ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 листопада 2019 року Справа № 160/9051/19 Суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Кадникова Г.В., розглянувши в порядку спрощеного (письмового) провадження, адміністративну справу за позовом Заступника керівника Дніпропетровської місцевої прокуратури №2 Дніпропетровської області в інтересах держави до відповідача-1: Дніпровської міської ради, відповідача-2: Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Комунальний заклад освіти Середня загальноосвітня школа №19 Дніпровської міської ради, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Дніпропетровської місцевої прокуратури №2 Дніпропетровської області в інтересах держави (далі - позивач) звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом про:
- визнання протиправною бездіяльності Дніпровської міської ради (далі - Міськрада, відповідач-1) та Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради (далі - Департамент, відповідач-2) щодо невжиття заходів, направлених на оформлення правовстановлюючих документів та проведення державної реєстрації речових прав на будівлю та земельну ділянку комунального закладу освіти Середня загальноосвітня школа №19 Дніпровської міської ради за адресою: м.Дніпро, вул.Князя Володимира Великого, 13а;
- зобов`язання відповідачів вжити заходів в межах компетенції, спрямованих на отримання правовстановлюючих документів та проведення державної реєстрації речових прав на будівлю та земельну ділянку комунального закладу освіти Середня загальноосвітня школа №19 Дніпровської міської ради за адресою: м.Дніпро, вул.Князя Володимира Великого, 13а.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що відсутність правовстановлюючих документів на будівлю та земельну ділянку під навчальним закладом - Комунальний заклад освіти Середня загальноосвітня школа №19 Дніпровської міської ради (далі - КЗО СЗШ №19 ДМР, третя особа) створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та здійснення навчально-виховного процесу, що в свою чергу може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Отже, вищезазначене свідчить про протиправну бездіяльність Дніпровської міської ради та Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, яка полягає у невжитті останніми заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю та земельну ділянку, на якій розташований та функціонує навчальний заклад освіти, у зв`язку з чим просить позовні вимоги задовольнити.
Ухвалою суду від 23.09.2019р. справу прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено її розгляд проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику сторін (у письмовому провадженні).
Позивач, відповідач-1, -2 та третя особа про відкриття спрощеного провадження за вищезазначеним адміністративним позовом повідомлені належним чином, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень, які долучені до матеріалів справи.
Разом з тим, відповідачі-1, -2 не скористалися своїм правом надати відзив на позовну заяву, а третя особа - надати письмові пояснення щодо позову.
Відповідно до ч.2 ст.175 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Згідно ч.ч.5, 8 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Дослідивши документи, долучені до матеріалів справи, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті при розгляді справи, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч.4 ст.5 Кодексу адміністративного судочинства України суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.
Згідно з ч.3 та ч.4 ст.53 Кодексу адміністративного судочинства України у визначених законом випадках прокурор, зокрема звертається до суду з позовною заявою та бере участь у розгляді справ за його позовами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.
Статтею 4 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 № 1697-VII (далі Закон №1697) визначено, що організація та діяльність прокуратури України, статус прокурорів визначаються Конституцією України, цим та іншими законами України, чинними міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Так, відповідно до п.3 ст.131-1 Конституції України, в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Організація та порядок діяльності прокуратури визначаються законом.
З наведеного вбачається, що Конституцією України передбачено дві обов`язкові вимоги для виникнення у прокурора права на представництво інтересів держави, а саме: 1) доведення, що обставини звернення є виключним випадком і 2) представництво здійснюється в порядку, визначеному законом.
При цьому, ч.3 ст.23 Закону № 1697 передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Відповідно до ч.4 ст.23 Закону № 1697 прокурор здійснює представництво інтересів громадянина України або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.
Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.
Отже, представництво інтересів держави прокурором в суді не повинно мати на меті підмінювати суб`єкта виконання владних управлінських функцій, а має на меті - спонукати до виконання у разі неналежного виконання таких функцій суб`єктом владних повноважень, якого представлятиме прокурор в суді.
Так, для визначення судом права прокурора на звернення до суду для захисту інтересів держави імперативними є 2 умови:
1) доведення порушення чи загрози порушення саме інтересів держави (а не окремої громади);
2) доведення належними і допустимими доказами, що захист цих інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Позивач зазначає, що керівники навчальних закладів, а також Дніпровська міська рада в особі виконавчих органів у сфері освіти, яким підзвітні та підконтрольні навчальні заклади міста, не вживають достатніх заходів для усунення порушень законодавства під час здійснення освітньої діяльності.
З позовної заяви вбачається, що звернення Дніпропетровської місцевої прокуратури №2 Дніпропетровської області до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні порушених прав користування навчальним закладом будівлями та земельною ділянкою, що знаходиться за адресою: м . Дніпро, вул .Князя Володимира Великого, буд.13-а .
Підтверджуючи наявність у прокурора підстав для здійснення представництва по цій справі законних інтересів держави, оскільки як зазначає позивач, захист цих інтересів не здійснює відповідний орган місцевого самоврядування, до компетенції якого віднесені такі повноваження, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст.53 Конституції України повна загальна середня освіта є обов`язковою.
Згідно з ч.3 ст.53 Закону України Про освіту держава гарантує усім громадянам України та іншим особам, які перебувають в Україні на законних підставах, право на безоплатне здобуття повної загальної середньої освіти відповідно до стандартів освіти.
Відповідно до ч.2 ст.4 Закону України Про освіту право на безоплатну освіту забезпечується: для здобувачів дошкільної та повної загальної середньої освіти - за рахунок розвитку мережі закладів освіти всіх форм власності та їх фінансового забезпечення у порядку, встановленому законодавством, і в обсязі, достатньому для забезпечення права на освіту.
Складовою забезпечення права на освіту є забезпечення діяльності навчальних закладів, зокрема закріплення за навчальними закладами належної їм матеріально-технічної бази та відповідного фінансування.
Суд погоджується з позивачем, що інтереси держави у даному випадку полягають у необхідності неухильного та ефективного виконання органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами, як учасниками освітньої діяльності, законодавчих обов`язків щодо створення належних та безпечних умов здобуття освіти. Рівень реалізації посадовими особами наданих повноважень має забезпечувати досягнення законодавчої мети у вигляді створення та підтримання таких умов здобуття освіти, що виключають будь-яку шкоду або загрозу порушення прав дітей на здобуття освіти та можливість будь-яких зловживань щодо розпорядження будівлями, спорудами та земельними ділянками навчальних закладів.
Згідно матеріалів справи, Комунальний заклад освіти Середня загальноосвітня школа №19 Дніпровської міської ради (далі - КЗО СЗШ №19 ДМР) здійснює свою діяльність, за адресою: м.Дніпро, вул.Князя Володимира Великого, буд.13-а. Вказаний заклад освіти є комунальною установою, а його засновником, згідно Витягу з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, є Дніпровська міська рада.
Рішенням Дніпропетровської міської ради Про передачу об`єктів нерухомого майна, основних засобів, нематеріальних активів та запасів навчальних закладів міста з балансу відділів освіти районних у місті рад на баланс департаменту гуманітарної політики Дніпропетровської міської ради №24/15 від 20.10.2016р. з балансу Центрального районного відділу освіти м.Дніпра вирішено передати з балансу відділів освіти, в тому числі відділу освіти Центральної районної у м.Дніпрі ради, на баланс департаменту гуманітарної політики Дніпропетровської міської ради об`єкти нерухомого майна, основні засоби, нематеріальні активи та запаси навчальних закладів міста згідно з додатком 1.
Пунктом 76 Додатку 1 до рішення Дніпропетровської міської ради №24/15 від 20.10.2016р. на баланс департаменту гуманітарної політики передано об`єкти нерухомого майна, основні засоби, нематеріальні активи та запаси - КЗО СЗШ №19 ДМР.
Відповідно до п.1.4 Статуту - КЗО СЗШ №19 ДМР, затвердженого наказом департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради №288 від 12.12.2016р., - КЗО СЗШ №19 ДМР, власником навчального закладу є територіальна громада міста в особі департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради. Органом уповноваженим здійснювати управління закладом є департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради. Уповноважений орган здійснює фінансування навчального закладу, його матеріально-технічне забезпечення, господарське обслуговування.
Згідно п.4.1 Статуту управління навчальним закладом здійснюється департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради, який є представником власника.
Матеріально-технічна база навчального закладу включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби тощо, вартість яких відображено у балансі навчального закладу. Навчальний заклад користується землею відповідно до вимог чинного законодавства і несе відповідальність за дотримання вимог та норм з їх охорони (п.5.1 Статуту).
Пунктом 4.1 Статуту, передбачено, що оперативне управління закладом здійснюється управлінням освіти департаменту гуманітарної політики ДМР.
У фактичному користуванні КЗО Середня загальноосвітня школа №19 ДМР перебуває будівля навчального закладу та земельна ділянка площею 4982 м2, розташована за адресою: м.Дніпро, вул.Князя Володимира Великого, 13а, що підтверджується відповідними матеріалами інвентаризаційної справи, наявної у КП Дніпропетровське міжміське бюро технічної інвентаризації Дніпропетровської обласної ради.
В ході розгляду справи судом також, встановлено, що на момент розгляду вказаної справи, правовстановлюючі документи на будівлі, споруди та земельну ділянку, якою користується третя особа, не оформлені, державна реєстрація не проведена.
При цьому, будь-які відомості щодо реєстрації права власності на будівлі та споруди - КЗО СЗШ №19 ДМР в інвентаризаційних справах Дніпропетровського міжміського бюро технічної інвентаризації Дніпропетровської обласної ради відсутні, що підтверджується листом №9400 від 01.07.2019р., який долучено до матеріалів справи.
Пунктами 5.1-5.3 Статуту закладу передбачено, що матеріально-технічна база навчального закладу включає будівлі, споруди, земдю, комунікації, обладнання, транспортні засоби тощо, вартість яких відображено у балансі навчального закладу. Навчальний заклад користується землею відповідно до вимог чинного законодавства і несе відповідальність за дотримання вимог та норм з їх охорони
Відповідно до ч.2 ст.123 Земельного кодексу України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Згідно з ст.17 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Згідно з п.4.1 Статуту управління закладом здійснюється департаментом гуманітарної політики ДМР, який є представником власника. Оперативне управління закладом здійснюється управлінням освіти департаменту гуманітарної політики ДМР. Органом уповноваженим здійснювати управління закладом є департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради. Уповноважений орган здійснює фінансування навчального закладу, його матеріально-технічне забезпечення, господарське обслуговування.
Згідно з пунктом 1.1 Положення про департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради №37/9 від 08.06.2016 - департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради є виконавчим органом Дніпровської міської ради, підконтрольний та підзвітний ДМР , підпорядкований її виконавчому комітету, Дніпровському міському голові та заступнику міського голови з питань діяльності виконавчих органів відповідно до розподілу повноважень.
Пунктами 1.3, 1.4 Положення №37/9 від 08.06.2016 передбачено, що департамент є юридичною особою публічного права, зареєстрованою у встановленому порядку, має самостійний баланс, розрахунковий рахунок, круглу печатку із зображенням Державного Герба України, печатки, штампи та відповідні бланки із своїм найменуванням, рахунки спеціальних коштів та інші рахунки, передбачені чинним законодавством, може бути позивачем та відповідачем в судах. Структурні підрозділи департаменту не мають статусу юридичної особи, діють у складі департаменту керуючись цим положенням.
Відповідно до п.п.2.2.4, 2.3.2, 2.3.4, 2.3.5 Положення № 37/9 від 08.06.2016 до основних завдань та функцій департаменту входить: створення умов для здобуття громадянами дошкільної, повної загальної середньої та позашкільної освіти; здійснення управління підпорядкованими закладами освіти, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; здійснення їх інспектування та підготовки пропозицій до проекту міського бюджету щодо фінансування програм розвитку освіти.
Згідно з пунктами 2.3.12, Положення №37/9 від 08.06.2016 до компетенції департаменту належать повноваження щодо внесення пропозицій щодо обсягів бюджетного фінансування закладів та установ, підпорядкованих департаменту, аналіз використання бюджетних коштів.
Пунктом 2.10 Положення №37/9 від 08.06.2016 передбачено, що напрямки діяльності департаменту та його повноваження, які стосуються забезпечення реалізації державної політики у сфері освіти, культури, молоді, фізичної культури та спорту, що не визначені у цьому Положенні, передбачаються законодавством України.
Положенням про управління освіти департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, затверджене наказом директора департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради №247 від 28.10.2016, а саме пунктом 1.1 зазначено, що управління освіти департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради відповідно до рішення Дніпровської міської ради від 20.10.2016 №40/15 є структурним підрозділом департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради.
Опрацюванням позивачем веб-порталу Рrоzоrrо встановлено, що будь-які закупівлі відповідно до Закону України Про публічні закупівлі з питань виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради не проводились.
Таким чином, Департамент гуманітарної політики, як орган управління закладом, а також безпосередній розпорядник коштів призначених для освітніх потреб, у порушення вимог Закону України Про освіту , не ініціював перед засновником закладу питання щодо виділення коштів необхідних на виготовлення проекту землеустрою та оформлення правовстановлюючих документів будівлі та споруди закладу, та не вирішив питання про виділення відповідних коштів в межах затвердженого кошторису на освітні потреби.
Розпорядженням Дніпропетровського міського голови №468-р від 01.08.2016 керівникам виконавчих органів міської ради вказано визначити перелік об`єктів нерухомого майна комунальної власності територіальної громади міста Дніпропетровська, які перебувають на балансі підпорядкованих підприємств, організації (установ, закладів), по яких не здійснена державна реєстрація права власності, у термін до 01.09.2016. (п.1.1 рішення). А також передбачити у бюджетних запитах на 2017 рік видатки, пов`язані з проведенням технічної інвентаризації та державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомого майна, здійснити дії щодо державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомого майна територіальної громади міста Дніпропетровська, (п. 1.2.-1.3. рішення).
Також розпорядженням Дніпропетровського міського №962-р від 25.07.2018 керівникам виконавчих органів міської ради вказано визначити перелік об`єктів нерухомого майна комунальної власності територіальної громади міста Дніпра, які перебувають на їх балансі та на балансі підпорядкованих комунальних організації, стосовно яких не здійснена державна реєстрація права власності, (п.1.1 рішення). А також передбачити у бюджетних запитах на 2019 рік видатки, пов`язані з проведенням технічної інвентаризації та державної реєстрації права комунальної власності територіальної громади міста Дніпра, в особі Дніпровської міської ради, на об`єкти нерухомого майна, здійснити дії щодо державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомого майна територіальної громади міста Дніпра, в особі Дніпровської міської ради. (п. 1.2.-1.3. рішення).
Однак, незважаючи на вказані рішення, виконавчими органами міської ради та Департаментом гуманітарної політики як органом уповноваженим на внесення пропозицій щодо обсягів бюджетного фінансування закладів та установ, підпорядкованих департаменту, з 2016 року не вжито заходів до передбачення у бюджетних запитах видатків направлених на оформлення, правовстановлюючих документів та проведення державної реєстрації речових прав на будівлю та земельну ділянку Комунального закладу освіти Середня загальноосвітня школа №19 Дніпровської міської ради за адресою: м.Дніпро, вул.Князя Володимира Великого, 13а.
У результаті допущеної Департаментом гуманітарної політики протиправної бездіяльності правовстановлюючі документи на земельну ділянку, якою користується заклад не оформлені, державна реєстрація не проведена. Належний відомчий контроль з боку міської ради за діяльністю її виконавчих органів та її комунальних підприємств не здійснюється.
Більш того, відповідно до доданих до позову документів спостерігається динаміка зменшення площі земельної ділянки закладу. Відповідно до листа директора СЗШ №19 №01/80 від 13.03.1998 площа земельної ділянки школи на той час складала 6933 м2. Згідно відповіді директора КЗО Середня загальноосвітня школа №19 ДМР від 11.02.2019 загальна площа земельної ділянки школи на теперішній час становить 4982 м2.
Таким чином, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та здійснення навчально-виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Відповідно до ст.1 Закону України Про місцеве самоврядування право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.
Згідно зі ст.ст.32, 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів міських рад належать повноваження щодо управління закладами освіти, які належать територіальним громадам або передані їм, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; створення необхідних умов для виховання дітей; сприяння їх діяльності. Територіальним громадам сіл, селищ, міст належить право комунальної власності на заклади освіти.
Статтею 33 того ж Закону передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема щодо надання у користування земельних ділянок та здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням та охороною земель.
Згідно зі ст.60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах, належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в т.ч. банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування, та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в т.ч. виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Відповідно до п.30 ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання: прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку суб`єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації, об`єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об`єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, про надання у концесію об`єктів права комунальної власності, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.
Приписами п.34 ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Частиною 6 статті 25 Закону України Про освіту передбачено, що засновник закладу освіти зобов`язаний: забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.
Відповідно до ч.2 ст.25 Закону України Про освіту засновник закладу або уповноважена ним особа затверджує кошторис.
Згідно з ч.1 ст.44 Закону України Про загальну середню освіту матеріально-технічна база закладів загальної середньої освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів загальної середньої освіти належить їм на правах, визначених законодавством України.
Відповідно до ст.80 Закону України Про освіту до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Статтею 12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) визначені повноваження міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.
Пунктом ґ ч.2 ст.92 ЗК України передбачено, що права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають заклади освіти незалежно від форм власності.
Так, ст.125 ЗК України визначено, що право власності чи право постійного користування на земельну ділянку виникає після отримання власником або користувачем земельної ділянки документа, що посвідчує таке право, та його державної реєстрації.
Згідно з приписами ст.126 ЗК України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Відповідно до п.п.1,2, ч.1 ст.3, ч.1 ст.4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень обов`язковій державній реєстрації прав підлягають речові права, похідні від права власності, право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки.
Частиною 1 статті 5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки.
Відповідно до ч.1 ст.182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Частиною 2 статті 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до ч.1 ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до ч.1 ст.122 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст.123 ЗК України.
Згідно з пп. б п.2 ст.32 Закону України Про місцеве самоврядування до делегованих повноважень місцевих рад у сфері освіти належить зокрема: забезпечення відповідно до закону розвитку всіх видів освіти, розвиток і вдосконалення мережі освітніх і лікувальних закладів усіх форм власності, фізичної культури і спорту.
Відповідно до вищенаведених положень законодавства, місцеві ради наділені правом управління об`єктами освіти з метою виконання делегованих державою функцій щодо забезпечення розвитку всіх видів освіти, мережі освітніх закладів задля реалізації права громадян відповідної територіальної громади на освіту.
Опрацюванням позивачем електронного ресурсу Дніпровської міської ради https://dniprorada.gov.ua/uk/page/poshuk-prijnyatih-dokumentiv-dniprovskoi-miskoi-radi, будь-які рішення про надання навчальному закладу дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по фактичному розміщенню будівлі КЗО Середня загальноосвітня школа №19 ДМР, розташованої за адресою: м.Дніпро, вул.Князя Володимира Великого, 13а, Дніпровською міською радою не приймались.
Таким чином, питання розроблення проекту землеустрою із наступним його затвердженням у міській раді та відведенням земельної, ділянки з його передачею у постійне користування навчальному закладу Дніпровською міською радою не вирішено.
Крім того, не зважаючи на те, що Дніпровською міською радою розроблена, затверджена та виконується цільова програма, що стосується навчального процесу (Програма розвитку освіти в м.Дніпропетровську на 2016-2020 роки, затверджена рішенням міської ради № 11/13 від 07.09.2016 із наступними змінами), заходами якої передбачено виділення коштів з міського бюджету на оформлення актів на постійне користування земельними ділянками навчальних закладів, питання оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку в навчальному закладі залишається не вирішеним.
Отже, використання земельної ділянки КЗО Середня загальноосвітня школа №19 ДМР здійснюється із порушенням вимог чинного законодавства: шляхом користування земельною ділянкою без оформлення правовстановлюючих документів (державного акту на право постійного користування) та без відповідної державної реєстрації такого права.
Не зважаючи на те, що тривалий час заклад освіти функціонує за відсутності правовстановлюючих документів на будівлі, споруди та земельну ділянку, яка ним використовується, Дніпровською міською радою, як власником КЗО Середня загальноосвітня школа №19 ДМР не вжито заходів щодо виділення коштів, необхідних на усунення виявлених порушень у вказаному навчальному закладі, а Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради, через неналежний контроль за діяльністю закладу освіти, не вжито жодних заходів задля внесення відповідних пропозицій Дніпровській міській раді щодо обсягів бюджетного фінансування підпорядкованого закладу освіти.
Функціонування навчального закладу без правовстановлюючих документів на будівлі та споруди закладу також свідчить про протиправну бездіяльність його власника, в даному випадку його власника Дніпровської міської ради та його виконавчого органу департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, а саме про невжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та споруди, якими фактично користується заклад освіти.
На підставі вищезазначеного, суд приходить до висновку, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.
Як вже встановлено судом, на момент розгляду вказаної справи, правовстановлюючі документи на будівлю та земельну ділянку, якою користується третя особа, не оформлені, державна реєстрація не проведена.
При цьому, будь-які відомості щодо реєстрації права власності на будівлі та споруди КЗО СЗШ №19 ДМР в інвентаризаційних справах Дніпропетровського міжміського бюро технічної інвентаризації Дніпропетровської обласної ради відсутні, що підтверджується інформацією бюро №9400 від 01.07.2019р.
Разом з тим, зі змісту листа наданого ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області №10-4-0.38-1026/107-19 також вбачається, що право власності або право користування земельною ділянкою за КЗО СЗШ №19 ДМР станом на 01.01.2013р. не зареєстровано.
Суд також, звертає увагу на лист в.о. директора №19 від 27.06.2019р. №254 в якому зазначено, що департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради здійснюються дії щодо проведення державної реєстрації права комунальної власності на будівлі та споруди КЗО СЗШ №19 ДМР та оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку буде розпочато після проведення державної реєстрації права комунальної власності на будівлю КЗО СЗШ №19 в Державному реєстрі речових прав.
Однак, на час розгляду справи відповідачами-1, -2 до суду не надано жодних доказів, які б свідчили про вжиття заходів, спрямованих на належне оформлення правовстановлюючих документів на будівлю та земельну ділянку.
На підставі вищезазначеного, суд приходить до висновку, що відсутність правовстановлюючих документів на будівлю та земельну ділянку, на якій знаходиться навчальний заклад освіти, створює передумови до зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування дошкільного закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Таким чином, внаслідок допущеної бездіяльності, документи на будівлі, споруду та земельну ділянку, яка знаходиться під Комунальним закладом, за адресою: м. Дніпро, вул.Князя Володимира Великого, буд.13-а, власником якого є територіальна громада міста в особі Дніпровської міської ради, а органом, уповноваженим здійснювати управління закладом є відповідач-1, на момент розгляду вказаної справи не оформлені, що є порушенням норм чинного законодавства та наявністю підстав для задоволення позову.
В адміністративному судочинстві діє презумпція неправомірності рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень (ст.77 КАС України), який зобов`язаний у порядку визначеної процесуальним законом судової процедури довести суду їх правомірність.
З урахуванням принципу змагальності, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин у справі (ст.9 КАС України), положення Кодексу адміністративного судочинства України передбачають не лише обов`язок суб`єкта владних повноважень (відповідача у справі) щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи без діяльності (ч.2 ст.77 КАС України), але й обов`язок кожної сторони довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення (ч.1 ст.77 КАС України).
З огляду на встановлені обставини, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги Заступника керівника Дніпропетровської місцевої прокуратури №2 Дніпропетровської області є обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Згідно ч.2 ст.139 КАС України, судові витрати до стягнення не підлягають.
Керуючись ст. ст.2, 72-77, 90, 94, 241-246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Заступника керівника Дніпропетровської місцевої прокуратури №2 Дніпропетровської області в інтересах держави до відповідача-1: Дніпровської міської ради, відповідача-2: Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Комунальний заклад освіти Середня загальноосвітня школа №19 Дніпровської міської ради, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Дніпровської міської ради та Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради щодо невжиття заходів, направлених на оформлення правовстановлюючих документів та проведення державної реєстрації речових прав на будівлю та земельну ділянку комунального закладу освіти Середня загальноосвітня школа №19 Дніпровської міської ради за адресою: м.Дніпро, вул.Князя Володимира Великого, 13а.
Зобов`язати Дніпровську міську раду та департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради вжити заходів в межах компетенції, спрямованих на отримання правовстановлюючих документів та проведення державної реєстрації речових прав на будівлю та земельну ділянку комунального закладу освіти Середня загальноосвітня школа №19 Дніпровської міської ради за адресою: м.Дніпро, вул.Князя Володимира Великого, 13а.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в строки, передбачені ст.295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до п.п.15.5 п.15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Г. В.Кадникова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2019 |
Оприлюднено | 02.06.2020 |
Номер документу | 89539761 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кадникова Ганна Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кадникова Ганна Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кадникова Ганна Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кадникова Ганна Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кадникова Ганна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні