Рішення
від 30.06.2020 по справі 420/5413/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/5413/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 червня 2020 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Бжассо Н.В.,

за участі секретаря судового засідання Музики І.О.,

за участі сторін:

представника позивача Щвець К.О. (згідно ордеру),

представника відповідачів Тарановського Р.В. (згідно довіреностей),

розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Одеса за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ФЕРМАН до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними дії, зобов`язання вчинити певні дії та скасування рішення

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ФЕРМАН до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Одеській області, за результатом розгляду якого, з урахуванням уточненої позовної заяви від 03.06.2020 року (т.1 арк.с.204-218), позивач просить суд:

Визнати протиправними дії Державної фіскальної служби України щодо неприйняття до реєстрації податкової накладної №10 від 02.04.2019 року, яка подана для реєстрації та доставлена до Державної фіскальної служби України - 05.04.2019 року та зобов`язати Державну фіскальну службу України прийняти податкову накладну №10 від 02.04.2019 року та зареєструвати її 05.04.2019 року - в день фактичного подання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Визнати протиправними дії Державної фіскальної служби України щодо неприйняття до реєстрації податкової накладної №11 від 05.04.2019 року, яка подана для реєстрації та доставлена до Державної фіскальної служби України - 08.04.2019 року, зобов`язати Державну фіскальну службу України прийняти податкову накладну №11 від 05.04.2019 року та зареєструвати її 08.04.2019 року - в день фактичного подання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Скасувати рішення комісії ГУ ДФС в Одеській області про відмову в реєстрації податкової накладної № 11 в Єдиному реєстрі податкових накладних №1215600/40081614 від 09.07.2019 року.

Стягнути з Державної фіскальної служби України на користь ТОВ ФЕРМАН судові витрати

В обґрунтування адміністративного позову представник позивача зазначає, що 01.03.2019 року між ТОВ ФЕРМАН та ТОВ ВТОРМЕТЕКСПОРТ було укладено договір купівлі-продажу № 010319-ГЕ з додатками, відповідно до умов якого ТОВ ФЕРМАН приймає на себе зобов`язання передати, а ТОВ ВТОРМЕТЕКСПОРТ прийняти та оплатити сільськогосподарську продукцію (пшеницю фуражну врожаю 2018 року) в порядку та на умовах, визначених договором. По здійсненню своєї сільськогосподарської діяльності за Договором із ТОВ ВТОРМЕТЕКСПОРТ , ТОВ ФЕРМАН було складено податкові накладні від 04.03.2019 року № 4, від 02.04.2019 року № 10, від 05.04.2019 року № 11. Податкова накладна № 10 від 02.04.2019 року подана для реєстрації та доставлена до ДФС України 05.04.2019 року. 08.04.2019 року позивач подав на реєстрацію до ДФС України податкову накладу № 11 від 05.04.2019 року, у прийнятті якої відповідач відмовив у зв`язку із відсутністю укладеного з платником договору про визнання електронних документів. Податкові накладні були доставлені до ДФС, але не прийняті з підстави відсутності укладеного з платником договору про визнання електронних документів. Проте, у позивача була наявна заява про приєднання від 06.12.2018 року № 1 до Договору про визнання електронних документів від 30.11.2017 року № 1553001, терміном дії на два роки. Поряд з цим, відповідно до квитанції № 2 від 10.12.2018 року ДФС України отримана та прийнята заява ТОВ ФЕРМАН про приєднання до договору від 30.11.2017 року № 1553001 про визнання електронних документів. Згодом, 30.05.2019 року позивач повторно подав податкову накладну № 10 від 02.04.2019 року, однак ДФС її прийнято не було, як повторно подану. Також, 30.05.2019 року ТОВ ФЕРМАН повторно направлено на реєстрацію податкову накладну № 11 від 05.04.2019 року, проте, її реєстрація була зупинена та 09.07.2019 року прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.

Ухвалою суду від 04.10.2019 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 04.11.2019 року.

Ухвалою суду від 31.01.2020 року зупинено провадження у справі до 13.02.2020 року.

19.05.2020 року суд поновив провадження у справі.

Ухвалою суду від 19.05.2020 року суд замінив відповідача ДФС України на ДПС України та розпочав розгляд справи спочатку, призначивши підготовче засідання на 03.06.2020 року.

Ухвалою суду від 16.06.2020 року судом прийнято до провадження уточнений адміністративний позові від 03.06.2020 року вх. № 21169/20.

16.06.2020 року, від представника відповідачів ДПС України та ГУ ДПС в Одеській області, надійшов уточнений відзив на адміністративний позов, з огляду на який ГУ ДПС в Одеській області та ДПС України не погоджуються з доводами позивача. Представник відповідачів зазначає, що по податковій накладній № 11 від 05.04.2019 року було чітко зазначено, які саме документи не було надано підприємством разом із повідомленням. Щодо податкової накладної № 10 від 02.04.2019 року представник відповідачів зазначив, що інформаційні системи центрального рівня ДПС містять відомості, що 07.12.2018 року з ТОВ ФЕРМАН на підставі заяви від 06.12.2018 року № 1 укладено Договір від 30.11.2017 року № 1553001, укладено Договір. Зазначений договір дійсний по теперішній час. У термін дії договору підприємство позивача успішно надало 172 електронних документи.

Суд вислухав думку сторін, розглянув матеріали справи, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками справи докази в їх сукупності, суд робить наступні висновки.

01.03.2019 року між ТОВ ФЕРМАН та ТОВ ВТОРМЕТЕКСПОРТ укладено договір купівлі-продажу № 010319-ГЕ , згідно з умовами якого ТОВ ФЕРМАН приймає на себе зобов`язання передати, а покупець прийняти та оплатити сільськогосподарську продукцію (товар) в порядку та на умовах, визначених цим договором (п. 1.1). Згідно з п. 1.2 для цілей цього Договору під сільськогосподарською продукцією розуміється Пшениця фуражна врожаю 2018 року.

02.04.2019 року ТОВ ФЕРМАН складено податкову накладну № 10 про поставку на адресу ТОВ ВТОРМЕТЕКСПОРТ пшениці на загальну суму 759 000,00 грн., у тому числі ПДВ - 126 500,00 грн. та 05.04.2019 року направило її для реєстрації у встановленому законодавством порядку.

07.04.2019 року на адресу позивача з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДФС України, версія 2.3.2.7 надійшла квитанція, згідно з якою, податкова накладна 10 від 02.04.2019 року доставлена до ДФС України. Документ не прийнято.

Виявлені помилки: Документ не може бути прийнятий - Відсутній укладений з платником 40081614 договір про визнання електронних документів, який визначає права та обов`язки сторін в процесі електронного документообігу. Надішліть заяву про приєднання до договору.

30.05.2019 року позивач потворно направив на реєстрацію податкову накладну № 10 від 02.04.2019 року та отримав квитанцію № 1 про неприйняття податкової накладної з підстав: документ з реквізитами 400816104033# 10 02.04.2019 не прийнято, як такий, що подано повторно .

05.04.2019 року ТОВ ФЕРМАН складено податкову накладну № 11 про поставку на адресу ТОВ ВТОРМЕТЕКСПОРТ пшениці на загальну суму 476 302,20 грн., у тому числі ПДВ - 79 383,70 грн. та 08.04.2019 року направило її для реєстрації у встановленому законодавством порядку.

09.04.2019 року на адресу позивача з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДФС України, версія 2.3.2.7 надійшла квитанція, згідно з якою, податкова накладна 10 від 02.04.2019 року доставлена до ДФС України. Документ не прийнято.

Виявлені помилки: Документ не може бути прийнятий - Відсутній укладений з платником 40081614 договір про визнання електронних документів, який визначає права та обов`язки сторін в процесі електронного документообігу. Надішліть заяву про приєднання до договору .

30.05.2019 року позивач потворно направив на реєстрацію податкову накладну № 11 від 05.04.2019 року та отримав квитанцію № 1, згідно з якою, податкова накладна № 11 від 05.04.2019 року доставлена до ДФС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена.

Результат обробки: Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ реєстрація ПК/РК від 05.04.2019 року № 11 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

02.07.2019 року позивач надіслав на розгляд Комісії повідомлення № 9141354927 зі сканкопіями первинних документів (договір, показники якості продукції, накладні, товрно-тран6спортні накладні, платіжні доручення) на підтвердження поставки на адресу ТОВ ВТОРМЕТЕКСПОРТ пшениці.

09.07.2019 року комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення № 1215600/40081614 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Відповідно до положень п. 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; в) ввезення товарів на митну територію України; г) вивезення товарів за межі митної території України; е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.

Приписами п.187.1 ст.187 ПК України передбачено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

За операціями з виконання підрядних будівельних робіт суб`єкти підприємницької діяльності можуть застосовувати касовий метод податкового обліку відповідно до підпункту 14.1.266 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).

Згідно з положеннями п.201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду.

Пунктом 201.10. статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно до п. 1 розділу ІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 року № 557 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 03 серпня 2017 року за № 959/30827 ( в редакції чинній станом на час виникнення спірних правовідносин) (далі - Порядок № 557), електронний документообіг здійснюється відповідно до законодавства та на підставі Договору, що визначає взаємовідносини суб`єктів електронного документообігу.

Згідно з п. п. 5,8, 9,10, 11 розділу ІІ Порядку № 557, автор здійснює надсилання електронних документів з урахуванням встановлених законодавством граничних строків для подання таких документів

У разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка.

Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня або за 1 годину до його закінчення.

Автоматизована перевірка електронного документа включає:

перевірку правового статусу ЕЦП шляхом встановлення чинності посиленого сертифіката ключа підписувача на час підписання електронного документа та відповідності особистого ключа підписувача відкритому ключу, зазначеному у посиленому сертифікаті. При цьому дата та час накладення ЕЦП встановлюються за даними позначки часу, отриманої підписувачем від АЦСК в момент підпису, а чинність посиленого сертифіката на цей момент встановлюється за даними відповідного онлайн-сервісу АЦСК (OCSP) та/або даними актуальних списків відкликаних сертифікатів (CRL) зазначеного АЦСК; перевірку обов`язковості та послідовності накладення на електронний документ ЕЦП підписувачів та електронної печатки (за наявності) у встановленому порядку;перевірку відповідності електронного документа затвердженому формату (стандарту); перевірку наявності обов`язкових реквізитів; перевірку наявності Заяви про приєднання до Договору; перевірку дії Договору.

Перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня.

У першій квитанції, що формується за результатами автоматизованої перевірки, зазначеної у пункті 10 цього розділу, повідомляється про результати такої перевірки. У разі негативних результатів автоматизованої перевірки у першій квитанції повідомляється про неприйняття електронного документа із зазначенням причин, у такому випадку друга квитанція не формується. На першу квитанцію накладається електронна печатка контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання автору електронного документа. Другий примірник першої квитанції в електронному вигляді зберігається в контролюючому органі.

Відповідно до п.п. 10, 17 розділу ІІІ Порядку № 557, за результатами розгляду Заяви про приєднання до Договору автор отримує другу квитанцію про приєднання до Договору або другу квитанцію про відмову в прийнятті Заяви про приєднання до Договору із зазначенням причини її неприйняття.

У день припинення дії Договору контролюючий орган повідомляє автора про припинення дії Договору (із зазначенням причини) шляхом направлення автоматично сформованого повідомлення про припинення дії Договору на електронну адресу, внесену до облікових даних автора, за формою згідно з додатком 4 до цього Порядку. На повідомлення про припинення дії Договору накладається електронна печатка контролюючого органу, визначеного відповідно до пункту 5 цього розділу.

З огляду на матеріали справи, підставою для неприйняття контролюючим органом на реєстрацію податкових накладних № 10 від 02.04.2019, № 11 від 05.04.2019 року стала відсутність укладеного договору про визнання електронних документів.

Проте, суд встановив, що 10.12.2018 року ТОВ ФЕРМАН направило на реєстрацію заяву про приєднання від 06.12.2018 року № 1 до договору про визнання електронних документів від 30.11.2017 року № 1553001, яка згідно з квитанцією № 2 від 10.12.2018 року прийнята ДФС України.

Про чинність зазначеного договору про визнання електронних документів станом на час направлення на реєстрацію податкових накладних № 10 від 02.04.2019 року та № 11 від 05.04.2019 року свідчать наявні в матеріалах справи докази (квитанція № 2, т. 1 арк. с. 201, що надана представником відповідачів) та твердження представника відповідачів, що наведені в уточненому відзиві на адміністративний позов від 16.06.2020 року.

Крім того, представник відповідачів не надав суду доказів на підтвердження припинення дії договору про визнання електронних документів від 30.11.2017 року № 1553001, зокрема, повідомлення про припинення дії Договору, що надсилалося ТОВ ФЕРМАН .

З урахуванням вищевикладеного суд робить висновок, що дії Державної фіскальної служби України щодо неприйняття до реєстрації податкових накладних № 10 від 02.04.2019 року, № 11 від 05.04.2019 року є протиправними.

Суддя зазначає, що повторно направлена податкова накладна № 10 від 02.04.2019 року, згідно з квитанцією № 1 від 30.05.2019 року, не прийнята контролюючим органом, як така, що подана повторно.

Згідно з п. 15 розділу ІІ Порядку № 557, якщо автором надіслано до контролюючих органів кілька примірників одного електронного документа (у разі виправлення, неотримання першої квитанції тощо), оригіналом вважається електронний документ, надісланий до контролюючих органів останнім до закінчення граничного строку, встановленого законодавством для подання такого документа, за умови, що його було сформовано правильно та прийнято (зареєстровано), про що автору надійшла друга квитанція про прийняття.

Суд зазначає, що наведена у квитанції № 1 від 30.05.2019 року підстава не передбачена п. 10 розділу ІІ Порядку № 557. Також, про можливість особи неодноразово надсилати на реєстрацію електронні документи свідчить зміст п. 15 розділу ІІ Порядку № 557.

З урахуванням вищевикладеного, суд робить висновок про наявність підстав для зобов`язання ДПС України прийняти податкову накладну №10 від 02.04.2019 року та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її подачі на реєстрацію, 05.04.2019 року, оскільки відповідач протиправно не прийняв на реєстрацію податкову накладну з підстави, яка не відповідає обставинам справи та з підстави, яка взагалі не передбачена приписами Порядку № 557.

Щодо зупинення реєстрації податкової накладної № 11 від 05.04.2019 року та прийняття рішення про відмову у реєстрації зазначеної податкової накладної, суд зазначає наступне.

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році від 07.12.2017 року № 2245-VIII пункт 200.16 ст. 200 Податкового кодексу України був викладений у новій редакції, та з 1 січня 2018 року передбачено, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Процедура зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРНП з наступним прийняттям рішення про їх реєстрацію/відмову у реєстрації регулюється ПК України, Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 117), Наказом Державної фіскальної служби України від 16.03.2018 року № 137 Про затвердження Порядку роботи Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (зі змінами та доповненнями), Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" № 1246 від 29 грудня 2010 р. із змінами (далі за текстом - Постанова № 1246).

Згідно з вимогами п. 12 Постанови №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки наявності підстав для зупинення їх реєстрації.

Згідно з пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП, платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування;

в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП.

Відповідно до вимог п. 12 Порядку № 117, у разі зупинення реєстрації податкової накладної в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Відповідно до п.14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (тут і далі - у редакції, чинній на момент формування податкової накладної) встановлено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (п.16 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних).

Згідно з вимогами пп. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування.

Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС) (п. 19 Порядку № 117).

Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (п. 20 Порядку).

Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства (п. 21 Порядку).

Відповідно до п. 23 Порядку N 117, Комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку:

- щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. гривень, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу;

- щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, більше 30 млн. гривень включно, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке попередньо реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається до комісії центрального рівня.

Відповідно до пп. 201.16.3 п. 201.16 ст. 201 ПК України, рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.

Як встановлено судом, за результатами розгляду податкової накладної № 11 від 05.04.2019, відповідачем на адресу ТОВ ФЕРМАН надіслано квитанцію, в якій зазначено, що з урахуванням положень п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація податкової накладної зупинена, у зв`язку із відповідністю податкової накладної пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку .

Суд зазначає, що згідно з п. 10 Порядку № 117, критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.

ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Тобто, з огляду на наведені положення законодавства, критерії ризиковості платника податків та критерії ризиковості здійснення операцій мають бути погоджені Міністерством фінансів України, проте, в порушення даних вимог вказані критерії визначені листом ДФС від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18 за відсутності будь-яких ознак погодження з Мінфіном.

Суд зазначає, що листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні ст. 117 Конституції України, тобто не є джерелом права відповідно до ст. 7 Кодексу адміністративного судочинства України.

Таким чином, суд робить висновок про неправомірність дії відповідача щодо зупинення реєстрації податкової накладної №11 від 005.04.2019 року на підставі Критеріїв ризиковості платника податків, які визначені листом ДФС за № 1963/99-99-29-01-01 від 07.08.2019.

З огляду на оскаржуване рішення № 1215600/40081614 від 09.07.2019 року, підставами його прийняття є зокрема ненадання позивачем копій документів:

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити);

- розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Згідно п.21 Порядку № 117, підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Суд вважає неправомірним посилання комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації на факт ненадання позивачем усіх необхідних документів, оскільки як вказано вище судом позивач, разом із повідомленням № 9141354927, надіслав контролюючому органу сканкопії первинних документів, утому числі, товрно-тран6спортні накладні та платіжні доручення на підтвердження поставки на адресу ТОВ ВТОРМЕТЕКСПОРТ пшениці.

Крім цього, суд зазначає, що в шаблоні рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у графі первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні міститься приписка у дужках документи, які не надано підкреслити , однак комісією Головного управління ДФС в Одеській області цього не зроблено.

Тобто, комісією ГУ ДФС в Одеській області формально визначено підстави для прийняття оскаржуваного рішення та не наведено конкретної інформації з приводу документів, які не надані позивачем, проте є необхідними для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної.

Згідно п.20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 341), у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

З огляду на висновок суду щодо протиправності оскаржуваного рішення комісії Головного управління ДФС в Одеській області, суд вважає за необхідне задовольнити вимоги позивача та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 11 від 05.04.2019 року датою її первинного подання на реєстрацію 08.04.2019 року, оскільки як встанови суд, відповідач протиправно не прийняв на реєстрацію зазначену податкову накладну 08.04.2019 року.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Суд зазначає, що за звернення до суду із зазначеним позовом позивач сплатив 9605,00 грн. судового збору, що підтверджується платіжним дорученням № 142 від 23.09.2019 року, які мають бути стягнуті з солідарно з відповідачів на користь позивача.

З огляду на вищевикладене, суд робить висновок, що адміністративний позов належить до задоволення.

Керуючись ст.ст.2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 94, 139, 173-183, 192-228, 243, 245, 246, 250, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Задовольнити позов ФЕРМАН до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними дії, зобов`язання вчинити певні дії та скасування рішення.

Визнати протиправними дії Державної фіскальної служби України щодо неприйняття до реєстрації податкової накладної №10 від 02.04.2019 року, яка подана до реєстрації та доставлена до Державної фіскальної служби України - 05.04.2019 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти податкову накладну №10 від 02.04.2019 року та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її подачі на реєстрацію, 05.04.2019 року.

Визнати протиправними дії Державної фіскальної служби України щодо неприйняття до реєстрації податкової накладної №11 від 05.04.2019 року, яка подана до реєстрації та доставлена до Державної фіскальної служби України - 08.04.2019 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти податкову накладну №11 від 05.04.2019 року та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її подачі на реєстрацію, 08.04.2019 року.

Скасувати рішення комісії ГУ ДФС в Одеській області про відмову в реєстрації податкової накладної № 11 в Єдиному реєстрі податкових накладних №1215600/40081614 від 09.07.2019 року.

Стягнути солідарно з Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393), Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 43142370) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України та Головного управління ДПС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ФЕРМАН" (код ЄДРПОУ 40081614) судовий збір у розмірі 9605 (дев`ять тисяч шістсот пять) грн. 00 копійок.

Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до п.15.5 ч.1 розділу VІІ Перехідні положення КАС України через Одеський окружний адміністративний суд до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Процесуальні строки, визначені рішенням суду застосовуються з урахуванням п. 3 розділу VI Прикінцеві положення КАС України.

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю ФЕРМАН (код ЄДРПОУ: 40081614, адреса: вул. Гаванна, будинок 10, м. Одеса, 65026).

Відповідач - Державна податкова служба України (код ЄДРПОУ:43005393, адреса: львівська площа, 8, м. Київ, 04053).

Відповідач - Головне управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ: 43142370, адреса: вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, 65044).

Повний текст рішення складений та підписаний судом 30 червня 2020 року.

Суддя Н.В. Бжассо

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.06.2020
Оприлюднено02.07.2020
Номер документу90085117
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/5413/19

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 15.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 21.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 21.08.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 07.08.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 07.08.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 07.06.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 29.07.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні