ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"09" липня 2020 р. м. Київ Справа № 911/261/20
Господарський суд Київської області у складі головуючого судді Лилака Т.Д. за участю секретаря судового засідання Щотової Я.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
до 1) Обухівської міської ради Київської області (08700, Київська обл., Обухівський р-н, місто Обухів, вулиця Київська, 10, код 35161650)
2) Виконавчого комітету Обухівської міської ради Київської області (08700, Київська обл., Обухівський р-н, місто Обухів, вулиця Київська, 10, код 04362680)
3) Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Кальміус" (08703, Київська обл., Обухівський р-н, місто Обухів, вулиця Каштанова, 15, кВ. 109, код 40502589)
про визнання недійсним рішення та скасування реєстрації права власності
за участю представників:
прокуратури - Івашин О.Є.
відповідача-1 - Пендюр А.Б.;
відповідача-2 - Пендюр А.Б.;
відповідача-3 - Міхо К.В.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Прокурор Київської області звернувся до Господарського суду Київської області з позовом до Обухівської міської ради Київської області, Виконавчого комітету Обухівської міської ради Київської області та Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Кальміус" про визнання недійсним рішення та скасування реєстрації права власності.
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначив, що ОК "ЖБК "Кальміус" за організаційно-правовою формою не є житлово-будівельним кооперативом, оскільки його створено без додержання вимог статті 137 Житлового кодексу Української РСР (далі - ЖК УРСР) та розділу І Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР від 30.04.1985 № 86 (далі - Примірний статут ЖБК). Прокурор, наголосив, що спірне рішення прийнято без з`ясування правового статусу, мети та підстав створення кооперативу відповідно до ЖК УРСР та Примірного статуту ЖБК, а отже з порушенням статті 41 Земельного кодексу України.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 05.02.2020 прийнято справу до провадження; призначено підготовче засідання на 05.03.2020.
02.03.2020 через канцелярію суду відповідачем-1,2 та представником відповідача-3, подано відзив на позовну заяву, в яких відповідачі заперечують проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що ОК "ЖБК "Кальміус" є не житлово-будівельним, а обслуговуючим кооперативом; ЖК УРСР та положення Примірного статуту ЖБК не може бути застосовано до спірних правовідносин.
В судовому засіданні 05.03.2020 оголошено перерву до 16.04.2020 р.
05.03.2020 через канцелярію суду представником відповідача-1,2 подано клопотання про витребування доказів, в задоволенні якого судом відмовлено.
10.04.2020 на електронну пошту суду від представника відповідача-1,2 надійшла заява про вступ у справу як представника.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 16.04.2020 оголошено перерву до 14.05.2020.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 14.05.2020 закрито підготовче провадження у справі № 911/261/20 та призначено справу до розгляду по суті на 04.06.2020.
04.06.2020 на електронну адресу господарського суду Київської області від представника відповідача-3 надійшов лист із клопотанням про відкладення розгляду справи.
04.06.2020 через канцелярію Господарського суду Київської області представником відповідача-3 було подано клопотанням про відкладення розгляду справи, клопотання про виклик свідків та клопотання про призначення експертизи.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 04.06.2020 відкладено розгляд справи по суті на 18.06.2020.
18.06.2020 через канцелярію Господарського суду Київської області Заставенком Віктором Яковичом було подано заяву про залучення його в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, розгляд якої судом відкладено.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 18.06.2020 відкладено розгляд справи по суті на 09.07.2020.
09.07.2020 через канцелярію Господарського суду Київської області від представника відповідача-3 надійшло клопотання про приєднання до матеріалів справи заяви свідків.
09.07.2020 через канцелярію Господарського суду Київської області від представника відповідача-1 та відповідача-2 надійшло клопотання про надання дозволу на здійснення відео зйомки та звукозапису в залі судового засідання під час розгляду справи №911/261/20, яке судом було задоволено.
В судовому засіданні суд розглянувши клопотання про виклик свідків, суд зазначає наступне.
Згідно ч. 1 ст. 87 Господарського процесуального кодексу України показання свідка - це повідомлення про відомі йому обставини, які мають значення для справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 89 Господарського процесуального кодексу України свідок викликається судом для допиту за ініціативою суду або за клопотанням учасника справи у разі, якщо обставини, викладені свідком у заяві, суперечать іншим доказам або викликають у суду сумнів щодо їх змісту, достовірності чи повноти.
Системний аналіз чинного законодавства свідчить, що передумовою для виклику судом свідка у судове засідання, в порядку статті 89 Господарського процесуального кодексу України, є наявність заяви такого свідка, викладені показання у якій суперечать іншим доказам або викликають у суду сумнів щодо їх змісту, достовірності чи повноти, тобто в будь-якому разі показання свідка, викладені у заяві, що подається до суду, передують виклику такого свідка.
Водночас, наявні матеріали справи не містять заяв свідків, про виклик яких клопоче представник відповідача-3.
Враховуючи викладене, оскільки матеріали справи №911/261/20 не містять заяв як свідків, яких просить викликати для допиту відповідач-3, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволенні зазначеного клопотання.
Стосовно клопотань про призначення судової експертизи з питань землеустрою, залучення до участі у справі у якості третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача, залучення заяв свідків, суд зазначає, що статтею 207 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд залишає без розгляду заяви та клопотання, які без поважних причин не були заявлені в підготовчому провадженні або в інший строк, визначений судом.
Приймаючи до уваги, що вказані клопотання були подані після закриття підготовчого провадження у справі, суд вважає за необхідне залишити їх без розгляду.
У судовому засіданні 09.07.2020 прокурор надав усні пояснення щодо своїх позовних вимог, позовні вимоги підтримав, вважає їх обґрунтованими і правомірними та такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених в позовній заяві.
Представники відповідача у судовому засіданні надали усні пояснення щодо своїх заперечень проти позову, просили суд відмовити в задоволенні позову повністю з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву.
Заслухавши вступне слово прокурора, представників відповідачів, з`ясувавши обставини, на які посилаються сторони, суд дослідив в порядку статей 209-210 ГПК України докази у справі.
Після закінчення з`ясування обставин справи та перевірки їх доказами суд оголосив про перехід до судових дебатів. Представники сторін виступили з промовами (заключним словом), в яких посилалися на обставини і докази, досліджені в судовому засіданні.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 233 ГПК України, суди ухвалюють рішення, постанови іменем України негайно після закінчення судового розгляду.
Рішення та постанови приймаються, складаються і підписуються в нарадчій кімнаті складом суду, який розглянув справу.
09.07.2020 року, після виходу з нарадчої кімнати, відповідно до ст. 240 ГПК України, судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Заслухавши пояснення прокурора, представників відповідача, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Прокуратурою Київської області за результатами здійснення процесуального керівництва у кримінальному провадженні № 22019101110000061 від 17.04.2019 за ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України встановлено факти порушення вимог чинного законодавства під час надання у власність земельної ділянки на території м. Обухів.
Зокрема, рішенням Обухівської міської ради від 28.02.2017 № 418/31-19- VІ, за результатами розгляду клопотання Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельний кооператив Кальміус (надалі ОК ЖБК Кальміус ), зарезервовано земельну ділянку площею 1,1489 га на мікрорайоні № 3 в Обухів під будівництво багатоквартирного житлового будинку задля забезпечення доступним житлом громадян України, які потребують поліпшення житлових умов і постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, переселилися з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, є учасниками антитерористичної операції на Сході України, членами сімей загиблих учасників антитерористичної операції на Сході України, малозабезпечених сімей, працівників бюджетної сфери.
Пунктом 2 вказаного рішення визначено, що після затвердження Обухівською міською радою відкорегованого детального плану території мікрорайону № 3 м. Обухів, надати дозвіл ОК ЖБК Кальміус на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 1,1489 га в мікрорайоні № 3 в м. Обухів для будівництва, обслуговування та експлуатації багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями.
У подальшому, рішенням Обухівської міської ради від 22.02.2018 №75071-32-VII затверджено детальний план території для будівництва в м. Обухів, мікрорайон № 3.
Рішенням Обухівської міської ради від 27.04.2018 № 804/9-34-VII стверджено проект землеустрою та передано у власність ОК ЖБК Кальміус земельну ділянку площею 1,1489 га для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, кадастровий номер 3223110100:01:015:0064 за адресою: мікрорайон № 3, м. Обухів, Київська область.
На підставі вказаного рішення державним реєстратором виконавчого комітету Обухівської міської ради 04.05.2018 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 1,1489 га з кадастровим номером 3223110100:01:015:0064 за ОК ЖБК Кальміус (індексний номер рішення 40988791).
Прокурор вважає, що рішення Обухівської міської ради від 27.04.2018 № 804/9-34-VII про відведення у приватну власність ОК ЖБК Кальміус земельної ділянки площею 1,1489 га прийнято всупереч вимогами41 Земельного кодексу України, статтей 133, 134, 135 та 137 ЖК УРСР та Примірного статуту житлового-будівельного кооперативу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів УРСР № 186 від 30 квітня 1985 року, і як наслідок дане рішення підлягає визнанню недійсним у судовому порядку.
Дослідивши матеріали справи та подані докази, заслухавши пояснення прокурора, суд встановив, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню виходячи з наступного.
Відповідно до п. 3 ст. 131 1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
Відповідно ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 8 квітня 1999 року у справі № 1-1/99 державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо.
Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносин.
В даному випадку, прокурор звернувся до суду в інтересах територіальної громади міста Обухів з позовом про визнання недійсними рішень міської ради та скасування реєстрації права власності, оскільки спірна земельна ділянка знаходиться у межах населеного пункту та вибула з власності територіальної громади без її волі та з порушенням вимогам чинного законодавства, проте остання не наділена повноваженнями щодо самостійного звернення з позовом до суду за захистом порушених прав.
Відповідно до приписів ч. 5 ст. 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Частиною 5 ст. 60 цього Закону визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до і закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Отже, правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності належать органу місцевого самоврядування, яким у спірних правовідносинах є Обухівська міська рада.
Статтею 80 Земельного кодексу України встановлено, що самостійними суб`єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
При цьому ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Територіальна громада міста Обухів, як власник спірної земельної ділянки делегує Обухівській міській раді повноваження щодо здійснення права власності від її (громади) імені, в її інтересах, виключно у спосіб та у межах повноважень, передбачених законом.
Тобто, воля територіальної громади як власника може виражатися лише в таких діях органу місцевого самоврядування, які відповідають вимогам законодавства та безпосереднім інтересам територіальної громади.
Таким чином, розпорядження Обухівською міською радою земельною ділянкою всупереч вимогам законодавства, не може вважатись вираженням волі територіальної громади.
Водночас, територіальна громада міста Обухів не являється окремою зареєстрованою у встановленому законом порядку юридичною особою, як наслідок в останньої відсутні повноваження на звернення до суду за захистом порушених прав.
З огляду на викладене, задля того, щоб інтереси держави не залишились незахищеними, а земельна ділянка була повернута у комунальну власність прокуратура Київської області звертається до суду з даним позовом в інтересах держави саме в особі територіальної громади міста Обухів відповідно до вимог ст. 23 Закону України Про прокуратуру , а саме у зв`язку з відсутністю у територіальної громади міста Обухів повноважень на звернення до суду за захистом порушених прав.
Також, варто зазначити, що незаконне вибуття спірної земельної ділянки із комунальної власності у приватну, безумовно становить суспільний інтерес.
За статтею 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Статтею 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до ст. 41 Земельного кодексу України житлово-будівельним (житловим) та гаражно-будівельним кооперативам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки для житлового і гаражного будівництва передаються безоплатно у власність або надаються в оренду у розмірі, який встановлюється відповідно до затвердженої містобудівної документації.
Вказаною нормою передбачено можливість безоплатної передачі земельних ділянок у власність юридичної особи для здійснення житлового будівництва за умови, що така особа створена як житлово-будівельний кооператив.
При цьому безоплатне надання у власність житлово-будівельного кооперативу земельних ділянок зумовлено необхідністю забезпечити громадян, які потребують поліпшення житлових умов, жилими приміщеннями у будинках створеного ними житлово-будівельного кооперативу.
Згідно ст. 94 Господарського кодексу України кооперативи як добровільні об`єднання громадян з метою спільного вирішення ними економічних, соціально-побутових та інших питань можуть створюватися у різних галузях (виробничі, споживчі, житлові, тощо). Діяльність різних видів кооперативів регулюється законом.
Створення та діяльність житлово-будівельних кооперативів регулюються Господарським кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України Про кооперацію , чинним на даний час Житловим кодексом Української РСР та прийнятим на його основі Примірним статутом житлово- будівельного кооперативу, що затверджений постановою Ради Міністрів Української РСР від 30.04.1985 зі змінами, внесеними постановами Кабінету Міністрів України.
Зокрема, статтею 6 Закону України "Про кооперацію" встановлено, що кооператив є первинною ланкою системи кооперації і створюється внаслідок об`єднання фізичних та/або юридичних осіб на основі членства для спільної господарської та іншої діяльності з метою поліпшення свого економічного стану. Відповідно до завдань та характеру діяльності кооперативи поділяються на такі типи: виробничі, обслуговуючі та споживчі. За напрямами діяльності кооперативи можуть бути житлово-будівельними, садово-городніми, гаражними, торговельно-закупівельними, транспортними, освітніми, туристичними, медичними тощо. Кооператив є юридичною особою, має самостійний баланс, розрахунковий та інші рахунки в установах банків, печатку із своїм найменуванням.
Статтями 133, 137 Житлового кодексу Української РСР визначено, що громадяни, які потребують поліпшення житлових умов, вправі вступити до житлово-будівельного кооперативу і одержати в ньому квартиру.
Житлово-будівельні кооперативи організуються при виконавчих комітетах місцевих Рад народних депутатів, при підприємствах, установах і організаціях.
Порядок організації та діяльності житлово-будівельних кооперативів установлюється законодавством Союзу РСР, цим Кодексом, Примірним статутом житлово-будівельного кооперативу та іншими актами законодавства Української РСР.
Примірний статут житлово-будівельного кооперативу затверджується Радою Міністрів Українській РСР.
Житлово-будівельний кооператив діє на основі статуту, прийнятого відповідно до Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу загальними зборами громадян, які вступають до організовуваного кооперативу, і зареєстрованого в установленому порядку.
Пунктами 1 та 2 розділу 1 Примірного статуту Житлово-будівельного кооперативу, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР від 30.04.1985 № 186 визначено, що житлово-будівельиий кооператив організовується з метою забезпечення житлом членів кооперативу і членів їх сімей шляхом будівництва багатоквартирного жилого будинку (будинків), а у випадках, передбачених законодавством, - одно- і двоквартирних жилих будинків садибного типу або багатоквартирного жилого будинку (будинків) з надвірними будівлями за власні кошти кооперативу за допомогою банківського кредиту, а також для наступної експлуатації та управління цим будинком (будинками).
Житлово-будівельні кооперативи організуються при виконавчих комітетах місцевих Рад народних депутатів, при підприємствах, установах і організаціях. Рішення про організацію кооперативів при підприємствах, установах, організаціях приймаються з урахуванням пропозицій трудових колективів.
Частиною першою статті 134 та статті 135 Житлового кодексу Української РСР визначено, що на облік бажаючих вступити до житлово-будівельного кооперативу беруться громадяни, які постійно проживають у даному населеному пункті (якщо інше не встановлене законодавством Союзу РСР і Української РСР) і потребують поліпшення житлових умов.
До членів житлово-будівельного кооперативу приймаються громадяни, які постійно проживають у даному населеному пункті (якщо інше не встановлене законодавством Союзу РСР і Української РСР) і перебувають на обліку бажаючих вступити до житлово-будівельного кооперативу та внесені до єдиного державного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов або користуються правом позачергового прийому до членів кооперативу, а також громадяни, зазначені в частині першій статті 143, частині другій статті 145 і частині першій статті 146 цього Кодексу.
Згідно з частиною 5 статті 7 Закону України "Про кооперацію" чисельність членів кооперативу не може бути меншою ніж три особи.
За змістом п. 3 Примірного статуту число громадян, які вступають до організовуваного кооперативу, повинно відповідати кількості квартир у жилому будинку (будинках) кооперативу, запланованому до будівництва.
При будівництві одно- і двоквартирних жилих будинків садибного типу число громадян, необхідне для організації кооперативу, визначається виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті Ради народних депутатів, але не може бути менше 5 чоловік.
Рішення зборів про організацію кооперативу, список громадян, які вступають до кооперативу, і члени їх сімей, що виявили бажання оселитися в будинку кооперативу, затверджуються виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті Ради народних депутатів (частина 6 статті 137 Житлового кодексу Української РСР та абзац 2 пункту 4 Примірного статуту).
Згідно з п. 16 розділу 3 Примірного статуту житлово-будівельний кооператив має право одержувати в установленому порядку в безстрокове користування земельну ділянку для будівництва жилого будинку (будинків) та надвірних будівель.
Наведене узгоджується з висновками, викладеними в постановах Верховного Суду від 04.09.2018 № 922/2614/17 та від 05.09.2018 у справі № 922/3165/17.
Судом встановлено, що відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Обслуговуючий кооператив Житлово-будівельний кооператив Кальміус (код ЄДРПОУ 40502589) за організаційно правовою формою відноситься до обслуговуючого кооперативу.
Відповідно до Статуту ОК ЖБК Кальміус , затвердженого установчими зборами засновників (членів) обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельний кооператив Кальміус від 13.05.2016 № 1, даний кооператив за своєю правовою формою є обслуговуючим, та метою його діяльності є задоволення соціальних та інших потреб членів кооперативу на основі поєднання їх особистих та колективних інтересів, поділ між ними витрат, розвитку їх самоорганізації, самоуправління та самоконтролю, забезпечення житлом членів кооперативу і членів їх сімей шляхом будівництва багатоквартирного жилого будинку (будинків), а у випадках, передбачених законодавством, - одно- і двоквартирних жилих будинків садибного типу або багатоквартирного блокованого жилого будинку (будинків) з надвірними будівлями за власні кошти кооперативу.
Згідно вказаного Статуту, засновниками кооперативу являлися 3 особи: ОСОБА_1 , яка зареєстрована у м. Українка Обухівського району; ОСОБА_2 , яка зареєстрована у м. Українка обухівського району; ОСОБА_3 , який зареєстрований у Українка Обухівського району.
Відповідно до нової редакції Статуту ОК ЖБК Кальміус (чинного на момент відведення у власність спірної земельної ділянки і по даний час) та Протоколу загальних зборів членів обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельний кооператив Кальміус від 19.01.2017 № 4, яким його затверджено, засновниками (членами) кооперативу являються 4 особи: ОСОБА_4 , яка зареєстрована у м. Українка Обухівського району; ОСОБА_2 , яка зареєстрована у м. Українка Обухівського району; ОСОБА_3 , який зареєстрований у м. Українка Обухівського району; ОСОБА_5 , яка зареєстрована у Обухів.
У Статуті обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельний кооператив Кальміус не визначено кількості квартир у житловому будинку (будинках), які заплановано до будівництва кооперативом, та не зазначено відомостей щодо перебування засновників (членів) кооперативу на квартирному обліку осіб, які потребують поліпшенню житлових умов.
Також, згідно Витягу з єдиного державного реєстру юридичних осіб, розмір внесків засновників кооперативу та розмір статутного капіталу становить 0,00 грн.
Окрім того, всупереч вимогам ст. 137 Житлового кодексу Української СРС та п.п. 2, 3, 4 Примірного статуту, рішення про створення ОК ЖБК Кальміус (протокол загальних зборів від 13.05.2016 № 1) не затверджено виконавчим комітетом Обухівської міської ради.
Також, всупереч вимог ст. ст. 134, 135 Житлового кодексу Української РСР та п.п. 2, 3, 4 Примірного статуту, засновниками (членами) кооперативу були лише 3 особи: ОСОБА_1 ; ОСОБА_2 ; ОСОБА_3 , які зареєстровані у м. Українка Обухівського району, як наслідок останні не могли бути взяті на квартирний облік у м. Обухів.
На момент відведення у власність земельної ділянки, а саме станом на 27.04.2018 членами кооперативу були 4 особи: ОСОБА_4 ; ОСОБА_2 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_5 , які також не перебували на квартирному обліку і не потребували поліпшення житлових умов та лише ОСОБА_5 проживала на території м. Обухів, що також підтверджується Статутом ОК ЖБК Кальміус .
На момент створення ОК ЖБК Кальміус три члени кооперативу були у віці понад 30 років, що суперечить абзацу 2 пункту 7 Примірного статуту.
Таким чином, суд прийшов до висновку, що ОК "ЖБК Кальміус не є житлово-будівельним, а є обслуговуючим кооперативом, оскільки його фактична мета та порядок створення, організація та діяльність не відповідають вимогам до житлово-будівельного кооперативу, а отже відсутні підстави передачі землі безоплатно у власність згідно зі ст. 41 Земельного кодексу України житлово-будівельному кооперативу.
Однак, всупереч вказаному, рішенням Обухівської міської ради від 27.04.2018 № 804/9-34-VII відведено на підставі ст. 41 Земельного кодексу України у власність ОК ЖБК Кальміус земельну ділянку площею 1,1489 га для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, кадастровий номер 3223110100:01:015:0064 за адресою: мікрорайон № 3, м. Обухів, Київська область.
Аналогічна правова позиція висвітлена в постановах Верховного Суду України від 17.06.2014 у справі № 21-195а14, від 19.04.2017 у справі №922/4401/15, Верховного суду від 26.07.2018 у справі № 926/1111/15, від 04.09.2018 у справі № 922/2614/17, від 05.09.2018 у справі № 922/3165/17, від 05.12.2018 у справі № 922/2495/17 та від 21.03.2019 у справі № 922/2751/16.
Відповідно до п. 2 рішення Обухівської міської ради від 28.02.2017 №418/31-19-VII розмір земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку ОК ЖБК Кальміус в м. Обухів мав бути визначений з урахуванням детального плану території мікрорайону № 3 м. Обухів.
Детальний план території мікрорайону № 3 в м. Обухів затверджений рішенням Обухівської міської ради від 22.02.2018 № 750/1-32-VII.
У той же час, проект із землеустрою щодо відведення ОК ЖБК Кальміус земельної ділянки площею 1,1489 га з кадастровим номером 3223110100:01:015:0064 на території мікрорайону № 3 м. Обухів розроблено у 2017 році, та в останньому міститься довідка відділу в Обухівському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 07.11.2017 №1363/162-17, відповідно до якої земельна ділянка формується за рахунок сільськогосподарських земель (склад угід-рілля), та земель, що використовуються для відпочинку та інших відкритих земель (склад угідь-зелені насадження загального користування).
Таким чином, затверджений проект із землеустрою щодо відведення ОК ЖБК Кальміус земельної ділянки площею 1,1489 га з кадастровим номером 3223110100:01:015:0064 розроблений до затвердження детального плану території мікрорайону № 3 м. Обухів, як наслідок розмір земельної ділянки та цільове призначення визначені без врахування відповідної містобудівної документації, що не відповідає приписам ст. 41 Земельного кодексу України.
Враховуючи вищевикладене, рішення Обухівської міської ради від 27.04.2018 № 804/9-34-VII про затвердження проекту із землеустрою та надання у власність ОК ЖБК Кальміус земельної ділянки площею 1,1489 га за кадастровим номером 3223110100:01:015:0064 прийнято з порушенням вимог ст -1, ч. 3 ст. 123 Земельного кодексу України, ст. 24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , ст. ст. 133, 135, 137 ЖК УРСР та Примірного статуту ЖБК.
Відповідно до ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Статтею 16 Цивільного кодексу України визначено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту можуть бути в тому числі визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Відповідно до ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Статтею 393 Цивільного кодексу України визначено, що правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
Власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акта органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акта. У разі неможливості відновлення попереднього становища власник має право на відшкодування майнової та моральної шкоди.
Статтями 152 та 153 Земельного кодексу України визначено, що власник Земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.
Частиною 1 статті 155 Земельного кодексу України передбачено, що у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Відповідно до ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України, право класності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цих Прав, яке оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Також, відповідно до ст. 26 зазначеного Закону у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Таким чином, суд прийшов до висновку, що рішення Обухівської міської ради від 27.04.2018 № 804/9- 34-VII прийнято всупереч вимогам ст. 41, ч. 3 ст. 123 Земельного кодексу України, ст. 24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , ст. ст. 133, 135, 137 ЖК УРСР та Примірного статуту ЖБК, у зв`язку з чим воно на підставі ст. ст. 21, 152, 155 Земельного кодексу України, ст. ст. 21, 393 Цивільного кодексу України підлягає визнанню недійсним, а рішення державного реєстратора виконавчого комітету Обухівської міської ради від 05.05.2018 за індексним номером 40988791 про реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 1,1489 га з кадастровим номером 3223110100:01:015:0064 за ОК ЖБК Кальміус підлягає скасуванню відповідно до ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , ст. ст. 16, 21 та 393 Цивільного кодексу України.
Доводи, відповідачів, про те, що норми статей 133, 135, 135 ЖК УРСР та положення Примірного статуту ЖБК не може бути застосовано до спірних правовідносин, суд відхиляє з огляду на те, що на теперішній час ЖК УРСР та Примірний статут ЖБК є чинними, їх положення не суперечать Конституції України, а тому обов`язкові до виконання всіма юридичними та фізичними особами, органами влади та посадовими особами. (Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 05.12.2018 у справі № 922/2495/17.)
Крім того, суд не бере до уваги постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.12.2016 у справі № 826/15758/16 щодо визнання протиправною бездіяльності Кабінету Міністрів України зі здійснення підготовки та подання на розгляд Верховної Ради України пропозицій щодо приведення змісту ЖК УРСР від 30.06.1983 № 5464-Х у відповідність до Закону України від 10.07.2003 № 1087-IV "Про кооперацію"; визнання протиправною бездіяльності Кабінету Міністрів України щодо неприведення Примірного статуту ЖБК у відповідність до Закону України від 10.07.2003 № 1087-IV "Про кооперацію"; зобов`язання Кабінету Міністрів України підготувати та подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо приведення ЖК УРСР від 30.06.1983 № 5464-Х у відповідність до Закону України від 10.07.2003 № 1087-IV "Про кооперацію"; зобов`язання Кабінету Міністрів України привести Примірний статут ЖБК у відповідність до Закону України від 10.07.2003 № 1087-IV "Про кооперацію", оскільки зазначена постанова адміністративного суду не спростовує правомірності висновку суду у справі, яка розглядається. (Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 05.12.2018 у справі № 922/2495/17.)
Усі інші твердження та заперечення відповідачів не спростовують вищевикладених висновків суду.
З огляду на вищенаведене, суд прийшов до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
В силу ст. 129 ГПК України, судові витрати, понесені позивачем у зв`язку з оплатою позову судовим збором, підлягають відшкодуванню позивачу за рахунок відповідачів, у розмірі 4204,00 гривень, а саме по 1401 грн. 33 коп. з кожного.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-80, 123, 129, 232, 233, 236-238, 240, 242 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати недійсним рішення Обухівської міської ради від 27.04.2018 № 804/9-34-VII Про затвердження ОК ЖБК Кальміус проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1489 га, у власність для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, за адресою: мікрорайон № 3, м. Обухів, Київська область .
3. Скасувати рішення державного реєстратора виконавчого комітету Обухівської міської ради від 04.05.2018 за індексним номером 40988791 про державну реєстрацію права власності ОК ЖБК Кальміус на земельну ділянку площею 1,1489 га з кадастровим номером 3223110100:01:015:0064.
4. Стягнути з Обухівської міської ради Київської області (08700, Київська обл., Обухівський р-н, місто Обухів, вулиця Київська, 10, код 35161650) на користь Прокуратури Київської області (01601, м. Київ, бул. Лесі Українки, 27/2; ідентифікаційний код 02909996) 1401 (одну тисячу чотириста одну) грн. 33 коп. судового збору.
5. Стягнути з Виконавчого комітету Обухівської міської ради Київської області (08700, Київська обл., Обухівський р-н, місто Обухів, вулиця Київська, 10, код 04362680) на користь Прокуратури Київської області (01601, м. Київ, бул. Лесі Українки, 27/2; ідентифікаційний код 02909996) 1401 (одну тисячу чотириста одну) грн. 33 коп. судового збору.
6. Стягнути з Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Кальміус" (08703, Київська обл., Обухівський р-н, місто Обухів, вулиця Каштанова, 15, кв. 109, код 40502589) на користь Прокуратури Київської області (01601, м. Київ, бул. Лесі Українки, 27/2; ідентифікаційний код 02909996) 1401 (одну тисячу чотириста одну) грн. 33 коп. судового збору.
7. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення до Північного апеляційного господарського суду у порядку, визначеному ст. 257 та з урахуванням п.17.5 п.17 Перехідних положень ГПК України.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 20.07.2020
Суддя Т.Д. Лилак
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 09.07.2020 |
Оприлюднено | 20.07.2020 |
Номер документу | 90465039 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні