ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про закриття провадження у справі
23 липня 2020 р. м. Чернівці справа № 600/612/20-а
Суддя Чернівецького окружного адміністративного суду Левицький В.К., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні)
справу за позовом Обслуговуючого кооперативу «Житлово-будівельного кооперативу «Будпартнерсервіс 2»
до відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно юридичного управління Чернівецької міської ради, державного реєстратора на нерухоме майно юридичного управління Чернівецької міської ради Шевчук Наталії Сергіївни
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів Чернівецька міська рада
про визнання протиправним та скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії.
В С Т А Н О В И В:
Обслуговуючий кооператив «Житлово-будівельного кооперативу «Будпартнерсервіс 2» (далі - позивач) звернувся до суду з вказаним позовом (з урахуванням позовної заяви у новій редакції), в якому просить:
- визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 50764677 від 22.01.2020 р., прийняте державним реєстратором відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно юридичного управління Чернівецької міської ради Шевчук Наталією Сергіївною;
- зобов`язати відділ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно юридичного управління Чернівецької міської ради повторно розглянути заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийняту 06.12.2019 р. за реєстраційним номером 37366798 та прийняти рішення на користь позивача шляхом здійснення державної реєстрації прав та їх обтяжень, щодо права оренди земельної ділянки з реєстраційним номером 1702024573101, що розташована: Чернівецька обл., м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, земельна ділянка 3, кадастровий номер земельної ділянки 7310136300:18:001:0055 в частині зміни відомостей про суб`єкта іншого речового права, а саме зміни найменування та ідентифікаційних даних Орендаря.
В обґрунтування адміністративного позову позивач вказував, що за результатами процедури реорганізації до новоствореної юридичної особи, а саме до обслуговуючого кооперативу житлово-будівельний кооператив «Будпартнерсервіс 2» перейшла частина майнових та немайнових прав і обов`язків у розрізі розподільчого балансу. У порядку правонаступництва частини майнових і немайнових прав та обов`язків ОК «ЖБК «Будпартнерсервіс» після поділу до обслуговуючого кооперативу житлово-будівельний кооператив «Будпартнерсервіс 2» перейшло, в тому числі, право оренди на земельну ділянку загальною площею 0,6000 га, кадастровий номер: 7310136300:18:001:0055, реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 1702024573101 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, яка знаходиться в м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, 3, з цільовим призначенням - земля для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (код 02.10), яка згідно із додатковим договором до договору оренди землі № 4/6726 від 31.10.2018 р. укладеного між Чернівецькою міською радою та обслуговуючим кооперативом житлово-будівельний кооператив «Будпартнерсервіс» знаходиться в орендному користуванні ОК «ЖБК «Будпартнерсервіс» .
Оскільки, позивач є правонаступником то має право щодо зміни відомостей про суб`єкта іншого речового права, а саме в частині зміни найменування та ідентифікаційних даних Орендаря. Відтак, на думку позивача, рішення державного реєстратора про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 50764677 від 22.01.2020 р., є незаконним, необґрунтованим і таким, що підлягає скасуванню.
За наведених обставин, позивач просить зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийняту 06.12.2019 р. за реєстраційним номером 37366798 та прийняти рішення на користь позивача шляхом здійснення державної реєстрації прав та їх обтяжень, щодо права оренди земельної ділянки з реєстраційним номером 1702024573101, що розташована: Чернівецька обл., м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, земельна ділянка 3, кадастровий номер земельної ділянки 7310136300:18:001:0055 в частині зміни відомостей про суб`єкта іншого речового права, а саме зміни найменування та ідентифікаційних даних Орендаря.
Відділ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно юридичного управління Чернівецької міської ради подав на адресу суду відзив на позовну заяву, в якій просив відмовити позивачу в задоволенні позову, посилаючись на безпідставність та необґрунтованість заявленого позову. В обґрунтування заперечень відповідач вказував, що спірна земельна ділянка є комунальною власністю територіальної громади м. Чернівці в особі Чернівецької міської ради.
У відзиві на позов відповідач також вказував, що у зв`язку із тим, що заявником не подано договір оренди земельної ділянки, який укладений між Чернівецькою міською радою та безпосередньо Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Будпартнерсервіс 2", так як власником даної земельної ділянки є Територіальна громада м. Чернівці в особі Чернівецької міської ради, йому законно відмовлено в здійсненні державної реєстрації прав та їх обтяжень, щодо права оренди земельної ділянки з реєстраційним номером 1702024573101, що розташована: Чернівецька обл., м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, земельна ділянка 3, кадастровий номер земельної ділянки 7310136300:18:001:0055 в частині зміни відомостей про суб`єкта іншого речового права, а саме зміни найменування та ідентифікаційних даних Орендаря.
Чернівецька міська рада (далі - третя особа) подала на адресу суду письмові пояснення, в яких вказала, що міською радою не приймалось жодних рішень щодо передачі в оренду ОК «ЖБК «Будпартнерсервіс 2» земельної ділянки площею 0,6000 га з кадастровим номером 7310136300:18:001:0055. Також третя особа зазначила, що підтримує позицію відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно юридичного управління Чернівецької міської ради, викладену у відзиві.
Сторони скористалися правом на подання до суду заяв по суті.
З`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши письмові докази, суд вважає, що наявні підстави для закриття провадження у справи, виходячи з наступного.
Положеннями ст. 124 Конституції України закріплено, що правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.
Частиною 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 р. (далі - Конвенція), яка з огляду на приписи ч. 1 ст. 9 Конституції України є частиною національного законодавства, встановлено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Поняття «суд, встановлений законом» включає в себе, зокрема, таку складову, як дотримання усіх правил юрисдикції та підсудності.
Судова юрисдикція - це інститут права, який покликаний розмежувати компетенцію як різних ланок судової системи, так і різних видів судочинства - цивільного, кримінального, господарського та адміністративного.
Важливість визначення юрисдикції підтверджується як закріпленням у Конституції України принципу верховенства права, окремими елементами якого є законність, правова визначеність та доступ до правосуддя, так і прецедентною практикою Європейського суду з прав людини.
Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, в якому розглядається визначена категорія справ.
Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад спірних правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.
Згідно із ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
На підставі п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України суб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг
Пунктом 1 ч. 1 ст. 19 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом установлено інший порядок судового провадження.
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.
Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама собою участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.
Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Разом з тим приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу (як правило майнового) конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.
Правовідносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються, зокрема, приписами Земельного Кодексу України (далі - ЗК України, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), а також прийнятими відповідно до нього нормативно-правовими актами.
Частиною 1 ст. 3 ЗК України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до статті 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та
державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти
нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
За приписами ч. ч 1.2 ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Положенням ч.1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Статтею 8-1 Закону України Про оренду землі від 06.10.1998 р. № 161-XIV (далі - Закон № 161-XIV, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що право на оренду земельної ділянки державної або комунальної власності не може бути відчужено її орендарем іншим особам, внесено до статутного капіталу, передано у заставу, крім передбачених частиною другою цієї статті випадків.
Право на оренду земельної ділянки державної або комунальної власності, наданої для будівництва житлового будинку, може бути відчужене орендарем за згодою орендодавця у разі, якщо таке будівництво розпочате, на строк та на умовах, визначених первинним договором оренди, або якщо таке відчуження передбачено первинним договором оренди.
Орендар, що має намір відчужити право оренди земельної ділянки за згодою орендодавця, подає особисто або надсилає рекомендованим листом орендодавцеві відповідну заяву.
Орендодавець у місячний строк з дня отримання заяви письмово надає орендарю згоду на відчуження права оренди земельної ділянки або вмотивовану відмову в наданні такої згоди.
У разі якщо в установлений цією статтею строк орендодавець не надав згоди на відчуження права оренди земельної ділянки або вмотивованої відмови в її наданні, орендар може відчужувати право оренди земельної ділянки через десять робочих днів з дня закінчення цього строку.
Відчужене право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації у встановленому законодавством порядку.
Судом встановлено, що 06.09.2010 р. між Чернівецькою міською радою (Орендодавець) ТОВ "Будпартнерсервіс" (Орендар) укладено договір оренди землі № 6726, на умовах якого Орендодавець надав, а Орендар прийняв у строкове платне користування земельні ділянки для будівництва житлового мікрорайону, знаходиться у м. Чернівцях на вул. Коломийський (а.с. 26-27).
31.10.2018 р. між Чернівецькою міською радою та ТОВ "Будпартнерсервіс" укладено додатковий договір № 4/6726 до договору оренди землі від 06.09.2010 р. № 6726 (а.с. 28).
Згідно пункту 1.1. додаткового договору № 4/6726 від 31.10.2018 р. на підставі рішення Чернівецької міської ради VII скликання від 04.09.2018 р. № 1418 Орендодавець (Чернівецька міська рада) надав, а Орендар (ТОВ "Будпартнерсервіс") прийняв у строкове платне користування земельні ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, які знаходяться у м. Чернівцях за адресами; №1 - бульвар Буковинського віча, 1, № 2 - бульвар Буковинського віча, 3; для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, які знаходяться у м. Чернівцях за адресами: № 3 - бульвар Буковинського віча, 4, № 4 - вулиця Науки, 14, № 5 - проспект АДРЕСА_1 .
В оренду надавались п`ять земельних ділянок, в тому числі земельна ділянка з реєстраційним номером 1702024573101, що розташована: Чернівецька обл., м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, земельна ділянка 3, загальною площею 0,6000 га, кадастровий номер земельної ділянки 7310136300:18:001:0055.
Згідно п. 3.1. додаткового договору № 4/6726 від 31.10.2018 р. строк оренди діє до 01.10.2042 р. Крім того, положеннями п. 10.2 додаткового договору встановлено, що право на оренду земельної ділянки при реорганізації юридичної особи - Орендаря переходить до її правонаступника.
Згідно із Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, за ТОВ "Будпартнерсервіс" (код ЄДРПОУ 35158171) зареєстровано право оренди земельної ділянки, загальною площею 0,6000 га, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури з реєстраційним номером 1702024573101, що розташована: Чернівецька обл., м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, земельна ділянка 3, кадастровий номер земельної ділянки 7310136300:18:001:0055. Орендодавець: Територіальна громада м. Чернівці в особі Чернівецької міської ради (а.с. 30).
У відповідності до Статуту обслуговуючого кооперативу житлово-будівельний кооператив "Будпартнерсервіс 2", затвердженого загальними зборами членів обслуговуючого кооперативу житлово-будівельний кооператив "Будпартнерсервіс» у формі протоколу Загальних Зборів членів ОК «ЖБК «Будпартнерсервіс» від 01.10.2019 р. № 5-19, обслуговуючий кооператив житлово-будівельний кооператив "Будпартнерсервіс-2" створений в результаті поділу та є правонаступником ЖБК «Будпартнерсервіс» (код ЄДРПОУ 35158171) щодо майна, майнових та немайнових прав та обов`язків згідно розподільчого балансу, а також щодо майнових, речових прав та права оренди на земельну ділянку загальною площею 0,6000 га, кадастровий номер земельної ділянки 7310136300:18:001:0055, реєстраційний номер об`єкту нерухомості 1702024573101, що розташована: Чернівецька обл., м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (а.с. 15-17).
01.10.2019 р. рішення Загальних зборів членів ОК «ЖБК «Будпартнерсервіс» (у формі протоколу № 5-19 від 01.10.2019 р.) затверджено розподільчий баланс та завершена процедура реорганізації чим в результаті створений шляхом поділу - ОК «ЖБК "Будпартнерсервіс 2". За результатами процедури реорганізації до новоствореної юридичної особи, а саме до обслуговуючого кооперативу житлово-будівельний кооператив «Будпартнерсервіс 2» перейшла частина майнових та немайнових прав і обов`язків у розрізі розподільчого балансу. У порядку правонаступництва частини майнових і немайнових прав та обов`язків ОК «ЖБК «Будпартнерсервіс» після поділу до обслуговуючого кооперативу житлово-будівельний кооператив «Будпартнерсервіс 2» перейшло, в тому числі, право оренди на земельну ділянку загальною площею 0,6000 га, кадастровий номер: 7310136300:18:001:0055, реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 1702024573101 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, яка знаходиться в м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, 3, з цільовим призначенням - земля для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (код 02.10), яка згідно із додатковим договором до договору оренди землі № 4/6726 від 31.10.2018 р. укладеного між Чернівецькою міською радою та обслуговуючим кооперативом житлово-будівельний кооператив «Будпартнерсервіс» знаходиться в орендному користуванні ОК «ЖБК «Будпартнерсервіс» (а.с. 18 - 22, 23, 24 - 25).
Згідно акту прийому-передачі об`єкта оренди за додатковим договором № 4/6726 від 31.10.2018 р. до договору оренди від 01.10.2019 р., ОК «ЖБК «Будпартнерсервіс» передав на основі правонаступництва ОК «ЖБК «Будпартнерсервіс-2» об`єкт оренди, а саме земельну ділянку загальною площею 0,6000 га, кадастровий номер: 7310136300:18:001:0055, реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 1702024573101 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, яка знаходиться в м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, 3, з цільовим призначенням - земля для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (код 02.10) (а.с. 31).
На підстав вказаних документів, позивач звернувся із заявою до відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно юридичного управління Чернівецької міської ради, яка прийнята 06.12.2019 р. за реєстраційним номером 37366798, про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо права оренди земельної ділянки з реєстраційним номером 1702024573101, що розташована: Чернівецька обл., м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, земельна ділянка 3, кадастровий номер земельної ділянки 7310136300:18:001:0055 в частині зміни відомостей про суб`єкта іншого речового права, а саме зміни найменування та ідентифікаційних даних Орендаря (а.с. 79, 115, 116).
11.12.2019 р. державним реєстратором прав на нерухоме майно ОСОБА_1 прийнято рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 50151311 щодо права оренди земельної ділянки з реєстраційним номером 1702024573101, що розташована: Чернівецька АДРЕСА_2 Чернівці, АДРЕСА_3 віча, земельна ділянка 3, кадастровий номер земельної ділянки 7310136300:18:001:0055 в частині зміни відомостей про суб`єкта іншого речового права, а саме зміни найменування та ідентифікаційних даних Орендаря. У зв`язку із тим, що заявником не подано договір оренди земельної ділянки, який укладений між Чернівецькою міською радою та безпосередньо Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Будпартнерсервіс 2", так як власником даної земельної ділянки є Територіальна громада м. Чернівці в особі Чернівецької міської ради (а.с. 32, 121).
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач звернувся із скаргою до Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області про скасування рішення державного реєстратора Шевчук Н.С. про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 50151311 від 11.12.2019 р. (а.с. 33-35). В подальшому скарга була скерована для розгляду до Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ).
Південно-західним міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції України (м. Івано-Франківськ) у формі наказу від 14.01.2020 р. № 21/4 прийнято рішення про відмову у задоволенні скарги ОК «ЖБК «Будпартнерсервіс 2» від 28.12.2019 р. № б/н щодо оскарження рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 11.12.2019 р. № 50151311 державного реєстратора прав на нерухоме майно юридичного управління Чернівецької міської ради Шевчук Н.С. Підстава: висновок Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) № 21/4 від 14.01.2020 р. (а.с. 36 - 41).
22.01.2020 р. державним реєстратором прав на нерухоме майно юридичного .управління Чернівецької міської ради Шевчук Наталією Сергіївною прийнято рішення № 50764677 про відмову у державній реєстрації іншого речового майна, права оренди земельної ділянки з реєстраційним номером 1702024573101, що розташована: АДРЕСА_3 , кадастровий номер земельної ділянки 7310136300:18:001:0055 за суб`єктом ОК «ЖБК «Будпартнерсервіс 2» (код ЄДРПОУ 35158171), оскільки після завершення 30 робочих днів з моменту отримання рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не були усунуті обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, а саме не подано договір оренди земельної ділянки, який укладений між Чернівецькою міською радою та безпосередньо Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Будпартнерсервіс-2", так як власником даної земельної ділянки є Територіальна громада м. Чернівці в особі Чернівецької міської ради (а.с. 48).
Не погоджуючись із рішенням державного реєстратора про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 50764677 від 22.01.2020 р., позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
У відзиві відповідач вказував, що заявником не подано договір оренди земельної ділянки, який укладений між Чернівецькою міською радою та безпосередньо Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Будпартнерсервіс 2", так як власником даної земельної ділянки є Територіальна громада м. Чернівці в особі Чернівецької міської ради.
Чернівецька міська рада в письмових поясненнях зазначила, що дійсно не приймалось жодних рішень щодо передачі в оренду позивачу земельної ділянки площею 0,6000 га з кадастровим номером 7310136300:18:001:0055. Також третя особа зазначила, що підтримує позицію відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно юридичного управління Чернівецької міської ради, викладену у відзиві.
Враховуючи встановлені по справі обставини, суд вважає, що цей спір подано позивачем на поновлення прав у сфері земельних відносин. Зокрема, позивач звернувся до суду з позовом на захист свого права оренди спірною земельною ділянкою, яка знаходиться у власності третьої особи - Чернівецької міської ради.
Крім того, вирішення спору про право оренди на спірну земельну ділянку, стосується прав третьої особи у справі, а саме Чернівецької міської ради.
З огляду на наведене, предметом судового розгляду в цій справі є не стільки рішення державного реєстратора як суб`єкта, наділеного владно-управлінськими функціями, скільки поновлення права користування позивача спірною земельною ділянкою, що свідчить про приватно - правовий, а не публічно-правовий характер спірних правовідносин. Участь державного реєстратора та відділу державної реєстрації речовий прав як відповідачів у спорі не змінює його приватноправового характеру.
Оскарження рішення про відмову у державній реєстрації права оренди на спірну земельну ділянку, а також позовна вимога позивача про зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву про державну реєстрацію прав та їх обмежень щодо спірної земельної ділянки, є захистом прав позивача на земельну ділянку від їх порушення іншою особою, за якою зареєстровано право власності щодо того ж самого нерухомого майна.
Оскільки, у цій справі існує невирішений спір про право, то оспорювання набуття особою цього права не може здійснюватися за правилами адміністративного судочинства у зв`язку з тим, що адміністративний суд позбавлений правових (законодавчих) можливостей установлювати (визнавати) належність права власності, володіння, користування на об`єкти нерухомого майна.
Отже, в даному випадку існує спір про право, що виключає можливість розгляду даного спору за правилами адміністративного судочинства.
З огляду на те, що захисту у порядку адміністративного судочинства підлягають порушені права особи у публічно - правових відносинах, у яких відповідач реалізовує владні управлінські функції стосовно заявника, суд приходить до висновку, що даний спір не є публічно-правовим та не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
При цьому, визначальним принципом здійснення правосуддя в адміністративних справах є принцип офіційного з`ясування всіх обставин у справі з обов`язком суб`єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх дій, бездіяльності чи рішень, на відміну від визначального принципу цивільного судочинства, який полягає у змагальності сторін. Суд, який розглянув справу, не віднесену до його юрисдикції, не може вважатися "судом, встановленим законом" у розумінні пункту 1 статті 6 Конвенції.
Пунктом 1 ч. 1 ст. 238 КАС України передбачено, що суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
З огляду на вищезазначені обставини справи, суд приходить до висновку, що провадження у даній справі підлягає закриттю.
Частиною 1 ст. 239 КАС України встановлено, що якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої п. 1 ч. 1 ст. 238 цього Кодексу, суд повинен роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд таких справ.
За приписами ч. 2 ст. 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Згідно із п. 6 ч. 1 ст. 20 ГПК України, господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.
Таким чином, до компетенції господарських судів, в т.ч. належать спори, які виникають між юридичними особами у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору.
Позивач звернувся до адміністративного суду з вимогами, які мають розглядатись за правилами, встановленими Господарським процесуальним кодексом України.
За вказаних обставин суд дійшов висновку, що дана позовна заява не належить до розгляду в порядку адміністративного судочинства, а отже провадження по справі підлягає закриттю.
Відповідно до ч. 3 ст. 30 ГПК України, спори, що виникають з приводу нерухомого майна, розглядаються господарським судом за місцезнаходженням майна або основної його частини. Якщо пов`язані між собою позовні вимоги пред`явлені одночасно щодо декількох об`єктів нерухомого майна, спір розглядається за місцезнаходженням об`єкта, вартість якого є найвищою.
Враховуючи суть спірних правовідносин та суб`єктний склад учасників справи, суд роз`яснює позивачу право на звернення з цим позовом в порядку господарського судочинства.
За змістом ч. 2 ст. 238 КАС України про закриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, а також вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат, повернення судового збору з бюджету.
Відповідно до ч. 6 ст. 143 КАС України у випадку постановлення ухвали про закриття провадження у справі, залишення позову без розгляду або ухвалення рішення про задоволення позову у зв`язку з його визнанням суд вирішує питання про розподіл судових витрат не пізніше десяти днів з дня ухвалення відповідного судового рішення, за умови подання учасником справи відповідної заяви і доказів, які підтверджують розмір судових витрат.
Крім цього, згідно положень п. 4 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір" в разі закриття провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом) сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду.
Зважаючи на закриття провадження у справі, в зв`язку з неналежністю розгляду справи за правилами адміністративного судочинства, сплачений позивачем судовий збір може бути повернутий в разі звернення з відповідним клопотанням.
На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 2, 4, 5, 19, 143, 238, 248 КАС України, суд, -
У Х В А Л И В:
Провадження в адміністративній справі за позовом Обслуговуючого кооперативу «Житлово-будівельного кооперативу «Будпартнерсервіс 2» до відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно юридичного управління Чернівецької міської ради, державного реєстратора на нерухоме майно юридичного управління Чернівецької міської ради Шевчук Наталії Сергіївни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів Чернівецька міська рада про визнання протиправним та скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії, - закрити.
Згідно ст. 256 КАС України ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
У відповідності до ст. ст. 293, 295 КАС України ухвала суду першої інстанції може бути оскаржена в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на ухвалу подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом п`ятнадцяти днів з дня її складання.
Суддя В.К. Левицький
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2020 |
Оприлюднено | 27.07.2020 |
Номер документу | 90582034 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні