Рішення
від 24.06.2020 по справі 144/101/20
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

24 червня 2020 р. справа № 144/101/20

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Дончика В.В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Волинець В.М.,

представника відповідача: Рися В.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Теплицької районної виборчої комісії, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача депутат Теплицької районної ради ОСОБА_2 , Теплицька районна рада Вінницької області, Теплицька районна організація політична партія "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити дії

в с т а н о в и в :

20.01.2020 року ОСОБА_1 звернувся до Теплицького районного суду Вінницької області з позовом до Теплицької районної виборчої комісії (далі - відповідач, Теплицька РВК, РВК) про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити дії.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що 16.12.2019 року Теплицька районна виборча комісія прийняла Постанову №7, якою визнала наступним за черговістю кандидата у депутати районної ради від місцевих організацій партій та зареєструвала депутатом Теплицької районної ради від Теплицької районної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" ОСОБА_2 .

На переконання позивача, Теплицька РВК зобов`язана була прийняти рішення про визнання його наступним за черговістю кандидатом у депутати, оскільки він був визначений у списку черговості кандидатів у депутати до Теплицької районної ради від Теплицької районної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" за №14, в той час, як ОСОБА_2 визначений у списку черговості кандидатів за №15.

В зв`язку з чим, 03.01.2020 року позивач звернувся із заявою до Теплицької РВК, однак у відповідь отримав відмову.

Вважаючи вищевказане рішення протиправним, позивач звернувся з цим позовом до суду в якому просив:

- визнати протиправним рішення Теплицької районної виборчої комісії в задоволенні його заяви від 03.01.2020 року;

- зобов`язати прийняти нове рішення, яким його заяву задовольнити, а саме: скасувати постанову Теплицької районної виборчої комісії №7 від 16.12.2019 року в частині "Визнати наступним за черговістю кандидата у депутати районної ради від місцевих організацій партій і зареєструвати депутатом Теплицької районної ради ОСОБА_2 , від Теплицької районної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" та постановити : "Визнати наступним за черговістю кандидата у депутати районної ради від місцевих організацій партій і зареєструвати депутатом Теплицької районної ради Табашнюка ОСОБА_3 .А ОСОБА_4 від Теплицької районної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина".

Теплицький районний суд ухвалою від 21.01.2020 року відкрив провадження у справі, розгляд справи вирішив здійснювати за правилами Глави 11 розділу 2 КАС України.

Ухвалою Теплицього районного суду Вінницької області від 22.01.2020 року, в порядку ст.29 КАС України, адміністративний позов ОСОБА_1 до Теплицької районної виборчої комісії про визнання протиправним рішення передано на розгляд до Вінницького окружного адміністративного суду.

19.02.2020 року матеріали адміністративної справи №144/101/20 надійшли на адресу Вінницького окружного адміністративного суду.

Автоматизованою системою документообігу суду, відповідно до статті 31 КАС України, визначено головуючого суддю по справі - ОСОБА_5 .

Ухвалою суду від 19.02.2020 року адміністративну справу №144/101/20 прийнято до свого провадження та призначено підготовче судове засідання на 10.03.2020 року.

06.03.2020 року позивачем подано клопотання про розгляд справи без його участі.

Ухвалою суду від 10.03.2020 року за клопотанням представника відповідача підготовче судове засідання відкладено на 01.04.2020 року.

Ухвалою суду від 01.04.2020 року за клопотанням сторін підготовче судове засідання відкладено на 29.04.2020 року.

Ухвалою суду від 29.04.2020 року залучено до участі у справі третіх осіб без самостійних вимог на предмет спорту, на стороні відповідача депутата Теплицької районної ради ОСОБА_2 , Теплицьку районну раду Вінницької області, Теплицьку районну організацію політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина". Цією ж ухвалою витребувано у відповідача додаткові докази та відкладено підготовче судове засідання на 12.05.2020 року.

Ухвалою суду від 12.05.2020 року підготовче судове засідання відкладено на 09.06.2020 року.

14.05.2020 року Теплицькою районною організацією політична партія "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" подано до суду список черговості кандидатів у депутати до Теплицької районної ради, включених до списку Теплицької районної організації політичної партії "ВО "Батьківщина", яка отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів, на чергових виборах депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів від 25.10.2015 року.

Ухвалою суду від 09.06.2020 року витребувано у відповідача додаткові докази. Цією ж ухвалою закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні на 24.06.2020 року.

У судове засідання 24.06.2020 року позивач та треті особи не з`явивлись, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялись завчасно та належним чином, що підтверджується матеріалами справи. Разом з тим, в матеріалах справи міститься заява позивача про розгляд справи без його участі.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечив щодо задоволення позову та просив у його задоволенні відмовити повністю. В той же час, правом на подачу відзиву на адміністративний позов відповідач не скористався.

Заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, письмові докази, суд встановив наступні фактичні обставини.

Згідно повідомлення про черговість кандидатів у депутати Теплицької районної ради включених до виборчого списку Теплицької районної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина", яка отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів, яке було в розпорядженні відповідача під час прийняття оскаржуваного рішення, зокрема вбачається, що ОСОБА_6 визначений у списку черговості кандидатів у депутати під №12, ОСОБА_7 під № 13, ОСОБА_1 , під №14, ОСОБА_2 під №15.

У зв`язку із достроковим припиненням повноважень депутатів Теплицької районної ради 7 скликання, зокрема ОСОБА_8 , обраного в багатомандатному виборчому окрузі за виборчим списком районної організації "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина", 11.12.2019 року голова Теплицької районної ради просив розглянути питання щодо заміщення депутатів, які припили свої повноваження.

Відповідно до протоколу засідання Теплицької районної виборчої комісії № 4 від 16.12.2019 року, в частині, що стосується предмету з`ясування та встановлення в межах розгляду цієї справи, судом встановлено, що ОСОБА_9 , як голова виборчої комісії повідомив, що "...... згідно повідомлення про черговість кандидатів у депутати Теплицької районної ради включених до виборчого списку Теплицької районної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина", замість вибулого депутата Габінського В.М. наступним за черговістю йде ОСОБА_6 , який написав заяву про відмову працювати депутатом.

Протокольним рішенням члени комісії вирішили взяти до уваги та задовольнити заяву ОСОБА_6 .

Вподальшому, ОСОБА_9 повідомив, що наступним у списку черговості є ОСОБА_7 , який перебуває в довготривалому від`їзді за кордон (у Ізраїлі за сімейними обставинами). Заяви-відмови від нього не має.

Протокольним рішенням комісії, визнали черговість ОСОБА_7 скасованою у зв`язку з відсутністю його на території України тривалий період, та не поданням належних документів та вирішено вважати його кандидатуру такою, що відмовилась від депутатського мандата.

Згідно виступу ОСОБА_9 , наступним у списку черговості є ОСОБА_1 , який перебуває за кордоном та невідомо коли буде. На звернення до голови місцевої організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" ОСОБА_10 та ОСОБА_11 з проханням надати адресу, вказати місце перебування та контактні телефони ОСОБА_1 , вказані особи такої інформації не надали, та в усній формі повідомили, що ОСОБА_1 за кордоном.

Протокольним рішенням комісії вирішено визнати черговість ОСОБА_1 скасованою у зв`язку з відсутністю його на території України тривалий період, та не подання належних документів, вирішено вважати його кандидатуру такою, що відмовилась від депутатського мандата.

Згідно виступу ОСОБА_9 , наступним у списку черговості політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина", які отримали право на участь у розподілі депутатських мандатів замість вибулого депутата ОСОБА_8 є ОСОБА_2 . Він може бути зареєстрованим депутатом районної ради, подав необхідні документи.

За результатом голосування по даному питанню члени комісії вирішили визнати наступним за черговістю у списку від місцевої організації Теплицької районної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" і зареєструвати депутатом Теплицької районної ради 7 скликання Глубокого ОСОБА_12 М.

Результат засідання Теплицької районної виборчої комісії 16.12.2019 року оформлено Постановою №7, якою вирішено визнати наступними за черговістю у депутати районної ради від місцевих організацій партій і зареєструвати депутатами Теплицької районної ради, зокрема, від Теплицької районної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" Глубокого ОСОБА_13

03.01.2020 року позивач звернувся із заявою до Теплицької РВК, в якій повідомив, що жодного представницького мандату немає та вважає його конституційне право бути обраним депутатом районної ради порушено, в зв`язку із чим просив скасувати Постанову Теплицької РВК №7.

Як вказав представник відповідача у судовому засіданні, голова виборчої комісії Рись В.А., засідання виборчої комісії по розгляду звернення позивача не проводилось, а відтак рішення по суті розгляду заяви від 03.01.2020 року Теплицькою РВК не приймалось.

Позивач вважає, що постанова Теплицької РВК №7 від 16.12.2019 року порушує його конституційне право бути депутатом, що і стало підставою для звернення з цим позовом до суду.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.

Згідно з п.5 ч.1 ст.5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі обрання його депутатом іншої місцевої ради.

Відповідно до ч.7 ст.5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у разі дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вибори чи заміщення депутата, який достроково припинив повноваження, проводяться відповідно до закону про місцеві вибори.

Частинами 1-2 ст. 90 Закону України Про місцеві вибори передбачено, що у разі якщо депутат, який обирався в багатомандатному виборчому окрузі, достроково припинив повноваження або його повноваження достроково припинені на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням територіальної виборчої комісії обраним депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати від місцевої організації партії. Якщо черговість для отримання депутатського мандата вичерпана, депутатський мандат залишається вакантним до проведення чергових або позачергових виборів.

Реєстрація особи, обраної депутатом відповідно до частини першої цієї статті, та видання їй тимчасового посвідчення депутата здійснюються територіальною виборчою комісією з дотриманням порядку, передбаченого статтею 89 цього Закону.

Територіальна виборча комісія направляє копії рішень про визнання обраним та реєстрацію депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації партії до Центральної виборчої комісії невідкладно після їх прийняття.

Згідно п.2 ч.1 ст.24 Закону України "Про місцеві вибори" Центральна виборча комісія, крім повноважень, передбачених Законом України "Про Центральну виборчу комісію", приймає обов`язкові для виконання всіма суб`єктами виборчого процесу, установами, підприємствами, організаціями, а також органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами роз`яснення з питань застосування цього Закону.

Як зазначено у п. 17 "Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ", затвердженого 02.10.2015 Постановою Центральної виборчої комісії №381, (далі - Роз`яснення) у разі якщо депутат, який обирався в багатомандатному виборчому окрузі, достроково припинив повноваження або його повноваження достроково припинені на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням територіальної виборчої комісії обраним депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати від місцевої організації партії. Вказане рішення приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцяти денний строк з дня надходження документів, що підтверджують факт дострокового припинення повноважень депутата ради. Такі документи повинні бути засвідчені в установленому порядку органом, який видав відповідний документ, або нотаріально.

У такому випадку реєстрація особи, обраної депутатом, та видання їй тимчасового посвідчення депутата здійснюються територіальною виборчою комісією з дотриманням порядку, передбаченого статтею 89 Закону, та згідно з пунктом 4 цього Роз`яснення.

Територіальна виборча комісія надсилає копії рішень про визнання обраним та реєстрацію депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації партії до Центральної виборчої комісії невідкладно після їх прийняття.

З системного аналізу вищевказаних норм чинного законодавства вбачається, що у разі дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, територіальною виборчою комісією у тридцяти денний строк, з дня отримання такої інформації, приймається рішення про визнання обраним наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії. При цьому, реєстрація особи, обраної депутатом, проводиться в порядку ст. 89 Закону України "Про місцеві вибори" та пункту 4 Роз`яснення.

Як встановлено судом, у зв`язку із достроковим припиненням повноважень депутатів Теплицької районної ради 7 скликання, зокрема, ОСОБА_8 , обраного в багатомандатному виборчому окрузі за виборчим списком районної організації "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина", голова Теплицької районної ради скерував подання голові Теплицької РВК від 11.12.2019 року №207-07-615, в якому просив розглянути питання щодо заміщення депутатів, які припили свої повноваження, на підтвердження чого надав копію заяви ОСОБА_8 про дострокове припинення повноважень депутата Теплицької районної ради 7 скликання.

Таким чином, вказані обставини є підставою для початку перебігу тридцяти денного строку для прийняття виборчою комісією рішення про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати.

При цьому слід вказати, що стаття 89 Закону України "Про місцеві вибори" визначає порядок реєстрації обраних депутатів, сільських, селищних, міських голів, старост.

Частина 1, 3 цієї статті визначає, що особа, обрана депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, сільським, селищним, міським головою, старостою, для її реєстрації, у разі наявності іншого представницького мандата, зобов`язана подати до територіальної виборчої комісії протягом 20 днів з дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів копію зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради. Особа, обрана сільським, селищним, міським головою, старостою, одночасно з копією заяви про припинення дії іншого представницького мандата подає документ про звільнення з роботи (посади), несумісної з посадою сільського, селищного, міського голови, старости.

У п`ятиденний строк з дня отримання документів, зазначених у частині першій цієї статті, територіальна виборча комісія приймає рішення про реєстрацію депутата, сільського, селищного, міського голови, старости.

Пункт 11, 12 Роз`яснення визначає, що кандидат у депутати, включений до виборчого списку місцевої організації політичної партії у багатомандатному виборчому окрузі, у разі одночасного обрання його депутатом в одномандатному виборчому окрузі, сільським, селищним, міським головою або старостою села, селища невідкладно після отримання рішення територіальної виборчої комісії про визнання депутата в одномандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови, старости села, селища обраним повідомляє відповідно виборчу комісію Автономної Республіки Крим, обласну, районну, міську, районну в місті виборчу комісію, яка встановлює результати відповідних виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, про обрання його депутатом в одномандатному виборчому окрузі, сільським, селищним, міським головою, старостою села, селища.

У такому разі відповідна територіальна виборча комісія протягом одного дня з дня отримання такого повідомлення або відповідного повідомлення Центральної виборчої комісії приймає рішення про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати у виборчому списку відповідної місцевої організації політичної партії, про що повідомляє відповідного кандидата у депутати наступного дня з дня прийняття такого рішення, реєструє його в установленому Законом порядку та згідно із цим Роз`ясненням.

У разі неподання без поважних причин протягом 20 днів з дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів або у строк, установлений територіальною виборчою комісією за зверненням особи (пункт 7 цього Роз`яснення), обраної депутатом у багатомандатному виборчому окрузі, документів, передбачених пунктом 4 цього Роз`яснення, або подання особою, обраною депутатом, заяви про відмову від депутатського мандата територіальна виборча комісія у п`ятиденний строк приймає рішення про визнання її такою, яка відмовилася від депутатського мандата, та визнає обраним депутатом у багатомандатному виборчому окрузі наступного за черговістю кандидата в депутати від відповідної місцевої організації партії та реєструє його в установленому Законом порядку та згідно із цим Роз`ясненням.

Про прийняття зазначеного рішення територіальна виборча комісія повідомляє відповідного кандидата в депутати наступного дня з дня прийняття такого рішення.

Системний аналіз вищезазначених норм права, дає підстави для висновку, що у разі дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, територіальною виборчою комісією у тридцяти денний строк приймається рішення про визнання обраним наступного за черговістю кандидата, про що повідомляє відповідного кандидата у депутати наступного дня з дня прийняття такого рішення.

При цьому, територіальною виборчою комісією у п`яти денний строк з дня отримання від кандидата документів, зазначених у частині першій статті 89 Закону України "Про місцеві вибори", приймається рішення про його реєстрацію депутатом.

Однак, у разі не подання кандидатом документів, територіальна виборча комісія у п`ятиденний строк приймає рішення про визнання її такою, яка відмовилася від депутатського мандата, та визнає обраним депутатом у багатомандатному виборчому окрузі наступного за черговістю кандидата в депутати від відповідної місцевої організації партії та реєструє його в установленому Законом порядку.

За змістом положень частини 1 статті 27 Закону України Про місцеві вибори територіальні та дільничні виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог цього Закону у формі відкритих засідань.

Виборча комісія є колегіальним органом.

Частиною 12 статті 27 Закону України Про місцеві вибори передбачено, що з питань поточної діяльності комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом.

При цьому, зі змісту протоколу №4 вбачається, що Комісією Теплицької РВК вирішено задовольнити заяву ОСОБА_6 про відмову працювати депутатом. Черговість ОСОБА_7 вирішено визнати скасованою у зв`язку з відсутністю його на території України тривалий період, та не поданням належних документів та вирішено вважати його кандидатуру такою, що відмовилась від депутатського мандата.

Черговість ОСОБА_1 вирішено визнати скасованою у зв`язку з відсутністю його на території України тривалий період, та не подання належних документів та вирішено вважати його кандидатуру такою, що відмовилась від депутатського мандата.

Разом з тим, замість вибулого депутата ОСОБА_8 , комісією Теплицької РВК обрано наступного за черговістю кандидата у депутати під №15 та зареєстровано депутатом Теплицької районної ради 7 скликання ОСОБА_2

16.12.2019 року Теплицькою районною виборчою комісією прийнято Постанову №7, якою вирішила визнати наступними за черговістю у депутати районної ради від місцевих організацій партій і зареєструвати депутатами Теплицької районної ради, зокрема, від Теплицької районної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" Глубокого І.М.

З наведеного слідує, що Теплицькою РВК не дотримано порядку прийняття рішення про визнання наступного за черговістю кандидата та порядку прийняття рішення реєстрації депутатом, оскільки інформації про повідомлення кандидатів щодо необхідність подання документів визначених в ч.1 ст. 89 Закону України "Про місцеві вибори" та пункту 4 Роз`яснення, що б давало також змогу визнати кандидатуру такою, що відмовилась від депутатського мандата, у разі неподання документів, матеріали справи не містять.

Більше того, доказів на підтвердження зазначеного в протоколі №4, а саме про відсутність на території України кандидатів, які як вважає Теплицька РВК відмовилися від депутатського мандата та перебували за порядковими номерами черговості кандидата в депутати до районної ради перед ОСОБА_2 , відповідачем не надано.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що постанова Теплицької РВК №7 від 16.12.2019 року, в частині визначення наступного за черговістю кандидата у депутати районної ради від місцевих організацій партій Теплицької районної ради ОСОБА_2 від Теплицької районної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина", є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

Щодо вимоги позивача про зобов`язання Теплицьку РВК визнати його наступним за черговістю кандидатом у депутати та зареєструвати депутатом Теплицької районної ради, суд зазначає наступне.

Як вже зазначалось вище, 03.01.2020 року позивач звернувся із заявою до Теплицької РВК, в якій повідомив, що жодного представницького мандату немає та вважає, що його конституційне право бути обраним депутатом районної ради порушено, в зв`язку із чим просив скасувати Постанову Теплицької РВК №7.

Відповідно до ч. 1-4 ст. 97 Закону України "Про місцеві вибори" порядок розгляду скарг виборчими комісіями визначається цим Законом та порядком розгляду скарг, встановленим Центральною виборчою комісією.

Скарга, оформлена без додержання вимог статті 96 цього Закону, повертається відповідно Головою Центральної виборчої комісії або за його дорученням іншим членом Центральної виборчої комісії чи головою або заступником голови територіальної чи дільничної виборчої комісії суб`єкту звернення зі скаргою без розгляду не пізніше наступного дня після дня надходження скарги, а скарга, подана напередодні дня голосування, у день голосування чи наступного дня після дня голосування, - невідкладно. У разі повернення скарги без розгляду зазначається вичерпний перелік недоліків, які перешкоджають розгляду скарги, і вказується на можливість повторного звернення зі скаргою, оформленою відповідно до вимог статті 96 цього Закону, у встановлені цим Законом строки.

Повернення скарги без розгляду суб`єкту звернення зі скаргою з інших підстав ніж ті, що встановлені цим Законом, не допускається.

У разі повторного подання скарги з невиправленими недоліками або з допущенням нових недоліків виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті.

Скарга, оформлена з додержанням вимог статті 96 цього Закону, розглядається відповідною територіальною виборчою комісією на засіданні протягом двох днів з дня її отримання, а Центральною виборчою комісією - протягом трьох днів з дня її отримання, якщо інше не передбачене цим Законом.

Додатково слід вказати, що відповідно до п. 13.12 "Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів", затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії №228 від 5 вересня 2015 року № 228 передбачено, що зареєстровані документи, звернення в день їх реєстрації подаються голові комісії (в разі відсутності голови комісії - заступнику голови), який дає відповідні доручення членам комісії та залученим фахівцям щодо їх попереднього розгляду та підготовки відповіді.

Підпункт 13.13. цього Порядку визначає, що за підсумками попереднього розгляду документа, звернення, член комісії у разі доцільності розгляду питання на засіданні комісії готує проект постанови відповідно до пункту 4.7 цього Порядку, про що інформує голову комісії (у разі його відсутності - заступника голови комісії).

Якщо звернення не потребує прийняття рішення виборчою комісією, суб`єкту звернення може бути надана відповідь головою комісії (заступником голови).

Судом вживались заходи щодо витребування інформації про результати розгляду відповідачем звернення позивача від 03.01.2020 року.

Натомість, як вказував представник відповідача, голова виборчої комісії Рись В.А., у судовому засіданні, рішення по суті розгляду заяви від 03.01.2020 року Теплицькою РВК не приймалось, відповіді на звернення не оформлювалось, що свідчить про порушення територіальною виборчою комісією норм Закону та Порядку в частині організації порядку роботи з документами.

Крім того, як вже встановлено судом, згідно списку черговості в депутати районної ради позивач перебуває за №14, в той же час, як наступним після вибувшого депутата зазначений ОСОБА_7 під № 13, питання щодо участі якого, в розподілі депутатського мандата відповідачем проведено також з порушенням вимог встановленого статтею 89 Закону України "Про місцеві вибори" та Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ.

Зважаючи на викладене, суд приходить до висновку, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо не розгляду звернення позивача від 03.01.2020 року.

При цьому, положеннями ч. 1 ст. 245 КАС України визначено, що при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.

У разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії (п. 4 ч. 2 ст. 245 КАС України).

Пункт 16 частини 2 статті 25 Закону України "Про місцеві вибори" визначає, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна територіальна виборча комісія, зокрема, реєструє депутатів, обраних до Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної обласної, районної ради, повідомляє відповідну раду та населення про зареєстрованих депутатів відповідної ради та основні відомості про них.

Отже, саме до повноважень територіальної виборчої комісії віднесено вирішення питання щодо реєстрації депутатів. Відтак, такі повноваження є дискреційними, тобто такими, які дають можливість на власний розсуд суб`єкту владних повноважень визначити повністю або частково зміст рішення або вибрати один з кількох варіантів прийняття рішень, передбачених нормативно-правовим актом.

Дискреційні повноваження, насамперед, це сукупність прав і обов`язків державних органів, їх посадових та службових осіб, що дають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково зміст рішення або вибрати один з кількох варіантів прийняття рішень, передбачених проектом акта.

Обмежуючим фактором для рішень представників влади згідно з визначенням дискреційних повноважень є закон і справедливість.

За таких обставин, враховуючи, що законодавець чітко визначив порядок реєстрації депутатів до районної ради, суд вважає, що відсутні підстави без дотримання такого, зобов`язувати суб`єкта владних повноважень приймати наперед визначене рішення та фактично підміняти державний орган.

Згідно абзацу 2 ч.4 ст. 245 КАС України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В даному ж випадку, враховуючи те, що заява позивача від 03.01.2020 року залишилась не розглянута, суд приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання відповідача її розглянути.

Окремо слід вказати про безпідставність доводів представника відповідача про "фальсифікацію" списку черговості, а відтак, визнання його як неналежного доказу по справі.

По-перше, відповідно до протоколу засідання РВК від 16.12.2019 року, саме цим списком черговості керувався відповідач під час прийняття оскаржуваного рішення, а відтак, суд під час розгляду цієї справи виходив із наявних матеріалів, що лягли в основу оскаржуваного рішення.

По-друге, наявність факту "фальсифікації" передбачає рішення компетентного органу про встановлення такого факту. В той же час, доказів про таке відповідачем суду також не надано.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами вимог пункту 4 частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

При цьому, положеннями частини 4 статті 159 КАС України визначено, що неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, оцінивши докази надані позивачем, суд доходить висновку, про наявність підстав для часткового задоволення адміністративного позову.

Частина 3 статті 139 КАС України визначає, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

в и р і ш и в :

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Теплицької районної виборчої комісії щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 від 03.01.2020 року.

Зобов`язати Теплицьку районну виборчу комісію розглянути заяву ОСОБА_1 від 03.01.2020 року.

Визнати протиправною та скасувати постанову Теплицької районної виборчої комісії №7 від 16.12.2019 року в частині визначення наступного за черговістю кандидата у депутати районної ради від місцевих організацій партій Теплицької районної ради ОСОБА_2 07.07.1967 ІНФОРМАЦІЯ_1 від Теплицької районної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина".

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути на корить ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 405,40 грн. (чотириста п`ять гривень сорок копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Теплицької районної виборчої комісії (вул.Незалежності, 24, смт.Теплик, Вінницька область, код ЄДРПОУ 34058975).

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 );

Відповідач: Теплицька районна виборча комісія (вул.Незалежності, 24, смт.Теплик, Вінницька область, код ЄДРПОУ 34058975);

Третя особа: ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 );

Третя особа: Теплицька районна рада Вінницької області (вул. Незалежності, 25, смт. Теплик, Теплицький район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 21728622);

Третя особа: Теплицька районна організація політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" (вул. Піонерська, 16, смт. Теплик, Теплицький район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 25962214).

Рішення у повному обсязі виготовлене: 03.07.2020 року

Суддя Дончик Віталій Володимирович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.06.2020
Оприлюднено06.07.2020
Номер документу90188981
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —144/101/20

Рішення від 24.06.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

Ухвала від 09.06.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

Ухвала від 12.05.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

Ухвала від 29.04.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

Ухвала від 01.04.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

Ухвала від 19.02.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

Ухвала від 22.01.2020

Адміністративне

Теплицький районний суд Вінницької області

Герман О. С.

Ухвала від 21.01.2020

Адміністративне

Теплицький районний суд Вінницької області

Герман О. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні