Рішення
від 28.05.2020 по справі 560/1582/20
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/1582/20

РІШЕННЯ

іменем України

28 травня 2020 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Петричковича А.І. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Закупне" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправними та скасування листів, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом в якому просить: 1) визнати протиправними та скасувати листи Державної служби геології та надр України від 12.09.2019 №18950/01/12-19 та від 23.10.2019 №21497/03/12-19; 2) визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо неприйняття рішення у формі наказу за результатами розгляду зареєстрованої 07 серпня 2019 за №585, та зобов`язати Державну службу геології та надр України прийняти рішення у формі наказу про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Закупне" спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування вапняків для випалювання на вапно на Закупнянському родовищі (ділянка "Гора "Довга") з датою видачі - 26 жовтня 2019 року.

В обгрунтування позову вказує, що звертався до Державної служби геології та надр України із заявою про надання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування вапняків для випалювання на вапно на Закупнянському родовищі (ділянка "Гора "Довга"), яка була зареєстрована відповідачем 07.08.2019 за №15856/02/12-19.

14.08.2018 Державна служба геології та надр України направила матеріали до Закупнянської сільської, Чемеровецької районної рад та Мінприроди для надання пропозицій.

02.09.2019 Закупнянською сільською радою, і 27.09.2019 Чемеровецькою сільською радою прийняті рішення про погодження надання спеціального дозволу на користування надрами.

02.09.2019 Мінприроди направило Державної служби геології та надр України лист №5/4-11/9832-19 із зауваженнями щодо надання спеціального дозволу.

Відповідач 12.09.2019 листом за №18950/01/12-19 повернув позивачу його заяву та комплект документів, що протиправно, так як не було встановлено жодної невідповідності наданих документів Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМ України №615 від 30.05.2011, і Мінприроди не має повноважень встановлення невідповідності поданих документів згаданому Порядку.

Вважаючи ці дії відповідача неправомірними позивач звернувся до Державної служби геології та надр України з листом №25 від 10.10.2019 в якому вказав на допущені порушення, який було зареєстровано 15.10.2019 за №20058/02/12-1.

23.10.2019 Державна служба геології та надр України листом №21497/03/12-19 відмовила у наданні позивачу спеціального дозволу з інших причин: не надано копії заяви з доданими до неї документами у електронній формі, як передбачено п. 8 Порядку; відсутні результати оцінки впливу на довкілля та планова діяльність (звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення) додаток 1 до Порядку.

Вважає, що ця відмова відповідача є протиправною, і свідчить про те, що ним не прийнято до уваги звернення позивача про порушення дозвільної процедури, натомість матеріали розглянуто як нове звернення, про що Товариство з обмеженою відповідальністю "Закупне" не клопотало.

Щодо надання у складі документів результати оцінки впливу на довкілля, ця вимога відповідача є неправомірною, оскільки на час звернення із заявою про надання дозволу, додані до заяви документи відповідали переліку визначеному Порядком №615. Ця вимога про надання результатів впливу на довкілля набрала чинності після 01.09.2019.

Окрім цього, Державна служба геології та надр України з метою уникнення правових наслідків повторного розгляду, протиправно закреслила первинну реєстрацію та зареєструвала їх за новим номером 15.10.2019.

Відповідач двічі мав можливість вирішити заяви позивача, однак не враховував доводи товариства щодо неправомірного повернення документів, і не прийняв жодного рішення у визначеній законом формі (без прийняття наказу). Станом на 26 жовтня 2019 року (граничний термі прийняття рішення за заявою зареєстрованою 07 серпня 2019 року) відповідачем рішення не було прийнято. Недотримання Державною службою геології та надр України форми прийняття рішення у визначений законом термін створює для позивача передумови застосування принципу "мовчазної згоди".

Усі ці обставини в сукупності свідчать про свавільне використання відповідачем дискреційних повноважень та відсутність наміру здійснювати об`єктивний та неупереджений розгляд заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Закупне" про надання спеціального дозволу (арк. спр. 1-14).

Згідно з ухвалою від 31.03.2020, суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи та витребував докази (арк. спр. 59-60).

16.04.2020 позивач надав суду письмове пояснення, в якому, зокрема ствердив, що вимога подавати дві копії документів в електронній формі є вільним тлумаченням відповідачем положень п.8 Порядку №615. На час звернення із заявою про надання дозволу, додані до неї документи відповідали переліку згідно чинної редакції Порядку №615, а вимога про обов`язкове надання результатів оцінки впливу на довкілля виникла після 01.09.2019, що підтверджено позицією Верховного Суду від 02.10.2019 у справі №826/1236/17 (арк. спр.68-70).

У Відзиві на позов за №04-0313 від 22.04.2020 відповідач просить відмовити у задоволенні позову. Вказує, що 07.08.2019 (вх. №15856/02/12-19) на адресу Державної службою геології та надр України надійшла заява позивача про отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування вапняків для випалювання вапно (корисної копалини місцевого значення) на Закупнянському родовищі (ділянка Гора "Довга"). Мінприроди листом №2580/01/12-19 від 03.09.2019 повідомило Державну службу геології та надр України про зауваження, а саме, що план підрахунку не відповідає Порядку, тому відповідач листом №18950/01/12-19 від 12.09.2019 повернув заяву позивача з доданими документами, відповідно до п.25 Порядку №615. Позивач повторно подав заяву 15.10.2019 (вх. №20058/02/12-19, яку було опрацьовано відповідачем. Заявника листом за №21497/03/12-19 від 23.10.2019 було повідомлено, що подані документи не відповідають вимогам Порядку №615, а саме: не надано дві копії заяви з доданими документами у електронній формі, як передбачено п.8 Порядку; відсутні результати оцінку впливу на довкілля (звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення), додаток 1 Порядку. Повноваження Державної служби геології та надр України у контексті позовних вимог є дискреційними повноваженнями органу влади, тобто відносяться до його виключної компетенції, тому адміністративний суд не може перебирати на себе його функції, що знайшло своє відображення у постанові Верховного суду у справі №804/4335/16 від 10.05.2018 на яку також покликається позивач (арк. спр. 72-78).

Позивач надав відповідь на Відзив від 27.04.2020 в якій, зокрема, вказує, що у Відзиві відсутні докази правомірності дій відповідача. Державною службою геології та надр України не надано пояснення про причини не прийняття рішення у формі наказу при розгляді заяв позивача (арк. спр. 98-101).

З`ясувавши обставини на які сторони покликаються, як на підставу своїх вимог, так і заперечень, оцінивши надані докази учасниками справи, суд прийшов до таких висновків, враховуючи наступне.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, станом на 26.05.2020, 11.04.2020 зареєстровано Товариство з обмеженою відповідальністю "Закупне", код ЄДРПОУ: 42948685, основний вид економічної діяльності: 08.11 Добування декоративного та будівельного каменю, вапняку, гіпсу, крейди та глинистого сланцю.

Згідно з Описом вкладення у цінний лист на ім`я Держгеонадр направлена Заява отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону від 30.07.2019 року №17 з додатками, всього на 76 аркушах, яку отримано, відповідно до Рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення - 07.08.2019 (арк. спр.21).

На Заяві отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону №17 від 30.07.2019 є дві реєстрації Держгеонадр України, а саме: 1) вх. №15856/02/12-19 від 07.08.2019; 2) вх. №20058/02/12-19 від 15.10.2019, і при цьому перша реєстрація закреслена (арк. спр. 26).

Відповідач не заперечує вирішення Заяви отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону №17 від 30.07.2019, і це підтверджено матеріалами справи, два рази, зокрема: отриману 07.08.2019 (вх. №15856/02/12-19) листом №18950/01/12-19 від 12.09.2019; отриману 15.10.2019 (вх. №20058/02/12-19) листом №21497/03/12-19 від 23.10.2019 (арк. спр. 88, 92), та вважає це вирішення у такий спосіб (формі) правомірним.

Суд не погоджується з доводами відповідача про законність вирішення Заяви отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону №17 від 30.07.2019 двома листами, і враховує таке.

Пунктом 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою КМ України від 30.12.2015 № 1174, визначено, що Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Згідно з підпунктом 9 п. 4 Положення про Державну службу геології та надр України, Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами).

Пунктом 9 Положення про Державну службу геології та надр України визначено, що Держгеонадра у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України і постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України і наказів Мінекоенерго видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.

Відповідно до п. 15 Положення про Державну службу геології та надр України, Держгеонадра є юридичною особою публічного права, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки, рахунки в органах Казначейства.

Отже, Держгеонадра реалізує свої повноваження (завдання) шляхом видання наказів і в тому числі щодо надання в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами, що відповідач протиправно проігнорував, чим порушив права позивача, Положення про Державну службу геології та надр України та Конституцію України.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Цей висновок суду не спростовується листом №16708/01/12-19 від 14.08.2019 до ДФС України, листом №16709/01/12-19 від 14.08.2019 до Департаменту захисту економіки України, Державної служби фінансового моніторингу України, Головного управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Служби безпеки України, що видно із змісту цих запитів (листів) та відсутністю відповідей на них.

Згідно з абзацом 4 п. 25 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМ України від 30.05.2011 № 615, в редакції на час спірних правовідносин (далі - Порядок №615), Мінприроди в строк, що не перевищує 15 робочих днів з дня надходження документів, зазначених в абзаці другому цього пункту, надсилає до Держгеонадр пропозиції щодо надання чи продовження строку дії дозволів разом із зазначенням умов, за яких можливе користування надрами на запропонованих ділянках надр, в частині дотримання вимог природоохоронного законодавства або зауваження щодо надання чи продовження строку дії дозволів. Зауваження надсилаються, зокрема: ненадання до Мінприроди копій документів в повному обсязі згідно з вимогами цього Порядку.

Отже, Мінприроди у строк 15 робочих днів з дня надходження документів може направити Держгеонадрам: 1) пропозиції, чи: 2) зауваження.

У листі Міністерства екології та природних ресурсів України за №5/4-11/9829-19 від 02.09.2019 повідомило Держгеонадра про зауваження щодо плану підрахунку, який не відповідає Порядку (арк. спр. 79), відповідно до 4 абзацу п. 25 Порядку №615 (арк. спр. 79).

Держгеонадра отримало лист Мінприроди №5/4-11/9829-19 від 02.09.2019 про зауваження 03.09.2019, які відповідно до абз. 10 п. 25 Порядку №615, повинно обов`язково врахувати під час прийняття рішення про надання дозволу. Підставність чи необгрунтованість зауважень Мінприроди є окремим предметом оскарження, але це (законність зауважень) повинна була оцінюватись при прийнятті рішення Держгенадрами, чого не було.

Відповідач, як вже раніше було встановлено, не прийняв рішення, згідно з п. 9 Положення про Державну службу геології та надр України, і п. 25 Порядку №615, адже не прийняв наказ, який міг бути про надання дозволу чи відмову у наданні дозволу.

При цьому, позивач безпідставно повторно направив Заяву отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону №17 від 30.07.2019 із заявою (листом) №25 від 10.10.2019, в якому вказав на допущені відповідачем порушення. Тобто, позивач знаючи про порушення його прав при розгляді заяви про надання дозволу не реалізовував своє право щодо оскарження цього, згідно з абз. 15 п. 25 Порядку №615, а відповідач продовжував порушувати закон і права позивача, про що свідчить вищенаведене встановлене судом.

Отже, належним захистом порушеного права позивача, з урахуванням встановлених обставин, буде визнання протиправним вирішення відповідачем Заяви отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону №17 від 30.07.2019 листами №18950/01/12-19 від 12.09.2019 та №21497/03/12-19 від 23.10.2019, що є бездіяльністю при вирішенні заяви позивача по суті. Наслідком цього, є зобов`язання відповідача вирішити по суті Заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Закупне" про отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону №17 від 30.07.2019, відповідно до вимог Порядку №615. При цьому, суд вважає, що з урахуванням встановленого, у суду не має підстав зобов`язувати відповідача видати спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування вапняків для випалювання на вапно на Закупнянському родовищі (ділянка "Гора "Довга") з датою видачі - 26 жовтня 2019 року, так як це є повноваженнями Державної служби геології та надр України, яку суд не повинен підміняти.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Таким чином, суд приходить до висновку, що позивач частково довів позовні вимоги, а суб`єкт владних повноважень порушив права позивача та закон так як не вирішив Заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Закупне" про отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону №17 від 30.07.2019, що підтверджено доказами, які перевірено судом, тому позов задовольняється частково.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Позивачем сплачено 6306,00 грн судового збору за подання позовної заяви із трьома вимогами немайнового характеру, тому, з врахуванням часткового задоволення позову, на його користь підлягають стягненню витрати в сумі 4204,00 гривень.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Закупне" від 10.03.2020, задовольнити частково.

Визнати протиправним вирішення Державною службою геології та надр України Заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Закупне" про отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону №17 від 30.07.2019 листами №18950/01/12-19 від 12.09.2019 та №21497/03/12-19 від 23.10.2019.

Зобов`язати Державну службу геології та надр України вирішити по суті Заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Закупне" про отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону №17 від 30.07.2019, відповідно до вимог Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМ України від 30.05.2011 № 615, з врахуванням встановлених обставин у цій справі.

В решті вимог відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Закупне" судові витрати в розмірі 4204,00 (чотири тисячі двісті чотири) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби геології та надр України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 28 травня 2020 року

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Закупне" (вул. Європейська, 5, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 42948685) Відповідач:Державна служба геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03057 , код ЄДРПОУ - 37536031)

Головуючий суддя А.І. Петричкович

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.05.2020
Оприлюднено29.05.2020
Номер документу89486290
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/1582/20

Постанова від 10.11.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Постанова від 03.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 02.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 01.11.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 01.11.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 25.08.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 01.08.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 27.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Постанова від 14.09.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 23.07.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні