ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 вересня 2020 року Справа № 924/653/18
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Розізнана І.В., суддя Грязнов В.В. , суддя Коломис В.В.
секретар судового засідання Дика А.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Хмельницької міської ради на рішення Господарського суду Хмельницької області від 30.06.2020 у справі №924/653/18 (суддя Вибодовський О.Д.)
за позовом Хмельницької міської ради м. Хмельницький
до відповідача Приватного підприємства "СТК - Сантехкомплект" с. Пашківці Хмельницької області
про стягнення 105 313,37грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою по вул. Чорновола, 23/1А у м. Хмельницький без правовстановлюючих документів
за участю представників сторін :
позивача - не з`явився;
відповідача - Цюпик О.В.;
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 21.03.2019 у справі №924/653/18 позов задоволено частково. Стягнуто з Приватного підприємства "СТК - Сантехкомплект" на користь Хмельницької міської ради - 38492,04 грн. безпідставно збережених коштів, 644,01 грн. судового збору. В стягненні 66821,33 грн. безпідставно збережених коштів відмовлено.
Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 12.06.2019 рішення Господарського суду Хмельницької області від 21.03.2019 у справі №924/653/18 скасовано та ухвалено нове рішення, яким позов Хмельницької міської ради до Приватного підприємства "СТК - Сантехкомплект" задоволено частково. Стягнуто з Приватного підприємства "СТК - Сантехкомплект" 69644,15 грн. безпідставно збережених коштів, 1165,22 грн. судового збору. В стягненні 35669,22 грн. безпідставно збережених коштів відмовлено.
Постановою Верховного Суду від 27.01.2020 року у справі №924/653/18 касаційну скаргу Приватного підприємства "СТК - Сантехкомплект" на рішення Господарського суду Хмельницької області від 21.03.2019 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 12.06.2019 у справі №924/653/18 задоволено частково. Постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 12.06.2019 та рішення господарського суду Хмельницької області від 21.03.2019 у справі №924/653/18 скасовано повністю, справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 30.06.2020 у справі №924/653/18 у позові Хмельницької міської ради м. Хмельницький до Приватного підприємства "СТК - Сантехкомплект" с. Пашківці Хмельницької області про стягнення 105 313,37грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою по вул. Чорновола, 23/1А у м. Хмельницький без правовстановлюючих документів відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим судом першої інстанції рішенням, Хмельницька міська рада звернулася до Північно-західного апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою на рішення Господарського суду Хмельницької області від 30.06.2020 у справі №924/653/18, в якій просить суд апеляційної інстанції рішення Господарського суду Хмельницької області від 30.06.2020 у справі №924/653/18 скасувати та прийняти нове, яким позовні вимоги задоволити в повному обсязі.
Хмельницька міська рада вважає дане рішення суду необґрунтованим та безпідставним, прийнятим з порушенням норм матеріального та процесуального права. Зокрема? скарга мотивована тим, що судом не було враховано та надано належної правової оцінки тій обставині, що відповідно до вимог ст.ст. 123, 124 Земельного кодексу України обов`язок формування земельної ділянки, на якій розташований об`єкт нерухомого майна, покладено на власника майна, який жодних дій не вчиняє. Відповідач не отримує дозвіл міської ради на розробку технічної документації для формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав та оформлення права оренди земельної ділянки, яка перебуває у його фактичному користуванні. Вказана обставина створює для відповідача ситуацію правової невизначеності як у земельних відносинах, так і в цивільних відносинах, оскільки він не є платником земельного податку за земельну ділянку, розташовану під об`єктом нерухомого майна, та не є суб`єктом сплати орендної плати. Ця обставина використовується відповідачем для безоплатного користування земельною ділянкою.
Судом не було враховано та надано належної оцінки тій обставині, що на зазначеній в позові земельній ділянці загальною площею 1647 кв.м по вул. Чорновола, 23/1 знаходяться об`єкти нерухомого майна, які належать відповідачу, і існування яких неможливо окремо від земельної ділянки, на якій вони розміщуються. Відповідно, факт використання земельних ділянок відповідачем є безсумнівним. Зокрема, зазначена площа підтверджується актом обстеження земельної ділянки від 08.1.2018 та кадастровим планом земельної ділянки, складеним відповідною ліцензованою землевпорядною організацією. Вказані документи визначають площу, межі та координати земельної ділянки, на якій розташовані належні відповідачу об`єкти нерухомого майна.
Окрім того, на думку скаржника суд першої інстанції прийшов до помилкового висновку про недоведеність розміру суми, яка підлягає стягненню з відповідача, оскільки розрахунок безпідставно збережених коштів ПП "СТК - Сантехкомплект" у вигляді орендної плати був проведений розрахунковим методом із застосуванням програмних комплексів, виходячи з нормативної грошової оцінки земель м. Хмельницького. Також, судом безпідставно не було враховано та не надано належної правової оцінки поданому позивачем листу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 13.04.2017. Відповідно до здійсненого розрахунку розмір належних до сплати за користування зазначеною земельною ділянкою грошових коштів у вигляді орендної плати склав 105313,37 грн. грн., які і були заявлені до стягнення.
Листом Північно-західного апеляційного господарського суду №924/653/18/3824/20 від 21.07.2020 витребувано матеріали справи №924/653/18 з Господарського суду Хмельницької області. 27.07.2020 матеріали справи №924/653/18 надійшли на адресу Північно-західного апеляційного господарського суду.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 31 липня 2020 року у справі №924/653/18 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Хмельницької міської ради на рішення Господарського суду Хмельницької області від 30.06.2020 у справі №924/653/18; розгляд апеляційної скарги призначено на "22" вересня 2020 року об 10:30 год.; запропоновано відповідачу - у строк до 07.09.2020 надіслати до Північно-західного апеляційного господарського суду письмовий відзив на апеляційну скаргу, в порядку передбаченому ст.263 ГПК України та докази надсилання копії відзиву та доданих до нього документів позивачу. Також, роз`яснено сторонам по справі право участі особи у судовому засіданні в режимі відеоконференції згідно з правилами статті 197 Господарського процесуального кодексу України. Таке клопотання (заява) може бути подано не пізніш як за п`ять днів до відповідного судового засідання.
Матеріалами справи стверджується, що ухвала Північно-західного апеляційного господарського суду від 31 липня 2020 року у справі №924/653/18 була отримана учасниками у справі, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень.
Представником Хмельницької міської ради - Крамар А.В., подано до суду клопотання про забезпечення проведення судового засідання у справі в режимі відеоконференції з Господарським судом Хмельницької області.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 08.09.2020 у справі №924/653/18 у задоволенні клопотання представника Хмельницької міської ради - Крамар А.В. про участь в судовому засіданні 22.09.2020 у справі №924/653/18 в режимі відеоконференції відмовлено.
На виконання вимог суду, 09.09.2020 на поштову адресу Північно-західного апеляційного господарського суду надійшов від Приватного підприємства "СТК-Сантехкомплект" відзив,в якому з підстав вказаних у ньому просить суд апеляційної інстанції апеляційну скаргу Хмельницької міської ради залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Хмельницької області від 30.06.2020 у справі №924/653/18 - без змін. Вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, оскільки її доводи є безпідставними та необґрунтованими, а рішення суду першої інстанції, ухвалене у відповідності до вимог чинного законодавства України, враховуючи всі фактичні обставини справи, вірно застосовано судом як норми процесуального так і матеріального права, в повному обсязі з`ясовано обставини, що мають значення для правильного вирішення господарського спору, доведено та всебічно обґрунтовано їх в своєму рішенні, надано належну оцінку всім доказам, ґрунтуючись на повному та об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності.
11.09.2020 Приватне підприємство "СТК - Сантехкомплект" подало до суду клопотання про забезпечення проведення судового засідання 22.09.2020 у справі №924/653/18 в режимі відеоконференції з Хмельницьким апеляційним судом (м. Хмельницький, м-н Незалежності,1).
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 15.09.2020 у справі №924/653/18 клопотання відповідача Приватного підприємства "СТК - Сантехкомплект" про участь в судовому засіданні 22.09.2020 року у справі №924/653/18 в режимі відеоконференції - задоволено. Доручено забезпечення проведення відеоконференції судового засідання 22.09.2020 Хмельницькому апеляційному суду (м. Хмельницький, м-н Незалежності,1).
В судове засідання 22.09.2020 з`явився представник відповідача.
Позивач в судове засідання 22.09.2020 не з`явився, про день, час та місце судового розгляду повідомлений у встановленому законом порядку.
У судовому засіданні 22.09.2020 представник відповідача повністю заперечила доводи, викладені в апеляційній скарзі з підстав вказаних у відзиві на апеляційну скаргу та надала усні пояснення щодо суті спору.
Відповідно до ст.269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Дослідивши матеріали справи та обставини на предмет повноти їх встановлення, надання їм судом першої інстанції належної юридичної оцінки, беручи до уваги межі перегляду справи у апеляційній інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги та відзиву стосовно дотримання судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, заслухавши пояснення представника відповідача, колегія суддів Північно-західного апеляційного господарського суду дійшла наступного висновку.
Під час дослідження матеріалів справи апеляційним судом встановлено наступне.
Згідно витягу з рішення десятої сесії Хмельницької міської ради №28 від 25.04.2007 року вирішено надати Товариству з обмеженою відповідальністю "Сантехмонтаж" в короткострокову оренду (на 5 років) земельну ділянку площею 4866 м кв., що знаходиться по вул. Чорновола, 23/1А для обслуговування приміщень: заготівельного цеху, гаражів, збірно-розбірних приміщень, складу поліетилену - фасона, складу металу, складу цеху деревообробки, приміщення санвузла, приміщення прохідної (т.1 а.с. 93).
07.11.2007 між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Сантехмонтаж" (орендар) укладено договір оренди землі №040774200246 (далі за текстом - договір), згідно п. 2 якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 4866 м кв. (т.1 а.с.89-90).
Згідно п.3 договору, на земельній ділянці об`єкти нерухомого майна - приміщення (заготівельний цех, гаражі, збірно-розбірні приміщення, склад поліетилену - фасона, склад металу, склад цеху деревообробки, приміщення санвузла, приміщення прохідної) а також інші об`єкти інфраструктури - проїзди, проходи.
Відповідно до п. 8 договору, його укладено на 5 років до 25.04.2012.
Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 6392,37 грн. в рік, що становить 1 відсоток від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п. 9 договору).
Договір підписано та скріплено печатками сторін.
09.11.2007 між Хмельницькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Сантехмонтаж" складено акт приймання-передачі земельної ділянки, згідно якого останній прийняв на підставі договору оренди земельної ділянки №040774200246 від 07.11.2007 та рішення десятої сесії міської ради від 25.04.2007 №28 земельну ділянку загальною площею 4866 м2, що знаходиться за адресою: м.Хмельницький, по вул.Чорновола, 23/1А для обслуговування приміщення (заготівельний цех, гаражі, збірно-розбірні приміщення, склад поліетилену-фасона, склад металу, склад цеху деревообробки, приміщення санвузла, приміщення прохідної) (т.1 а.с. 94)
Додатковою угодою №127/02 від 23.09.2014 договір оренди землі №040774200246 від 07.11.2007 поновлено на новий термін на 5 років до 25.04.2017 (т.1 а.с. 95).
26.06.2015 Хмельницька міська рада та Товариство з обмеженою відповідальністю "Сантехмонтаж" склали акт приймання-передачі земельної ділянки, згідно якого Хмельницька міська рада прийняла, а ТОВ "Сантехмонтаж" передав у зв`язку із припиненням права користування земельною ділянкою на підставі рішення п`ятдесятої сесії міської ради від 27.05.2015 №38, земельну ділянку площею 3890 м кв., в т.ч. діл.№1 - 1906 м кв., діл.№2 - 1984 м кв., що знаходиться за адресою м.Хмельницький, вул. Чорновола 23/1А, яка надана в оренду для обслуговування приміщень (заготівельний цех, гаражі, збірно-розбірні приміщення, склад поліетилену-фасона, склад металу, склад цеху деревообробки, приміщення санвузла, приміщення прохідної) (т.1 а.с. 68).
Згідно додаткової угоди від 06.10.2015 до договору оренди землі №040774200246 від 07.11.2007 сторони погодили внести зміни до основного договору, зокрема пункти 2, 3, 4, 5, 9 викласти в новій редакції "В оренду передається земельна ділянка площею 976 м кв. (кадастровий номер земельної ділянки 6810100000:05:002:0012)"; "На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна - відсутні, інші об`єкти інфраструктури - проїзди, проходи, площадки площею 976 м кв."; "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 610465,00 грн"; "Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі відповідно до Закону України "Про оренду землі" та в розмірі 18313,95 грн. в рік, що становить 3 відсотка від нормативно грошової оцінки земельної ділянки" (т.1 а.с. 96).
Невід`ємною частиною додаткової угоди є, зокрема, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.07.2015 (т.1 а.с.97 зворотня сторінка), розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 22.07.2015 (т.1 а.с.96 зворотня сторінка), кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів (т.1 а.с. 98), план землекористування (т.1 а.с. 97), акт визначення земельної ділянки в натурі (на місцевості) (т.1 а.с. 99).
Згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 16.10.2015 за Товариством з обмеженою відповідальністю "Сантехмонтаж" зареєстровано право оренди земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:05:002:0012, площею 0,0976 га, що знаходиться по вул. Чорновола 23/1А (т.1 а.с.100).
Відповідно до податкових декларацій з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) у 2015 році Товариству з обмеженою відповідальністю "Сантехмонтаж" за користування земельною ділянкою комунальної власності площею 4866 м.кв нараховано 91284,86грн. за 2015 рік (т.1 а.с.58-62) та за користування земельною ділянкою площею 976 м.кв. - 75984,57грн. за 2015 рік (т.1 а.с.53-57).
Згідно виписки по рахунку Товариства з обмеженою відповідальністю "Сантехмонтаж", останнім з січня по грудень 2015 року сплачено 75984,57грн. орендної плати за землю, з яких 7607,08 грн. за січень 2015 року (т.1 а.с. 69); 7607,08 грн. за лютий 2015 року (т.1 а.с. 70); 7607,08 грн. за березень 2015 року (т.1 а.с. 71); 7607,08 грн. за квітень 2015 року (т.1 а.с. 72); 7607,08 грн. за травень 2015 року (т.1 а.с. 73); 7607,08 грн. за червень 2015 року (т.1 а.с. 74); 7607,08 грн. за липень 2015 року (т.1 а.с. 75); 7607,08 грн. за серпень 2015 року (т.1 а.с. 76); 7607,08 грн. за вересень 2015 року (т.1 а.с. 77); 4468,53 грн. за жовтень 2015 року (т.1 а.с. 78); 1526,16 грн. за листопад 2015 року (т.1 а.с. 79-81) та 1526,16 грн. за грудень 2015 року (т.1 а.с.82-83).
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 11.07.2018 №130540268 Приватному підприємству "СТК - Сантехкомплект" на підставі договорів купівлі продажу №7911 та №7915 від 23.11.2014 на праві власності належать: склад цеху деревообробки площею 360,4 кв.м, заготівельний цех площею 493,9 кв.м, гаражі пл. 57,9 кв.м, гаражі пл. 168,6 кв.м, збірно - розбірні приміщення пл. 53,4кв.м, склад поліетилену-фасона пл. 41,2 кв.м, склад металу пл. 471,6кв.м, що розташовані у м. Хмельницькому по вул. Чорновола, 23/1А (т.1 а.с. 13-14).
08.02.2017 представниками Управління земельних ресурсів та земельної реформи складено акт обстеження земельної ділянки по вул. Чорновола 23/1А, в якому зазначено, що на даний час рішення щодо надання в користування ПП "СТК - Сантехкомплект" земельної ділянки по вул. Чорновола, 23/1А міською радою не приймалося та в результаті обстеження встановлено, що земельна ділянка знаходиться на закритій території (т.1 а.с.24).
11.04.2017 Департамент архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради звернулось до Відділу у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з листом №1014/02-01-13, у відповідності до якого просив надати інформацію про вартість 1 м кв. земельних ділянок, що знаходяться по вул. Чорновола, 23/1А, кадастровий номер №6810100000:05:002:0010 та №6810100000:05:002:0011 за період 2014-2017 роки (т.1 а.с.30).
Листом від 13.04.2017 №18-28-99.10-2336/0/15-17 Відділ у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомив Департамент архітектури, містобудування та земельних ресурсів Управління земельних ресурсів та земельної реформи, що вартість 1 м.кв. вищевказаних земельних ділянок для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості у 2014 році становила 501 грн., у 2015 році - 625 грн., у 2016 році - 896 грн., у 2017 році - 950 грн. (т.1 а.с. 31-32).
24.04.2017 Хмельницька міська рада з метою здійснення контролю за використанням земельних ділянок з порушенням земельного законодавства звернулась до ДПІ у м. Хмельницькому з проханням надати інформацію щодо сплати в період з 2014 - 2017 роки Приватним підприємством "СТК - Сантехкомплект" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Сантехмонтаж" орендної плати/земельного податку (т.1 а.с.15).
Листом від 05.05.2017 №6081/9/22-25-12-03 Головним управлінням Державної фіскальної служби у Хмельницькій області надано інформацію, що Приватне підприємство "СТК - Сантехкомплект" за період 2014-2017 звітність не подає та не сплачує, а Товариством з обмеженою відповідальністю "Сантехмонтаж" у 2014 році сплачено 73086,35грн. (площа 4866 м.кв.), у 2015 році - 75984,57грн. (площа 976 м кв.), у 2016 році - 26244,04грн. (площа 976 м кв.) та у 2017 році - 27818,68грн. (площа 976 м кв.) (т.1 а.с.16).
06.11.2017 Департаментом архітектури, містобудування та земельних ресурсів Управління земельних ресурсів та земельної реформи Хмельницької міської ради повідомлено Приватне підприємство "СТК - Сантехкомплект" про те, що в зв`язку з повторним розглядом питання щодо відшкодування збитків, заподіяних внаслідок використання ПП "СТК - Сантехкомплект" земельної ділянки по вулиці Чорновола, 23/1А у місті Хмельницькому без правовстановлюючих документів, 15.11.2017 о 11:00 год відбудеться засідання комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам (т.1 а.с 18).
15.11.2017 Департамент архітектури, містобудування та земельних ресурсів Управління земельних ресурсів та земельної реформи Хмельницької міської ради з метою здійснення контролю за використанням земельних ділянок з порушенням земельного законодавства звернувся з запитом №3297/02-01-11 до Головного управління ДФС у Хмельницькій області щодо надання інформації щодо сплачених сум орендної плати/земельного податку по земельній ділянці за адресою вул.Чорновола, 23/1 Приватним підприємством "СТК - Сантехкомплект" за період 2017 року (т.1 а.с. 26).
Листом від 01.12.2017 № 19093/10/22-01-1208-15 Головним управлінням Державної фіскальної служби у Хмельницькій області надано інформацію, що Приватне підприємство "СТК - Сантехкомплект" у 2017 році не декларувало та не сплачувало земельного податку/орендної плати за користування земельною ділянкою по вул. Чорновола, 23/1 (т.1 а.с.29).
12.12.2017 №3625/02-01-15 Департаментом архітектури, містобудування та земельних ресурсів Управління земельних ресурсів та земельної реформи Хмельницької міської ради повідомлено Приватне підприємство "СТК - Сантехкомплект" про те, що у зв`язку з повторним розглядом питання щодо відшкодування збитків, заподіяних внаслідок використання ПП "СТК - Сантехкомплект" земельної ділянки по вулиці Чорновола, 23/1А у місті Хмельницькому без правовстановлюючих документів, 22.12.2017 о 10:30 відбудеться засідання комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам (т.1 а.с. 19).
Відділом у Хмельницькому районі Головного управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області листом №32-22-0.33-2981/116-17 від 20.12.2017 надано довідку про вартість 1 м кв. нормативної грошової оцінки земельної ділянки в м.Хмельницький вул.Чорновола, 23/1а під обслуговування цеху, яка складає 949,66 грн. для земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (т.1 а.с. 52).
27.12.2017 комісією складено акт визначення розміру збитків, завданих Приватним підприємством "СТК - Сантехкомплект", згідно якого встановлено, що площа земельної ділянки під будівлями становить 0,1647га, яка знаходиться в м.Хмельницькому по вул. Чорновола, 23/1А. Земельна ділянка використовувалася Приватним підприємством "СТК - Сантехкомплект" без правовстановлюючих документів на землекористування. Нормативна грошова оцінка 1 м кв. земельної ділянки становила у 2015 році - 625 грн., у 2016 році - 896 грн., у 2017 році - 950 грн. Період використання земельної ділянки без документів з 01.06.2015 по 01.12.2017. Враховуючи Порядок визначення та відшкодування збитків власникам та землекористувачам, затверджений Постановою КМУ від 19.04.1993 розмір збитків, заподіяних територіальній громаді становить 105313,37 грн. (т.1 а.с. 23).
Згідно платіжного доручення №4117 від 23.01.2018 приватне підприємство "СТК - Сантехкомплект" здійснило оплату земельного податку за 2016 та 2017 роки, сплативши 35669,22 грн. (т.1 а.с.51, 124).
Рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради №201 від 22.03.2018 вирішено затвердити акт визначення розміру збитків, заподіяних внаслідок використання земельної ділянки площею 0,1647 га по вул. Чорновола, 23/1А у м. Хмельницькому ПП "СТК - Сантехкомплект" без правовстановлюючих документів, згідно якого сума нарахованих збитків складає 105313,37 грн. Зобов`язано боржника відшкодувати визначені збитки в повному обсязі (т.1 а.с.20).
28.03.2018 Департамент архітектури, містобудування та земельних ресурсів Управління земельних ресурсів та земельної реформи Хмельницької міської ради звернувся до Приватного підприємства "СТК - Сантехкомплект" з повідомленням №938/02-01-15, згідно якого останньому пропонувалось у 10-денний термін, з дня надходження повідомлення сплатити збитки в розмірі 105313,37 грн. (т.1 а.с. 17).
З огляду на зазначене, оскільки на підставі договору купівлі-продажу від 23.11.2014 відповідач набув право власності на приміщення, що знаходяться в м. Хмельницькому по вул. Чорновола 23/1А проте, з моменту оформлення права власності на нерухоме майно право на землю не оформив, здійснює користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів; відповідач з 01.06.2015 по 01.12.2017 не звертався до Хмельницької міської ради щодо надання земельної ділянки в оренду, відтак позивач звернувся до суду з позовом про стягнення з Приватного підприємства "СТК-Сантехкомплект" безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати в сумі 105 313,37 грн. за період з 01.06.2015 по 01.12.2017.
Надаючи в процесі апеляційного перегляду оцінку обставинам справи в межах доводів апеляційної скарги та заперечень викладених у відзиві, колегія суддів зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
За приписами ст.16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способи захисту цивільних прав та інтересів визначені частиною 2 статті 16 ЦК України.
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.
Таким чином, у розумінні закону, суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.
Відповідно до ст. 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Особа, яка звертається до господарського суду з позовом, самостійно обирає спосіб захисту, визначає відповідача, предмет та підстави позову та зазначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов.
Згідно зі ст. 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.
Зважаючи на положення статті 2 Закону України "Про оренду землі", відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до положень статті 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
Земельним кодексом України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Податковим кодексом України встановлено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п. 14.1. ст. 14 ПК України).
Згідно статті 93 Земельного кодексу України та статті 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
За змістом частини 3 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу, відповідно до частини 2 якої особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок є різновидом документації із землеустрою (пункт "ґ" частини 2 статті 25 Закону України "Про землеустрій").
За змістом частини 1 статті 26 цього Закону замовниками документації із землеустрою можуть бути, зокрема, органи місцевого самоврядування, землевласники та землекористувачі.
При цьому згідно зі статтею 79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, із визначеними щодо неї правами.
Відповідно до частин 1, 3, 4, 9 статті 79 1 цього Кодексу формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Законом України "Про Державний земельний кадастр" визначено правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру.
За змістом статті 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частина 1 статті 9 зазначеного Закону).
Частиною 1 статті 11 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що відомості про об`єкти Державного земельного кадастру під час внесення їх до Державного земельного кадастру мають відповідати існуючим характеристикам об`єктів у натурі (на місцевості), визначеним з точністю відповідно до державних стандартів, норм та правил, технічних регламентів.
При цьому у статті 15 зазначеного Закону наведено перелік відомостей про земельні ділянки, за змістом якого до Державного земельного кадастру включаються такі відомості: кадастровий номер; місце розташування; опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку. Відомості про земельну ділянку містять інформацію про її власників (користувачів), зазначену в частині 2 статті 30 цього Закону, зареєстровані речові права відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частина 2 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр").
Згідно з абзацом 3 частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки, зокрема, комунальної власності. Крім того, згідно з абзацом 1 пункту 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до частини 2 статті 20 та частини 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
З урахуванням правової позиції Верховного Суду, зокрема, викладеної у постановах від 11.02.2019 у справі № 922/391/18, від 11.06.2019 у справі № 922/551/18, від 01.10.2019 у справі №922/2082/18, для вирішення спору про стягнення безпідставно збережених коштів у виді орендної плати за земельну ділянку, необхідно з`ясувати, зокрема, чи є земельна ділянка об`єктом цивільних прав, а також установити обґрунтованість порядку та підстав нарахування орендної плати за користування земельною ділянкою.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами при первісному розгляді спору, згідно витягу з рішення десятої сесії Хмельницької міської ради №28 від 25.04.2007 вирішено надати товариству з обмеженою відповідальністю "Сантехмонтаж" в короткострокову оренду (на 5 років) земельну ділянку площею 4866 м кв., що знаходиться по вул. Чорновола, 23/1А для обслуговування приміщень: заготівельного цеху, гаражів, збірно-розбірних приміщень, складу поліетилену - фасона, складу металу, складу цеху деревообробки, приміщення санвузла, приміщення прохідної.
07.11.2007 між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Сантехмонтаж" (орендар) укладено договір оренди землі №040774200246 (далі за текстом - договір), згідно п. 2 якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 4866 м кв.
26.06.2015 Хмельницька міська рада та Товариство з обмеженою відповідальністю "Сантехмонтаж" склали акт приймання-передачі земельної ділянки згідно якого Хмельницька міська рада прийняла, а ТОВ "Сантехмонтаж" передав у зв`язку із припиненням права користування земельною ділянкою на підставі рішення п`ятдесятої сесії міської ради від 27.05.2015 № 38, земельну ділянку площею 3890 м кв., в т.ч. діл.№1 - 1906 м кв., діл.№2 - 1984 м кв., що знаходиться за адресою м.Хмельницький, вул. Чорновола 23/1А, яка надана в оренду для обслуговування приміщень (заготівельний цех, гаражі, збірно-розбірні приміщення, склад поліетилену-фасона, склад металу, склад цеху деревообробки, приміщення санвузла, приміщення прохідної).
Згідно додаткової угоди від 06.10.2015 до договору оренди землі №040774200246 від 07.11.2007 сторони погодили внести зміни до основного договору, зокрема пункти 2, 3, 4, 5, 9 викласти в новій редакції "В оренду передається земельна ділянка площею 976 м кв. (кадастровий номер земельної ділянки 6810100000:05:002:0012)"; "На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна - відсутні, інші об`єкти інфраструктури - проїзди, проходи, площадки площею 976 м.кв"; "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 610465,00 грн"; "Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі відповідно до Закону України "Про оренду землі" та в розмірі 18313,95 грн. в рік, що становить 3 відсотка від нормативно грошової оцінки земельної ділянки".
Невід`ємною частиною додаткової угоди є зокрема, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.07.2015.
Згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 16.10.2015 за Товариством з обмеженою відповідальністю "Сантехмонтаж" зареєстровано право оренди земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:05:002:0012, площею 0,0976 га, що знаходиться по вул. Чорновола 23/1А.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 11.07.2018 №130540268 Приватному підприємству "СТК - Сантехкомплект" на підставі договорів купівлі продажу №7911 та №7915 від 23.11.2014 на праві власності належать: склад цеху деревообробки площею 360,4 кв.м, заготівельний цех площею 493,9 кв.м, гаражі пл. 57,9 кв.м, гаражі пл. 168,6 кв.м, збірно - розбірні приміщення пл. 53,4кв.м, склад поліетилену-фасона пл. 41,2 кв.м, склад металу пл. 471,6кв.м, що розташовані у м. Хмельницькому по вул. Чорновола, 23/1А.
11.04.2017 Департамент архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради звернулось до Відділу у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з листом №1014/02-01-13, у відповідності до якого просив надати інформацію про вартість 1 м.кв земельних ділянок, що знаходяться по вул. Чорновола, 23/1А, кадастровий номер №6810100000:05:002:0010 та №6810100000:05:002:0011 за період 2014-2017 роки.
27.12.2017 комісією складено акт визначення розміру збитків, завданих Приватним підприємством "СТК-Сантехкомплект", згідно якого встановлено, що площа земельної ділянки під будівлями 0,1647 га, яка знаходиться в м. Хмельницькому по вул. Чорновола, 23/1А.
Рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради №201 від 22.03.2018 вирішено затвердити акт визначення розміру збитків, заподіяних внаслідок використання земельної ділянки площею 0,1647 га по вул. Чорновола, 23/1А у м.Хмельницькому ПП "СТК-Сантехкомплект" без правовстановлюючих документів, згідно якого сума нарахованих збитків складає 105313,37 грн. зобов`язано боржника відшкодувати визначені збитки в повному обсязі.
Главою 83 Цивільного кодексу України врегульовано відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.
Відповідно до частин першої та другої статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.
Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.
Зазначені правові позиції щодо кондикційних зобов`язань є усталеними, неодноразово висловлювались Верховним Судом, зокрема, в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц та від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17.
Для вирішення спору щодо стягнення з власника об`єкта нерухомого майна безпідставно збережених коштів орендної плати згідно із статтями 1212-1214 Цивільного кодексу України за фактичне користування без належних на те правових підстав, земельною ділянкою комунальної власності, на якій цей об`єкт розташований необхідно, насамперед, з`ясувати: а) чи наявні правові підстави для використання земельної ділянки; б) яка площа земельної ділянки та чи є вона сформованою відповідно до вимог земельного законодавства; в) в якому розмірі підлягають відшкодуванню доходи пов`язані із безпідставним збереженням майна розраховані відповідно до вимог земельного законодавства, а саме на підставі нормативної грошової оцінки землі. Дана правова позиція викладена і в постанові Верховного Суду від 10.02.2020 у справі № 922/981/18.
В свою чергу, основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пункту 288.5.1 статті 288 Податкового кодексу України. Подібна позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 10.09.2018 у справі №920/739/17.
Направляючи на новий розгляд справу Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду у постанові від 27 січня 2020 року у справі №924/653/18 вказав, що судами першої та апеляційної інстанції не досліджено та не оцінено належним чином доводи відповідача, що:
- спірна земельна ділянка саме у заявленому розмірі 0,1647 га не сформована як об`єкт цивільних прав, немає ані визначених меж, ані кадастрового номера, інформація про неї не занесена до Державного земельного кадастру;
- відповідно відсутній витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку саме такої сформованої земельної ділянки у заявленій площі, який би підтверджував обґрунтованість порядку та підстав нарахування орендної плати за користування вказаною земельною ділянкою.
Відповідно до частини 1 статті 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5- 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5- 7 років, а не сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7- 10 років (стаття 18 Закону України "Про оцінку земель").
Частинами 1, 2 статті 20 цього Закону передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до частин 1, 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно з частиною 4 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України, якою, в свою чергу, передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Таким чином, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним та допустимим доказом, що підтверджує дані про нормативну грошову оцінку. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 17.03.2020 у справі №917/353/19.
Як вбачається з матеріалів справи, розрахунок розміру доходу, одержаного відповідачем за користування земельною ділянкою територіальної громади м.Хмельницького, здійснений позивачем не на основі Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки , а на підставі даних про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки за період 2015-2017 роки, наданих Відділом у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у листі №18-28-99.10-2336/0/15-17 від 13.04.2017 (т.1 а.с. 23, 31-32).
Як встановлено судом, в матеріалах даної справи відсутні Витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки , якою на думку позивача користується відповідач у 2015, 2016, 2017 роки. При цьому, в матеріалах справи наявні витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка перебувала і перебуває в оренді у іншої юридичної особи - ТОВ "Сантехмонтаж" (т.1 а.с. 91, 97 зворотня сторона).
Щодо фактичного користування відповідачем земельною ділянкою саме в розмірі 0,1647 га, який був взятий при розрахунку безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати, колегія суддів враховує наступне.
В даних правовідносинах мова йде про стягнення з відповідача безпідставно збережених ним сум орендної плати, яку він мав би сплачувати за фактичне користування земельною ділянкою, тому площа цієї фактично використовуваної земельної ділянки має визначальне значення для розрахунку таких сум.
Відтак має значення площа, яку фактично використовує відповідач в такому позові і підтвердження її належними доказами.
Також, на необхідність підтвердження розміру земельної ділянки, якою фактично користується особа, до якої подано позов органом місцевого самоврядування про стягнення неодержаних доходів у розмірі орендної плати, зокрема, актом обстеження, визначення меж, площі та конфігурації земельної ділянки звернула увагу Велика Палата у постанові від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17 та у постанові від 04.12.2019 зі справи № 917/1739/17, а також Верховний Суд у постанові від 20.12.2019 року у справі № 917/266/19.
На необхідність достеменного встановлення розміру земельної ділянки, яка використовується відповідачем (чи користується відповідач земельною ділянкою лише у межах належних йому об`єктів нерухомого майна або більшою площею, а отже, чи не ґрунтується на припущеннях площа, яку покладено в основу обрахунку заявленої до стягнення суми), наголосив також Верховний Суд у постанові від 05.02.2020 у справі №924/196/19.
Також, у постанові від 20.12.2019 у справі №917/266/19 Верховний Суд звернув увагу на необхідність підтвердження розміру земельної ділянки, якою фактично користується особа, до якої подано позов органом місцевого самоврядування про стягнення неодержаних доходів у розмірі орендної плати, зокрема, актом обстеження земельної ділянки з доданими до нього фото матеріалами або іншої інформації про площу земельної ділянки.
Як свідчать матеріали справи, позивачем, згідно розрахунку розміру орендної плати, здійснено нарахування на площу земельної ділянки у розмірі 0,1647 га., проте, доказів фактичного використання відповідачем земельної ділянки саме такої площі матеріали справи не містять, а позивачем не доведено.
В матеріалах справи наявна інформація про сформовані земельні ділянки кадастровий номер №6810100000:05:002:0010 та №6810100000:05:002:0011 з площами відповідно 1906 м.кв. та 1984 м.кв. В межах яких сформованих земельних ділянок знаходиться ділянка площею 1647 м.кв. позивачем не доведено, а судом не встановлено.
11.04.2017 Департамент архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради звернулось до Відділу у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з листом №1014/02-01-13, у відповідності до якого просив надати інформацію про вартість 1 м кв. земельних ділянок, що знаходяться по вул. Чорновола, 23/1А, кадастровий номер №6810100000:05:002:0010 та №6810100000:05:002:0011 за період 2014-2017 роки (т.1 а.с.30).
З огляду на зазначене, апеляційний суд не вбачає обґрунтованою та доведеною площу земельної ділянки, на яку здійснено нарахування орендної плати позивачем, оскільки для стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою слід довести площу, яка фактично використовується відповідачем, майно якого наявне на такій земельній ділянці. Одночасно у суду апеляційної інстанції відсутня можливість самостійно встановити розмір використовуваної відповідачем площі, оскільки вона може бути більшою, ніж у межах належних йому об`єктів нерухомого майна.
З огляду на встановлене, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскільки позивачем не доведено фактичного використання відповідачем площі земельної ділянки в розмірі 0,1647 га., а також здійснено розрахунок не на підставі Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку цієї земельної ділянки, відтак відсутні підстави для стягнення з відповідача 105313,37 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати, за період 2015-2017 роки.
Згідно ч. 1 ст. 9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 №475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 №3477-IV (3477-15) "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (Рим, 4 листопада 1950 року) та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.
Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року).
У відповідності з п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України та ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
За таких обставин, колегія суддів вважає посилання скаржника, викладені в апеляційній скарзі, безпідставними та документально необґрунтованими. Суд першої інстанції повно з`ясував обставини справи і дав їм правильну юридичну оцінку. Порушень чи неправильного застосування норм матеріального чи процесуального права при розгляді справи судом першої інстанції, судовою колегією не встановлено, тому мотиви, з яких подана апеляційна скарга, не можуть бути підставою для скасування прийнятого у справі рішення, а наведені в ній доводи не спростовують висновків суду.
На підставі ст.129 ГПК України судовий збір за розгляд апеляційної скарги покладається на апелянта.
Керуючись ст. ст. 129, 269, 270, 273, 275, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Хмельницької міської ради на рішення Господарського суду Хмельницької області від 30.06.2020 у справі №924/653/18 залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку та строки визначені ст. ст. 287-291 ГПК України.
3. Справу повернути до Господарського суду Хмельницької області.
Повний текст постанови складений "24" вересня 2020 р.
Головуючий суддя Розізнана І.В.
Суддя Грязнов В.В.
Суддя Коломис В.В.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 22.09.2020 |
Оприлюднено | 25.09.2020 |
Номер документу | 91746131 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Розізнана І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні