Рішення
від 30.06.2020 по справі 924/653/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"30" червня 2020 р. Справа № 924/653/18

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Вибодовського О.Д., при секретарі судового засідання Сорока Д.В., розглянувши матеріали

за позовом Хмельницької міської ради м. Хмельницький

до Приватного підприємства "СТК - Сантехкомплект" с. Пашківці Хмельницької області

про стягнення 105 313,37грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою по вул. Чорновола, 23/1А у м.Хмельницький без правовстановлюючих документів (на новий розгляд)

Представники сторін:

Від позивача: Крамар А.В. - за довіреністю №02-14-1824 від 15.12.2017р.;

Від відповідача: Цюпик О.В. - згідно ордера №008326 від 21.06.2019р.;

В судовому засіданні відповідно до ч.1 ст.240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

З оголошенням перерви в судовому засіданні від 17.06.2020р.

Суть спору:

Рішенням господарського суду Хмельницької області від 21.03.2019р. у справі №924/653/18 позов Хмельницької міської ради м. Хмельницький до приватного підприємства "СТК - Сантехкомплект" с. Пашківці, Хмельницького району, Хмельницької області про стягнення 105313,37 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку по вул. Чорновола,23/1А у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів задоволено частково.

Стягнуто з приватного підприємства "СТК - Сантехкомплект" (с. Пашківці Хмельницької області, код 35479422) на користь Хмельницької міської ради (м. Хмельницький, вул. Гагаріна,3, код 33332218) - 38492,04 грн. (тридцять вісім тисяч чотириста дев`яносто дві гривні 04 коп.) безпідставно збережених коштів, 644,01 грн. (шістсот сорок чотири гривні 01 коп.) судового збору.

В стягненні 66821,33 грн. безпідставно збережених коштів відмовлено, видано наказ.

Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 12.06.2019року апеляційну скаргу Приватного підприємства "СТК-САНТЕХКОМПЛЕКТ" на рішення господарського суду Хмельницької області від 21.03.2019р. у справі №924/653/18 задоволено частково.

Рішення господарського суду Хмельницької області від 21.03.2019р. у справі №924/653/18 скасовано та ухвалено нове рішення:

Позов Хмельницької міської ради м. Хмельницький до Приватного підприємства "СТК-САНТЕХКОМПЛЕКТ" с. Пашківці, Хмельницького району, Хмельницької області про стягнення 105313,37 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку по вул. Чорновола,23/1А у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів задовольнити частково.

Стягнути з Приватного підприємства "СТК-САНТЕХКОМПЛЕКТ" (с. Пашківці Хмельницької області, код ЄДРПОУ 35479422) на користь Хмельницької міської ради (м. Хмельницький, вул. Гагаріна,3, код ЄДРПОУ 33332218) - 69644,15 грн. безпідставно збережених коштів, 1165,22 грн. судового збору.

В стягненні 35669,22 грн. безпідставно збережених коштів відмовити.

Верховний Суд постановою від 27.01.2020 року у справі №924/653/18 касаційну скаргу Приватного підприємства "СТК-САНТЕХКОМПЛЕКТ" на рішення господарського суду Хмельницької області від 21.03.2019р. та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 12.06.2019 у справі № 924/653/18 задовольнив частково.

Постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 12.06.2019 та рішення господарського суду Хмельницької області від 21.03.2019р. у справі №924/653/18 скасовано повністю, справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи від 17.02.2020 року, справу №924/653/18 передано для розгляду судді Вибодовському О.Д.

Ухвалою суду від 20.02.2020р. справу №924/653/18 прийнято до розгляду та призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 28.05.2020р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Присутній в судовому засіданні представник позивача у своїх усних поясненнях та у поданих суду додаткових письмових поясненнях зазначив, що при розрахунку безпідставно збережених коштів взято площу земельної ділянки, що знаходиться під об`єктами нерухомого майна - площею 0,1647 кв.м. При цьому, земельні ділянки, на яких знаходяться об`єкти нерухомого майна є сформованими та мають кадастрові номери - земельна ділянка площею 1906 кв.м. (кад.номер 6810100000:05:002:0011) та земельна ділянка площею 1984 кв.м. (кад.номер 6810100000:05:002:0010), що також зазначено в листі директора департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів від 16.02.2017р. на адресу ПП СТК -Сантехкомплект , який наявний в матеріалах справи. Проте, з врахуванням наявних обставин нічим не обмежено власника земельної ділянки - Хмельницьку міську раду виставити відповідачу вимогу щодо сплати безпідставно збережених коштів лише виключно під об`єктами нерухомого майна.

Відповідно до статті 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. При цьому, ч. 2 даної статті передбачено випадки формування земельних ділянок, зокрема, формування земельних ділянок здійснюється у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. Формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою.

З моменту виникнення права власності на зазначене нерухоме майно у відповідача виник обов`язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, розташовану під нежитловою будівлею, а, відповідно він повинен був вчинити дії щодо такого оформлення, а саме, відповідач, як власник, об`єкту нерухомого майна, який знаходиться саме на цій земельній ділянці, а не Хмельницька міська рада, повинен був вчинити дії щодо формування земельної ділянки як об`єкту цивільних правовідносин для оформлення її в оренду.

Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України звернутись до Хмельницької міської ради з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з доданими графічними матеріалами, на яких зазначене бажане місце розташування та розмір земельної ділянки; після прийняття відповідного рішення замовити розроблення проекту землеустрою у відповідної ліцензованої організації, при цьому, відповідно до ст. 50 Закону України Про землеустрій чітко визначено які документи мають міститись в проекті землеустрою, зокрема правовстановлюючі документи на об`єкт нерухомого майна, який знаходиться на земельній ділянці.

Таким чином, виписана в земельному законодавстві процедура формування земельних ділянок, на яких знаходиться нерухоме майно, що перебуває у власності юридичних чи фізичних осіб, для оформлення їх в подальшому в користування чітко передбачає саме обов`язок власника такого майна щодо вчинення дій по формуванню земельної ділянки як об`єкта цивільних правовідносин. При цьому, законодавство не містить конкретних норм примусу щодо таких осіб з приводу вчасного оформлення ними права на земельну ділянку, що дає можливість таким особам уникати вчасного оформлення документів на земельні ділянки і користування ними без внесення передбаченої обов`язкової плати за землю та в свою чергу позбавляє органи місцевого самоврядування, як власників земельних ділянок захисту свого порушеного права щодо неможливості отримання до бюджету такої плати. Згідно із частиною другою статті 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

З аналізу наведених норм вбачається, що користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів позбавляє орендодавця права одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би отримувати, якби його право не було порушено.

Щодо обгрунтованості розрахунку виставлених безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати позивач зауважує, що розрахунок суми проведений відповідно даних витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, наданого Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області. Відповідно, зазначений розмір орендної плати розрахований шляхом множення площі земельної ділянки, фактичне користування якої (під нерухомим майном) встановлено в ході обстеження, на розмір нормативної грошової оцінки - вартості 1 кв.м. земель промисловості та на 3% (від нормативної грошової оцінки земельної ділянки) відповідно до рішення Хмельницької міської ради від 29.08.2012 № 64 Про впорядкування орендної плати за землю та втрату чинності рішень сесії міської ради .

На підставі вищевикладеного, позивач просить суд задовольнити позов в повному обсязі.

Присутній в судовому засіданні представник відповідача у своїх усних поясненнях та у поданих суду додаткових письмових поясненнях зазначив, що в матеріалах даної справи відсутня нормативна грошова оцінка земельних ділянок, якими на думку позивача користується відповідач за 2015, 2016, 2017 роки. В матеріалах справи міститься розрахунок розміру збитків, а не нормативна грошова оцінка земельної ділянки. При цьому в матеріалах справи наявні витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка перебувала і перебуває в оренді у іншої юридичної особи - ТОВ Сантехмонтаж .

Посилаючись на практику Верховного Суду, представник відповідача вважає заявлені позовні вимоги безпідставними та необґрунтованими.

В постанові від 09 квітня 2020 року у справі №915/1806/19 Касаційний господарський суд зазначив, що оскільки нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності, наявність витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки для розрахунку заявленої до стягнення суми безпідставно збережених відповідачем грошових коштів у виді орендної плати за землю є обов`язковою. Відтак, оскільки в даному випадку предметом розгляду фактично є стягнення безпідставно збереженого майна у вигляді орендної плати, нарахування мають здійснюватися саме на підставі технічної документації та витягу з нормативної грошової оцінки землі, а із наданого позивачем розрахунку неможливо встановити, чи вірними є застосовані коефіцієнти, площа та нормативна грошова оцінка землі, які зазначені як вихідні дані для розрахунку розміру орендної плати, заявленої до стягнення, апеляційний суд дійшов обґрунтованого висновку, що позивачем належними та допустимими доказами по справі не було доведено розрахунок розміру заявлених

В постанові від 11 вересня 2019 року у справі №922/393/18 у п.19 Касаційний господарський суд зазначив, що разом з тим, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц викладено такий правовий висновок: "56. Відповідач наголошував на тому, що у матеріалах справи відсутні витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, відомості яких є обов`язковими при визначенні орендної плати. Проте суди відхилили вказані доводи, поклавши в основу рішень довідку від 7 березня 2017 року Управління Держгеокадастру у Лозівському районі Харківської області щодо базової вартості одного квадратного метра земельних ділянок станом на 1 січня 2016 року у розмірі 564,72 грн. Ця вартість була використана комісією для розрахунку збитків позивача, заподіяних відповідачем у 2016 році.

57. Згідно з абзацом 3 частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки, зокрема, комунальної власності. Крім того, згідно з абзацом 1 пункту 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

58. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (частина друга статті 20 Закону України "Про оцінку земель").

59. З огляду на вказані приписи суди не обґрунтували відхилення доводів відповідача щодо визначення розміру орендної плати за земельні ділянки на підставі нормативної грошової оцінки."

Як зазначає відповідач, позивачем не доведена площа, яка фактично використовувалась відповідачем, земельна ділянка не була сформована.

В постанові від 20 грудня 2019 року у справі №917/266/19 Касаційний господарський суд зазначив, що оскільки в даних правовідносинах мова йде про стягнення з відповідача безпідставно збережених ним сум орендної плати, яку він мав би сплачувати за фактичне користування земельною ділянкою, то площа цієї фактично використовуваної земельної ділянки має визначальне значення для розрахунку таких сум. Посилання на рішення ради, яким, відбувалось затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж та передача в оренду відповідачу земельної ділянки певного розміру, не свідчать про фактичне користування відповідачем саме такою площею земельної ділянки, а лише про намір відповідача взяти в оренду земельну ділянки такого розміру, а отже і розрахована позивачем сума неодержаної ним суми орендної плати, не підтверджена. Відтак має значення площа, яку фактично використовує відповідач в таких позовах, і підтвердження її належними доказами, а не просто факт формування земельної ділянки в один об`єкт цивільних прав з відповідною площею з подальшою передачею її в оренду відповідачу (п.4.5).

Розглядом матеріалів справи встановлено:

Згідно Витягу з рішення десятої сесії Хмельницької міської ради №28 від 25.04.2007 року вирішено надати товариству з обмеженою відповідальністю Сантехмонтаж в короткострокову оренду (на 5 років) земельну ділянку площею 4866 м.кв., що знаходиться по вул. Чорновола, 23/1А.

07.11.2007 року між Хмельницькою міською радою (далі - орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю Сантехмонтаж (далі - орендар) укладено договір оренди землі №040774200246 (далі - договір), згідно п. 2 якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 4866 м.кв.

На земельній ділянці об`єкти нерухомого майна - приміщення (заготівельний цех, гаражі, збірно-розбірні приміщення, склад поліетилену - фасона, склад металу, склад цеху деревообробки, приміщення санвузла, приміщення прохідної) а також інші об`єкти інфраструктури - проїзди, проходи (п. 3 договору).

Відповідно до п. 8 договору, його укладено на 5 років до 25.04.2012 року.

Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 6392,37грн. в рік, що становить 1 відсоток від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п. 9 договору).

Договір підписано та скріплено відтиском печаток сторін.

09.11.2007 року між сторонами підписано акт приймання - передачі вказаної земельної ділянки.

Додатковою угодою №127/02 від 23.09.2014р. договір оренди землі №040774200246 від 07.11.2007 року поновлено на новий термін на 5 років до 25.04.2017р.

Згідно додаткової угоди від 06.10.2015р. до договору оренди землі №040774200246 від 07.11.2007 року сторони вирішили внести зміни до основного договору, зокрема пункти 2, 3, 4, 5, 9 виклали в новій редакції В оренду передається земельна ділянка площею 976 м.кв. (кадастровий номер земельної ділянки 6810100000:05:002:0012) ; На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна - відсутні, інші об`єкти інфраструктури - проїзди, проходи, площадки площею 976 м. кв. ; Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 610465,00грн ; Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі відповідно до ЗУ Про оренду землі та в розмірі 18313,95грн. в рік, що становить 3 відсотка від нормативно грошової оцінки земельної ділянки .

Невід`ємною частиною додаткової угоди є витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.07.2015р., розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 22.07.2015р., кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів, план землекористування, акт визначення земельної ділянки в натурі (на місцевості), які містяться в матеріалах справи.

Згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 16.10.2015р. за товариством з обмеженою відповідальністю Сантехмонтаж зареєстровано право оренди земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:05:002:0012, площею 0,0976 га, що знаходиться по вул. Чорновола 23/1А.

У відповідності до податкових декларацій з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) у 2015р. товариству з обмеженою відповідальністю Сантехмонтаж за користування земельною ділянкою комунальної власності площею 4866 м.кв. нараховано 91284,86грн. та за користування земельною ділянкою площею 976 м.кв. - 75984,57грн.

Згідно виписки по рахунку товариства з обмеженою відповідальністю Сантехмонтаж , останнім з січня по грудень 2015р. сплачено 75984,57грн. орендної плати за землю, з яких 7607,08грн. за січень 2015р., 7607,08грн. за лютий 2015р., 7607,08грн. за березень 2015р., 7607,08грн. за квітень 2015р., 7607,08грн. за травень 2015р., 7607,08грн. за червень 2015р., 7607,08грн. за липень 2015р., 7607,08грн. за серпень 2015р., 7607,08грн. за вересень 2015р., 4468,53грн. за жовтень 2015р., 1526,16грн. за листопад 2015р. та 1526,16грн. за грудень 2015р.

Матеріали справи містять лист Головного управління ДФС у Хмельницькій області №20968/10/22-01-1208 від 22.08.2018р. відповідно до якого вказано, що згідно з наявною в базах даних інформації щодо оплати орендної плати ТОВ Сантехмонтаж то така оплата відбувалась у 2015р. на суму 75984,57грн., у 2016р. - 26244,05грн., у 2017р. - 28838,68грн.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 11.07.2018р. №130540268 приватному підприємству СТК-САНТЕХКОМПЛЕКТ на підставі договорів купівлі продажу №7911 та №7915 від 23.11.2014р., на праві власності належать: склад цеху деревообробки площею 360,4 кв.м., заготівельний цех площею 493,9 кв.м., гаражі пл. 57,9 кв.м., гаражі пл. 168,6 кв.м., збірно - розбірні приміщення пл. 53,4кв.м., склад поліетилену-фасона пл. 41,2 кв.м., склад металу пл. 471,6кв.м., що розташовані у м. Хмельницькому по вул. Чорновола, 23/1А.

08.02.2017р. представниками управління земельних ресурсів та земельної реформи складено акт обстеження земельної ділянки по вул. Чорновола 23/1А, в результаті якого встановлено, що земельна ділянка знаходиться на закритій території.

11.04.2017р. департамент архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради звернулось до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з листом №1014/02-01-13, у відповідності до якого просив надати інформацію про вартість 1 м.кв. земельних ділянок, що знаходяться по вул. Чорновола, 23/1А, кадастровий номер 6810100000:05:002:0010 та № 6810100000:05:002:0011 за період 2014-2017 роки.

Згідно листа Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 13.04.2017р. №18-28-99.10-2336/0/15-17 зазначено, що вартість 1 м.кв. вищевказаних земельних ділянок для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості у 2014р. становила 501грн., у 2015р. - 625грн., у 2016р. - 896грн., у 2017р. - 950грн.

24.04.2017р. Хмельницька міська рада звернулась до ДПІ у м. Хмельницькому з проханням надати інформацію щодо сплати в період з 2014 - 2017 роки приватним підприємством СТК- Сантехкомплект та товариством з обмеженою відповідальністю Сантехмонтаж орендної плати/земельного податку.

Згідно листа від 05.05.2017р. надано відповідь, що приватне підприємство СТК- Сантехкомплект звітність не подає та не сплачує, товариством з обмеженою відповідальністю Сантехмонтаж у 2014 році сплачено 73086,35грн. (площа 4866 м.кв.), у 2015 році - 75984,57грн. (площа 976 м.кв.), у 2016 році - 26244,04грн. (площа 976 м.кв.) та у 2017 році - 27818,68грн. (площа 976 м.кв.).

У відповідності до інформації Головного управління ДФС у Хмельницькій області від 01.12.2017р. приватне підприємство СТК-Сантехкомплект , у 2017р. не сплачувало та не декларувало земельного податку/орендної плати за користування земельною ділянкою по вул. Чорновола, 23/1.

22.12.2017р. відбулось засідання комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам, яке оформлено протоколом № 1 та на якому вирішено скласти акт визначення розміру збитків, що підлягають сплаті з подальшим затвердженням.

27.12.2017р. комісією складено акт визначення розміру збитків, завданих приватним підприємством СТК-Сантехкомплект , згідно якого встановлено, що площа земельної ділянки під будівлями 0,1647га знаходиться в м. Хмельницькому по вул. Чорновола, 23/1А. Земельна ділянка використовувалася приватним підприємством СТК-Сантехкомплект без правовстановлюючих документів на землекористування. Нормативна грошова оцінка 1 м.кв. земельної ділянки становила у 2015р. - 625грн., 2016р. - 896грн., 2017р. - 950грн. Період використання земельної ділянки без документів з 01.06.2015р. по 01.12.2017р. Враховуючи Порядок визначення та відшкодування збитків власникам та землекористувачам, затверджений Постановою КМУ від 19.04.1993 року розмір збитків, заподіяних територіальній громаді становить 105131,37грн.

Згідно Витягу з рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради №201 від 22.03.2018р. вирішено затвердити акт визначення розміру збитків, заподіяних внаслідок використання земельної ділянки площею 0,1647 га по вул. Чорновола, 23/1А у м. Хмельницькому ПП СТК-Сантехкомплект без правовстановлюючих документів, згідно якого сума нарахованих збитків складає 105313,37грн.

28.03.2018р. департамент архітектури, містобудування та земельних ресурсів управління земельних ресурсів та земельної реформи Хмельницької міської ради звернувся до приватного підприємства СТК-Сантехкомплект з повідомленням №938/02-01-15, згідно якого останньому пропонувалось протягом 10 днів, з дня надходження повідомлення сплатити збитки в розмірі 105313,37грн.

Матеріали справи, також містять податкові декларації з плати за землю приватного підприємства СТК-Сантехкомплект за 2016 та 2017 роки, згідних яких останньому, за користування земельними ділянками площею 0,1878 га нараховано до сплати по 17834,61грн. земельного податку в рік.

Згідно платіжного доручення №4117 від 23.01.2018р. приватне підприємство СТК-Сантехкомплект здійснило оплату земельного податку за 2016р. та 2017р. сплативши 35669,22грн.

Позивач, посилаючись на те, що відповідач використовує земельну ділянку площею 0,1647га по вул. Чорновола, 23/1А в м. Хмельницький без належних правових підстав, звернувся з позовом про стягнення з приватного підприємства "СТК-Сантехкомплект" безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати в сумі 105 313,37грн.

Аналізуючи наявні в матеріалах справи докази, заслухавши пояснення представників учасників судового процесу, оцінюючи їх у сукупності, судом приймається до уваги наступне.

Предметом позову є вимога про стягнення з відповідача, як власника об`єкта нерухомого майна, безпідставно збережених коштів - орендної плати за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою, на якій розміщено нерухоме майно, за період з 01.06.2015 по 01.12.2017.

За змістом частини 3 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу., відповідно до частини 2 якої особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок є різновидом документації із землеустрою (пункт "ґ" частини 2 статті 25 Закону України "Про землеустрій").

За змістом частини 1 статті 26 цього Закону замовниками документації із землеустрою можуть бути, зокрема, органи місцевого самоврядування, землевласники та землекористувачі.

При цьому згідно зі статтею 79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, із визначеними щодо неї правами.

Відповідно до частин 1, 3, 4, 9 статті 79 1 цього Кодексу формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Законом України "Про Державний земельний кадастр" визначено правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру.

За змістом статті 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частина 1 статті 9 зазначеного Закону).

Частиною 1 статті 11 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що відомості про об`єкти Державного земельного кадастру під час внесення їх до Державного земельного кадастру мають відповідати існуючим характеристикам об`єктів у натурі (на місцевості), визначеним з точністю відповідно до державних стандартів, норм та правил, технічних регламентів.

При цьому у статті 15 зазначеного Закону наведено перелік відомостей про земельні ділянки, за змістом якого до Державного земельного кадастру включаються такі відомості: кадастровий номер; місце розташування; опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку. Відомості про земельну ділянку містять інформацію про її власників (користувачів), зазначену в частині 2 статті 30 цього Закону, зареєстровані речові права відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частина 2 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр").

Згідно з абзацом 3 частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки, зокрема, комунальної власності. Крім того, згідно з абзацом 1 пункту 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до частини 2 статті 20 та частини 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин."

З урахуванням правової позиції Верховного Суду, зокрема, викладеної у постановах від 11.02.2019 у справі № 922/391/18, від 11.06.2019 у справі № 922/551/18, від 01.10.2019 у справі №922/2082/18, для вирішення спору про стягнення безпідставно збережених коштів у виді орендної плати за земельну ділянку, необхідно з`ясувати, зокрема, чи є земельна ділянка об`єктом цивільних прав, а також установити обґрунтованість порядку та підстав нарахування орендної плати за користування земельною ділянкою.

Як вбачається з матеріалів справи, згідно витягу з рішення десятої сесії Хмельницької міської ради №28 від 25.04.2007 року вирішено надати товариству з обмеженою відповідальністю "Сантехмонтаж" в короткострокову оренду (на 5 років) земельну ділянку площею 4866 м кв., що знаходиться по вул. Чорновола, 23/1А для обслуговування приміщень: заготівельного цеху, гаражів, збірно-розбірних приміщень, складу поліетилену - фасона, складу металу, складу цеху деревообробки, приміщення санвузла, приміщення прохідної.

07.11.2007 між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Сантехмонтаж" (орендар) укладено договір оренди землі №040774200246 (далі за текстом - договір), згідно п. 2 якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 4866 м кв.

26.06.2015 Хмельницька міська рада та Товариство з обмеженою відповідальністю "Сантехмонтаж" склали акт приймання-передачі земельної ділянки згідно якого Хмельницька міська рада прийняла, а ТОВ "Сантехмонтаж" передав у зв`язку із припиненням права користування земельною ділянкою на підставі рішення п`ятдесятої сесії міської ради від 27.05.2015 № 38, земельну ділянку площею 3890 м кв., в т.ч. діл.№1 - 1906 м кв., діл.№2 - 1984 м кв., що знаходиться за адресою м.Хмельницький, вул. Чорновола 23/1А, яка надана в оренду для обслуговування приміщень (заготівельний цех, гаражі, збірно-розбірні приміщення, склад поліетилену-фасона, склад металу, склад цеху деревообробки, приміщення санвузла, приміщення прохідної).

Згідно додаткової угоди від 06.10.2015 до договору оренди землі №040774200246 від 07.11.2007 сторони погодили внести зміни до основного договору, зокрема пункти 2, 3, 4, 5, 9 викласти в новій редакції "В оренду передається земельна ділянка площею 976 м кв. (кадастровий номер земельної ділянки 6810100000:05:002:0012)"; "На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна - відсутні, інші об`єкти інфраструктури - проїзди, проходи, площадки площею 976 м.кв"; "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 610465,00 грн"; "Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі відповідно до Закону України "Про оренду землі" та в розмірі 18313,95 грн. в рік, що становить 3 відсотка від нормативно грошової оцінки земельної ділянки".

Невід`ємною частиною додаткової угоди є зокрема, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.07.2015р..

Згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 16.10.2015 за Товариством з обмеженою відповідальністю "Сантехмонтаж" зареєстровано право оренди земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:05:002:0012, площею 0,0976 га, що знаходиться по вул. Чорновола 23/1А.

11.04.2017 Департамент архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради звернулось до Відділу у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з листом №1014/02-01-13, у відповідності до якого просив надати інформацію про вартість 1 м.кв земельних ділянок, що знаходяться по вул. Чорновола, 23/1А, кадастровий номер 6810100000:05:002:0010 та № 6810100000:05:002:0011 за період 2014-2017 роки.

27.12.2017 комісією складено акт визначення розміру збитків, завданих Приватним підприємством "СТК-САНТЕХКОМПЛЕКТ", згідно якого встановлено, що площа земельної ділянки під будівлями 0,1647 га, яка знаходиться в м. Хмельницькому по вул. Чорновола, 23/1А.

Рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради №201 від 22.03.2018р. вирішено затвердити акт визначення розміру збитків, заподіяних внаслідок використання земельної ділянки площею 0,1647 га по вул. Чорновола, 23/1А у м.Хмельницькому ПП "СТК-САНТЕХКОМПЛЕКТ" без правовстановлюючих документів, згідно якого сума нарахованих збитків складає 105313,37 грн. Зобов`язано боржника відшкодувати визначені збитки в повному обсязі.

Як вбачається з матеріалів справи, розрахунок розміру доходу, одержаного відповідачем за користування земельною ділянкою територіальної громади м.Хмельницького, здійснений на підставі нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки (визначеної шляхом множення площі вказаної ділянки та нормативної грошової оцінки одного квадратного метра землі з урахуванням ставки річної орендної плати за період з 01.06.2015р. по 01.12.2017р.).

З огляду на викладене у постанові від 27 січня 2020 року у справі №924/653/18 Касаційний господарський суд вказав, що судами першої та апеляційної інстанції не досліджено та не оцінено належним чином доводи відповідача, що:

- спірна земельна ділянка саме у заявленому розмірі 0,1647 га не сформована як об`єкт цивільних прав, немає ані визначених меж, ані кадастрового номера, інформація про неї не занесена до Державного земельного кадастру;

- відповідно відсутній витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку саме такої сформованої земельної ділянки у заявленій площі, який би підтверджував обґрунтованість порядку та підстав нарахування орендної плати за користування вказаною земельною ділянкою.

Суд звертає увагу, що в матеріалах даної справи відсутня нормативна грошова оцінка земельних ділянок, якими на думку позивача користується відповідач за 2015, 2016, 2017 роки. В матеріалах справи міститься розрахунок розміру збитків, а не нормативна грошова оцінка земельної ділянки. При цьому в матеріалах справи наявні витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка перебувала і перебуває в оренді у іншої юридичної особи - ТОВ Сантехмонтаж .

Оскільки нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності, наявність витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки для розрахунку заявленої до стягнення суми безпідставно збережених відповідачем грошових коштів у виді орендної плати за землю є обов`язковою. Відтак, оскільки в даному випадку предметом розгляду фактично є стягнення безпідставно збереженого майна у вигляді орендної плати, нарахування мають здійснюватися саме на підставі технічної документації та витягу з нормативної грошової оцінки землі, а із наданого позивачем розрахунку неможливо встановити, чи вірними є застосовані коефіцієнти, площа та нормативна грошова оцінка землі, які зазначені як вихідні дані для розрахунку розміру орендної плати, заявленої до стягнення.

Аналогічна позиція викладена у постанові Касаційного господарського суду від 09 квітня 2020 року у справі №915/1806/19.

Оскільки в дані правовідносини стосуються стягнення з відповідача безпідставно збережених ним сум орендної плати, яку він мав би сплачувати за фактичне користування земельною ділянкою, то площа цієї фактично використовуваної земельної ділянки має визначальне значення для розрахунку таких сум. Посилання на рішення ради, яким, відбувалось затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж та передача в оренду відповідачу земельної ділянки певного розміру, не свідчать про фактичне користування відповідачем саме такою площею земельної ділянки, а лише про намір відповідача взяти в оренду земельну ділянки такого розміру, а отже і розрахована позивачем сума неодержаної ним суми орендної плати, не підтверджена. Відтак має значення площа, яку фактично використовує відповідач, і підтвердження її належними доказами, а не просто факт формування земельної ділянки в один об`єкт цивільних прав з відповідною площею з подальшою передачею її в оренду відповідачу.

Аналогічна позиція викладена у постанові Касаційного господарського суду від 20 грудня 2019 року у справі №917/266/19.

Позивачем не доведено площу, яка фактично використовувалась відповідачем, спірна земельна ділянка саме у заявленому розмірі 0,1647 га не сформована як об`єкт цивільних прав, немає ані визначених меж, ані кадастрового номера, інформація про неї не занесена до Державного земельного кадастру.

Відповідно до вимог ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У відповідності до ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Зі змісту ст.77 ГПК України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

За таких обставин, враховуючи вищевикладене в сукупності, у позовній заяві та в процесі розгляду справи позивачем не доведено факту порушення відповідачем його прав та охоронюваних законом інтересів, а отже, у позові Хмельницької міської ради м. Хмельницький до Приватного підприємства "СТК - Сантехкомплект", с. Пашківці Хмельницької області про стягнення 105 313,37грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою по вул. Чорновола, 23/1А у м.Хмельницький без правовстановлюючих документів належить відмовити.

Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 130, 185, 232, 237, 238, 240, 241, Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

У позові Хмельницької міської ради м. Хмельницький до Приватного підприємства "СТК - Сантехкомплект" с. Пашківці Хмельницької області про стягнення 105 313,37грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою по вул. Чорновола, 23/1А у м. Хмельницький без правовстановлюючих документів відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 06.07.2020р.

Суддя О.Д. Вибодовський

Віддрук. 3 прим.:

1 - до справи,

2 - позивачу (29000, м. Хмельницький, вул. Гагаріна, 3),

3 - відповідачу (31318, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, с. Пашківці).

Виготовлено з АСДС помічник судді Т.М.Козій дата 06.07.2020р.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення30.06.2020
Оприлюднено07.07.2020
Номер документу90205563
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/653/18

Рішення від 21.12.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 17.12.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 03.12.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 22.10.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Постанова від 22.09.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Ухвала від 16.09.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Ухвала від 15.09.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Ухвала від 08.09.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Ухвала від 31.07.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Рішення від 30.06.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні