Постанова
від 05.05.2020 по справі 1.380.2019.000607
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 травня 2020 рокуЛьвівСправа № 1.380.2019.000607 пров. № А/857/2590/20 Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Довгополова О.М.,

суддів Гудима Л.Я., Святецького В.В.

з участю секретаря судового засідання Гавгун С.Р.,

представника позивача Куксова В.Г.,

представника відповідача Фединишена С.М.,

третьої особи ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу Сколівської районної державної адміністрації Львівської області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 липня 2019 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Гірськолижний комплекс Волосянка до Сколівської районної державної адміністрації Львівської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії, -

суддя (судді) в суді першої інстанції - Качур Р.П.,

час ухвалення рішення - 19:21:42,

місце ухвалення рішення - м. Львів,

дата складання повного тексту рішення - 18.07.2019 року,

ВСТАНОВИВ:

ТзОВ Гірськолижний комплекс Волосянка звернулося до суду з позовом до Сколівської районної державної адміністрації Львівської області, яким просило: визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо незатвердження містобудівної документації: Детальний план території земельної ділянки для обслуговування існуючих нежитлових будівель, а саме очисних споруд бази відпочинку ІНФОРМАЦІЯ_1 на території Волосянківської сільської ради (за межами населеного пункту) Сколівського району Львівської області , Детальний план території земельної ділянки для обслуговування існуючих нежитлових будівель, а саме кафе на 48 місць, громадських вбиралень, очисних споруд, резервуарів та витягів буксирних, які належать ТзОВ ГК Волосянка відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (індексний номер 92272508 від 19.07.2017 року) в урочищі Високий Верх за межами с. Волосянка та за межами с. В. Рожанка на території Славської селищної ради Сколівського району Львівської області , Детальний план території земельної ділянки для обслуговування нерухомого майна, а саме пасажирської канатно-крісельної дороги, яка належить позивачу відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності (індексний номер 11888267 від 30.10.2013 року), на гору Зворець за межами с. Волосянка на території Славської селищної ради Сколівського району Львівської області ; зобов`язати відповідача затвердити вказану містобудівну документацію.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 09 липня 2019 року позов задоволено частково: визнано протиправною бездіяльність Сколівської районної державної адміністрації Львівської області щодо незатвердження містобудівної документації; зобов`язано Сколівську районну державну адміністрацію Львівської області вирішити питання про затвердження у встановлений Законом України Про регулювання містобудівної діяльності строк містобудівної документації: Детальний план території земельної ділянки для обслуговування існуючих нежитлових будівель, а саме очисних споруд бази відпочинку ІНФОРМАЦІЯ_1 на території Волосянківської сільської ради (за межами населеного пункту) Сколівського району Львівської області ; Детальний план території земельної ділянки для обслуговування існуючих нежитлових будівель, а саме, кафе на 48 місць, громадських вбиралень, очисних споруд, резервуарів та витягів буксирних, які належать ТзОВ ГК Волосянка відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (індексний номер: 92272508 від 19.07.2017 року) в урочищі Високий Верх за межами с. Волосянка та за межами с. В. Рожанка на території Славської селищної ради Сколівського району Львівської області ; містобудівної документації Детальний план території земельної ділянки для обслуговування нерухомого майна, а саме пасажирської канатно-крісельної дороги, яка належить ТзОВ ГК Волосянка відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності (індексний номер 11888267 від 30.10.2013 року), на гору Зворець за межами с. Волосянка на території Славської селищної ради Сколівського району Львівської області з урахуванням висновків суду; у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Рішення в частині задоволення позову в апеляційному порядку оскаржив відповідач. Вважає, що суд порушив норми матеріального і процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, неповно з`ясував обставини, що мали значення для вирішення справи і висновки суду не відповідають обставинам справи. Просить скасувати рішення і ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

На обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що Сколівська районна державна адміністрація Львівської області є замовником містобудівної документації, щодо якої існує спір, з повним обсягом прав та обов`язків, визначених Законом України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 року № 3038-VI (далі - Закон № 3038-VI). Відповідно, у позивача відсутнє право на здійснення контролю за розробленням містобудівної документації та відсутнє право на подання її на затвердження. Причиною відмови у затвердженні детальних планів територій була необхідність врахування громадських інтересів, які не були враховані під час розроблення проектів містобудівної документації, а також відсутність стратегічної екологічної оцінки. Крім того, відповідач посилається на порушення та незакінчення процедури громадський слухань вказаних проектів. В додаткових поясненнях відповідач також зазначив, що після утворення Славської об`єднаної територіальної громади їй було передано, в тому числі, земельні ділянки, щодо яких розроблялись спірні детальні плани територій, отже, повноваження щодо розпорядження цими ділянками на даний час належить до повноважень Славської селищної ради, а не Сколівської районної державної адміністрації.

Треті особи ОСОБА_2 і ОСОБА_3 подали клопотання про відкладення розгляду справи, які мотивують неможливістю прибути в судове засідання через запровадження карантинних заходів, пов`язаних із запобіганням поширення коронавірусної хвороби (COVID-19).

Відповідно до ч. ч. 2, 3 ст. 313 Кодексу адміністративного судочинства України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи. Якщо суд апеляційної інстанції визнав обов`язковою участь у судовому засіданні учасників справи, а вони не прибули, суд апеляційної інстанції може відкласти апеляційний розгляд справи.

Зважаючи на положення ст. 313 Кодексу адміністративного судочинства України, враховуючи, що в матеріалах справи достатньо доказів для її належного розгляду, колегія суддів не вбачає підстав для відкладення розгляду справи, оскільки учасники справи належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду, а їх участь у судовому засіданні не визнана обов`язковою.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін та третьої особи, обговоривши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити з таких підстав.

Як встановив суд, Сколівська районна державна адміністрація Львівської області прийняла розпорядження від 14.07.2017 року № 232 Про розроблення детального плану території земельної ділянки для обслуговування існуючих нежитлових будівель ТзОВ ГК Волосянка та № 231 Про розроблення детального плану території земельної ділянки для обслуговування нежитлових будівель ТзОВ ГК Волосянка (в яке 18.06.2018 року було внесено зміни).

17.08.2018 року Сколівська районна державна адміністрація Львівської області прийняла розпорядження № 215 Про розроблення детального плану території земельної ділянки для обслуговування канатно-крісельної дороги ТзОВ ГК Волосянка .

На виконання вказаних розпоряджень було розроблено: містобудівну документацію Детальний план території земельної ділянки для обслуговування існуючих нежитлових будівель, а саме очисних споруд бази відпочинку ІНФОРМАЦІЯ_1 на території Волосянківської сільської ради (за межами населеного пункту) Сколівського району Львівської області ; містобудівну документацію Детальний план території земельної ділянки для обслуговування існуючих нежитлових будівель, а саме кафе на 48 місць, громадських вбиралень, очисних споруд, резервуарів та витягів буксирних, які належать ТзОВ ГК Волосянка відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (індексний номер 92272508 від 19.07.2017 року) в урочищі Високий Верх за межами с. Волосянка та за межами с. В.Рожанка на території Славської селищної ради Сколівського району Львівської області ; містобудівну документацію Детальний план території земельної ділянки для обслуговування нерухомого майна, а саме пасажирської канатно-крісельної дороги, яка належить ТзОВ ГК Волосянка відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності (індексний номер 11888267 від 30.10.2013 року), на гору Зворець за межами с. Волосянка на території Славської селищної ради Сколівського району Львівської області.

Після розроблення описаної містобудівної документації Гірськолижний комплекс Волосянка звернувся до Сколівської районної державної адміністрації Львівської області з письмовим клопотанням про їх затвердження.

У зв`язку із незатвердженням відповідачем вказаної документації ТзОВ Гірськолижний комплекс Волосянка звернулося з позовом до суду про оскарження такої бездіяльності та зобов`язання затвердити документацію.

Колегія суддів вважає помилковим і необґрунтованим висновок суду першої інстанції про протиправність оскарженої бездіяльності відповідача, зважаючи на таке.

Відповідно до п. п. 3, 7 ч. 1 ст. 1 Закону 3038-VI детальний план території - це містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території; містобудівна документація - це затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.

Згідно з ч. ч. 1, 4 ст. 16 Закону № 3038-VI планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них. Затвердження оновленої містобудівної документації на місцевому рівні здійснюється згідно із статтями 17, 18 та 19 вказаного Закону.

Відповідно до положень ст. 19 Закону № 3038-VI детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території. Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції, та підлягає стратегічній екологічній оцінці. Детальний план території у межах населеного пункту розглядається і затверджується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради протягом 30 днів з дня його подання, а за відсутності затвердженого в установленому цим Законом порядку плану зонування території - відповідною сільською, селищною, міською радою. Детальний план території в межах населеного пункту щодо земель державної власності, що підлягають передачі в оренду для цілей здійснення державно-приватного партнерства, зокрема концесії, розглядається і затверджується відповідною державною адміністрацією протягом 30 днів з дня його подання. У такому разі фінансування робіт з розробки детального плану територій може здійснюватися за рахунок коштів державного, місцевого бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим або коштів підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління концесієдавця, державного партнера, або за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством. Детальний план території за межами населеного пункту розглядається і затверджується відповідною районною державною адміністрацією протягом 30 днів з дня його подання.

Відповідно до положень ч. ч. 1, 2 ст. 21 Закону № 3038-VI громадським слуханням підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій. Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадських слухань щодо проектів такої документації забороняється.

Необхідність проведення громадського обговорення передбачено також п. 17 Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 року № 555 (Порядок № 555), відповідно до якого затвердження містобудівної документації без проведення громадського обговорення проектів такої документації забороняється. Матеріали щодо розгляду пропозицій громадськості є невід`ємною складовою зазначеної документації.

Згідно з ч. ч. 3, 5-9 ст. 21 Закону № 3038-VI замовники містобудівної документації зобов`язані забезпечити: оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками; оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні та доступ до цієї інформації громадськості; реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні (у разі її утворення); узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію; оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні. Оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні є підставою для подання пропозицій громадськості до відповідного органу місцевого самоврядування.

Пропозиції громадськості мають бути обґрунтовані в межах відповідних законодавчих та нормативно-правових актів, будівельних норм, державних стандартів і правил та надаватися у строки, визначені для проведення процедури громадських слухань. Пропозиції до проектів містобудівної документації на місцевому рівні мають право надавати, зокрема, повнолітні дієздатні фізичні особи, які проживають на території, щодо якої розроблено відповідний проект містобудівної документації на місцевому рівні.

Для розгляду спірних питань, що виникають у процесі громадських слухань, може утворюватися погоджувальна комісія. Погоджувальна комісія протягом двох тижнів після її створення розглядає спірні питання, зафіксовані у протоколі громадських слухань, та ухвалює рішення про врахування або мотивоване відхилення цих пропозицій (зауважень). У разі неспроможності погоджувальної комісії врегулювати спірні питання між сторонами остаточне рішення приймає відповідний орган місцевого самоврядування. Урегульовані погоджувальною комісією спірні питання між сторонами або прийняті відповідним органом місцевого самоврядування рішення є підставою для внесення змін до проекту відповідної документації.

Оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні здійснюється у двотижневий строк з дня їх прийняття шляхом опублікування в засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення таких рішень на офіційних веб-сайтах цих органів. Особи, які оприлюднюють проекти генеральних планів населених пунктів, зонування територій, детальних планів територій, є відповідальними за їх автентичність.

Отже, відповідно до змісту наведених норм законодавства в процесі затвердження містобудівної документації, зокрема, детальних планів території, обов`язковим є забезпечення проведення громадських слухань проектів такої містобудівної документації, які відбуваються на етапі її розроблення і без проведення яких її затвердження забороняється. Також в межах проведення громадських слухань проектів містобудівної документації замовники забезпечують, серед іншого, належний розгляд і врахування пропозицій громадськості у спосіб, що визначений чинним законодавством.

Також відповідно до п. 9 Порядку № 555 пропозиції подаються громадянами у письмовому вигляді із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові, місця проживання, особистим підписом і повинні містити обґрунтування з урахуванням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів та правил.

Як встановив суд, під час громадського обговорення проектів спірних детальних планів території, третя особа у справі ОСОБА_1 подавав численні письмові пропозиції до цих проектів, які відповідали вимогам ст. 21 Закону № 3038-VI та п. 9 Порядку № 555.

Відповідно до п. 11 Порядку № 555 пропозиції громадськості розглядаються розробником і замовником проектів містобудівної документації у місячний строк. За результатами розгляду пропозицій заявнику надається відповідь про їх врахування або обґрунтована відмова. У разі наявності пропозицій громадськості, рішення про врахування яких розробник і замовник не можуть прийняти самостійно або мають місце спірні питання, особи, які забезпечують роботу з розгляду пропозицій громадськості, повідомляють про це відповідному органу місцевого самоврядування для прийняття останнім рішення щодо утворення погоджувальної комісії (далі - комісія).

Як встановив суд, спірні детальні плани територій розроблялися ТзОВ ПО УкрЗахідУрбанізація . Славською селищною радою проводились громадські слухання з обговорення проектів містобудівної документації, а саме спірних детальних планів території, що підтверджується протоколом громадських слухань від 24.09.2018 року. Під час проведення громадських обговорень, які проводилися 24.09.2018 року, громадськістю було подано пропозиції, зокрема, третьою особою у справі ОСОБА_1

19.10.2018 року ТзОВ Гірськолижний комплекс Волосянка скерувало голові Сколівської районної державної адміністрації Протокол громадських слухань від 24.09.2018 та копію листа № 028/Л-10-18 ТзОВ УкрЗахідУрбанізація з додатками на 62 аркушах з проханням затвердити детальні плани територій.

Відповідно до листа ТзОВ ПО УкрЗахідУрбанізація № 028/Л-10-18 громадські слухання детальних планів території проходили з 01.09.2018 року до 01.10.2018 року. Зустріч з головним архітектором проекту проводилася 24.09.2018 року у приміщенні Славської селищної ради. Зауваження та пропозиції громадськості щодо розроблених детальних планів території ТзОВ ПО УкрЗахідУрбанізація було опрацьовано та розглянуто. На підтвердження до вказаного листа долучено Додатки 1 та 2, з яких вбачається розгляд та врахування пропозицій щодо розроблення детального плану територій земельної ділянки для обслуговування існуючих нежитлових будівель, а саме очисних споруд бази відпочинку Захар Беркут на території Волосянківської сільської ради (за межами населеного пункту) Сколівського району Львівської області, які були надані ОСОБА_1 .

На підставі вказаних документів суд першої інстанції дійшов висновку, що громадські слухання щодо спірних проектів були проведені з дотриманням вимог законодавства.

Однак колегія суддів вважає такий висновок помилковим, виходячи з наступного.

Як вбачається із змісту вказаного листа ТзОВ ПО УкрЗахідУрбанізація та додатків до нього, за наслідками розгляду пропозицій Нагірного В.В., викладені у них відповіді зводяться лише до констатації факту здійснення їх розгляду без наведення належної і достатньої аргументації щодо причин їх відхилення. При цьому, вказані пропозиції третьої особи, на думку колегії суддів, вимагали узгодження та/або відхилення.

Також відповідно до абз. 7 ч. 7 ст. 21 Закону № 3038-VI у разі неможливості врегулювати спірні питання між сторонами погоджувальною комісією остаточне рішення приймає замовник містобудівної документації. Урегульовані погоджувальною комісією спірні питання між сторонами або прийняті замовником містобудівної документації рішення є підставою для внесення змін до проекту відповідної документації.

Крім того, колегія суддів враховує, що Славська селищна рада рішенням від 24.10.2018 року № 648 безпідставно утворила погоджувальну комісію для вирішення спірних питань, оскільки вже був проведений розгляд та врахування пропозицій громадськості.

Так, відповідно до положень п. п. 12, 14, 15 Порядку № 555 комісія утворюється за рішенням органу місцевого самоврядування у тижневий строк після закінчення строку подання пропозицій громадськості. Комісія у двотижневий строк розглядає спірні питання та приймає рішення про врахування або мотивоване відхилення таких пропозицій. Урегульовані комісією спірні питання між сторонами є підставою для внесення змін до проекту містобудівної документації. У разі неспроможності комісії врегулювати спірні питання між сторонами остаточне рішення приймає відповідний орган місцевого самоврядування під час затвердження містобудівної документації.

Наведені норми Порядку № 555 конкретизують положення ч. 8 ст. 21 Закону №3038-VI шляхом визначення випадків, за умови настання яких вимагається створення органом місцевого самоврядування погоджувальної комісії, а саме - у разі наявності пропозицій громадськості, рішення про врахування яких розробник і замовник не можуть прийняти самостійно або якщо мають місце спірні питання. При цьому, наявність у вказаній статті норми, що погоджувальна комісія може створюватись , на думку колегії суддів, не свідчить про наявність у відповідача альтернативних способів щодо вирішення питання про необхідність створення такої комісії у разі настання наведених випадків.

Отже, зважаючи на наявність невирішених пропозицій, зокрема, поданих ОСОБА_1 , та виникнення спірних питань за наслідками проведення громадських слухань, Славською селищною радою було правомірно і підставно створено погоджувальну комісію для їх вирішення.

Також судом встановлено, що станом на дату прийняття оскаржуваного розпорядження протокол про затвердження рішення погоджувальної комісії не надходив, а тому колегія суддів погоджується з твердженнями відповідача про те, що підстав для затвердження спірних детальних планів території не було.

Зважаючи на викладене вище, колегія суддів зазначає, що описані порушення вимог Закону № 3038-VI і Порядку № 555 свідчать про те, що у спірному випадку не було проведено у встановленому законодавством порядку і спосіб громадських слухань проектів містобудівної документації. А непроведення та/чи порушення процедури громадських слухань щодо проектів містобудівної документації, в свою чергу, не дозволяє уповноваженому органу державної влади приймати рішення про затвердження таких проектів. Також колегія суддів враховує доводи відповідач про відсутність стратегічної екологічної оцінки спірних детальних планів території.

Так, відповідно до ч. 4 ст. 2 Закону № 3038-VI містобудівна документація підлягає стратегічній екологічній оцінці в порядку, встановленому Законом України Про стратегічну екологічну оцінку . Розділ Охорона навколишнього природного середовища , що розробляється у складі проекту містобудівної документації, одночасно є звітом про стратегічну екологічну оцінку, який має відповідати вимогам Закону України Про стратегічну екологічну оцінку .

Отже, відповідно до вимог наведеної норми здійснення стратегічної екологічної оцінки містобудівної документації є обов`язковим.

Разом з тим, як встановив суд і не заперечують сторони, щодо спірних проектів детального плану території така оцінка не була здійснена.

Водночас, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що стратегічна оцінка детальних планів територій у спірному випадку не є обов`язковою, оскільки Закон України Про стратегічну екологічну оцінку набув чинності 12.04.2018 року, проте введений в дію 12.10.2018 року, а розробка проектів детальних планів територій була завершена до 24.09.2018 року, тобто до введення в дію вищевказаного закону.

Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції, зважаючи на таке.

Як встановив суд, спірні проекти детальних планів території були подані на затвердження до Сколівської районної державної адміністрації Львівської області 19.10.2018 року, тобто після введення в дію Закону України Про стратегічну екологічну оцінку .

При цьому, колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що розробка проектів детальних планів територій була завершена до 24.09.2018 року, оскільки на той час не була завершена процедура громадських слухань цих проектів, що описано вище. Також, як правильно вказує відповідач, екологічній оцінці підлягає вже розроблений проект містобудівної документації і це має значення саме на стадії затвердження відповідного проекту.

Посилання суду першої інстанції на наявний в матеріалах справи висновок державної екологічної експертизи на робочий проект База відпочинку Захар Беркут в с. Волосянка Сколівського району Львівської області. Очисні споруди глибокого біологічного очищення стічних вод , згідно з яким матеріали проекту були оцінені позитивно, колегія суддів вважає безпідставним, оскільки цей висновок не може замінити стратегічну екологічну оцінку містобудівної документації.

Враховуючи наведені вище обставини та норми законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що Сколівська районна державна адміністрація Львівської області правомірно не розглядала подані ТзОВ Гірськолижний комплекс Волосянка спірні проекти детальних планів територій, відповідно, в даному випадку була відсутня протиправна бездіяльність відповідача.

Також колегія суддів зазначає, що позовні вимоги про зобов`язання Сколівської районної державної адміністрації Львівської області затвердити містобудівну документацію (спірні детальні плани території) є похідними від вимоги про визнання протиправною бездіяльності відповідача, а тому ці позовні вимоги ТзОВ Гірськолижний комплекс Волосянка також не підлягають задоволенню.

Крім того, колегія суддів враховує, що відповідно до Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад від 05.02.2015 року № 157-VIII (Закон № 157-VIII) у 2017 році було створено Славську об`єднану територіальну громаду Львівської області з адміністративним центром у селищі Славське на підставі постанови Центральної виборчої комісії України від 18.08.2017 року № 164. 29.10.2017 року було проведено вибори депутатів Славської селищної ради Славської об`єднаної територіальної громади та Славського селищного голови Славської об`єднаної територіальної громади, в результаті чого сформовано органи місцевого самоврядування Славської об`єднаної територіальної громади.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 4 Закону № 157-VIII територія об`єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об`єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об`єдналися.

В межі Славської об`єднаної територіальної громади увійшли території, на які поширювалась юрисдикція місцевих рад територіальних громад, що увійшли у Славську об`єднану територіальну громаду, а саме: Славської селищної ради (селище Славське, село Грабовець); Волосянківської сільської ради (села Волосянка, Хащованя та Ялинкувате); Либохорівської сільської ради (село Либохора); Нижньорожанківської сільської ради (села Нижня Рожанка та Верхня Рожанка).

Згідно із ст. 8 Закону № 157-VIII об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою, а юридична особа, розміщена в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків всіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися.

На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 року № 60- р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 13-4476/16-18-СГ від 27.08.2018 року Славській селищній раді передано з державної у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 3963,1838 га, які розташовані на території Славської селищної ради (колишні Славська селищна рада, Нижньорожанківська, Либохорівська і Волосянківська сільські ради).

На підставі акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення з державної у комунальну власність від 27.08.2018 року, складеного Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області та Славською селищною радою, вищевказані земельні ділянки прийняті Славською селищною радою в комунальну власність, а право на них зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Зокрема, додатком № 1 до цього акту приймання-передачі було визначено перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які розташовані на території колишньої Волосянківської сільської ради, які були передані Славській селищній раді з державної у комунальну власність.

Як встановив суд з цього акту та наявної в матеріалах справи земельної та іншої документації, проект спірних детальних планів території був розроблений на територію, яка включила в себе частину земельних ділянок сільськогосподарського призначення орієнтовною площею 27 га, розташованих на території колишньої Волосянківської сільської ради (за межами населених пунктів) Сколівського району Львівської області, які були передані з державної у комунальну власність Славській селищній раді. Зокрема, у спірні плани було включено земельні ділянки комунальної власності Славської селищної ради, які їй було передано з державної власності на підставі додатку № 1 до акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення з державної у комунальну власність за наступними кадастровими номерами: 4624580800:04:000:1687, 4624584300:04:000:1502, 4624580800:04:000:1005, 4624580800:04:000:1004, 4624580800:04:000:1002, 4624580800:04:000:1006, 624580800:04:000:1518, 4624580800:04:000:1520, що відображено у схемі накладення території, щодо якої розроблено спірні детальні плани територій, на земельні ділянки Славської об`єднаної територіальної громади.

Отже, як достовірно встановлено, значна частина земель, щодо яких розроблено спірні плани, стосується земель комунальної власності Славської селищної ради і не належить до земельних ділянок державної власності.

Відповідно до норм ст. 19 Закону № 3038-VI детальний план території за межами населеного пункту розробляється, розглядається і затверджується відповідною районною державною адміністрацією.

Водночас, у разі, коли землі, які знаходяться за межами населеного пункту, були передані у комунальну власність і вже не належать до державної власності, при затвердженні містобудівної документації щодо них повинні застосовуватись положення спеціального законодавства, що регулюють правовідносини розпорядження земельними ділянками комунальної власності органами місцевого самоврядування.

Згідно із нормами ст. 3 Закону України № 3038-VІ відносини у сфері містобудівної діяльності регулюються, серед іншого, Земельним кодексом України.

У разі передання земельних ділянок з державної власності у комунальну власність на підставі норм ст. 117 Земельного кодексу України такі землі вважаються розмежованими в порядку, передбаченому Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності від 06.09.2012 року № 5245-VІ. В такому разі (при розмежуванні земель державної та комунальної власності) принцип наявності повноважень органів виконавчої влади розпоряджатися земельними ділянками за межами населених пунктів не застосовується, а такі повноваження здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до норм ст. 12 Земельного кодексу України розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до вказаного Кодексу, вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу та здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства належить до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст.

Згідно з ст. 75 Земельного кодексу України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.

Детальний план території визначає планувальну організацію і розвиток частини території, він розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації. Фактично, детальним планом визначаються функціональні властивості та подальша трансформація земельної ділянки, що безумовно є правомочністю розпорядження земельною ділянкою, а також невід`ємною складовою права власності.

Статтями 12, 17 Земельного кодексу України розмежовано повноваження у галузі земельних відносин між територіальними громадами і органами виконавчої влади, встановлюючи, що сільські, селищні, міські ради розпоряджаються землями комунальної власності, а органи виконавчої влади (зокрема, державні адміністрації), розпоряджаються землями державної власності.

Відповідно до ст. 12 Закону України Про основи містобудування від 16.11.1992 року № 2780-ХІІ (далі - Закон № 2780-ХІІ) до компетенції сільських, селищних, міських рад, або їх виконавчих органів у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, детальних планів територій.

Статтею 13 Закону № 2780-ХІІ встановлено, що до компетенції місцевих державних адміністрацій в сфері містобудування належить прийняття рішень щодо реалізації державної політики у сфері містобудування на відповідній території.

Враховуючи той факт, що законодавство про містобудівну діяльність ґрунтується, в основному, на положеннях земельного законодавства, під терміном відповідна територія слід розуміти територію, якою суб`єкт наділений правом розпоряджатись, тобто та, яка перебуває у держави на праві державної власності чи територіальної громади на праві комунальної власності.

Проаналізувавши зміст наведених норм в контексті спірних правовідносин та встановлених обставин справи, колегія суддів вважає, що розпорядження землями комунальної власності, планування територій на таких землях, зокрема, затвердження детальних планів території належить до повноважень відповідної місцевої ради, при цьому, навіть у тому разі, коли така територія розташовується за межи населеного пункту.

Зважаючи на викладене вище, а саме, що описані вище земельні ділянки належать до земель комунальної власності Славської об`єднаної територіальної громади, саме Славська селищна рада на даний час має повноваження затверджувати спірні детальні плани територій.

При цьому, колегія суддів зазначає, що спірні проекти детальних планів території розроблялись на підставі розпоряджень Сколівської районної державної адміністрації Львівської області від 14.07.2017 року № 232 та № 231 і від 17.08.2018 року № 215, тобто до передачі зазначених вище земель до комунальної власності згідно з актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення з державної у комунальну власність від 27.08.2018 року, отже, відповідач на той час мав такі повноваження.

Водночас, переведення зазначених ділянок з державної у комунальну власність має визначальне значення для визначення компетентного органу, який уповноважений згідно із законом вирішувати питання щодо затвердження детальних планів територій на цих ділянках.

За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що оскаржуване рішення підлягає скасуванню, оскільки суд неповно з`ясував обставини, що мають значення для справи, висновки суду не відповідають обставинам справи і рішення ухвалене з порушенням норм матеріального і процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Керуючись ст. ст. 308, 310, п. 2 ч. 1 ст. 315, ст. ст. 317, 321, 322, ч. 1 ст. 325 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Сколівської районної державної адміністрації Львівської області задовольнити.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 липня 2019 року у справі № 1.380.2019.000607 скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю Гірськолижний комплекс Волосянка відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги виключно у випадках, передбачених частиною четвертою статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя О. М. Довгополов судді Л. Я. Гудим В. В. Святецький Повне судове рішення складено 15 травня 2020 року

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.05.2020
Оприлюднено18.05.2020
Номер документу89267381
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.000607

Постанова від 09.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 09.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 22.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 05.05.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Рішення від 09.07.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

Ухвала від 28.05.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

Ухвала від 20.02.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

Ухвала від 07.02.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні