Постанова
від 10.09.2020 по справі 600/612/20-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 600/612/20-а

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Левицький Василь Костянтинович

Суддя-доповідач - Мацький Є.М.

10 вересня 2020 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Мацького Є.М.

суддів: Сушка О.О. Залімського І. Г. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Шпикуляк Ю.В.,

представника апелянта: Поповича В.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "БУДПАРТНЕРСЕРВІС 2" на ухвалу Чернівецького окружного адміністративного суду від 23 липня 2020 року (ухвалу постановлено суддею Левицьким В.К. в м.Чернівці в порядку письмового провадження) у справі за адміністративним позовом обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "БУДПАРТНЕРСЕРВІС 2" до відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно юридичного управління Чернівецької міської ради, державного реєстратора на нерухоме майно юридичного управління Чернівецької міської ради Шевчук Наталії Сергіївни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів Чернівецька міська рада про визнання рішення незаконним,

В С Т А Н О В И В :

1. ІСТОРІЯ СПРАВИ

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

1. 14 травня 2020 року Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельного кооперативу "Будпартнерсервіс 2" (далі апелянт) звернувся до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом, в якому просив :

1.1. визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 50764677 від 22.01.2020 р., прийняте державним реєстратором відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно юридичного управління Чернівецької міської ради Шевчук Наталією Сергіївною;

1.2. зобов'язати відділ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно юридичного управління Чернівецької міської ради повторно розглянути заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийняту 06.12.2019 р. за реєстраційним номером 37366798 та прийняти рішення на користь позивача шляхом здійснення державної реєстрації прав та їх обтяжень, щодо права оренди земельної ділянки з реєстраційним номером 1702024573101, що розташована: Чернівецька обл., м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, земельна ділянка 3, кадастровий номер земельної ділянки 7310136300:18:001:0055 в частині зміни відомостей про суб'єкта іншого речового права, а саме зміни найменування та ідентифікаційних даних Орендаря.

2. В обґрунтування адміністративного позову апелянт вказував, що за результатами процедури реорганізації до новоствореної юридичної особи, а саме до обслуговуючого кооперативу житлово-будівельний кооператив "Будпартнерсервіс 2" перейшла частина майнових та немайнових прав і обов'язків у розрізі розподільчого балансу. У порядку правонаступництва частини майнових і немайнових прав та обов'язків ОК "ЖБК "Будпартнерсервіс" після поділу до обслуговуючого кооперативу житлово-будівельний кооператив "Будпартнерсервіс 2" перейшло, в тому числі, право оренди на земельну ділянку загальною площею 0,6000 га, кадастровий номер: 7310136300:18:001:0055, реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна 1702024573101 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, яка знаходиться в м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, 3, з цільовим призначенням - земля для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об'єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (код 02.10), яка згідно із додатковим договором до договору оренди землі № 4/6726 від 31.10.2018 р. укладеного між Чернівецькою міською радою та обслуговуючим кооперативом житлово-будівельний кооператив "Будпартнерсервіс" знаходиться в орендному користуванні ОК "ЖБК "Будпартнерсервіс".

3. Оскільки апелянт є правонаступником, то має право щодо зміни відомостей про суб'єкта іншого речового права, а саме в частині зміни найменування та ідентифікаційних даних Орендаря. Відтак, на думку позивача, рішення державного реєстратора про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 50764677 від 22.01.2020 р., є незаконним, необґрунтованим і таким, що підлягає скасуванню.

4. За наведених обставин, апелянт просив зобов'язати відповідача повторно розглянути заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийняту 06.12.2019 р. за реєстраційним номером 37366798 та прийняти рішення на користь позивача шляхом здійснення державної реєстрації прав та їх обтяжень, щодо права оренди земельної ділянки з реєстраційним номером 1702024573101, що розташована: Чернівецька обл., м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, земельна ділянка 3, кадастровий номер земельної ділянки 7310136300:18:001:0055 в частині зміни відомостей про суб'єкта іншого речового права, а саме зміни найменування та ідентифікаційних даних Орендаря.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

5. 23 липня 2020 року ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду провадження по справі закрито.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ДОВОДІВ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ

6. Апелянт, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив скасувати ухвалу та повернути справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.

7. Апелянт зазначив, що висновок суду першої інстанції про те, що спір має приватно-правовий характер на основі нібито наявності порушеного права на оренду земельної ділянки не відповідає обставинам справи та наявними в ній матеріалами справи.

ІІ. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

8. Судом встановлено, що 06.09.2010 р. між Чернівецькою міською радою (Орендодавець) ТОВ "Будпартнерсервіс" (Орендар) укладено договір оренди землі № 6726, на умовах якого Орендодавець надав, а Орендар прийняв у строкове платне користування земельні ділянки для будівництва житлового мікрорайону, знаходиться у м. Чернівцях на вул. Коломийський (а.с. 26-27).

9. 31.10.2018 р. між Чернівецькою міською радою та ТОВ "Будпартнерсервіс" укладено додатковий договір № 4/6726 до договору оренди землі від 06.09.2010 р. № 6726 (а.с. 28).

10. Згідно пункту 1.1. додаткового договору № 4/6726 від 31.10.2018 р. на підставі рішення Чернівецької міської ради VII скликання від 04.09.2018 р. № 1418 Орендодавець (Чернівецька міська рада) надав, а Орендар (ТОВ "Будпартнерсервіс") прийняв у строкове платне користування земельні ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об'єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, які знаходяться у м. Чернівцях за адресами; №1 - бульвар Буковинського віча, 1, № 2 - бульвар Буковинського віча, 3; для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, які знаходяться у м. Чернівцях за адресами: № 3 - бульвар Буковинського віча, 4, № 4 - вулиця Науки, 14, № 5 - проспект Незалежності, 137-А.

11. В оренду надавались п'ять земельних ділянок, в тому числі земельна ділянка з реєстраційним номером 1702024573101, що розташована: Чернівецька обл., м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, земельна ділянка 3, загальною площею 0,6000 га, кадастровий номер земельної ділянки 7310136300:18:001:0055.

12. Згідно п. 3.1. додаткового договору № 4/6726 від 31.10.2018 р. строк оренди діє до 01.10.2042 р. Крім того, положеннями п. 10.2 додаткового договору встановлено, що право на оренду земельної ділянки при реорганізації юридичної особи - Орендаря переходить до її правонаступника.

13. Згідно із Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, за ТОВ "Будпартнерсервіс" (код ЄДРПОУ 35158171) зареєстровано право оренди земельної ділянки, загальною площею 0,6000 га, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об'єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури з реєстраційним номером 1702024573101, що розташована: Чернівецька обл., м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, земельна ділянка 3, кадастровий номер земельної ділянки 7310136300:18:001:0055. Орендодавець: Територіальна громада м. Чернівці в особі Чернівецької міської ради (а.с. 30).

14. У відповідності до Статуту обслуговуючого кооперативу житлово-будівельний кооператив "Будпартнерсервіс 2", затвердженого загальними зборами членів обслуговуючого кооперативу житлово-будівельний кооператив "Будпартнерсервіс" у формі протоколу Загальних Зборів членів ОК "ЖБК "Будпартнерсервіс" від 01.10.2019 р. № 5-19, обслуговуючий кооператив житлово-будівельний кооператив "Будпартнерсервіс-2" створений в результаті поділу та є правонаступником ЖБК "Будпартнерсервіс" (код ЄДРПОУ 35158171) щодо майна, майнових та немайнових прав та обов'язків згідно розподільчого балансу, а також щодо майнових, речових прав та права оренди на земельну ділянку загальною площею 0,6000 га, кадастровий номер земельної ділянки 7310136300:18:001:0055, реєстраційний номер об'єкту нерухомості 1702024573101, що розташована: Чернівецька обл., м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об'єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (а.с. 15-17).

15. 01.10.2019 р. рішення Загальних зборів членів ОК "ЖБК "Будпартнерсервіс" (у формі протоколу № 5-19 від 01.10.2019 р.) затверджено розподільчий баланс та завершена процедура реорганізації чим в результаті створений шляхом поділу - ОК "ЖБК "Будпартнерсервіс 2". За результатами процедури реорганізації до новоствореної юридичної особи, а саме до обслуговуючого кооперативу житлово-будівельний кооператив "Будпартнерсервіс 2" перейшла частина майнових та немайнових прав і обов'язків у розрізі розподільчого балансу. У порядку правонаступництва частини майнових і немайнових прав та обов'язків ОК "ЖБК "Будпартнерсервіс" після поділу до обслуговуючого кооперативу житлово-будівельний кооператив "Будпартнерсервіс 2" перейшло, в тому числі, право оренди на земельну ділянку загальною площею 0,6000 га, кадастровий номер: 7310136300:18:001:0055, реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна 1702024573101 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, яка знаходиться в м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, 3, з цільовим призначенням - земля для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об'єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (код 02.10), яка згідно із додатковим договором до договору оренди землі № 4/6726 від 31.10.2018 р. укладеного між Чернівецькою міською радою та обслуговуючим кооперативом житлово-будівельний кооператив "Будпартнерсервіс" знаходиться в орендному користуванні ОК "ЖБК "Будпартнерсервіс" (а.с. 18 - 22, 23, 24 - 25).

16. Згідно акту прийому-передачі об'єкта оренди за додатковим договором № 4/6726 від 31.10.2018 р. до договору оренди від 01.10.2019 р., ОК "ЖБК "Будпартнерсервіс" передав на основі правонаступництва ОК "ЖБК "Будпартнерсервіс-2" об'єкт оренди, а саме земельну ділянку загальною площею 0,6000 га, кадастровий номер: 7310136300:18:001:0055, реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна 1702024573101 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, яка знаходиться в м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, 3, з цільовим призначенням - земля для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об'єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (код 02.10) (а.с. 31).

17. На підстав вказаних документів, позивач звернувся із заявою до відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно юридичного управління Чернівецької міської ради, яка прийнята 06.12.2019 р. за реєстраційним номером 37366798, про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо права оренди земельної ділянки з реєстраційним номером 1702024573101, що розташована: Чернівецька обл., м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, земельна ділянка 3, кадастровий номер земельної ділянки 7310136300:18:001:0055 в частині зміни відомостей про суб'єкта іншого речового права, а саме зміни найменування та ідентифікаційних даних Орендаря (а.с. 79, 115, 116).

18. 11.12.2019 р. державним реєстратором прав на нерухоме майно Шевчук Наталією Сергіївною прийнято рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 50151311 щодо права оренди земельної ділянки з реєстраційним номером 1702024573101, що розташована: Чернівецька обл., м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, земельна ділянка 3, кадастровий номер земельної ділянки 7310136300:18:001:0055 в частині зміни відомостей про суб'єкта іншого речового права, а саме зміни найменування та ідентифікаційних даних Орендаря. У зв'язку із тим, що заявником не подано договір оренди земельної ділянки, який укладений між Чернівецькою міською радою та безпосередньо Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Будпартнерсервіс 2", так як власником даної земельної ділянки є Територіальна громада м. Чернівці в особі Чернівецької міської ради (а.с. 32, 121).

19. Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач звернувся із скаргою до Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області про скасування рішення державного реєстратора Шевчук Н.С. про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 50151311 від 11.12.2019 р. (а.с. 33-35). В подальшому скарга була скерована для розгляду до Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ).

20. Південно-західним міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції України (м. Івано-Франківськ) у формі наказу від 14.01.2020 р. № 21/4 прийнято рішення про відмову у задоволенні скарги ОК "ЖБК "Будпартнерсервіс 2" від 28.12.2019 р. № б/н щодо оскарження рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 11.12.2019 р. № 50151311 державного реєстратора прав на нерухоме майно юридичного управління Чернівецької міської ради Шевчук Н.С. Підстава: висновок Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) № 21/4 від 14.01.2020 р. (а.с. 36 - 41).

21. 22.01.2020 р. державним реєстратором прав на нерухоме майно юридичного .управління Чернівецької міської ради Шевчук Наталією Сергіївною прийнято рішення № 50764677 про відмову у державній реєстрації іншого речового майна, права оренди земельної ділянки з реєстраційним номером 1702024573101, що розташована: Чернівецька обл., м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, земельна ділянка 3, кадастровий номер земельної ділянки 7310136300:18:001:0055 за суб'єктом ОК "ЖБК "Будпартнерсервіс 2" (код ЄДРПОУ 35158171), оскільки після завершення 30 робочих днів з моменту отримання рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не були усунуті обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, а саме не подано договір оренди земельної ділянки, який укладений між Чернівецькою міською радою та безпосередньо Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Будпартнерсервіс-2", так як власником даної земельної ділянки є Територіальна громада м. Чернівці в особі Чернівецької міської ради (а.с. 48).

22. Не погоджуючись із рішенням державного реєстратора про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 50764677 від 22.01.2020 р., позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

ІІІ. ДОВОДИ СТОРІН

23. Відділ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно юридичного управління Чернівецької міської в обґрунтування заперечень вказував, що спірна земельна ділянка є комунальною власністю територіальної громади м. Чернівці в особі Чернівецької міської ради.

24. Відповідач також вказував, що у зв'язку із тим, що заявником не подано договір оренди земельної ділянки, який укладений між Чернівецькою міською радою та безпосередньо Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Будпартнерсервіс 2", так як власником даної земельної ділянки є Територіальна громада м. Чернівці в особі Чернівецької міської ради, йому законно відмовлено в здійсненні державної реєстрації прав та їх обтяжень, щодо права оренди земельної ділянки з реєстраційним номером 1702024573101, що розташована: Чернівецька обл., м. Чернівці, бульвар Буковинського віча, земельна ділянка 3, кадастровий номер земельної ділянки 7310136300:18:001:0055 в частині зміни відомостей про суб'єкта іншого речового права, а саме зміни найменування та ідентифікаційних даних Орендаря.

25. Чернівецька міська рада (далі - третя особа) вказала, що міською радою не приймалось жодних рішень щодо передачі в оренду ОК "ЖБК "Будпартнерсервіс 2" земельної ділянки площею 0,6000 га з кадастровим номером 7310136300:18:001:0055.

26. Апелянт зазначив, що висновок суду першої інстанції про те, що спір має приватно-правовий характер на основі нібито наявності порушеного права на оренду земельної ділянки не відповідає обставинам справи та наявними в ній матеріалами справи.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

27. Конституція України.

28. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 р.

ІV. ОЦІНКА АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ

29. Положеннями ст. 124 Конституції України закріплено, що правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.

30. Частиною 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 р. (далі - Конвенція), яка з огляду на приписи ч. 1 ст. 9 Конституції України є частиною національного законодавства, встановлено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

31. Поняття "суд, встановлений законом" включає в себе, зокрема, таку складову, як дотримання усіх правил юрисдикції та підсудності.

32. Судова юрисдикція - це інститут права, який покликаний розмежувати компетенцію як різних ланок судової системи, так і різних видів судочинства - цивільного, кримінального, господарського та адміністративного.

33. Важливість визначення юрисдикції підтверджується як закріпленням у Конституції України принципу верховенства права, окремими елементами якого є законність, правова визначеність та доступ до правосуддя, так і прецедентною практикою Європейського суду з прав людини.

34. Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, в якому розглядається визначена категорія справ.

35. Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб'єктний склад спірних правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.

36. Згідно із ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

37. На підставі п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України суб'єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг

38. Пунктом 1 ч. 1 ст. 19 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом установлено інший порядок судового провадження.

39. Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

40. Публічно-правовий спір має особливий суб'єктний склад. Участь суб'єкта владних повноважень є обов'язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама собою участь у спорі суб'єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.

41. Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

42. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

43. Разом з тим приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу (як правило майнового) конкретного суб'єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб'єктів владних повноважень.

44. Правовідносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються, зокрема, приписами Земельного Кодексу України (далі - ЗК України, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), а також прийнятими відповідно до нього нормативно-правовими актами.

45. Частиною 1 ст. 3 ЗК України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

46. Відповідно до статті 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та

державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти

нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

47. За приписами ч. ч 1.2 ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

48. Відповідно до ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

49. Згідно ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

50. Положенням ч.1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

51. Статтею 8-1 Закону України Про оренду землі від 06.10.1998 р. № 161-XIV (далі - Закон № 161-XIV, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що право на оренду земельної ділянки державної або комунальної власності не може бути відчужено її орендарем іншим особам, внесено до статутного капіталу, передано у заставу, крім передбачених частиною другою цієї статті випадків.

52. Право на оренду земельної ділянки державної або комунальної власності, наданої для будівництва житлового будинку, може бути відчужене орендарем за згодою орендодавця у разі, якщо таке будівництво розпочате, на строк та на умовах, визначених первинним договором оренди, або якщо таке відчуження передбачено первинним договором оренди.

53. Орендар, що має намір відчужити право оренди земельної ділянки за згодою орендодавця, подає особисто або надсилає рекомендованим листом орендодавцеві відповідну заяву.

54. Орендодавець у місячний строк з дня отримання заяви письмово надає орендарю згоду на відчуження права оренди земельної ділянки або вмотивовану відмову в наданні такої згоди.

55. У разі якщо в установлений цією статтею строк орендодавець не надав згоди на відчуження права оренди земельної ділянки або вмотивованої відмови в її наданні, орендар може відчужувати право оренди земельної ділянки через десять робочих днів з дня закінчення цього строку.

56. Відчужене право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації у встановленому законодавством порядку.

57. Відповідач вказував, що заявником не подано договір оренди земельної ділянки, який укладений між Чернівецькою міською радою та безпосередньо Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Будпартнерсервіс 2", так як власником даної земельної ділянки є Територіальна громада м. Чернівці в особі Чернівецької міської ради.

58. Чернівецька міська рада в письмових поясненнях зазначила, що дійсно не приймалось жодних рішень щодо передачі в оренду апелянту земельної ділянки площею 0,6000 га з кадастровим номером 7310136300:18:001:0055.

59. Враховуючи встановлені по справі обставини, суд першої інстанції дійшов до правильного висновку, що цей спір подано апелянтом з метою поновлення прав у сфері земельних відносин. Зокрема, апелянт звернувся до суду з позовом на захист свого права оренди спірною земельною ділянкою, яка знаходиться у власності третьої особи - Чернівецької міської ради.

60. Крім того, вирішення спору про право оренди на спірну земельну ділянку, стосується прав третьої особи у справі, а саме Чернівецької міської ради.

61. З огляду на наведене, колегія суддів зазначає, що предметом судового розгляду в цій справі є не стільки рішення державного реєстратора як суб`єкта, наділеного владно-управлінськими функціями, скільки поновлення права користування позивача спірною земельною ділянкою, що свідчить про приватно - правовий, а не публічно-правовий характер спірних правовідносин. Участь державного реєстратора та відділу державної реєстрації речовий прав як відповідачів у спорі не змінює його приватноправового характеру.

62. Оскарження рішення про відмову у державній реєстрації права оренди на спірну земельну ділянку, а також позовна вимога позивача про зобов'язання відповідача повторно розглянути заяву про державну реєстрацію прав та їх обмежень щодо спірної земельної ділянки, є захистом прав апелянта на земельну ділянку від їх порушення іншою особою, за якою зареєстровано право власності щодо того ж самого нерухомого майна.

63. Оскільки, у цій справі існує невирішений спір про право, то оспорювання набуття особою цього права не може здійснюватися за правилами адміністративного судочинства у зв`язку з тим, що адміністративний суд позбавлений правових (законодавчих) можливостей установлювати (визнавати) належність права власності, володіння, користування на об`єкти нерухомого майна.

64. Отже, в даному випадку колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що існує спір про право, що виключає можливість розгляду даного спору за правилами адміністративного судочинства.

65. З огляду на те, що захисту у порядку адміністративного судочинства підлягають порушені права особи у публічно - правових відносинах, у яких відповідач реалізовує владні управлінські функції стосовно заявника, суд приходить до висновку, що даний спір не є публічно-правовим та не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

66. При цьому, визначальним принципом здійснення правосуддя в адміністративних справах є принцип офіційного з'ясування всіх обставин у справі з обов'язком суб'єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх дій, бездіяльності чи рішень, на відміну від визначального принципу цивільного судочинства, який полягає у змагальності сторін. Суд, який розглянув справу, не віднесену до його юрисдикції, не може вважатися "судом, встановленим законом" у розумінні пункту 1 статті 6 Конвенції.

67. Пунктом 1 ч. 1 ст. 238 КАС України передбачено, що суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

68. З огляду на вищезазначені обставини справи, колегія суддів дійшла висновку, що провадження у даній справі підлягало закриттю.

V. ВИСНОВКИ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ

69. Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

70. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

71. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

72. Зазначеним вимогам закону судове рішення відповідає.

73. Суд апеляційної інстанції визнає, що суд першої інстанції не допустив неправильного застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права при вирішенні даної справи та вважає, що суд повно встановив обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, та надав їм правову оцінку на підставі норм закону, що підлягали застосуванню до даних правовідносин.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "БУДПАРТНЕРСЕРВІС 2" залишити без задоволення, а ухвалу Чернівецького окружного адміністративного суду від 23 липня 2020 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 10 вересня 2020 року.

Головуючий Мацький Є.М. Судді Сушко О.О. Залімський І. Г.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.09.2020
Оприлюднено11.09.2020
Номер документу91443907
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —600/612/20-а

Постанова від 10.09.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Постанова від 10.09.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 26.08.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 26.08.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 23.07.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 22.06.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 22.06.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 01.06.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 15.05.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні