Рішення
від 20.07.2020 по справі 628/3648/19
КУП'ЯНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №628/3648/19

Провадження №2/628/161/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

/повне /

20 липня 2020 року Куп`янський міськрайонний суд Харківської області

у складі: головуючого - судді Барабанової В.В.

за участю секретаря судового засідання Буткової В.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду в м. Куп`янську, Харківської області у порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, Сеньківської сільської ради Куп`янського району Харківської області про виділення в натурі земельної частки (паю), -

встановив:

ОСОБА_1 звернулася до суду з уточненим позовом, в якому просить зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області виділити в натурі (на місцевості) ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 , земельну ділянку у розмірі земельної частки (паю) площею 6,35 умовних кадастрових га із земель резервного фонду державної власності на території Сеньківської сільської ради Куп`янського району Харківської області.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на те, що рішенням Куп`янського міськрайонного суду Харківської області по справі №628/1048/19 від 18.07.2019 року за позовом ОСОБА_1 до Сеньківської сільської ради Куп`янського району Харківської області про встановлення факту, що має юридичне значення та визнання права власності на земельну частку (пай) вирішено встановити факт членства ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки м. Золоте Луганської області, яка зареєстрована і мешкає за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , в Колективному сільськогосподарському підприємстві Україна на час видачі 05.05.1997 року головою Сеньківської сільської ради Колективному сільськогосподарському підприємству Україна с. Сенькове Куп`янського району Харківської області, на підставі рішення XIV сесії XXI скликання Сеньківської сільської ради Державного акту на право колективної власності на землю серії ХР-19-00-000454. Визнано за ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки м. Золоте Луганської області, яка зареєстрована і мешкає за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , право на земельну частку (пай) члена КСП Україна с. Сенькове Куп`янського району Харківської області розміром 6,35 в умовних кадастрових гектарах без визначення цієї чаетки в натурі, вартістю 18874 грн..

З метою виділення земельної частки (паю) в натурі позивач звернулася до Сеньківської сільської ради Куп`янського району Харківської області із відповідною заявою.

Відповідно до рішення Сеньківської сільської ради Куп`янського району Харківської області від 21.11.2019 року відмовлено ОСОБА_1 про виділення в натурі земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю) із земель запасу та резервного фонду, що розташовані на території Сеньківської сільської ради на підставі рішення Куп`янського міськрайонного суду Харківської області по справі №628/1048/19 від 18.07.2019 року в зв`язку з тим, шо сільська рада не є розпорядником земель запасу та резерву за межами населених пунктів Сеньківської сільської ради, розпорядником є Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, також у зв`язку з відсутністю на даний час сформованих земельних ділянок комунальної власності Сеньківської сільської ради .

Окрім того, листом Сеньківської сільської ради №719 від 23.10.2019 року позивача повідомлено, що сільська рада не має можливості виконати рішення суду та реалізувати право позивача на земельну частку (пай), через відсутність необхідної для цього землі.

Відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Харківській області №П- 1191/0/11,1-1684/0/21-19 від 22.11.2019 року надано відмову у виділення в натурі (на місцевості) земельної ділянки, у зв`язку із відсутністю зазначення у рішенні суду за рахунок яких земель повинно бути реалізоване право позивача на земельну частку (пай). Рекомендовано звернутись за роз 'ясненням рішення суду.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06 вересня 2012 року №5245- VI внесено зміни до ЗК України, які набрали чинності з 01 січня 2013 року, цим Законом змінено суб`єктів розпорядження землями сільськогосподарського призначення та визначено, що такі повноваження перейшли до Держземагентства України, а згодом - до Держгеокадастру України.

Тобто законодавцем змінено компетенцію органів щодо розпорядження землями державної власності сільськогоснодарського призначення та передано такі функції Держгеокадастру України замість державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.

З огляду на викладене, належним суб`єктом, який наділений правом розпорядження державними землями запасу сільськогосподарського призначення, є ГУ Держгеокадастру у Харківській області.

Позивач вважає, що має право на відведення у власність земельної ділянки площею 6,35 га в натурі із земель запасу державної власності на території Сеньківської сільської ради Куп`янського району Харківської області, оскільки рішення суду про визнання права на земельну частку (пай) є документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), та документом при реалізації права вимоги на відведення земельної частки (паю) в натурі (на місцевості) відповідно до законодавства, - таке право повинно бути реалізовано відповідним державним органом.

Ухвалою суду від 05.12.2019 року у справі відкрито провадження і справа призначена до розгляду за правилами загального позовного провадження.

06.05.2020 року та 13.05.2020 року до суду від Головного управління Держгеокадастру у Харківської області надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просить відмовити в задовленні позову ОСОБА_1 в повному обсязі, посилаючись на те, що згідно рішення від Куп`янського міськрайонного суду Харківської області по справі №628/1048/19 від 18.07.2019 року, відповідачем по даній справі виступала саме Сеньківська сільська рада Куп`янського району Харківської області. Головне управління участі у даній справі не приймало.

22.11.2019 року Головним управлінням було надано ОСОБА_1 лист (відповідь) за № П-1191/0/11,1-1684/0/21-19, в якому зазначалось, що вищевказаним судовим рішенням не визначено, за рахунок яких земель повинно бути реалізовано право ОСОБА_1 на земельну частку (пай).

У зв`язку із викладеним, Головним управлінням ОСОБА_1 було запропоновано звернутися із заявою до суду для роз`яснення вказаного судового рішення.

Однак, не погоджуючись із вказаною відповіддю Головного управління ОСОБА_1 звернулася до суду з даним позовом.

При цьому відомості про роз`яснення рішення Куп`янського міськрайонного суду Харківської області по справі № 628/1048/19 від 18.07.2019 р. в матеріалах цієї судової справи, які надійшли до Головного управління, на даний час відсутні.

В той же час, як зазначив позивач у позові, Головне управління фактично відмовило позивачу у задоволенні його заяви. Тобто позивач фактично із вказаним листом (відповіддю) не погодився.

Одночасно зазначаємо, що лист (відповідь) Головного управління за № П-1191/0/11,1-1684/0/21-19 ОСОБА_1 на даний час не оскаржено, не скасовано.

Крім того, позивачем у позові не зазначено, яку норму та якого закону було порушено Головним управлінням, а також не обґрунтовано належні підстави, з яких саме Головне управління повинно бути відповідачем по даній справі. Так як позивач ставить питання про вчинення певних дій, що ґрунтуються на реалізації владно-розпорядчих функцій, відповідно до закону, та які відповідно повинні розглядатися у відповідності до порядку, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України.

Також позовні вимоги даним позовом пред`явлені лише до Головного управління, хоча в якості відповідачів по справі визначено одразу два відповідачі - Головне управління Держгеокадастру у Харківській області та Сеньківська сільська рада Куп`янського району Харківської області.

В той же час позовних вимог до Сеньківської сільської ради Куп`янського району Харківської області ОСОБА_1 не пред`явлено, чим фактично порушені вимоги ЦПК України щодо оформлення позовної заяви згідно зі ст. 175 цього кодексу.

Також з метою з`ясування фактичних обставин справи Головним управлінням було направлено відповідний запит до Міськрайонного управління у Куп`янському районі та м. Куп`янську Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (далі - Міськрайонне управління).

Листом № 348/423-20-0.23,03 від 23.03.2020 р. Міськрайонним управлінням було зокрема повідомлено про те, що відповідно до рішення голови Сеньківської сільської Ради народних депутатів восьмої сесії XXII скликання від 25.04.1997 Про зміну площі резервного фонду земель сільської Ради народних депутатів площа земель державного резервного фонду становить 740 га сільськогосподарських угідь. Крім того, за інформацією Міськрайонного управління, станом на час надання вказаного листа наявні землі державної форми власності, не надані у власність чи користування (землі державного резервного фонду), загальною площею 169,9668 га сільськогосподарських угідь, в т.ч.: рілля - 26,5593 га, сіножаті - 58,1067 га, пасовища - 85,3008 га.

Відповідно до копії рішення восьмої сесії XXII скликання Сеньківської сільської ради народних депутатів від 25.04.1997 р. Про зміну площі резервного фонду земель сільської Ради народних депутатів зазначено: розглянувши клопотання правління КСП Україна та рішення загальних зборів КСП Україна від 17.04.1997 р. про зміну площу резервного фонду земель сільської Ради народних депутатів, в зв`язку з розпаюванням земель КСП між членами КСП, сільська Рада народних депутатів, згідно статті 5 Земельного Кодексу України - вирішила створити резервний фонд земель в розмірі 25% всіх сільськогосподарських угідь, площею 740 га .

У зв`язку із викладеним, відповідач звертає увагу суду на те, що відповідно до Практики розгляду судами земельних спорів Судової палати у цивільних справах Верховного суду України, прийнятої 01.09.2003 р., місцева рада є розпорядником резервного фонду, який нею створювався під час передачі землі у колективну власність.

З урахуванням вищевикладеного, твердження позивача про те, що Сеньківська сільська рада Куп`янського району Харківської області не є розпорядником резервного фонду земель колишнього КСП Україна та відсутність останніх на даний час такими, що не відповідають дійсним обставинам справи та не підтверджені належними та достатніми доказами.

ЗУ Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) врегульовано процедуру виділення земельних часток (паїв) та перелік органів, до повноважень яких відноситься виділення останніх.

Таким чином, позивачем у позові не зазначено, яку норму та якого закон порушено Головним управлінням, а посилання на ст. 118 Земельного кодексу України в обгрунтування заявлених вимог, яку нібито порушено останнім, є необгрунтованим та безпідставним.

Відповідно до статті З ЗУ Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) підставами для виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради.

Сільські, селищні, міські ради в межах їх повноважень щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) серед іншого розглядають заяви власників земельних часток (паїв) щодо виділення їм в натурі (на місцевості) земельних ділянок; приймають рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості); уточняють місце розташування, межі і площі сільськогосподарських угідь, які підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв) тощо.

Слід зазначити, що Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності внесено зміни до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України та із 01.01.2013 року центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Відповідно до п. З Положення про Головне управління Держгеокадастру у Харківській області завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території Харківської області.

Згідно з п. 13 Положення про Головне управління, до компетенції останнього належить розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Харківської області.

На підставі наведенного, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області відповідно до статті 122 Земельного кодексу України з 01.01.2013 наділене повноваженнями з передачі у власність або в користування для всіх потреб, земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах області.

У відповідності до вимог чинного законодавства Головне управління Держгеокадастру у Харківській області не наділено повноваженнями щодо розпорядження землями колективної власності.

Таким чином, виконання рішення Куп`янського міськрайонного суду Харківської області у справі № 628/1048/19 від 18.07.2019 р., яким за ОСОБА_1 зокрема визнано право на земельну частку (пай) члена КСП Україна с. Сеньково Куп`янського району Харківської області розміром 6,35 в умовних кадастрових гектарах без визначення цієї частки в натурі, вартістю 18874 грн., не може бути покладено на Головне управління, оскільки останнє не є розпорядником земель колективної власності КСП Україна . До того ж відповідачем по справі № 628/1048/19 була саме Сеньківська сільська рада Куп`янського району Харківської області, яка до того ж відповідно до змісту мотивувальної частини вказаного рішення суду проти позову ОСОБА_1 не заперечувала.

З урахуванням вищевикладеного, представник Головне управління Держгеокадастру у Харківській області вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 є необгрунтованими, безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню.

Позивач ОСОБА_1 у судове засідання не з`явилася, надавши до суду письмову заяву про розгляд справи без її участі. Уточнені позовні вимоги підтримує у повному обсязі, які просить суд задовольнити.

Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Харківської області у судове засідання не з`явився, в матеріалах спави містяться письмові клопотання про розгляд справи без участі представника, та з урахуванням правової позиції, викладеної у письмовому відзиві на позовну заяву.

Представник відповідача Сеньківської сільської ради Куп`янського району Харківської області у судове засідання не з`явився, про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причину неявки до суду не повідомив, відзиву на позовну заяву та заяви про розгляд справи за його відсутності не надав, поважності неявки не убачається, узв`язку з чим, суд вважає можливим розглянути справу за відсутності відповідача та постановити рішення на підставі наявних у справі доказів.

Перевіривши письмові докази по справі, судом встановлені такі факти та відповідні їм правовідносини.

Частиною 1 ст.2 ЦПК України передбачено, що завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Ч.1 ст.16 ЦК України передбачає, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Відповідно до ч.1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Згідно ч.ч. 1-4 ст.12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 152 ЗК України - держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом застосування передбачених законом способів.

Згідно до ст. 2 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) - одним з документів, що посвідчують право на земельну частку (пай) є рішення суду про визнання права на земельну частку (пай).

Судом встановлено та підтверджено наявними у справі доказами, що рішенням Куп`янського міськрайонного суду Харківської області по справі №628/1048/19 від 18.07.2019 року позов ОСОБА_1 до Сеньківської сільської ради Куп`янського району Харківської області про встановлення факту, що має юридичне значення та визнання права власності на земельну частку (пай) - задоволено у повному обсязі, та ухвалено Встановити факт членства ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки м. Золоте Луганської області, яка зареєстрована і мешкає за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , в Колективному сільськогосподарському підприємстві Україна на час видачі 05 травня 1997 року головою Сеньківської сільської ради Колективному сільськогосподарському підприємству Україна с. Сенькове Куп`янського району Харківської області, на підставі рішення ХІV сесії ХХІ скликання Сеньківської сільської ради Державного акту на право колективної власності на землю серії ХР-19-00-000454. Визнати за ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки м. Золоте, Луганської області, яка зареєстрована і мешкає за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , право на земельну частку (пай) члена КСП Україна с. Сенькове Куп`янського району Харківської області, розміром 6,35 в умовних кадастрових гектарах без визначення цієї частки в натурі, вартістю 18874 грн. . Дане рішення набрало законної сили. (а.с. 11-13)

Згідно рішеннямСеньківської сільської ради Куп`янського району Харківської області від 21.11.2019 року (а.с. 13) відмовлено ОСОБА_1 про виділення в натурі земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю) із земель запасу та резервного фонду, що розташовані на території Сеньківської сільської ради на підставі рішення Куп`янського міськрайонного суду Харківської області по справі №628/1048/19 від 18.07.2019 року в зв`язку з тим, шо сільська рада не є розпорядником земель запасу та резерву за межами населених пунктів Сеньківської сільської ради, розпорядником є Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, також у зв`язку з відсутністю на даний час сформованих земельних ділянок комунальної власності Сеньківської сільської ради .

Відповідно до листа Сеньківської сільської ради Куп`янського району Харківської області за №719 від 23.10.2019 року (а.с. 14) ОСОБА_1 повідомлено, що сільська рада не має можливості виконати рішення Куп`янського міськрайонного суду Харківської області по справі №628/1048/19 від 18.07.2019 року та реалізувати її право на земельну частку (пай), оскільки даним рішенням встановлено право ОСОБА_1 на земельну частку (пай), але даним рішенням не встановлено з яких саме земель. На даний час в сільській раді немає таких земельних ділянок.

Листом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області №П- 1191/0/11,1-1684/0/21-19 від 22.11.2019 року (а.с. 15) на звернення ОСОБА_1 від 09.11.2019 року стосовно виділення в натурі (на місцевості) земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю) площею 6,35 умовних кадастрових гектарів із земель резервного фондк (запасу), що розташовані на території Сеньківської сільської ради Куп`янського району Харківської області, їй було відмовлено у виділення в натурі (на місцевості) земельної ділянки, у зв`язку із відсутністю зазначення у рішенні суду за рахунок яких земель повинно бути реалізоване право позивача на земельну частку (пай). Рекомендовано звернутись за роз 'ясненням рішення суду.

Як убачається з листа Міськрайонного управління у Куп`янському районі та м. Куп`янську Ведут Н. (а.с. 70) повідомлено зокрема про те, що: державний акт на право колективної власності на землю серія ХР № 19-00-000454, виданий колишньому колективному сільськогосподарському підприємству Україна відповідно до рішення XIV сесії XXI скликання Сеньківської сільської Ради народних депутатів від 05.10.1995, зареєстровано в Книзі записів (реєстрації) державних актів на право колективної власності на землю на території Куп`янського району Харківської області від 16.04 1997 за №6; відповідно до рішення голови Сеньківської сільської Ради народних депутатів восьмої сесії XXII скликання від 25.04.1997 Про зміну площі резервного фонду земель сільської Ради народних депутатів площа земель державного резервного фонду становить 740 га сільськогосподарських угідь; станом на час надання вказаного листа наявні землі державної форми власності, не надані у власність чи користування (землі державного резервного фонду), загальною площею 169,9668 га сільськогосподарських угідь, в т.ч.: рілля - 26,5593 га, сіножаті - 58,1067 га, пасовища - 85,3008 га..

Відповідно до рішення восьмої сесії XXII скликання Сеньківської сільської ради народних депутатів від 25.04.1997 р. Про зміну площі резервного фонду земель сільської Ради народних депутатів зазначено: розглянувши клопотання правління КСП Україна та рішення загальних зборів КСП Україна від 17.04.1997 р. про зміну площу резервного фонду земель сільської Ради народних депутатів, в зв`язку з розпаюванням земель КСП між членами КСП, сільська Рада народних депутатів, згідно статті 5 Земельного Кодексу України - вирішила створити резервний фонд земель в розмірі 25% всіх сільськогосподарських угідь, площею 740 га . (а.с. 71)

Так, зі змісту листа Сеньківської сільської ради Куп`янського району Харківської області за №344 від 02.07.2020 року (а.с. 103) убачається, що згідно Поекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) із земель реформованого КСП України за межами населених пунктів Сеньківської сільської ради Куп`янського району Харківської області є одна вільна не сформована земельна ділянка в К-19 площею 7.80 га (дана земельна ділянка приблизно на протязі 20 років ніким не використовується).

Також за Сеньківською сільською радою 15.01.2020 року зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 6323786500:04:000:0121 площею 5.0265 га на підставі рішення суду (відумерла спадщина) 628/3292/18, 05.12.2018 року видавник: Куп`янський міськрайонний суд Харківської області; рішення органу місцевого самоврядування виданий 23.09.2019; видавник Сеньківська сільська рада; ухвала 628/3292/18, виданий 27.02.2019 року видавник: Куп`янський міськрайонний суд Харківської області. За Сеньківською сільською радою 15.01.2020 року зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 6323786500:04:000:0120 площею 4.7031 га на підставі рішення суду (відумерла спадщина) 628/3293/18, виданий 17.12.2018, видавник: Куп`янський міськрайонний суд Харківської області; рішення органу місцевого самоврядування виданий 23.09.2019; видавник Сеньківська сільська рада; ухвала 628/3292/18, виданий 26.02.2019, видавник: Куп`янський міськрайонний суд Харківської області.

Відповідно до ст.3 ЗУ Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради. Особи, власники сертифікатів на право на земельну частку (пай), які виявили бажання одержати належну їм земельну частку (пай) в натурі (на місцевості), подають до відповідної сільської, селищної, міської ради заяву про виділення їм земельної частки (паю) в натурі (на місцевості). Земельна частка (пай) виділяється її власнику в натурі (на місцевості), як правило, однією земельною ділянкою. За бажанням власника земельної частки (паю) йому можуть бути виділені в натурі (на місцевості) дві земельні ділянки з різним складом сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сінокоси або пасовища).

Як роз`яснено у пункті 24 постанови Пленуму Верховного Суду України від 16 квітня 2004 року № 7 Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ , член колективного сільськогосподарського підприємства (далі - КСП), включений до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю, набуває права на земельну частку (пай) з дня видачі цього акта, і в разі його смерті успадкування права на земельний пай здійснюється за нормами ЦК України, у тому числі й у випадку, коли з різних причин ця особа не отримала сертифікат на право на земельну частку (пай). Невнесення до зазначеного вище списку особи, яка була членом КСП на час передачі у колективну власність землі, не може позбавити її права на земельну частку. При неможливості надати такій особі земельну частку (пай) з колективної власності через відсутність необхідної для цього землі остання відповідно до пункту 7 Указу Президента України від 08 серпня 1995 року №720/95 Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям має бути надана із земель запасу, створеного місцевою радою під час передачі землі у колективну власність.

Оскільки усі землі КСП Україна Сеньківської сільської ради вже розпайовані та виділені громадянам в натурі (на місцевості), позивач має право на отримання земельної ділянки із земель резерву (запасу).

В абзаці десятому пункту 9 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2003 року № 3-рп/2003 Конституційний Суд України наголошував, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.

Частиною другою статті 14 Конституції України визначено, що право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Статтею 5 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) передбачено, що сільські, селищні, міські ради та районні державні адміністрації в межах їх повноважень щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), зокрема розглядають заяви власників земельних часток (паїв) щодо виділення їм в натурі (на місцевості) земельних ділянок і видачі документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку та приймають рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості).

Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності від 06 вересня 2012 року № 5245-VI внесено зміни до ЗК України, які набрали чинності з 01 січня 2013 року, цим Законом змінено суб`єктів розпорядження землями сільськогосподарського призначення та визначено, що такі повноваження перейшли до Держземагентства України, а згодом - до Держгеокадастру України.

Згідно з частиною четвертою статті 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Тобто законодавцем змінено компетенцію органів щодо розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення та передано такі функції Держгеокадастру України замість державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.

З огляду на викладене належним суб`єктом, який наділений правом розпорядження державними землями запасу сільськогосподарського призначення, є Головне управління Держгеокадастру у Харківській області.

Тому, посилання відповідача на те, що він не має повноважень на виділення земельної ділянки позивачу є необґрунтованими та не відповідають вимогам закону.

Право вимоги на відведення земельної частки (паю) в натурі (на місцевості) відповідно до законодавства повино бути реалізовано відповідним державним органом.

Право особи на власність не може ставитися в залежність від визначення законодавчого органу, який повинен забезпечити реалізацію цього права.

Таким чином, повноваження щодо реалізації права ОСОБА_1 на земельну ділянку (частку) пай в силу вимог ч. 4 ст. 122 ЗК України із земель резервного фонду покладаються саме на Головне управління Держгеокадастру у Харківській області.

Неодноразові звернення позивача до органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо виділення їй земельної ділянки на підставі рішення суду залишені без задоволення. Твердження відповідача Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про необхідність ухвалення судом уточненого судового рішення також не відповідають вимогам законодавства. Адже під час ухвалення рішення, яким було визнано право власності ОСОБА_1 на землю, не ставилося питання щодо виділення за рахунок яких земель повинно бути реалізоване її право на земельну частку (пай),та суд виніс рішення в межах заявлених позовних вимог.

Крім того, законодавством України передбачено, що у разі відсутності відведених земельних ділянок, земля має бути надана законному власнику із земель запасу.

Відповідно до частини одинадцятої статті 118 ЗК України у разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.

Враховуючи вищевикладене, а також беручи до уваги висновки зроблені Верховним судом у постановах від 20.06.2018 року по справі №323/323/17 та від 22.05.2019 по справі №321/281/17, у яких суд касаційної інстанції наголошує на тому, що право власності на землю громадянам України гарантується та повинно бути захищено. У постановах Верховний Суд зазначає, що у разі відсутності земель на території сільської ради позивачі мають право на отримання земельної ділянки із земель резерву (запасу) тому відмова Головного управління Держгеокадастру у виділенні земельних ділянок являється неправомірною та підлягає захисту.

Тому доводи, викладені відповідачем Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області у відзиві на позовну заяву, не знайшли свого підтвердження у ході судового розгляду, а позивач довів наявність аргументованих підстав для задоволення його позову у повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 12 13, 77, 78, 79, 89, 264, 265, 352, 354, 355ЦПК України, суд -

УХВАЛИВ:

Позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, Сеньківської сільської ради Куп`янського району Харківської області про виділення в натурі земельної частки (паю) - задовольнити.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області виділити в натурі (на місцевості) ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 , земельну ділянку у розмірі земельної частки (паю) площею 6,35 умовних кадастрових га із земель резервного фонду державної власності на території Сеньківської сільської ради Куп`янського району Харківської області.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не буде подано.

Учасники справи мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Харківського апеляційного суду через Куп`янський міськрайонний суд Харківської області протягом тридцяти днів з дня складання повного рішення суду.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Відповідно до пункту 3 розділу ХІІ Прикінцевих положень Цивільного процесуального кодексу України в редакції Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-2019) в редакції Закону України № 731-IX від 18.06.2020 під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), суд за заявою особи може продовжити процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк зумовлена обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином.

Процесуальні строки, які були продовжені відповідно до пункту 3 розділу ХІІ Прикінцеві положення Цивільного процесуального кодексу України в редакції Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) № 540-IX від 30.03.2020, закінчуються через 20 днів після набрання чинності Законом № 731-IX від 18.06.2020. Протягом цього 20-денного строку учасники справи та особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цими кодексами), мають право на продовження процесуальних строків з підстав, встановлених цим Законом.

Повний текст рішення суду виготовлений 29.07.2020 року.

Суддя: В.В. Барабанова

М.П.

СудКуп'янський міськрайонний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення20.07.2020
Оприлюднено30.07.2020
Номер документу90657050
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —628/3648/19

Ухвала від 05.10.2020

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Ухвала від 27.08.2020

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Рішення від 20.07.2020

Цивільне

Куп'янський міськрайонний суд Харківської області

Барабанова В. В.

Рішення від 20.07.2020

Цивільне

Куп'янський міськрайонний суд Харківської області

Барабанова В. В.

Ухвала від 16.01.2020

Цивільне

Куп'янський міськрайонний суд Харківської області

Барабанова В. В.

Ухвала від 05.12.2019

Цивільне

Куп'янський міськрайонний суд Харківської області

Скородєлова В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні