Рішення
від 11.08.2020 по справі 910/7337/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

11.08.2020Справа № 910/7337/20 Господарський суд міста Києва у складі судді Полякової К.В., за участі секретаря судового засідання Саруханян Д. С., розглянувши за правилами загального позовного провадження матеріали

за позовом Приватного акціонерного товариства "Пинязевицький кар`єр"

до Житомирської обласної державної адміністрації

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області

про визнання додаткових угод до договорів укладеними

за участі представників:

від позивача: Михайлов Т.М., адвокат,

від відповідача: не з`явився,

від третьої особи: не з`явився,

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Приватне акціонерне товариство "Пинязевицький кар`єр" звернулося до Господарського суду міста Києва з позовною заявою до Житомирської обласної державної адміністрації про визнання укладеними додаткової угоди № 1 до договору оренди земельної ділянки від 09.02.2015 та додаткової угоди № 1 до договору оренди землі від 08.04.2019 № 19/57-18-ДО. Позовні вимоги обґрунтовані необхідністю внесення змін до вказаних договорів у частині розміру орендної плати за користування землею, з огляду на встановлення пунктом 284.4 статті 284 Податкового кодексу України пільг щодо сплати за землю, яка використовується для видобування корисних копалин (розробки родовищ корисних копалин).

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 01.06.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання.

У відзиві на позовну заяву відповідач зазначив, що пункт 284.4 статті 284 Податкового кодексу України застосовується саме до плати за землю та земельні ділянки, що перебувають у власності чи постійному користуванні, та не застосовуються до статті 288 Податкового кодексу України. Також відповідач зауважив, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1823455200:02:000:0028 затверджена 25.10.2013, у зв`язку з чим позивач має провести актуальну грошову оцінку такої земельної ділянки. Крім того, позивач самостійно виокремив площі земельних ділянок площею 22,6857 га та 42,4825 га від земельних ділянок площею 65,1682 га та 33,5054 га. Таким чином відповідач зазначив, що умови проектів додаткових угод є неприйнятними для відповідача, оскільки не узгоджуються із нормами чинного законодавства.

Третя особа у поясненнях по суті спору зазначила, що розпорядником земельної ділянки 1823455200:02:000:0032 наразі є відповідач. Також третьою особою подавалися клопотання про розгляд справи без участі представника третьої особи.

У відповіді на відзив позивач послався на те, що передбачені пунктом 284.4 статті 284 Податкового кодексу України пільги мають імперативний характер, у зв`язку з чим позивач, як гірничодобувне підприємство, має право на визначення розміру орендної плати відповідно до вказаного вище пункту. Щодо посилань відповідача на самостійне виокремлення позивачем частин зі спірних земельних ділянок, то останній зазначив, що ним не здійснювався поділ земельних ділянок, а лише замовлялися план-схеми таких земельних ділянок з метою визначення кількості земель, які безпосередньо використовуються для видобування корисних копалин (розробки родовищ корисних копалин), без винесення меж у натурі. Також позивач зауважив, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки проводиться не рідше, ніж раз на 7-10 років, а тому наразі така оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1823455200:02:000:0028 є діючою до 25.10.2023 року.

У запереченнях на відповідь на відзив відповідач вказав, що отримав відповідь від компетентного контролюючого органу, в якій йдеться про не поширення пункту 284.4 статті 284 Податкового кодексу України на розмір орендної плати, визначений діючими договорами оренди землі. Одночасно, позивачем здійснено самовільний поділ земельних ділянок без погодження органом виконавчої влади, уповноваженим розпоряджатися земельними ділянками. Разом із цим відповідач зазначив, що земельна ділянка з кадастровим номером 1823455200:02:000:0028 знаходиться в межах селищної ради, а тому нормативна грошова оцінка такої земельної ділянки маж проводитися не рідше, ніж раз на 5-7 років. Також відповідач зауважив на положеннях підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.

Під час судового засідання із розгляду справи по суті 11.08.2020 суд на підставі частини 2 статті 207 ГПК України залишив без розгляду клопотання відповідача від 03.08.2020 про залучення до участі у справі Гранітненської селищної ради в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача. Дане клопотання відповідачем подано після закінчення підготовчого провадження та останнім не наведено жодних причин щодо неможливості його подання під час підготовчого провадження.

Одночасно суд вважає за необхідне зауважити, що підставою для вступу (залучення) в судовий процес третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, є її заінтересованість у результатах вирішення спору - ймовірність виникнення в майбутньому в неї права на позов або пред`явлення до неї позовних вимог зі сторони позивача чи відповідача.

10.08.2020 через відділ діловодства та документообігу суду від відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду, в якому відповідач послався на встановлення на території України карантину до 31.08.2020 року. З огляду на неможливість забезпечити участь представника відповідача в судовому засіданні 11.08.2020 останній просив відкласти розгляд справи на іншу дату.

Водночас, Постановою Кабінету Міністрів України від 04.05.2020 №343 "Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України" внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" та відповідно до підпункту 8 пункту 2 постанови дозволена діяльність адвокатів, нотаріусів, аудиторів та психологів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2020 №392 "Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів" запроваджено послаблення протиепідемічних заходів, передбачених пунктом 3 цієї постанови, на території регіонів із сприятливою епідемічною ситуацією (у тому числі у м. Києві). Зокрема, дозволено: з 22.05.2020 регулярні та нерегулярні пасажирські перевезення автомобільним транспортом у міському, приміському, міжміському внутрішньообласному та міжнародному сполученні; з 25.05.2020 перевезення пасажирів метрополітенами.

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 641 Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 на території України установлено з 1 серпня до 31 серпня 2020 карантин. Залежно від епідемічної ситуації в регіоні або окремих адміністративно-територіальних одиницях регіону встановлюється "зелений", "жовтий", "помаранчевий" або "червоний" рівень епідемічної небезпеки поширення COVID-19.

Відповідно до пункту 11 вказаної вище постанови на території регіону (адміністративно-територіальної одиниці), на якій установлено "зелений" рівень епідемічної небезпеки, забороняється: 1) проведення масових (культурних, спортивних, розважальних, соціальних, релігійних, рекламних та інших) заходів за участю більше однієї особи на 5 кв. метрів площі будівлі або території (якщо захід проводиться на відкритому повітрі), а також діяльність кінотеатрів та закладів культури з наповненістю кінозалів або залів понад 50 відсотків місць у кожному окремому кінозалі або залі. Організатор заходу є відповідальним за дотримання між учасниками фізичної дистанції не менше ніж 1,5 метра у разі проведення заходу із розміщенням учасників стоячи; 2) здійснення регулярних та нерегулярних перевезень пасажирів автомобільним транспортом, зокрема перевезень пасажирів на міських автобусних маршрутах у режимі маршрутного таксі, в електричному (трамвай, тролейбус), залізничному транспорті, у міському, приміському, міжміському, внутрішньообласному та міжобласному сполученні, в кількості більшій, ніж кількість місць для сидіння, що передбачена технічною характеристикою транспортного засобу, визначена в реєстраційних документах на цей транспортний засіб. Перевізник несе відповідальність за забезпечення водіїв засобами індивідуального захисту, зокрема респіраторами або захисними масками, та здійснює контроль за використанням засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок пасажирами під час перевезення, у тому числі виготовлених самостійно.

При цьому суд зауважує, що станом на день розгляду справи по суті місто Київ віднесено до зеленої зони ( https://www.kmu.gov.ua/news/viznacheno-yaki-regioni-potrapili-v-chervonu-zhovtu-pomaranchevu-ta-zelenu-zoni ; https://reachinitiative.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=b8ea3d22c51246528abb47ef94f20edb).

Наведене свідчить про усунення перешкод у реалізації учасниками справи своїх процесуальних прав.

У той же час, із матеріалів справи вбачається, що відповідач приймав участь у судових засіданнях під час дії карантину, зокрема, 02.07.2020 та 14.07.2020 року. Як слідує із матеріалів справи, відповідачем подавалися до суду відзив на позовну заяву, заперечення на відповідь на відзив, заявлялися клопотання про залучення третіх осіб до участі у справі.

Разом із цим, жодних мотивованих обставин, що перешкоджають представнику відповідача з`явитися в судове засідання 11.08.2020 останнім у клопотанні про відкладення розгляду справи не наведено, а лише зазначено про встановлення на території України карантину.

Суд зауважує, що саме по собі оголошення карантину не зупиняє роботи судів, при цьому участь учасників справи в судовому засіданні 11.08.2020 судом обов`язковою не визнавалась.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 11.06.2020 у справі 910/10006/19.

Разом із цим, за положеннями статті 129 Конституції України, статті 2 ГПК України одним із завдань судочинства є своєчасний розгляд справи, що відповідає положенням статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, згідно з якою кожен має право на справедливий розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом.

Суд наголошує, що відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною передумовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін учасників справи, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні (стаття 202 ГПК України).

Ураховуючи наведене, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутності представника відповідача.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 16.07.2020 у справі № 924/369/19.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до дозволів на користування надрами від 05.10.1998 № 1601 та від 15.07.2016 № 6136, а також актів про надання гірничого відводу від 20.10.2014 № 2953 та від 07.03.2018 № 3309 позивач провадить діяльність із видобутку гранітів (код КВЕД 08.11).

09.02.2015 року між позивачем, як орендарем, та відповідачем, як орендодавцем, укладено договір оренди земельної ділянки (далі - договір від 09.02.2015), відповідно до якого орендодавець на підставі розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації від 12.12.2014 № 373 надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 65,1682 га, яка знаходиться в межах Гранітненської селищної ради Малинського району Житомирської області для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення). Кадастровий номер земельної ділянки - 1823455200:02:000:0028.

Згідно з пунктом 4 договору від 09.02.2015 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1342464,92 грн. відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Управлінням Держземагенства у Малинському районі Житомирської області від 20.01.2015 № 19-б.05-0.2-151/2-15.

Відповідно до пункту 9 договору від 09.02.2015 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 161095,80 грн. у рік (без ПДВ).

Пунктом 13 договору від 09.02.2015 передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни граничних розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках передбачених законодавством України.

Відповідно до пункту 34 договору від 09.02.2015 зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін шляхом укладення додаткової угоди до даного договору, яка є його невід`ємною частиною. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

Договір укладений строком до 26.09.2034 (пункт 7 договору від 09.02.2015).

Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 26.02.2015 за позивачем зареєстровано право оренди земельної ділянки площею 65,1682 га.

Також, 08.04.2019 між позивачем, як орендарем, та Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області, як орендодавцем, укладено договір оренди землі № 19/57-18-ДО (надалі - договір від 08.04.2019), відповідно до якого орендодавець на виконання наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 29.03.2019 № 6-967/14-19-СГ надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами із земель сільськогосподарського призначення державної власності, з кадастровим номером 1823455200:02:000:0032 загальною площею 33,5054 га, яка розташована на території Малинського району за межами населених пунктів Гранітненської селищної ради.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 69660243,50 грн. та набирає чинності відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України з 01.01.2020 року (пункт 2.4 договору від 08.04.2019).

Відповідно до пункту 3.1 договору від 08.04.2019 останній укладено терміном на 17 (сімнадцять) років.

Пунктом 4.1 договору від 08.04.2019 встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Житомирській області, що становить 35 869,21 грн. за 1 рік , а з дати набрання чинності рішення щодо затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України - 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 3 483 012,18 грн.

Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної власності здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнту індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (пункт 4.2 договору від 08.04.2019).

Пунктом 4.4. передбачено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної власності; в інших випадках передбачених законом.

Відповідно до пункту 11.1 договору від 08.04.2019 зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 13.04.2019 за позивачем зареєстровано право оренди земельної ділянки площею 33,5054 га.

Беручи до уваги, що для гірничодобувних підприємств установлено спеціальну ставку плати за землю, яка використовується для видобування корисних копалин і розробки родовищ корисних копалин, позивач звернувся до відповідача з листами від 20.02.2020 № 52 та № 53 із проектами додаткових угод до договорів оренди землі від 09.02.2015 та від 08.04.2019 № 19/57-19-ДО.

Листом від 13.03.2020 відповідач повідомив, що комісією рекомендовано відмовити в задоволенні відповідних клопотань позивача, оскільки норми пункту 284.4 статті 284 Податкового кодексу України стосуються плати за земельні ділянки, які перебуваються у власності чи постійному користуванні, та не застосовуються до статті 288 Податкового кодексу України.

Одночасно, листом від 02.04.2020 № 28-6-0.6-2879/2-20 Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області повідомило, що власником земельної ділянки з кадастровим номером 1823455200:02:000:0032 є Житомирська обласна державна адміністрація.

Після отримання позивачем план-схем земельних ділянок з кадастровими номерами 1823455200:02:000:0028 та 1823455200:02:000:0032, виготовлених ДП Житомирський інститут землеустрою для уточнення площі земельних ділянок, на яких безпосередньо здійснюються видобування корисних копалин (розробка родовищ корисних копалин), позивач звернувся до відповідача з листом від 14.04.2020 № 64 щодо укладення надісланих разом із даним листом додаткової угоди №1 до договору від 09.02.2015 та додаткової угоди №1 до договору від 08.04.2019. У вказаних проектах додаткових угод позивач виклав пункти щодо визначення розміру орендної плати за частини орендованих земельних ділянок, які використовується для видобування корисних копалин (розробки родовищ корисних копалин), в розмірі 25 % податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 277 Податкового кодексу України.

Оскільки відповідач направлені проекти додаткових угод до договорів оренди не підписав, позивач звернувся із даним позовом до суду.

Частиною першою статті 15 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.

Частиною другою статті 21 наведеного Закону передбачено, що розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України).

Статтею 30 вказаного Закону встановлено, що зміна умов договору оренди здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до приписів статті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Згідно частин 1, 2 статті 651, частини 1 статті 652 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Частиною 1 статті 770 ЦК України передбачено, що в разі зміни власника речі, переданої у найм, до нового власника переходять права та обов`язки наймодавця.

Листом від 02.04.2020 № 28-6-0.6-2879/2-20 Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області повідомило позивача, що власником земельної ділянки з кадастровим номером 1823455200:02:000:0032, яка є предметом оренди за договором від 08.04.2019, є Житомирська обласна державна адміністрація.

Із матеріалів справи вбачається, що позивач звертався до відповідачами із проектами додаткових угод до договорів оренди землі, однак останні залишені відповідачем не підписаними. Заперечуючи проти укладення таких додаткових угод, у тому числі за рішенням суду, відповідач зауважує на не поширення пункту 284.4 статті 284 Податкового кодексу України на розмір орендної плати, визначений діючими договорами оренди землі. Одночасно відповідач вказує на закінчення строку дії нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 1823455200:02:000:0028, яка знаходиться в межах селищної ради, а також на самостійне виокремлення позивачем частин земельних ділянок із наданих в оренду за відсутності погодження відповідним органом виконавчої влади.

Поняття плати за землю наведено у підпункті 147 пункті 14.1 статті 14 Податкового Кодексу України, відповідно до якого плата за землю це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Тобто поняття плати за землю має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою, а з іншого - є однією із форм плати за землю як загальнодержавного податку на рівні із земельним податком.

01.01.2018 набув чинності Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році , пунктом 50 якого статтю 284 Податкового Кодексу України доповнено пунктом 284.4 такого змісту: "Плата за землю за земельні ділянки, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, справляється у розмірі 25 відсотків податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 277 цього Кодексу".

При цьому, у пункті 284.4 статті 284 Податкового Кодексу України визначено розмір плати за землю відповідної категорії у виді орендної плати, що має наслідком внесення змін у договірні відносини сторін щодо оренди земельних ділянок таких категорій.

При цьому імперативні положення Податкового Кодексу України мають пріоритет у частині визначення розміру орендної плати.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 10.04.2019 у справі № 904/3714/18, від 27.08.2019 у справі № 904/3718/18, від 13.09.2019 у справі № 904/3709/18, від 15.08.2019 у справі № 904/3710/18, від 15.08.2019 у справі № 904/3717/18, від 15.08.2019 у справі № 904/3721/18, від 16.07.2019 у справі № 904/3720/18, від 27.11.2019 у справі № 904/5627/18, від 19.12.2019 у справі № 904/1762/19, від 10.12.2019 № 904/1761/19.

Таким чином, з 01.01.2018 для гірничодобувних підприємств установлено спеціальну ставку плати за землю, яка використовується ними для видобування корисних копалин і розробки родовищ корисних копалин.

Матеріалами справи підтверджується, що основним видом господарської діяльності позивача є добування декоративного та будівельного каменю, вапняку, гіпсу, крейди та глинистого сланцю (код КВЕД 08.11), та останній має спеціальні дозволи на користування надрами від 05.10.1998 № 1601 (до 26.09.2034) та від 15.07.2016 № 6136 (до 15.07.2036), а також акти про надання гірничого відводу від 20.10.2014 № 2953 (до 26.09.2034) та від 07.03.2018 № 3309 (до 15.07.2036).

При цьому, в умовах договорів оренди земельних ділянок зазначено, що останні надаються для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами. Наведене в сукупності свідчить, що орендовані земельні ділянки використовується позивачем для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин. Обставин, які б свідчили про використання орендованих земельних ділянок позивачем з іншою метою, ніж за цільовим призначенням, судом не встановлено, і доказів на підтвердження протилежного відповідачем не надано.

При цьому суд зауважує, що безпосередньо для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин використовується частина земельної ділянки 1823455200:02:000:0028 площею 42,4825 га (загальна площа ділянки 65,1682 га) та частина земельної ділянки 1823455200:02:000:0032 площею 29,3351 га (загальна площа ділянки 33,5054 га).

Визначення позивачем вищезазначених частин із загальної площі земельних ділянок, наданих в оренду, здійснено на підставі план-схем таких земельних ділянок, виготовлених на замовлення позивача ДП Житомирський інститут землеустрою для уточнення площі земельних ділянок, на яких безпосередньо здійснюється видобування позивачем корисних копалин (розробка родовищ корисних копалин) для правильного вирахування плати за землі згідно пункту 284.4 статті 284 Податкового кодексу України. Дані плани-схеми мають документарний характер без встановлення меж у натурі, що спростовує відповідні твердження відповідача про самовільний поділ позивачем земельних ділянок.

Відповідно до статті 18 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Заперечуючи проти задоволення позовних вимог, відповідач зауважував на закінченні строку дії нормативної грошової оцінки від 25.10.2013 земельної ділянки з кадастровим номером 1823455200:02:000:0028, яка знаходиться в межах селищної ради.

Разом із цим, згідно з актом приймання-передачі земельної ділянки від 09.02.2015 за договором від 09.02.2015 остання знаходиться в межах Гранітненської селищної ради Малинського району Житомирської області за межами населених пунктів ради (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення).

Відтак, виходячи з вимог статті 18 Закону України Про оцінку земель , нормативна грошова оцінка такої земельної ділянки, що розташована за межами населених пунктів та не на землях несільськогосподарського призначення, має проводитися не рідше ніж один раз на 7-10 років, у зв`язку з чим попередня нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1823455200:02:000:0028 від 25.10.2013 наразі є чинною.

Відповідно до частини 1 статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з частиною 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до частини 1 статті 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За приписами частини 1 статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Ураховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги про визнання укладеними додаткових угод до договорів оренди землі в запропонованій позивачем редакції такими, що підлягають задоволенню.

Інші доводи доводи учасників справи судом розглянуті, проте на результат вирішення спору не вплинули. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain).

Судові витрати, які складаються із суми сплаченого судового збору, покладаються відповідно до статті 129 ГПК України на відповідача. Водночас, щодо прохання позивача не стягувати з відповідача судові витрати суд зауважує, що положення статті 129 ГПК України не передбачають повноважень суду не покладати судові витрати в разі задоволення позову у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, на винну сторону. У той же час, вирішення питання про пред`явлення виконавчого документа (наказу суду) до примусового виконання належить до виключного права стягувача за таким документом.

Керуючись статтями 86, 129, 232, 236-241 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Приватного акціонерного товариства "Пинязевицький кар`єр" задовольнити повністю.

Визнати укладеною додаткову угоду № 1 до договору оренди землі від 08.04.2019 № 19/57-19-ДО із додатком № 1 до додаткової угоди № 1 в наступній редакції:

Додаткова угода № 1

до договору оренди землі № 19/57-19-ДО від 08.04.2019 року

місто Житомир _____


2020 року

Ми, що нижче підписалися:

Житомирська обласна державна адміністрація , в особі



(іменоване надалі - Орендодавець), з одного боку, та

Юридична особа - Приватне акціонерне товариство Пинязевицький кар`єр , місцезнаходження: 11634, Житомирська обл., Малинський район, смт. Гранітне вул. Шевченка, 15, ідентифікаційний код юридичної особи - 01374553, в особі директора Онопрієнка Миколи Олександровича, який діє на підставі Статуту (іменований надалі - Орендар), з другого боку, разом іменовані Сторони , а кожен окремо - Сторона , уклали цю Додаткову угоду № 1 до договору оренди землі № 19/57-19-ДО від 08.04.2019 року про наведене нижче:

1. Сторони дійшли згоди викласти пункти 4.1, 4.2 договору оренди землі № 19/57-19-ДО від 08.04.2019 року у новій редакції, а саме:

4.1. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі:

- 5 % від нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки площею 4,1703га;

- 25 % податку, обчисленого відповідно до пункту 274.1 статті 274 Податкового кодексу України за орендовану земельну ділянку площею 29,3351 га.

Розрахунок розміру орендної плати додається, разом орендна плата становить 456 389,55 грн. (Чотириста п`ятдесят шість тисяч триста вісімдесят дев`ять грн. 55 коп.) в рік (розрахунок без ПДВ).

4.2. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, та затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов цього Договору чи продовження його дії.

Обчислення щорічного розміру орендної плати за орендовану земельну ділянку площею 29,3351 га., Орендар здійснює самостійно, в розмірі 25 % податку, обчисленого відповідно до пункту 274.1 статті 274 Податкового кодексу України та рішення Гранітненської селищної ради про затвердження розміру земельного податку на відповідний рік.

2. Інші умови договору оренди землі № 19/57-19-ДО від 08.04.2019 року, до яких не внесено зміни, зберігають чинність.

3. Дана Додаткова угода № 1 до договору оренди землі № 19/57-19-ДО від 08.04.2019 року є невід`ємною частиною договору. Додаткову угоду № 1 до договору оренди землі № 19/57-19-ДО від 08.04.2019 року укладено у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в Орендодавця, другий - в Орендаря, третій - в органі, який провів його державну реєстрацію.

4. Дана Додаткова угода № 1 до договору оренди землі № 19/57-19-ДО від 08.04.2019 року набуває чинності з моменту її державної реєстрації.

Реквізити сторін:

Орендодавець:

Житомирська обласна державна адміністрація,

в особі



Місцезнаходження юридичної особи:

10014, м. Житомир, майдан ім. С.П.Корольова, 1

Ідентифікаційний код юридичної особи - 00022489


Орендар:

ПрАТ Пинязевицький кар`єр

Місцезнаходження юридичної особи:

11634, Житомирська обл., Малинський район,

смт Гранітне, вул. Шевченка, 15

Ідентифікаційний код юридичної особи - 01374553

Директор

ПрАТ Пинязевицький кар`єр


М.О.Онопрієнко

Додаток № 1 до додаткової угоди №1 від


2020 року до договору оренди землі № 19/57-19-ДО від 08.04.2019 Розрахунок орендної плати на 2020 рік

№ з/пКатегорія земельних ділянок, згідно з Класифікацією видів цільового призначення земельКадастровий номер земельної ділянкиПлоща земельної ділянки, гаНормативна грошова оцінка, визначена договором оренди землі, грн.Нормативна грошова оцінка по кожній з ділянок, грн.Ставка земельно податку, встановлена на 2020 рік, %Розмір орендної плати, % від нормативно грошової оцінкиРічна сума орендної плати, грн. (розрахунок без ПДВ) 1 11.01 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств, що пов`язані з користуванням надрами 1823455200:02:000:0032 4,1703 69 660 243,50 8 670 366,97 5,00 433 518,35 29,3351* 60 989 876,53 0,15** 0,15%х0,25%=0,0375 22 871,20 Усього 456 389,55

* земельна ділянка, яку ПрАТ Пинязевицький кар`єр використовує для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин згідно актів про надання гірничого відводу № 2953 від 20 жовтня 2014 року, № 3309 від 07 березня 2018 року

** ставка земельного податку встановлена рішенням Гранітненської селищної ради № 210 від 11.06.2019 року Про затвердження місцевих податків та зборів на території Гранітненської селищної ради на 2020 рік

Орендодавець:

Житомирська обласна державна адміністрація, в особі



Орендар:

ПрАТ Пинязевицький кар`єр

Ідентифікаційний код юридичної особи - 01374553

Директор ПрАТ Пинязевицький кар`єр


М.О. Онопрієнко

Визнати укладеною додаткову угоду № 1 до договору оренди земельної ділянки від 09.02.2015 із додатком № 1 до додаткової угоди № 1 в наступній редакції:

Додаткова угода № 1

до договору оренди земельної ділянки від 09.02.2015 року

місто Житомир _____


2020 року

Ми, що нижче підписалися:

Житомирська обласна державна адміністрація , в особі



(іменоване надалі - Орендодавець), з одного боку, та

Юридична особа - Приватне акціонерне товариство Пинязевицький кар`єр , місцезнаходження: 11634, Житомирська обл., Малинський район, смт. Гранітне вул. шевченка, 15, ідентифікаційний код юридичної особи - 01374553, в особі директора Онопрієнка Миколи Олександровича, який діє на підставі Статуту (іменований надалі - Орендар), з другого боку, разом іменовані Сторони , а кожен окремо - Сторона , уклали цю Додаткову угоду № 1 до договору оренди земельної ділянки від 09.02.2015 року про наведене нижче:

2. Сторони дійшли згоди викласти пункти 9, 10 договору оренди землі від 09.02.2015 року у новій редакції, а саме:

9. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі:

- 12 % від нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки площею 22,6857 га;

- 25 % податку, обчисленого відповідно до пункту 274.1 статті 274 Податкового кодексу України за орендовану земельну ділянку площею 42,4825 га.

Розрахунок розміру орендної плати додається, разом орендна плата становить 85 681,45 грн. ( вісімдесят п`ять тисяч шістсот вісімдесят одна грн. 45 коп.) в рік (розрахунок без ПДВ).

10. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки здійснюється з урахуванням індексації. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, та затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов цього Договору чи продовження його дії.

Обчислення щорічного розміру орендної плати за орендовану земельну ділянку площею 42,4825 га., Орендар здійснює самостійно, в розмірі 25 % податку, обчисленого відповідно до пункту 274.1 статті 274 Податкового кодексу України та рішення Гранітненської селищної рад про затвердження розміру земельного податку на відповідний рік.

2. Інші умови договору оренди земельної ділянки від 09.02.2015 року, до яких не внесено зміни, зберігають чинність.

3. Дана Додаткова угода № 1 до договору оренди земельної ділянки від 09.02.2015 року є невід`ємною частиною договору. Додаткову угоду № 1 до договору оренди землі від 09.02.2015 року укладено у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в Орендодавця, другий - в Орендаря, третій - в органі, який провів його державну реєстрацію.

4. Дана Додаткова угода № 1 до договору оренди земельної ділянки від 09.02.2015 року набуває чинності з моменту її державної реєстрації.

Реквізити сторін:

Орендодавець:

Житомирська обласна державна адміністрація,

в особі




Місцезнаходження юридичної особи:

10014, м. Житомир, майдан ім. С.П.Корольова, 1

Ідентифікаційний код юридичної особи - 00022489


Орендар:

ПрАТ Пинязевицький кар`єр

Місцезнаходження юридичної особи:

11634, Житомирська обл., Малинський район,

смт Гранітне, вул. Шевченка, 15

Ідентифікаційний код юридичної особи - 01374553

Директор

ПрАТ Пинязевицький кар`єр


М.О.Онопрієнко

Додаток № 1 до додаткової угоди №1 від


2020 року до договору оренди земельної ділянки від 09.02.2015

Розрахунок орендної плати на 2020 рік

№ з/пКатегорія земельних ділянок, згідно з Класифікацією видів цільового призначення земельКадастровий номер земельної ділянкиПлоща земельної ділянки, гаНормативна грошова оцінка, визначена договором оренди землі, грн.Нормативна грошова оцінка, з урахуванням індексації, грн.Ставка земельно податку, встановлена на 2020 рік, %Розмір орендної плати, % від нормативно грошової оцінкиРічна сума орендної плати, грн. (розрахунок без ПДВ) 1 11.01 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств, що пов`язані з користуванням надрами 1823455200:02:000:0028 22,6857 1 342 464,92 709 857,97 12,00 85 182,96 42,4825 * 1 329 319,39 0,15** 0,15%х0,25%=0,0375 498,49 Усього 85 681,45

* земельна ділянка, яку ПрАТ Пинязевицький кар`єр використовує для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин згідно актів про надання гірничого відводу № 2953 від 20 жовтня 2014 року, № 3309 від 07 березня 2018 року

** ставка земельного податку встановлена рішенням Гранітненської селищної ради № 210 від 11.06.2019 року Про затвердження місцевих податків та зборів на території Гранітненської селищної ради на 2020 рік

Орендодавець:

Житомирська обласна державна адміністрація, в особі




Орендар:

ПрАТ Пинязевицький кар`єр

Ідентифікаційний код юридичної особи - 01374553

Директор ПрАТ Пинязевицький кар`єр


М.О. Онопрієнко

Стягнути з Житомирської обласної державної адміністрації (10014, м. Житомир, майдан ім. С.П. Корольова, 1; ідентифікаційний код 00022489) на користь Приватного акціонерного товариства "Пинязевицький кар`єр" (11634, Житомирська обл., Малинський р-н, смт. Гранітне, вул. Шевченка, 15; ідентифікаційний код 01374553) 4204 (чотири тисячі двісті чотири) грн. витрат зі сплати судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Північного апеляційного господарського суду через Господарський суд міста Києва (пункт 17.5 частини 1 Перехідних положень ГПК України) протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено: 17.08.2020 року.

Суддя К.В. Полякова

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення11.08.2020
Оприлюднено19.08.2020
Номер документу91015877
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/7337/20

Ухвала від 17.12.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Ухвала від 16.11.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Рішення від 11.08.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Полякова К.В.

Ухвала від 11.08.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Полякова К.В.

Ухвала від 14.07.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Полякова К.В.

Ухвала від 03.07.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Полякова К.В.

Ухвала від 01.06.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Полякова К.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні