ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 2340/3302/18 Прізвище судді (суддів) першої інстанції:
Тимошенко В.П.
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 червня 2020 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Костюк Л.О.;
суддів: Аліменка В.О., Бужак Н.П.;
за участю секретаря: Несін К.В..,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2019 року (розглянута у порядку письмового провадження, м. Черкаси, дата складання повного тексту рішення - відсутня) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН до Головного управління Державної податкової служби у Черкаській області про скасування податкових повідомлень - рішень, -
В С Т А Н О В И Л А:
У серпні 2018 року, Товариство з обмеженою відповідальністю ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН (далі - позивач, ТОВ ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН ) звернулось до Черкаського окружного адміністративного суду звернулось позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області (далі - відповідач, ГУ ДФС у Черкаській області) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень від 02.08.2018 №0007981402 та №0007991402.
25 вересня 2018 року позивач подав суду заяву про збільшення позовних вимог вх. 22830/18, в якій просить задовольнити позовні вимоги такого змісту:
1) визнати протиправними дії Головного управління ДФС у Черкаській області при проведенні перевірки ТОВ ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН на підставі наказу від 23.06.2018 №1152;
2) визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 02.08.2018 №0007981402;
3) визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 02.08.2018 №0007991402.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на підставі наказу про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН , використавши документи, надані позивачем на запити про надання інформації, відповідач фактично провів документальну позапланову невиїзну перевірку безпосередньо у приміщенні ГУ ДФС у Черкаській області, не дотримавши вимог щодо її організації відповідно до ст. 79 Податкового кодексу України.
Спірні податкові повідомлення-рішення прийняті на підставі акта документальної позапланової виїзної перевірки від 10.07.2018 №273/23-00-14-02/33931173, яким встановлено заниження податку на додану вартість внаслідок безпідставного відображення у податковому обліку господарських операцій за договорами постачання з ТОВ Вієн ЛТД , ПП Євро Агро Дістріб`юшн , ТОВ Агро-Хорса .
Факт придбання позивачем товару у вказаних суб`єктів господарювання підтверджується належним чином оформленими первинними документами бухгалтерського обліку: податковими накладними, видатковими накладними, платіжними дорученнями на оплату товару, товарно-транспортними накладними.
Висновки контролюючого органу про безтоварність господарських операцій позивача з контрагентами грунтуються виключно на наявності вироку Жовтневого районного суду м.Дніпропетровська від 14.04.2016 відносно директора ПП Євро Агро Дістріб`юшн ОСОБА_1 , вироку Жовтневого районного суду м.Дніпропетровська від 27.04.2017 відносно директора ТОВ Агро-Хорса ОСОБА_2 ; та на інформації з кримінального провадження №32016230000000100 від 26.10.2016 за фактом фіктивного підприємництва ТОВ Вієн ЛТД .
Позивач вважає, що наявність вироку суду та кримінального провадження відносно його контрагентів не є безумовною підставою для висновку про порушення позивачем податкового законодавства.
Преюдицію утворюють виключно ті обставини, які безпосередньо досліджувались і встановлювались судом, що знайшло відображення в мотивувальній частині судового рішення. Натомість, зазначені вироки суду не містять в собі жодних обставин, що підтверджували б факт безтоварності спірних господарських операцій позивача з вказаними контрагентами.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2019 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.
Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції як таке, що постановлене з порушенням норм матеріального та процесуального права, та прийняти нове, яким позов задоволити.
Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2019 року відкрито апеляційне провадження та призначено справу до її розгляду в судовому засіданні.
27 травня 2019 року до Шостого апеляційного адміністративного суду позивачем подано клопотання про зупинення провадження у справі до набрання законної сили рішення Черкаського окружного адміністративного суду у справі № 823/2530/18.
Зазначене вище клопотання обґрунтовано тим, що податкові повідомлення-рішення, які оспорюються у даній справі, є наслідком акту від 10.07.2018 про результати позапланової виїзної перевірки товариства з питань дотримання вимог податкового законодавства по взаємовідносинах товариства з трьома контрагентами за липень, листопад 2015, жовтень 2016 - березень 2017, підставою для складання якого, в свою чергу, слугував наказ відповідача від 23.06.2018 №1152 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ Золотоніський бекон (далі - Наказ).
Визнання протиправним та скасування наказу є предметом позову у справі №823/2530/18.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду постановою від 17.05.2019 частково задовольнив касаційну скаргу ТОВ ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН у справі №823/2530/18: рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 20.09.2018 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.12.2018 скасував, а справу направив на новий розгляд до суду першої інстанції.
Суд вживає передбачені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи. Суд повинен запропонувати особам, які беруть участь у справі, подати докази або з власної ініціативи витребувати докази, яких, на думку суду, не вистачає.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 травня 2019 року клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН про зупинення провадження - задоволено та зупинено провадження у справі за розглядом апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2019 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН до Головного управління ДФС у Черкаській області про скасування податкових повідомлень - рішень, до набрання законної сили рішення Черкаського окружного адміністративного суду у справі № 823/2530/18.
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру судових рішень станом на 04 лютого 2020 року, постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 грудня 2019 року апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Золотоніський бекон - залишено без задоволення, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 29 серпня 2019 року - без змін.
Відповідно до ч. 1 ст. 237 КАС України, провадження у справі поновлюється за клопотанням учасників справи або за ініціативою суду не пізніше десяти днів з дня отримання судом повідомлення про усунення обставин, що викликали його зупинення. Про поновлення провадження у справі суд постановляє ухвалу.
Перевіривши матеріали справи, керуючись ст.237 КАС України, колегія суддів протокольною ухвалою постановила, провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2019 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН до Головного управління ДФС у Черкаській області про скасування податкових повідомлень - рішень, поновити та призначити до розгляду у судовому засіданні на 12 березня 2020 року на 09 год. 30 год.
Протокольною ухвалою від 12 березня 2020 року продовжено розгляд справи до 26 бередня 2020 року до 09 год. 30 хв.
Довідкою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 березня 2020 року повідомлено сторін про перенесення розгляду апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2019 року на 30 квітня 2020 року на 09 год. 40 хв.
Про зазначене вище повісткою - повідомленням від 23 березня 2020 року проінформовано сторін.
Довідкою Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2020 року повідомлено сторін про зняття з розгляду апеляційної скарги призначеної на 30 квітня 2020 року на 09 год. 40 хв. та довідкою від 30 квітня 2020 року повідомлено сторін про те, що відповідно до ст. 30 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення , ст. 11 Закону України Про захист населення від інфекційних хвороб , керуючись постановою Кабінету Міністрів України Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 від 11 березня 2020 р. №211, враховуючи рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10 березня 2020 р., рішення Постійної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 11 березня 2020 р. та рекомендації Ради суддів України від 16 березня 2020 р. N 9рс-186/20 про запровадження особливого режиму роботи на період проведення карантинних заходів, з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, колегією суддів ухвалено зняти з розгляду справу № 2340/33002/18 за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2019 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН до Головного управління ДФС у Черкаській області про скасування податкових повідомлень - рішень до закінчення дії карантину. Зазначено, що про час та дату подальшого розгляду справи сторони будуть повідомлені після закінчення дії карантину у порядку, передбаченому ст.ст. 126-129 КАС України.
Колегія суддів звертає увагу на те, що постановою Кабінету Міністрів України Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 від 11 березня 2020 р. № 211 установлено з 12 березня 2020 р. до 22 травня 2020 р. на всій території України карантин.
На підставі постанови Кабінету Міністрів України від 20 травня 2020 р. № 392 Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів дія карантину була продовжена 22 2020 . 22 2020 ., шляхом введення з 21.05.2020 р. адаптивного карантину.
У зв`язку із зазначеним вище, повісткою - повідомленням від 19 травня 2020 року сторін повідомлено про розгляд справи, який відбудеться о 09 год. 50 хв. 25 червня 2020 р.
06 травня 2020 року на поштову адресу Шостого апеляційного адміністративного суду від Голови комісії з припинення ГУ ДФС у Черкаській області подано клопотання про заміну сторони у справі її правонаступником, а саме Головне управління ДФС у Черкаській області замінити на Головне управління ДПС у Черкаській області.
Необхідність здійснення заміни відповідача у справі обґрунтоване припиненням діяльності органів Державної фіскальної служби України.
Відповідно до ч. 1 ст. 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Надаючи правову оцінку клопотанню Головного управління ДПС у Черкаській області про заміну відповідача у справі на його правонаступника, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Так, постановою від 06.03.2019 №227 Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України було затверджено положення про Державну податкову службу України. Розпорядженням КМУ від 21.08.2019 №682-р було погоджено забезпечення Здійснення Держаною податковою службою покладених на неї постановою КМУ від 06.032019 №227 функцій і повноважень Державною фіскальної служби, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
28.08.2019 року Державною податковою службою України на підставі вище зазначених було винесено наказ № 36 Про початок діяльності Державної податкової служби України відповідно до якого ДПС України почало виконання функцій і повноважень ДФС України що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового законодавства а також законодавства з питань сплати єдиного внеску та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС
Постановою КМ України Про утворення територіальних органів Державної податкової служби від 19.06.2019 року за № 537 постановлено реорганізувати деякі територіальні органи Державної фіскальної служби шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 2, зокрема: ГУ ДФС у Черкаській області приєднати до ГУ ДПС у Черкаській області.
Таким чином, організацією, яка уповноважена на виконання функцій ДПС Украіни є Головне управління ДПС у Черкаській області з обсягом прав та повноважень, визначених Податковим кодексом України. Вказана юридична особа є правонаступником відповідача - ГУ ДФС у Черкаській області.
Правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 12 червня 2018 року у справі № 2а-23895/09/1270.
Тобто, починаючи з 29 серпня 2019 року у Головного управління ДПС у Чекаській області виникли підстави для звернення до суду з клопотанням про здійснення заміни відповідача у справі у зв`язку з припиненням здійснення повноважень Головного управлінням ДФС у Черкаській області.
Відтак, Головним управлінням ДПС у Черкаській області підтверджено наявність підстав, визначених ст. 52 КАС України, для здійснення заміни відповідача її правонаступником.
У зв`язку з цим колегія суддів вважає за необхідне задовольнити подане клопотання та здійснити заміну відповідача у порядку процесуального правонаступництва з Головного управлінням ДФС у Черкаській області на Головне управління ДПС у Черкаській області.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню та погоджується з висновком суду першої інстанції щодо відмови у задоволенні позовних вимог, з огляду на наступне.
Як встановлено судом першої інстанції, що Товариство з обмеженою відповідальністю ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН зареєстроване як юридична особа Чигиринською районною державною адміністрацією 01 грудня 2015 року; код ЄДРПОУ 33931173.
Головним управлінням ДФС у Черкаській області отримано:
- вирок Жовтневого районного суду м. Дніпро від 27.04.2017 по кримінальній справі №201/4747/17, провадження №1-кп/201/267/2017, згідно якого громадянина ОСОБА_2 (засновника ТОВ Агро-Хорса ) визнано винним у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 28, ч. 1 ст. 205 Кримінального кодексу України;
- вирок Жовтневого районного суду м. Дніпро від 14.04.2017 по кримінальній справі №801/4704/16-к, провадження №1-кп/201/195/2016, згідно якого громадянина ОСОБА_1 (засновника ПП Євро Агро Дістріб`юшн ) визнано винним у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 27, ч. 1 ст. 205 Кримінального кодексу України;
- інформації з кримінального провадження №32016230000000100 від 26.10.2016 за фактом фіктивного підприємництва ТОВ Вієн ЛТД .
На підставі вказаної інформації, ГУ ДФС у Черкаській області було проведено аналіз даних податкового кредиту, що містяться у податкових деклараціях з податку на додану вартість по взаємовідносинах позивача з ТОВ Вієн ЛТД ,ТОВ Агро-Хорса та ПП Євро Агро Дістріб`юшн та у зв`язку з виявленням фактів, що свідчать про недостовірність визначення позивачем даних податкового кредиту по взаємовідносинах з вищевказаними контрагентами на адресу ТОВ ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН засобами поштового зв`язку було направлено запити:
- від 25.01.2018 №3629/23-00-14-1014 про надання інформації (пояснень та їх документального підтвердження) по взаємовідносинах з ТОВ Агро-Хорса (код ЄДРПОУ 32882969) за жовтень - грудень 2016 року, січень - березень 2017 року.
- від 31.01.2018 №4440/23-00-14-0216 про надання інформації (пояснень та їх документальне підтвердження) по взаємовідносинах з ТОВ Вієн ЛТД за липень 2015 року;
- від 23.03.2018 №12700/23-00-12-0116 про надання інформації (пояснень та їх документального підтвердження) по взаємовідносинах з ПП Євро Агро Дістріб`юшн (код ЄДРПОУ 39192703) за листопад 2015 року.
На виконання вказаних запитів ТОВ ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН листами від 13.02.2018 №101 (вх. від 15.03.2018 №5208/10), від 23.02.2018 №б/н (вх. від 26.02.2018 №4074/10), від 20.04.2018 №б/н (вх. від 23.04.2018 №7819/10) надав пояснення разом з копіями первинних документів за господарськими операціями з ТОВ Агро-Хорса за жовтень - грудень 2016 року, січень - березень 2017 року; ТОВ Вієн ЛТД за липень 2015 року; ПП Євро Агро Дістріб`юшн (код ЄДРПОУ 39192703) за листопад 2015 року.
23 червня 2018 року Головним управлінням ДФС у Черкаській області видано наказ №1152, згідно з яким на підставі п.п. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України призначено проведення документальної позапланової виїзної перевірки в період з 25.06.2018 по 03.07.2018 товариства з обмеженою відповідальністю ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН з питань дотримання вимог податкового законодавства по взаємовідносинах з ТОВ Вієн ЛТД (код ЄДРПОУ 39608191) за липень 2015 року, ПП Євро Агро Дистріб`юшн (код ЄДРПОУ 39192703) за листопад 2015 року та ТОВ Агро-Хорса (код ЄДРПОУ 32882969) за жовтень - грудень 2016 року, січень - березень 2017 року.
Копію наказу від 23.06.2018 №1152 вручено під розпис директору ТОВ ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН 25.07.2018 в приміщенні відповідача. Направлення на перевірку від 23.06.2018 №1070/23-00-14-0209 пред`явлено 25.05.2018 директору товариства ОСОБА_3, але остання відмовилась від його підписання, про що складено акт відмови від підписання направлення на перевірку від 25.06.2018 №572/23-0014-0205/33931173.
На підставі наказу Головного управління ДФС у Черкаській області від 23.06.2018 №1152 та направлення на перевірку від 23.06.2018 №1070/23-00-14-0209, виданого Головним управлінням ДФС у Черкаській області, згідно з п.п. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, посадовою особою Головного управління ДФС у Черкаській області проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН з питань дотримання вимог податкового законодавства по взаємовідносинах з ТОВ Вієн ЛТД за липень 2015 року, ПП Євро Агро Дістріб`юшн за листопад 2015 року та ТОВ Агро-Хорса за жовтень - грудень 2016 року, січень - березень 2017 року.
За наслідками перевірки складено акт перевірки від 10.07.2018 №273/23-00-14-02/33931173, в якому встановлено порушення:
- вимог п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3, п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України, ст. 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні , п.п. 1.2 п. 1, п.п. 2.1 п. 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, п.п. 1 п. 4 розділу V Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 23.09.2014 №966, в результаті чого занижено податок на додану вартість по загальній декларації на загальну суму 210078,00 грн, в т.ч. за січень 2017 року на суму 24068,00 грн, за лютий 2017 року на суму 107542,00 грн, за березень 2017 року на суму 78468,00 грн;
- вимог п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3, п. 198.6 ст. 198, п.п. 209.15.1 п. 209.1 ст. 209 Податкового кодексу України, ст. 9 Закону України Про бухгалтерський обліку та фінансову звітність в Україні , п.п. 1.2 п. 1, п.п. 2.1 п. 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, п.п. 1 п. 4 розділу V Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 23.09.2014 №966, в результаті чого: занижено податок на додану вартість по спеціальній декларації на загальну суму 205998,00 грн, в т.ч. за листопад 2015 року на суму 22374,00 грн, за жовтень 2016 року на суму 45957,00 грн, за листопад 2016 року на суму 114945,00 грн, за грудень 2016 року на суму 22722,00 грн; та завищено від`ємне значення з податку на додану вартість за липень 2015 року на суму 43798,00 грн.
Позивачем подано до ГУ ДФС у Черкаській області заперечення на акт перевірки.
Листом відповідача від 31.07.2018 №31995/23-00-14-0216 надано відповідь на заперечення, за якою висновки акта перевірки від 10.07.2018 №273/23-00-14-02/33931173 залишено без змін.
На підставі акта перевірки, Головним управлінням ДФС у Черкаській області винесено:
- податкове повідомлення-рішення від 02.08.2018 №0007991402 про зменшення розміру від`ємного значення суми податку на додану вартість на 43798,00 грн за податковою декларацією за листопад 2015 року №9242749654 від 30.11.2015;
- податкове повідомлення-рішення від 02.08.2018 №0007981402 про збільшення суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість на загальну суму 520095,00 грн, в тому числі за податковими зобов`язаннями 416076,00 грн, за штрафними санкціями 104019,00 грн.
Не погоджуючись з вказаними податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку матеріалам та обставинам справи, а також наданим додатковим поясненням та запереченням сторін, колегія суддів зазначає наступне.
Правове регулювання спірних правовідносин здійснюється на підставі норм Податкового кодексу України.
Щодо правомірності проведеної перевірки відповідачем, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) перевірки, які проводяться в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом.
Виключні підстави для прийняття рішення про проведення документальної позапланової перевірки перелічені у статті 78 Податкового кодексу України.
Відповідно до п.п. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав: виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначено виявлену недостовірність даних та відповідну декларацію протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.
Згідно п. 78.5 ст. 78 Податкового кодексу України допуск посадових осіб контролюючих органі до проведення документальної позапланової виїзної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу.
Відповідно до п. 81.1 ст. 81 Податкового кодексу України, посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів: направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу; копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу; службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.
Непред`явлення або ненадіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.
Відмова платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) від допуску до перевірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці п`ятому цього пункту, не дозволяється.
При пред`явленні направлення платнику податків та/або посадовим (службовим) особам платника податків (його представникам або особам, які фактично проводять розрахункові операції) такі особи розписуються у направленні із зазначенням свого прізвища, імені, по батькові, посади, дати і часу ознайомлення.
Колегія суддів зазначає, що копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки від 23.06.2018 №1152 вручено директору ТОВ ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН ОСОБА_3 25.06.2018 в приміщенні відповідача.
При цьому від отримання направлення на проведення перевірки директор ОСОБА_3 відмовилась.
Згідно п. 81.1 ст. 81 Податкового кодексу України у разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) розписатися у направленні на перевірку посадовими (службовими) особами контролюючого органу складається акт, який засвідчує факт відмови. У такому випадку акт про відмову від підпису у направленні на перевірку є підставою для початку проведення такої перевірки.
Відповідно до п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань місцезнаходженням ТОВ ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН є Черкаська обл., Чигиринський р-н, с. Медведівка, вул. Залізняка, буд. 1-б.
Щодо посилання позивача на те, що ним оскаржено наказ про проведення даної перевірки, колегія суддів зазначає наступне.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2018 року, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року, в задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.
Рішення суду у справі №823/2530/18 набрало законної сили 11 грудня 2018 року.
Постановою Верховного Суду від 17 травня 2019 року рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 29 серпня 2019 року, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 грудня 2019 року, в задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.
Судовим рішенням у справі №823/2530/18 встановлено, що відповідач здійснив документальну позапланову виїзну перевірку позивача, про що складено акт від 10.07.2018 №273/23-00-14-02/33931173.
Як убачається із матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки від 23.06.2018 року №1152 вручено директору ТОВ Золотоніський бекон ОСОБА_3 згідно із заявою останньої від 25.06.2018 року (вх. № 11836/10 від 25.06.2018 року, т. 2 а.с. 37) 25.06.2018 року в приміщенні відповідача.
Від отримання направлення на проведення перевірки директор ОСОБА_3 відмовилась, про що складено акт відмови від підписання направлення на перевірку від 25.06.2018 року №572/23-0014-0205/33931173.
Згідно з актом складеним за результатами проведеної перевірки від 10.07.2018 року № 273/23-00-14-02/33931173 убачається, що перевірку проведено з відома директора ТОВ Золотоніський бекон ОСОБА_3 за адресою фактичного місцезнаходження ТОВ Золотоніський бекон - 20930, Черкаська область, Чигиринський район, с. Медведівка, вул. Залізняка, 1 б. У акті перевірки також зазначено, що журнал реєстрації перевірок ТОВ Золотоніський бекон не надано.
Разом з тим, головним державним ревізор-інспектор Головного управління ДФС у Черкаській області Білик А.В. зазначено, що вона особисто виїжджала за місцезнаходженням позивача, проте посадові особи позивача в с. Медведівка відсутні .
Крім того, судом першої інстанції встановлено, що відповідачем проведено саме документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ Золотоніський бекон . На підставі вище зазначено, колегія суддів прихоить до висновку, що відповідач фактично здійснив документальну позапланову виїзну перевірку позивача.
Скасування спірного наказу та визнання протиправними дії органу за вказаних обставин не може призвести до відновлення порушених прав товариства, оскільки права останнього порушують лише наслідки проведення такої перевірки.
Оскільки в даному випадку позивач оскаржує наказ про проведення перевірки яких вже є вичерпаними, адміністративний позов не підлягає задоволенню.
Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 23 жовтня 2019 року у справі №826/13130/15 (провадження №К/9901/26337/18).
Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Окрім вище зазначеного, колегія суддів зазначає, що платник податків, який вважає порушеним порядок та підстави призначення податкової перевірки щодо нього, має захищати свої права шляхом недопуску посадових осіб контролюючого органу до такої перевірки, при цьому, якщо ж допуск до проведення перевірки відбувся, в подальшому предметом розгляду має бути лише суть виявлених порушень податкового та іншого законодавства, дотримання якого контролюється контролюючими органами.
Саме на етапі допуску до перевірки платник податків може поставити питання про необґрунтованість її призначення та проведення, реалізувавши своє право на захист від безпідставного та необґрунтованого здійснення податкового контролю щодо себе, водночас, допуск до перевірки нівелює правові наслідки процедурних порушень, допущених контролюючим органом при призначенні податкової перевірки.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 24 грудня 2010 року у справі №21-25а10, у постанові Верховного Суду у справі №826/6376/16 (№К/9901/3876/17).
На підставі вище зазначеного, колегія суддів приходить до висновку, що у задоволенні позовних вимог про визнання протиправними дій відповідача при проведенні перевірки ТОВ ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН на підставі наказу від 23.06.2018 №1152, слід відмовити.
Щодо позовних вимог про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 02.08.2018, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Водночас статтею 1 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні № 996-XIV від 16.07.1999 (далі - Закон № 996-XIV) визначено, що первинний документ це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону № 996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції (частина 2 цієї статті)
Отже, будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції. Якщо ж фактичного здійснення господарської операції не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством.
З урахуванням викладеного для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції.
При цьому, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.
Вимога щодо реальних змін майнового стану платника податків як обов`язкова ознака господарської операції кореспондує з нормами Податкового кодексу України.
В свою чергу, відповідно до п.п. 14.1.181. п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
Відповідно до п.п. а п. 198.1. ст. 198 Податкового кодексу України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг.
Пунктом 198.3. ст. 198 Податкового кодексу України визначено, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг.
Згідно з п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України платник податку зобов`язаний надати покупцю (отримувачу) податкову накладну, складену в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєстровану в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
Таким чином , витрати для цілей визначення об`єкта оподаткування податком на додану вартість та податком на прибуток підприємств мають бути фактично здійснені і підтверджені належним чином складеними первинними документами, що відображають реальність господарської операції, яка є підставою для формування податкового обліку платника податків та визначення бази оподаткування податком на прибуток підприємств.
Окрім зазначеного, колегія суддів зазначає, що 02 липня 2015 року між ТОВ ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН (Покупець) та ТОВ Вієн ЛТД (Постачальник) укладено договір постачання №02/07/П (далі - Договір №02/07/П), за умовами якого Постачальник зобов`язується поставляти та передати у власність Покупця продукцію, визначену у п. 2.1. Договору (далі - Продукція), а Покупець прийняти та оплатити продукцію в асортименті, кількості та за цінами, викладеним у Додатках до договору, які є невід`ємною частиною даного Договору.
На підтвердження виконання Договору №02/07/П в липні 2015 року, позивачем надано: специфікацію №1 від 02.07.2015, за якою поставляється макуха соєва в кількості 30 т на загальну суму з ПДВ 260 700, 00 грн.; поставка здійснюється за рахунок Постачальника; термін поставки до 06.07.2015; видаткову накладну №РН-0407 від 04.07.2015 на поставку макухи соєвої в кількості 30,24 т на загальну суму 262 785, 60 грн.; товарно-транспортну накладну №04/07 від 04.07.2015 на транспортування макухи соєвої в кількості 30,24 т на загальну суму 262 785, 60 грн.; меморіальний ордер №219 від 03.07.2015 на суму 260 700, 00 грн., платіжне доручення №237 від 06.07.2015 на суму 2 085, 60 грн.; паспорт (сертифікат) якості №03/07 на макуху соєву, виданий 03.07.2015 ТОВ Вієн ЛТД ; картку рахунку 631, картку рахунку 201, оборотно-сальдову відомість по рахунку 201, оборотно-сальдову відомість по рахунку 2083; відомість про витрати сировини для виготовлення комбікорма за липень 2015 року для ТОВ ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН .
Відповідно до первинних бухгалтерських документів у липні 2015 року позивачем придбано у ТОВ Вієн ЛТД макуху соєву в кількості 30,24 т на загальну суму 262785,00 грн, в т.ч. ПДВ 43797,60 грн.
Водночас, в специфікації №1 до Договору №02/07/П не зазначено: реалізацію макухи соєвої в кількості 0,24 та суму ПДВ 2085,60 грн; та адресу складу доставки, в порушення вимог п.п. 2.1, п. 2.2, п. 5.1 Договору №02/07/П.
Щодо посилання відповідача на те, що товарно-транспортна накладна не є належним доказом перевезення товару за Договором №02/07/П, колегія суддів зазначає наступне.
Так, суд апеляційної інстанції погоджується із зазначеними вище доводами відповідача та зазначає, що згідно службового листа оперативного управління ГУ ДФС у Черкаській області від 18.04.2018 №1408/23-00-21-0405 з поясненнями ФОП ОСОБА_4 (власник автомобіля MAN д.н.з. НОМЕР_1 та причепа НОМЕР_2 ), послуги з вантажного перевезення від ТОВ Вієн ЛТД (м. Київ) на адресу ТОВ ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН (с. Крупське, Золотоніського району, Черкаської області) в липні 2015 року автомобілем MAN д.н.з. НОМЕР_1 та причепом НОМЕР_2 не надавались та ТОВ Вієн ЛТД ОСОБА_4 невідомо.
Щодо господарських відносин позивача з приватним підприємством ТОВ Вієн ЛТД , колегія суддів зазначає наступне.
Колегія судів звертає увагу на те, що надані до суду первинні бухгалтерські документи зі сторони ТОВ Вієн ЛТД підписано директором ОСОБА_6 .
Під час перевірки відповідачем використано протокол допиту, який зроблено в ході досудового розслідування кримінального провадження від 26.10.2016 за №32016230000000100 ОСОБА_6 від 12.01.2017, який повідомив, що зареєстрував на своє ім`я ТОВ Вієн ЛТД за грошову винагороду, а саме: … Навесні 2015 року до нього звернувся батько ОСОБА_7 та за винагороду запропонував зареєструвати фірму на своє ім`я та стати її директором. Ним було тільки зареєстровано підприємство, відкриття банківських рахунків та отримання печатки підприємства, які в подальшому віддав своєму батькові. Фінансово-господарською діяльністю не займався. Накладних, товарно-транспортних накладних, податкових накладних та інших документів не підписував. Грошових коштів підприємства не перераховував та не отримував. Фактично діяльністю ТОВ Вієн ЛТД не займався та не організовував, товариство зареєстроване на його ім`я за винагороду є фіктивним … .
В ході аналізу інформаційних баз ІС Податковий блок встановлено, що контрагент позивача - постачальник ТОВ Вієн ЛТД взято на податковий облік 30.01.2015 ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві, основний вид діяльності - 69.10 Діяльність у сфері права .
В результаті аналізу Єдиного реєстру податкових накладних встановлено, що в періоді з січня 2015 року по липень 2015 року основним постачальником ТОВ Вієн ЛТД було ТОВ Рівер Плюс . Водночас у ТОВ Рівер Плюс відсутнє придбання макухи соєвої. Оформлення придбання макухи соєвої ТОВ Вієн ЛТД від постачальника Рівер Плюс та реалізація проводились в один день: 03.07.2015 та 04.07.2015. Перевіркою встановлено, що придбання товару відсутнє і не підтверджується по ланцюгу від постачальника. Зазначене свідчить про відсутність фактичного руху товарів (робіт, послуг) за відсутності можливості виконання оформлених господарських операцій ТОВ Вієн ЛТД та його контрагентом постачальником ТОВ Рівер Плюс .
На підставі вище зазначеного, колегія суддів, приходить до висновку про не підтвердження здійснення господарських операцій позивача з ТОВ Вієн ЛТД .
Щодо господарських відносин позивача з приватним підприємством Євро Агро Дістріб`юшн , колегія суддів зазначає наступне.
13 листопада 2015 року між позивачем (Покупець) та приватним підприємством Євро Агро Дістріб`юшн (Постачальник) укладено договір постачання №13/11-7 (далі - Договір №13/11-7), згідно з яким Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця шрот соняшниковий (далі - Товар), а Покупець зобов`язується прийняти Товар та оплатити його на умовах даного Договору.
На підтвердження виконання Договору №13/11-7 у листопаді 2015 року, позивачем надано до суду: специфікацію №1 від 13.11.2015, за якою поставляється шрот соняшниковий в кількості 25,57 т на загальну суму 134 242, 50 грн., відповідно до умов договору оплата здійснюється на умовах передоплати, термін поставки 16.11.2015; видаткову накладну №643 від 16.11.2015 на поставку шрота соняшникового в кількості 25,57 т на загальну суму 134242,50 грн; товарно-транспортну накладну №16/11 від 16.11.2015 на перевезення шроту соняшникового в кількості 25,57 т на загальну суму 134 242, 50 грн.; посвідчення про якість №15/11-17 від 15.11.2015, видане ПП Євро Агро Дістріб`юшн , на шрот соняшника; платіжне доручення №1490 від 16.11.2015 на загальну суму 134242,50 грн; картку рахунку 631; картку рахунку 201; оборотно-сальдову відомість по рахунку 201; оборотно-сальдову відомість по рахунку 2083; відомість витрат сировини для виготовлення комбікормів за листопад 2015 року.
Відповідно до первинних бухгалтерських документів, у листопаді 2015 року позивачем придбано у ПП Євро Агро Дістріб`юшн шрот соняшниковий в кількості 25,57 грн на загальну суму 134242,50 грн, в т.ч. ПДВ 22373,75 грн.
Колегія суддів зазначає, що первинні документи зі сторони ПП Євро Агро Дістріб`юшн на адресу ТОВ ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН підписані директором ОСОБА_1 .
Відповідно до вироку Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська від 14.04.2016 в кримінальній справі № 201/4704/16-к ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні злочину, передбаченого ч. 5 ст. 27 ч. 1 ст. 205 Кримінального кодексу України, як співучасть у формі пособництва по створенню суб`єкта підприємницької діяльності з метою прикриття незаконної діяльності.
Згідно з вказаним вироком суду: … У квітні 2014 року у невстановлений день та час ОСОБА_1 , знаходячись у м. Нікополь, домовився з невстановленими особами про реєстрацію на його ім`я в органах державної влади за винагороду суб`єкта підприємницької діяльності - юридичної особи ПП Євро Агро Дістріб`юшн без справжнього наміру здійснювати господарську діяльність, з метою пособництва при прикритті незаконної діяльності невстановлених осіб.
При цьому ОСОБА_1 з невстановленими слідством особами домовились про підписання останнім статутних та інших документів по реєстрації на його ім`я ПП Євро Агро Дістріб`юшн ; невстановлені особи повідомили ОСОБА_1 про те, що до діяльності вказаного підприємства він не буде мати ніякого відношення, а лише буде рахуватись власником, директором, контроль за фінансово-господарською діяльністю ПП Євро Агро Дістріб`юшн будуть здійснювати інші особи. В судовому засіданні обвинувачений ОСОБА_1 свою вину у скоєному злочині визнав у повному обсязі, підтвердив обставини викладені в обвинувальному акті .
Щодо господарських відносин позивача з ТОВ Агро-Хорса , колегія уддів зазначає наступне.
20 жовтня 2016 року між позивачем (Покупець) та ТОВ Агро-Хорса (Постачальник) укладено договір постачання товарів №14 (далі - Договір №14), згідно з яким в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Постачальник зобов`язується поставити Покупцеві товари в кількості, асортименті і в терміни, передбачені специфікацією, що додається до договору і є невід`ємною частиною договору. Покупець в порядку та на умовах, визначених цим Договором, зобов`язується оплатити та прийняти зазначений товар в кількості, асортименті і в терміни, передбачені специфікацією, що додається до договору і є невід`ємною частиною договору.
На підтвердження виконання Договору №14 у жовтні - грудні 2016 року, січні - березні 2017 року позивачем надано до суду: додатки №1-8 до Договору №14; видаткові накладні; товарно-транспортні накладні; банківські виписки по рахунку, платіжні доручення; картки рахунку 631, картки рахунку 201, оборотно-сальдові відомості по рахунку 2083; відомість по витратах сировини для виготовлення комбікормів.
У період жовтень 2016 року - березень 2017 року позивачем придбано у ТОВ Агро-Хорса макуху соняшникову на загальну суму 2 362 211, 00 грн., в т.ч. ПДВ 393701,84 грн.
Колегія суддів зазначає, що всі первинні документи зі сторони ТОВ Агро Хорса на адресу ТОВ ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН підписані директором ОСОБА_2 .
Відповідно до вироку Жовтневого районного суду м. Дніпропетровську від 27.04.2017 у справі №201/4747/17 ОСОБА_2 визнано винним у вчиненні злочину, передбаченого ч.2 ст. 28 ч. 1 ст. 205 КК України, а саме, фіктивне підприємництво, тобто придбання суб`єктів підприємницької діяльності (юридичних осіб) з метою прикриття незаконної діяльності, вчиненого за попередньою змовою групою осіб.
Зі змісту вказаного вироку вбачається, що ОСОБА_2 , діючи умисно, знаходячись на вул. Гоголя в Жовтневому (Соборному) районі м. Дніпро (більш точну адресу встановити не виявилось можливим) за матеріальну винагороду, без мети ведення фінансово - господарської діяльності, підписавши протокол загальних зборів учасників ТОВ Агро-Хорса та нотаріально завірений статут ТОВ Агро-Хорса (ЄДРПОУ 32882969), на підставі якого створюється юридична особа, зареєструвавши на своє ім`я підприємство ТОВ Агро-Хорса (ЄДРПОУ 32882969) та передавши установчі документи вказаного підприємства невстановленому співучаснику злочину, для внесення змін в реєстраційні документи підприємства, після проведення перереєстрації вказаного Товариства, отримав суб`єкт підприємницької діяльності (юридичну особу), з метою прикриття незаконної діяльності за попередньою змовою групою осіб. В подальшому, протягом 2015-2016 років підприємство ТОВ Агро-Хорса використовувалось невстановленою в ході досудового розслідування особою, для ведення незаконної діяльності, пов`язаної із наданням юридичним особам послуг з мінімізації податкових зобов`язань, з метою ухилення від сплати податків.
Відповідно до ч.6 ст. 78 КАС України вирок суду в кримінальному провадженні який набрав законної сили, є обов`язковим для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.
Згідно зі ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до ч. 1 ст. 205 КК України фіктивним підприємництвом є створення або придбання суб`єктів підприємницької діяльності (юридичних осіб) з метою прикриття незаконної діяльності або здійснення видів діяльності, щодо яких є заборона.
За змістом цієї норми злочинна діяльність особи, яка вчинила фіктивне підприємництво, не обмежується операціями з окремими суб`єктами господарювання, а охоплює всю діяльність та свідчить про використання фіктивного підприємства виключно з метою здійснення злочинної діяльності.
У постанові Верховного Суду України від 01.12.2015 у справі № 21-3788а15 викладена правова позиція, згідно з якою статус фіктивного, нелегального підприємства несумісний з легальною підприємницькою діяльністю. Господарські операції таких підприємств не можуть бути легалізовані навіть за формального підтвердження документами бухгалтерського обліку.
Проте, колегія суддів не приймає до уваги посилання відповідача та суду першої інстанції про наявність вироків щодо контрагентів та пояснення директора контрагента позивача - ТОВ Агро-Хорса , який не має до господарських відносин ніякого відношення, виходячи з наступного
Так, судом апеляційної інстанції під час дослідження матеріалів справи, пояснень та заперечень сторін у справі, зазначених вище вироків, встановлено, що вироки не стосуються безпосередньо контрагентів позивача.
Встановлено, що вироків відносно контрагентів позивача немає.
Також, неприймаються до уваги пояснення ОСОБА_2 , директора ТОВ Агро-Хорса , оскільки самих пояснень, клопій пояснень в матеріалах справи немає.
Щодо нормативно правового регулювання правовідносин та підтвердження реальності господарських правовідносин, які склались між сторонами, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції та зазначає наступне.
Так, відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України у податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити, зокрема: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата виписування податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку.
Форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику (п. 201.2 ст. 201 Податкового кодексу України).
Відповідно до п. 19 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 22.09.2014 № 957, усі податкові накладні скріплюються електронними цифровими підписами посадових осіб платника податку та електронним цифровим підписом, що є аналогом відбитка печатки постачальника (продавця). Податкова накладна не скріплюється електронними цифровими підписами (печаткою) отримувача (покупця) товарів/послуг.
За змістом вказаних правових норм, податкова накладна, виписана від імені платника податку - постачальника товарів (послуг) особою, яка не уповноважена здійснювати господарську діяльність, не має значення звітного податкового документу як підстави для декларування платником податків - покупцем товарів (послуг) суми податкового кредиту та витрат відповідних податкових періодів.
Відповідно до правової позиції Верховного Суду України, викладеній у постанові від 20.01.2016 у справі за позовом ПАТ МТС Україна до Міжрегіонального головного управління Міністерства доходів і зборів України - Центрального офісу з обслуговування великих платників про визнання протиправними і скасування податкових повідомлень-рішень, надання податковому органу належним чином оформлених документів, передбачених законодавством про податки та збори, з метою одержання податкової вигоди є підставою для її одержання, якщо податковий орган не встановив та не довів, що відомості, які містяться в цих документах, неповні, недостовірні та (або) суперечливі, є наслідком укладення нікчемних правочинів або коли відомості ґрунтуються на інших документах, недійсність даних в яких установлена судом.
Сам факт наявності у позивача податкових чи-то видаткових накладних, виписаних від імені контрагента, не є безумовним доказом реальності господарських операцій з ним, якщо інші обставини свідчать про недостовірність інформації в цих документах.
Враховуючи факти, викладені в обвинувальних вироках судів та дефектність первинних документів, колегія суддів прийшла до висновку про не підтвердження реальності здійснення господарських операцій між позивачем та постачальниками ПП Євро Агро Дістріб`юшн , ТОВ Агро-Хорса .
Таким чином, контрагенти позивача ТОВ Вієн ЛТД , ПП Євро Агро Дістріб`юшн , ТОВ Агро-Хорса не поставляли товар на адресу позивача і лише надали останньому бухгалтерські документи, податкові накладні, з метою формування податкового кредиту для визначення об`єкта оподаткування податком на додану вартість.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції в повній мір досліджено обставини справи на підставі яких суд прийшов до правильного висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а вимоги такими, у задоволенні яких необхідно відмовити.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Зі змісту частин 1-4 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Згідно з п.1 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З урахуванням вище викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається, апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а постанова суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст. 2, 10, 11, 237, 241, 242, 243, 250, 251, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 328, 325, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ЗОЛОТОНІСЬКИЙ БЕКОН - залишити без задоволення, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2019 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду у строк визначений ст. 329 КАС України.
(Повний текст виготовлено - 30 червня 2020 року).
Головуючий суддя: Л.О. Костюк
Судді: В.О. Аліменко,
Н.П. Бужак
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.06.2020 |
Оприлюднено | 01.07.2020 |
Номер документу | 90089793 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні