подрібненні гранодіоритів, придатні для дорожнього будівництва, рекультивації, благоустрою та планування;

8) не виконано п. 2 особливі умови спеціального дозволу на користування надрами № 5353 від 13 січня 2011 р. в частині виконання умов Держгірпромнагляду - лист від 11 жовтня 2010 р. № 1/03-7.12/7340, а саме: не отримано Акт про надання гірничого відводу.

В Акті перевірки вказано, що директор Товариства з обмеженою відповідальністю ЄВРОГРАН ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 . у м. Біла Церква з актом перевірки ознайомлена, від підпису та отримання відмовилась. Акт перевірки 06-03/22/2018-17/п (198) від 28 вересня 2018 р. буде направлено рекомендованим листом з повідомленням про вручення за адресою: АДРЕСА_1 .

10 жовтня 2018 р. позивачем винесено припис № 1028-14/06 про усунення порушень, які виявлені в Акті перевірки. Відповідно до цього припису відповідачу запропоновано у строк до 9 липня 2018 р. усунути вищезазначені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

Наказом позивача від 11 березня 2019 року № 76 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 5353 від 13 січня 2011 р. та встановлено термін у 10 календарних днів для усунення порушень законодавства.

Держгеонадра України листом від 21 березня 2019 р. № 5442/03/14-19 доведено до відома відповідача про прийняте рішення та зобов`язано протягом 10 днів подати відомості про усунення правопорушення. Це поштове відправлення було доставлено за адресою відповідача та потім повернуто позивачу за закінченням терміну зберігання.

Листом № 12416/03/14-19 від 9 липня 2019 року Держгеонадра України повідомило відповідача про розгляд питання щодо подальшої дії спеціального дозволу в судовому порядку та запропонувало відповідачу у п`ятнадцятиденний термін надати власну позицію на згоду чи не згоду на припинення права користування спеціальними надрами. Вказаний лист позивачем направлено засобами поштового зв`язку, що підтверджується наявними матеріалами справи. Це поштове відправлення було доставлено за адресою відповідача та потім повернуто позивачу за закінченням терміну зберігання.

Відповіді на лист від 9 липня 2019 р. позивачем не отримано, у зв`язку з чим він звернувся до суду з цим позовом про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5353 від 13 січня 2011 р., виданого відповідачу.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Згідно з вимогами ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян належить до завдань Кодексу України про надра.

Відповідно до вимог статті 13 цього Кодексу України про надра встановлено, що користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Частиною 1 ст. 19 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Згідно з вимогами статті 16 Кодексу України про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року за № 1174 (далі - Положення № 1174).

Пунктом 4 №1174 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Позивач також здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України (підпункт 12 пункту Положення № 1174),

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначення процедури продовження строку дії, переоформлення, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулює Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (далі - Порядок № 615).

Пунктом 10 Порядку 615 встановлено, що невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.

Згідно з вимогами пункту 5.3 угоди про умови користування надрами від 13 січня 2011 року № 5353 встановлено обов`язки користувача надр, серед яких, зокрема:

- забезпечувати охорону надр та довкілля в межах ділянки надр, наданої в користування, а також забезпечувати приведення порушених земель у стан, придатний для використання, відповідно до Програми робіт;

- проводити та фінансувати роботи у термін та в межах, зазначених у Програмі робіт;

- дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з користуванням надрами;

- допустити представників Держгеонадра для здійснення державного геологічного контролю;

- відшкодовувати збитки, заподіяні підприємствам, установам, організаціям, громадянам та довкіллю в установленому законодавством порядку;

- використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано;

- забезпечити безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища;

- дотримуватися вимог, передбачених Дозволом та цією Угодою;

- надавати в установленому порядку Держгеонадрам інформацію щодо користування надрами;

- застосовувати прогресивні технології і техніку, що забезпечують повне, комплексне і раціональне вивчення надр;

- зберігати розвідувальні гірничі виробки і свердловини, які можуть бути використані при розробці родовищ та в інших цілях, і ліквідовувати в установленому порядку виробки і свердловини, які не підлягають подальшому використанню;

- зберігати геологічну і виконавчо-технічну документацію, зразка гірських порід і руд, дублікатів проб корисних копалин, які можуть бути використанні при подальшому вивченні надр;

- дотримуватися протилежної безпеки на родовищі та нести за неї персональну відповідальність;

- зупинити проведення на наданій йому в користуванні ділянці робіт, передбачених Дозволом, після зупинення дії Дозволу або анулювання Дозволу;

- у разі зупинення дії Дозволу проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникнення аварійної ситуації або усунення її наслідків.

Відповідно до вимог пункту 22 Порядку №615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі:

- порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;

- виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення;

- невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

Пунктом 23 Порядку 615 визначено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Згідно з вимогами ст. 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Статтею 25 Кодексу України про надра встановлено, що права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України. Збитки, завдані порушенням прав користувачів надр, підлягають відшкодуванню в повному обсязі відповідно до законодавчих актів України.

Вимогами ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра передбачено випадки припинення права користування надрами.

Так, право користування надрами припиняється у разі:

1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;

4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Крім того, згідно з вимогами пункту 7 статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру разі здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності, або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Із змісту наведених правових норм видно, що головною з підстав припинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами та невиконання обов`язків, визначених статтею 24 Кодексу України про надра, спеціальним дозволом на користування надрами та Угодою до нього.

Як встановлено судом, у наданому відповідачу дозволі було передбачено особливі умови спеціального користування надрами, які полягали в покладанні на надрокористувача низки обов`язків. Серед таких умов було визначено й обов`язок своєчасно і в повному обсязі виконувати пункт 5.3 пункту 5 Угоди про умови користування надрами № 5353 від 28 вересня 2018 р. Проте, як свідчить акт перевірки та подальше листування з позивачем, відповідачем цей обов`язок не виконано.

Про невиконання відповідачем вказаного обов`язку Держгеонадра України повідомляли відповідача у встановленому порядку та прийняли рішення про зупинення дії дозволу. Листом від 21 березня 2019 р. № 5442/03/14-19 позивач довів до відома відповідача про прийняте рішення та зобов`язав подати документи на виконання припису від 5 жовтня 2018 р. № 1028-14/06. Вказаний лист направлено засобами поштового зв`язку, що підтверджується наявними в матеріалах справи документами.

Крім того, Держгеонадра направило лист від 9 липня 2019 р. № 12416/03/14-19 з проханням надати до Держгеонадр у 15-денний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5353 від 13 січня 2011 р. у зв`язку з порушення вимог передбачених спеціальними дозволами. Вказаний лист направлено засобами поштового зв`язку, що підтверджується наявними документами в матеріалах справи. Разом, з тим, інформація щодо згоди на анулювання спеціального дозволу на користування надрами до Держгеонадр не надходила.

Суд звертає увагу, що відповідачем також не надано інформації про надіслання на адресу позивача Державної служби геології та надр України власної позиції (згоди/незгоди) на припинення права користування надрами судовому порядку.

Суд враховує, що відповідно до передбаченої Порядком № 615 угоди про користування надрами відповідач зобов`язаний дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з користуванням надрами; дотримуватися вимог, передбачених Дозволом та цією Угодою.

При цьому, згідно з приписами п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра передбачено можливість припинення права користування надрами у випадку порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктах 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.

Верховним Судом України у постановах від 25 червня 2011 року у справі № 21-36а11, від 19 вересня 2011 року у справі № 21-164а11 та від 10 грудня 2013 року у справі № 21-450а13 та постановах Верховного Суду від 10 травня 2018 року у справі № 802/4846/13-а та від 26 червня 2018 року у справі № 802/923/14-а було зроблено правовий висновок про те, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.

Зазначена норма спрямована на захист інтересів надрокористувачів шляхом надання їм права вимагати (шляхом надання/висловлення письмової незгоди) від уповноваженого органу судової, а не адміністративної процедури припинення права користування надрами. При цьому, законом презюмується, що саме судовий порядок є додатковою гарантією ефективного захисту прав надрокористувача, що і було забезпечено позивачем у цій справі шляхом звернення до суду.

Отже, орган, який від імені держави надав дозвіл на користування надрами, повноважний припинити право користування надрами у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 статті 26 Кодексу України "Про надра", лише за наявності згоди на це користувача надрами.

Це означає, що за відсутності такої згоди надрокористувача це право може бути припинено судом.

Верховним Судом у постанові від 3 травня 2018 року у справі № 812/1074/17, у постанові від 18 жовтня 2018 року у справі № 812/1735/17 вже висловлювалась правова позиція з приводу застосування положень частини першої статті 26 Кодексу України про надра. Зокрема, згідно з цією позицією ненадходження будь-якої інформації від надрокористувача з приводу питання про анулювання спеціального дозволу не може розцінюватися, як відсутність заперечень.

Відповідно до вимог ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Оскільки судом у цій справі встановлено порушення відповідачем вимог, передбачених спеціальним дозволом, то суд дійшов висновку про наявність підстав для припинення права користування надрами згідно з п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку № 615.

Положеннями статті 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані виконувати вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою. Отже, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, є самостійною підставою для припинення права користування ними.

З огляду на те, що відповідачем не надано згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права у судовому порядку.

Суд зазначає, що Державною службою геології та надр України вжито необхідні заходи щодо встановлення достатніх строків для усунення відповідачем порушень вимог користування надрами, про що свідчить направлення листів відповідачу, копії яких наявні у справі і досліджені судом.

Отже, позивачем дотримано вимог пункту 7 статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", згідно з яким дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру разі здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності, або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Таким чином, беручи до уваги наведене, з метою забезпечення належної правової реалізації визначених законом повноважень позивача на звернення до суду з такими вимогами, суд дійшов висновку про можливість задовольнити даний позов шляхом припинення права користування надрами відповідача шляхом анулювання виданого йому спеціального дозволу на користування надрами.

Позивачем під час розгляду справи було надано належні та допустимі докази на підтвердження обґрунтованості позовних вимог, а наведені ним доводи не було спростовано відповідачем. Відповідачем в обґрунтування правомірності своїх дій жодних доказів не надано, як не надано відомостей про усунення виявлених порушень - повного або часткового. Під час судового розгляду справи відповідач не скористався своїм правом надати докази на свій захист. Отже, позовні вимоги є обґрунтованими, а тому позов підлягає задоволенню.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255, 295 КАС, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Припинити право користування надрами Товариства з обмеженою відповідальністю "Надра Геоцентр" шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 13 січня 2011 року № 5353.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Відповідно до пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 47, 79, 80, 114, 122, 162, 163, 164, 165, 169, 177, 193, 261, 295, 304, 309, 329, 338, 342, 363 цього Кодексу, а також інші процесуальні строки щодо зміни предмета або підстави позову, збільшення або зменшення розміру позовних вимог, подання доказів, витребування доказів, забезпечення доказів, а також строки звернення до адміністративного суду, подання відзиву та відповіді на відзив, заперечення, пояснень третьої особи щодо позову або відзиву, залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви, пред`явлення зустрічного позову, розгляду адміністративної справи, апеляційного оскарження, розгляду апеляційної скарги, касаційного оскарження, розгляду касаційної скарги, подання заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами продовжуються на строк дії такого карантину.

Строк, який встановлює суд у своєму рішенні, не може бути меншим, ніж строк дії карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Повне найменування сторін:

Позивач - Державна служба геології та надр України, місцезнаходження: вул. Ежена Потьє, 16, м. Київ, 03057, код ЄДРПОУ - 37536031.

Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ЄВРОГРАН", адреса: вул. 8 Березня, буд. 80, с. Острів, Рокитнянський район, Київська область, 09631, код ЄДРПОУ - 09631.

Суддя Журавель В.О.

Дата складення рішення суду 6 травня 2020 року.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.05.2020
Оприлюднено06.05.2020
Номер документу89085546
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/5699/19

Ухвала від 23.11.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 14.10.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 09.08.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 25.01.2021

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Честнєйша Ю. О.

Ухвала від 24.06.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Рішення від 06.05.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Рішення від 01.11.2019

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Колодіна Л. В.

Ухвала від 24.10.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 08.10.2019

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Колодіна Л. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні