Постанова
від 22.07.2020 по справі 320/3430/19
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/3430/19 Суддя (судді) першої інстанції: Колеснікова І.С.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 липня 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого: Бєлової Л.В.

суддів: Аліменка В.О.,

Безименної Н.В.

за участю секретаря судового засідання: Лещенко В.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Києві у порядку ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 травня 2020 року (повний текст виготовлено 07 травня 2020 року) у справі за адміністративним позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Керам-Еталон про анулювання спеціального дозволу, -

В С Т А Н О В И В:

У липні 2019 року позивач, Державна служба геології та надр України, звернувся до суду першої інстанції з адміністративним позовом, у якому просив:

- припинити право користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами від 29 грудня 2014 року № 4632, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю Керам-Еталон .

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 травня 2020 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з таким рішенням суду, позивачем подано апеляційну скаргу, у якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю. Апелянт мотивує свої вимоги тим, що судом першої інстанції порушено норми процесуального права, неповно з`ясовано обставини справи. В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт наполягає, що відповідачем у порушення законодавчих положень та угоди не допущено посадових осіб департаменту державного геологічного контролю до проведення планової перевірки, незважаючи на законні підстави її проведення та дотримання посадовими особами Держгеонадра порядку здійснення державного нагляду, а також не надано матеріалів, які підтверджують факт усунення порушень.

Сторони, будучи належним чином повідомлені про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, у судове засідання не з`явилися. Про причини своєї неявки суд не повідомили.

Враховуючи, що у матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста участь сторін в судовому засіданні - не обов`язкова, колегія суддів на місці ухвалила проводити апеляційний розгляд справи за відсутності представників сторін.

Згідно ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Заслухавши в судовому засіданні суддю доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю Керам-Еталон , ідентифікаційний код 32269046, місцезнаходження: 08637, Київська область, Васильківський район, село Погреби, вул. Жовтнева, 43-А, зареєстроване як юридична особа 09.12.2002, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис №13331450000001707.

Державною службою геології та надр України видано 29.12.2014 Товариству з обмеженою відповідальністю Керам-Еталон , ідентифікаційний код 32269046, спеціальний дозвіл на користування надрами №4632 з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення глин та суглинків Хамбиківської ділянки (а.с. 64).

Між ТОВ Керам-Еталон та Державною службою геології та надр України підписано 17.09.2018 угоду №4632 про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення (а.с. 70).

Наказом Державної служби геології та надр України від 28.11.2017 №523 затверджено річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік, додатком до якого визначено проведення державного геологічного контролю відносно ТОВ Керам-Еталон , дата початку проведення заходу - 14.08.2018 (а.с. 74).

Наказом Державної служби геології та надр України від 12.07.2018 №243 визначено провести планові перевірки надрокористувачів, зазначених у Переліках надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у серпні 2018 року, в тому числі щодо ТОВ Керам-Еталон , дозвіл №4632 від 29.12.2014 (а.с. 76).

Державною службою геології та надр України направлено Товариству з обмеженою відповідальністю Керам-Еталон повідомлення від 18.07.2018 №13634/03/14 про проведення планової перевірки, яке отримано товариством 21.07.2018, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №0311322530248 з відміткою про отримання (а.с. 78).

Центральним міжрегіональним відділом Департаменту геологічного контролю Державної служби геології та надр України видано направлення від 10.08.2018 №709-14/06 на проведення планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування ТОВ Керам-Еталон (код ЄДРПОУ 32269046), яке знаходиться за адресою: вул. Зарічна, 43-А, с. Заріччя, Васильківський р-н, Київська обл., 08637, якому надано спеціальний дозвіл на користування надрами №4632 від 29.12.2014 (а.с. 79).

Центральним міжрегіональним відділом Департаменту геологічного контролю Державної служби геології та надр України складено акт перевірки від 21.08.2018 №06-04/22/2018-17/п (147) про недопущення до перевірки, згідно якого посадовими особами Центрального міжрегіонального відділу Департаменту геологічного контролю Державної служби геології та надр України було здійснено виїзд до ТОВ Керам-Еталон за адресою, зазначеною у спеціальному дозволі на користування надрами №4632 від 29.12.2014 (08637, Київська область, Васильківський район, с. Заріччя, вул. Зарічна, 43-А) та встановлено, що територія ТОВ Керам-Еталон огороджена парканом та охороняється, зв`язок з директором або уповноваженою особою не встановлено, на ділянці Хамбиківська будь-яка техніка відсутня, роботи, пов`язані з геологічним вивченням надр, у тому числі дослідно-промисловою розробкою не проводяться, охороною було відмовлено у проведенні перевірки у зв`язку з відсутністю директора або уповноваженої особи надрокористувача, чим порушено вимоги статті 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю у сфері господарської діяльності та пункту 5.3 Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №4632 від 29.12.2014 в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадр України для здійснення державного геологічного контролю (а.с. 80).

Центральним міжрегіональним відділом Департаменту геологічного контролю Державної служби геології та надр України винесено відносно ТОВ Керам-Еталон припис від 21.08.2018 №767-14/06, згідно якого у строк до 21.09.2018 слід усунути порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту геологічного контролю Державної служби геології та надр України матеріали згідно додатку №1, які підтверджують факт усунення порушень (а.с. 81).

На виконання вимог припису від 21.08.2018 №767-14/06 ТОВ Керам-Еталон подано до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту геологічного контролю Державної служби геології та надр України листи: від 18.09.2018 №15/18, із долученням спеціального дозволу на користування надрами №4632 від 29.12.2014, угоди про умови користування №4632 від 17.09.2018, проекту дослідно-промислової розробки ділянки надр, листа щодо погодження проекту дослідно-промислової розробки Хамбиківської ділянки цегельної сировини №6769/03/10-18 від 19.04.2018, висновку експертизи 16В№04-1.6.10-55244 щодо відповідності проектної документації нормативним актам з питань охорони праці, документи, що засвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, звіту за 2017 рік про виконання програми робіт, яка є додатком до угоди про умови користування надрами від 29.12.2014 №4632, звітного балансу обліку запасів корисних копалин за 2017 рік, форми №3-гр Перелік об`єктів робіт та досліджень з геологічного вивчення надр на 2015-2019 роки, детальної геолого-екномічної оцінки Хамбиківського-І родовища цегельної сировини Васильківського району, Київської області; від 18.09.2018 №16/18, в якому зазначено про призупинення ТОВ Керам-Еталон виробничої діяльності по виготовленню керамічної цегли та проведення гірничих робіт і видобутку корисних копалин за адресою 08637, Київська область, Васильківський район, с. Заріччя, вул. Зарічна, 43-А (а.с. 123).

Центральним міжрегіональним відділом Департаменту геологічного контролю Державної служби геології та надр України подано директору Департаменту державного геологічного контролю подання від 12.10.2018 №1090-14/06 на зупинення спеціального дозволу на користування надрами №4632 від 29.12.2014 у зв`язку з ненаданням ТОВ Керам-Еталон (з урахуванням листа ТОВ Керам-Еталон від 18.09.2018 №15/18) матеріалів згідно додатку №1 до припису від 21.08.2018 №767-14/06, а саме: проекту геологічного вивчення ділянки надр; проекту дослідно-промислової розробки ділянки надр та погодження Держпраці; матеріалів щодо виконання умов Міністерства екології та природних ресурсів України, Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Київській області, Держгірпромнагляду України; дотримання вимог Закону України Про оцінку впливу на довкілля (а.с. 86).

Листом №19/18 від 19.11.2018 ТОВ Керам-Еталон додатково подано до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту геологічного контролю Державної служби геології та надр України проект дослідно-промислової розробки ділянки надр, висновок експертизи 16В №04-1.6.10-55244 щодо відповідності проектної документації нормативним актам з питань охорони праці, детальну геолого-економічну оцінку Хамибківського-І родовища цегельної сировини Васильківського району Київської області, матеріали щодо виконання умов Міністерства екології та природних ресурсів України, Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Київській області, Держгірпромнагляду України (а.с. 187).

Наказом Державної служби геології та надр України від 26.11.2018 №443 зупинено дію дозволу №4632 від 29.12.2014, виданого ТОВ Керам-Еталон , та надано 30 календарних днів для усунення порушень (а.с. 87).

Зазначений наказ доведено до відома ТОВ Керам-Еталон листом Державної служби геології та надр України від 04.12.2018 №24329/03/14-18, який отримано товариством 18.12.2019, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №0311325498124.

Листами №02/19 від 15.01.2019 та 01/19 ТОВ Керам-Еталон повідомлено Центральний міжрегіональний відділ Департаменту геологічного контролю Державної служби геології та надр України про подання витребуваних документів на виконання припису від 21.08.2018 №767-14/06 та додано копії листів ТОВ Керам-Еталон від 17.09.2018 №15/18, 16/18, від 19.11.2018 №19/18 (а.с. 88).

Центральним міжрегіональним відділом Департаменту геологічного контролю Державної служби геології та надр України подано директору Департаменту державного геологічного контролю подання від 22.01.2019 №137-14/06 на анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4632 від 29.12.2014 у зв`язку з ненаданням ТОВ Керам-Еталон (з урахуванням листів ТОВ Керам-Еталон від 15.01.2019 №02/19 та від 15.01.2019 №01/19) проекту геологічного вивчення ділянки надр Хамбиківського родовища, погодження проекту дослідно-промислової розробки Хамбиківської ділянки цегельної сировини з Держпраці, дотримання вимог Закону України Про оцінку впливу на довкілля (а.с. 90).

Державною службою геології та надр України направлено ТОВ Керам-Еталон листа від 19.03.2019 №5208/03/14-19 про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами, який отримано товариством 25.03.2019, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №0311326376065 з відміткою про отримання (а.с. 95).

Листом №13/19 від 26.04.2019 ТОВ Керам-Еталон повторно подано до Державної служби геології та надр України проект геологічного вивчення ділянки надр Хамбиківської ділянки цегельної сировини, копію листа погодження проекту дослідно-промислової розробки Хамбиківської ділянки цегельної сировини №6769/03/10-18 від 19.04.2018, висновок експертизи 16В №04-1.6.10-55244 щодо відповідності проектної документації нормативним актам з питань охорони праці, та повідомлено про проведення робіт щодо виправлення проекту дослідно-промислової розробки Хамбиківської ділянки надр проектною організацією (а.с. 194).

Вважаючи наявними правові підстави для анулювання виданого відповідачу спеціального дозволу на користування надрами з огляду на порушення відповідачем умов користування надрами, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

Суд першої інстанції у задоволенні адміністративного позову відмовив та зазначив, що позивачем не проводилась перевірка ТОВ Керам-Еталон , за результатами якої було б складено акт із детальним описом виявленого порушення з посиланням на відповідні вимоги законодавства, тому у визначений Законом №877-V спосіб позивачем не встановлювались порушення ТОВ Керам-Еталон вимог спеціального дозволу на користування надрами від 29.12.2014 №4632, на підставі яких суд мав би визначити обґрунтованість звернення позивача з даним позовом до суду та наявність підстав для припинення права відповідача на користування надрами згідно оскаржуваного спеціального дозволу.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Статтею 14 Кодексу України про надра передбачено, що надра надаються у користування для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; геологічного вивчення бурштиноносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням бурштину (промисловою розробкою родовищ); задоволення інших потреб.

Відповідно до статті 19 вказаного Кодексу надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Статтею 60 Кодексу України про надра передбачено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України. Згідно з частиною першою статті 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року №1174, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовані Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 (далі - Порядок №615).

Відповідно до пункту 10 Порядку №615 невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.

Відповідно до пункту 22 цього ж Порядку № 615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінприроди з підстав, передбачених Законом України Про оцінку впливу на довкілля , центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі: 1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; 2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення; 4) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища; 5) наявності підстав, передбачених Законом України Про санкції .

Пунктом 23 Порядку №615 визначено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності .

Частиною сьомою статті 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності від 6 вересня 2005 року №2806-IV (далі - Закон №2806-IV) визначено, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; 2) здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення. Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.

Відповідно до частин першої, другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр. Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктах 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому, питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.

Так, оскільки ТОВ Керам-Еталон не надало згоду на припинення права користування надрами, то наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

Як вбачається з матеріалів справи, підставою для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №4632 від 29.12.2014 та, як наслідок, звернення позивача до суду з даним позовом, стало недопущення посадових осіб до перевірки та неусунення відповідачем порушень, зазначених у приписі від 21.08.2018 №767-14/06.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, що оскільки позивачем не проводилась перевірка ТОВ Керам-Еталон , за результатами якої було б складено акт із детальним описом виявленого порушення з посиланням на відповідні вимоги законодавства, то у визначений Законом №877-V спосіб позивачем відповідно і не встановлювались порушення ТОВ Керам-Еталон вимог спеціального дозволу на користування надрами від 29.12.2014 №4632, на підставі яких суд мав би визначити обґрунтованість звернення позивача з даним позовом до суду та наявність підстав для припинення права відповідача на користування надрами згідно оскаржуваного спеціального дозволу.

Однак, з таким висновком суду першої інстанції колегія суддів не погоджується з огляду на наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, посадовими особами Центрального міжрегіонального відділу Департаменту геологічного контролю Державної служби геології та надр України було здійснено виїзд до ТОВ Керам-Еталон за адресою, зазначеною у спеціальному дозволі на користування надрами №4632 від 29.12.2014 (08637, Київська область, Васильківський район, с. Заріччя, вул. Зарічна, 43-А) та встановлено, що територія ТОВ Керам-Еталон огороджена парканом та охороняється, зв`язок з директором або уповноваженою особою не встановлено, на ділянці Хамбиківська будь-яка техніка відсутня, роботи, пов`язані з геологічним вивченням надр, у тому числі дослідно-промисловою розробкою не проводяться. Охороною було відмовлено у проведенні перевірки у зв`язку з відсутністю директора або уповноваженої особи надрокористувача, чим порушено вимоги статті 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю у сфері господарської діяльності та пункту 5.3 Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №4632 від 29.12.2014 в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадр України для здійснення державного геологічного контролю.

Вказані обставини зафіксовані позивачем в акті від 21.08.2018 №06-04/22/2018-17/п (147) (а.с. 80).

Також, Центральним міжрегіональним відділом Департаменту геологічного контролю Державної служби геології та надр України винесено відносно ТОВ Керам-Еталон припис від 21.08.2018 №767-14/06, згідно якого у строк до 21.09.2018 слід усунути порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту геологічного контролю Державної служби геології та надр України матеріали згідно додатку №1, які підтверджують факт усунення порушень (а.с. 81).

Колегія суддів звертає увагу на те, що припис Держгеонадра від 21.08.2018 №767-14/06 відповідачем не оскаржувався, а тому відповідно до статті 7 Закону №877-V, є обов`язковим до виконання.

Крім того, ТОВ Керам-Еталон не оскаржувався наказ Державної служби геології та надр України від 26.11.2018 №443, яким відповідачу зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №4632 від 29.12.2014, у зв`язку з порушенням надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр, та надано строк для усунення порушень.

Тобто, колегія суддів наголошує, що предметом спору у цій справі є не наказ Держгеонадра від 26.11.2018 №443, яким відповідачу зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №4632 від 29.12.2014 та припис від 21.08.2018 №767-14/06, а наявність або відсутність підстав для припинення права користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами №4632 від 29.12.2014, наданого ТОВ Керам-Еталон .

Аналогічна позиція була викладена Верховним Судом у постанові від 26 травня 2020 року у справі № 460/1033/19, яка в силу положень частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, є обов`язковою для врахування.

Так, згідно з абзацом другим статті 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом.

Відповідно до частини другої статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4 -1 ) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.

Пунктом 5 Угоди № 5892, укладеної між позивачем та відповідачем, ТОВ Керам-Еталон як надрокористувача зобов`язано, зокрема, допускати представників Держгеонадр для здійснення державного геологічного контролю.

Так, як було зазначено вище, посадовими особами Держгеонадр було здійснено виїзд на адресу ТОВ Керам-Еталон вказану в спеціальному дозволі (та згідно ЄДРПОУ) з метою проведення перевірки.

Разом з тим, всупереч вимогам вказаного вище Закону, ТОВ Керам-Еталон було відмовлено посадовим особам Держгеонадр у проведені перевірки, у зв`язку з з відсутністю директора або уповноваженої особи надрокористувача. Тому, Держгеонадрами України було складено Акт від 21.08.2018 №06-04/22/2018-17/п (147) про недопущення до перевірки (порушення ст. 11 ЗУ №877). В акті також зазначено, що на ділянці Хамбиківська будь-яка техніка відсутня, роботи, пов`язані з геологічним вивченням надр, у тому числі дослідно-промисловою розробкою не проводяться.

При цьому, згідно зі ст. 10 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо: державний нагляд (контроль) здійснюється з порушенням передбачених законом вимог щодо періодичності проведення таких заходів; посадова особа органу державного нагляду (контролю) не надала копії документів, передбачених цим Законом, або якщо надані документи не відповідають вимогам цього Закону; суб`єкт господарювання не одержав повідомлення про здійснення планового заходу державного нагляду (контролю) в порядку, передбаченому цим Законом; посадова особа органу державного нагляду (контролю) не внесла запис про здійснення заходу державного нагляду (контролю) до журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) (за наявності такого журналу в суб`єкта господарювання); тривалість планового заходу державного нагляду (контролю) або сумарна тривалість таких заходів протягом року перевищує граничну тривалість, встановлену частиною п`ятою статті 5 цього Закону, або тривалість позапланового заходу державного нагляду (контролю) перевищує граничну тривалість, встановлену частиною четвертою статті 6 цього Закону; орган державного нагляду (контролю) здійснює повторний позаплановий захід державного нагляду (контролю) за тим самим фактом (фактами), що був (були) підставою для проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю); органом державного нагляду (контролю) не була затверджена та оприлюднена на власному офіційному веб-сайті уніфікована форма акта, в якій передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику;

Таким чином, Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не передбачено підстав не допуску посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю) з причин відсутності директора або уповноваженої особи.

Тобто, відповідач, не допустивши посадових осіб до проведення планової перевірки, порушив статтю 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , пункт 5 частини другої статті 24 Кодексу України про надра та умови Угоди, які зобов`язаний виконувати у встановленому порядку, а саме п 5.3.7 Угоди, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №4632 від 29.12.2014, виданого ТОВ Керам-Еталон , в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадра для здійснення державного геологічного контролю. Крім того, актом перевірки зафіксовано, що на ділянці Хамбиківська будь-яка техніка відсутня, роботи, пов`язані з геологічним вивченням надр, у тому числі дослідно-промисловою розробкою не проводяться.

У вже згаданій вище постанові від 26 травня 2020 року у справі № 460/1033/19 за аналогічних правовідносин, Верховний Суд дійшов висновку, що порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами у формі недопуску представників Держгеонадра для здійснення державного геологічного контролю є самостійною підставою для припинення спеціального користування надрами.

Відтак, колегія суддів дійшла висновку, що відповідачем було порушено умови та порядок користування надрами, що є підставою для припинення користування надрами відповідно до пункту 5 статті 26 Кодексу України про надра та частини сьомої статті 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності .

Таким чином, помилковим є висновок суду першої інстанції щодо неможливості визначення обґрунтованості звернення позивача з даним позовом до суду, так як останнім не проводилась перевірка ТОВ Керам-Еталон та не встановлювались порушення ТОВ Керам-Еталон вимог спеціального дозволу на користування надрами від 29.12.2014 №4632, оскільки недопущення посадових осіб Держгеонадра до здійснення планової перевірки, про яку відповідач був повідомлений належним чином, з підстав, не передбачених законодавством, є прямим порушенням умов та порядку користування надрами, а відтак самостійною підставою для припинення спеціального користування надрами.

Апеляційний суд наголошує, що відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу, тому умови щодо їх використання є особливо суворими.

Враховуючи вищевикладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України та судову практику, колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Керам-Еталон про анулювання спеціального дозволу.

Згідно з положеннями ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до вимог ч. 4 ст. 317 Кодексу адміністративного судочинства України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення, є, зокрема, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Заслухавши у судовому засіданні доповідь головуючого судді, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції - скасуванню, з прийняттям нової постанови, якої позовні вимоги задовольнити .

Керуючись ст. 243, 315, 317, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд

П О С Т АН О В И В:

Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 травня 2020 року - задовольнити.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 травня 2020 року - скасувати.

Прийняти нову постанову, якою позовні вимоги Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Керам-Еталон про анулювання спеціального дозволу - задовольнити.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами від 29 грудня 2014 року №4632, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю Керам-Еталон (код ЄДРПОУ 32269046).

Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та може бути оскаржена протягом 30 днів, з урахуванням положень ст. 329 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Повний текст виготовлено 22.07.2020.

Головуючий суддя Л.В. Бєлова

Судді В.О. Аліменко,

Н.В. Безименна

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.07.2020
Оприлюднено24.07.2020
Номер документу90543296
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/3430/19

Ухвала від 16.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Ухвала від 08.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Постанова від 22.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Ухвала від 30.06.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Ухвала від 30.06.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Рішення від 07.05.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 23.09.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 08.08.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 09.07.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні