Рішення
від 17.06.2020 по справі 281/13/20
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 червня 2020 року м. Житомир справа № 281/13/20

категорія 112040100

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гуріна Д.М.,

секретар судового засідання Шуляк О.Ю.,

за участю: позивача - ОСОБА_1 ,

представника Лугинської селищної ради - Макарчук О.Ю.,

третьої особи - ОСОБА_2 ,

представник Відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області у судове засідання не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області, Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - ОСОБА_2 , про визнання протиправними та скасування рішень,

встановив:

8 січня 2020 року до Лугинського районного суду Житомирської області звернулася ОСОБА_1 із позовом до Відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області, Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області, у якому просить визнати протиправними та скасувати рішення конкурсної комісії про допуск ОСОБА_2 до участі у конкурсі на заміщення вакантної посади директора Остапівського навчально - виховного комплексу "Загальноосвітній заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області, оформлене протоколом засідання конкурсної комісії №2 від 5 грудня 2019 року та рішення конкурсної комісії про призначення на посаду директора Остапівського НВК "ЗНЗ І-ІІІ ступенів - ДНЗ" Борисюк Л.Ф ОСОБА_3 , оформлене протоколом засідання конкурсної комісії №4 від 17 грудня 2019 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення порядку проведення конкурсу, визначеного законодавством та Положенням про порядок проведення конкурсу на посаду керівників закладів загальної середньої освіти Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області та заздалегідь упередженим ставленням, що призвело до порушення прав позивача та надало неправомірні переваги ОСОБА_2 . Позивач стверджує, що відділом освіти порушена процедура допуску до проведення конкурсу ОСОБА_4 Л ОСОБА_3 Ф, оскільки нею не подано повний пакет документів у термін, що визначений в оголошенні, а саме до 2 грудня 2019 року. Таким чином, ОСОБА_2 було допущено до участі у конкурсі без надання повного пакету документів, необхідних для допуску до конкурсу, чим на думку позивача, їй надано переваги перед іншими учасниками конкурсу. Окрім того, позивач зазначила, що одним з етапів конкурсу є підготовка презентації плану-розвитку навчально-виховного закладу на 3 роки, яка позивачем була підготовлена завчасно, однак напередодні проведення конкурсу позивачу зателефонувала секретар комісії та повідомила про відсутність технічних можливостей проведення мультимедійної презентації та запропонувала зачитати презентацію з трибуни. Позивач посилається на те, що їй не дали можливості для належної підготовки презентації з трибуни, оскільки завчасно не повідомили про відсутність технічної можливості презентувати програму в інший спосіб, крім того позивач вважає, що комісія мала на меті приховати факт відсутності знань володіння комп`ютером ОСОБА_2 . Позивач також посилається на упередженість членів комісії ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , які на її думку відкрито підтримували кандидата ОСОБА_2 наполягаючи вголос швидше виконувати тестові завдання, на що голова комісії жодних зауважень не зробила. Крім того, не було оприлюднено на офіційному сайті Лугинської селищної ради відеофіксацію конкурсного відбору впродовж одного робочого дня. Також позивач вважає, що у склад комісії входили особи, які є безпосередньо підпорядковані ОСОБА_2 , як виконуючій обов`язки директора Остапівського НВК "ЗНЗ І-ІІІ ступенів - ДНЗ" або перебувають із нею у тісних дружніх стосунках, вказане, на думку позивача, свідчить про упередженість та необ`єктивність членів комісії. Таким чином, підхід та формування складу комісії, а також дії комісії під час допуску до конкурсу та його проведення суперечить та порушує вимоги пункту 5 Положення щодо неупередженості, об`єктивності, незалежності, недискримінації, відкритості, прозорості, а також унеможливлення чинення тиску (у тому числі психологічного) на учасників конкурсу.

11 січня 2020 року ухвалою Лугинського районного суду Житомирської області справу №281/13/20 передано за підсудністю до Житомирського окружного адміністративного суду.

11 лютого 2020 року до Житомирського окружного адміністративного суду надійшли матеріали справи №281/13/20.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11 лютого 2020 року справа була передана для розгляду головуючому судді Гуріну Д.М.

Після усунення позивачем недоліків позовної заяви, ухвалою від 6 березня 2020 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 10 квітня 2020 року на 11:30 з повідомленням учасників справи.

31 березня 2020 року на адресу суду від відповідачів - Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області та Відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області надійшли відзиви на адміністративний позов (а.с.57-60, 63-66), в яких відповідачі проти задоволення позовних вимог заперечували та просили відмовити у їх задоволенні. В обґрунтування заперечень зазначили, що в Лугинській селищній раді утворено структурний підрозділ виконавчого комітету - Відділ освіти, молоді спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради. Рішенням Лугинської селищної ради затверджено положення про порядок проведення конкурсу на посаду керівників закладів загальної середньої освіти Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області. Даним рішенням Відділу делеговано повноваження щодо проведення конкурсу, а також призначення та звільнення з посади керівників закладів загальної середньої освіти Лугинської селищної ради за результатами конкурсу, що проводиться згідно Положення про порядок проведення конкурсу на посаду керівників закладів загальної середньої освіти Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області, затвердженого вищезазначеним рішенням.

11 листопада 2019 року Відділ освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради наказом №70 «Про оголошення конкурсу на заміщення вакантної посади директора Остапівського навчально-виховного комплексу Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» Лугинської селищної ради» оголосив конкурс на зайняття вакантної посади директора вищезазначеного закладу, а також затвердив склад членів конкурсної комісії, перелік тестових питань для перевірки знань законодавства у сфері освіти та зразок ситуаційного завдання. Наказ відділу, згідно з пунктом 4 Положення про порядок проведення конкурсу, був оприлюднений на веб-сайті Лугинської селищної ради. Одним із членів конкурсної комісії (за згодою) була позивач (оскільки вона є депутатом Лугинської селищної ради), але враховуючи той факт, що позивачем була подана заява про участь у конкурсному відборі, відділ освіти наказом від 3 грудня 2019 року №74 «Про внесення змін до наказу відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради від 11 листопада 2019 року №70 «Про оголошення конкурсу на заміщення вакантної посади директора Остапівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» Лугинської селищної ради» , виключив позивача зі складу конкурсної комісії для проведення відбору кандидатів на посаду директора Остапівського навчально-виховного комплексу загальноосвітнього навчального закладу І-ІІІ ступенів - дошкільного навчального закладу.

Відповідно до пункту 6 Положення документи про участь у конкурсі подають до конкурсної комісії у визначений в оголошенні строк, що може становити від 20 до 30 календарних днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурсу, наказом Відділу встановлено строк подання документів з 12 листопада 2019 року до 2 грудня 2019 року, тобто протягом 20 календарних днів.

5 грудня 2019 року, відповідно до протоколу конкурсної комісії №2, конкурсною комісією було прийнято рішення про допущення позивача та ОСОБА_2 до участі у конкурсному відборі, з умовою, що вона подасть довідку про відсутність судимості до початку конкурсу, тобто до 17 грудня 2019 року.

Відповідач вказує, що відповідно до пункту 18 Порядку доступу до відомостей персонально-довідкового обліку єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України 29 листопада 2016 року №1256 «Про організацію доступу до відомостей персонально-довідкового обліку єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України» надання довідки про відсутність судимості здійснюється у строк до 30 календарних днів з дня надходження запиту від фізичної особи.

Враховуючи той факт, що запит Борисюк Л.Ф. щодо отримання довідки зробила, а результати цього запиту не залежав від кандидата та у зв`язку із поданням до конкурсної комісії заяви про наполягання в участі у конкурсному відборі, конкурсна комісія вирішила допустити до участі у конкурсному відборі Борисюк Л.Ф., але за умови подання до 17 грудня 2019 року (дня проведення конкурсного відбору) до конкурсної комісії довідки про відсутність судимості. Також конкурсна комісія наголосила, що у випадку ненадання вищезазначеної довідки ОСОБА_2 буде не допущена до участі у конкурсному відборі. Довідку про відсутність судимості ОСОБА_2 надала 6 грудня 2019 року.

Ще одним із етапів конкурсного відбору була публічна та відкрита презентація державною мовою перспективного плану розвитку закладу загальної середньої освіти, а також надання відповідей на запитання членів конкурсної комісії щодо проведеної презентації. Презентація Плану конкурсантами здійснювалася у довільній формі. Позивач зазначає, що відділ створив певні перешкоди у представлені перспективного плану. Однак відділ попередив кандидатів про те, що забезпечити мультимедійним обладнанням немає змоги, а тому на думку відповідача були створені кандидатам рівні умови.

Щодо складу конкурсної комісії її неупередженості, необ`єктивності відповідачі заперечують у відзиві з наступних підстав.

Рішення про включення ОСОБА_6 , як представника трудового колективу голови первинної профспілкової організації працівників Остапівського НВК «ЗНЗ I-ІІІ ступенів - ДНЗ» до складу конкурсної комісії приймалося відділом освіти, молоді спорту селищної ради, відповідно до статті 26 Закону України «Про загальну середню освіту", який передбачає, що до її складу можуть входити представники засновника (засновників), трудового колективу, громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти та громадського об`єднання працівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

До складу конкурсної комісії була включена ОСОБА_7 , оскільки вона є головним спеціалістом відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради.

Тому, порушень щодо дотримання вимог пункту 5 Положення, на думку відповідачів, не вбачається.

Посилання позивача на тісні дружні відносини відповідачі вважають некоректним і не доречним, оскільки позивач теж працює в Остапівському навчально-виховному комплексі "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» і теж має робочі відносини з членами конкурсної комісії. Крім того, дружні відносини між членами конкурсної комісії та ОСОБА_2 нічим не підтверджені.

Вимога щодо відеофіксації конкурсного відбору Відділом була забезпечена з подальшим оприлюдненням відеозапису на веб-сайті Лугинської селищної ради. До моменту оприлюднення кожен конкурсант мав вільний доступ до відеоматеріалів, які знаходилися у відділі.

7 квітня 2020 року на адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив (а.с.102-105). В якій позивач позовні вимоги підтримує з підстав, що зазначені у позові та просить задовольнити.

9 квітня 2020 року на адресу суду від відповідача Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області надійшли заперечення на відповідь на відзив (а.с.115-118) в яких відповідач підтримав свою позицію щодо заперечень проти позову, викладену у відзиві на адміністративний позов та просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

10 квітня 2020 року у підготовчому засіданні суд ухвалами постановленими у порядку статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України без виходу до нарадчої кімнати, залучив до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - ОСОБА_2 та закрив підготовче засідання, призначив розгляд справи по суті на 20 травня 2020 року на 11:00, у зв`язку із необхідністю викликати свідків та витребування доказів, що внесено секретарем до протоколу судового засідання від 10 квітня 2020 року (а.с.122-123).

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 10 квітня 2020 року витребувано від Відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області додаткові докази.

13 травня 2020 року на адресу суду від Відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області надійшли витребувані матеріали (а.с.139-140).

20 травня 2020 року у судовому засіданні суд ухвалою, постановленою у порядку статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України без виходу до нарадчої кімнати, оголосив перерву у судовому засіданні до 17 червня 2020 року до 12:00 для надання можливості позивачу ознайомитись з відеозаписом конкурсного відбору, що внесено секретарем до протоколу судового засідання від 20 травня 2020 року (а.с.153-155).

У судовому засіданні 17 червня 2020 року позивач заявлені позовні вимоги підтримала у повному обсязі та просила їх задовольнити з підстав, що зазначені у позовній заяві та відповіді на відзив.

У судовому засіданні 17 червня 2020 року представник відповідача Лугинської селищної ради проти заявлених позовних вимог заперечував та просив відмовити у їх задоволенні з посиланням на доводи, що зазначені у відзиві на позовну заяву.

Представник відповідача - Відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області у судове засідання не прибув, про причини свого неприбуття не повідомив, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений вчасно та належним чином.

У судовому засіданні 17 червня 2020 року третя особа проти заявлених позовних вимог заперечувала та просила відмовити у їх задоволенні з посиланням на те, що дії конкурсної комісії та відповідне рішення за результатами проведеного конкурсу є правомірним. В обґрунтування заперечень пояснила, що нею було подано для участі у конкурсі усі необхідні документи 29 листопада 2019 року, окрім довідки про відсутність судимості. Щодо прискорення виготовлення довідки вона неодноразово зверталась до Коростенського сервісного центру та до Лугинського відділу поліції. Відповідна довідка була замовлена нею 18 листопада 2019 року, 2 грудня 2019 року ОСОБА_2 була подана заява про продовження участі у конкурсі, оскільки 2 грудня 2019 року був останній строк для подачі документів. Довідка була подана ОСОБА_2 6 грудня 2019 року. Крім того, ОСОБА_2 заперечує дружні відносини з ОСОБА_6 , оскільки має з цією особою лише службові відносини. Стосовно підтримки під час проведення конкурсу з боку ОСОБА_5 , припускає, що можливо остання до неї і зверталась, однак вона цього не чула, бо виконувала конкурсні завдання та не вважає таке звернення підтримкою.

Заслухавши пояснення позивача, представника відповідача та третю особу, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, заслухавши свідків, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про задоволення позову з наступних підстав.

Судом встановлено, що рішенням Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області №824 від 3 жовтня 2019 року затверджено Положення про порядок проведення конкурсу на посаду керівників закладів загальної середньої освіти Лугинської селищної ради, Лугинського району, Житомирської області (далі - Положення №824) (а.с.8-15).

Відповідно до пункту 2 вказаного рішення визначено Відділ освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради відповідальним за організацію проведення конкурсів.

Пунктом 3 рішення делеговано Відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради повноваження щодо призначення та звільнення з посади керівників закладів загальної середньої освіти Лугинської селищної ради за результатами конкурсу, що проводиться згідно Положення про порядок проведення конкурсу на посаду керівників закладів загальної середньої освіти Лугинської селищної ради, Лугинського району Житомирської області (а.с.10-15).

Наказом відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради №70 від 11 листопада 2019 року було оголошено конкурс на заміщення вакантної посади директора Остапівського навчально - виховного комплексу Загальноосвітній заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області з 12 листопада 2019 року. Додатком 2 до вказаного рішення передбачено склад конкурсної комісії для проведення конкурсного відбору на заміщення вакантної посади директора Остапівського НВК «ЗНЗ І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» Лугинської селищної ради Житомирської області, до якої увійшли:

- голова та співголова конкурсної комісії - Сенчило Н.В. - начальник відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету селищної ради;

- заступник голови конкурсної комісії - Давидюк В.І. - заступник селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради;

- секретар конкурсної комісії - Блохіна І.П. - головний спеціаліст відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету селищної ради;

- члени конкурсної комісії: Губарець Т.В. - головний спеціаліст відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету селищної ради; Захарчук В.І. - в.о. старости сіл Остапи, Кам`яна Гірка, Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області; Стужук Т.А. - голова батьківського комітету Остапівського НВК «ЗНЗ І-ІІІ ступенів - ДНЗ» ; Борисюк М.Л. - голова первинної профспілкової організації працівників освіти Лугинського району; Макарчук О.Ю. - головний спеціаліст з юридичних питань виконавчого комітету Лугинської селищної ради; Коваленко К.В. - представник трудового колективу, голова первинної профспілкової організації працівників Остапівського НВК «ЗНЗ І-ІІІ ступенів - ДНЗ» ; Цапук А.Є. - директор Лугинської гімназії ім. В.П. Фількова; Старовойт В.А. - депутат Лугинської селищної ради (пізніше виключена, оскільки подала заявку на участь у конкурсі) (а.с.16-22).

В оголошенні про проведення конкурсу на заміщення вакантної посади встановлено строк для подання документів з 12 листопада до 2 грудня 2019 року.

5 грудня 2019 року рішенням засідання конкурсної комісії, оформленим протоколом засідання конкурсної комісії №2 від 5 грудня 2019 року, було допущено до участі у конкурсі на заміщення вакантної посади директора Остапівського навчально - виховного комплексу Загальноосвітній заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області Старовойт ОСОБА_8 .А ОСОБА_3 і ОСОБА_2 (а.с.23-26).

17 грудня 2019 року рішенням засідання конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора Остапівського навчально - виховного комплексу Загальноосвітній заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області (далі - конкурсна комісія), оформленим протоколом засідання конкурсної комісії №4 від 17 грудня 2019 року, вирішено: за результатами підведення підсумків всіх етапів конкурсу на заміщення вакантної посади директора Остапівського НВК ЗНЗ І-ІІІ ступенів - ДНЗ Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області рекомендувати призначити ОСОБА_2 голосували «за» - 9, «проти» - 0, «утримались» - 0 (а.с.27-31).

Не погоджуючись із зазначеними рішеннями конкурсної комісії, оформленими протоколами №2 від 5 грудня 2019 року та №4 від 17 грудня 2019 року та вважаючи їх протиправними, прийнятими з порушенням порядку, визначеного законодавством та Положенням про порядок проведення конкурсу на посаду керівників закладів загальної середньої освіти Лугинської селищної ради, Лугинського району, Житомирської області, заздалегідь упередженими, із порушенням її прав та наданням неправомірних переваг ОСОБА_2 , позивач звернулась до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовим відносинам, суд дійшов наступних висновків.

Правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти визначено у Законі України від 13 травня 1999 року №651-XIV «Про загальну середню освіту» (далі - Закон №651-XIV, який був чинний на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно з абзацами 1-3 частини 2 статті 26 Закону №651-XIV керівник закладу загальної середньої освіти призначається на посаду та звільняється з посади рішенням засновника (засновників) закладу або уповноваженого ним (ними) органу.

Керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти призначається на посаду за результатами конкурсного відбору строком на шість років (строком на два роки - для особи, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше) на підставі рішення конкурсної комісії, до складу якої входять представники засновника (засновників), трудового колективу, громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти та громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці. До участі у роботі комісії з правом дорадчого голосу можуть залучатися представники громадських об`єднань та експерти у сфері загальної середньої освіти.

Положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти розробляє та затверджує засновник на підставі типового положення, затвердженого центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Відповідно до пункту 1 Типового положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти, затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України від 28 березня 2018 року №291 (далі - Типове положення №291) це Типове положення визначає загальні засади проведення конкурсу на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти.

Засновники закладів загальної середньої освіти на підставі цього Типового положення розробляють і затверджують власні положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти.

Пунктом 3 Типового положення №291 встановлено, що рішення про проведення конкурсу приймає засновник державного, комунального закладу загальної середньої освіти або уповноважений ним орган (посадова особа).

Пунктом 4 Типового положення №291 передбачено, що оголошення про проведення конкурсу оприлюднюється на веб-сайті засновника та веб-сайті закладу освіти (у разі його наявності) наступного робочого дня з дня прийняття рішення про проведення конкурсу.

Відповідно до пункту 5 Типового положення №291 для проведення конкурсу засновник затверджує персональний склад конкурсної комісії з рівною кількістю представників кожної із сторін, визначених Законом України Про загальну середню освіту .

Механізм формування конкурсної комісії визначається у положенні про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти.

Загальна чисельність членів конкурсної комісії становить від 4 до 16 осіб.

Конкурсна комісія є повноважною за умови присутності на її засіданні не менше двох третин від її затвердженого складу. Конкурсна комісія приймає рішення більшістю від її затвердженого складу. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос голови конкурсної комісії.

Рішення конкурсної комісії оформлюються протоколами, які підписуються усіма присутніми членами конкурсної комісії та оприлюднюються на веб-сайті засновника впродовж одного робочого дня з дня проведення засідання конкурсної комісії.

Стосовно приналежності даної справи до справ адміністративної юрисдикції, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 9 частини 1 статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах щодо оскарження рішень атестаційних, конкурсних, медико-соціальних експертних комісій та інших подібних органів, рішення яких є обов`язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб.

У даній справі предметом розгляду є рішення конкурсної комісії щодо допуску до конкурсу та рішення конкурсної комісії за результатами проведення конкурсу, яке є обов`язковим для органу місцевого самоврядування, отже в силу пункту 9 частини 1 статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд даної справи відноситься до юрисдикції адміністративного суду.

Стосовно порушення порядку проведення конкурсу, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 2 Положення №824, передбачено, що конкурс складається з таких етапів:

1) прийняття рішення про проведення конкурсу та затвердження складу конкурсної комісії;

2) оприлюднення оголошення про проведення конкурсу;

3) прийняття документів від осіб, які виявили бажання взяти участь у конкурсі;

4) перевірка поданих документів на відповідність установленим законодавством вимогам;

5) допущення кандидатів до участі у конкурсному відборі:

6) ознайомлення кандидатів із закладом освіти, його трудовим колективом та представниками батьківського самоврядування закладу;

7) проведення конкурсного відбору;

8) визначення переможця конкурсу;

9) оприлюднення результатів конкурсу.

Відповідно до абзаців 4, 5 Пункту 5 Положення №824 рішення конкурсної комісії оформлюються протоколами, які підписуються усіма присутніми членами конкурсної комісії та оприлюднюються на веб-сайті засновника впродовж одного робочого дня з дня проведення засідання конкурсної комісії.

Конкурсна комісія та її члени діють на засадах неупередженості, об`єктивності, незалежності, недискримінації, відкритості, прозорості. Не допускається будь-яке втручання в діяльність конкурсної комісії, тиск на членів комісії та учасників конкурсу, зокрема з боку засновника, його представників.

Пунктом 6 Положення №824 передбачено, що для участі у конкурсі учасники подають документи, серед переліку яких зазначено зокрема довідку про відсутність судимості.

Визначені у цьому пункті документи подаються особисто (або подає уповноважена згідно з довіреністю особа) до конкурсної комісії у визначений в оголошенні строк, що може становити від 20 до 30 календарних днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурсу.

Пунктом 7 Положення №824 визначено, що упродовж п`яти робочих днів з дня завершення строку подання документів для участі в конкурсі конкурсна комісія:

- перевіряє подані документи на відповідність установленим законодавством вимогам;

- приймає рішення про недопущення до участі у конкурсі осіб, які подали не всі документи, необхідні для участі в конкурсі відповідно до вимог законодавства, або подали документи після завершення строку їх подання;

- оприлюднює на веб-сайті Лугинської селищної ради перелік осіб, яких допущено до участі у конкурсному відборі (далі - кандидати).

Таким чином, пунктом 7 Положення №824 чітко визначені дії конкурсної комісії і яке саме рішення повинне бути прийняте конкурсною комісією щодо осіб, які подали не всі документи, необхідні для участі в конкурсі або подали їх після завершення строку їх подання - це рішення про недопущення до участі у конкурсі.

Протоколом конкурсної комісії №2 від 5 грудня 2019 року конкурсна комісія ухвалила провести конкурсний відбір на заміщення вакантної посади директора Остапівського НВК ЗНЗ І-ІІІ ступенів - ДНЗ відповідно до Положення про порядок проведення конкурсу на посаду керівників закладів загальної середньої освіти Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області, затвердженого рішенням Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області №824 від 3 жовтня 2019 року, наказу відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради №70 від 11 листопада 2019 року (а.с.8-26).

При цьому, у протоколі засідання конкурсної комісії №2 від 5 грудня 2019 року зазначено, що ОСОБА_2 не подано довідку про відсутність судимості. ОСОБА_2 звернулась до голови конкурсної комісії із заявою про наполягання на участі в конкурсному відборі.

Рішенням комісії, оформленим протоколом засідання конкурсної комісії №2 від 5 грудня 2019 року було допущено ОСОБА_2 до участі у конкурсі на заміщення вакантної посади директора Остапівського НВК ЗНЗ І-ІІІ ступенів - ДНЗ за умови подання до 17 грудня 2019 року довідки про відсутність судимості. У випадку ненадання вищевказаної довідки, ОСОБА_2 не буде допущено до участі у конкурсному відборі (а.с.23-26).

Таким чином, конкурсною комісією було допущено до участі у конкурсі кандидата ОСОБА_2 , яка подала не всі документи необхідні для участі у конкурсі. Таке рішення конкурсної комісії порушує пункт 7 Положення №824 (а.с.12), та свідчить про створення нерівних умов проведення конкурсу для конкурсантів, що не відповідає принципам неупередженості та об`єктивності конкурсної комісії, встановлених пунктом 5 Положення №824.

Недопущення до участі у конкурсі в разі неподання кандидатом всіх документів також передбачено Типовим положенням №291 (абзац 3 пункт 7).

Продовження строку подання документів учасниками ні Положенням №824, ні Типовим положенням №291 не допускається і не передбачено.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про те, що рішення конкурсної комісії про допущення до участі в конкурсі на заміщення вакантної посади директора Остапівського навчально - виховного комплексу Загальноосвітній заклад І-ПІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області Борисюк Л.Ф., оформлене протоколом засідання конкурсної комісії №2 від 5 грудня 2019 року є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Стосовно позовної вимоги про визнання протиправним рішення конкурсної комісії, оформленого протоколом №4 від 17 грудня 2019 року про призначення на посаду директора ОСОБА_2 , суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 9 Положення №824 конкурсний відбір переможця конкурсу здійснюється за результатами:

- перевірки на знання законодавства України у сфері загальної середньої освіти, зокрема Законів України Про освіту , Про загальну середню освіту , інших нормативно-правових актів у сфері загальної середньої освіти, а також Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти Нова українська школа на період до 2029 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року №988-р;

- перевірки професійних компетентностей, що відбувається шляхом письмового вирішення ситуаційного завдання;

- публічної та відкритої презентації державною мовою перспективного плану розвитку закладу загальної середньої освіти, а також надання відповідей на запитання членів конкурсної комісії щодо проведеної презентації.

Відповідно до рішення конкурсної комісії про призначення на посаду директора Остапівського НВК «ЗНЗ І-ІІІ ступенів - ДНЗ» Борисюк Л.Ф ОСОБА_3 , оформленого протоколом засідання конкурсної комісії №4 від 17 грудня 2019 року за результатами перевірки тестових завдань кандидат на заміщення посади директора Остапівського НВК ЗНЗ І-ІІІ ступенів - ДНЗ ОСОБА_1 набрала 23 бали; за вирішення ситуаційного завдання - 1,1 бала; за презентацію перспективного плану - 2 бали; Загальна сума балів - 26,1, що становить 75% від максимальної кількості балів. За результатами перевірки тестових завдань кандидат на заміщення посади директора Остапівського НВК ЗНЗ І-ІІІ ступенів - ДНЗ ОСОБА_2 набрала 25 балів; за вирішення ситуаційного завдання - 1,1 бала; за презентацію перспективного плану - 2,8 балів; Загальна сума балів - 28,9, що становить 83% від максимальної кількості балів.

Згідно з переліком тестових запитань, затверджених наказом Відділу освіти, молоді та спорту Лугинської селищної ради від 11 листопада 2019 року №70, серед тестових запитань є запитання, яке має недоліки серед варіантів відповідей. Так, питання 24. Здобувати початкову та базову середню освіту особа має право у державному або комунальному закладі освіти: а) у закладі освіти за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає особа; б) без обмежень вибору закладу освіти; в) у будь якому закладі освіти, кий не закріплений за територією обслуговування, лише за згодою відповідного управління освіти; г) жоден з варіантів не вірний (а.с. 94).

Відповідно до статті 13 Закону України від 5 вересня 2017 року №2145-VIII «Про освіту» кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи. Право особи здобувати початкову та базову середню освіту у державному або комунальному закладі освіти (його філії), за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає ця особа, гарантується, що не обмежує право особи обрати інший заклад освіти.

Отже, виходячи з наведених положень Закону України від 5 вересня 2017 року №2145-VIII «Про освіту» правильним варіантом відповіді є варіант б) без обмежень вибору закладу освіти, оскільки Закон України від 5 вересня 2017 року №2145-VIII «Про освіту» гарантує право особи обрати інший заклад освіти не за територією обслуговування.

Тобто варіанти відповіді на питання 24 сформульовані неоднозначно, тому варіант а) може помилково трактуватися як правильний варіант відповіді, оскільки таке здобуття освіти передбачене Законом України від 5 вересня 2017 року №2145-VIII «Про освіту» , однак не є виключним, що свідчить про недоліки у варіантах відповідей на запитання.

Незважаючи на такі недоліки, запитання не було зняте комісією. Навпаки, комісією зараховано ОСОБА_2 невірну відповідь "а" та нараховано за нього 1 бал, що підтверджується відеозаписом проведення конкурсу Відео №14 час 5:47. А вірну відповідь "б" не зараховано ОСОБА_1 , що свідчить про недотримання комісією принципу об`єктивності, закріпленого пунктом 5 Положення №824.

Також, судом з`ясовано, що після проведення виконання тестових та практичних завдань комісією було оголошено перерву, яка не фіксувалася відеозаписом, таким чином невідомо де знаходилися відповіді конкурсантів під час перерви та чи мали доступ до них сторонні особи. Зі слів представника ради, члени комісії та конкурсанти вийшли на перерву, відповіді знаходилися в кабінеті, де виконувалися практичні завдання, але вони не були опечатані в конверт на час перерви. Наведене свідчить про недотримання комісією принципів відкритості та прозорості, закріплених Пунктом 5 Положення №824.

Крім того, ОСОБА_1 повідомила конкурсну комісію про те, що для презентації плану їй знадобиться комп`ютер та проектор.

Однак, незважаючи на те, що комісія знала про відсутність технічної можливості забезпечити необхідне обладнання для виступу не повідомила про це кандидата одразу.

Конкурс повинен був відбутися 17 грудня 2019 року о 14:00 год., в кабінеті начальника Відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради.

Лише 16 грудня 2019 року напередодні конкурсу позивачу зателефонувала секретар комісії ОСОБА_9 для того, щоб нагадати про проведення конкурсу 17 грудня.

Цього ж дня секретар комісії повідомила Старовойт В.А., що комісія не має змоги забезпечити проектор для виступу.

Свідок ОСОБА_9 підтвердила у судовому засіданні про те, що дійсно телефонувала позивачу 16 грудня 2019 року та повідомляла про відсутність можливості проведення мультимедійної презентації. На запитання суду чому про це не було повідомлено одразу, свідок не змогла відповісти, пояснюючи, що це не було зроблено навмисно.

Положенням про порядок проведення конкурсу на посаду керівників закладів загальної середньої освіти Лугинської селищної ради, затвердженим рішенням Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області №824 від 3 жовтня 2019 року не конкретизовано у якій формі має бути здійснена презентація перспективного плану розвитку навчально-виховного комплексу.

Однак, повідомивши ОСОБА_1 про відсутність технічної можливості забезпечення необхідним для презентації обладнанням за день до конкурсу, а не одразу коли такий запит надійшов від кандидата, комісія створила перешкоди позивачу для належної підготовки до виступу у формі повідомлення, зменшивши час для підготовки такого виступу.

Стосовно упередженості членів комісії при проведенні конкурсу, суд зазначає наступне.

Позивач у своїх доводах щодо упередженості членів комісії посилається на те, що до складу комісії входили друзі, куми та підлеглі ОСОБА_2 (вчителі школи). Особи, члени комісії відкрито підтримували ОСОБА_2 під час проведення конкурсу, що на думку позивача підтверджується відеозаписом проведення конкурсу Відео №11 час 49:40 де в.о. старости ОСОБА_5 говорить ОСОБА_2 , про те, що час закінчується і треба писати завдання. Крім того, на Відео №11 час 45:36 і приблизно 49:40 голова конкурсної комісії Сенчило Н.В. повідомила про те, що до закінчення написання тестових завдань залишилось 17 хв.

З такими доводами позивача суд не погоджується, оскільки вони не підтверджені доказами.

У матеріалах справи відсутні докази, що підтверджують дружні чи родинні відносини ОСОБА_2 з членами конкурсної комісії.

Щодо підтримки кандидата ОСОБА_2 свідок ОСОБА_10 пояснила, що член комісії ОСОБА_5 не підтримувала ОСОБА_2 , а лише через те, що закінчувався час відведений на виконання тестового завдання, ОСОБА_5 запитала в ОСОБА_2 чому вона сидить і не пише.

З відеозапису проведення конкурсу Відео №11 час 45:36 і 49:40, а саме: з оголошення головою комісії ОСОБА_11 про те, що до закінчення написання тестових завдань залишаються 17 хв., та звернення в.о. старости ОСОБА_5 про те, що час закінчується, суд не вбачає будь якої відкритої підтримки кандидата ОСОБА_2 , оскільки повідомлення про час виконання завдання не є підтримкою кандидата чи кандидатів.

Стаття 26 Закону України від 13 травня 1999 року №651-XIV «Про загальну середню освіту» (далі - Закон №651-XIV) містить законодавчо визначений перелік сторін, представники яких мають бути включені до складу конкурсної комісії.

Зокрема частина 2 статті 26 Закону №651-XIV встановлює, що керівник закладу загальної середньої освіти призначається на посаду та звільняється з посади рішенням засновника (засновників) закладу або уповноваженого ним (ними) органу. Керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти призначається на посаду за результатами конкурсного відбору строком на шість років (строком на два роки - для особи, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше) на підставі рішення конкурсної комісії, до складу якої входять представники засновника (засновників), трудового колективу, громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти та громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці. До участі у роботі комісії з правом дорадчого голосу можуть залучатися представники громадських об`єднань та експерти у сфері загальної середньої освіти.

При цьому, склад конкурсної комісії визначається з дотриманням паритету (рівності) представників від засновника, трудового колективу, громадського об`єднання батьків, громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти. Інші особи до складу конкурсної комісії не обираються та в окремих випадках можуть брати участь у її роботі з правом дорадчого голосу, якщо того вимагають специфічні умови проведення конкурсу.

Отже, враховуючи вищезазначене, до складу конкурсної комісії для проведення конкурсного відбору на заміщення вакантної посади директора Остапівського НВК «ЗНЗ І-ІІІ ступенів - ДНЗ» правомірно були включені представники трудового колективу (вчителі школи), що свідчить про правомірне формування персонального складу конкурсної комісії без порушення вимог чинного законодавства, з дотриманням базового принципу рівності, суть якого полягає у забезпеченні рівної кількості представників кожної із сторін, визначених у статті 26 Закону №651-XIV та пункті 5 Типового положення №291.

Стосовно доводів позивача про неоприлюднення повного відеозапису проведення конкурсного відбору на офіційному веб-сайті Лугинської селищної ради, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 24 Положення №824 Відділ освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради зобов`язаний забезпечити відеофіксацію конкурсного відбору з подальшим оприлюдненням на веб-сайті Лугинської селищної ради відеозапису впродовж одного робочого дня з дня його проведення.

Оскільки відеофіксація конкурсу була розміщена на офіціному веб-сайті Лугинської селищної ради у скороченому вигляді, то Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради було допущено порушення вимог пункту 24 Положення, однак не свідчить про порушення з боку комісії.

До суду надано клопотання педагогічного колективу до конкурсної комісії про призначення на посаду ОСОБА_2 (а.с. 144), яке зі слів представника ради не було доведено до відома членів комісії, однак на ньому стоїть резолюція голови конкурсної комісії - Сенчило ОСОБА_12 . ОСОБА_13 - начальника Відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради "Довести до відома конкурсної комісії".

Такі дії голови конкурсної комісії свідчать про порушення принципу об`єктивності та неупередженості конкурсної комісії, встановлених пунктом 5 Порядку №824.

Враховуючи досліджені обставини справи суд вважає, що конкурсна комісія поставила конкурсантів в нерівні умови та допустила порушення принципів неупередженості, об`єктивності, відкритості та прозорості при проведенні конкурсу, що не може вважатися належним проведенням конкурсного відбору, а тому суд задовольняє адміністративний позов та скасовує рішення конкурсної комісії за результатами проведеного конкурсу.

Решта доводів сторін не є юридично значимими для даної справи, у тому числі щодо досвіду роботи, нагород, тощо, не впливають на розгляд справи та не приймаються судом.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду з адміністративним позовом позивачем сплачений судовий збір у розмірі 1681,60 грн. У зв`язку із задоволенням позовних вимог суд дійшов висновку, що судові витрати, понесені позивачем, належать відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача у сумі 1681,60 грн.

Керуючись статтями 9, 77, 90, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України

вирішив:

Задовольнити адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області (вул.Донського, 13, смт.Лугини, Лугинський район, Житомирська область, 11301, код ЄДРПОУ 42038141), Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області (вул.М.Грушевського, буд.2А, смт.Лугини, Лугинський район, Житомирська область, 11301, код ЄДРПОУ 04346114), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 ) про визнання протиправними та скасування рішень.

Визнати протиправним та скасувати рішення, оформлене протоколом засідання конкурсної комісії для проведення відбору кандидатів на посаду директора Остапівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Лугинської селищної ради Житомирської області, від 5 грудня 2019 року №2 про допуск до участі в конкурсі на заміщення вакантної посади директора Остапівського навчально - виховного комплексу "Загальноосвітній заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області Борисюк Л.Ф.

Визнати протиправним та скасувати рішення, оформлене протоколом засідання конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора Остапівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області, від 17 грудня 2019 року №4 про призначення на посаду директора Остапівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" ОСОБА_2

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лугинської селищної ради Лугинського району Житомирської області на користь ОСОБА_1 1681 грн 60 коп. на відшкодування витрат зі сплати судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд апеляційну скаргу на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби строк оскарження продовжується на строк дії такого карантину.

Повне судове рішення складене 02 липня 2020 року.

Суддя Д.М. Гурін

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.06.2020
Оприлюднено06.07.2020
Номер документу90199200
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —281/13/20

Рішення від 17.06.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Гурін Дмитро Миколайович

Ухвала від 10.04.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Гурін Дмитро Миколайович

Ухвала від 06.03.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Гурін Дмитро Миколайович

Ухвала від 17.02.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Гурін Дмитро Миколайович

Ухвала від 11.01.2020

Адміністративне

Лугинський районний суд Житомирської області

Данчук В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні