ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 61022 м. Харків, пр. Науки, буд.5, тел./факс 702-10-79 inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
03 липня 2020 року м.Харків Справа № 913/82/20
Провадження №15/913/82/20
За позовом Фермерського господарства Легас (вул.Соборна, буд.27, с.Троїцьке Попаснянського району Луганської області)
до Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області (пров.Оборонної, буд.1, с.Троїцьке Попаснянського району Луганської області, 93354)
про скасування розпорядження та зобов`язання вчинити певні дії
Суддя Смола С.В.
Секретар судового засідання Славич В.І.
У засіданні брали участь:
від позивача: представник не прибув;
від відповідача: представник не прибув.
СУТЬ СПОРУ:
Фермерське господарство Легас (далі - ФГ Легас ) 11.02.2020 звернулося до Господарського суду Луганської області з позовом до Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області (далі - ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області) про:
- визнання протиправним та скасування розпорядження керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. від 29.11.2019 №107 Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік;
- зобов`язання керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. шляхом видання відповідного розпорядження укласти з ФГ Легас на строк не менше семи років договори оренди трьох земельних ділянок загальною площею 47,4023 га у вигляді ріллі та поліпшених пасовищ, які відповідно до Проекту організації території земельних ділянок (паїв) знаходяться на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області за межами населених пунктів та відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський .
В обґрунтування позовних вимог позивач послався на те, що з 2002 року підприємство здійснює свою господарську діяльність з виробництва товарної сільськогосподарської продукції і ця діяльність здійснюється на землях сільськогосподарського призначення, що розташовані за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.
ФГ Легас у встановленому законом порядку укладало відповідні договори оренди земельних ділянок з Троїцькою сільською радою.
Влітку 2019 року більшість таких договорів оренди втратила чинність у зв`язку із закінченням строку оренди, а тому у ФГ Легас виникла потреба укладення нових договорів оренди.
У зв`язку з початком проведення на території Луганської області антитерористичної операції Троїцька сільська рада Попаснянського району припинила свою діяльність і з метою виконання повноважень місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації відповідно до Указу Президента України від 05.03.2015 №123/2015 була створена Військово-цивільна адміністрація сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району, якій передані повноваження Троїцької сільської ради Попаснянського району.
19.11.2019 ФГ Легас звернулось до керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області із клопотанням про надання в оренду строком на десять років трьох земельних ділянок у вигляді ріллі та поліпшених пасовищ загальною площею 47,4023 га відповідно до Проекту організації території земельних часток (паїв), розташованих за межами населених пунктів в контурах №41, №69, №101 на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується територією Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.
Розпорядженням керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. від 29.11.2019 №107 Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок , зокрема, передано в оренду ФГ Легас нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки загальною площею 47,4023 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 1 рік до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки.
ФГ Легас не погодилось з вказаним розпорядженням у частині строків надання в оренду спірних земельних ділянок - на 1 рік, вважає, що воно порушує право позивача на правомірне в передбачений діючим законодавством України строк використання на правах оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський та знаходяться за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.
Також позивач зазначив, що з іншими істотними умовами договорів оренди він погоджується і заперечень не має.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11.02.2020 справа передана на розгляд судді Смолі С.В.
Ухвалою господарського суду від 17.02.2020 позовну заяву ФГ Легас залишено без руху.
Ухвалою господарського суду від 04.03.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрите провадження у справі; визначено розглядати справу за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначене на 01.04.2020.
У клопотанні від 25.03.2020 №65, яке судом прийняте як відзив на позовну заяву, відповідач зазначив, що вимоги позивача ним не визнаються з наступних підстав.
Під час збройної агресії у 2015 році Троїцька сільська рада Попаснянського району Луганської області фактично самоусунулась від виконання повноважень покладених на неї відповідною територіальною громадою, Конституцією та Законами України. Таким чином, за рішенням Президента України указом від 05.03.2015 за №123/2015 був утворений тимчасово державний орган - військово-цивільна адміністрація сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
Відповідно до ч.12 ст.3 Закону України Про військово-цивільні адміністрації повноваження військово-цивільних адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному Законами України для здійснення повноважень відповідних органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.
Певні обмеження містяться в п.27 ст.4 Закону України Про військово-цивільні адміністрації , а саме вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду строком понад один рік).
Зазначила, що не вважає відповідні земельні ділянки (частки паїв), що вони входять до складу комунальної власності. Дані земельні ділянки не входять ні до складу комунальної власності, ні до державної, а є власністю колишніх працівників КСП Попаснянський , які на даний час не отримали державний акт.
У відповіді на звернення до керівника обласної військово-цивільної адміністрації зазначено, що Міністерство юстиції України листом від 26.12.2008 №758-0-2-08-19 надало роз`яснення, що при розбіжності між загальним та спеціальним нормативно-правовим актом перевага надається спеціальному.
З метою недопущення перевищення владних повноважень в особі керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка було видано розпорядження від 29.11.2019 за №107 в частині строку оренди на 1 рік.
Відносно актуального юридичного статусу земельних ділянок зазначив, що з 318 всього 89 власників сертифікатів не отримали державний акт і не вчинили певні дії для отримання земельних ділянок часток (паїв) у приватну власність.
Ухвалою суду від 01.04.2020 відкладений розгляд справи у підготовчому засіданні на 23.04.2020.
22.04.2020 поштою від відповідача на адресу суду надійшов лист, у якому він зазначив, що при створенні військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області під час передачі майна та матеріальних активів жодних документів за описом не було передано з органу місцевого самоврядування Троїцької сільської ради, з огляду на що деякі докази, які витребує суд відсутні або вважаються втраченими.
Згідно з проектом роздержавлення та приватизації КСП Попаснянський від 1995 року площа земель, яка підлягала передачі у колективну власність становить 7 196,6 га. Відповідно до виписки з протоколу №1 зборів членів КСП Попаснянський від 05.12.1994 з загального складу працюючих у КСП 324 особи, на зборах були присутні 224 особи.
Щодо актуального юридичного статусу земельних ділянок, а саме 4423885200:09:005:0013 загальною площею 26,9259 га (контур №101 колишнього КСП Попаснянський ) зазначив, що вона знаходиться за межами населеного пункту.
Згідно витягу розробником проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок було КП Попаснянське районне бюро технічної інвентаризації . Розпорядженням голови РДА від 30.09.2011 №587 була затверджена технічна документація щодо встановлення меж земельної ділянки (на місцевості) для подальшого надання в оренду невитребуваних земельних часток (паїв) ФГ Легас . На пленарному засіданні Троїцької сільської ради 20.09.2011 погоджено технічну документацію для подальшого надання в оренду.
Земельна ділянка кадастровий номер 4423885200:09:005:0014, загальною площею 10,8964 га (колишнього КСП Попаснянський ), яка за даними витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку розташована за межами населеного пункту враховується у Троїцькій сільській раді, контур 41, а фактично згідно кадастрового плану земельної ділянки знаходиться на контурі 102.
Земельна ділянка кадастровий номер 4423885200:09:006:0037 загальною площею 9,58 га (колишнього КСП Попаснянський контур №69) за даними витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку розташована за межами населеного пункту враховується у Троїцькій сільській раді.
Відповідні земельні ділянки у попередні роки вже були передані ФГ Легас на строкове користування на правах оренди.
Зазначив, що повідомлення власників земельних часток (паїв) чи їх спадкоємців про передачу земельних ділянок в оренду не здійснювалось, оскільки невідоме їх місцезнаходження.
Ухвалою господарського суду від 23.04.2020 продовжено строк проведення підготовчого провадження по 27.05.2020 (включно); закрите підготовче провадження; призначено справу до судового розгляду по суті на 28.05.2020.
Ухвалою господарського суду від 28.05.2020 розгляд справи по суті відкладений на 24.06.2020.
Позивач заявою від 04.06.2020 просив розглянути справу без участі представника.
Суд вважає можливим задовольнити вказану заяву.
У судове засідання 24.06.2020 сторони не прибули, хоча про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.
Дослідивши матеріали справи, господарський суд
В С Т А Н О В И В:
19.11.2019 ФГ Легас звернулося до керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області з клопотанням від 19.11.2019 №13, у якому просило передати в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 10 років, до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки, а саме: земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:005:0013, загальною площею 26,9259 га (контур №101 колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:005:0014, загальною площею 10,8964 га (контур №41 колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:006:0037, загальною площею 9,5800 га (контур №69 колишнього КСП Попаснянський ), які сформовані за технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж нерозподіленої (невитребуваної) земельної ділянки в натурі на місцевості, розробленої КП Попаснянське РБТІ , що розташовані за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.
29.11.2019 керівником військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області прийнято розпорядження №107 Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок , згідно з яким вирішено передати в оренду ФГ Легас нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки загальною площею 47,4023 га, в т.ч.37,8223 га - пасовища поліпшені, 9,58 га - рілля, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 1 рік до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки, а саме: земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:005:0013, загальною площею 26,9259 га - пасовища поліпшені (контур №101 колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:005:0014, загальною площею 10,8964 га - пасовища поліпшені (контур №41 колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:006:0037, загальною площею 9,5800 га - рілля (контур №69 колишнього КСП Попаснянський ), які відповідно до Проекту організації території земельних ділянок (паїв), розташовані за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (п.1 розпорядження). Зобов`язано у встановлений термін зареєструвати речове право нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок відповідно до порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (п.4 розпорядження).
Також листом від 29.11.2019 №148 керівник військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області повідомив ФГ Легас відносно клопотання від 19.11.2019 №13 в частині затвердження технічної документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського виробництва на строк 10 років з посиланням на приписи ч.1 ст.1, п.27 ст.24 Закону України Про військово-цивільні адміністрації , ч.11 ст.93 Земельного кодексу України повідомив про те, що законом заборонено передачу в оренду земельних ділянок на строк понад один рік.
02.12.2019 між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області як орендодавцем та ФГ Легас як орендарем укладений договір оренди землі №15, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області прийнято розпорядження №107 Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - пасовища поліпшені, яка розташована у контурі №101 за кадастровим номером 4423885200:09:005:0013, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП Попаснянський знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (п.1 договору).
Відповідно до п.2 договору №15 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 26,9259 га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП Попаснянський ) (кадастровий номер 4423885200:09:005:0013).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 164 659 грн 11 коп. згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 (п.5 договору №15).
Згідно з п.8 договору №15 він укладається на 1 рік, з 01.12.2019 по 02.12.2020. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
У відповідності до п.9 договору №15 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 6 586 грн 36 коп. за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
02.12.2019 між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області як орендодавцем та ФГ Легас як орендарем укладений договір оренди землі №16, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області прийнято розпорядження №107 Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - пасовища поліпшені, яка розташована у контурі №41 за кадастровим номером 4423885200:09:005:0014, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП Попаснянський знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (п.1 договору).
Відповідно до п.2 договору №16 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 10,8964 га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП Попаснянський ) (кадастровий номер 4423885200:09:005:0014).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 43 771 грн 33 коп. згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 (п.5 договору №16).
Згідно з п.8 договору №16 він укладається на 1 рік, з 01.12.2019 по 02.12.2020. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
У відповідності до п.9 договору №16 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 1 750 грн 85 коп. за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
02.12.2019 між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області як орендодавцем та ФГ Легас як орендарем укладений договір оренди землі №17, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області прийнято розпорядження №107 Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - рілля, яка розташована у контурі №69 за кадастровим номером 4423885200:09:006:0037, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП Попаснянський знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (п.1 договору).
Відповідно до п.2 договору №17 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 9,5800 га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП Попаснянський ) (кадастровий номер 4423885200:09:006:0037).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 277 032 грн 04 коп. згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 (п.5 договору №17).
Згідно з п.8 договору №17 він укладається на 1 рік, з 01.12.2019 по 02.12.2020. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
У відповідності до п.9 договору №17 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 11 081 грн 28 коп. за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
20.12.2019 позивач звернувся до Відділу надання адміністративних послуг Попаснянської районної державної адміністрації з заявою про державну реєстрацію договорів оренди землі.
Рішенням від 24.12.2019 №50434494 державний реєстратор відмовив у державній реєстрації прав та їх обтяжень, посилаючись на невідповідність наданих для державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок вимогам ст.19 Закону України Про оренду землі та ч.11 ст.93 Земельного кодексу України в частині строків дії договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
Указані обставини стали підставою для звернення позивача з даними позовом до суду.
Відносно вимоги позивача про визнання протиправним та скасування розпорядження керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. від 29.11.2019 №107 Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік суд зазначає наступне.
Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об`єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст.14 Конституції України, ст.1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Статтею 792 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Згідно з ч.1 ст.22 Земельного кодексу України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Частиною 3 вказаної статті передбачено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування, зокрема, громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства; сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва .
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Абзацом 16 ч.2 ст.134 Земельного кодексу України передбачено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі поновлення договорів оренди землі, укладення договорів оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря.
Як зазначив позивач, і це не оспорюється відповідачем, ФГ Легас до 2019 використовувало земельні ділянки, які є предметом договорів оренди №15, №16, №17, на підставі відповідних договорів оренди землі, тобто має переважне право на укладення нових договорів оренди землі.
Згідно зі ст.1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст.2 Закону України Про оренду землі відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.
Як зазначив позивач та вбачається із договорів оренди землі №15, №16, №17 від 02.12.2019, об`єктом оренди за зазначеними договорами є три земельні ділянки, які відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський та знаходяться за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області та за своїм призначенням є землями сільськогосподарського призначення.
19.11.2019 ФГ Легас звернулося до керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області з клопотанням від 19.11.2019 №13, у якому просило передати в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 10 років, до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки, а саме: земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:005:0013, загальною площею 26,9259 га (контур №101 колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:005:0014, загальною площею 10,8964 га (контур №41 колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:006:0037, загальною площею 9,5800 га (контур №69 колишнього КСП Попаснянський ), які сформовані за технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж нерозподіленої (невитребуваної) земельної ділянки в натурі на місцевості, розробленої КП Попаснянське РБТІ , що розташовані за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.
Водночас, Закон України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) визначає організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв).
Частинами 1-5 ст.13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного розпорядження відповідача) передбачено, що нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю). Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості). Нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження. У разі якщо до 1 січня 2025 року власник невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємець не оформив право власності на земельну ділянку, він вважається таким, що відмовився від одержання земельної ділянки. Така невитребувана земельна частка (пай) після формування її у земельну ділянку за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (у разі необхідності формування) за заявою відповідної ради на підставі рішення суду передається у комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розташована, у порядку визнання майна безхазяйним.
Суд бере до уваги, що ст.3 Закону України Про військово-цивільні адміністрації передбачено, що військово-цивільні адміністрації утворюються у разі потреби за рішенням Президента України. У день набрання чинності актом Президента України про утворення військово-цивільної адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження обласної ради, її виконавчого апарату, посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах, - у разі утворення військово-цивільної адміністрації області.
Згідно з абз.3 ст.1 Закону України Про військово-цивільні адміністрації військово-цивільні адміністрації району, області - це тимчасові державні органи, що здійснюють на відповідній території повноваження районних, обласних рад, державних адміністрацій та інші повноваження, визначені цим Законом.
Відповідно до ч.3 ст.3 Закону України Про військово-цивільні адміністрації у разі прийняття рішення про утворення районних, обласних військово-цивільних адміністрацій їх статусу набувають відповідні районні, обласні державні адміністрації, а голови районних, обласних державних адміністрацій набувають статусу керівників відповідних військово-цивільних адміністрацій.
Указом Президента України №123/2015 від 05.03.2015 Про утворення військово-цивільних адміністрацій , зокрема, утворено Військово-цивільну адміністрацію сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
Отже, наразі повноваження щодо розпорядження нерозподіленими та невитребуваними земельними ділянками покладені на Військово-цивільну адміністрацію сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
29.11.2019 керівником військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області прийнято розпорядження №107 Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок , згідно з яким вирішено передати в оренду ФГ Легас нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки загальною площею 47,4023 га, в т.ч.37,8223 га - пасовища поліпшені, 9,58 га - рілля, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 1 рік до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки, а саме: земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:005:0013, загальною площею 26,9259 га - пасовища поліпшені (контур №101 колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:005:0014, загальною площею 10,8964 га - пасовища поліпшені (контур №41 колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:006:0037, загальною площею 9,5800 га - рілля (контур №69 колишнього КСП Попаснянський ), які відповідно до Проекту організації території земельних ділянок (паїв), розташовані за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (п.1 розпорядження). Зобов`язано у встановлений термін зареєструвати речове право нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок відповідно до порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (п.4 розпорядження).
Згідно із ч.ч.1, 4 ст.11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, установлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (п.10 ч.2 ст.16 ЦК України).
Частиною 2 ст.20 Господарського кодексу України (далі - ГК України) передбачено, що кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом, зокрема, визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів.
Таким чином, рішення суб`єкта владних повноважень у сфері земельних відносин може оспорюватися з погляду його законності, а вимога про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку господарського судочинства, якщо за результатами реалізації рішення у юридичної особи виникло право цивільне й спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер.
У такому випадку вимогу про визнання рішення незаконним можна розглядати як спосіб захисту порушеного цивільного права за ст.16 ЦК України та пред`являти до суду для розгляду в порядку господарського судочинства, якщо фактично підґрунтям і метою пред`явлення такої позовної вимоги є оспорювання цивільного права особи (зокрема, права власності на землю), що виникло в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень.
Прийняття органом державної влади або місцевого самоврядування ненормативного акта породжує виникнення правовідносин, пов`язаних з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів у сфері земельних правовідносин. Тобто таке рішення є підставою виникнення, зміни або припинення прав та обов`язків фізичних та юридичних осіб.
У такому разі вимога про визнання рішення незаконним може розглядатись як спосіб захисту порушеного цивільного права згідно зі ст.16 ЦК України, якщо фактично підставою пред`явлення позовної вимоги є оспорювання прав особи, що виникли в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень.
Відтак рішення органу державної влади або місцевого самоврядування у сфері земельних відносин, яке має ознаки ненормативного акта, може оспорюватися з погляду його законності, а вимога про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку господарського судочинства.
Підставами для визнання недійсним (незаконним) акта (рішення) є невідповідність його вимогам законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, і водночас порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі. Викладене відповідає висновкам Верховного Суду, наведеним у постановах від 05.12.2019 у справі №914/73/18, від 14.01.2020 у справі №910/21404/17, які в силу положень ч.4 ст.236 ГПК України враховуються при виборі і застосуванні норм права.
Особа, законний інтерес або право якої порушено, може скористатися способом захисту, прямо передбаченим нормою матеріального права.
Право на звернення до господарського суду в установленому порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням (ч.ч.1, 2 ст.4 ГПК України).
Як захист права розуміють державно-примусову діяльність, спрямовану на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин і забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути визначений як концентрований вираз змісту (суті) міри державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату. Спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинено порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.
Надаючи правову оцінку належності обраного зацікавленою особою способу захисту, судам необхідно зважати і на його ефективність з точки зору положень ст.13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція). Так, у рішенні від 15.11.1996 у справі Чахал проти Об`єднаного Королівства Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) наголосив, що зазначена норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, передбачених Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені у правовій системі тієї чи іншої країни. Суть цієї статті зводиться до вимоги надати людині такі міри правового захисту на національному рівні, що дали би змогу компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції та надавати відповідний судовий захист, хоча держави-учасниці Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань. Крім того, ЄСПЛ акцентував, що за деяких обставин вимоги ст.13 Конвенції можуть забезпечуватися всією сукупністю засобів, передбачених національним правом.
Стаття 13 вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності небезпідставної заяви за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згідно із цією статтею, повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, зокрема його застосування не повинно бути ускладнено діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п.75 рішення ЄСПЛ у справі Афанасьєв проти України від 05.04.2005).
Отже, зрештою ефективний засіб повинен забезпечити поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.
Позовом у процесуальному сенсі є звернення до суду з вимогою про захист своїх прав та інтересів, який складається із двох елементів: предмета і підстави позову.
Предметом позову є певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, а підставою позову - факти, які обґрунтовують вимогу про захист права чи законного інтересу. При цьому особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов, та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права. У свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і у разі встановлення порушеного права з`ясувати, чи буде воно відновлено у заявлений спосіб.
Для визначення предмета позову як способу захисту права чи інтересу важливим є перелік способів захисту цивільного права та інтересу, наведений у ст.16 ЦК України, за змістом якої способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, визнання права, припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, тощо. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Оцінюючи належність обраного позивачем способу захисту та обґрунтовуючи відповідний висновок, судам необхідно виходити із його ефективності, а це означає, що вимога на захист цивільного права має відповідати змісту порушеного права та характеру правопорушення, забезпечувати поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.
Викладене відповідає висновкам Верховного Суду, наведеним у постановах від 22.08.2018 у справі № 925/1265/16, від 12.12.2018 у справі № 570/3439/16-ц, від 27.11.2018 у справі № 905/2260/17, які в силу положень ч.4 ст.236 ГПК України враховуються при виборі і застосуванні норм права.
Суд ураховує, що розпорядження від 29.11.2019 №107 керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області прийнято Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок було реалізоване позивачем та у результаті укладено договори оренди землі від 02.12.2019 №15, №16, №17, тобто вичерпало свою дію.
Указані договори є укладеними і недійсними не визнавались.
Суд зауважує, що в даному випадку вимога про визнання протиправним та скасування розпорядження від 29.11.2019 №107 керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області прийнято Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок не є ефективним способом захисту прав та інтересів позивача у цій справі, адже задоволення такої вимоги не призведе до відновлення його прав та інтересів, оскільки таке рішення за умови його невідповідності закону не тягне правових наслідків, на які воно спрямоване.
Також суд зауважує наступне.
Відповідно до ст.13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з ч.1 ст.15 Закону України Про оренду землі істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Як вже зазначалось судом, об`єктом оренди за договорами оренди землі від 02.12.2019 є три земельні ділянки, які, як вказав позивач, відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський та знаходяться за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області та за своїм призначенням є землями сільськогосподарського призначення.
Ураховуючи приписи ст.13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) нерозподілені та невитребувані земельні ділянки є різними поняттями.
Відповідно до ч.ч.1, 4 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.
Частиною 1 ст.77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Суд бере до уваги, що позивачем доказів на підтвердження належності земельних ділянок площею 26,9259 га, площею 10,8964 га, площею 9,5800 га, які надавалися в оренду ФГ Легас за відповідними договорами оренди землі №15, №16, №17, до невитребуваних чи нерозподілених земельних ділянок не надано.
У той же час з наданих відповідачем доказів, а саме: копії протоколу від 05.12.1994 №1, технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, списку власників часток (паїв) із земель КСП Попаснянський на території Троїцької сільської ради, які виявили бажання одержати належну їм земельну частку (пай) ріллі, витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку неможливо достеменно встановити належність земельних ділянок площею 26,9259 га, площею 10,8964 га, площею 9,5800 га до невитребуваних чи нерозподілених.
Крім того, суд звертає увагу, що відповідно до протоколу загальних зборів членів трудового колективу радгоспу Попаснянський кількість працюючих вказана 324 чоловіки, у той час як список власників часток (паїв) із земель КСП Попаснянський на території Троїцької сільської ради, які виявили бажання одержати належну їм земельну частку (пай) ріллі налічує всього 122 особи.
Також сторонами не надано доказів, що земельні ділянки площею 26,9259 га, площею 10,8964 га взагалі належали до складу земель КСП Попаснянський .
З Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 26,9259 га (а.с.64) вбачається, що державна реєстрація цієї земельної ділянки відбулась на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 20.10.2011, а не на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж нерозподіленої (невитребуваної) земельної ділянки на місцевості, як про це зазначено у клопотанні позивача про надання в оренду земельної ділянки від 19.11.2019 №13.
Надаючи оцінку доводам позивача щодо строку дії договорів оренди землі суд зазначає наступне.
Частинами 4, 11 ст.93 Земельного кодексу України передбачено, що строк оренди земельної ділянки не може перевищувати 50 років. Строк оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства не може бути меншим як 7 років.
Згідно з ч.3 ст.19 Закону України Про оренду землі при передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років.
Відтак, строк оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва не може бути меншим як 7 років.
Відносно посилань відповідача на приписи п.27 ч.4 Закону України Про військово-цивільні адміністрації та неможливість передачі земельних ділянок в оренду на строк понад один рік суд зазначає наступне.
Згідно з п.27 ч.1 ст.4 Закону України Про військово-цивільні адміністрації Військово-цивільні адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік).
Відповідно до витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки на земельні ділянки площею 26,9259 га, площею 10,8964 га, площею 9,5800 га в графі Форма власності вказано, що Інформація про зареєстроване право в Державному кадастрі відсутня .
Відтак, за оцінкою суду, відповідач помилково відносить зазначені земельні ділянки до земель комунальної власності та посилається на неможливість їх передачі в установленому законом порядку в оренду на строк понад один рік.
Суд відзначає, що на земельні ділянки площею 26,9259 га, площею 10,8964 га, площею 9,5800 га розповсюджується правовий режим, визначений спеціальним законом - ст.13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) .
Отже, доводи позивача в цій частині є обґрунтованими, але не впливають на висновок суду через недоведеність належності спірних земельних ділянок до складу земель колишнього КСП Попаснянський та обраний позивачем спосіб захисту свого порушеного права.
З огляду на викладене суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позову в частині вимог про визнання протиправним та скасування розпорядження керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. від 29.11.2019 №107 Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок .
Відносно вимоги позивача про зобов`язання керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. шляхом видання відповідного розпорядження укласти з ФГ Легас на строк не менше семи років договори оренди трьох земельних ділянок загальною площею 47,4023 га у вигляді ріллі та поліпшених пасовищ, які відповідно до Проекту організації території земельних ділянок (паїв) знаходяться на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області за межами населених пунктів та відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський суд зазначає наступне.
Згідно ст.11 ЦК України підставою виникнення цивільних прав і обов`язків (зобов`язань) є, зокрема, договір.
Згідно ч.1 ст.638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.
Відповідно до ч.1 ст.639 ЦК України договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом.
Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом (ч.2 ст.792 ЦК). Це положення кореспондується із ч.8 ст.93 Земельного кодексу України, яка передбачає, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Згідно ст.629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Суд наголошує, що ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області вже розпорядилася земельними ділянками площею 26,9259 га, площею 10,8964 га, площею 9,5800 га, надавши їх в оренду ФГ Легас .
Зважаючи на укладення між сторонами 02.12.2019 договорів оренди землі №15, №16, №17, які позивач не просить визнати недійсними повністю чи частково, або внести до них зміни, суд вважає необґрунтованою зазначену позовну вимогу.
На підставі викладеного суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позову.
Розв`язуючи питання розподілу судових витрат суд виходить з наступного.
Відповідно до ст.123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Судовий збір у сумі 4 204 грн 00 коп. покладається на позивача згідно зі ст.129 ГПК України.
До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу; 2) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертизи; 3) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 4) пов`язані з вчиненням інших процесуальних дій, необхідних для розгляду справи або підготовки до її розгляду.
Частиною 1 ст.124 ГПК України передбачено, що разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи.
До позовної заяви позивачем надані договір від 27.01.2020 №06-01/20 про надання правової допомоги, додаток №1 до договору, акт здачі-приймання наданих послуг від 28.01.2020 №1, рахунок-фактура від 28.01.2020 №3 на суму 5 000 грн 00 коп. та платіжне доручення від 28.01.2020 №273 на суму 5 000 грн 00 коп., які свідчать про понесення позивачем витрат на професійну правничу допомогу в сумі 5 000 грн 00 коп.
Відповідно до ч.8 ст.129 ГПК України розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.
Згідно статті 126 ГПК України, витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами.
Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.
Статтею 30 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність передбачено, що гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги. При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.
Як свідчать матеріали справи, у зв`язку із зверненням позивача із позовом до відповідача, ФГ Легас звернулося до адвоката з метою надання останнім правової допомоги, в т.ч. пов`язаної із захистом своїх прав та інтересів у даній справі.
Як уже зазначалось, до позовної заяви додані договір від 27.01.2020 №06-01/20 про надання правової допомоги, додаток №1 до договору, акт здачі-приймання наданих послуг від 28.01.2020 №1, рахунок-фактура від 28.01.2020 №3 на суму 5 000 грн 00 коп. та платіжне доручення від 28.01.2020 №273 на суму 5 000 грн 00 коп.
Відповідно до умов договору від 27.01.2020 №06-01/20 про надання правової допомоги, який укладений між ФГ Легас (клієнт) та адвокатом Закопайлом Віталієм Анатолійовичем (адвокат), за цим договором адвокат зобов`язується надавати необхідну правничу допомогу клієнту та здійснити представництво клієнта, що вказане в цьому договорі на умовах і в порядку, що визначені цим договором, а клієнт зобов`язується оплатити надання правничої допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання цього договору. Безпосередній зміст правничої допомоги адвоката за цим договором полягає в тому, що клієнт доручає, а адвокат бере на себе зобов`язання, яке надалі іменується доручення, під час строку дії цього договору здійснити надання клієнту правової інформації, консультацій і роз`яснень з правових питань, правового супроводу захисту інтересів, а також складення заяв, скарг, заперечень, процесуальних та інших документів правового характеру, спрямованих на забезпечення реалізації прав, свобод і законних інтересів клієнта, недопущення їх порушень, а також сприяння їх відновленню в разі порушення, представництво інтересів клієнта в Господарському суді, в тому числі й в судах апеляційної та касаційної інстанцій, у справі щодо оскарження розпорядження від 29.11.2019 №107 керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцького та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
У додатку №1 до вказаного договору сторони визначили вартість послуг, зокрема, зустріч та усна консультація клієнта для з`ясування обставин справи - 200 грн 00 коп., правовий аналіз наданих клієнтом документів - 600 грн 00 коп., складання позовної заяви до Господарського суду Луганської області щодо оскарження розпорядження від 29.11.2019 №107 керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцького та Новозванівка Попаснянського району Луганської області - 4 000 грн 00 коп., підготовка додатків до позовної заяви - 200 грн 00 коп. (п.2 додатку).
Згідно з актом наданих послуг від 28.01.2020 розмір гонорару, який підлягає сплаті позивачем адвокату Закопайло В.С. за підготовку та подання позовної заяви до суду становить 5 000 грн 00 коп.
У акті від 28.01.2020 №1 клієнт підтверджує факт належного отримання послуг відповідно до положень договору від 27.01.2020 №06-01/20, а також немає претензій до адвоката стосовно отриманих від нього послуг, вказаних у цьому акті.
Платіжне доручення від 28.01.2020 №273 підтверджує факт перерахування позивачем адвокату грошових коштів у сумі 5 000 грн 00 коп.
Відтак позивачем у належний спосіб доведено, що ним сплачено адвокату у відповідності до акту наданих послуг від 28.01.2020 грошові кошти у сумі 5 000 грн 00 коп.
За оцінкою суду такий розмір витрат позивача на професійну правничу допомогу адвоката з підготовки та подання позовної заяви до суду відповідає складності даної справи та виконаній адвокатом роботі; часу, витраченому адвокатом на виконання відповідних робіт; обсягу наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; значенню справи для позивача.
Пунктом 2 ч.4 ст.129 ГПК України передбачено, що інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі відмови в позові - на позивача.
Отже, понесені позивачем витрати на професійну правничу допомогу адвоката в сумі 5 000 грн 00 коп. покладаються на ФГ Легас .
Керуючись ст.ст.129, 232, 233, 236, 238, 240 ГПК України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
1. У позові Фермерського господарства Легас до Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області про скасування розпорядження та зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.
2. Судові витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви в сумі 4 204 грн 00 коп. та витрати на професійну правничу допомогу адвоката у сумі 5 000 грн 00 коп. віднести на позивача.
3. Учасники справи:
Позивач: Фермерське господарство Легас (вул.Соборна, буд.27, с.Троїцьке Попаснянського району Луганської області, ідентифікаційний код 31791420).
Відповідач : Військово-цивільна адміністрація сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області (пров.Оборонної, буд.1, с.Троїцьке Попаснянського району Луганської області, 93354, ідентифікаційний код 39805974).
Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції у строки, передбачені ст.256 Господарського процесуального кодексу України та порядку, визначеному пп.17.5 п.17 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до п.4 Прикінцевих положень ГПК України під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 46, 157, 195, 229, 256 , 260, 288, 295, 306, 321, 341, 346, 349, а також інші процесуальні строки щодо зміни предмета або підстави позову, збільшення або зменшення розміру позовних вимог, апеляційного оскарження, залишення апеляційної скарги без руху, повернення апеляційної скарги, подання заяви про скасування судового наказу, розгляду справи по суті, строки, на які зупиняється провадження, подання заяви про перегляд судових рішень за нововиявленими або виключними обставинами, звернення зі скаргою, оскарження рішення третейського суду, судового розгляду справи, касаційного оскарження, подання відзиву продовжуються на строк дії такого карантину.
Повне рішення складено 03.07.2020.
Суддя С. Смола
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 03.07.2020 |
Оприлюднено | 06.07.2020 |
Номер документу | 90176091 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні