Постанова
від 21.07.2020 по справі 1.380.2019.004713
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 липня 2020 рокуЛьвівСправа № 1.380.2019.004713 пров. № А/857/4819/20

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Кузьмича С. М.,

суддів Глушка І.В., Улицького В.З.,

за участю секретаря Омеляновської Л.В.,

представника апелянта Мельник О.С.,

представника відповідача Сорока Н.Л.,

представників третьої особи Рожак М.Т., Храбатин А.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові справу за апеляційною скаргою Акціонерного товариства Укртрансгаз на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 11 лютого 2020 року (ухвалене головуючим - суддею Клименко О.М. у м. Львові о 16 год. 08 хв., повний текст судового рішення складено 21 лютого 2020 року) у справі № 1.380.2019.004713 за адміністративним позовом Акціонерного товариства Укртрансгаз до Департаменту екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Стрийнафтогаз про визнання протиправним та скасування висновку,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду із адміністративним позовом до відповідача про визнання протиправним та скасування висновку з оцінки впливу на довкілля планової діяльності Розширення меж спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовища, з подальшим видобутком газу та конденсату (промислова розробка родовища) Добрівлянського ГКР згідно зі спеціальним дозволом № 4748 від 12.04.2016 , виданий 22.08.2019 № 03.02-20195173638/2.

В обґрунтування позовних вимог вказує на те, що оскаржуваний висновок підлягає скасуванню через порушення процедури проведення оцінки впливу на довкілля (далі - ОВД), а саме порушення встановленого ст. 7 Закону України Про оцінку впливу на довкілля строку та передчасності видачі Висновку з оцінки впливу на довкілля та Звіту про громадське обговорення від 12.08.2019. Вважає, що ТОВ Стрийнафтогаз не забезпечив належного оприлюднення вказаних документів для ознайомлення та внесення відповідних пропозицій і зауважень громадськістю, чим було порушено ст. 4 Закону України Про оцінку впливу на довкілля . Зазначає про порушення відповідачем строку проведення громадських слухань, які повинні були відбутись не раніше десятого робочого дня - 01.08.2019, а відбулись на четвертий робочий день - 23.07.2019, що є порушенням пункту 9 Порядку проведення громадських слухань у процесі оцінки впливу на довкілля, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2017 № 989. Також зазначає про недостовірність інформації у Висновку з оцінки впливу на довкілля та неврахування пропозицій та зауважень громадськості у сфері оцінки впливу на довкілля. Позивач констатує, що ТОВ Стрийнафтогаз планувало розширити межі ділянки надр в межах гірничого відводу Стрийського виробничого управління підземного зберігання газу (ВУПЗГ) філії Оператор газосховищ України AT Укртрансгаз (в межах гірничих відводів Угерського та Більче-Волицько-Угерського підземних сховищ газу). Тобто, діяльність ТОВ Стрийнафтогаз на Черницькій площі буде проводитись безпосередньо в межах робочих свердловин підземних сховищ газу позивача.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 11.02.2020 в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Приймаючи оскаржене рішення суд першої інстанції виходив з того, що відсутні порушення відповідача при процедурі здійснення оцінки впливу на довкілля, а оскаржуваний висновок з ОВД є актом індивідуальної дії і стосується лише прав та обов`язків третьої особи, встановлює конкретні приписи, направлені до останньої та розрахований на одноразове застосування, є результатом правовідносин у сфері ОВД, який складено відповідно до положень національного законодавства України виключно між ТОВ Стрийнафтогаз та відповідачем, а тому право позивача не порушено в розумінні КАС України, що є самостійною підставою для відмови у задоволенні позову.

Вказане рішення в апеляційному порядку оскаржив позивач, у апеляційній скарзі покликається на те, що оскаржуване рішення винесене з порушенням норм процесуального та матеріального права, з неповним з`ясуванням обставин справи та є незаконним, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.

Зокрема в апеляційні скарзі зазначає, що під час процедури здійснення ОВД та відповідно, ухвалення відповідачем Висновку з ОВД були допущені грубі порушення чинного законодавства України, зокрема ч. 2 ст. 19 Конституції України, вимог ст. 2, 4, 7, 9, 11 Закону України Про оцінку впливу довкілля та Порядку проведення громадських слухань у процесі оцінки впливу на довкілля, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2017 № 989, а саме:

Висновок з ОВД та Звіт про громадське обговорення від 22.08.2019 є передчасним та виданими з порушенням встановленого законодавством України строку, а саме оприлюдненим на 24 робочий день громадського обговорення;

під час процедури не забезпечено належним чином гласності оцінки впливу на довкілля;

порушено строки проведення громадських слухань;

у Висновку з ОВД наявна недостовірна інформація;

неврахована думка громадськості (позивача) щодо планової діяльності ТОВ Стрийнафтогаз .

Третя особа скористалась своїм правом та подала відзив на апеляційну скаргу в якому покликається на те, що громадське обговорення планованої діяльності розпочалось 18.07.2019, з дня офіційного оприлюднення оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля та надання громадськості доступу до звіту з оцінки впливу на довкілля для ознайомлення в порядку, визначеному ст. 4 цього Закону, і тривало до 21.08.2019 - 25 робочих днів відповідно до частини 6 Закону України Про оцінку впливу на довкілля . Жодних пропозицій та зауважень від громадськості протягом визначеного строку не надходило.

ТОВ Стрийнафтогаз вказало, що всі вимоги, які передбачені статтею 5 Закону України Про оцінку впливу на довкілля щодо гласності процедури проведення оцінки впливу на довкілля ним дотримані.

Щодо порушення строків проведення громадських слухань, встановлених порядком проведення громадських слухань у процесі оцінки впливу на довкілля, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2017 № 989, зазначив, що громадські слухання проводились з 23.07.2019. Незважаючи на те, що громадські слухання розпочались раніше зазначеного в законодавстві терміну їх проведення, вважає, що основну мету проведення досягнуто.

Зазначає, що у звіті про оцінку впливу на довкілля, який внесений в єдиний реєстр з ОВД під №3195173638/14859 вказана вірна інформація щодо номерів газет Фортуна та "Гомін волі", де публіковано оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля, оприлюднені для ознайомлення та внесення відповідних пропозицій і зауважень громадськості з отриманням ст. 4 Закону України Про оцінку впливу на довкілля . Також дане оголошення було розміщене на дошках оголошень Добрівлянської та Добрянської сільської ради, що підтверджується зображеннями зробленими на фотоносіях та примірниками вказаних газет.

Щодо порушеного права позивача зазначив, що в позовній заяві АТ Укртрансгаз описує діяльність ТОВ Стрийнафтогаз на Чернецькій площі, проте дана процедура оцінки впливу на довкілля стосується здійснення діяльності на Добрівлянській площі.

У зв`язку з цим просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

В свою чергу, апелянт подав відповідь на відзив в якому спростовує обгрунтування третьої особи і покликається на обставини викладенні в апеляційній скарзі. У зв`язку з цим просить апеляційну скаргу задовольнити, а рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

Представник апелянта в судовому засіданні підтримав апеляційну скаргу та надав пояснення, просить апеляційну скаргу задовольнити, а рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.

В судовому засіданні представники відповідача та третьої особи заперечили щодо задоволення апеляційної скарги та надали пояснення. Просять апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, представників учасників справи, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити, а рішення суду першої інстанції - скасувати, з наступних підстав.

З матеріалів справи слідує, що у Єдиному реєстрі оцінки впливу на довкілля зареєстровано справу про оцінку впливу на довкілля планової діяльності ТОВ Стрийнафтогаз (код ЄДРПОУ 39454684) № 20195173638.

ТОВ Стрийнафтогаз подано повідомлення у засоби масової інформації не пізніше трьох робочих днів з дня їх подання уповноваженому територіальному органу, зокрема до газет Фортуна - 20.05.2019 та Гомін волі - 21.05.2019.

20.05.2019 TOB Стрийнафтогаз звернулось до голів Добрівлянської та Добрянської сільської ради з проханням розміщення повідомлення на дошках оголошень в сільських радах, що гарантує доведення інформації до мешканців відповідної адміністративно - територіальної одиниці на території якої планується діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля. Повідомлення було розміщене з 20.05.2019 до 14.06.2019.

Протягом 20 робочих днів з дня офіційного оприлюднення повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля зауважень та пропозицій уповноваженому територіальному органу від громадськості не надходило, що підтверджено листом від Департаменту екології природніх ресурсів Львівської обласної державної адміністрації від 19.06.2019 № 31-2446/0/2-19.

До подання оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля ТОВ Стрийнафтогаз з уповноваженим територіальним органом проводило консультації щодо місця та часу проведення громадських слухань з урахуванням можливості забезпечення присутності всіх потенційних учасників.

ТОВ Стрийнафтогаз 18.06.2019 уклало Договір з Департаментом екології та природніх ресурсів ОДА на проведення громадського обговорення, визначивши дату, місце і час проведення громадських слухань. Ознайомитись зі змістом звіту ОВД громадянам надавалась можливість з 12.07.2019 за адресами:

82463, вул. Івана Франка, буд. 1, с. Миртюки, Стрийський район, Львівська область , тел. (0342) 71-50-50, Товариство з обмеженою відповідальністю СТРИЙНАФТОГАЗ , контактна особа - ОСОБА_3 ;

82426, вул. Довга, 76 с. Добрівляни, Добрівлянської сільської ради у Стрийському районі Львівської області, тел.(03245) 5-24-30, контактна особа - ОСОБА_4 ;

82427, вул. Шевченка, 32, с. Добряни, Добрянської сільської ради у Стрийському районі Львівської області , тел.(03245) 6-95-00, контактна особа - ОСОБА_5 ;

а також під час громадських слухань та самостійно на сайті Міністерства екології та природних ресурсів України (Реєстр ОВД http://eia.menr.gov.ua/).

12.07.2019 ТОВ Стрийнафтогаз подало оголошення про початок громадського обговорення до засобів масової інформації, в яких було опубліковане дане оголошення, зокрема в газеті Фортуна та газеті Гомін волі , що підтверджуються копіями примірників вказаних газет.

З 12.07.2019 року на дошках оголошень органів місцевого самоврядування Добрівлянської та Добрянської сільської ради, де проводилась планована діяльність, було розміщене оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля, що підтверджується, зафіксованими на фотоносіях, зображеннями.

Громадське обговорення планованої діяльності розпочалось 18.07.2019 з дня офіційного оприлюднення оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля та надання громадськості доступу до звіту з оцінки впливу на довкілля для ознайомлення і тривало до 21.08.2019. Жодних пропозицій та зауважень від громадськості протягом визначеного строку не надходило.

За результатами оцінки впливу на довкілля планової діяльності ТОВ Стрийнафтогаз 22.08.2019 року Департаментом екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації прийнято Висновок оцінки впливу на довкілля планованої діяльності Розширення меж спеціального дозволу на користування надрами з метою теологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовища, з подальшим видобутком газу та конденсату (промислова розробка родовища) Добрівлянського ГКР згідно зі спеціальним дозволом № 4748 від 12.04.2016 за № 03.02-20195173638/2.

Позивач вважаючи прийнятий висновок протиправним звернувся до суду з відповідними позовними вимогами.

Проаналізувавши матеріали справи та законодавчі положення, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про помилкове застосування норм матеріального права, неповного з`ясування обставин справи та невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи з огляду на наступне.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади оцінки впливу на довкілля, спрямованої на запобігання шкоді довкіллю, забезпечення екологічної безпеки, охорони довкілля, раціонального використання і відтворення природних ресурсів, у процесі прийняття рішень про провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля, з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів встановлює Закон України Про оцінку впливу на довкілля № 2059-VIII (далі - Закон України № 2059-VIII).

За визначенням ст. 1 Закону України № 2059-VIII вплив на довкілля (далі - вплив) - будь-які наслідки планованої діяльності для довкілля, в тому числі наслідки для безпечності життєдіяльності людей та їхнього здоров`я, флори, фауни, біорізноманіття, ґрунту, повітря, води, клімату, ландшафту, природних територій та об`єктів, історичних пам`яток та інших матеріальних об`єктів чи для сукупності цих факторів, а також наслідки для об`єктів культурної спадщини чи соціально-економічних умов, які є результатом зміни цих факторів.

У цій же статті наведено визначення наступним термінам, які вживаються у Законі України № 2059-VIII, зокрема:

громадськість - одна чи більше фізичних або юридичних осіб, їх об`єднання, організації або групи;

планована діяльність - планована господарська діяльність, що включає будівництво, реконструкцію, технічне переоснащення, розширення, перепрофілювання, ліквідацію (демонтаж) об`єктів, інше втручання в природне середовище; планована діяльність не включає реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, розширення, перепрофілювання об`єктів, інші втручання в природне середовище, які не справляють значного впливу на довкілля відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України;

уповноважений територіальний орган - обласні, міські Київська та Севастопольська державні адміністрації (відповідний підрозділ з питань екології та природних ресурсів), орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань екології та природних ресурсів;

уповноважений центральний орган - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст. 2 Закону України № 2059-VIII оцінка впливу на довкілля - це процедура, що передбачає:

1) підготовку суб`єктом господарювання звіту з оцінки впливу на довкілля відповідно до статей 5, 6 та 14 цьогоЗакону;

2) проведення громадського обговорення відповідно до статей7, 8 та 14 цьогоЗакону;

3) аналіз уповноваженим органом відповідно достатті 9 цього Законуінформації, наданої у звіті з оцінки впливу на довкілля, будь-якої додаткової інформації, яку надає суб`єкт господарювання, а також інформації, отриманої від громадськості під час громадського обговорення, під час здійснення процедури оцінки транскордонного впливу, іншої інформації;

4) надання уповноваженим органом мотивованого висновку з оцінки впливу на довкілля, що враховує результати аналізу, передбаченого пунктом 3 цієї частини;

5) врахування висновку з оцінки впливу на довкілля у рішенні про провадження планованої діяльності відповідно достатті 11 цього Закону.

Оцінка впливу на довкілля здійснюється з дотриманням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, з урахуванням стану довкілля в місці, де планується провадити плановану діяльність, екологічних ризиків і прогнозів, перспектив соціально-економічного розвитку регіону, потужності та видів сукупного впливу (прямого та опосередкованого) на довкілля, у тому числі з урахуванням впливу наявних об`єктів, планованої діяльності та об`єктів, щодо яких отримано рішення про провадження планованої діяльності або розглядається питання про прийняття таких рішень.

Суб`єктами оцінки впливу на довкілля є суб`єкти господарювання, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, які є замовниками планованої діяльності і для цілей цього Закону прирівнюються до суб`єктів господарювання (далі - суб`єкт господарювання), уповноважений центральний орган, уповноважені територіальні органи, інші органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, громадськість, а у випадках, визначенихстаттею 14 цього Закону, - держава походження та зачеплена держава.

За приписами абз. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України № 2059-VIII встановлено, що здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.

Статтею 4 Закону України № 2059-VIII врегульовані питання гласності оцінки впливу на довкілля, яка встановлює, що у процесі оцінки впливу на довкілля забезпечується своєчасне, адекватне та ефективне інформування громадськості.

Повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля, інформація про висновок з оцінки впливу на довкілля та рішення про провадження планованої діяльності (із зазначенням органу, номера та дати їх прийняття) оприлюднюються шляхом розміщення на офіційному веб-сайті в мережі Інтернет уповноваженого територіального органу, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертоюстатті 5 цього Закону, - на офіційному веб-сайті уповноваженого центрального органу із зазначенням дати офіційного оприлюднення документа.

Повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля оприлюднюються суб`єктом господарювання не пізніше трьох робочих днів з дня їх подання уповноваженому територіальному органу, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертоюстатті 5 цього Закону, - уповноваженому центральному органу шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації (не менше двох), визначених суб`єктом господарювання, територія розповсюдження яких охоплює адміністративно-територіальні одиниці, які можуть зазнати впливу планованої діяльності, а також розміщуються на дошках оголошень органів місцевого самоврядування або в інших громадських місцях на території, де планується провадити плановану діяльність, або оприлюднюються в інший спосіб, що гарантує доведення інформації до відома мешканців відповідної адміністративно-територіальної одиниці, на території якої планується розміщення об`єкта, чи до відповідної територіальної громади, яка може зазнати впливу планованої діяльності, та інших зацікавлених осіб.

Уповноважений центральний орган веде Єдиний реєстр з оцінки впливу на довкілля. Інформація, внесена до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля, є відкритою, вільний доступ до неї забезпечується через мережу Інтернет. Порядок ведення Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля визначається Кабінетом Міністрів України (частини 1, 2, 3, 10 цієї статті).

Частиною 1 ст. 5 Закону України № 2059-VIII встановлено, що суб`єкт господарювання інформує уповноважений територіальний орган про намір провадити плановану діяльність та оцінку її впливу на довкілля шляхом подання повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, у письмовій формі (на паперових носіях) та в електронному вигляді за місцем провадження такої діяльності. Повідомлення може бути подано особисто заявником (його представником), надіслано засобами поштового зв`язку або в електронній формі із застосуванням засобів електронних комунікацій.

Повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, оприлюднюється уповноваженим територіальним органом, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертою цієї статті, - уповноваженим центральним органом у порядку та спосіб, визначеністаттею 4 цього Закону, протягом трьох робочих днів з дня надходження.

Повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, вноситься уповноваженим територіальним органом, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертою цієї статті, - уповноваженим центральним органом до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля протягом трьох робочих днів з дня надходження.

Разом з тим протягом 20 робочих днів з дня офіційного оприлюднення повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, громадськість може надати уповноваженому територіальному органу, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертою цієї статті, - уповноваженому центральному органу зауваження і пропозиції до планованої діяльності, обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля. У разі отримання зауважень і пропозицій громадськості відповідний уповноважений орган повідомляє про них суб`єкту господарювання та надає йому копії зауважень і пропозицій протягом трьох робочих днів з дня їх отримання.

Суб`єкт господарювання при підготовці звіту з оцінки впливу на довкілля враховує повністю, враховує частково або обґрунтовано відхиляє зауваження і пропозиції громадськості, надані в процесі громадського обговорення обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля (ч. 5-7, 10 ст. 5 Закону України № 2059-VIII).

Згідно з положеннями ст. 6 згаданого вище Закону (ч. 1-5, 8 цієї правової норми) суб`єкт господарювання забезпечує підготовку звіту з оцінки впливу на довкілля і несе відповідальність за достовірність наведеної у звіті інформації згідно з законодавством.

Звіт з оцінки впливу на довкілля включає, зокрема: опис місця провадження планованої діяльності; цілі планованої діяльності; опис характеристик діяльності протягом виконання підготовчих і будівельних робіт та провадження планованої діяльності, у тому числі (за потреби) роботи з демонтажу, та потреби (обмеження) у використанні земельних ділянок під час виконання підготовчих і будівельних робіт та провадження планованої діяльності; опис основних характеристик планованої діяльності (зокрема виробничих процесів), наприклад, виду і кількості матеріалів та природних ресурсів (води, земель, ґрунтів, біорізноманіття), які планується використовувати; оцінку за видами та кількістю очікуваних відходів, викидів (скидів), забруднення води, повітря, ґрунту та надр, шумового, вібраційного, світлового, теплового та радіаційного забруднення, а також випромінення, які виникають у результаті виконання підготовчих і будівельних робіт та провадження планованої діяльності; опис виправданих альтернатив (наприклад, географічного та/або технологічного характеру) планованої діяльності, основних причин обрання запропонованого варіанта з урахуванням екологічних наслідків; опис поточного стану довкілля (базовий сценарій) та опис його ймовірної зміни без здійснення планованої діяльності в межах того, наскільки природні зміни від базового сценарію можуть бути оцінені на основі доступної екологічної інформації та наукових знань; опис факторів довкілля, які ймовірно зазнають впливу з боку планованої діяльності та її альтернативних варіантів, у тому числі здоров`я населення, стан фауни, флори, біорізноманіття, землі (у тому числі вилучення земельних ділянок), ґрунтів, води, повітря, кліматичні фактори (у тому числі зміна клімату та викиди парникових газів), матеріальні об`єкти, включаючи архітектурну, археологічну та культурну спадщину, ландшафт, соціально-економічні умови та взаємозв`язки між цими факторами; опис і оцінку можливого впливу на довкілля планованої діяльності, зокрема величини та масштабів такого впливу (площа території та чисельність населення, які можуть зазнати впливу), характеру (за наявності - транскордонного), інтенсивності і складності, ймовірності, очікуваного початку, тривалості, частоти і невідворотності впливу (включаючи прямий і будь-який опосередкований, побічний, кумулятивний, транскордонний, короткостроковий, середньостроковий та довгостроковий, постійний і тимчасовий, позитивний і негативний вплив), зумовленого: виконанням підготовчих і будівельних робіт та провадженням планованої діяльності, включаючи (за потреби) роботи з демонтажу після завершення такої діяльності; використанням у процесі провадження планованої діяльності природних ресурсів, зокрема земель, ґрунтів, води та біорізноманіття; викидами та скидами забруднюючих речовин, шумовим, вібраційним, світловим, тепловим та радіаційним забрудненням, випроміненням та іншими факторами впливу, а також здійсненням операцій у сфері поводження з відходами; ризиками для здоров`я людей, об`єктів культурної спадщини та довкілля, у тому числі через можливість виникнення надзвичайних ситуацій; кумулятивним впливом інших наявних об`єктів, планованої діяльності та об`єктів, щодо яких отримано рішення про провадження планованої діяльності, з урахуванням усіх існуючих екологічних проблем, пов`язаних з територіями, які мають особливе природоохоронне значення, на які може поширитися вплив або на яких може здійснюватися використання природних ресурсів; впливом планованої діяльності на клімат, у тому числі характер і масштаби викидів парникових газів, та чутливістю діяльності до зміни клімату; технологією і речовинами, що використовуються; опис передбачених заходів, спрямованих на запобігання, відвернення, уникнення, зменшення, усунення значного негативного впливу на довкілля, у тому числі (за можливості) компенсаційних заходів; опис очікуваного значного негативного впливу діяльності на довкілля, зумовленого вразливістю проекту до ризиків надзвичайних ситуацій, заходів запобігання чи пом`якшення впливу надзвичайних ситуацій на довкілля та заходів реагування на надзвичайні ситуації; визначення усіх труднощів (технічних недоліків, відсутності достатніх технічних засобів або знань), виявлених у процесі підготовки звіту з оцінки впливу на довкілля; усі зауваження і пропозиції, що надійшли до уповноваженого територіального органу, а у випадках, визначених ч. 3, 4 ст. 5 цього Закону, - до уповноваженого центрального органу після оприлюднення ними повідомлення про плановану діяльність, а також таблицю із зазначенням інформації про повне врахування, часткове врахування або обґрунтування відхилення отриманих під час громадського обговорення зауважень та пропозицій, що надійшли в порядку, передбаченому ч. 7 ст. 5 цього Закону.

Крім цього, суб`єкт господарювання подає звіт з оцінки впливу на довкілля та оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля в письмовій формі на паперових носіях та в електронному вигляді, а також визначену суб`єктом господарювання іншу додаткову інформацію, необхідну для розгляду звіту, за місцем провадження планованої діяльності уповноваженому територіальному органу, а у випадках, визначених ч. 3, 4 ст. 5 цього Закону, - уповноваженому центральному органу.

Доступ громадськості до звіту з оцінки впливу на довкілля забезпечується в порядку, передбаченому ст. 4 цього Закону.

Водночас протягом трьох робочих днів з дня отримання уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених ч. 3, 4 ст. 5 цього Закону, - уповноважений центральний орган вносить звіт з оцінки впливу на довкілля до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля.

Звіт з оцінки впливу на довкілля підписується всіма його авторами (виконавцями) із зазначенням їхньої кваліфікації та зберігається в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля протягом усього часу провадження планованої діяльності, але не менш як п`ять років з дня отримання рішення про провадження планованої діяльності.

Відповідно до ст. 7 Закону України № 2059-VIII громадське обговорення у процесі оцінки впливу на довкілля проводиться з метою виявлення, збирання та врахування зауважень і пропозицій громадськості до планованої діяльності.

Громадськість має право подавати будь-які зауваження чи пропозиції, які, на її думку, стосуються планованої діяльності, без необхідності їх обґрунтування. Зауваження та пропозиції можуть подаватися в письмовій формі (у тому числі в електронному вигляді) та усно під час громадських слухань із занесенням до протоколу громадських слухань. Письмові зауваження і пропозиції подаються під час громадського обговорення протягом строків, визначених ч. 7 ст. 5 цього Закону та ч. 6 цієї статті.

Уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених ч. 3, 4 ст. 5 цього Закону, - уповноважений центральний орган зобов`язаний забезпечити громадське обговорення у процесі здійснення оцінки впливу на довкілля.

Громадське обговорення обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля, проводиться згідно із ст. 5 цього Закону.

Крім цього, громадське обговорення планованої діяльності після подання звіту з оцінки впливу на довкілля проводиться у формі громадських слухань та у формі надання письмових зауважень і пропозицій (у тому числі в електронному вигляді).

Громадське обговорення планованої діяльності після подання звіту з оцінки впливу на довкілля починається з дня офіційного оприлюднення оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля та надання громадськості доступу до звіту з оцінки впливу на довкілля для ознайомлення в порядку, визначеному ст. 4 цього Закону, і триває не менше 25 робочих днів і не більше 35 робочих днів. Усі пропозиції та зауваження громадськості, одержані протягом встановленого строку, підлягають обов`язковому розгляду уповноваженим територіальним органом, а у випадках, визначених ч. 3, 4 ст. 5 цього Закону, - уповноваженим центральним органом. Пропозиції, надані після встановленого строку, не розглядаються. У разі ненадання зауважень та пропозицій протягом визначеного строку вважається, що зауваження та пропозиції відсутні.

Уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених ч. 3, 4 ст. 5 цього Закону, - уповноважений центральний орган забезпечує підготовку звіту про громадське обговорення. Невід`ємною частиною звіту про громадське обговорення є відомості про оприлюднення інформації в порядку, визначеном ст. 4 цього Закону, та підтвердження такого оприлюднення, перелік матеріалів, наданих на розгляд громадськості, протоколи громадських слухань, усі отримані письмові зауваження і пропозиції громадськості, а також таблиця із зазначенням інформації про повне врахування, часткове врахування або обґрунтоване відхилення отриманих під час громадського обговорення зауважень та пропозицій. Звіт про громадське обговорення вноситься до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля не пізніше строку, визначеного ч. 7 ст. 9 цього Закону. Вимоги до змісту та форми звіту про громадське обговорення встановлюються уповноваженим центральним органом.

За правилами ч. 10 ст. 9 Закону України № 2059-VIII порядок передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та порядок фінансування оцінки впливу на довкілля затверджуються Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї правової норми Кабінет Міністрів України постановою від 13.12.2017 №1026 затвердив Порядок передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля (далі - Порядок № 1026).

Спірні правовідносини врегульовані Законом України від 06.09.2005 № 2806-IV Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності (далі - Закон України № 2806-IV) та Законом України Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності від 19.05.2011 № 3392-VI (далі - Закон України № 3392-VI).

Додатком до Закону України № 3392-VI є Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, до якого, як документ дозвільного характеру, включено, окрім інших, висновок з оцінки впливу на довкілля, передбачений Законом України № 2059-VIII.

Абзацом 10 ч. 1 ст. 4 Закону України № 2806-IVвизначено, що виключно законами, які регулюють відносини, пов`язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюються перелік та вимоги до документів, які суб`єкту господарювання необхідно подати для одержання документа дозвільного характеру.

В свою чергу, відповідно до п. 6, 7 Порядку № 1026 після подання повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, та підготовки звіту з оцінки впливу на довкілля суб`єкт господарювання подає уповноваженому територіальному органу, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертою статті 5 Закону, - уповноваженому центральному органу у форматі Adobe Portable Document Format (PDF) через електронний кабінет Реєстру та протягом трьох робочих днів з дня подання через електронний кабінет Реєстру у письмовій формі на паперових носіях - уповноваженому територіальному органу або уповноваженому центральному органу (за допомогою засобів поштового зв`язку поштовим відправленням з оголошеною цінністю з описом вкладення) такі документи для отримання висновку з оцінки впливу на довкілля: оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля за формою згідно з додатком 3; звіт з оцінки впливу на довкілля відповідно до вимог, наведених у додатку 4; відомості (документи, матеріали), що підтверджують факт та дату опублікування, розміщення або оприлюднення в інший спосіб суб`єктом господарювання повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, та оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля, якщо такі вже опубліковані, або договір з друкованими засобами масової інформації про опублікування таких документів, а також документ, що підтверджує внесення плати за проведення громадського обговорення. Суб`єкт господарювання має право подати уповноваженому центральному органу або уповноваженому територіальному органу будь-яку іншу додаткову інформацію, необхідну для розгляду звіту з оцінки впливу на довкілля.

До того ж, за приписами ч. 4 ст. 3 Закону України № 2059-VIII забороняється розпочинати провадження планованої діяльності, визначеної ч. 2, 3 цієї статті, без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності.

Частиною 1 ст. 11 Закону України № 2059-VIII визначено, що звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля подаються суб`єктом господарювання для отримання рішення органу державної влади або органу місцевого самоврядування про провадження планованої діяльності, яке є підставою для початку провадження цієї діяльності, встановлює (затверджує) параметри та умови провадження планованої діяльності і приймається у формі документа дозвільного характеру або іншого акта органу державної влади чи органу місцевого самоврядування у порядку, встановленому законодавством для відповідних рішень.

Відповідно до ч. 1 - 4, 8, 9 ст. 9 Закону України № 2059-VIII висновок з оцінки впливу на довкілля є обов`язковим для виконання. Екологічні умови провадження планованої діяльності, зазначені у ч. 5 цієї статті, є обов`язковими. Висновок з оцінки впливу на довкілля враховується при прийнятті рішення про провадження планованої діяльності та може бути підставою для відмови у видачі рішення про провадження планованої діяльності.

При підготовці висновку з оцінки впливу на довкілля уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених ч.. 3, 4 ст. 5 цього Закону, - уповноважений центральний орган розглядає та бере до уваги звіт з оцінки впливу на довкілля та звіт про громадське обговорення.

В описовій частині висновку з оцінки впливу на довкілля наводиться інформація про: 1) здійснену процедуру оцінки впливу на довкілля; 2) врахування звіту з оцінки впливу на довкілля; 3) враховані та відхилені зауваження та пропозиції, що надійшли під час громадського обговорення.

Оскарження в судовому порядку рішень, дій чи бездіяльності у процесі здійснення оцінки впливу на довкілля, унормовані ст. 12 Закону України № 2059-VIII, яка встановлює, що висновок з оцінки впливу на довкілля, інші рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади або органів місцевого самоврядування у процесі здійснення оцінки впливу на довкілля можуть бути оскаржені будь-якою фізичною чи юридичною особою в судовому порядку. Порушення процедури здійснення оцінки впливу на довкілля, безпідставне та необґрунтоване неврахування чи неналежне врахування результатів участі громадськості, інші порушення законодавства у сфері оцінки впливу на довкілля є підставами для скасування висновку з оцінки впливу на довкілля та рішення про провадження планованої діяльності в судовому порядку.

Відтак, керуючись наведеним вище, колегія суддів вважає за потрібне дослідити процедуру здійснення оцінки впливу на довкілля планової діяльності ТОВ Стрийнафтогаз за результатами, якої 22.08.2019 Департаментом екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації прийнято Висновок оцінки впливу на довкілля планованої діяльності Розширення меж спеціального дозволу на користування надрами з метою теологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовища, з подальшим видобутком газу та конденсату (промислова розробка родовища) Добрівлянського ГКР згідно зі спеціальним дозволом №4748 від 12.04.2016 року за №03.02- 20195173638/2 .

Так, матеріалами справи підтверджується, що на виконання вимог Закону України Про оцінку впливу на довкілля , повідомлення про планову діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, було оприлюднене шляхом:

опублікування в газеті Фортуна - 20.05.2019 та в газеті Гомін волі - 21.05.2019;

розміщення на дошках оголошень Добрівлянської та Добрянської сільської ради.

Протягом 20 робочих днів з дня офіційного оприлюднення повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля зауважень та пропозицій уповноваженому територіальному органу від громадськості не надходило, що підтверджено листом від Департаменту екології природніх ресурсів Львівської обласної державної адміністрації від 19.06.2019 № 31-2446/0/2-19.

До подання оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля ТОВ Стрийнафтогаз з уповноваженим територіальним органом проводило консультації щодо місця та часу проведення громадських слухань з урахуванням можливості забезпечення присутності всіх потенційних учасників.

В подальшому ТОВ Стрийнафтогаз 18.06.2019 уклало Договір з Департаментом екології та природніх ресурсів ОДА на проведення громадського обговорення, визначивши дату, місце і час проведення громадських слухань. Ознайомитись зі змістом звіту ОВД громадянам надавалась можливість з 12.07.2019 за адресами:

82463, вул. Івана Франка, буд. 1, с. Миртюки, Стрийський район, Львівська область , тел. (0342) 71-50-50, Товариство з обмеженою відповідальністю СТРИЙНАФТОГАЗ , контактна особа - ОСОБА_3 ;

82426, вул. Довга, 76 с. Добрівляни, Добрівлянської сільської ради у Стрийському районі Львівської області, тел.(03245) 5-24-30, контактна особа - ОСОБА_4 ;

82427, вул. Шевченка, 32, с. Добряни, Добрянської сільської ради у Стрийському районі Львівської області , тел.(03245) 6-95-00, контактна особа - ОСОБА_5 ;

а також під час громадських слухань та самостійно на сайті Міністерства екології та природних ресурсів України (Реєстр ОВД http://eia.menr.gov.ua/).

12.07.2019 ТОВ Стрийнафтогаз подало оголошення про початок громадського обговорення до засобів масової інформації, в яких було опубліковане дане оголошення, зокрема в газеті Фортуна та газеті Гомін волі , що підтверджуються копіями примірників вказаних газет.

З 12.07.2019 року на дошках оголошень органів місцевого самоврядування Добрівлянської та Добрянської сільської ради, де проводилась планована діяльність, було розміщене оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля, що підтверджується, зафіксованими на фотоносіях, зображеннями.

Громадське обговорення планованої діяльності розпочалось 18.07.2019 з дня офіційного оприлюднення оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля та надання громадськості доступу до звіту з оцінки впливу на довкілля для ознайомлення і тривало до 21.08.2019, тобто 35 днів, в межах строку встановленого ст. 7 Закону України № 2059-VIII. Жодних пропозицій та зауважень від громадськості протягом визначеного строку не надходило.

Відтак можна дійти висновку, що було дотримано процедура гласності проведення оцінки впливу на довкілля.

Щодо доводів апелянта про порушення встановленого законодавством строку та передчасності видачі Висновку з оцінки впливу на довкілля та Звіту про громадське обговорення від 22.08.2019 то колегія суддів з такими не погоджується з огляду на таке.

Відповідно до вимог ст. 7 Закону України № 2059, громадське обговорення у процесі оцінки впливу на довкілля проводиться з метою виявлення, збирання та врахування зауважень і пропозицій громадськості до планованої діяльності.

Згідно з ч. 2 даної статті, громадськість має право подавати будь-які зауваження чи пропозиції, які, на її думку, стосуються планованої діяльності, без необхідності їх обґрунтування. Зауваження та пропозиції можуть подаватися в письмовій формі (у тому числі в електронному вигляді) та усно під час громадських слухань із занесенням до протоколу громадських слухань. Письмові зауваження і пропозиції подаються під час громадського обговорення протягом строків, визначених частиною сьомою статті 5 цього Закону та частиною шостою цієї статті.

Відповідно до вимог ч. 6 ст. 7 Закону України № 2059, громадське обговорення планованої діяльності після подання звіту з оцінки впливу на довкілля починається з дня офіційного оприлюднення оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля та надання громадськості доступу до звіту з оцінки впливу на довкілля для ознайомлення в порядку, визначеному статтею 4 цього Закону, і триває не менше 25 робочих днів і не більше 35 робочих днів. Усі пропозиції та зауваження громадськості, одержані протягом встановленого строку, підлягають обов`язковому розгляду уповноваженим територіальним органом, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертою статті 5 цього Закону, - уповноваженим центральним органом. Пропозиції, надані після встановленого строку, не розглядаються. У разі ненадання зауважень та пропозицій протягом визначеного строку вважається, що зауваження та пропозиції відсутні.

Частиною 6 ст. 9 Закону України № 2059 встановлено, що висновок з оцінки впливу на довкілля надається суб`єкту господарювання безоплатно протягом 25 робочих днів з дня завершення громадського обговорення, а в разі здійснення процедури оцінки транскордонного впливу - з дня завершення цієї процедури та затвердження рішення про врахування результатів оцінки транскордонного впливу на довкілля. До висновку з оцінки впливу на довкілля додається звіт про громадське обговорення.

Відтак, як зазначив суд першої інстанції, законодавцем встановлено строк видачі Висновку з оцінки впливу на довкілля та Звіту про громадське обговорення - не менше 25 робочих днів і не більше 35 робочих днів з дня завершення громадського обговорення. Встановлений законодавством строк громадського обговорення - не менше 25 робочих днів з дня офіційного оприлюднення оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля та надання громадськості доступу до звіту з оцінки впливу на довкілля для ознайомлення. Громадське обговорення починається з дня офіційного оприлюднення оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля та надання громадськості доступу до звіту з оцінки впливу на довкілля для ознайомлення в порядку, визначеному статтею 4 Закону України № 2059, і триває не менше 25 робочих днів і не більше 35 робочих днів

Як встановлено судом та не заперечувалось представниками сторін під час судового розгляду, день офіційного оприлюднення оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля та надання громадськості доступу до звіту з оцінки впливу на довкілля для ознайомлення висвітлений на сайті Міністерства екології та природних ресурсів України в Єдиному реєстрі ОВД - 18.07.2019, а тому днем завершення громадського обговорення є 21.08.2019, а не 22.08.2019, як стверджує апелянт.

Так апелянт покликається на ст. 253 Цивільного кодексу України, якою встановлено, початок перебігу строку, а саме, що перебіг строку починається з наступною дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.

Однак на переконання суду, спеціальним законом, що регулює спірні правовідносини є Закон України № 2059, яким чітко встановлено, що обрахунок строку слід здійснювати з офіційного оприлюднення оголошення, а не з наступною дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.

Як слідує з матеріалів справи, Висновок з оцінки впливу на довкілля (№03.02-20195173638/2) та Звіт про громадське обговорення (№03.02-20195173638/1) видані 22.08.2019 (перший робочий день після завершення громадського обговорення), відтак доводи апелянта про необхідність здійснення обрахунку з наступного дня офіційного оприлюднення оголошення не ґрунтуються на наведених вище вимогах Закону України № 2059.

Відтак, як і зазначив суд першої інстанції, у відповідача були відсутні правові підстави, відповідно до вимог ч. 6 ст. 7 Закону України № 2059, для врахування листа АТ Укртрансгаз із пропозиціями, оскільки такий надійшов на адресу відповідача 22.08.2019 (що підтверджується відміткою про реєстрацію), в той же час, громадські обговорення були завершені саме 21.08.2019.

Щодо доводів апелянта про недостовірну інформацію у висновку з оцінки впливу на довкілля, то колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що у Висновку з оцінки впливу на довкілля № 03.02-20195173638/2 від 22.08.2019 допущено технічну описку в даті та номері газет, в яких розміщувалось оголошення про початок громадського обговорення звіту із оцінки з впливу на довкілля, яка по суті спростовується звітом про оцінку впливу на довкілля, оскільки цей звіт є невід`ємною частиною Висновку з оцінки впливу на довкілля, розміщеного в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля.

Так у звіті про оцінку впливу на довкілля який внесений в Єдиний реєстр з ОВД №03.02-20195173638/1 від 22.08.2019 вказана вірна інформація щодо номерів газет Фортуна та Гомін волі , де опубліковано оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля, оприлюднені для ознайомлення та внесення відповідних пропозицій і зауважень громадськості з дотриманням ст. 4 Закону України № 2059.

Разом з цим колегія суддів вважає, що відповідачем не в повній мірі було дотримано процедуру здійснення оцінки впливу на довкілля планової діяльності ТОВ Стрийнафтогаз за результатами, якої прийнято оскаржуваний Висновок, а саме в частині проведення громадських слухань встановлених Порядком проведення громадських слухань у процесі оцінки впливу на довкілля, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2017№ 989 (далі - Порядок № 989).

Так згідно з п. 9 Порядку № 989 проведення громадських слухань у процесі оцінки впливу на довкілля, громадські слухання проводяться не раніше ніж через десять робочих днів з дня оприлюднення уповноваженим центральним органом або уповноваженим територіальним органом оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля.

Оприлюднення уповноваженим територіальним органом оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля відбулося 18.07.2019 і внесене в Реєстр ОВД №20195173638/13406, в якому зазначено про проведення громадського слухання у термін менше 10 робочих днів, вказана обставина не заперечувалась сторонами.

В свою чергу в п. 5 Оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля зазначено, що громадські слухання відбудуться о 12:00 годині 23.07.2019 за адресою: 82426, Львівська обл., Стрийський районн., с. Добрівляни, вул. Довга, 117 (Народний Дім)

Відповідно до п. 5 Звіту про громадське обговорення зазначено, що громадське обговорення відбулось о 12:00 годині 23.07.2019 за адресою: 82426, Львівська області.\, Стрийський район., с. Добрівляни, вул. Довга, 117 (Народний Дім). Також у додатках до вказаного Звіту знаходиться Протокол громадських слухань від 23.07.2019, журнал (відомість) реєстрації учасників громадських слухань від 23.07.2019, журнал (відомість) реєстрації виступів учасників громадських слухань від 23.07.2019 та журнал (відомість) реєстрації письмових зауважень та пропозицій, що надійшли протягом громадських слухань.

З огляду на наведене вище, судом апеляційної інстанції встановлено, що відповідачем було порушено строк проведення громадських слухань, які повинні були відбутись не раніше десятого робочого дня, а відбулись 23.07.2019, що є порушенням п. 9 Порядку № 989 під час проведення громадських слухань у процесі оцінки впливу на довкілля.

Поряд з цим, суд апеляційної інстанції наголошує на тому, що таке порушення не може оцінюватись формальним, оскільки внаслідок допущення такого було значно скорочено термін проведення громадських слухань, що є порушенням Порядку № 989, а відтак відбулося порушення принципу гласності та відкритості згаданих процесів.

Крім цього колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов хибного висновку відмовляючи в задоволенні позову в частині порушеного права позивача з огляду на наступне.

Так зокрема суд першої інстанції зазначив, що порушене право позивач обґрунтовує тим, що ТОВ Стрийнафтогаз планувало розширити межі ділянки надр в межах гірничого відводу Стрийського виробничого управління підземного зберігання газу (ВУПЗГ) філії Оператор газосховищ України АТ Укртрансгаз (в межах гірничих відводів Угерського та Більче - Волицько - Угерського підземних сховищ газу), тобто, на думку позивача, діяльність ТОВ Стрийнафтогаз на Черницькій площі буде проводитись безпосередньо в межах робочих свердловин підземних сховищ газу позивача. З даного приводу, суд першої інстанції констатував, що дана процедура оцінки впливу на довкілля стосується здійснення діяльності на Добрівлянській площі.

Однак, АТ Укртрансгаз вважає, що суд першої інстанції прийшов до помилкових та необгрунтованих висновків з котрими погоджується колегія суддів.

Як зазначено в апеляційній скарзі АТ Укртрансгаз здійснює суспільно-важливу і стратегічну функцію по своєчасному й безперебійному забезпеченню суб`єктів господарювання та соціальної сфери України природним газом.

Апелянт, як правонаступник Дочірньої компанії Укртрансгаз Національної акціонерної компанії Нафтогаз України створений відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 24.07.1998 №1173 Про розмежування функцій з видобування, транспортування, зберігання і реалізації природного газу з метою здійснення господарської діяльності з транспортування та зберігання природного газу.

АТ Укртрансгаз є оператором газосховища та здійснює діяльність із зберігання (закачування, відбору) природного газу.

Відповідно до ст. 44 Закону України Про ринок природного газу оператор газосховища є відповідальним за надійну та безпечну експлуатацію, підтримання у належному стані та розвиток (включаючи нове будівництво та реконструкцію) одного або декількох газосховищ, якими він користується на законних підставах.

Апелянт відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 № 83 є підприємством, що має стратегічне значення для економіки і безпеки держави, яке здійснює забезпечення населення та промислових підприємств України природним газом, а також здійснює транзит природного газу до країн Європейського Союзу відповідно до міжнародних зобов`язань Держави в умовах вжиття Кабінетом Міністрів України надзвичайних заходів щодо недопущення зменшення обсягів транспортування природного газу.

Виходячи із змісту норм Законів України Про нафту і газ та Про ринок природного газу , постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 № 83 відносини з транспортування та зберігання природного газу є важливою та невід`ємною складовою нафтогазової галузі України. Належне функціонування нафтогазової галузі України є головною умовою забезпечення енергетичної безпеки України, що підкреслює загальнодержавне значення галузі

З набранням чинності Закону України № 2059 від 18.12.2017 у суб`єктів господарювання, які планують здійснювати видобування газу виникли зобов`язання щодо залучення громадськості (в тому числі юридичних осіб, які зацікавлені чи не зацікавлені у веденні діяльності) до діалогу.

Статтями 2 та 4 Закону України № 2059 встановлено процедурний порядок забезпечення гласності громадськості, зокрема: підготовку Звіту з ОВД, інформування громадськості через органи місцевої влади та пресу, проведення громадських обговорень.

Громадське обговорення у процесі оцінки впливу на довкілля проводиться з метою виявлення, збирання та врахування зауважень і пропозицій громадськості до планованої діяльності.

Згідно ч. 1 ст. 1 Закону України № 2059, громадськість - одна чи більше фізичних або юридичних осіб, їх об`єднання, організації або групи.

Відповідно до п. 3 глави 2 розділу І Кодексу газосховищ, затвердженого Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 30.09.2015 № 2495, AT Укртрансгаз в особі філії Оператор газосховищ України забезпечує надійну та безпечну експлуатацію, підтримання у належному технічному стані та розвиток (у тому числі нове будівництво та реконструкцію) одного або декількох газосховищ, якими він користується на законних підставах.

До одних з основних функцій оператора газосховищ (позивача) належать забезпечення ефективності функціонування газосховища та співпраці з іншими суб`єктами ринку природного газу з метою дотримання належних умов для ефективного та надійного функціонування газосховища (газосховищ) та інше.

ТОВ Стрийнафтогаз планувало розширити межі ділянки надр в межах гірничого відводу Стрийського виробничого управління підземного зберігання газу (ВУПЗГ) філії Оператор газосховищ України AT Укртрансгаз (в межах гірничих відводів Угерського та Більче - Волицько - Угерського підземних сховищ газу).

Тобто, як -зазначив представник апелянта, що діяльність ТОВ Стрийнафтогаз на Добрівлянській площі буде проводитись безпосередньо в межах робочих свердловин підземних сховищ газу AT Укртрансгаз .

AT Укртрансгаз в особі Філії Оператор газосховищ України довідавшись про вказані наміри ТОВ Стрийнафтогаз згідно з оприлюдненою в Реєстрі ОВД інформацією, опрацювавши матеріали та звіт з оцінки впливу на довкілля, керуючись нормами статті 7 Закону України № 2059, направило згаданим вище листом від 21.08.2019 № 5001ВИХ-19-1365 наступну пропозицію до Звіту про оцінку впливу на довкілля: 1.Здійснення контролю з боку Стрийського ВУПЗГ об`єктів ТОВ Стрийнафтогаз , які розташовані у 3 поясі зони санітарної охорони водозабору, що експлуатується Стрийським ВУПЗГ з встановленою періодичністю обходу 3 поясу СЗЗ Угерського водозабору експлуатаційним персоналом. Оскільки у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України № 2024 від 18 грудня 1998 року Про правовий режим зон санітарної охорони водних об`єктів забороняється закачування відпрацьованих (зворотних) вод у підземні горизонти з метою їх захоронення, підземного складування твердих відходів і розробки надр землі, що може призвести до забруднення водоносного горизонту, а також розміщення складів паливно-мастильних матеріалів, а також складів пестицидів і мінеральних добрив, накопичувачів промислових стічних вод, нафтопроводів та продуктопроводів, що створюють небезпеку хімічного забруднення підземних вод .

Враховуючи наведене вище, колегія суддів вважає, що надання громадськістю в особі АТ Укртрансгаз пропозицій і заперечень, в межах процедури обговорення Звіту з ОВД. могло б мати вплив на резолютивну частину висновку, відмову у видачі дозволу на провадження діяльності або встановлення обмежень щодо діяльності в частині виконання контролю (заходів) післяпроектного моніторингу.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законі інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акту чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Згідно ст. 12 Закону України № 2059-VIII висновок з оцінки впливу на довкілля, інші рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади або органів місцевого самоврядування у процесі здійснення оцінки впливу на довкілля можуть бути оскаржені будь-якою фізичною чи юридичною особою в судовому порядку.

Відтак порушення процедури здійснення оцінки впливу на довкілля, безпідставне та необґрунтоване неврахування чи неналежне врахування результатів участі громадськості, інші порушення законодавства у сфері оцінки впливу на довкілля є підставами для скасування висновку з оцінки впливу на довкілля в судовому порядку.

При цьому, колегія суддів враховує висновки Верховного Суду викладені у постанові від 04.12.2019 у справі №640/21828/18, де предметом оскарження був також виданий Товариству висновок з оцінки впливу на довкілля планової діяльності, і в якій Верховний Суд серед іншого також зазначив таке.

У розумінні ратифікованої Україною Конвенції про доступ до інформації, участь громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля зазначено, що Громадськість означає одну або більше фізичних чи юридичних осіб, їх не об`єднання, організації або групи, які діють згідно з національним законодавством або практикою; Зацікавлена громадськість означає громадськість, на яку справляє або може справити вплив процес прийняття рішень з питань, що стосуються навколишнього середовища, або яка має зацікавленість в цьому процесі; для цілей даного визначення недержавні організації, які сприяють охороні навколишнього середовища та відповідають вимогам національного законодавства, вважаються такими, що мають зацікавленість.

Оскільки судом встановлено недотримання процедури проведення громадських слухань, то є підстави вважати, що під час реалізації громадськістю, зокрема АТ Укртрансгаз , своїх інтересів відбулося з порушенням в результаті чого захист порушеного права позивач реалізував, шляхом звернення до суду відповідно до вимог ст. 12 Закону України № 2059.

Відтак, з огляду на встановлене, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування висновку з оцінки впливу на довкілля планової діяльності Розширення меж спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовища, з подальшим видобутком газу та конденсату (промислова розробка родовища) Добрівлянського ГКР згідно зі спеціальним дозволом № 4748 від 12.04.2016 , виданий 22.08.2019 № 03.02-20195173638/2, оскільки такий прийнято з порушенням процедури здійснення оцінки впливу на довкілля планової діяльності ТОВ Стрийнафтогаз , а надання АТ Укртрансгаз пропозицій і заперечень, в межах процедури обговорення Звіту з оцінки впливу на довкілля могло б мати вплив на оскаржуваний Висновок.

Відповідно до ст. 317 КАС України суд апеляційної інстанції скасовує судове рішення та ухвалює нове, коли має місце неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність таких обставин, невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи чи питання.

Зважаючи на викладене вище, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції було неправильно встановлено обставини справи та ухвалено судове рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, а тому апеляційну скаргу слід задовольнити і рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове, яким позов задовольнити.

Щодо розподілу судових витрат то суд зазначає наступне.

Частина 1 ст. 132 КАС України передбачає, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи вказане вище, витрати понесені позивачем під час розгляду справи, а саме судовий збір сплачений за подання позовної заяви та апеляційної скарги підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації.

Розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.

Як слідує з матеріалів справи, позивачем було сплачено судовий збір за подання позовної заяви в розмір 1921 грн (платіжне доручення № 11865 від 11.09.2019) та 2881 грн 50 коп. за подання апеляційної скарги (платіжне доручення № 2067 від 27.03.2020).

З урахуванням тієї обставини, що судом апеляційної інстанції скасовано рішення суду першої інстанції та прийнято нове рішення про задоволення адміністративного позову, колегія суддів дійшла висновку, що судові витрати необхідно присудити на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача, сплаченого за подання позовної заяви та апеляційної скарги, а саме в розмірі 4802 грн 50 коп.

Керуючись статтями 139, 229, 243, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Акціонерного товариства Укртрансгаз задовольнити.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 11 лютого 2020 року у справі № 1.380.2019.004713 скасувати та прийняту нове, яким позовні вимоги задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати Висновок з оцінки впливу на довкілля планової діяльності Розширення меж спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовища, з подальшим видобутком газу та конденсату (промислова розробка родовища) Добрівлянського ГКР згідно зі спеціальним дозволом № 4748 від 12.04.2016 , виданий 22 серпня 2019 року № 03.02-20195173638/2.

Стягнути з Департаменту екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації (79026, Львівська область, м. Львів, вул. Стрийська, 98, код ЄДРПОУ 38739037) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Акціонерного товариства Укртрансгаз (01021, м. Київ, вул. Кловський узвіз, 9/1, код ЄДРПОУ 30019801) 4801 (чотири тисячі вісімсот дві) гривні 50 копійок понесених судових витрат у вигляді судового збору за подання позовної заяви та апеляційної скарги.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.

Головуючий суддя С. М. Кузьмич судді І. В. Глушко В. З. Улицький Повне судове рішення складено 29 липня 2020 року

Дата ухвалення рішення21.07.2020
Оприлюднено29.07.2020
Номер документу90649179
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.004713

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 28.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 21.07.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 27.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 27.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Рішення від 11.02.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Клименко Оксана Миколаївна

Ухвала від 12.11.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Клименко Оксана Миколаївна

Ухвала від 04.10.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Клименко Оксана Миколаївна

Ухвала від 19.09.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Клименко Оксана Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні